„Dat verhaal is niet te verkopen"
£eidóc6oufói/i
kerk
wereld
boekwijzer
ANC en kerken zijn het op veel punten eens
3>
Beschen
uw
natuur!
£c4cUe(3c>u/ta/nt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Heidóc Commit
DONDERDAG 18 APRIL 1991 PAlfU
Burgemeester Koliek vangt in Urk een miljoen dollar
URK Burgemeester Teddy Koliek van Jeruzalem ontvangt
zaterdag in Urk een cheque van één miljoen dollar (ongeveer
1,8 miljoen gulden). Dit is bijna de gehele opbrengst van de ac
tie Steun uittocht Russische joden, die de stichting Christenen
voor Israël een jaar geleden begon in samenwerking met de
Jerusalem Foundation, waarvan Koliek voorzitter is.
De 80-jarige Koliek, al een kwart eeuw burgemeester van de
Israëlische hoofdstad, bezoekt van vrijdag tot maandag ons
land. Daarbij zal hij door de koningin Beatrix in Den Haag en
prinses Juliana op Soestdijk worden ontvangen. Verder houdt
hij toespraken voor Christenen voor Israël (zaterdagavond in
Urk) en het Centrum Informatie en Documentatie Israël (zon
dagavond in Amsterdam).
Oorspronkelijk zou het geld worden gebruikt voor de inrich
ting van een centrum voor Sovjetjoden in Jeruzalem, waar zij
informatie over werkgelegenheid, huisvesting, omscholing en
sociale lasten kunnen krijgen.
Afgelopen zaterdag vertelde voorzitter ds. W.J.J. Glashouwer
tijdens een solidariteitsbijeenkomst van Christenen voor Israël
in Rotterdam dat de stichting overweegt duizend woningen in
Israël te laten bouwen. Voor dat projekt is echter 100 miljoen
gulden nodig. Christenen voor Israël hoopt bij de pensioen
fondsen een deel van het geld te kunnen halen.
Niets is gevaarlijker
dan een grote
gedachte in een leeg
hoofd
Christenvrouwen
bezorgd over
feminisme
in kerk
'T HARDE De ortho
dox-protestants georiën
teerde interkerkelijke
vereniging De Christen
vrouw maakt zich be
zorgd over de plaats van
het feminisme in de ker
ken.
In een brief aan de hervorm
de en gereformeerde synode
en de Nederlandse raad van
kerken vraagt De Christen
vrouw aandacht voor onder
meer haar verontrusting aan
gaande de benoeming van
mevr. R. Bons-Storm tot ker
kelijk hoogleraar in Gronin
gen. Deze sprak in haar oratie
onder meer uit dat 'de nieuwe
geloofsbeleving en het nieuwe
geloofsdenken dat onder
vrouwen aanwezig is, zowel
aan de basis als op academisch
niveau de kerk ten goede
moet komen'.
Ook heeft De Christenvrouw
moeite met de kennelijk offi
ciële plaats die het feminisme
in de kerken heeft gekregen
via de stuurgroep 'Decen
nium', geïnstalleerd tijdens de
Kerkendag in 1990. De leden
van de groep zijn volgens De
Christenvrouw officieel be
noemd door de lidkerken van
de Raad. De stuurgroep echter
is eenzijdig van samenstelling
en wenst geen dialoog met an
dersdenkende vrouwen, voor
wie 'het nieuwe geloofsden
ken' niet hoeft.
Er zijn bij De Christenvrouw
veel inhoudelijke bezwaren
tegen de ideeën van Decen
nium en van Bons-Storm. De
verontruste vrouwen ontwa
ren bijvoorbeeld marxistische
bevrijdingsideologie en een
machtsstrijd tussen de sexen.
De Christenvrouw verzoekt
de synoden om opheldering
over het beleid ten aanzien
van feministische theologie en
om aandacht te schenken aan
haar verontrusting.
