inecitta waardig toneel songfestival tv Gloria Estefans >de aan de liefde Songfestival niet op Nederlandse televisie u Wat krijgen we nou? NCRV maakt zich sterk voor zomer en winter Beeldende kunst in bewegende beelden il «f JNST/RTV QeidóeQowuvnt ZATERDAG 4 MEI 1991 PAGINA 11 ?rzy Kosinski kon niet in zijn moedertaal schrijven Ié ansems •volg van de voorpagina) IV YORK De in 1933 in 'Poolse Lodz geboren Jerzy Snski begon zijn literaire tière in de Verenigde Sta- waar hij in 1957 aankwam twee dollar en 80 cent op i Hij schreef uitsluitend in Engels, een taal die hij zich jvolwassene eigen had ge- Ikt. „Ik zou nooit in het Is fictie kunnen schrijven, jat ik door de taalkundige litie belemmerd zou wor- zei hij eens. inski schreef in totaal hts negen romans in dertig jaar. Zijn eersteling 'De ge verfde vogel' was de beste die hij ooit schreef. Het is hem la ter nooit meer gelukt deze ro man, die vele herdrukken be leefde, ook in Nederland, te evenaren. Hij beschrijft hierin zijn lotgevallen als jongen op het Poolse platteland tijdens de oorlog, waar hij door zijn ouders heen was gestuurd om aan de jodenvervolging te ont komen. Hij vertelt het gruwe lijke relaas in een sobere rea- listisch-symbolistische stijl, vanuit de belevingswereld van een kind. Ooit zei hij hierover: „Ik heb aansluiting gevonden bij de oude joodse traditie van de verhalenvertellers". Omdat hij in 'De Geverfde Vogel' de slechte mishandeling van jo den door Polen aan de kaak had gesteld werd Kosinski aanvankelijk in eigen land voor een verrader uitgemaakt. In 1987 echter besloot een van de grootste officiële Poolse uit geverijen, Czytelnik, het boek toch te publiceren. Toen Ko sinski in 1988 voor het eerst sinds 31 jaar in zijn land terug keerde om met de uitgeverij te praten, werd hij met lof over laden. In zijn tweede roman 'Stappen' uit 1968, waarvoor hij werd onderscheiden met de National Book Award, be schrijft hij de gruwelijkheden van een op geweld gestoelde samenleving. Zijn roman 'Being there' uit 1970 werd la ter verfilmd met Peter Sellers in de rol van een aan televisie verslaafde, ongeletterde tuin man die het tot president van de Verenigde Staten schopt. In 1982 werd Kosinski het mik punt van een literaire rel toen een Newyorks weekblad hem ervan beschuldigde zijn boe ken door anderen te laten schrijven. De storm luwde toen enkele grote Amerikaan se kranten het voor hem opna men. Kosinski verwerkte deze ervaring in zijn laatste boek, 'De kluizenaar van 69th street', dat het afgelopen na jaar verscheen. De Timdelerclub speelt Een moor denaar in de groep van Philip King en John Boland. Vertaling: Thies Steensma. Regie: Riet Krispijn-de Wolt. Gezien op 3 mei in de Leidse Schouwburg. Timdelerclub komischmaar een beetje traag Aan het begin lijkt de experi menteerdrift vaardig te zijn geworden over de Timdeler club. In plaats van het Britse landhuisinterieur zien we van die onverwoestbaar saaie buurtgebouwstoelen en een ta fel van twee kratten en een ouwe deur. Een passende om geving voor de repetitie van een toneelstuk, want daar gaat het om in Een moordenaar in de groep. Alleen komt er niet veel van repeteren: Dorrie komt namelijk verfomfaaid en binnen. Later wordt de gluiperige conciërge vermoord. Uiteraard wordt al les na veel insinuaties en theo rieën opgelost. Het stuk liep gisteren een beetje stroef. Tekst en timing zaten nog niet zo lekker. Dat ligt ook aan