Meerderheid Kamer achter
reorganisatie omroepbestel
199,*
Voor 'n schijntje 'n zonnebril
op sterkte, bij Rinck
SaidóaOowumt
Regen van ideetjes
in "On the road'
Jonge Mendelssohn doet het goed bij Arion Ensemble
FRANK SINATRA
1 P'ST/RTV
DONDERDAG 25 APRIL 1991 PAGINA 15
ós fftriment met
Capi°!
Zonale televisie
.AG PvdA en CDA zijn voorstander
eriana experiment met regionale televisie.
ln 2gi de hoge kosten moet het experiment
ichaik^eperkt tot de kabel. Volgens het PvdA-
77. i B. Middel kan een experiment duide-
iaf, 85^n 0f een dergelijke vorm van televisie
^jfjfeommige regionale omroepen zijn druk
s 1Mer met het onderzoeken van financie-
Adrijelijkheden voor regionale televisie. Zo
sn zelt bijvoorbeeld in Overijssel plannen voor
/an regionale-televisie door Radio Oost.
indt eigenlijk dat regionale televisie via
ïlai*"moet worden uitgezonden, omdat de ka-
witz (feid n'et v°Hedig is. Ook het CDA is
4 fjfstander van. Volgens het CDA-kamer-
(Uitgnema mag het daarbij nooit de kant op
Bos de landelijke televisie er een belangrij-
9 ^Vrent bij krijgt.
Arrestaties in Japan na windhandel met kunst
TOKIO De Japanse poli
tie heeft gisteren invallen
gedaan op 141 plaatsen in de
steden Osaka, Nagoya en
Tokio in verband met een
schimmige handel in schil
derijen en onroerend goed.
Bij de schilderijen bevinden
zich een Renoir en een Cha
gall, maar ook een aantal
vervalsingen, van een totale
waarde van meer dan 800
miljoen gulden.
De Koreaanse zakenman Ho
Yong Chun zou de 219 doeken
voor het drievoudige van de re
guliere prijs hebben verkocht aan
het Japanse handelshuis Itoman
om de marktprijs op te drijven.
Dit gebeurde met medeweten
van de ex-directeur van Itoman,
Suemitsu Ito, die zijn bedrijf in
januari voor 14 miljard gulden in
de schulden stak door zijn specu
laties met onroerend goed. De po
litieacties van woensdag volgden
op aanklachten van Itoman en de
groothandelsfirma Seibu. De
zaak-Chun heeft de aandacht ge
vestigd op de enorme speculaties
van Japanse bedrijven met kunst
van de afgelopen jaren. „Na aan
delen en grond wordt in kunst
het meest geïnvesteerd", aldus
een functionaris van Itomen.
„Maar wij zullen nooit meer een
schilderij aanraken."
Open Amateurdag bij Residentie Orkest
DEN HAAG Het Resi-
dentle Orkest houdt zon
dag 28 april een Open
Amateurdag (de eerste) in
de Dr. Anton Philipszaal
aan het Spui in Den Haag.
De doel van het evenement is
om amateurmusici de gelegen
heid te geven te musiceren
met leden van het Residentie
Orkest. Gedurende de hele
dag kunnen amateurs muziek
maken in diverse ensembles
onder leiding van leden van
het orkest. Op het programma
staan ook workshops, openba
re lessen en demonstraties.
Verder zijn er twee zogeheten
'grabbel-orkesten' geprogram
meerd, waarin elke amateur,
ongeacht zijn of haar niveau,
mag meespelen. Tenslotte is er
een orkest voor gevorderde
amateurs, dat het slotconcert
(aanvang vier uur) verzorgt.
De drie orkesten worden gedi
rigeerd door Alexandru Las-
cae, eerste violist bij het Resi
dentie Orkest en dirigent van
het Arion Ensemble. De in
schrijving voor de deelname
aan de dag is al al enige tijd
geleden gesloten. Maar de con
certen zijn wel toegankelijk
voor het publiek. Het evene
ment wordt gehouden tussen
elf uur 's morgen en vijf uur
's middags.
