Met de neus in andermans zaken „Grootste verhalen verteller" Toneelstuk Tvanov' leidt in Apeldoorn tot een relletje stimerpakket TROS nauwelijks de moeite waard ÏDERLAND WORDT STEEDS MEER BIOGRAFIELAND -C wist ïïks van fioblemen ^jichmesse Grote bijval voor Bernard Haitink agjST/RTV CeidaeSomont WOENSDAG 17 APRIL 1991 PAGINA 17 - fERSUM Om de concurren- |ijd met RTL4 in eigen voor- te beslissen, praten de Neder- M e omroepen, met het McKin- ur jpport in de hand, nu al maan- at i,net elkaar. ;iste uu#te aanval staat voor oktober op het >rai#nma- wanneer het winterseizoen v^n start gaat en een definitieve net- s r)g >s geregeld. Tot die tijd lijken de ancfen van de STER voor de omroepen •rzajteressant genoeg om zich druk over is nten en is het voor de kijker te ho- )e [t het vooral een lange, hete zomer ?rch .en PS. die samen met de VARA op za- ;en de KRO op zondag, in de con- Jtie-strijd met de Nederlandstalige satelliet zijn mannetje stond, heeft beslo ten om de komende maanden die strijd aan te gaan met het inleveren van zend tijd, het brengen van een groot aantal her halingen en het op het scherm terughalen van wat 'oude zomerse successen'. Zend tijd wordt ingeleverd op de woensdagmid dag. Vanaf 19 juni tot eind augustus be ginnen de programma's niet om 14.30 uur maar om 15.45 uur. Dat heeft geen gevol gen voor de Amerikaanse serie 'Santa Barbara', want de ATV-partners hebben afgesproken die reeks in elk geval tot ok tober te continueren. Op haar topavond, de vrijdag, heeft de omroep zendtijd inge ruimd voor oude successen zoals 'Op goed geluk', 'Te land, ter zee in de lucht', dat dit jaar vanaf vijf plaatsen in het land wordt gepresenteerd en het video-pro gramma 'De leukste thuis' met Linda de Mol. Het pakket nieuwe programma's is heel klein. Met een beetje wringen zijn het vijf eigen produkties. Op 1 mei zijn dat de eenmalige documentaire '35 jaar Eurovisie Songfestival' en de film 'Joodse bruiloft in bezettingstijd', die werd ge maakt door Willy Lindwer. 'Kookpunt' is •een serie van vijf minuten durende pro gramma's waarin jongeren achter het for nuis plaatsnemen. Het 'Nationaal Che- miespel' is een informatief spelprogram- ma vanuit de Landbouw Universiteit in Wageningen waarbij de kijker thuis kan didaat is en 'Stopwatch' is een mini-maga zine vol wetenswaardigheden. Uit het bui tenland werden de comedy-reeks 'Babes' en de politieserie 'Top Cops' gehaald. Voor de jeugd is er de serie 'Casper and his friends' over een vriendelijk spookie en 'De avonturen van de zwarte hengst Reclame op regionale omroep levert nauwelijks inkomsten ROTTERDAM Regionale en lokale omroepen zullen in de toekomst nauwelijks geld verdienen aan reclame-uitzendingen. Dat meent J. Scholten, directeur van de VNU-dagbladengroep. Volgens Scholten zal de schade groter zijn dan de winst. Hij zei dat gisteren tijdens een congres over commercialisering van de omroep. Regionale omroepreclame wordt waarschijnlijk eind dit jaar mogelijk. De verwerving van reclameboodschappen wordt in een apart bedrijf ondergebracht. Scholten vindt dat ineffi ciënt en kostbaar. Indien in 1992 met omroepreclame wordt ge start, verwacht Scholten dat twee jaar later een landelijke omzet van 75 miljoen gulden kan worden gehaald. Door de hoge kos ten voor verwerving van opdrachten zal de netto-opbrengst be perkt blijven tot tien miljoen gulden. Die opbrengst zal gelijk worden verdeeld over omroepen en uitgevers. Volgens Scholten is de schade bij uitgevers beduidend groter dan het profijt bij de omroepen. Dag-, nieuws en huis-aan-huis-bladen zullen naar zijn verwachting de omzet met 45 miljoen gulden zien dalen. \grafie staat vrijdag tijdens de „Dag van de historische