het stuk, dat hier en daar wat statisch is en wat veel woorden nodig heeft. De plot is mager, maar het idee van de repetitie is weer goed: eindelijk mogen acteurs expres slecht spelen. Wat regisseuze Riet Krispijn- de Wolf uitstekend deed, was de gespannen, geïrriteerde sfeer neerzetten en het komi sche in het stuk naar voren halen. Nico van Leeuwen speelde een humoristische glansrol als de droge, gemanië reerde inspeciënt. Zinnen als ..Waar is ons driftkopje nu ge bleven kun je wel aan hem overlaten, en ook zijn dronken opkomst van achter uit de zaal met „Moeder, onze kraai is dood" was om van te smullen. Van de zaal werd trouwens toch goed gebruik gemaakt: ook de kleffe conciërge (goede rol van Henk van der Reijden) scharrelde daarvandaan vaak het podium op. Veel lastiger was de psycholo gische invulling van zijn rol. Hij moest eerst de pias spelen waar iedereen om lacht maar niemand naar luistert, en zich aan het eind ontpoppen als vrouwenmartelaar uit wraak, omdat de vrouwen hem niet serieus nemen. Met de emotio nele bekentenis en de trieste afgang aan het slot. De zware emoties gingen hem minder af dan de humor, maar zijn rol bleef sterk. Auke Krispijn als zijn slacht offer was ook al zo leuk dron-, ken. Zouden ze daar speciaal..' op oefenen bij de Timdeler-'-" club? Robert Emmen was in- - derdaad irritant als arrogante regisseur, en Agnes Ouwer- kerk-van der Blij had het na tuurlijke overwicht dat je van een gelouterde actrice mag verwachten. Vooral het en- semblespel, de timing met name liet wat te wensen over in het lastige stuk. ART HEERING [ME Cinecitta is een ardige lokatie voor het Eurovisie Songfesti- j dat vanavond wordt louden. Dit vlak buiten me gelegen filmpro- ctiecentrum, waarmee psolini in 1937 het nopolie van de Ameri- |nse film wilde door ken, ademt een sfeer van glitter en bordkar- die zich goed laat übineren met het fes van het populaire lied. grote tijden die het 'Holly- n |d aan de Tiber' met De L Visconti en Fellini heeft end, zijn voorbij maar er - dt nog aan herinnerd door ntegenwoordige immense j>rs van papier maché. weg naar studio 15, waar festival wordt gehouden, is fdoor geflankeerd met an- e tempels, Florentijnse pa en een natuurgetrouwe botsing van het oude cen- n van Rome. Ook het festi- oneel is geheel in die stijl puden. Zangers en zange en treden op in een surrea- sche cocktail van Babylo- |he leeuwen, een klein mo- Colosseum, futuristische kenkrabbers en twee enor- langharige Assyrische krij- cht i met videoschermen op borst. Het vervreemdings- ict wordt nog versterkt, er_ rdat amper is begonnen de aankleding van de zaal, r ït het toneel voorlopig nog idt omgeven door een wput als een zwart gat en esten en journalisten ver- lasd ronddolen temidden hamergekletter, experi- ïtele verlichting en de ge en van langzaam opeen- jende repetities. Toto Cotugno Aan het festival wordt dit jaar deelgenomen door 22 landen: Joegoslavië, IJsland, Malta, Griekenland, Zwitserland, Oostenrijk, Luxemburg, Zwe den, Frankrijk, Turkije, Ier land, Portugal, Denemarken, Noorwegen, Israel, Finland, Duitsland, België, Spanje, Groot-Brittannië, Cyprus en Italië. Nederland laat zoals be kend verstek gaan om de Do denherdenking niet te com promitteren. De plaats van ons land is ingenomen door Malta. In de deelnemende landen wordt de show rechtstreeks uitgezonden, terwijl de Sovjet unie, vijf andere Oosteuropese