Bossche prijs voor
Greetje Bijma
DEN BOSCH De Duke of Duketown
Award is dit jaar toegekend aan jazz-
vocaliste Greetje Bijma. Zij ontvangt de
onderscheiding (een bronzen beeldje)
voor haar talent om op originele ex
pressionistische wijze een verbinding te
leggen tussen gevoel en klank. Dit zegt
de Stichting Jazz in ^Duketown die de
prijs voor de zevende keer toekent. De
Award wordt de zangeres uitgereikt op
de openingsavond van het 18de inter
nationale festival Jazz in Duketown op
17 mei in de Stadsschouwburg Casino
in Den Bosch. Het festival duurt tot en
met 20 mei. Gedurende deze dagen zul
len ruim zeventig orkesten uit vijftien
landen optredens verzorgen, die gratis
toegankelijk zijn. Greetje Bijma ont
ving onlangs ook de Boy Edgar-prijs.
Hans Croiset leest
gedichten van Celan
DEN HAAG Hans Croiset,
artistiek-directeur van het Na
tionale Toneel draagt op 4 mei
in het kader van de Doden
herdenking gedichten voor
van de Romeense dichter van
joodse afkomst Paul Celan. Ce
lan schreef in het Duits, zijn
oeuvre behoort tot de belang
rijkste naoorlogse Duitse ly
riek. In zijn bekende gedicht
'Todesfuge' gaf hij op schrij
nende wijze 'vorm' aan de ver
nietiging van de joden in de
Tweede Wereldoorlog. De
voordracht vindt plaats in de
Koninklijke Schouwburg in
Den Haag en begint om half
acht. De toegang is gratis.
MslJrleg
I). 18.i
"Soep-cao
"Hïbroken
nAsUM De
3n Rflïbonden van FNV
7, de Unie BLHP,
hstenbond en de
Yifindse Vereniging
ïurnalisten (NVJ)
gistermiddag het
)0t over de omroep-
L afgebroken,
je bonden valt er niet
-j t de omroepen te on-
Alen. Zij begonnen het
afd ®ver cao voor de
«nemers van de om-
6H fïet e'sen; een sa~
t uit'ging van 3,5 Procent>
27{igingen in het aantal
Jen en een harde ga-
ver het uitblijven van
j na reorganisatie van
5 L jke omroep.
,/fbespreekbaar maken
't ^ingen in de ATV-re-
en6s voor de omroepen
'e,n vg om de gestelde sala-
f-B te wdlen bespreken.
Hpen willen het aantal
wijk» verminderen in ruil
mT iets kortere werk-
bonden hebben dit
mei ifgewezen omdat juist
us 'edewerkers „niet
ge horloge in de hand
d en wel af en toe een
Pe:. nodig hebben om bij
inkei| 2e vinden dat deze
aars ering haaks staat op
omovaak van programma-
se' produktie bij de om-
ag het eens te worden
sociaal plan voor de
reorganisaties is
gestrand. De omroe-
volgens de bonden
lid gedwongen ontsla-
'te sluiten. De NOS
fen de toezegging dat
uitvoering van de re-
e van het publieke
arschijnlijk geen ont-
dig zijn.
n gaan in de komen-
met hun leden over-
n over acties.
m Overholland
ief gesloten
DAM Museum
ind in Amsterdam
nitief gesloten. Direc-
8raun heeft daar toe
na de reactie die bur-
r E. van Thijn eergis-
t horen op het tele-
arin Braun de burge-
ittendeerde op het na
men van de fatale da-
30 april. Voor die dag
,'aun een beslissing
jenomen over het al
verlengen van het
ract. Braun eiste in
ram garanties dat een
jbied rond het mu-
rdt aangelegd en dat
ring van Overholland
Itzien bij festiviteiten,
ester Van Thijn liet
eten dat hij en Braun
Firaat, omdat de voor-
ie Van Thijn aan
ed in een brief van 14
de pers bereikten,
jn voelde zich daar-
.verwege onderuit ge-
,Er zijn grenzen aan
.casseringsvermogen
burgemeester. Vol-
jn is „van de uitlatin-
de burgemeester vast
staan dat ze oniuist
;ant noch wal raken,
reactie ontwijkt Van
nieuw het antwoord
/raag om zijn toezeg-
iestand te doen. Dit
ian: een burgemeester
tegen zijn verlies,
I tegen het verlies van
'And kan".