Etiopische
patriarch mag
land niet uit
WENEN Patriarch Abuna
Merkorios van de Etiopische
Orthodoxe Kerk kan niet
naar Europa reizen. De Etio
pische regering heeft de beno
digde papieren niet verstrekt.
Merkorios zou woensdaga
vond in Wenen aankomen en
volgende week in Rome paus
Johannes Paulus II ontmoe
ten.
Wat de marxistische regering
van Etiopië heeft bewogen om
de reis te verhinderen, is niet
duidelijk.
De patriarch, alsmede drie
bisschoppen en een priester
van de 16 miljoen leden tel
lende Orthodoxe Kerk, was
uitgenodigd door de aartsbis
schop van Wenen.
Biografie van David
De bijbelse figuur David is in
diverse opzichten een intrige
rende figuur: hij is degene die
het leven van koning Saul
redt en hij is de moordenaar
van de onschuldige Uria om
twee uitersten aan te geven.
De theoloog dr. M.J. Tang
heeft in het boekje: 'David
koning van Israël' alle gege
vens over de bijbelse figuur
op een rijtje gezit en geplaatst
in de context van de tijd
waarin de koning leefde. Zo
ontstond een biografie van
een zeer imponerende en in
vloedrijke historische figuur.
Uitgave: Boekencentrum,
prijs 19,50.
Documenten bij
Samen op Weg
Het Samen op Weg-proces
van (aanvankelijk) hervorm
den en gereformeerden lijkt
vooral een kerkpolitieke en
formele aangelegenheid te
zijn. De beoogde herenigde
kerk heeft echter theologisch
ook het een en ander in gang
gezet. Over de theologische
beweging is een tweede boek
verschenen: 'Elkaar verstaan'.
Het boek bevat opstellen
rondom vijf thema's die sa
menhangen met het proces
van eenwording. De secretaris
van Samen op Weg tot 1 april,
ds. B.J. Aalbers schreef een
uitvoerig slot. Zo'n tien au
teurs werkten mee aan het
boek dat verscheen onder re
dactie van dr. J.M. Vlijm en
dr. H.W. de Knijff. Uitgave
Het Boekencentrum, prijs
24,90.
DE GELDZORGEN VAN HET VATICAAN
UTRECHT De RK bis
schoppenconferentie gaat
zich binnenkort beraden
over de vraag hoe de Ne
derlandse kerkprovincie
meer kan bijdragen aan
het grote exploitatiete
kort van de H. Stoel.
Dat stijgt voortdurend on
danks het feit dat de inkom
sten van het Vaticaan via de
zogenaamde Pieterspenning
zijn gegroeid. Deze bracht
over 1989, het laatste jaar
waarover cijfers bekend zijn
gemaakt, negentig miljoen
gulden op. Maar de Pieter
spenning wordt nu in feite ge
bruikt voor een zaak waar
voor zij niet in het leven is
geroepen. Eens was ze be
doeld voor charitatieve doel
einden van de H. Stoel, maar
nu wordt het exploitatietekort
van het Vaticaan er mee afge
dekt.
Bovendien is deze inkomsten
bron die via collectes tot stand
komt vrij grillig. Vandaar dat
de paus vorige week aan het
eind van de bijeenkomst van
kardinalen met een beroep op
het kerkelijk wetboek ge
vraagd heeft tot een meer sys
tematische werving van in
komsten te komen, een soort
kerkbelasting dus die geba
seerd zou moeten zijn op de
financiële draagkracht van de
kerkprovincies. „Bisschoppen
dienen op grond van de
heid en liefde
van de mogelijkheden
hun bisdom, ertoe bij te dra
gen voor middelen te zorgen
waaraan de Apostolische Stoel
volgens de tijdsomstandighe
den behoefte heeft om zijn
dienst tegenover de gehele
Kerk op de juiste wijze te
kunnen vervullen", zo staat
er in canon 1271 van het ker
kelijk wetboek.
