Half Nederland onder water in nieuw boek Evert Hartman Gevecht om uitgeverij Mondadori beëindigd Doordacht tweeluik van Het Zuidelijk Toneel Project over Nederlandse cultuur in Duitsland KUNST/RTV Ceid&iQowianl MAANDAG 29 APRIL 1991 PAG()EÏ Bird-prijzen voor Rita Reys en Frans Eisen DEN HAAG De jazz-zangeres Rita Reys, de Haagse jazzpianist Frans Eisen en zijn Amerikaanse collega Barry Har- ris krijgen de 'Bird Awards' van het North Sea Jazz Festival van dit jaar. De prijzen worden voor de zevende keer uitgereikt. Rita Reys krijgt de prijs omdat ze al 45 jaar op topniveau zingt, zo blijkt uit het juryrapport. Ze werd reeds eerder geno mineerd. Harris wordt geëerd omdat hij volgens de jury een groot stylist is en ,.een gigant in het leiden van work shops, waarbij zijn ongeëvenaarde ken nis van de bebop wordt ingezet bij het onderwijs." Eisen is „niet alleen een musician's musician, maar zeker ook een student's musician". Van der Louw voor forse verhoging omroepbijdrage HILVERSUM De omroepbijdrage kan „fiks" worden verhoogd. Dat heeft de voorzitter van de Mediaraad, André van der Louw, zondag gezegd in een uitzending van Hier en Nu-radio. Volgens Van der Louw is de bijdrage te laag in vergelijking met de situatie in andere landen. De grote hoeveelheid programma's die in ons land op radio en televisie worden geboden rechtvaar digt in zijn ogen ook een hogere bijdra ge- Hiermee plaatst de PvdA-er Van der Louw zich tegenover de PvdA-minister van wvc, Hedy D'Ancona en een meer derheid van CDA en PvdA die niets voelen voor een verhoging. De afgelo pen week maakte de PvdA in het ka merdebat over het wetsvoorstel com merciële omroep nog eens duidelijk dat bij het dalen van het marktaandeel van de publieke omroep een forse verho ging niet aan de orde kan zijn. Van der Louw heeft zijn twijfels over de haalbaarheid van de in Hilversum ontwikkelde plannen voor herstructu rering van het omroepbestel. Hij ver wacht niet dat Veronica en Tros (met extra reclame op het tweede net) vol doende inkomsten zullen binnenhalen. De voorzitter van de Mediaraad vindt dat in dat geval de politiek niet mag aarzelen de publieke omroep met een hogere omroepbijdrage te helpen. Ver der meent Van der Louw dat commer ciële radio en televisie op de kabel vrij gegeven kan worden. In tegenstelling tot CDA en PvdA vindt hij niet dat aan het toelaten van dergelijke zenders voorwaarden moeten worden verbon den. Italiaanse filmster opgepakt wegens bezit van cocaïne ROME De Italiaanse actrice Laura An- tonelli is vrijdagavond opgepakt in haar huis vlakbij Rome omdat zij in het bezit was van 50 gram cocaïne. Dit heeft de Itali aanse politie zaterdag bekendgemaakt. De 50-jarige actrice, die schitterde in films van beroemde regisseurs zoals Luchino Viscon ti, Ettore Scola en Luigi Comencini, woon de alleen. Ze is overgebracht naar de Re- bibbia-gevangenis. De politie hied de film ster al enige tijd in de gaten omdat ze werd verdacht van drugsgebruik. Een agent klopte vrijdagvond bij Antonelli aan en vroeg haar hem binnen te laten. Op een ta fel trof hij een flacon aan met witte poeder. Directeur Forum treedt af ENSCHEDE Volkomen onverwacht heeft de al gemeen directeur van Opera Forum Filharmonisch, Peter Westerhoud, laten weten zijn functie neer te leggen. Om „motieven van professionele en per soonlijke aard". Om