DEN HAAG De frac
ties van D66 en PvdA
hebben gisteren in het
Kamerdebat over een
wettelijke regeling om
landelijke commerciële
omroep op de kabel mo
gelijk te maken, steun be
tuigd aan de voorgestelde
reorganisatieplannen van
het omroepbestel. Ook de
VVD toonde zich, zij het
op andere gronden, niet
afwijzend tegenover de
plannen.
Volgens D66-woordvoerder
Wolffensperger heeft het plan
van Hilversum, waarin Neder
land 2 met TROS en Veronica
de rol vervult van kostwinner,
voordelen boven een splitsing
in een commercieel net naast
twee publieke netten. Wolf
fensperger meent dat welis
waar sprake is van de komst
van een pseudo-commercieel
net op Nederland 2, maar ziet
als voordeel dat de extra-in
komsten die TROS en Veroni
ca met hun ruimer program-
ma- en reclameregime binnen
halen behouden blijven voor
het publieke bestel, en niet
wegvloeien naar aandeelhou
ders. Bovendien kan op deze
wijze een hoop juridische
rompslomp met Europese wet
geving over gelijke behande
ling van andere (buitenlandse)
commerciële aanbieders op de
beperkte ruimte in de Neder
landse ether worden voorko
men. Wolffensperger werd in
zijn opvattingen gesteund door
de PvdA. VVD-woordvoerder
Dees zag eveneens geen be
zwaren, als de plannen in Hil
versum er maar toe leiden dat
er een zelfstandige NOS-zen-
der, een zender voor identi-
teitsomroepen en een volledig
commerciële zender komen,
zoals de VVD wil.
Het plan van 'Hilversum' ver
eist echter nog wel nadere wij
zigingen van de Mediawet. Zo
moet toestemming worden ge
geven om het percentage re
clame-uitingen op te voeren
tot gemiddeld tien procent (15
voor Ned.2 en 8 voor Ned. 1 en
3) plus reclame op zondag en
zal de NOS moeten worden
opgesplitst in een omroepdeel
en een gezamenlijkheidsdeel.
Voor invoering van zondagsre
clame was gisteren al een dui
delijk meerderheid te vinden.
Het CDA blijft tegen.
CDA-woordvoerder Beinema
wenste zich evenmin uit te
spreken over de jongste NOS-
plannen. „Het gaat hier om
een wetswijziging om commer
ciële omroep op de kabel mo
gelijk te maken, al zou een
leek dat niet makkelijk uit de
tot nu toe gevoerde discussie
hebben kunnen halen", aldus
Beinema. De CDA-er wil eerst
een notitie van minister D'An-
cona van wvc afwachten
waarin zij de toekomst van het
publieke bestel in Nederland
schetst. Vrijwel alle fracties
drongen er bij haar op aan
spoed te maken met deze noti-
Omroepbijdrage
Tijdens de discussies over de
versterking van het publieke
bestel tegen oprukkende com
merciële zenders, bleek over
een mogelijke verhoging van
de omroepbijdrage ook geen
overeenstemming te bestaan
tussen CDA en PvdA. Van
Nieuwenhoven achtte verho
ging van de omroepbijdrage
„geen begaanbare weg'ter
wijl Beinema hiervoor de deur
wilde openlaten.