landen, Australië, Zuid-Afrika en zelfs Zuid-Korea op een la ter tijdstip volgen. Naar ver wachting zullen circa 800 mil joen kijkers het spektakel vol gen. Presentatoren De presentatoren zijn de beide Italiaanse festivalwinnaars Gi- gliola Cinquetti en Toto Cotug no. Cinquetti, de Italiaanse Dusty Springfield, won in 1964 als 18-jarige in Kopenhagen met het tedere 'Non ho l'eta' (Ik ben niet oud genoeg voor de liefde waarmee, zoals zijzelf zonder valse beschei denheid opmerkte, de basis werd gelegd voor de moderne Italiaanse platenindustrie. In de jaren '70 ontworstelde Gi- gliola zich aan haarbaby-doll imago, waarna het volkomen stil werd rond haar, totdat zij FOTO'S: Persunie twee jaar geleden een come back maakte als chansonnière naar Frans model. De zanger en tv-presentator Cotugno, die vorig jaar in Zagreb won met 'Insieme' (Samen), sloot acht jaar geleden de natie in zijn hart door het festival van San- remo te winnen met de balla de 'L'Italiano'. („Sono un itali- ano, con la ghitarra in mano": „Ik ben een Italiaan met een de gitaar in de hand".) Dit jaar heeft Italië, omdat het vorige keer al heeft gewonnen en de kans dus gering is dat het nu weer gebeurt, in de persoon van Peppino Di Capri een van zijn meest belegen zangers afgevaardigd. Peppino heeft aangekondigd dat hij, in het Napolitaanse dialect zin- HILVERSUM Nederland doet in verband met de Dodenher denking niet mee aan het Eurovisie Songfestival. Het festijn wordt daarom ook niet door de Nederlandse televisie uitgezon den. Maar wie toch wel kijken kan terecht bij ettelijke buiten landen: BBC 1, BRT 1 en 2, Duitsland 1 en Rai Uno. Het eigen lijke programma begint om 21.00 uur, maar de Italiaanse om roep begint al twintig minuten eerder met sfeerbeelden uit Rome. De deelnemende landen in volgorde van opkomst: De deelnemende landen in volgorde van opkomst: 1. Joegoslavië: Bebi Dol met 'Brazil' 2. IJsland: Eyjolfur Kristjansson Stefan Hilmarsson met 'Draumur um 3. Malta: Giorgina Paul Giordmaina met 'Could it be' 4. Griekenland: Sofia Vossou met 'Amixi' 5. Zwitserland: Sandra Simo met 'Canzone per te' 6. Oostenrijk: Thomas Forstner met 'Venedig im Regen' 7. Luxemburg: Sarah Bray met 'Un baiser volé' 8. Zweden: Carola met 'Fangad av en stormwind' 9. Frankrijk: Amina met 'C'est Ie dernier qui a parté, qui a raison' 10. Turkije: Izel Celikoz, Reyhan Karacha Can Ugurlver met 'Iki dakika' 11. Ierland: Kim Jackson met 'Could it be that I'm in love' 12. Portugal: Dulce met 'Lusitana paixao' 13. Denemarken: Anders Frandsen met 'Lige der hvor hjertet slor' 14. Noorwegen: Just 4 Fun met 'Mrs. Thompson' 15. Israël: Orna Moshe Datz met 'Kan' 16. Finland: Kaija Karkinen met 'Hullu yö' 17. Duitsland: Atlantis 2000 met 'Dieser Traum darf niemals sterben' 18. België: Clouseau met 'Geef het op' 19. Spanje: Sergio Dalma met 'Bailar pegados' 20. Groot-Brittannië: Samantha Janus met 'A message to your heart' 21. Cyprus: Elena Patroklou met 'S.O.S.' 22. Italië: Peppino di Capri met 'Come doce o mare' gend, de meest eerlijke traditie van het Italiaanse canzone ge trouw zal blijven. Het lied dat hij zal voordragen 'Comme doce 'o mare (Hoe zoet is de zee)' handelt dan ook over liefde, zon, zee en sterren. Kanshebbers Wie gaat er winnen? De ver blindend mooie Arabische Frangaise Amina Annabi, be kend door haar rol als prosti- tuée in Bertolucci's film 'Tea in the desert' wordt getipt, maar het schijnt dat haar