Abt Baeten uit kritiek op bisschoppen Ccidoeöoiua Het werk gaat gewoon door Italië land v paus en mafia kerk wereld GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóe@otvuvnt VRIJDAG 26 APRIL 1991 PA£N Bond tegen het vloeken moet doelstelling actiever verkopen AMERSFOORT De Bond tegen het vloeken moet actiever zijn doelstellingen aan de man brengen bij verschillende orga nisaties in de samenleving, vindt oud CNV-voorzitter Harm van der Meulen. ziet nQg genoeg mogelijkheden voor de bond om op eigentijdse wijze stelling te nemen tegen het vloe ken. Tijdens de jaarvergadering van de Bond tegen het vloe ken in Amersfoort gisteren adviseerde Van der Meulen de bond zich bij voorbeeld in verbinding te stellen met het Con vent van Christelijk-Sociale Organisaties. „In mijn tijd heeft ons een dergelijk initiatief niet bereikt", merkte Van der Meu len op. Hij constateerde dat in het spraakgebruik het misbruik van Gods naam „min of meer geruisloos" is binnengeslopen. De oud-CNV-voorzitter vond het verder opvallend dat in nieu we woordenboeken alle woorden zijn opgenomen die vroeger als schuttingtaai werden gebruikt, zij het met de toevoeging „plat". Een „positief element" noemde Van der Meulen het feit dat er meer dan vroeger op de werkvloer wordt geprotesteerd tegen het gebruik van krachttermen. De Bond streeft er naar in het buitenland zelfstandige zuster organisaties op te richten, deelde voorzitter dr. B.J. Wiegeraad mee. Het bestuur heeft daartoe het afgelopen jaar circa vier honderd predikanten in Engeland benaderd, waarop zo'n vijf tien positieve reacties zijn gekomen. Ook richt de bond zich op Schotland en België. Wiegeraad is voor volgende week ge vraagd, zijn ideeën uiteen te zetten voor de Duitse televisie. Het staat voor mij vast dat het onvoorwaardeloijk najagen van de deugd moet uitlopen op een grondeloos egoïsme. Marnix Gijsen HEESWIJK-DINTHER De vijf Nederlandse bisschoppen die lid van een religieuze orde of congregatie zijn (Bar, Bomers, Ter Schure, De Kok en Lescrauwaet), moeten in hun beleid, de kritische functie van reli gieuzen in de kerk duide lijker laten blijken. Dat vindt abt Ton Baeten van de Norbertijnenabdij van Berne in Heeswijk-Din- ther. Het is opvallend dat religieu zen die bisschop worden, de opdracht vanuit hun eigen re ligieuze bezieling schijnen te vergeten. Net als paters die in een parochie werken, lijken zij verkapte wereldheren te worden," aldus de abt van de oudste kloostergemeenschap in Nederland. Hij zou graag eens met de vijf bisschoppen praten over wat het lidmaat schap van een orde voor hen betekent. Baeten (1931) heeft als abt de waardigheid van bisschop en kreeg landelijke bekendheid toen hij in 1986 door de bis schoppen werd ontslagen uit de Bisschoppelijke Beleidsad viescommissie, hun belang rijkste adviesorgaan. Aanlei ding was zijn optreden in de eucharistieviering tijdens de manifestatie van de progres sieve Acht Mei Beweging, waarin hij met een pastoraal werkster voorging en waarin een niet-goedgekeurd eucha ristisch gebed werd gebruikt. De abt is er niet tegen dat re ligieuzen bisschop worden. Maar zij moeten beseffen dat het lidmaatschap van een orde ook betekent dat zij de kerk vooral als beweging en minder als instituut moeten zien. „Religieuzen moeten zich niet zozeer vereenzelvi gen met het instituut kerk dat daardoor de uitdaging van het charisma van hun religieus leven verloren gaat". Het is volgens Baeten de taak van religieuzen voor te leven wat het Rijk van God bete kent: een utopische wereld, waarin mensen een gemeen schap vormen, alles met el kaar delen en geen verschil len kennen tussen bazen en knechten. Baeten is het eens met de waarschuwingen van paus Jo hannes Paulus II voor ver burgerlijking van de religieu zen. Hij vindt dat het religieuze le ven een institutie is geworden waardoor de profetische bete kenis ervan verloren ging. In de overgang van beweging naar instituut volgde in het religieuze leven een aanpas sing aan de samenleving. Er zijn religieuzen die bij deze aanpassing aan de maatschap- Waaruit blijkt dat meeste bisschoppen lid