Wolffensperger achtte verho
ging van de omroepbijdrage
aanvaardbaar als middel om in
de nieuwe constructie de re
clamezendtijd op de beide pu
blieke netten op 8 procent te
houden, vooropgesteld dat de
inkomsten op Nederland 2
daarvoor niet toereikend zou
den blijken.
cHet Kamerlid Rosenmöller
van Groen Links ging het
verst met een voorstel de om
roepbijdrage met 30 tot 45 gul
den te verhogen om het pu
blieke karakter van twee zen
ders te behouden. Twee pu
blieke zenders vond hij ge
noeg. De derde zender zou wat
zijn fractie betreft volledig
commercieel mogen worden.
CDA en PvdA konden elkaar
wel vinden in een amende
ment om het verplicht stellen
van uitwisseling van program
magegevens tussen commer
ciële zenders en publieke om
roepen ongedaan te maken.
Voorts zijn de beide fracties
het, met steun van onder meer
D66, eens dat een program
mastatuut verplicht moet wor
den gesteld voor commerciële
omroepen die de „Nederlandse
route" wensen te bewandelen.
Beide fracties wensten een
verlaging van het maximale
belang dat een groot uitgevers
concern in een commercieel
tv-station kan hebben, van 50
naar 33,3 procent.
Groot
Met een hoogwerker werd gisteren aan de wand van het pand
Rokin 109 in Amsterdam een enorm schilderij van Jörg Remé
bevestigd. Remé exposeert vanaf vandaag zijn werk in de in het
pand gevestigde galerie. Het imposante werk aan de gevel, drie
bij zesenhalve meter, zal na de expositie worden verkocht.
foto: anp
Onderscheiden
Rita Reys ontving gistermiddag uit handen van de Amerikaanse werk dat ze deed als ambassadrice van de Amerikaanse jazzmu-
ambassadeur Howard C. Wilkins een oorkonde. Met dit 'Certifi- ziek. Links staat haar echtgenoot en pianist Pim Jacobs,
cat of Appreciation' wil de Verenigde Staten haar eren voor het foto: Stephen evenhuis
Rob van Houten on Feike Boschma:
'On the road'. Met medewerking van
Rob Krot en Enny Verhaak. Decor
en kostuums: Andrea Carper. Ge
zien in Diligentia op 24 april.
De publiciteit is niet het sterk
ste deel van de nieuwe pro
duktie van Feike Boschma en
Rob van Houten; Diligentia
lijkt een heel groot theater
met zo'n vijftien mensen in de
zaal. Niet alleen de reputatie
van de twee artiesten, ook de
voorstelling verdient beter.
Rob van Houten komt uit de
mimehoek en verzorgt humor
van de minder subtiele soort,
meer die van dik hout. Dat
was al zo bij Funhouse, later
schitterde hij als Boy Ben
sdorp, de frituuruitbater in
een serie van Wim T. Schip
pers.
Feike Boschma is ondanks een
niet minder karakteristieke
kop een elfje bij hem vergele
ken. Hij kan ongeveer alles
met poppen, die met kleine
middelen veel suggereren. Met
een ijzerdraadje en een paar
flarden stof maakt hij een rock
roller.
Ze werken samen in 'On the
road'. Verdere hulp bij de ver
rassingen wordt adequaat ver
leend door Rob Krot en Enny
Verhaak. De ideeën daarvoor
komen van Rob van Houten,
en zijn soms maar matig uitge
werkt. Meer nadenken had
meer structuur in de voorstel
ling kunnen brengen.
Steeds staat in 'On the road'
een vervoermidel centraal:
een auto, vliegtuig, trein of
boot. Daarin gebeurt van alles,
dat zelden verbluffend origi
neel is, maar door de snelheid
waarmee de situaties elkaar
opvolgen wel onderhoudend.
Van Houten doet het weer
goed in ruige rollen, als voet
balvandaal, heroïnespuiter
met walkman en grote-hond-
bezitter bijvoorbeeld. En is
daarna uiteraard komisch als
oud dametje en hoela-hoela
danseresje.
Feike Boschma vult zijn situa
tieschetsen aan met zetstuk
ken en poppen: spoken op de
weg, eetbare vissen in het
aquarium, kippen in de auto,
allerlei honden, een konijn en
andere dieren. Mooie beesten,
dingen en mensen, die mooi
combineren met Van Houtens
mimiek. De koppen van Van
Houten en de poppen van
Boschma verdienen meer dan
tien betalende bezoekers.