de positie van Forum in het Kunstenplan 1993-1996 zo sterk mogelijk te houden zal Westerhoud zijn functie niet terstond beëindi gen, maar medio 1992, als de belangrijkste beslissin gen omtrent het Kunstenplan moeten zijn genomen. Het vertrek van Peter Westerhoud is vanmiddag bekend gemaakt tijdens een bijeenkomst van het personeel van Forum. Gedeputeerde Staten van Overijssel willen een half miljoen gulden beschik baar stellen om Forum uit de financiële problemen te helpen. Het bedrag komt bij de 125.000 gulden die Overijssel reeds in 1991 voor dit doel heeft uitge trokken. Voorverkoop Holl^ j-j Festival groot suci AMSTERDAM De koop van kaarten voor di stellingen in het kader \v m0l Holland Festival 1991 we procent meer kaarten ve*gev£ dan vorig jaar. Op de a van de voorverkoop, tenmarkt in de Stadss burg te Amsterdam, 600 bezoekers voor van 45.000 gulden. »uur opera's 'Die EntfUhrui^ dem Serail' onder leidinort John Elliot Gardiner erw k meneo, re di Creta' ondbte£ ding van Frans BrtlggeriP- *- ken veel belangstelling. fra" zijn veel kaarten verkocl|n de dansvoorstellingen. 'ete' Evert Hartman: 'Niemand houdt mij tegen' uitgave Lemniacaat, prijs 29,50 gulden. NEELTJE JANS Ver hoging van dijken, ver sterking van waterkerin gen, wanhopige pogingen van Rijkswaterstaat om dè duinen te redden, alles is tevergeefs geweest. Door een combinatie van zees piegelrijzing en stormen is half Nederland onder de zeespiegel verdwenen; de kustlijn loopt van Gronin gen, via Gorkum naar Breda. Geen alarmerend nieuws uit deze tijd, maar een scenario uit de twee ëntwintigste eeuw, de tijd waarin de nieuwe jeug droman van Evert Hart man zich afspeelt. Het negende jeugdboek van Hartman (53) 'Niemand houdt mij tegen' werd onlangs gepre senteerd op het voormalig werkeiland Neeltje Jans, waar momenteel een tentoonstelling is ingericht over de zeespiegel rijzing. Hier, bij de storm vloedkering in de Oosterschel- de ontstond bij hem ook het idee voor het verhaal. „Ik ben hier een keer eerder geweest, een aantal jaren gele den", vertelt hij. „Ik was diep onder de indruk, maar maakte me tegelijk ook een beetje zor gen. Als er voor zoveel geld een bescherming tegen de zee was gemaakt, moest die zee wel wat betekenen". Automa tisch kwam bij hem toen ook de gedachte op „stel dat die Deltawerken het niet hou den". Vanaf die tijd heeft de sociaal geograaf en aardrijkskunde- laar uit Hoogeveen uitgebreid onderzoek gedaan naar de stij ging van de zeespiegel en de daarmee samenhangende sce nario's. Ook in de te verwach ten leefsituatie in de 22ste eeuw heeft Hartman zich grondig verdiept. Hij schreef de bevolking van die tijd voet- gangersrolbanen toe, auto's op energiecellen die op onder grondse magneetbanden rij den, en vergevorderde tech niek op gebied van communi catie en geldverkeer. Geen science fiction, geeft de bedenker aan, maar in zoverre fantasie dat het om nieuwe uitvoeringen gaat van dingen die er nu al zijn. Tegen deze achtergrond speelt de jeugdro man; een aaneenschakeling van spannende gebeurtenis sen, gelardeerd met. een eerste verliefdheid, apr De jeugdboekenschrijver noemt 'Niemand houdt mij te gen' een boek over de toe komst, maar ook over nu: „Zit het met de duinen nog wel goed? Bieden ze genoeg be scherming?" Hartmans nieuwste werk gaat naar zijn zeggen ook over een hoopvolle