Gruwelen Auschwitz-Birkenau moeten levend blijven voor kinderen van de toekomst CHWITZ - Wroet in de bo- fend van de kuil en je zult ■inters vinden, ondiep begra- niet door een hond, maar be geschiedenis. Wroet in het [gen van Halina Hertig en je lok splinters vinden: een aar- Litouwse SS-wacht, de gevan- ^tvaarster van het blok die 7 voedsel liet verbergen. En wanneer de lucht van een ige, vertrouwde cel in haar terugkeert, het geschreeuw en I van Auschwitz-Birkenau. il bevindt zich vlakbij twee van de ners van Birkenau, opgeblazen le nazi's toen ze in 1945 hun bie- 'ikten en het kamp verlieten. Een ïonderd meter verder, vlakbij de gaskamers, dient een vijver het- doel: het herbergen van de as en uit de crematoria. Vandaag de •rdt de vijver omgeven door ber in vredige plaats. De kuil is ge ien kuil, afgezien van de botten iken onder je voeten, iwelen van de uitroeiing zijn een itreden terrein voor de generatie oorlog, en zelfs voor hun kinde- zekere zin, uit boeken, weten we [emaal: hoe de mensen uit veewa- Terden geladen, hoe ze werden af- fd, geselecteerd met een handbewe- voor de dood of voor werk. En ines,ferderop, de gaskamers, vermomd i er'fUches, de luide, puffende machine grootst geschreeuw te verdrinken; dan n eeijrbranden en dan, tenslotte, de kuil :eizejvÜver- n DiinB za' deze collectieve herinnering helde' blijven? De overlevenden zijn se he0 over hen jaar zijn ze misschien p één hand te tellen. In elk geval zen zij het vermogen om hun lij- ip een begrijpelijke manier onder len te brengen voor de derde na- jse generatie. Habsk bijvoorbeeld de Auschwitz-club 't optrschau, een steeds kleiner worden- n daj-eniging van Poolse overlevenden ikenke dinsdag bij elkaar komen om te nst e;n. Ze voelen zich meer met elkaar ige \nt dan met hun kinderen, van hen op^iden door hun onvertaalbaar lij- til. lEr zijn natuurlijk schoolboeken, fansidaarin blijft de Holocaust vaak be- ileis tot een paar bladzijden, statistie- rekkie geleerd moeten worden en een of roiugubere foto's. De Hollywoodfilms er viun kunstsneeuw, plastic lichamen oopguranten in gestreepte kampuni- won, zijn op z'n best te veronachtza- ige [En de poëzie van Auschwitz, want ti op er, is meer een persoonlijk pad uit inn ïhoop dan een brug naar de jeugd. molKDOM ïgen ootlt) Levi schrijft in The Periodic Ta- lrg» Paradoxaal genoeg werd mijn baga- nw^n afschuwelijke herinneringen een te8e)m, een zaad: het scheen me toe dat 'g> D)or te schrijven groeide als een Idbei". Hertig koos een andere manier •ertz^ar leven waarde te geven: zij kreeg inderen. De overlevenden hebben complex pakket van ervaringen te ïrken, en nog maar zo weinig tijd, et zinloos is hen te belasten met de ttwoordelijkheid hun herinneringen c delte vertellen. Ie ntwat over is gebleven is het tastbare tad hwitz-Birkenau: de bakstenen ba- ontm van Auschwitz Een, de houten vasstbouwde prefab stallen van Ausch- ;e ITwee, bekend als Birkenau; de ruï- lieuvan de gaskamers; de gaten in de allenl van de ontmantelde opslagplaat- iek de winderige blokken met de uitge- veede ovens. Birkenau, waar sinds de ierelijding vrijwel niets is veranderd, i Hst de meeste indruk en is nog schok- ina er dan de verzameling haar, valse qaten en persoonlijke schatten ach- twalas in het Auschwitz-museum, iet lebouwen van Birkenau staan echter eenjstorten. Met de twee miljard zloty Weje Solidariteit-regering van Polen be- :ijn:baar heeft gesteld zijn de daken n aneld en de regen drupt niet langer de plafonds. Maar de muren schil- er li af en het hout - aangevoerd door i mihiitsers en ten koste van veel men- n bSvens neergezet door Russische s' vsgevangen - begint te barsten en is letaliolmd. Een aantal van de slaap- >f, risen van de gevangenen is hersteld, hst de meeste zijn beklad. 