In een communiqué na afloop
hebben de kardinalen het
voorstel van de paus welwil
lend onderschreven, maar zo
als kardinaal Simonis na te
rugkeer uit Rome meedeelde,
de Nederlandse bisschoppen
zitten met een probleem. En
dat is wel te begrijpen, want
wie geld wil ophalen voor het
Romeinse bestuursapparaat
van de Rooms-katholieke
kerk wordt meestal in Neder
land niet juichend ontvangen.
Een rondgang langs pastores
bevestigt dit, ook al praat men
er liever niet zo openlijk over.
'„Dat is zeker niet de eerste
prioriteit, onze aandacht moet
uitgaan naar de Derde We
reld", zegt een pastor die lie
ver niet met zijn naam in de
krant komt. Een andere ziet
het Vaticaan „als een derde
macht, een toporganisatie die
je ontglipt", en die er de zin
niet van inziet dat de gelovi
gen hier Radio Vaticana of de
Osservatore Romano zouden
moeten ondersteunen (twee
van de belangrijkste verlies
posten op de begroting van de
H. Stoel) „want daar luistert
hier nooit iemand naar en
niemand kan die krant le
zen".
Pastoor P. Vismans van de
Schiedam§e Singelkerk die
Rome minstens een keer per
jaar bezoekt en dan de mis in
de Sint Pieter opdraagt, zegt
dat hij „dat verhaal nu niet
kan verkopen, omdat we nu
zelf in zulke grote problemen
zitten." Zijn monumentale Li-
duinakerk is namelijk drin
gend aan restauratie toe en
het hemd is nu eenmaal nader
dan de rok. Hij is niet erg on
der de indruk van de efficien
cy waarmee in het Vaticaan
wordt gewerkt. „Voor zover
ik het kan bekijken hoor,
maar als ik daar die bewakers
in de Sint Pieter zie rondlum-
melen, dan heb ik daar wel
bedenkingen over". Overi
gens gelooft hij dat er nog
best rijke plattelandsparochies
„met veel bezittingen" zijn die
het Vaticaan aan een bijdrage
kunnen helpen.
Pastoor A. Vreeburg van de
Leidse Lodewijkparochie is
een van de weinigen die „van
harte" achter het voorstel
staat om de diverse kerkpro
vincies meer te laten betalen
aan het bestuur van de we
reldkerk. „Ik vind dat niet
niet meer dan logisch dat wij
betalen aan de centrale lei
ding. Een jaar of zeven gele
den heb ik in de Priesterraad
al eens gezegd dat het bedrag
dat we nu als bisdom betalen
belachelijk laag is. Ons kerk
bestuur heeft er ook ooit een
notitie over opgesteld. We zit
ten met zevenhonderdduizend
katholieken in het bisdom
Rotterdam en die dragen op
grond van het bedrag dat het
bisdom naar het Vaticaan
stuurt drie en eenhalve cent
per jaar bij aan het bestuur
van de kerk".
Verdwenen
De collecte voor de Pieter
spenning verdween in de ja
ren zestig uit de meeste Ne
derlandse parochies, toen de
kerkbijdrage werd ingevoerd.
Alleen in het aartsbisdom
Utrecht en het bisdom 's Her
togenbosch wordt nu nog voor
de penning gecollecteerd. In
het Rotterdamse bisdom
wordt jaarlijks een bedrag
van 25.000 gulden op de be
groting voor het Vaticaan ge
reserveerd, de parochies ko
men er helemaal niet meer
aan te pas en weten dan ook
in de meeste gevallen nauwe
lijks iets af van het bestaan
van een Pieterspenning. Drs.
J. Tonnaer, voorzitter van het
bisschoppelijk economencolle
ge:. „Toen er een sanering
moest komen in die veelheid
van collectes, hebben de
meeste bisdommen besloten
de Pieterspenning af te ko
pen. Ze reserveren een be
paald bedrag op de begro
ting".