waren van een orde pij zijn blijven steken en niet meer van andere mensen zijn te onderscheiden. Anderen zijn gaan begrijpen dat het re ligieus leven alleen zin heeft als naar de oude idealen wordt teruggegrepen. Als voorbeeld noemt Baeten on der meer de 'zwerf-religieu- zen' die betrokken zijn bij de opvang van vluchtelingen of de hulp aan drugsverslaafden. Ook de vrijplaats-gedachte van de Norbertijnen valt eronder te rekenen Maar de religieuzen kampen met een enorme handicap: de vergrijzing. De gemiddelde leeftijd van de paters, broe ders en zusters wordt steeds hoger en de meesten zijn niet Heeswijk- Dinther FOTO: ANP meer fysiek in staat de nieu we uitdaging aan te nemen. De Norbertijnen hebben net iets minder dan honderd le den (in 1963 hadden ze er 261) verdeeld over de abdij van Berne en de priorijen De Es- senburgh in Hierden en De Schans in Tilburg. Baeten hoopt dit jaar drie nieuwe Norbertijnen te kunnen ver welkomen. Gemeenschappen Hij heeft geen heimwee naar de grote gemeenschap van vroeger. „Grote gemeen schappen zijn gedoemd op den duur te verdwijnen. Kijk maar naar het beroemde klooster van Cluny. In zo'n groot klooster bestaat geen echte gemeenschap, omdat de mensen elkaar niet kennen. Ze wordt een gezelschap van mensen zonder bindingen. Laten de kloosters maar gere duceerd worden tot kleine groepjes, als de eigen taak van de religieuzen maar bewaard blijft." Toen Baeten in 1949 intrad, was dat geen bewuste keuze voor de Norbertijnen. Hij wil de priester worden. Nu voelt hij zich eerder Norbertijn dan priester. Hij heeft meer waardering voor de huidige situatie waar in mensen een bewuste keuze vooi^ intreden in de orde ma ken. Nieuwe leden zijn nu be ter voorbereid. Ze zijn tussen de 30 en 40 jaar en hebben al enige levenservaring opge daan. Met kandidaten worden diverse gesprekken gevoerd. Baeten treedt dan op als „ad vocaat van de duivel" en somt een hele reeks argumenten op om niet tot de orde toe te tre den. In de procedure zijn ver der een psychologische test en een medische keuring opge nomen. Als alles goed gaat, doet een kandidaat na vijf jaar zijn eeuwige gelofte. In De Essenburgh woont sinds enige tijd Jannie Ver wijs. Zij wil lid worden van een niet-beschouwende reli gieuze congregatie, maar voelt er weinig voor in te treden in de „bejaardenhuizen" die de congregaties van actieve vrouwelijke religieuzen vor men. De Norbertijnen willen volgens Baeten geen 'dubbel kloosters', zoals in de Middel eeuwen: een vrouwenklooster naast dat van de mannen. Zij voelen meer voor een ge meenschap van vrouwen die nauw met de orde verbonden is. Behalve Verwijs hebben enkele andere vrouwen daar voor belangstelling getoond. Religieuzen kiezen vrijwillig voor het celibaat, beklemtoont Baeten. Maar hij is er voor stander van dat wereldheren (priesters van een bisdom) kunnen trouwen. Baeten is optimistisch. Afschaffing van het verplichte celibaat is on ontkoombaar en is binnen vijftijg jaar of zelfs eerder ge realiseerd, voorspelt hij. Het toenemende priestertekort zal misschien niet deze paus, maar dan zeker een van zijn opvolgers ertoe dwingen bak zeil te halen. Moeilijker ligt het met de priesterwijding van vrouwen. De kerk zou volgens Baeten moeten nagaan of de argu menten die zij hanteert om vrouwen van het ambt uit te sluiten, zoals dat de apostelen alleen maar mannen waren, theologisch of cultureel van aard zijn. Baeten vindt, dat de kerk niet met ach en wee-geroep op haar marginalisering moet re ageren. „Je kunt ook zeggen, dat het een positief teken is dat de kerk in de marge van de samenleving terecht is ge-, komen. Nu kan ze immers duidelijk maken wat ze wer kelijk betekent. De kerk was zo geïnstitutionaliseerd, dat elke beweging erin dreigde te verdwijnen." Er zou volgens de abt al veel gewonnen zijn, als de leiders van de Rooms-Katholieke Kerk de pluriformiteit binnen de kerk zouden erkennen. Mensen beleven hun geloof in allerlei culturen en de kerk moet zich onthouden van elke poging de westerse cultuur aan de kerken in de ontwik kelingslanden op te dringen. Ook op ethisch gebied moet de