toekomst. Vlees eten, jagen, paarden- en hen gelsport worden hierin als pri mitief bestempeld en dieren tuinen bestaan niet meer. Het snelverkeer-systeem sluit veerkeersdoden uit, geld ste len is nagenoeg onmogelijk, af val wordt voor hondera pro cent hergebruikt en de natuur krijgt voorrang boven alles. Een wereld vol welvaart en comfort, waarin anderzijds echter genetische manipulatie de grenzen van het ethische voorbijgaat, vreemdelingen niet welkom zijn en bepaalde mensen als verstotelingen in een kolonie worden onderge bracht. Het lijkt hard, maar minder onwezenlijk als Hart man wijst op de uitwijzing van illegalen nu en bijvoorbeeld de handelwijze tegenwoordig van verzekeringsmaatschappijen ten opzichte van sero-positie- ven en mensen die ongenees lijk ziek zijn. Hij geeft aan dat zijn nieuwste jeugdroman, evenals zijn vori ge, een boodschap heeft. „Niet te uitdrukkelijk, niet belerend. Maar in auteurs zonder bood schap geloof ik niet. Als men sen een boek lezen gaan ze er toch over nadenken". Voor het vat waarin hij zijn verhalen giet haalt Hartman de inspiratie bij de jeugd zelf. „De gein, de humor en de ver rassende wendingen zie ik bij hen. Kinderen zijn zeer ver rassend. En wat mij interes seert daarover mag ik ei genlijk van geluk spreken houdt ook de jeugd bezig. Het gaat vaak om de manier waar op je het schrijft". Herhaalde lijk plaatst de auteur ook leer lingen uit zijn Havo- of VWO- klassen in zijn verhalen. 262242 apr 91 Prijs Zoals bijvoorbeeld Rasja in zijn nieuwste boek. „Zij zat in mijn klas. Een soort natuurramp", Ipcht Hartman. „Iemand waar bij je tijdens de les denkt 'griet, houdt nu toch eens een keer je mond'. Maar als schrij ver kun je zo iemand wel ge bruiken". Hartman ontving voor zijn eerste jeugdboek 'Oorlog zon der vrienden' in 1980 de Euro pese jeugdboekenprijs voor ac tuele literatuur. In 1987 werd 'Morgen ben ik beter' be kroond door de Nederlandse Kinderjury 1988. Hij is tevens een van de tien genomineer den voor de Publieksprijs 1991. Koningin Beatrix hangt glaskunstenaar Copier de versierselen behorende bij de Eremedail Kunst en Wetenschap in de Huisorde van Oranje om. Hoge onderscheiding voor glaskunstenaar Copii DEN HAAG Koningin Bea trix heeft zaterdag de Ereme daille voor Kunst en Weten schap in de Huisorde van Oranje uitgereikt aan de glas kunstenaar en industriële vormgever Andries Dirk Co- pier ter gelegenheid van zijn 90ste verjaardag. Copier kreeg de medaille als blijk van er kenning voor zijn langdurige verdiensten voor de Neder landse cultuur op het gebied van de glaskunst en zijn bij zondere bijdrage aan he werven van nationale ternationale waarderini het goed ontwerpen va glas vervaardigde geb voorwerpen. '1 Het Zuidelijk Toneel: 'AjaxAntigone' van Sophocles. Vertaling: Johan Boonen. Regie: Ivo van Hove. Decor en licht: Jan Versweyveld. Met Line- ke Rijxman, Warre Borgmans, Bart Sleegers, Els Olaerts en anderen. Gezien op 25 februari in de Stads schouwburg, Utrecht, in de Konink lijke Schouwburg op dinsdag 30 april en woensdag 1 mei. Waarom twee stukken van So phocles op een avond? Het Zuidelijk Toneel vat het thema van beide stukken op als over eenkomstig: in beide vindt een begrafenis plaats en in beide mag dat eigenlijk niet. En ster ker nog, de personen die be graven moeten worden heb ben de samenleving