Het gezamenlijk bedrag dat
de zeven Nederlandse bis
dommen bij elkaar brengen
taxeert hij op iets meer dan
honderdvijftigduizend gulden.
Hij zegt het niet helemaal
exact te kunnen berekenen
omdat het weinig gecoördi
neerd gebeurt. Hij wijst er op
dat er in het economéncollege
plannen al geruime tijd plan
nen zijn om dat bedrag te ver
dubbelen.
Volgens de Rotterdamse bis
dom-econoom drs. F. van
Brondswijk zou zo'n verdub
beling voor Rotterdam geen
enkel probleem zijn. „Het bis
dom ontvangt nu aan af
drachten van de parochies
een bedrag van 2,7 mijoen
gulden op een totale begroting
van f 6,7 miljoen", aldus Van
Bronswijk. Uit onroerend
goed en eigen vermogen
wordt de begroting aange
vuld. De verkoop van het
congrescentrum Leeuwen
horst heeft de finaociële posi
tie van het bisdom alleen
maar versterkt.
Volgens drs. J. Tonnaer staan
alle economen welwillend te
genover het voorstel tot ver
dubbeling. Maar gezien de
constante nood waarin het
Vaticaan verkeert, zegt hij
ook verder te hebben nage
dacht. „Nog voordat de zaak
vorige week in Rome aan de
orde werd gesteld heb ik de
bisschoppen gesuggereerd dat
er eigenlijk een soort sleutel
zou moeten komen op grond
waarvan je de bisdommen in
de wereld zou kunnen belas
ten dan wel bijstaan". Hij wil
het voorstel nader bespreken
met de financiële experts van
de Duitse en Belgische kerk
provincie zodat wanneer de
bisschoppen op hun komende
vergadering de financiering
van het Vaticaan aan de orde
stellen, hij wellicht met con
cretere voorstellen kan ko
men.
Hij ontkent dat hij de geeste
lijke vader is van het voorstel
dat nu in Rome circuleert
over een soort kerkbelasting.
„De expertise in het kardina
lencollege rond dit soort za
ken is de afgelopen jaren toe
genomen. Sinds een aantal ja
ren bestaat er een Raad van
kardinalen voor de organisa
torische en economische aan
gelegenheden van de Heilige
Stoel. Daar zitten mensen in
met een financieel-economi-
sche achtergrond, Amerika
nen en Duitsers vooral. Onder
.hun supervisie is er nu een
begroting naar buiten ge
bracht die gecontroleerd is
door onafhankelijke accoun
tants. De eerste begroting die
we onder ogen kregen, over
1988, bood nog weinig inzicht,
maar die over 1989 is aanzien
lijk beter. Dat moet ook wel,
want alleen als het Vaticaan
goed inzicht weet te geven in
haar financiële handel en
wandel kun je bij de kerkle
den aankloppen voor meer
geld. Ze zouden in die raad
dan ook ook leken-deskundi-
gen moeten opnemen om de
deskundigheid ervan te ver
groten".
Hij vindt het heel reëel dat de
verantwoordelijkheid voor
zo'n belasting weer wordt ge
legd bij de gelovigen. „Maar
dan moet je met argumenten
aankomen. Alleen op die ma
nier kun je de solidariteit her
stellen".
PAUL VAN VELTHOVEN
Altijd op reis
leider van Tibet, de Dalai Lama, lijkt wel altijd op reis om de zaak van zijn vader
land, dat door China wordt onderdrukt, onder de aandacht te brengen. Dezer dagen is hij in
Wasdhington, waar hij werd begroet door onder meer senator Howard Metzenbaum (tweede van
links). De Dalai Lama verklaarde dat de onderdrukking in zijn land steeds erger wordt; tegelij- moest de synode constateren, dogma van de pauselijke or
kertijd zweeg hij nu over de noodzaak van economische strafmaatregelen van de VS jegens De Utrechtse pastoor J.N. van feilbaarheid werd algekor
China. FOTO: AP Ditmarsch vertolkte hun ge- digd.