bio- in Dordrecht in de schijnwerpers. De Dordtse Academie glit najaar voor het eerst een prijs uit voor biografen. Aan fejaarlijkse prijs is een geldbedrag van 25.000 gulden ver- Drs Beatrijs Mulder schrijft in opdracht een biografie helf of van iemand die u lief is. Kortom: de tijd dat de Vie niet meer was dan een met tekst uitgebreide jaartalle- 1nming is voorbij. PRECHT Neder- ;eekt graag de neus jf*jdermans zaken. De jfte aan roddels, ;tjes en onthullingen ïrduidelijk aanwezig, iiografie wijdt vaak mdf de pikante details gxeier het leven van een e oide Nederlander. De vinomptie van biogra- DEps dan ook groot. Het I biografieën dat hijnt ook. Nederland t steeds meer biogra- id. ys tijd is in de media ge- eeri dat Nederland geen 3rr|ische traditie kent. Lik- •ng'dend wordt daarbij ge- naar Engeland, waar njeflenkbaar is dat over een ,sslpd of berucht persoon lt ^iografie verschijnt. Ster- ecj^g, daar verschijnen offi- ■cjgin officieuze biografieën, ■j vi de tien jaar verschijnt t eieuwe, omdat een nieuwe m^tie weer anders aan- jjeitegen de historische fi- (jHet publiek smult van thullingen over bekende 'noten. Martin Ros, uitgever Arbeiderspers, is er niets -A|e hand met de traditie biografie in Nederland, eft de media de schuld. ...ebben het genre schro- verwaarloosd. En hij >ewijzen dat Nederland in ografiéland is. De uitge- hetm onder meer de biogra- ïn 1 reeks Open Domein, >likiamelijk een overzicht jdei van alle biografieën die voelopen drie jaar zijn ver- sn. Hij verbaast zich vcihet aantal boeken dat 'ie hrordt toegezonden. „Het 'etifbijsterend veel, ik heb ar hele stapels liggen. De ir Hn denken alleen aan i. ■•namen, maar er is veel Ook over kleintjes ver- schijnt van alles. Ik heb hier een biografie van een Neder landse afgezant in een zeven- tiende-eeuwse kolonie. Ik heb hier een mastodont van een biografie over een vlootvoogd uit de Patriottentijd, maar ook werken over gereformeerde figuren uit het verleden. Er zijn dus mensen in stille werk kamers die heel veel doen. En dat zal een schok geven". Hij schat dat hij voor het overzicht in totaal zo'n 400 levensbe schrijvingen binnen krijgt. Willem V Wam de Moor van de Werk groep Biografie meldt tevre den dat er veel belangstelling is voor zijn werkgroep. Het aantal leden overschrijdt de honderd. En het tijdschrift dat wordt uitgegeven telt twee honderd abonnees. „Het aantal biografieën in Nederland is nog schaars, als je het verge lijkt met het buitenland, maar er zit goede vaart in. Een te ken dat de biografie zwaar in de belangstelling staat". De biografie wordt veel gelezen, voeren de Stichting Perspek- tief Dordrecht en de Stichting Vakgerichte Belangenbeharti ging Historici onder meer aan als reden om vrijdag een hele dag aan de Historische Biogra fie te wijden. Coördinatör Joop van Halen wijst daarbij op het nut van de biografie. „Een goede geeft een goed beeld van de gebeurtenissen in de geschiedenis. Zo'n werk draagt een steentje bij aan de collec tieve herinnering". Voor „de dag" zijn diverse we tenschappers uitgenodigd, zo als bijvoorbeeld dr. D. de Boer die bij de Leidse universiteit werkt aan een biografie van de Hollandse graaf Albrecht van Beieren. Schrijfster Hella S. Haasse behoort ook tot de geïnviteerden. Zij schreef over het leven van P.C. Hooft. Pu blicist W. Otterspeer die aan een biografie van de cultuurfi- De Arbeiderspers heeft een biografie over Domela Nieuwenhuis in voorbereiding. losoof Bolland werkt, geeft een lezing. En dat doet ook de eindredacteur van het Biogra fisch Woordenboek van Ne derland, A. Gabriëls. Hij be reidt een biografie over stad houder Willem V voor. Zo blijkt dat niet alleen historici verantwoordelijk