pluriformiteit worden er kend. „Ethiek is noodzakelijk, aan idealen moet je vasthou den, maar ook de ethiek on dergaat de invloed van cultu rele ontwikkelingen. Als mensen kunstmatige voorbe hoedmiddelen niet meer als strijdig met hun geloof erva ren, moet je je afvragen of het standpunt van de encycliek Humanae Vitae nog van deze tijd is." De kerk moet volgens Baeten goed voor ogen houden, dat de afwijzing van voorbehoed middelen, net als de celibaats verplichting, geen goddelijke, maar menselijke wet is. „De enige goddelijke wet is dat mensen tot hun recht moeten kunnen komen. Als een be paalde menselijke wet als het celibaat dat verhindert, moet ze worden afgeschaft", meent de abt van de abdij van Ber ne. HENK VAN 'T KLOOSTER beroepingen Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Doorn dr. H.E. Wevers te Stolwijk; te Groede en Schoondij- ke en Waterlandkerkje (beiden part time) mevr. A.M. van Andel en F.S.J. van der Sar te Streekgemeente Mid den-Limburg (beiden part-time); door de generale synode tot pred. voor buitengewone werkzaamheden (raad van deputaten Samen op Weg) B. Wallet te Utrecht. Aangenomen naar Franeker drs. D.J. van Bochove te Gerkesklooster-Stroobos. Aangenomen het beroep door de ge nerale synode tot pred. voor buiten gewone werkzaamheden (Geestelijk verzorger bij de Koninklijke Land macht A. van der Meij te Noordwij- kerhout. Bedankt voor Noordhorn en Saaksum G. van den End te Hui- zen(NH.). Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Streekgemeente Midden-Betuwe (Heteren, Randwijk en Zetten) G. Lubberts te Nieuwe Pekela. Aangenomen naar Leeuwar den drs. E.A. Broekema te Open- de(Gr.); naar Franeker D.J. van Bo chove te Gerkesklooster-Stroobos. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Rotterdam-West T.M. Hofman te Ouderkerk aan de Am- Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Driesum c.a. H. Offe- relns, kand. te Assen. Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Den llp-Landsmeer P. Post te Nieuwe Nledorp en Twisk- Abbekerk, die dit beroep heeft aan genomen. Bulgaarse joden Onge veer 1000 joden zijn sinds de val van de communistische partijleider Todor Zivkov in november 1989 uit Bulgarije naar Israël geëmigreerd. Dat heeft de voorzitter van de centrale raad van de joden in Bulgarije, opperrabbijn Josiff Levi, meegedeeld. Op dit moment wonen er in Bulgarije ongeveer 4.000 jo den, die zich echter niet allen tot de joodse gemeente reke nen. De in het land achterge bleven familieleden van de vaak jonge emigranten krij gen steun van de Amerikaan se joodse hulporganisatie 'Joint'. Sinds de val van Ziv kov mag de joodse gemeente weer godsdienstlessën verzor gen en contacten onderhou den met het buitenland, aldus de opperrabbijn. VECHTLUSTIGE DRS DORENBOS: HILVERSUM „Hoe harder het regent, hoe mooier de regenboog." Vechtlustig reageert drs. L.P. Dorenbos op de ac ties van zijn oud-compag non G. de Jong „om hier bij Rainbow de boel stuk te krijgen." Diens bedoe lingen waren „zo door zichtig" dat het Dorenbos geen moeite kostte tjdig de belangen via bevrien de relaties veilig te stel len. „We komen financieel niet knijp te zitten. Het werk gaat gewoon door." Volgende week haalt Dorenbos de der de groep kinderen uit Tsjer- nobyl op. Verder organiseert hij morgen in Den Haag met pater Koopman een anti-abor- tusmanifestatie onder de titel Wandeltocht voor het leven. Dorenbos: „De deurwaarder is nu langs geweest. Dan wordt er een vordering vastgesteld, maar die was er al. En er moet een regeling komen, maar die was er ook al." Het is De Jong er alleen maar om begonnen Rainbow kapot te krijgen, maar dat zal hem vol gens Dorenbos niet lukken. „Wij zijn toch met een goede zaak bezig? Daarom is het diep triest wat Gerard nu doet. Eigenlijk moeten we voor hem bidden. Maar ik verlaag me niet om hem zwart te maken. Ik hoop al thans dat God me daarvoor wil behoeden." De Jong verliet in juni 1989 Rainbow, maar bleef nog een jaar penningmeester. Vorig jaar juni, toen er dankzij be middeling van EO-presenta- tor Feike ter Velde een over eenkomst kwam, trok hij zich ook