Uit de schatkamer van het Haags Gemeentemuseum Prikacties bij omroep op komst Herman van Veen goed voor het goede doel Een mooi chanson in stuk van Lanoye Meer kunst op radio en televisie Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! ïkUNST/RTV CeidócSouomtt VRIJDAG 3 MEI 1991 PAGINA 15 gJDuisenberg voorzitter jury AKO- 'Miteratuurprijs AMSTERDAM De uJjury voor de AKO:litera- anjtuurprijs 1992 wordt nalvoor^ezeten d°or Pr°f- tlitrr" Duisenberg, presi- gJdent van de Nederland- Ische Bank. De nieuwe ju ryvoorzitter treedt daar- Jmee in de voetsporen rel van ex-Veridex topman pJA. van der Zwan (1989) :lin|en fractieleider Bolke- Qjjstein van de VVD in de JTweede Kamer, die in 11990 de AKO-jury leidde. Rolling Stones Gitarist Ron Wood en bassist Bill Wyman van The Rolling Sto nes waren giste ren in Londen aanwezig op de Ivor Novello Award. Ze haal den de onder scheidingen op voor de rest van de groep. Het vijftal kreeg een beeldje vanwege hun uitzonderlij ke bijdrage aan de Britse muziek. FOTO: AP Margaret Price vervangt zieke Teresa Berganza AMSTERDAM De mezzo sopraan Teresa Berganza heeft haar optreden vanavond in het Amsterdamse Concertge bouw wegens een zware grie paanval moeten afzeggen. De sopraan Margaret Price zal haar vervangen. Dit heeft Roelof Jonker Music Manage ment meegedeeld. Margaret Price wordt tijdens haar recital begeleid door pia nist Graham Johnson. Met dit concert treedt Price sinds lan ge tijd weer in Nederland op. Het programma vermeldt wer ken van Liszt, Wolf, Cornelius en Wagner (Wesendonk Lie- der). Belangstelling voor televisie neemt weer toe HILVERSUM Nederlanders hebben in de maand april dagelijks gemiddeld 2 uur en 21 minuten naar de televisie gekeken. In vergelijking met het jaar daarvoor is sprake van een toename van bijna een half uur. Dat blijkt uit donderdag vrijgegeven cijfers van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS. Volgens onderzoeker R. van Dammen is de belangstelling voor televisie weer bijna te rug op het niveau van drie jaar geleden. De laatste twee jaar was sprake van een daling. De toegenomen belangstelling laat zich vol gens Van Dammen verklaren door de komst van RTL4 en de pogingen van Nederland 1 en 2 meer kijkers aan zich te binden. Het marktaandeel van RTL4 blijft gestaag groeien. Het aandeel in de kijkersmarkt be droeg in april 28 procent en is daarmee de best bekeken zender. Voor de publieke om roepen is sprake van een nieuw dieptepunt. Nederland 1 kwam tot 21 procent, Neder land 2 tot 22 procent en Nederland 3 tot tien procent. Verder keek zes procent naar Duit se en Belgische televisie-zenders. De ver minderde belangstelling voor Nederland 1 laat zich onder meer verklaren door het beëindigen van het satirische KRO-pro- gramma 'Ook dat Nog' op zondag. Verder staakte de VARA op zaterdag de uitzendin gen van 'Zeg 'n's Aaa'. RTL4 komt echter niet voor in de top tien van best bekeken programma's. De eerste plaats is voor de voetbalwedstrijd PSV-Ajax met 3,6 miljoen kijkers. Op de voet gevolgd door de TROS met afleveringen van 'Me disch Centrum West' en 'De leukste Thuis'. Beide programma's trokken ruim drie mil joen kijkers. Charles Ducal krijgt Van der Hoogtprijs LEIDEN De auteur Charles Ducal is voor gedragen voor de Van der Hoogtprijs 1991. Dat heeft de Maat schappij der Neder landse Letterkunde gisteren meegedeeld. Ducal moet de aan moedigingsprijs, een bedrag van 5000 gul den, krijgen voor zijn bundel De hertog en ik' uit 1989. Over de voordracht wordt op 1 juni officieel besloten in de jaarvergadering van de Maatschappij. 