zijn voor biografieën. Ook anderen ste ken jarenlang, soms zelfs le venslang, hun neus in ander mans zaken. Mannetjes maken Volgens uitgever Ros is de bio grafie bij de consument zo po pulair vanwege de toegeno men belangstelling voor de persoonlijke achtergronden van het leven. „Dat zie je ook steeds meer op televisie, dat wordt gewoon aangewakkerd. Mensen willen veel meer het eigen leven spiegelen aan dat van een ander". Van Halen FOTO: PERS UNIE denkt dat fictie niet meer zo aanslaat. „Er is veel meer hon ger naar echte, waar gebeurde verhalen". De behoefte van de samenleving aan voorbeelden is volgens De Moor de reden van het succes van de biogra fie. Hij spreekt evenals Ros over een wisselwerking met de televisie. „De tv maakt graag mannetjes. Persoonlijk heden gaan weer tellen. En dat is een voordeel voor de biografie". De behoefte aan identificatie is nog zo'n reden volgens hem. „Instituten, zoals bijvoorbeeld de kerk, die graag met voorbeelden wer ken, denk maar aan heiligen levens, slaan bij de jongere ge neratie nauwelijks meer aan. En toch is er behoefte aan voorbeelden", weet hij. Ros voegt aan het rijtje een factor toe: kwaliteit. Die is verbeterd en dat trekt ook meer lezers. En voor dat laat ste zijn ook de nieuwe elemen ten die in het genre verschij nen verantwoordelijk. „De au teur gaat zich in het boek gooi en. Een biografie is natuurlijk een hele specifieke confronta tie met een ander. De schrijver vult lege plekken in, specu leert over de hoofdpersoon. De auteur boetseert het leven van die persoon opnieuw. Het on derwerp zit zelf natuurlijk op de wolken", weet Ros. Toch dreigt er gevaar voor dit succesvolle genre. De heden daagse techniek helpt de bio grafie mogelijk om zeep. De telefoon, de fax en de compu ter zijn de schuldigen. Zij ma ken brieven en andere papie ren documenten overbodig. En zorgen ervoor dat de biograaf van morgen geen materiaal meer heeft om mee te werken. Gelukkig houdt de stroom bio grafieën voorlopig nog even aan. De Arbeiderspers heeft zo'n veertien biografieën in voorbereiding. De onderwer pen variëren van muzikant James Last, schrijver Mars man, prins Maurits tot politi cus Domela Nieuwenhuis. Sommige biografen worden gesteund met subsidies, bij voorbeeld van het Fonds der Letteren of het Prins Bern- hard Fonds. „Het probleem van een biografie is dat het een veel grotere aanmaaktijd vergt dan een werk in fictie. Dankzij die potjes kunnen mensen er jarenlang aan wer ken. Maar dan nog blijft het moeilijk. Je kunt niet zomaar een goede schrijver jarenlang vrij maken. Wim Hazeu heeft gelukkig voor zijn hobby een kwart eeuw in de dichter Ach terberg gestoken. Zonder die inzet was die biografie er nooit gekomen", vertelt Ros. KARIN SWIERS bes iart :on ïen HAAG Het ministerie l uitenlandse zaken is bui- lOI zaak van de Nederland- sentatie op de Frankfur- ^.ichmesse in 1993 gehou- Jot vorige maand bleek laa problemen waren en er 3e jjeld was. 5r^ilandse zaken weerlegt »ee de kritiek van drs. J. ■d^ikamp, directeur-gene- ie lulturele zaken van het rs terie van wvc, dat onder 'lop Buitenlandse Zaken aaielang van deelneming Buchmesse wordt mis- |o Sinds Riezenkamp de l^Ssatie in Frankfort liet i dat de Nederlandse pre- Blie mogelijk van de baan j.