als penningmeester terug. De Amro-bank in Hilversum verzuimde echter De Jong van de mailinglijst te schrap pen zodat deze nog steeds be paalde bankafschriften kreeg. „Ontzettend slecht van die De Baarnse zaken G. de Jong samen met Drs. B. Dorenbos tijdens een actie tegen pornogra fie op het Scheveningse strand. foto: sp bank," aldus Dorenbos. Door die nalatigheid kon De Jong kortgeleden één bankaf schrift openbaar maken waar uit moest blijken dat me vrouw Dorenbos een greep in de kas had gedaan. „Het ging er toen om het geld van Rain bow over te boeken zodat het werk door kon gaan," zo zegt Dorenbos. „We zagen aanko men wat De Jong van plan was." Het is volgens de oud- EO-directeur „volop onzin" dat De Jong een tweede Rain bow van de grond zal krijgen. Er is volgens mr. G.Z.U. Vi- ragh, de advocaat van De Jong, beslag gelegd om te voorkomen dat er gelden of goederen zouden worden ont trokken. Juridisch is de beslaglegging het begin van een procedure om in rechte vast te stellen wat er ver schuldigd is en hoe eventueel betaling kan worden afge dwongen. De Jong claimt een bedrag van 332.000 gulden. De andere partij (Rainbow) is nu aan zet om een regeling voor te leggen die wel wordt nage komen. Het is volgens Viragh „evi dent" dat de regeling uit juni 1990 niet werd nagekomen. De betalingen aan De Jong zijn op een gegeven moment gestopt. Anderen zijn er nog bijgehaald om de zaak op het goede spoor te krijgen. Uitbreiding zendtijd kerken pas per 1 oktober HILVERSUM De zendtijd voor de kerken wordt per 1 oktober uit gebreid. De Ikon beraadt zich nog over juridische stappen om uitbreiding op een eerder tijdstip te realiseren. Het Commissariaat geeft met haar besluit uitvoering een beslissing van de Raad van State. Na een jarenlange procedure oordeelde de Raad van State begin dit jaar dat de zendtijd van Ikon, RKK en ZVK (Zendtijd van de Ker ken) moet worden uitgebreid. Terwijl andere omroepen hun zendtijd zagen groeien raak ten de kerken volgens de Raad van State ten onrechte achterop. Het gaat bij de televisie om een uitbreiding van jaarlijks 45 uur, waarvan 27 uur voor de Ikon. Bij de radio gaat het om een uitbreiding met 130 uur radio per jaar, waarvan 78 uur voor de Ikon. Met de uitbreiding is een bedrag van 7 miljoen gulden gemoeid. De Ikon heeft grote moeite met het tijdstip van uitbrei ding. Het Commissariaat zegt de extra zendtijd niet eerder te kunnen toekennen, omdat de minister van WVC eerst een besluit moet nemen over de financiering. Minister d'Ancona heeft deze beslissing tot onderdeel gemaakt van een bezinning op de toekomst van het publieke bestel. Zij komt daarover in mei met een notitie. Volgens Ikon-directeur Haan is het ongehoord dat zijn omroep gedupeerd wordt door een probleem bij de overheid. De uitspraak van de Raad van State volstrekt dui delijk en is de kerkelijke zendgemachtigden al enkele jaren zendtijd onthouden, vindt hij. Tv-reclame op zondag tt wan JELET kon niet uitblijven. De koopman weet de doiend< zo lang klein te houden. Eigenlijk al sinds de schepean e rijke reders de wereldzeeën overgaan. En het was"1^ voorspelbaar dat diezelfde koopmansgeest ook nu toon zou voeren. De commerciële inslag heeft er fQor zorgd dat reclame officieel 's zondags op de Nederig de levisie te zien zal zijn. Een kamermeerderheid vaam e VVD en D66 die zich al eerder aftekende, is het dt op eens geworden bij de discussie over de Mediawet. QPen kunnen de spotjes alleen nog weren voor of na een §r^ stige of levensbeschouwelijke uitzending. Maar der'ecja blijft tot dat ene moment beperkt. De invoering van de reclame op zondag past in de verschuiving van de beleving van de zondag. Er zi;^" meer voorstanders om ook de winkelsluitingswet ifl hanteren en de mogelijkheden voor de ploegendiens!