TOHANNFRRTTRG de vice-voorzitter van de Ne- zei hij dat alle bijeenkomsten
a »t<-i -j nn derduits-Gereformeerde van het ANC met gebed wor-
ANC-leider Nelson Man- Kerk Johan H en den geopend.
HpL wil nipt 7P(T<7pn nt nil j_ t aiij.-„,,..i am/-' i_.-ju.uib mte - tffi's v..
Nederlandse Oud-Katholieken
willen vrouwelijke priester
HILVERSUM De Oud-Ka
tholieke Kerk van Nederland
wil dat de vrouw tot het ambt
van diaken, priester en bis
schop wordt toegelaten. De
synode besloot woensdaga
vond met grote meerderheid
(32 voor, 4 tegen) de Neder
landse bisschoppen deze bood
schap mee te geven voor de
Internationale Bisschoppen
conferentie die hierover in
juli in Zwitserland wordt ge
houden.
Met hun standpunt sluiten de
Nederlandse Oud-Katholie
ken zich aan bij geloofsgeno
ten in Duitsland en Zwitser
land, die al eerder hebben uit
gesproken dat 'het drievoudig
ambt' niet alleen voor man
nen .bestemd is. Het ambt
moet „zo spoedig mogelijk,
doch uiterlijk in 1998" voor
vrouwen worden opengesteld,
aldus de synode.
Tegenover de grote meerder
heid van voorstanders staat
„een minderheid van ernstig
principieel bezwaarden",
moest de synode constateren.
De Utrechtse pastoor J.N. van
Ditmarsch vertolkte hun ge
voelens: „We verlaten onze
principes. We zijn niet langer
een sector van de katholieke
kerk, maar een sekte. We
verraden al het werk dat door
onze voormannen is ver
richt... Ik vind dat dit een
slechte avond is."
De meeste synodeleden waren
echter van mening de kerk
niet „om kerkpolitieke rede
nen een te lang bestaand on
recht mag handhaven", aldus
de afgevaardigde van Hilver
sum, doelend op mogelijk ne
gatieve gevolgen voor de dia
loog met de Rooms-Katholie-
ke Kerk en de Oosters-Ortho-
doxe Kerken.
Drs. K. Ouwens, docent aan
het Oud-Katholiek Se
De Oud-Katholieke Kerken
hebben in Europa en de Vere
nigde Staten ongeveer 500.000
leden. De kerk in Nederland,
met 8.000 leden, is in 1723 uit
een breuk met Rome ont
staan. De andere kerken heb
ben zich van de RK Kerk af
gescheiden nadat in 1870 het
dogma van de pauselijke on
feilbaarheid werd afgekon
digd.
JOHANNESBURG
ANC-leider Nelson Man
dela wil niet zeggen of hij
christen is of niet. Op een
bijeenkomst met kerkelij
ke leiders wilde hij niet
ingaan op de deze vraag
die de afgelopen in Zuid-
Afrika heel wat gemoe
deren bezig houdt. Het
gaat dan onder meer om
de vraag of Mandela als
ANC-leider het atheïs
tisch standpunt van het
communisme onder
schrijft.
Mandela en andere ANC-
voormannen spraken woens
dag met leiders van de Natio
nale Kerkenconferentie. Deze
is voortgekomen uit de bijeen
komst vorig najaar in Rusten
burg waar de kerken voor het
eerst in 30 jaar samen de pro
blemen in Zuid-Afrika be
spraken.