^gen de verwijten in Den over en weer. Naast wvc jitenlandse Zaken (staats- Itris Dankert heeft het iffllands cultureel beleid in 0 portefeuille) is ook Econo- ^gje Zaken wegens het ex- ue jen het toeristisch aspect zaak betrokken. jilandse Zaken wijst het jjt dat het departement eeereid is een half miljoen h te fourneren van de 0"; Sinds april 1990 bestond 'ni|t het oog op de Neder- iar» presentatie een ambte- ielgroep, waarin ook Bui- 1 9dse Zaken zou zijn ver is Woordigd. „Voor zover 1 %kend is dit comité nooit 1 taar gekomen. Pas begin =h]van dit jaar zijn we op d<bgte gesteld van de pro- en!n rond de financiering", ■el1 een woordvoerder van fs'ïijn departement heeft "gevraagd om een onder- 1 ^ng voor die half miljoen ^r<h die was gevraagd als *e|ge, maar daar nooit ant- 1 op gekregen. Staatskapelle Dresden o.l.v. Bernard Haitink speelt werken van Mozart en Bruckner. Grote Zaal Concertge bouw Amsterdam, gisteren. Sinds Bernard Haitink een punt zette achter zijn chefdiri gentschap van het Concert gebouworkest, is men in Ne derland maar al te goed gaan beseffen wat er verloren is ge gaan. Hoe langer de dirigent weg blijft, des te groter wordt de honger van het publiek naar „hoe het ook alweer was", waardoor Haitink zo on geveer heilig lijkt te zijn ver klaard. Bij zijn opkomst gisteren in het Concertgebouw kreeg hij een staande, juichende ovatie. Wat de maestro ook doet, men vindt alles mooi, getuige de steeds enthousiaste bijval van het publiek in de volle Grote Zaal. Op het podium had Staatska pelle Dresden plaats genomen, het orkest dat na de Duitse hereniging 'geadopteerd' is door sponsors en de platen maatschappij Deutsche Gram- mophon. Het geld dat zij in het orkest pompen, is een garantie voor voortzetting van het hoge kwaliteitsniveau van de Staatskapelle toen het nog een echte Staatskapelle was. Veel orkesten in de voormalige communistische wereld heb ben niet het geluk van spon sorgelden en degraderen tot B- orkesten doordat zij moeten te ren op kleiner wordende over heidssubsidies. Haitink beweerde ooit dat de Staatskapelle samen met het Concertgebouworkest, de Ber liner Philhgrmoniker en de Wiener Philharmoniker de enige Europese orkesten zijn zonder een 'unisex'-klank. De karakteristieke, donkerbruine, Rembrandt-achtige klank kleur van het orkest uit Dres den wordt met name gemaakt door de lage strijkers en het koper. Zelden bevatte de inzet van het prachtige Adagio uit Bruckners Zevende symfonie zoveel spanning als tijdens de uitvoering van gisteren, de lage strijkers stonden bol van emotie en melancholie. Ook de koperpartijen in het Scherzo en de Finale schitterden in briljantie en waren kippevel- verwekkend. Haitink functioneert in de vertolking van deze symfonie als een soort koetsier: hij trekt de teugels nu en dan aan, stip pelt de weg uit, maar zorgt er voor niemand tegen te wer ken. Veel dirigenten laten het daarbij, zij falen erin een eigen stempel op de uitvoering te drukken. Zo niet Haitink. Hij geeft Bruckners zo abstract lij kende muziek een meerwaar de door er een evenwichtige kalmte uit te laten spreken. Dit in tegenstelling tot de vaak zo overdreven Rambo-turbo- spierballen. uitvoeringen van Bruckners werken. Mozarts Haffner symfonie in de versie van dit orkest onder Haitink is een minder bijzon dere ervaring. Een lichte mate van routine en een wat ouder wetse Mozart-opvatting zijn daar de oorzaak van. Maar het blijft boeiend om Haitink te zien dirigeren. Op 29 mei aan staande treedt hij alweer op in Amsterdam, en ook zijn er af- Bernard Haitink. FOTO: SP spraken gemaakt voor het ko mende seizoen met het Con certgebouworkest. Nu Hai- tinks mythe groot genoeg is, kan dat kennelijk weer. ARTHUR VAN DER DRIFT Roelant Radier in 'Ivanov'. FOTO: PAN SOK APELDOORN Racisti sche uitingen in het to neelstuk 'Ivanov' van het Nationale Toneel hebben maandag geleid tot een fiks meningsverschil tus sen spelers van Het Natio nale Toneel en directeur I. Stants van schouwburg Orpheus in Apeldoorn. De spelers kregen pas een paar minuten voor aanvang te ho ren dat de 250 toeschouwers gratis waren toegelaten. Ook waren ze niet op de hoogte ge steld van een enquête naar het stuk. Omdat hoofdrolspeler Roelant Radier niet kwam op dagen,'werd de voorstelling na een half uur wachten afgelast. 