geweld aangedaan. Dat kan het pu bliek herkennen, ook nu nog. In 'Aiax' slachtte de held van dezelfde naam uit jaloezie om een wapenuitrusting en wat roem een kudde schapen af. Het was maar gelukkig dat de goden hem verblindden, want eigenlijk had hij het gemunt op de Griekse legeraanvoer ders. Geen wonder dat die op hun beurt wraak willen ne men, zo zat de samenleving toen in elkaar. Dat Ajax uit eindelijk toch een rustplaats onder de grond krijgt, komt niet omdat Odysseus Agamem non overtuigt. De laatste geeft toe uit vriendschap. Ook in 'Antigone' speelt een dergelijk patroon een rol. Po- lynikes heeft de stad Thebe aangevallen en koning Kreoon verbiedt diens begrafenis om de vernedering compleet te maken. Maar Polynikes' zuster Antigone, die met Kreoons zoon Haimoon zal trouwen, tracht te bemiddelen. Door Kreoons onverzettelijkheid komt ook Antigone om en de gevolgen daarvan zijn desa streus: Haimoon en Kreoons vrouw plegen zelfmoord. Jan Versweyvelds vormgeving bindt de twee stukken nog meer aaneen dan Ivo van Ho- ves regie. In 'Ajax' zit het pu bliek om een grote vezelplaten tafel waarop de handeling plaatsvindt. In 'Antigone' is die tafel losgehaald en in laby- rintvorm neergezet, waartus sen de spelers lopen om aan de troon van Kreoon te komen. Van Hove laat de godin Athe na cola drinkend vanuit de wolken neerkijken op de han deling in 'Ajax'. Zij ziet hoe de soldaten als in Sam Peckin- pahs film 'The Wild Bunch' ruw lachen en spotten om de tragische held Ajax. Diens ge liefde Tekmessa wringt zich in allerlei bochten, maar dat mag niet baten. Tot de sterfscène volgt en Bart Siegers als Ajax het graf ingaat, op keiharde tonen van een vervormde ver sie van 'Boléro' van Ravel. De grijns die dan over zich gezicht trekt, is om nooit te vergeten. Het thematisch verbonden dubbelprogramma vergt ver volgens geduld. Na een half uur ombouwen, is de spanning gezakt en wordt de ambtelijke sfeer, waarin Kreoon als een directeur van een multinatio nal, Antigone aanspreekt, haast irritant. Steeds moeten de sprekers het hele labyrint rondlopen om Kreoon te be reiken. En dat trekt het korte stuk uit tot zes kwartier. Maar ondanks alles valt de fraaie vormgeving en de doordachte regie op. En hoe sterk spelen Warre Borgmans, Lineke Rijx man, Els Olearts, Johan van Assche en Bart Siegers in Van Hoves regie. Bij Het Zuidelijk Toneel zien ze steeds kans het publiek te verrassen, een re den om geen voorstelling te missen. PETER SNEL Oud-directeur Mauritshuis koninklijk onderscheiden De heer H. Hoetink, die zaterdag afscheid nam als di.recteur van hét Mauritshuis is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. De directeur- Jessurun van het ministerie van welzijn, volks gezondheid en cultuur (links) reikte hem de versierselen behorende bij de onderscheiding uit tijdens een bijeenkomst in het Mauritshuis in Den Haag. Naast de heer Hoetink staat zijn echtgenote. FOTO: MILAN KONVALINKA KASSEL Terwijl Neder land te krenterig lijkt om 'Schwerpunkt' op de Buch- messe van 1993 te zijn, zet de Duitse gemeente Kassei de Ne derlandse cultuur en samenle ving deze zomer uit eigen be weging in het zonnetje. Met een optreden van het Nationa le Ballet begint vrijdagavond in het Opernhaus 'Die Nieder- lande in Kassei', een manifes tatie die tot en met oktober gaat duren. Kassei verzorgt het geheel niet helemaal alleen. Er zijn 40 Duitse en Nederlandse organi saties bij betrokken, van onze ministeries van cultuur en bui tenlandse zaken tot aan een paar Kasselse Sparkassen. De manifestatie is gewijd aan drie hoofdthema's. Dit zijn de Gouden Eeuw (Kassei heeft elf Rembrandts), Nederland tussen de Wereldoorlogen en de moderne tijd zoals Neder land die beleeft. Er zijn circa 80 verschillende evenementen. Behalve ballet zijn er muziek, toneel, cabaret, tentoonstellingen (waaronder één over de Nederlanders die in de oorlog in Kassei dwang arbeider waren) en thema bijeenkomsten, zoals die over 'die lesbische Frau in der nie- derlandischen Literatur'. Daarnaast klimmen de Kasse- laars ook nog op de fiets, om een heuse 'Fietstag' te beleven. De ongetwijfeld door zadelpijn geplaagde deelnemers kunnen vervolgens bijkomen tijdens een symposium over fietspoli- tiek, met als centrale, pran gende vraag: „Waarom zijn er in Groningen meer fietsers dan in Kassei?" De gemeente Kassei besteedt al sinds 1986 aandacht aan andere landen. Daaronder waren Zwitserland, Brazilië en de Sovjet-Unie. ROME Het gevecht tus sen de Italiaanse tycoons Silvio Berlusconi en Carlo De Benedetti om de groot ste Italiaanse uitgevers maatschappij Mondadori is ten einde. Dankzij de be middeling van de Ro meinse mineraalwaterfa brikant Giuseppe Ciarra- pico zijn beide partijen on langs akkoord gegaan met een onderlinge verdeling van Mondadori. De uitgeverij geeft behalve boeken, populaire bladen en vaktijdschriften ook het dag blad La Repubblica, alsmede een tiental regionale kranten en de twee voornaamste Itali aanse opiniebladen, Panorama en L'Espresso. De strijd om het in de Milanese voorstad Segra- te gevestigde uitgeverij, die een jaaromzet heeft van 3,7 miljard gulden, begon drie jaar geleden als een ordinaire fa milieruzie tussen Leonardo Mondadori en Luca Formen- ton, de kleinzonen van de in 1978 gestorven oprichter Ar- noldo Mondadori, die elkaar elkaar de leiding over het be- om zoals afgesproken de zake lijke leiding aan hem over te laten, kwam Luca op zijn be sluit terug. Hij verklaarde de overeenkomst met de CIR nie tig en verzoende zich met Leo nardo, die inmiddels een ver bond had gesloten met de Fi- ninvest van Berlusconi. In de cember 1989 kondigde Berlus coni daarom aan, dat hij van nu af aan bij Mondadori de dienst uit zou maken. Daarop volgde een slepend juridisch gevecht tussen Fininvest en CIR, waarin de geldigheid van de tussen Formenton en De Benedetti gestipuleerde afspra ken centraal stond. In de loop daarvan stapten verscheidene vooraanstaande journalisten op en werd het bedrijfsresul taat van Mondadori tot minder dan de helft gereduceerd. Na een reeks tegenstrijdige rech terlijke uitspraken leek de zaak op een dood spoor, totdat vorige maande de buitenstaan der Ciarrapico, een vertrouwe ling van premier Andreotti, op het toneel verscheen. Als „po litieke ombudsman" wist Ciar rapico de partijen tot een com promis te bewegen, waarin de CIR La Repubblica, L'Espresso en de regionale dagbladen krijgt en de Fininvest de ove rige Mondadori-activiteiten plus een door de CIR te beta len vergoeding van een kwart miljard gulden. Voor De Bene detti betekent dit een tweede belangrijke stap terug, na zijn mislukte "overval" op de Bel gische Generale Maatschappij, twee jaar