Aan het gesprek met Mandela
namen onder anderen deel de
secretaris-generaal van de
Zuidafrikaanse Raad van
Kerken, dr. Frank Chikane,
de vice-voorzitter van de Ne-
derduits-Gereformeerde
Kerk, prof. Johan Heyns, en
dr. Louw Alberts, die met
Chikane de Nationale Ker
kenconferentie voorzit. Ruim
een maand geleden hebben de
kerken met president F.W. de
Klerk over de verklaring van
Rustenburg gesproken.
Chikane toonde zich na afloop
verheugd dat het ANC de
moeite had genomen de ver
klaring te bestuderen. „Het
ANC heeft de stem van de
kerken als een belangrijke
sternen Zuid-Afrika geaccep
teerd." Verder zijn het ANC
en de kerken het eens over de
noodzaak zo spoedig mogelijk
een eind te maken aan het ge
weld in de zwarte woonoor
den.
Zowel Chikane als Alberts
zeiden met instemming te
hebben gehoord dat het ANC
de kerken niet wil voorschrij
ven welke rol zij in een toe
komstig Zuid-Afrika moeten
spelen. Het ANC heeft altijd
het belang van de kerken er
kend, zo zei Mandela. Ge
vraagd naar de banden van
het ANC met de Zuidafri
kaanse communistische partij
zei hij dat alle bijeenkomsten
van het ANC met gebed wor
den geopend.
Veel ANC-leiders hebben on
derwijs genoten op scholen
van de zending in een periode
dat de Zuidafrikaanse rege
ring nog geen cent voor het
zwarte onderwijs uitgaf. Veel
ANC-ers zijn ook voormalige
predikanten. Zelfs de eerste
voorzitter van het ANC was
een predikant.
Met waardering sprak Man
dela over de toenadering van
de blanke NG Kerk tot de an
dere kerken. „Daardoor
wordt de stem van de kerken
alleen maar versterkt en kun
nen zij zich beter met de pro
blemen van de samenleving
bezig houden."
Veel ministers zijn lid van de
NG Kerk, waardoor deze
kerk in een invloedrijke posi
tie verkeert, aldus de ANC-
leider. Hij wilde geen uit
spraak doen over de schuld
belijdenis van de NG Kerk
over haar vroegere steun aan
de apartheid. Dat onderwerp
zal tijdens een direkt gesprek
tussen het ANC en de NG
Kerk in mei worden bespro
ken.
ii
Het (nood)lot van George Brse
- Hs t<
politiek in een houdgreep gehad. Koel, krachtig enjrd a
tent stuurde de Amerikaanse president de ontwikkel! ijde
het Midden-Oosten na de Iraakse inval in Kuwayet
zelfs de krachtigste leider, beschikkend over een uni
naai aan diplomatieke en militaire middelen, staat in
ge gevallen machteloos. Dan neemt het noodlot de[e Vt
over. Dan blijken omstandigheden onbeheersbaar l Vc
vrijwillige politieke keuzen niet langer aan de orde, die z
voor de president van het machtigste land van de w|
:beg
1 V
ZO'N situatie heeft zich ontwikkeld in het ruige grerQ-]
tussen Turkije en Irak, waar honderdduizenden t
Kurden bescherming hebben gezocht tegen de mofl"
wraakzucht van Saddam Husayns soldaten. Irak wori
nieuw Vietnam, heeft Bush de Amerikanen bezwd
haal jullie zo snel mogelijk naar huis, heeft hij zijn j
beloofd. Maar de omstandigheden hebben hem ingeh
ONDER Amerikaanse leiding en bescherming woi
Iraaks grondgebied tentenkampen ingericht voor
heemde Kurden. De Turkse president Özal en de Bri I
mier John Major krijgen hun zin. Hun voorstel om'"-"
sche enclaves in Irak te stichten wordt, zij het in eer
paste vorm, uitgevoerd. De volkenrechtelijke basis is i
evenwel gammel. Verwijzingen naar VN-resolutie J
niet echt geloofwaardig, de felle protesten uit F
ongerechtvaardigd: het is immers hoogst onwaarschijijl
de VN-vlag boven de vluchtelingenkampen zal wa
Sovjets en Chinezen zullen in de Veiligheidsraad rj