vo- kale attracties wat achterblij ven bij de fysieke. Bij de repe tities werd vooral waarderend gesproken over de Spanjaard Sergio Dalma en zijn lied 'Bai lar pegados' (Samen dansen) en de Noorse formatie 'Just for Fun' met Mrs. Thompson. Maar ook de groep Clouseau, die met 'Geef het op' dit jaar België (of althans het Vlaamse volksdeel) vertegenwoordigt, lijkt tot de kanshebbers te be horen. Daarbij is het overigens een geluk, dat de buitenlandse jury's de tekst niet kunnen verstaan, want de woorden van 'Geef het op' lijken nu niet 'bepaald ontsproten aan het brein van een poëtische krachtpatser: „Ik geef je meer dan iemand ooit gegeven heeft Ik ben altijd met jou begaan Als je denkt aan de tijden die je met mij hebt beleefd Zou je me nooit meer laten staan Geef het op (3x) meisje Geef het op (3x) meisje." -leert Gloria Esfefan The Miami ndmachine met Gloria Estefan ig), Robert Rodriguez (drums), n de Faria (gitaar), Jorge Casas I), Clay Ostwald (toetsen), Ra- Padilla (percussie), Randy Bar- (trompet), Mike Scaglione lofoon), Teddy Mulet (trombo- Ahoy', Rotterdam. Gisteravond. Morgen, 6, 7, 10 en 11 mei. )ria Estefan verdient niets i bewondering. Het is im- rs net een jaar geleden dat (r carrière aan een zijden ladje hing. Op 20 maart 1990 de Amerikaanse Igeres maar net een auto- -ongeluk. Ze hield er een a in haar rug aan over, jar gisteren stond ze. alweer Ihet podium van een uitver- tht Ahoy' in Rotterdam, iziek is het beste medicijn, Jen we maar zeggen. veijh is ze nog niet geheel her- id van haar gebroken rug. jkomt weliswaar verrassend jdoor gemaskerd met haar erf dansers over het podium te schuiven, maar al snel moet ze behoorlijk wat gas terugne men om het bijna twee uur durende concert niet vroegtij dig te laten eindigen. Dat bete kende dat mensen die met hun dansschoenen aan waren ge komen, een behoorlijke teleur stelling te verwerken kregen. Hoewel Gloria Estefan over donderend begon en voor het grote effect koos in een prach tig uitgelichte, moderne staal constructie, waren het na twintig minuten vooral de bal lades die het concert droegen. De 33-jarige zangeres bedank te aan het begin het publiek voor alle- brieven, die haar veel goed hadden gedaan, en kietelde de ego's van haar toe hoorders door ze toe te fluiste ren dat ze het beste publiek van de wereld waren. Daarna was het tijd voor een oorstre- lende ode aan de liefde in een serie ballades zoals alleen Glo ria Estefan ze kan zingen. Het dansen werd teruggeschroefd tot een minimum. Alleen ach tergrondzanger Jon Secade, van wie binnenkort een solo elpee verschijnt, kreeg de ruimte om zijn krachtige voca len overtuigend neer te zetten. Gloria verkoos vooral de kruk en (later) de vloer van het po dium om haar hart uit te stor ten in melancholiek werk, waarbij ze zelfs teruggreep naar 1975 en haar Miami Soundmachine-jaren. Aan beide kanten van het po dium stond een videowal op gesteld, waarvan op handige manier gebruik werd gemaakt. Het leidde op geraffineerde wijze de aandacht af van Glo ria Estefan en bood tegelijker tijd de mogelijkheid in een nummer als 'Sex in the 90's' met projecties als 'Choose life' wat aandacht te vestigen op safe sex. Voor Gloria was het, ondanks het rustige middenge deelte, een energie-verslinden de show. Ze verkleedde zich een aantal keren en maakte op handige manier gebruik van de balustrade boven het podi um. Hoewel het concert min der dynamisch