'Ivanov' van Anton Tsjechov gaat over een landedelman die leeft in de nadagen van het tsaristische Rusland. De jonge man gaat uiteindelijk ten gronde aan zijn eigen me lancholie en de liederlijkheid van zijn omgeving. De Vlaam se regisseur Luk Perceval wil in het stuk een verband leggen met de huidige tijd, waarin ra cisme en discriminatie op nieuw de kop opsteken. Om die reden scherpte hij de tekst aan met een serie gore mop pen over joden, Turken en vrouwen. De opvattingen van Perceval schoten Stants, die 'Ivanov' eerder zag in een try-out, in het verkeerde keelgat. Stants: „Ik heb Het Nationale Toneel eerst nog gevraagd of er ver anderingen in het stuk zouden worden aangebracht. Toen dat niet het geval bleek, besloot ik 'Ivanov' uit te kopen. Er wa ren maar veertig kaartjes voor verkocht. Toch wilde ik de voorstelling door laten gaan, want er zitten ook nog wel in teressante aspecten aan. Dat wilde ik de mensen niet ont houden. Ik vond het daarom een aardig ideë de Ape' oorn- se bevolking op 'Ivanov' te tracteren en het stuk voor niets aan te bieden. Zelf ben ik van bepaalde gedeelten kots misselijk geworden. Ik wilde daarom de mensen vooraf la ten weten wat ze te zien zou den krijgen, dat ze zeker geen 'Kersentuin' konden verwach ten. Ik beschouw het als een van mijn taken te letten op een goede smaak. Maar die ra cistische sexmoppen van Per ceval gaan hun doel ver voor bij. Na deze voorstelling zijn de mensen zo geschokt dat ze nog weigeren na te denken over de bedoeling ervan". De acteurs meenden dat Stants van 'Ivanov' niets had begre pen en het hele stuk ophing aan de serie grove moppen, een paar blote billen en een krolse dame. Toen Stants de afwezige Haagse acteur Roe land Radier en plein public persoonlijk verantwoordelijk stelde voor de afgelaste uitvoe ring zorgde ook dat voor grote woede bij de acteurs van het Nationale Toneel. David Lean op de set van 'A Passage to India'. FILMER DAVID LEAN OVERLEDEN LONDEN De uitspra ken van twee jongere, Amerikaanse collega's over hem, geven het be lang aan van de gisteren op 83-jarige leeftijd over leden Britse filmregisseur David Lean. Steven Spiel berg: ,,Hij is de man door wie ik eigenlijk ben gaan filmen". Martin Scorsese: „Hij is een van de grote drie van de Britse cinema: Michael Powell, Carol Reed en David Lean". Sir David Lean was de mees ter van het detail, van het per fecte gecomponeerde 'shot', ook al werd hij vooral be roemd door zijn epische film spektakels. Hij was 'every inch' een vakman, gold bij zijn acteurs als 'the gentle dictator' (de zachtaardige dictator) en was waarschijnlijk de laatste Engelse regisseur die de we reld het grote Britse filmepos kon schenken. Zijn voormalige producer-collega Anthony Ha- velock-Allan zei het zo: „Er is niemand anders met zijn in stelling, en bovendien: het geld zal er niet meer voor zijn. Britten moeten nu naar Ame rika". David Lean begon zijn regis seurscarrière in de montage kamer. Zijn hele leven lang bleef hij zeggen dat hij zich daar het beste voelde: „Daar waar ik films kan compone ren, beelden tegenover elkaar kan zetten". Wanneer hij zijn films ging opnemen, waren ze bijna al gemaakt. Hij had de beelden perfect in zijn hoofd, hoefde 'alleen nog' de werke lijkheid naar dat beeld te vor men. Daardoor werd hij be kend als een perfectionist die blinde gehoorzaamheid van zijn acteurs eiste en van wie de verhalen legendarisch zijn hoe hij op precies de goede zonsopgang, de perfecte wolk bleef wachten. Zelf zei hij op latere leeftijd