'Al dat zilver' (uitgebreide selectie uit de zilvercollectie) en Etsen en houtsneden van Per Kirkeby in Haags Gemeentemuseum. Geo pend dinsdag tot en met zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Tot en met 15 september. „Het lijkt hier wel So theby's," zegt een bezoe ker die zich uitgeeft voor een liefhebber van an tiek zilver. „Vandaag en morgen zeker kijkdagen en dan overmorgen de veiling. Het zal vast een heleboel opbrengen. Maar wees nou eerlijk, in een museum laat je zulke mooie stukken toch niet op deze manier zien?" Hij spoedt zich naar de uit gang, na nog een laatste blik geworpen te hebben op zijn favoriete theek annetje dat verborgen staat te midden van on geveer 25 andere zil veren kannetjes. 'Al het zilver' is de naam van de nieuwste expositie in het Haags Gemeentemu- Tien zalen in de vorig jaar verbouwde vleugel van het museum zijn ermee gevuld. De presentatie is opmerkelijk en wekt een weinig museale indruk. Het is flink dringen geblazen in de kleine vitrines waar 'al het zilver' geëxpo seerd ligt. Een dicht woud van potjes, kannetjes en schaaltjes in één vitrine of een ontelbaar aantal messen naast elkaar, een beetje zoals het instrumentarium van een chirurg klaar ligt vlak voor de operatie. Jarenlang lag het zilverwerk opgeborgen in het depot en nu is het plotseling allemaal tegelijk naar boven gehaald. Met man en macht heeft men in de dagen voor de opening gepoetst om het zilver zijn glans terug te ge ven. Museummedewerkers moesten tijdelijk hun regulie re werkzaamheden staken en de poetslap ter hand nemen. De expositie kent geen chro nologische opzet: servies uit de 17e eeuw ligt in een kast met servies uit de 20e eeuw. Wel hebben de conservato ren ervoor gekozen soortge lijke objecten bij elkaar te plaatsen. Zo is er één vitrine met alleen bestek en één met alleen waterketels. Elke zaal kent een soort tweedeling: dicht bij elkaar staan tegen de wand de vitrines met het zilver en daar tegenover op een andere wand hangen et sen en houtsnedes van de Deense kunstenaar Per Kir keby. Hoewel het prachtige werken van Kirkeby Zijn, is de relatie met het zilver on duidelijk. Waarschijnlijk heeft ook hier het toeval een rol gespeeld, net zoals bij de Appel-expositie die werd ge combineerd met een tentoon stelling van Afrikaanse sculpturen. De twee vulden elkaar mooi aan, maar de combinatie was toeval. Kunstnijverheid Haags zilver laat zich niet ge makkelijk duiden. Maar los van de wat platte opstelling, wat er getoond wordt is zeer de moeite waard. Het mu seum heeft een omvangrijke en kwalitatief zeer rijke col lectie kunstnijverheidsvoor- werpen. Het grootste deel van al dat glas, houtsnijwerk, porselein en zilver is meestal aan het oog onttrokken en bevindt zich in de kelders. Straks komt daar verande ring in als de nieuwe vleugel van het museum (het Scham- hart-gebouw) in zijn geheel voor de kunstnijverheid wordt gereserveerd. De zil vercollectie is grotendeels van Haagse origine en door lokale zilversmeden vervaar digd. De kwaliteit is echter geenszins provinciaals en kan goed de vergelijking door staan met bijvoorbeeld het zilver dat in de 17e en 18e eeuw voor het Franse hof werd vervaardigd. In Den Haag woonden sinds de 17e eeuw veel opdrachtgevers voor de zilversmeden door de aanwezigheid van het hof van de stadhouder. Daarom woonden ook veel buiten landse gezanten in de Resi dentie, evenals de Heren uit de gewesten die naar de Sta ten Generaal werden afge vaardigd. Ze moesten alle maal een zekere stand op houden en konden hun voor naamheid laten blijken uit de voorwerpen waarntee ze zich omringden. In de 17e eeuw werkten in Den Haag zo'n 50 zilversmeden en dat is veel voor een stadje dat destijds 30.000 inwoners telde. Zelfs zilversmeden uit de omrin gende landen vestigden zich in Den Haag. Een authentie ke Haagse school in de zil versmeedkunst heeft zich niet ontwikkeld. Veranderin gen in stijl en smaak aan het Franse hof werden hier min of meer overgenomen. Wat het Haagse zilver door de eeuwen heen wel heeft ge kenmerkt zijn de verfijnde, uiterst zorgvuldig gedoseerde decoraties en de ingetogen vormen. Exuberante en gro teske uitspattingen