geleden. Berlusconi daarentegen ziet de omzet van zijn media-imperium stijgen tot circa 10,5 miljard gulden, waardoor Fininvest de derde mediagigant wordt in Europa, na het Duitse Bertelsmann en het Franse Hachette. De grote winnaar is echter Ciarrapico, die zich door zijn geslaagde be middeling een plaats heeft verworven in het boek van adel van het Italiaanse onder nemerschap. Bovendien wordt er mee gerekend, dat de nieuwbakken voorzitter van AS Roma, die al drie regionale dagbladen bezit, het bedrag dat de CIR aan Berlusconi moet betalen voor zijn reke ning zal nemen in ruil voor een belang van 20% in La Re pubblica. De journalisten van La Repubblica vrezen dat hun krant daardoor binnen de in vloedssfeer van Andreotti zou komen en hebben gisteren een verontruste verklaring gepu bliceerd. Daarin benadrukken zij het „democratisch-linkse" karakter van de krant en kon digen zij bij voorbaat verzet aan tegen tegen iedere vorm van „politieke, economische en ideologische beinvloeding". De verklaring gaat vergezeld van een venijnige levensbe schrijving van Ciarrapico, waarin grote nadruk wordt ge legd op zijn verleden als uitge ver van (neo)fascistische lite ratuur. AART HEERING NEDERLANDS DANS THEATER APR 30 ME11,2,3,4 AT&T DANSTHEATER De komiek Jaap Muld li is weer los ch Jaap Mulder won in I9%rr meretten met een verrajV( halfuur cabaret en stja daarna de voorstelling 'Gr vingers' waarin van dairar rassende half uur een fn. saaie anderhalf uur ovefee Dat kan voor een eersïnJ- In zijn tweede programit garnalenkoningin' heeft) der zijn draai weer terug De eerste helft van dej*le stelling treedt hij op alsiet han de Wit, zwager van1£> Mulder en banketbakkei moet bij hem vooral gf[oc zijn. Nou, dat is de bakkeer toevertrouwd. Met kran e go („U roept een numm e ik hinkel er naartoe") ko stemming er al danig in, we niet toekomen aai, kunstgebittenruilen en ruftenraden. Een dame publiek haalde door I slappe lach zelfs met moew- koffie. We doen alsof koninginnedag is en het tepunt van de festivi 'J wordt het inhalen van d» nalenkoningin. T.ussendofir schouwingen over de Tucl sche volksaard en mooie |L pen waarvan de clou enk rest niet helemaal op èvc passen. Ook de redeneren van de bakker ontsporeit die manier. Mulder speevj rol van bakker met veelfa sequentie, heilig vuur eifi i mor. Drie kwartier dikke)9; Na de pauze is de hilaritfc wat af, maar het stuk ovD grotten van Han mag er ie zijn. De voorstelling wonit rieuzer en verliest aan en richting door de aaïi< maar uiteenlopende idfir Het gaat een beetje kabbïe Mulder heeft ook een ttet want cabaretiers zijn iva tijdsgewricht niet meer w< straat. Het eerste deel To hij vanuit de middens# mentaliteit „als ze maarïe me houden, dan doe ik het tweede deel gaat heoi het „ik doe wat ik wil" vï l vrije kunstenaar. Zoals düa keidrager die halverweg natte trappen van Han Are Musik van Schubert wilpi gen. Dat gebeurt dus nwt het laatst wordt dan die gèi lenkoningin er weer m< haren bijgesleept. Regit Bert Klunder deed ocl mooie dingen met Bill Kaandorps nieuwe progra 'Kunst' en haalt nu met de komiek in Mulder ff naar boven. Mulder gaat*1 bazend goed vooruit en rf1 te een voorstelling war over het algemeen zeer 'fl nieten en waarom vaak c-'z schuddebuiken valt. v u DICK VAN TEYLIlrf"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 8