'Mike loves ïerdj' is uitgesneden in een bed waar slee twaalf uitgehongerde mensen slie rt oj Waarschijnlijk hebben Mike en en",( de kuil twee kilometer verder nooit ser.ald. fonïierinnering levend houden betekent ngt t dan het in stand houden van deze heltelende gebouwen; het betekent ko- n tot een doordachte historische n hfheid over het kamp. „Als slechts onwaarheid, of één halve waarheid, ïhwitz binnensluipt zal het museum betekenis hebben verloren", ver fde dr. Izrael Gutman van het Yad lam Instituut in Jeruzalem onlangs 3r d|en conferentie, vefi Bekomst ijnf ovas veel kritiek geweest op het mu- Ih, dat zich uitstrekt over verscheide- rkjé voormalige gevangenisblokken in kchwitz Een en ook op de nationale 80jljoenen, waar verschillende landen stip relatie met de Holocaust mogen rkkfenteren. haals een internationale adviesraad opge- arlijVoor het Auschwitz-museum waarin al ise historici een belangrijk aandeel rg Iben. De Poolse regering heeft ook ioetcommissie in het leven geroepen om reedijken naar de toekomst van Ausch- ichti. Beide commissies, die uitzonder- ïlijk'actief zijn en uitzonderlijk veel on- ig koek verrichten, proberen tot een i Wsensus te komen over de betekenis of (Auschwitz. n. fijn drie gevaren voor de toekomst. ITR1 eerste is dat Auschwitz in zekere zin politieke zaak wordt. Het tweede is ZATERDAG 27 APRIL 1991 PAGINA kortzichtige communistische regime, bij gedragen tot de verdraaiing van de bete kenis van Auschwitz. Dat verklaart voor een groot deel de woede van militante joden ten opzichte van een karmelietenklooster dat zich be vindt in een oude opslagplaats van Zyk- lon-B-gas. De nonnen bidden voor de zielen van alle slachtoffers, niet alleen de katholieke. Voor de joden is dit echter de zoveelste poging om Auschwitz te verchristelijken en de herinneringen aan de joodse Holocaust uit te wissen. De ti mide nonnen zijn nu zelfs bang om naar het traliehek voor bezoekers te komen, waar een van de zusters de buitenwereld mag toespreken. Spoedig - misschien over twee jaar vol gens Olesky - zal er een nieuw gebeds- en bezinningscomplex komen, verder van Auschwitz af. Daar zou dan ruimte moeten komen voor alle gezindtes, waaronder de karmelietessen. Er staan al een paar muren. Zal hiermee de contro verse afnemen? Veel mensen denken van niet, maar dit touwtrekken tussen joden en christenen dient, hoewel het niet waardig is, een doel: het zorgt er voor dat nieuwe generaties zich afvragen wat het doel van Auschwitz is. De extreem orthodoxe joden geloven dat Auschwitz gewoon zou moeten vervallen en in elkaar zou moeten storten, afge schut van de wereld. Wanneer je de rijen kauwgum-kauwende, giechelende .schoolkinderen langs de naamloze gra ven ziet trekken begrijp je waarom. Maar het zijn niet alleen de doden die gerespecteerd moeten worden; ook de waarden van het overleven moeten wor den herdacht. En, dat betekent het kamp levend hou den. Niet alleen de angstaanjagende plaatsen, de crematoria en de muur, maar ook de plaats waar de kampbewo ners concerten hielden, de ontsmettings- en ontvangstcentra, de latrines; zelfs de greppels hebben een verhaal te vertellen. De meeste joden en christenen kunnen het hierover eens zijn, want het is in ie ders belang om individueel verzet, zowel openlijk als in de geest, niet te vergeten. Er is een wanhopige behoefte aan geld om het kamp draaiend te houden als museum, om te voorkomen dat het in elkaar stort. Er is veel beloofd, maar nog weinig gedaan. Samenhang Er zijn vreemde samenhangen in de }e- vens van de overlevenden. Auschwitz was altijd verbonden met de stad met dezelfde naam, Oswiecim in Polen. Auschwitz Twee, Birkenau, herbergde rond de honderdduizend gevangenen, vele keren het aantal inwoners van het nabijgelegen stadje. Het kamp verbruik te honderden tonnen kool, bood werkge legenheid aan de door Duitsers geleide fabrieken en kolenmijnen en het hielp de plaatselijke economie. Hertig, nu zesenzestig jaar oud, was een jong meisje uit de stad dat verliefd werd op een gevangene die in de bakkerij van de stad moest werken. Ze hielp brieven te smokkelen uit het kamp, sloot zich aan bij de ondergrondse organisatie en werd uiteindelijk zelf gearresteerd en in het contratiekamp, een paar kilometer van haar huis, opgesloten. Na Auschwitz was er Ravensbrück, medische experi menten, ziekte en tenslotte, na de oor log, de repatriëring naar Oswiecim waar Hertig haar oude minnaar terugvond en met hem