was dan vorig jaar, zorgde Gloria voor een spetterend einde waarin haar Gloria Estefan ...minder dynamisch dan vorig jaar... verfijnde latin-temperament tot volle bloei kwam in bij voorbeeld 'Dr. Beat' Ook op het podium werd duidelijk dat het materiaal van haar nieuwe elpee 'Into the light' minder sterk uit de luidsprekers spat, maar ingeplet tussen klassiek songmateriaal is dat niet zo erg. Onwetendheid over epilepsie heefl zeer vervelende gevolgen Steil u zich eens voor. daar ligt u dan. Overgeleverd aan het oordeel van anderen. Epilepsiebestrijding: stoot of volt met uw steun! GIRO 34781 Violet Falkenburg ...'Rondom Joël Batenburg ...talkshow met Tien'... Karin de Groot... FOTO: ANP FOTO: DIJKSTRA JOËL BATENBURG PRESENTEERT "SPIEGELS" L HILVERSUM Om de concurrentie-positie te verstevigen, krijgen nieu we ideeën meer dan ooit een kans bij de NCRV. De omroep wil vanaf oktober, wanneer zij samen met KRO en AVRO de bespe ler van Nederland 1 wordt, stevig in het zadel zitten. Om dit doel te be reiken is de zomer deels tot proefterrein gemaakt. Een van de programma's die zich mag bewijzen, is het licht-informatieve praatprogramma 'Spie- Joël Batenburg en Karin de Groot zijn verantwoordelijk voor dit semi-live-programma, dat wordt gepresenteerd van uit het actualiteitencentrum van de NOB. De show, waarin een aantal vaste rubrieken is ondergebracht, zal voorlopig dertien afleveringen tellen. De eerste bulk wekelijks terugke rende shows worden uitgezon den van vrijdag 7 juni tot en met 5 juli, daarna staat het programma in het zendschema vermeld van 9 augustus tot met 27 september. Dat de talk show 'Spiegels' is genoemd, heeft te maken met een van de vaste onderdelen, waarin de hoofdgast, tussen spiegels geplaatst, op allerlei manieren met zichzelf wordt geconfron teerd. Dat gebeurt onder meer door middel van videobeelden. Andere vaste onderdelen zijn: een persoonlijk verhaal dat aansluit bij de actualiteit, het antwoord op brandende kwes ties (een soort televisie-versie van 'Wie weet waar Willem Wever woont'), opmerkelijke televisiebeelden uit het buiten land waarover wordt gespro ken en een gesprek met men sen die niet natuurlijk zijn in gesteld en dus jaarlijks bijvoor beeld dezelfde vakantiebe stemming bezoeken. Eindre dactie van 'Spiegels is in han den van Henk Mochel. 'Spiegels' is niet het enige pro gramma waarmee Karin de Groot en Joël Batenburg zich binnen de NCRV binnenhou den. Zo blijft Karin bijvoor beeld als journaliste verbon den aan 'Passage' en is Joël in het winterseizoen ook te zien i als presentator van het uiterst succesvol gebleken religieuzë liederenprogramma 'Mede klinker'. Bovendien gaat hij achter de schermen meewer ken aan het programma 'Rondom Tien', dat zich, vanaf het winterseizoen verzekerd weet van een nieuwe presen tatrice. Violet Falkenburg te kende hiervoor gisteren een contract met de omroep. Hoewel het er even op leek dat met het verdwijnen van zijn talkshow de televisie-carT rière van Ursul de Geer slechts van korte duur zou zijn, komt hij in het wintersei--f' zoen terug op het scherm. Mo-'! menteel wordt binnen de bu- reien van de omroep een aan tal ideeën bekeken. Eén ervan is een reeks over de adel in Nederland, maar volgens de NCRV-persdienst is het nog te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. „Er wordt mo menteel hard gewerkt aan de formule en invulling. De kans bestaat dat De Geer