^- breiden. Zo wordt duidelijk wat iedereen al wist: datj mercie meestal het laatste woord krijgt in onze same De zondagsrust komt steeds meer onder druk te s[ I zonder nu direct terug te moeten verlangen naar gen passiviteit en gegluur achter de geraniums raai menleving als geheel daarmee zijn rust en bezinnirf Het Westen gaat aan vlijt ten onder. Want mensenAA1 nu eenmaal met meer overzicht als ze momenten ake inbouwen. haa gc HeT geld van de reclame is nodig en dat lenigt?' enigszins om het publieke omroepbestel te reddpf schillende politieke partijen hebben zich positief u *rc over het voorstel van Hilversum te komen tot twee f^ei televisienetten en een pseudo-commercieel net, e kostwinner voor de andere netten. De reclame-optf1' moeten de omroepbijdrage aanvullen om tot kwaliti' de programma's te kunnen komen. En om tegen ff kunnen concurreren. itee tt are xlET is de vraag of de reclame op zondag daar \^er aan bijdraagt. Vele bedrijven hanteren een vast budg public relations en reclame. En extra mogelijkheden voor een deel een herschikking van het budget in. H blijft betrekkelijk. Ook de geschreven media hebbei belang bij een uitbreiding van televisiereclame. EERDER gaf de uitbreiding van de STER-reclame pi een vermindering van de advertentie-inkomsten bij en weekbladen te zien. De opbrengsten staan diG - maanden toch al onder druk vanwege de terughoud0 bij de adverteerders onder invloed van de GolfoorF aantal personeelsadvertenties houdt ook niet over. rfer' signaal van een stagnerende economie. Blijkbaar b^tei economie haar aanbidders niet altijd onmiddellijk uijaar kende munt. an utri L: vol ijr (Van onze correspondent Aart Heering) ROME 'Wie regeert er in Italië?', luidt de eerste vraag van een onder 1050 Britse, Franse en Duitse burgers gehouden enque- te, die deze week door het weekblad Epoca is gepu bliceerd. Uit het antwoord blijkt geen erg groot ver trouwen in de bestuurslij- ke organen van de zuide lijke Europartner. Volgens 35% van de onder vraagden heeft de paus het in Italië voor het zeggen en vol gens 28% de mafia, terwijl slechts 21% de Italiaanse rege ring noemt. Merkwaardig ge noeg komt de Poolse paus te vens als de meest bewonderde Italiaan uit de bus, vóór Lucia no Pavarotti, Sofia Loren, Marcello Masttroianni en Giu- lio Andreotti. Erg vleiend voor de Italianen is dat niet, maar aangezien de paus zijn uitver kiezing vooral aan de Engelse deelnemers aan de enquete heeft te danken, zegt dit ook iets over het ontwikkelingspeil van de gemiddelde Brit. De door oud-premier Thatcher en bondskanselier Kohl geuite vrees, dat de mafia de Europe se eenwording zal gebruiken om het hele continent in haar greep te krijgen, blijkt onder hun onderdanen niet al te diep geworteld. De Italianen wor den door hun Europese mede burgers weliswaar als 'lawaai ig', 'ongeorganiseerd1™ pervlakkig' gekvï maar als rapportcifan het land toch een Tg1*1' van de ondervraagd dat Europa er zoiti slechter aan toe zdf™ maar een kwart ishu* keerde mening ^as Van hen is 43 procei're ning, dat de ItaliaaiifJ' corrupter zijn danlecJl maar volgens 39-la maakt het niets ui procent denkt, dat d( grotere belastingi zijn dan de eigen la#-! terwijl 28 procent hij even is en 16 procen tie in eigen land zek acht. Het cliché var^ land van zon, zee dingen wordt tensl|j bevestigd door hettie* op de vraag wat b rijkste is in Italië: noemt het toerisme, ^er de mode en 17 proci Het opinieblad EuiL, stateert deze week t dat Italië al lang nie' misdaadland bij uitst nauw verholen lee meldt het blad ho«- hereniging ook bij (fl 1 Duitsers de'crimuJL" sprongen omhoog i Als laat antwoord o> slag van Der Spiegel waarop 'UrlaubslanL werd verzinnebeeld met een Beretta-pisL neerd bord spaghe Europeo daarom nuïcf ver de 'veritalianis99! Duitsland' afgebeeld-^ bord zuurkool met L ,-j en een Mauser-pistoT CcidócSouwwit UitgaveWesterpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden ik Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uf~ Nabezorging Z\ Telefoon: 071 - 122 248. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14 00 tot li Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: per maand f. 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar f. 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Ri 070 - 3902 702 S- Bankiers Sfi AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 T

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2