trouwde. Er was geen werk in de stad en dus ver huisde het echtpaar terug naar het kamp, waar Hertig in de kamparchieven werkte en haar man optrad tegen de talloze aas gieren die over het hek sprongen en de as uitkamden op zoek naar kostbaarhe den. Zestien jaar lang kozen zij ervoor in het kamp te wonen, eens het toneel van hun martelingen. Begrepen hun kin deren Auschwitz? „Ik denk het wel", zegt mevrouw Hertig. „Per slot van re kening zijn ze daar opgegroeid, het was hun eerste speelplaats". Hertig aanvaardde net als de andere ge vangenen de historische waarheid van het museum. De gevangenen bevonden zich dermate in een kokon dat zij veel basisfeiten over Auschwitz pas na de be vrijding vernamen. Soms was de bood schapper niet onbevooroordeeld. Het waren bijvoorbeeld de Russische bevrij ders die besloten dat er vier miljoen mensen zijn omgebracht in het kamp. Dit werd jarenlang aanvaard als een maatstaf voor de gruwelen van Ausch witz. De Sovjettroepen hadden echter veel ar chieven weggehaald - waaronder alle documenten over de SS-bewakers - en andere papieren uit onwetendheid ver nietigd. Hertig herinnert zich dat de Sovjetsoldaten een aantal dossiers als wc-papier gebruikten. Het is pas sinds kort dat historici op basis van het aantal transporten naar Auschwitz het aantal slachtoffers hebben teruggebracht tot an derhalf miljoen. Voor de overlevenden is dit bijzonder verwarrend, alsof hun ei gen ervaringen in twijfel worden getrok ken. Lepel Het kamp is gelegen tussen twee rivie ren, de Sola en de Vistula en daardoor worden de barakken vaak gehuld in een witte deken van mist. Ik wandelde door de mist, onzeker strompelend in de bui tenrand van Auschwitz-Birkenau in de buurt van het ontsmettingscentrum dat bekend stond als de sauna. Bijna per on geluk stuitte ik op een hoop verbrand bestek, geconfisqueerd door de SS maar voor waardeloos achtergelaten toen ze het kamp evacueerden en genegeerd ook door de naoorlogse aasgieren. Er waren verbogen vorken, scharen, goedkoop zwart geworden metaal, de gebruiks voorwerpen van misschien vijfhonderd dode mensen. Dat, zo leek het, was de essentie van Auschwitz; niet herinnerd te worden door een ordentelijk graf, maar door een lepel. ROGER BO YES (c) The Times CcidócSouAOtit In het museum van het voormalige concentratiekamp Auschwitz wordt de plaats van de joden schromelijk onderbelicht. Het zal niet lang meer duren voordat de generatie die de gruwelen van Auschwitz aan den lijve hebben ondervonden, is uitgestorven. Op een andere manier zal er dan verhaald moeten worden over wat nooit meer mag gebeuren. cnrn- ap dat het kamp een religieus strijdperk wordt waar christenen en joden ruzieèn over wat in feite het grootste kerkhof ter wereld is. En tenslotte bestaat het gevaar dat de mythe van Auschwitz op de een of andere manier de historische feiten zal overstemmen. Als Auschwitz de jeugd van de volgende eeuw moet on derrichten, zullen deze problemen opge lost moeten worden. De politiek was belangrijk vanaf het mo ment dat de Sovjet-troepen het kamp in januari 1945 bevrijdden. Het museum, zo werd besloten, zou een aanklacht te gen het fascisme moeten worden. „Tij dens de eerste jaren na de oorlog", zegt dr. Stefan Wilkanowicz van het katholie ke blad Znak, „was het van essentieel belang te bewijzen wat er werkelijk in Auschwitz was gebeurd. Want er waren heel wat mensen, vooral Duitsers, die niet konden of niet wilden geloven in de gruwelen van Auschwitz. Ze beweerden dat het allemaal propaganda was. En dus voelden de vroegere gevangenen zich ge dwongen de gniwelen tot in de details te vertellen teneinde al het mogelijke be wijs bijeen te brengen om te voorkomen dat iemand de verschrikking zou kunnen ontkennen". Het museum werd echter niet ongezet in een ideologisch vacuum. Het was het Stalintijdperk en Polen maakte nieuwe vrienden in de vorm van de andere door de Sovjetunie gedomineerde Oost-Euro- pese landen. „Wat men zich moet be denken met betrekking tot het museum is dat Auschwitz zich op Pools grondge bied bevindt en dat Polen zich na de oorlog in een zeer bijzondere politieke