eens door de Amerikaanse pomp gaan. De VS en de
se mogendheden opereren straks dan ook geheel enin
eigen risico. De kans op ongelukken is aanwezig, de
de kwestie van de Iraakse Kurden een langdurige, s^e
affaire wordt is levensgroot. |ge
pe i
NlET voor niets heeft president Bush zich zo lang ijtro
verzet tegen de geopolitieke draai die het Kurdische jass,
lingenprobleem nu dreigt te krijgen. Elke tentpaal dj er
bescherming van VS-kanonnen in Iraakse grond w( su]
poot, nagelt de Amerikanen politiek en militair get ni
vaster in het Middenoostelijke wespennest. Hetzelf<! w<
voor de Europeanen. Zij kunnen de VS en de KurddS* 1
aard niet in de steek laten. Dat zou getuigen van onjP^
lijke lafheid. gen
>r d
OOK Nederland zal daarom desnoods de militair^3*36
quenties moeten verbinden aan een op zich te prijzen^1
kenheid bij het lot van de ongelukkige Kurden. Wa)per
om is het allemaal begonnen. De beschaafde naties %pe
wereld kunnen niet langer werkeloos aanzien hoe e li
als ratten sterven in de bergen van Noord-Irak. Zijacci
inderdaad geen keuze meer. Maar dat maakt de sitijj
zich thans ontwikkelt niet minder explosief en drei{j.jan
Weer minder Nederlands gereformeerd
BUNSCHOTEN Het jaar 1990 is voor de Nederlands
meerde Kerken een teleurstellend jaar geweest. Het ^an
daalde net als het voorgaande jaar. Het totaal aantal ned^g
gereformeerden daalde met 39 tot 29.585. In 1989 was A^g
64 zielen. Het kerkverband omvat 95 plaatselijke geme^00
Rond 1967 leidden heftige woelingen binnen ae Gerefo,nep
Kerken (vrijgemaakt, GKV) tot een scheuring, waaruit j
Nederlands Gereformeerden ontstonden. De GKV kwar|
klap getalsmatig pas in 1985 te boven.
In het kerkelijk grensverkeer is er opmerkelijk weinig J
ling naar de vrijgemaakten, zo blijkt uit de jaarcijferi
nederlands gereformeerden. Zowel bij vertrekkendeij
nieuw ingekomenen liggen de GKV pas op de vierdi
achter de 'synodaal' Gereformeerde Kerken, de Hejj
Kerk of de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK)I
(ADVERTENTIE)
Het Zuidhollands I
heeft zorg voor de natuur. Ook in Een
j uw omgeving Wij hebben al /car
60 gebieden met een oppervlakte van j
2.500 ha veilig gesteld. Maar er moet nog
véél werk worden verzet. Wordt begunstige
en help ons. U krijgt er rust en groene ruimty-r
voor terug. f
NATUURLIJK DOEN. Knip de bon uit i
en stuur hem ongefrankeerd naar: Het Zuidhollancj
Landschap, Antwoordnummer 646,
3000 WB Rotterdam.
Voor info of aanmelding
bel 010-4135045.
JA, ik steun het Zuidhollands Landschap.
(min contributie f 25,- p.j ik wacht uw acceptgiro af),
ontvang een GRATIS welkomstpakket plus 4x per jaar
het fraaie tijdschrift "Zuidhollands Landschap"
Naam
1 Straat
I Postcode
ANC-leider Mandela (r) en dr. Louw Alberts van de Dutch Re
formed Church begroeten elkaar hartelijk. foto: afp
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Ef
a. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 uur
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van n
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248. I
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.fASF
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bi] automatische betaling:
per maand 25,70
per kwartaal f. 76,60
per jaar f. 294,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. - 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rij:
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050