zal men tevergeefs zoeken op de ex positie. Het Haagse zilver be houdt altijd een zekere ele gantie en wordt nooit plomp. Misschien dat zich ook hier Kijken naar zilveren voorwerpen in het Haags Gemeentemuseum. Rococo De verschillende stijlen volg den elkaar snel op en nieuwe stijlen waren altijd een reac tie op de voorgaande. Begin 18e eeuw was de Louis XIV- stijl toonaangevend met een nadruk op symmetrie en zware vormen met een be scheiden decoratie. In reactie daarop ontstond midden 18e eeuw de rococo oftewel de Louis XV-stijl. De voorwer pen werden lichter van ka rakter en weelderig gedeco reerd met schelp er) bloem motieven. Deze rococo-stijl is in Den Haag tot grote bloei gekomen, zoals op de exposi tie overtuigend wordt aange toond. Een voorbeeld zijn twee kandelaars, ook wel gi randoles genoemd, uit 1779, gemaakt door de zilversme den Busard en Kersbergen. Ze hadden een grote voor keur voor motieven ontleend aan de natuur. De kronke lende armen van de kande laars ontspringen als jonge takjes uit een dunne* boom stam. De vormen zijn welis waar weelderig, maar toch behoudt het geheel voldoen de gratie en straalt het geen overdaad uit. Een ander fraai voorbeeld van de Haagse rococo-stijl is een 'bouilloire' (waterketel) uit 1767, gemaakt door zil versmid Van der Toorn. De ketel zelf is spaarzaam gede coreerd, maar het onderstel en de pootjes zijn uitgevoerd in motieven van takjes en bladeren. De dosering van de decoraties ziet er heel afge wogen uit, de zilversmid doet geen poging met een over vloed aan oogverblindende decoraties zijn vakmanschap te bewijzen. De verhouding tussen vorm en versiering is precies goed. Koloniaal Naast het Haagse zilver heeft het museum ook een collectie 'koloniaal' zilver. Dit zijn ge bruiksvoorwerpen die door Hollandse zilversmeden in Nederlandsch Indië werden gemaakt in opdracht van de Nederlanders aldaar. De zil versmeden maakten daar kennis met andersoortige zil veren objecten en andere vormen van decoratiekunst. Ze namen ër niet zoveel van over, omdat de Hollandse op drachtgevers typische Euro pese voorwerpen wensten. Op de expositie zijn enkele vitrines met koloniaal zilver werk gevuld. Als voorboden van de moderne vormgeving zijn ontwerpen uit het begin van de 20e eeuw in de expo sitie opgenomen. Van Jan Ei- senloeffel (1876-1957) staat er een schitterend thee- en kof- fieservies. De strakke vor men zijn uiterst eenvoudig en de decoraties zeer ingetogen. Constructieve elementen zo als klinknageltjes zijn na- I FOTO: STEPHEN EVENHUIS drukkelijk geaccentueerd om te laten zien hoe het object in elkaar steekt. Totaal anders is werk van de Haagse zil versmid J. Steltman (1891- 1961), een tijdgenoot van Ei-, senloeffel. Hij liet zich voor' zijn theeservies uit 1925 in spireren door de vorm van de race-auto waarmee in dat jaar het wereldsnelheidsre cord werd gevestigd. Zijn servies heeft een verrassend modern gestroomlijnde vorm. Dat het een servies is, blijkt pas bij nauwkeurige waarne ming. Erg mooi is het niet, wel bijzonder. De expositie 'Al het zilver' bevat veel in teressante en ook mooie ob jecten. De presentatie doet echter afbreuk aan de afzon derlijke kwaliteiten van de stukken: slecht licht, te veel voorwerpen bij elkaar en geen toelichting. Je kunt het zilver ook maar van een kant bekijken, eigenlijk moet je er omheen kunnen lopen. Ook ontbreken de verbanden met andere onderdelen van de museumcollectie. Het zilver staat er maar simpelweg zil ver te wezen, met als gevolg dat er geen enkele spanning in de opstelling zit. Misschien is 'Al het zilver' ook slechts een gelegenheidsexpositie om de bezoekers van het mu seum deze zomer nog iets meer te bieden dan alleen 'Verzameling aan Zee II' en de een tentoonstelling van de Ierse impressionist Jack Ye ats, die op 21 juni wordt geo pend. Stadsgehoorzaal (Leiden): Benefiet optreden door Herman van Veen. Met medewerking van Erik van der Wurff, Hard Reijnder», Muriel Jans- sens en Gaetane Bouchez. Gezien Twee avonden lang heeft Her man van Veen zich geheel be langeloos ingespannen ten be hoeve van de kinderkliniek van het AZL. Woensdagavond voetbalde hij als captain van een artiestenelftal op het UVS-terrein. Gisteravond eta leerde hij in een afwisselende, vaak heel speelse show al zijn talenten die hem tot het inter nationaal bekend fenomeen hebben gemaakt. Op het ene moment is hij clown, dan goochelaar, muzi kant, liedjeszanger, danser, poppenspeler of conferencier. Herman van Veen toonde weer eens wat een veelzijdig artiest hij eigenlijk is. Zijn show, waarin een heel fijnzin nige rode draad was verweven - 'De Duitsers marcheerden door de straten', 'De Duitse toeristen liepen door de natte straten' etc. - zat weer goed in elkaar. Tussen de vele nieuwe sketches, waarin hij weer te zien was in de gekste creaties, zaten als herkenningspunten ook zijn bekendere liedjes als 'Zo vrolijk' en 'Als ik kon to veren' verpakt. Hij werd ove rigens uitstekend bijgestaan door de danseressen Muriel Janssens en Gaëtane Bouchez en de muzikanten Nard Reijn ders en Erik van der Wurff. De laatste fungeerde ook een paar maal heel geslaagd als te genspeler van Van Veen in de verschillende sketches. Wat hem waarschijnlijk zo ge liefd bij het publiek maakt, is dat hij heel luchtig verschil lende actuele onderwerpen als milieuvervuiling en oorlogsge weld aanstipt. Toch niet zo luchtig, of je wordt er wel even door aan het denken ge zet. Hij slaagt er bovendien in moeilijk bespreekbare zaken als de dood heel tastbaar te maken. Dat lukt door ze ge heel op zichzelf te betrekken, door ze te presenteren als per soonlijke ervaringen, maar, en dat werkt vaak op de lachspie ren, vermengd met veel absur diteiten. Ook weet hij te ont roeren met gevoelige liedjes, gisteren bijvoorbeeld met het lied 'Beer waar ben jij', dat gaat over de angsten van een kind. Soms schiet hij om te prikkelen ineens uit zijn slof met een ronduit platte opmer king om die prompt het vol gende moment te relativeren of verbluffend snel weer op een ander item over te gaan. Dagboeknotities onthullen liefde tussen Carmiggelt en Rubinstein AMSTERDAM Renate Rubinstein had in de laatste jaren van haar leven een liefdes-verhouding met de inmiddels overleden schrijver Simon Carmiggelt. Dat blijkt uit de dagboeknotities van de schrijfster, die nu in boekvorm bij uitgeverij Meulenhoff zijn verschenen. Renate Rubinstein, die aan multiple sclerose leed en in novem ber vorig jaar overleed, noteerde met grote nauwkeurigheid het verloop van haar relatie met Simon Carmiggelt zo blijkt uit haar boek 'Mijn beter ik'. Het boek is opgebouwd uit haar dagboekno tities en de (liefdes)brieven die Carmiggelt haar schreef. Renate bewaarde het grootste deel van die verzameling. Het blijkt om elfhonderd briefkaarten te gaan, vaak verlucht met tekeninge tjes, een collectie die zich nu in het Letterkundig Museum in Den Haag bevindt. Rubinstein, die zichzelf een van Carmiggelts twee weduwen noemde, verlucht haar boek met veel anekdotes over schrijvers en kunstenaars, maar haar verhouding met de schrijver speelt een centrale rol. Bijna zes ton voor doek Du Jardin AMSTERDAM De 'Geseling van Christus', een doek van de 17de-eeuwse schilder Karei du Jardin, heeft gisteren tijdens een veiling bij Christie's in Amsterdam onverwacht een recordprijs van 563.000 gulden opgebracht. Vooraf was het doek op 150.000 a 200.000 gulden geschat. Het schilderij dateert van tussen 1660 en 1670, een periode waar in Du Jardin veel zogenoemde historiestukken vervaardigde. Geseling van Christus werd aangekocht door een handelaar uit Londen. IILVERSUM De vak- londen in de omroep heb- >en besloten prikacties ran hun leden te onder- teunen of over te nemen. v|fanaf 14 mei zullen werkonderbrekingen vol- en, eerst bij de NOS, jlaarna bij Radio Neder- ii and Wereldomroep en t rervolgens bij een nog na- Per te bepalen regionale mroep. De woordvoerder g;an de dienstenbond a 'NV, K. Koornstra, heeft lit gisteravond meege- a eeld. )e beslissing om tot prikacties O ver te gaan is genomen tij- b ens een bijeenkomst van ver- Vchillende actiecomité's bij de inroep. De comité's hebben' beleid van de bonden in de uidige cao-onderhandelingen aldus Koornstra. a 'e onderhandelingen werden uim twee weken geleden af- 3 ebroken omdat het bod van g e omroepwerkgevers voor de 'jonden volstrekt onvoldoende ('as. De bonden zijn veront waardigd over de magere lonsverhoging van 1,5 pro- oent die de omroepen hebben d oorgesteld. Ook konden de ii onden zich niet vinden in de anpak van atv-dagen zoals de 'erkgevers die voor ogen heb- en. (wordt vervolgd). ii >e bonden zullen de omroep werkgevers volgende week woensdag een brief sturen met een „ultimatief karakter", al dus Koornstra. De acties zul len -naar zijn zeggen „lang zaam en zorgvuldig" worden opgebouwd. „Wij willen het belang van de kijker voor ogen houden." De leden zijn niet alleen onte vreden over de cao-onderhan delingen maar ook verwerpen de leden van de actiecomité's de gang van zaken rond het „meerjarenplan 1991-1995" zo als dat onlangs werd vastge steld door het NOS-bestuur. De bonden hebben van de om roepwerkgevers niet de toe zegging kunnen krijgen dat als gevolg van dit plan geen ge dwongen ontslagen zullen val len. De actiecomité's eisen een dergelijke garantie, aldus Koornstra. Ook is ernstige twijfel uitge sproken over het meerjaren plan zelf. Volgens de leden van de vakbonden komt het slechts neer op meer van het zelfde, zonder dat de publieke omroep kan concurreren met de commerciële omroep. De vakbondsleden vragen zich af of niet gestreefd moet wor den naar een duaal bestel nu TROS en Veronica met duide lijke commerciële ambities rondlopen. Met het oog op de dalende inkomsten van de STER vinden zij het logisch dat er een substantiële verho ging komt van de omroepbij drage. De hoofdrolspelers uit 'Sjans' Huub Stapel (I), Sylvia Millecam (I), Peter Bolhuis en Camilla Braaksma. FOTO: TROS 'Sjans' nieuwe blijspel-serie bij de TROS HILVERSUM De TROS-televisie brengt begin 1992 de der tiendelige serie 'Sjans' op het scherm. De reeks handelt om vier mensen die op zoek zijn naar een beter leven. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Huub Stapel, Sylvia Millecam, Peter Bol huis en Camilla Braaksma. 'Sjans', dat momenteel wordt opgenomen door Sleeswijk Enter tainment b.v., speelt zich voornamelijk af in een bar annex dan cing waar met name alleenstaanden van rond de 35 jaar elkaar ontmoeten. Onder hen bevinden zich velen die gescheiden zijn of anderszins een ongelukkige relatie achter de rug hebben. De vier hoofdpersonen in deze lichte, blijspelachtige serie doen zich beter voor dan ze zijn in een poging een 'betere partij' aan de haak te slaan. Ze verfraaien hun achtergrond en milieu en ze liegen desnoods een klein beetje om meer indruk te maken. Toneelgroep.Amsterdam: 'Bij Jules en Alice' van Tom Lanoye. Regie: Alize Zandwijk. Dramaturgie: Janine Brogt. Decor: Paul Gallis. Muziek: Wim Selles. Met Marieke Heebink, Hein van der Heijden, Mark Rietman, Wim Selles en Fred Goessens. The ater aan de Haven, gisteravond, van avond nog eens. Een kort verhaal van dertig hoofdstukjes stond november 1984 in het Nieuw Wereld Tijdschrift, het debuut van Tom Lanoye. Die slagerszoon met het brilletje kennen wij inmiddels van het podium, waar hij als cabaretier scoort. Dat verhaal gaat via Toneel groep Amsterdam zijn eigen weg, als toneelstuk 'Bij Jules en Alice'. Jules is de man, wiens hart uitgaat naar een goed vervormd autowrak, bij voorbeeld zo'n DS die als een hoefijzer om een paal gebogen lag. Hij rijdt graag met zijn ta kelwagen langs de autostrades en pikt onderweg van wat an tiekveilingen vooral incomple te kruisbeelden mee. Alice mist hem en wordt vanwege het fluisteren om haar heen achterdochtig. Zij besluit hem voor te zijn, maar als blijkt dat hem thuishouden, of zelf over spel plegen zijn liefde voor het schroot en voor haar niet doet kwijnen, weet zij het ook niet meer. Hij wel, ziet dat als ver raad en castreert zichzelf. Zij bewaart het orgaan in het vriesvak en begraaft het bij zijn lichaam, als hij dood is. Regisseur Alize Zandwijk en haar dramaturge Janine Brogt zijn er niet in geslaagd van deze groot Vlaamse mythe een passend scenario te brouwen voor een keiharde voorstel ling. Het decor van de schroot hoop klopt, de liefdesscènes tussen Jules en Alice in diver se vormen komen over, maar de hardwerkende Fred Goes- en Marieke Heebink spe len wat ze kunnen en toch zijn hun Jules en Alice geen echte mensjes. Dat zit hem in de be werking. Die schiet tekort, waar het om taal gaat. De Vlaamse zinswendingen klin-' ken niet met een onvervalst Hollands accent. En alle spre kende stiltes in de tekst zijn volgebouwd met schreeuwen de muziek, dat is weer teveel. Toch mag ik deze 'Bij Jules en Alice' wel, al was het alleen maar vanwege die acteurs en dat Franse chanson dat Goes sens Heebink toezingt. Dat is pas sentiment, dat is net echt! MINISTERIE VERSCHERPT PROGRAMMA-VOORSCHRIFT AMSTERDAM Publie ke omroepen moeten mi nimaal tien procent van de programma's wijden aan kunst. Deze aanscher ping van het programma voorschrift is gisteren aangekondigd door J. Rie- zenkamp, directeur-gene raal voor culturele zaken van het ministerie van WVC. Voor de omroepen geldt nu dat twintig procent van het aanbod gericht moet zijn op programma's van culturele aard. Een keur van program masoorten mogen tot deze ca tegorie worden gerekend. Fei telijk kan volgens WVC slechts vijf procent van de to tale programmering tot het kunstenaanbod worden gere kend. Dat aanbod is dan nog vrij ruim gedefinieerd, met in begrip van cabaret, satire en Volgens een woordvoerster van het departement is de aanscherping van het pro gramma-voorschrift het ant woord op de deze week door het Stimuleringsfonds uitge sproken vrees, dat het televi sieaanbod wat betreft kunsten gaat lijken op een woestijn landschap. Een regeling voor de verdub beling van het specifieke cul turele aanbod is volgens Rie- zenkamp niet voldoende. Hij vroeg gisteren bij de opening van het congres 'Kunst en Te levisie' in Amsterdam ook om een gezamenlijk plan van om roepen en kunstinstellingen om het aanbod te versterken. Volgens Riezenkamp moet de televisie een representatief beeld geven van datgene dat zich in ons land op het terrein van de podiumkunsten af speelt. In dat plan moet ook een oplossing worden gèboden voor het reeds jaren slepende conflict over de vergoedingen van werknemers voor optre dens die door de omroep wor den uitgezonden. Het kan vol gens hem niet zo zijn dat een kijker de omroepbijdrage be taalt en via belastingen de po diumkunsten financiert, maar op televisie verstoken blijft van datzelfde aanbod. VPRO wijzigt directie HILVERSUM De VPRO moet in de toekomst worden geleid door één directeur. Dat heeft de huidige drie-hoofdige leiding gisteren voorgesteld aan het bestuur en de onder nemingsraad. Directeur alge mene zaken Frans de Smit zal het VPRO-bedrijf per 1 janua ri 1992 verlaten. Volgens tele visie-directeur Van Beers ma ken de ontwikkelingen in het omroepbestel, waarbij de VPRO nauwer gaat samen werken met NOS en VARA, het noodzakelijk de slagvaar digheid van de directie te ver sterken en de integratie van de verschillende bedrijfson derdelen te vergroten. De VPRO heeft nu drie directeu ren met evenveel autonome diensten. De zittende directie is unaniem voor de voorgestel de wijziging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15