situatie bevond", zegt dr. Krystyna Ole sky, onderdirecteur van het museum. Vandaar de absurditeit van het Bulgaar se paviljoen. Er waren geen gevangenen- transporten uit Bulgarije, maar de rege ring in Sofia eiste als nieuwe bondgenoot van Polen ruimte op voor haar marte laars. De Bulgaren zorgden er voor dat een' portret van Stalin de belangrijkste plaats innam in hun expositie. Het Óost- duitse paviljoen pochte over het com munistische verzet tegen de nazi's en was een toonbeeld van de hypocrisie van die staat over de oorlogsjaren. Tegenwoordig zijn de Bulgaarse en Oost- duitse paviljoenen gesloten en Olesky wacht op gedetailleerde instructies van alle landen over de veranderingen die in hun paviljoenen moeten worden aange bracht. Joden Het belangrijkste dat veranderd moet worden aan de presentatie van Ausch witz-Birkenau is de historische plaats die de joden in Auschwitz innamen: verre weg de grootste groep slachtoffers. Uit de tentoonstelling blijkt nauwelijks dat er meer joden werden uitgeroeid dan enige andere groep en dat alleen zij en de zigeuners om zuiver raciale redenen werden afgeslacht. Er zijn geen bordjes in het Hebreeuws en de officiële aandui ding van Auschwitz, volgens een nog steeds van kracht zijnde wet uit 1947, is dat het „een plaats van martelaarschap voor Polen en andere naties" is. Aange zien de eerste letter van het Poolse woord voor joden een Z is, worden de joden regelmatig het laatst genoemd in publikaties van het museum. „Dat zal allemaal worden veranderd", aldus Olesky. Tientallen jaren hebben de Poolse bezoekers van het museum ech ter niets beledigends gezien in het ont breken van de nadruk op de joden. Voor de Poolse Auschwitz-slachtoffers zijn de wrede, cynische feiten dat voor hen het leven enigszins draaglijker werd toen Auschwitz in 1942 van een werkkamp voor politieke gevangenen - voorname lijk Polen - een uitroeiingskamp voor joden werd. Er werden niet meer zo veel Polen als voorheen tegen de muur gezet en doodgeschoten. Het was eenvoudig een kwestie van mankracht: de Duitsers hadden mensen nodig om het kamp draaiende te houden terwijl zij verder gingen met hun werk, het uitmoorden van het joodse ras. Tadeusz Borowski maakte deel uit van de 'Kanada-ploeg' die de eigendommen van de joodse slachtoffers sorteerde. Zo slaagde hij erin beslag te leggen op kost baar voedsel en hij was dus relatief goed af. Hij herinnerde zich dat hij aan het voetballen was op een veld vlakbij de plaats waar de transporten werden uitge laden. Op een zondag was hij keeper. Achter het net werd een treinlading jo den gelost en naar de gaskamers in Bir kenau gevoerd. „Tussen de inworpen moeten, recht achter mijn rug, zo'n drie duizend mensen de dood zijn inge stuurd", zo heeft hij verteld. Evenals De joodse overlevenden en de families van slachtoffers beginnnen naar Ausch witz terug te keren, aangemoedigd door de nieuwe diplomatieke betrekkingen tussen Israël en de post-communistische staten. Wanneer ze aankomen zijn ze verbijsterd en zelfs gekwetst. Voor de jo den, zo legt historicus Irving Greenberg uit, zijn Auschwitz en de Holocaust on losmakelijk verbonden met de wederge boorte van Israël. „God zei de joden: het hangt van jullie af of de Holocaust zal ophouden, wees actief, opdat het nooit meer gebeurt. Het joodse volk hoorde deze oproep en gaf er gehoor aan door de staat Israël uit te roepen", zegt hij. Het is dan een schok wanneer ze merken dat de joden naar de marge zijn gescho ven in de huidige presentatie van Ausch witz. „Eerst namen de Duitsers onze le vens, nu willen de Polen ons onze dood afnemen", is een veelgehoord commen taar van joodse bezoekers. Katholieke kerk Op het moment herdenkt Auschwitz voornamelijk de geregistreerde slachtof fers met getatoueerde nummers op hun pols. Het merendeel van de joden werd echter vlak na aankomst de dood inge jaagd. Een van de resultaten hiervan is dat Auschwitz door de katholieke kerk wordt gezien als een plaats van hoofdza kelijk christelijk martelaarschap. Zo heeft ook de kerk, en niet alleen het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 27