het gaat presenteren, maar niets is nog Hessel maakt tournee langs acht bevrijdingsfestivals DEN HAAG Hessel, die in maart van dit jaar garant stond voor twee le gendarische Ahoy'-con- certen, maakt zondag een tournee langs acht bevrij dingsfestivals. Reden voor deze steunt is zijn nieuwe single 'Somebody told me', een nummer dat hij in op dracht van het Nationaal Co mité 4 en 5 mei schreef. Het thema van de compositie is vrijheid. Om de zanger, gita rist telkens op tijd te laten op treden, is een helicopter inge huurd die hem vanaf 's och- tends twaalf uur tot 's avonds! negen uur naar de verschillen de festivalterreinen vliegt. Silex. Vierdelige drama-sc VPRO-televisie. Nederland 2 22.07 uur. Zondag. Is HILVERSUM Televisie groeit zo langzamerhand uit tot een vuilnisbak van ideeën of, en dat is veel vriendelijker, televisie exploiteert de onge schreven wetten van het be wegende beeld. Kijk maar naar wat de VPRO haar kij kers zondagavond aandoet met 'Silex'. Het tien minuten du rende programmaatje wordt omschreven als een drama- produktie, maar hoeveel dra ma is het eigenlijk? De eerste aflevering draait om drie mijnwerkers die opgeslo ten raken in een ingestorte mijngang en dat is het eigen lijk. Doordat alleen gebruik wordt gemaakt van bijgelui den (de mijnwerkers praten niet) worden de beelden dwin gender, dat wel, maar wat moet de kijker nu precies met deze pastiche van het leven?' „We hebben nogal wat proble men gehad om de produkties te slijten. Zo werden onze eer ste twee proefprogramma's in eerste instantie door de VPRO geweigerd. En ik begrijp dat wel, want de een vindt het heel erg leuk en de ander vindt er echt niets aan. Ik be doel: als je in een voorbij rij dende metro niks meer wil zien dan een van karton ge maakte trein, dan kun je beter niet kijken", zegt Réne Reitze- ma, met Wim Liebrand en Rob Dielman, de maker van 'Silex'. „We zijn een collectief en 'Silex', een naam die we kozen omdat hij heerlijk in dustrieel klinkt, markeert De samenwerking begon in Enschede, waar het drietal el kaar trof op de kunstacademie en vanuit de optiek van een beeldend kunstenaar ontstond deze reeks. „We hebben ge werkt met de cliché-beelden die je ook in bijvoorbeeld stripboeken tegenkomt. We vertellen door middel van de corstukken een verhaal en vragen ondertussen van de kijker dat hij zijn fantasie ge bruikt. In de vorm hebben we geprobeerd tijdloos te zijn. Daarom gebruiken we voor werpen uit verschillende tij den. Van de tweede afleve ring, 'Het kantoor', zou je kun nen zeggen dat het zich af speelt in een moderne stad in Amerika, maar het uitgangs punt bij alle afleveringen is het creëren van een nieuwe wereld waarin de verhalen zich zouden kunnen afspelen. We willen onbegrijpelijke' kunst begrijpelijk maken. Dat is het doel van dit collectief, dat overigens alleen een sa menwerkingsverband is aan gegaan voor 'Silex'. Verder gaat ieder zijn eigen weg. Dat we gebruik maken van televi sie leek ons niet meer dan lo gisch. Natuurlijk hadden we een galerie kunnen benaderen, maar voor ons is televisie een nieuwe manier om je werk te tonen. 'Silex' is eigenlijk ge woon beeldende kunst op tele visie. We hebben naar een structuur gezocht om beelden kwijt te kunnen en in dit ge val lag de keuze voor de ver haalvorm voor de hand". Drie mijnwerkers zitten ingesloten in een ingestorte mijngang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 11