DICK VAN TEYLINGEN
Het Arion Ensemble o.l.v. Alexandru
Lascae m.m.v. Vera Beths (viool)
met jeugdwerken van Mendelssohn.
Dr Anton Philipszaal Den Haag, gis
teren.
Mendelssohn is een typisch
voorbeeld van een vroegbloei-
er. Het is moeilijk een scheids
lijn te trekken tussen zijn
jeugdwerken en zijn volwas
sen repertoire, zeker als je be
denkt dat hij de Midzomer-
nachtsdroom Ouverture al op
zeventienjarige leeftijd compo
neerde. Gisteravond presen
teerde het Arion Ensemble in
de Philipszaal een aantal wer
ken die Mendelssohn tussen
zijn dertiende en vijftiende
schreef. Met recht jeugdwer
ken te noemen die desondanks
geen spoor'van kinderlijkheid
of compositorische onkunde
vertonen.
Het vioolconcert in d klein
mag dan minder sterk en rijp
zijn dan het meer dan twintig
jaar later gecomponeerde,
overbekende vioolconcert in e
klein, maar de romantische
geest van de oudere Mendels
sohn schemert er in alle delen
al doorheen. Ook de even
wichtige structurele opbouw
verraadt een meesterhand.
Vera Beths speelde met gevoel
voor de stijl (niet te klassiek
en niet te romantisch) en
bracht met een tamelijk lichte
klank de sympathieke elemen
ten van dit vioolconcert goed
naar voren. Zelfs na zoveel op
tredens vertoont haar spel nog
steeds iets avontuurlijks, alsof
zij altijd weer nieuwe, span
nende dingen in de muziek
ontdekt. Routine is de violiste
vreemd. Dirigent Alexandru
Lascae zorgde voor overeen
stemming in de opvatting tus
sen soliste en kamerorkest, dat
haar op de voet volgde.
Een groot voordeel is dat de
leden van het Arion Ensem
ble, die allen in het Residentie
Orkest bitten, gewend zijn te
spelen in de Philipszaal met de
daarbij behorende akoestiek
die voor kamermuziek proble
matisch is. In tegenstelling tot
de technisch veel betere strij
kers van de Academy of Saint
Martin in the Fields die on
langs in deze zaal Mendels-
sohns strijk-octet uitvoerden,
bereikten acht Arion strijkers
wel zuiverheid en homogeni
teit doordat zij zich in deze
'zwembadakoestiek' als een vis
in het water kunnen voelen.
De hechtheid van het ensem
ble werd tijdens de Negende
strijkerssymfonie nog eens on
derstreept. De jeugdige Men
delssohn zou tevreden zijn ge
weest met zo'n vurig pleidooi
voor zijn muziek.
ARTHUR VAN DER DRIFT
Theo Thijssenprijs
naar Wim Hofman
DEN HAAG De kin-
derboekenschrijver Wim
Hofman (50) ontvangt de
Theo-Thijssenprijs van
1991.
Dat heeft het bestuur van de
Stichting P.C.-Hooftprijs
woensdag besloten. De drie
jaarlijkse Theo-Thijssenprijs
voor kinder- en jeugdlitera
tuur, uitgereikt door de stich
ting P.C. Hooft-prijs, bedraagt
25.000 gulden. De winnaar
krijgt ook een beeldje, ver
vaardigd door de beeldkunste
naar Hans Bayens. Volgens de
jury heeft Hofman de naoor
logse kinder- en jeugdlitera
tuur „op bijzondere wijze" ver
rijkt. „Niets is meer wat het
was als het door zijn pen is
aangeraakt. De beeldende
kracht van zijn taal, de rijk
dom aan klanken en zijn hu
mor prikkelen de lezer en ge
ven het gewone een buitenge
wone glans", aldus de jury, be
staande uit Joke Linders, Paul
Biegel, Tine van Buul, Nettie
Heimeriks en Rindert Krom
hout. Hofman, vroeger missio
naris in Afrika, publiceerde
zijn eerste boek in 1969: 'Wel
wel de grote tovenaar'. Hij
werd gedurende zijn schrij
verscarrière al ettelijke keren
bekroond. Zo ontving hij in
1974 de Gouden Penseel voor
'Koning Wikkepokluk de
merkwaardige zoekt een rijk'.
