Toderne communieviering legt nadruk op het wij-gevoel ■Ceidóc (Sowuvnt 1 O c Ie iTTERDAM - Vier moeders iben de leiding. In de Open- fkerk in de wijk Ommoord in Rotterdamse Alexanderpolder eiden zij op een zaterdagmorgen entwintig kinderen voor op de ste heilige communie, de tradi- in de RK kerk die kinderen tot waardige deelnemers maakt aan misviering. il en mei zijn gewoontegetrouw de inden waarin deze inwijding in de Iteries van de rooms-katholieke litur- plaats heeft. Een gebeurtenis die ïger zorgde voor pompeuze feesten, ral in het zuiden van het land, met lende bruidjes en jongetjes in matro- pakjes die zich die dag, vaak alleen al r de cadeaus, blijven herinneren als hoogtepunt uit hun kinderjaren, 'bijeenkomst op de zaterdag in de :n-Hofkerk is een generale repetitie. rijwilligers afgelopen maanden hebben de kinde- 'samen met hun ouders vanaf Kerst i in een tiental bijeenkomsten voor lid. Nu nemen ze voor het laatst de jes door die ze op zondag zullen zin- en ze oefenen onder leiding van de f moeders 'droog' met brood én wijn. zullen zoals dat heet op de plechtig- 1 zelf communiceren in twee gedaan- samen met hun ouders. Als de ou- s niet willen meedoen, kan hun kind 1 geen eerste communie doen, zegt Vila Emmen, een van de vier moeders f 'veel werk maakt van deze godsdien- f e voorbereiding. Zij is in de werkgroep terechtgekomen toen zij ^elf een kind had dat de eerste communie zou doen. Dat geldt ook voor de andere moeders die het altaar op en af lopen. De katholieke school, zegt de Rotterdamse districtskatechete mevrouw Nolet-Thierry, speelt in die communie voorbereiding haast geen rol meer. De katholieke scholen worden zeker in de steden bevolkt door kinderen van wie de ouders los zijn komen te staan van de kerk of zelfs van huis uit helemaal niet meer katholiek zijn. Bovendien is het onderwijzend personeel op de katholieke scholen vaak randkerkelijk. De communievoorbereiding is daarom weer helemaal een zaak van de paro chies geworden, maar de pastoors ont breekt het aan tijd om die voorbereiding zelf voor hun rekening te nemen. Zij vallen terug op vrijwilligers, meestal vrouwen, katecheten-in-de-dop bij wie men niet moet aankomen met de ortho doxe leer over de transsubstantiatie, de opvatting dat brood en wijn tijdens de mis in het lichaam en bloed van Chris tus worden veranderd en vervolgens ge nuttigd. „Dat eten van dat lichaam en bloed", zegt een van de moeders, doet je inder daad wel eens denken aan een vorm van kannibalisme. Wij zitten daar ook wel eens mee. Ik begrijp dat zelf ook niet goed. Ik denk dat je het zo moet zien, dat brood en die wijn zijn een symbool van Christus". Ze laat me een vertelling lezen van Dries van den Akker waarvan de titel luidt: 'Hij heeft zichzelf weggege ven'. Daarin wordt uitgelegd dat Jezus, die tijdens het Laatste Avondmaal op het punt staat verraden te worden, als het ware in ons voortbestaat doordat we het brood en de wijn drinken, het eten en de drank waar hij op dat moment over beschikte en waarin hij zich heeft weggegeven. Begrijpelijk Veel parochies in Nederland, en ook die in Ommoord, maken al jaren gebruik van een cursus die in het dekenaat Delft onder leiding van de katecheet Paul Ga briel #is ontwikkeld. Over die oude trans substantiatieleer lees je daarin geen woord. Op veel plaatsen zijn overigens pogingen gedaan om kinderen op een ei gentijdse, lees: begrijpelijke wijze in te leiden in de taal en de symbolen van het communiefeest. De cursus 'Woord en Gebaar', die in Delft is gemaakt, is in feite een poging om ouders opnieuw te laten kennisma ken met de kerkgemeenschap en haar re den van bestaan. Omdat het geen zin heeft kinderen aan de communie te laten deelnemen als de ouders zelf de zin daarvan niet inzien - elke poging om van deze kinderen christenen te maken zal dan immers schipbreuk lijden wordt in de eerste fase van het project de 'bezinning op het eigen lidmaatschap van de geloofsgemeenschap' centraal ge steld. Waarom laat je bijvoorbeeld je kind do pen, zo wordt gevraagd. En wat wil je met dé doop eigenlijk uitdrukken? In die eerste fase moeten kinderen een wij-ge voel ontwikkelen als inleiding op de kerkgemeenschap waarin ze nu actief zullen gaan worden. Het is logisch dat je eerst aan jezelf denkt, zo wordt opge merkt, maar je leeft, aldus de cursus, pas goed als je je leven deelt met anderen. De kinderen krijgen de gelegenheid die gedachten in een eigen communievoor- bereidingsboek nader uit te werken. In de tweede fase gaat het om de beant woording van de vraag (door ouders én kinderen) waarom mensen samen ko men. Daar heb je je eigen redenen voor, maar je kunt je ook laten inspireren door verhalen, bijvoorbeeld die uit de bijbel, want dan 'ontmoeten we een Volk dat zoekt en vertelt over zijn bele venissen met God en elkaar'. Daar is sprake van een zeer hoge vorm van sa menzijn. In de derde fase tenslotte gaat het er om de herinnering aan die (bijbel- overhalen levend te houden. Daarvoor is het nodig dat je je op gezette tijden be zint en die herinnering viert. Dat is nou wat precies tijdens ae eucharistie ge beurt. Breken en delen Gabriel wijst er op dat zijn cursus een sterk associërend karakter heeft. Woorden en gebaren hangen ten nauw ste met elkaar samen, de ervaringen van het eigen leven moeten gekoppeld wor den aan dë ervaringen die in de bijbel verhalen centraal staan. Je eigen ervarin gen kun je toetsen aan die ervaringen in de bijbelverhalen, ze hebben een voor beeldwerking. Maar iemand die deze eigentijdse uitleg nog te ver vindt gaan, kan uit de eucha ristieviering in elk geval een simpele, aanschouwelijke les trekken. Paula Em men: „Het brood wordt gebroken zoals dat tijdens het Laatste Avondmaal ge beurde en dat wil zeggen dat je zelf ook moet leren breken en delen. Zo zie ik. het en het is de bedoeling dat je dat doorgeeft aan je kinderen". Zij geeft daarmee ook haar eigen religieuze moti vatie weer om dit werk nu al weer vier jaar lang te doen. Kinderen die vandaag de dag communie doen, doen dat op een wat latere leeftijd dan die van pakweg twintig jaar geleden. Zij behoren meestal tot groep vier (de vroegere tweede klas). Een van de moe ders: „Het gaat er om dat de kinderen kunnen begrijpen wat ze zingen en dan is het nodig dat ze al wat kunnen lezen". Dat wil niet zeggen dat iedere ouder van deze 'inhoudelijke' benadering zo ge charmeerd is. Paula Emmen: „Vooral de mensen die weinig met de kerk te maken hebben, willen van zo'n eerste commu nie een poppenkastbedoening maken. De buitenlanders, Italianen, Spanjaarden of Surinamers, willen iets plechtigs waar ze tegen op kunnen zien. We hebben hier ook wel eens Polen gehad en die vonden wat wij deden helemaal niet ka tholiek". Teruggelopen De deelname aan de eerste-communie- viering is sterk teruggelopen. Volgens een KASKI-onderzoek bedroeg het ge middeld aantal communicantjes per pa rochie 46 in 1978; in 1985 waren dat er nog 29. In dat laatste jaar waren er vol gens het KASKI over heel Nederland zo'n 52.000 communicantjes. Twee op de drie uit katholieke ouders geboren kinderen deden in 1985 nog eerste com munie. Het aantal communicantjes in de Open-Hofkerk in Ommoord-Zevenkamp bedroeg dit jaar 27. De kerk in deze gro- te-stadswijk (die ook gebruikt wordt door de protestanten) beschikt niettemin over een groot aantal parochianen, meer dan elfduizend. De meeste parochies hebben de helft of nog minder parochia nen. Toen de uiterst orthodoxe paus Pius X - de paus die voor priesters de anti-mo- dernisteneed verplicht stelde - in 1910 na vele eeuwen de kindercommunie weer invoerde, deed hij dat met de be doeling kinderen een medicijn te geven tegen een goddeloze omgeving. Deelna me aan de eucharistie was volgens hem een tegengif tegen de verleidingen van het ongeloof, tegen dagelijkse fouten en bood bescherming tegen de doodzonde. Maar wie de tafel des Heren niet nuchter naderde, liep kans een doodzonde te be gaan. Na twaalven was het absoluut ver boden ook nog maar iets te eten als je de volgende dag ter communie ging. Geluk kig waren er toen al genoeg pastoors die over een kruimel of een hapje niet wak ker lagen. Als je maar biechtte, een vaste eis voor de eerste communie in die da gen, dan kwam alles weer in orde. In de moderne vorm van communiceren zoals die in Ommmoord in praktijk wordt ge bracht is biechten er niet meer bij. Er wordt vergeving van zonden in dezelfde dienst gevraagd voordat de kinderen ter communie gaan. Gezaaid Cor, een oudere vrijwilliger die als kos ter werkt aan de Open-Hofkerk in Om moord: „Je zou willen dat er na die eer ste communie een vervolg kwam, dat het doorgaat". Zelf betreurt hij het dat zijn dochter die hij een goede katholieke opvoeding heeft gegeven niets meer met de kerk te maken wil hebben. „Je hoopt iets gezaaid te hebben. Dat geeft dan voldoening. Gelukkig zie je dat er na zo'n eerste-communieviering altijd ou ders blijven hangen. Die zie je vaker in de kerk of ze treden toe als vrijwilliger". met een gemiddelde prijs van 7,50 gul den per kilogram in het hoogseizoen aan de veiling, dus zo'n twee keer zoveel in de winkel. Die hoge prijzen zijn vooral te verklaren uit het feit dat het telen van asperges nu eenmaal een werk is van lange adem. Drie jaar oogst je nauwe lijks iets uit een bed. Dan begint het, en tien jaar daarna is het voorgoed afgelo pen en moet er op andere grond weer verder worden geteeld. In een korte tijd moet een aspergekweker zijn boterham verdienen. En dan hebben we het nog niet over de asperges die 's winters in Limburg on der glas worden geteeld. Die worden van januari tot april geoogst - toch altijd nog duizend tot tweeduizend kilogram per dag - en halen een prijs van twintig gulden per kilogram aan de veiling. Het is duidelijk, dat deze asperges voorna melijk in de horeca hun eindbestem ming vinden. Groene asperges Betrekkelijk nieuw in ons land - in En geland zie je niet anders - zijn de groe ne asperges, die de laatste tijd vooral in Oost-Brabant, maar ook in de kop van Noord-Holland (8 ha), de Flevopolders, Zeeuws-Vlaanderen en rond Breda en Barendrecht het levenslicht zien. De aanvoer daarvan vertoont een stijgende lijn. Voor de teler zit hier een voordeel aan, want de arbeidskosten zijn lager, maar ook de consument vaart er wel bij. Groene asperges behoeven niet of nau welijks te worden geschild en hebben een duidelijk andere smaak dan de witte. Voor het aspergemenu in een restaurant is het ook nog een aanwinst: groen als voorgerecht en wit als hoofdgerecht. En dat alles overspoeld met Alsace- of andere wijnen naar eigen keuze, waar van steeds meer hectoliters ons land bin nenstromen. Geen wonder, want in 1990 produceerde men daar voor het eerst de magische hoeveelheid van een miljoen hectoliter. Het meeste daarvan wordt door de Fransen zelf opgedronken, maar van de in omvang toegenomen hoeveel heid geëxporteerde wijn is ook naar Ne derland - 43.000 hectoliter, dat zijn 5,7 miljoen flessen - uitgevoerd. Na Duits land is Nederland de tweede afnemer van de Alsacewijn. En wie de komende tien weken naar de radio luistert, weet in elk geval nu waar om hij in de reclameblokjes van de STER straks regelmatig iemand hoort zeggen: „Mmm, verse asperges. Daar gaan we wat moois bij drinken". AAD VAN HOLSTEIN ZATERDAG 27 APRIL 1991 PAGINA Oefenen voor de eerste communie in de Open-Hofkerk in Rotterdam. fOTQ STEPHEN EVENHUIS aireMSTERDAM - De asperges zijn weer. Ze waren er al - de eerste -enlfs in december - maar dat wa ll de peperdure kasasperges. ïn de ille grond komen ze nu, voorna- elijk in Limburg en Brabant, tot die wasdom en proberen - en als 't goed is tevergeefs - hun kopjes t0t»or de keurig opgemaakte sprei n hun warme zandbed uit te ste- vfY,jn. Want nog voor het zover is, bben de telers hen met een geoe- AKpd oog allang ontdekt en tijdig et hun speciale messen 'gesto- n'. iwassen en gekoeld gaan ze vervolgens ar de veiling en gesierd als ze zijn met t bekende Holland Meisje van het Jitraal Bureau voor Tuinbouwveilim a in Nederland reizen ze naar alle windstreken in binnen- en buitenland. Om daarna hun weg naar de consument te vinden in restaurant of groente(speci aalzaak. De opening van zo'n nieuw oogstseizoen, dat ongeveer tien weken duurt, gaat altijd gepaard met iets offi cieels. Nu eens niet in het zuiden, maar in Amsterdam, waar restaurant Halve maan in Buitenveldert het trefpunt is van de echte liefhebbers, daar bijeenge roepen vanuit het hele land. Niet alleen asperges weten ze te waarde ren, maar ook het daarmee onlosmake lijk verbonden glas wijn. Dat blijkt wel als ze aan de slag gaan, uitgenodigd als ze zijn om nu eens duidelijk uit te ma ken welke Vin d'Alsace het beste ge schonken kan worden bij een aspergedi ner. Daarvoor nemen ze gewichtig plaats achter de vier glazen met evenzoveel witte, licht in kleur verschillende wijnen en een zwaar verzilverde kwispedoor. Om vervolgens na stilzwijgend proeven en rijp beraad vast te stellen dat de Syl- vaner 1989, Dirler, - weliswaar perfect in balans met de smaak van de asperges die erbij worden opgediend - het toch moet afleggen tegen de Riesling 1987, Leon Beyer. Deze toch wel weer wat te brutaal geachte wijn weet toch nog de tweede plaats te bereiken. Immers, volgens de meeste wijnproevers gaat er niets boven de combinatie van asperges met de Pinot Blanc 1989, Mai- son Ehrart. Heus niet alleen omdat dit de wijn is die altijd al uitstekend bij as perges kan worden gedronken, zo wordt geconstateerd, maar ook omdat hij er nu eenmaal met kop en schouders bovenuit steekt. De poging van Sopexa, het pro motiecentrum voor Franse landbouw- produkten en levensmiddelen, om de Muscat d'Alsace 1989, Wolfberger - een kruidige en daardoor veel te veel de bo ventoon voerende wijn - bij asperges te schenken loopt op niets uit. De Muscat komt zo op de vierde en laatste plaats terecht. Liesbeth Boekestein van het Centraal Bureau voor Tuinbouwveilingen, vertelt - optredend als gastvrouw voor de vele genodigden - dat het tijd wordt het as pergeseizoen aanmerkelijk te verlengen. „Tien weken is wel erg kort en de tuin ders hebben daarna eigenlijk een heel jaar niet zo veel meer aan die asperges te doen. Daar moet wat op gevonden wor den", vindt ze. Dat kan ook, en wel door middel van nieuwe teeltsystemen, waarbij de bedden waarin de asperges tot volle wasdom komen beter kunnen worden verwarmd. „Teelttechnisch is het zelfs mogelijk het seizoen tot oktober, november in de vol le grond te verlengen. Per hectare staan er nu ongeveer achttien- tot negentien duizend planten in die bedden, dat wordt in de toekomst zeventig- tot ne gentigduizend. De bedden worden ge woon een beetje dichter bij elkaar gezet. De produktie kan zo stijgen tot twintig ton per hectare. Dat is een verdubbeling van wat nu wordt geproduceerd". Wie denkt dat de Nederlanders - na al die propaganda voor de asperge de laat ste jaren - zodra het seizoen aanbreekt een run op de restaurants maken om as perges te eten of de groentewinkels be stormen om ze zelf te gaan koken, ver gist zich nog wel een beetje. Exclusief „In de jaren zeventig werd per inwoner van ons land, per jaar zegge en schrijve één asperge gegeten. Dat zijn er nu drie", zegt Liesbeth Boekestein, waar mee ze weliswaar een stijging van de consumptie maar ook de exclusiviteit van dit tuinbouwprodukt illustreert. Het gaat dan ook om een vrij dure groente communieviering vroeger. Kinderen gaan in optocht door de kerk naar het altaar. FIJNPROEVERS OPENEN NIEUW SEIZOEN: ...-.(Vin d'Alsace )- of gabl Pinot Blanc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 31