over zijn werk: „Ondanks mijn jaren voel ik me niet geroepen diepzinnige uitspraken over het leven te doen in mijn films. Ik vertel liever het levensverhaal zelf". Producent David Puttnam noemde Lean dan ook: „De grootste verhalenverteller van de film". De filmkritiek is Lean zijn spektakels steeds meer gaan verwijten als „leeg": „Er gebeuren dingen op de voorgrond, maar op de achtergrond niets". Lean pa reerde met: „Ik zou van die zogenaamde critici niet eens een advies aannemen als het om het filmen van een pot thee ging". Noel Coward Het talent van Lean werd in de eerste plaats herkend door toneelschrijver Noel Coward. Hij vroeg Lean in de oorlog om met hem samen de propa- ganda-film 'In which we ser ve' te maken. Na de oorlog verfilmde Lean een aantal stukken van Coward ('Blithe spirit') en maakte naar Co wards gegeven een van zijn meesterwerken, het prachtige en intieme 'Brief encounter' met Celia Johnson en Trevor Howard als twee getrouwde mensen die bijna een verhou ding beginnen Vlak daarop volgden nog twee meesterwer ken, de klassieke Dickens-ver- filmingen 'Great Expectations' en 'Oliver Twist'. Hij vond er een ideale filmische vertaling van Dickens werk voor en in spireerde - zoals hij zijn hele leven zou doen - zijn acteurs tot topprestaties. Alec Guin ness speelde Fagin in 'Oliver Twist' en zei later: „David Lean heeft mijn filmcarrière gemaakt. Ook al weet ik dat hij me eigenlijk eerst niet wil de voor 'The bridge on the Ri ver Kwai'. Die laatste film werd het eerste wereldsucces (zeven Oscars) voor David Lean Het formaat van de film werd Leans handelsmerk. Sterke conflicten tegen grote (maatschappelijke) schilderin gen op de achtergrond: 'Law rence of Arabia', Pasternaks 'Dr. Zjivago' en het in Ierland spelende 'Ryan's Daughter'. De films werden groter en moeilijker te maken. Er gin gen steeds meer jaren tussen die films zitten, ook al had hij voor 'Lawrence of Arabia' weer de Oscar voor beste regie gekregen. De film zelf ging in een gecoupeerde versie draai en. Pas vorig jaar werd het ontbrekende half uur terugge- monteerd in de film, die daar na in de originele versie op nieuw werd vertoond. Stil Het in Ierland spelende 'Ryans Daughter' kon in 1970 noch de kritiek noch het publiek over tuigen. Veertien jaar werd het stil rond David Lean. Drie jaar werkte hij aan het script voor de E.M.Forster-verfilming 'Passage to India' die hij ein delijk in '84 maakte. De film bracht hem terug aan het front. In 1990 kreeg hij in Hol lywood voor zijn hele carrière de Life Achievement Award en op 81-jarige leeftijd leek hij opnieuw te beginnen. Eerst met de jonge toneelschrijver Christopher Hampton, daarna met diens oudere collega Ro bert Bolt - met wie Lean voor dien al lange tijd een vast duo vormde - ging hij Joseph Con- rads 'Nostromo' bewerken. Het zou een film van 46 miljoen dollar moeten worden en de bekroning van zijn oeuvre. Be gin dit jaar moesten de werk zaamheden opgeschort worden omdat Lean ziek werd. Je kon David Lean inderdaad verwijten dat hij zijn gevoelig heid teveel liet bedelven onder het stof van zijn spektakels. Maar wat zagen die er prach tig uit. En een kroon op zijn werk had hij al lang. Meerdere zelfs. Brief Encounter', Great Expectations', 'Bridge on the river Kwai' en 'Lawrence of Arabia'. David Lean wés film. Dan te bedenken dat hij als zoon van quaker-óuders als kind niet naar de bioscoop mocht en op zijn negentiende het allernederigste baantje in een studio aannam. Het is niet voor niets dat Celia Johnson en Trevor Howard in Brief Encounter' (mogelijk Leans mooiste) op elkaar verliefd worden tijdens het kijken naar film. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 17