In zijn eerste boeken speelden
vervreemdende pentekenin
gen een aan de tekst gelijke
rol, later werden het slechts il
lustraties. In 1977 volgde de
Zilveren Griffel voor 'Wim',
dat hetzelfde jaar ook be
kroond werd met de Nienke
van Hichtumprijs. In 1984
volgde de tweede Zilveren
Griffel voor 'Aap en Beer'
De eerste boeken van Hofman
zijn soms absurd, met veel to
venaars, monsters en konin
gen. Later werd zijn werk veel
reëeler en vaak triest van
aard. Kinderen kunnen te ma
ken krijgen met ruziënde ou
ders of andere, vijandige kin
deren.
(ADVERTENTIE)
GEN GAAN O P E N B l J RIN
g. A. Dfpenbrockhol 38.070-3910152. F Hendnklaan 113,070-3553743. lorentzplein 85. 070-3907007 De Stede 30. 0703675927 Theresiastraat 87.070-3837182
it 121. 071-125036 Ri|swi|k. In de Boogaard J 17. 070-3945956 H Ravesteynplein 52. 0703907070 Zoetermeer. Dorpsstraat 110.079-166100 Promenade 25. 079-511545.
Studenten verrassen met integere Mahler
Leidse studenten, verenigd in
het studentenorkest Collegium
Musicum, dat dit jaar zijn elfde
lustrum viert, traden gister
avond op met een lang en
zwaar programma, een be
roepsorkest waardig. Dat daar
bij hun amateurstatus goed
hoorbaar bleef is op zichzelf
geen reden tot kritiek. Het
gaat er veeleer om of en in
hoeverre het orkest in staat
was de gespeelde werken van
Mendelssohn, Rachmaninov
en Mahler muzikaal voldoende
gestalte te geven. Dat lukte re
delijk bij de lichte en nevelige
Ouverture 'De Hebriden' van
Mendelssohn, onvoldoende bij
Rachmaninovs tweede piano
concert en verrassend integer
in Mahlers vierde symfonie.
De jonge en charmante piano
soliste Daphne Gerrits voelde
het lyrische middendeel van
het pianoconcert goed aan. In
beide snellere hoekdelen kon
zij, noch het orkest de kracht
en de grote melancholie van
deze muziek voldoende recht
doen wedervaren. Haar muzi
kale kwaliteiten lijken eerder
op het gebied van de iets lich
tere romantiek te liggen.
Des te verrassender waren
daarna de vier langzame delen
van Mahlers vierde symfonie
waarin dirigent René Gulikers
een lichte en doorzichtige
sfeer wist te handhaven vol
goed gedoseerde contrasten.
De spanning die hij met het
orkest in de eerste drie delen
wist op te bouwen en vol te
houden werd in het laatste erg
langzaam gespeelde deel afge
zwakt. Dat werd gedeeltelijk
in de hand gewerkt door de
bijdrage van de sopraan Paula
de Wit die zo introvert zong
dat er weinig te genieten over
bleef van de hemelse vreug
den.
ERIK BESIER
(ADVERTENTIE)
070 - 3 190 882
Lezersservice
Concert in Antwerpen op 19 september
Volledig verzorgde busreis naar het sportpaleis,
inclusief diner en entree.
U zit op de goedkoopste zitplaatsen 2e nng voor het
podium die zich midden in het sportpaleis bevmdt.
Boekingen uitsluitend persoonlijk op onze stadsvesti-
gingen in Den Haag, Rotterdam of Gouda.
Prijs: