Minder geestelijke
verzorgers in leger
Israël in kerk onderwerp van tegengestelde visies
kerk
wereld
Eerste vrouw
in mannen
klooster van
Norbertijnen
CeidóeSowo/ni*
Engelstalige kerker
moeten schuld aan
apartheid belijden
£cidóc@outcmi
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Ecidóc Qowumt
WOENSDAG 10 APRIL 1991 PAGINA
III
Raad van Kerken: militaire acties voor Kurden
AMERSFOORT De Raad van Kerken in Nederland vindt
dat „militaire reddingsacties" voor de Kurden moeten worden
overwogen. Een delegatie van de Raad heeft dat bepleit in een
gesprek met vertegenwoordigers van het ministerie van bui
tenlandse zaken. De Raad denkt daarbij uiteraard niet aan
Amerikaanse bombardementen op het Iraakse leger, aldus se
cretaris ds. W.R. van der Zee, maar eerder aan de vorming van
een VN-vredesmacht. De Raad is zeer gecharmeerd van de ge
dachte aan een enclave in het noorden van Irak. Humanitaire
hulpverlening alleen is niet voldoende, beklemtoonden Van
der Zee, dr. D.C. Mulder (voorzitter) en drs. E.J. Korthals Altes
(voorzitter sectie internationale zaken). Er zal op Irak zo groot
mogelijke druk moeten worden uitgeoefend.
Spaanse bisschoppen: abortus betekent uitstoting
MADRID Rooms-katholieken die een abortus ondergaan of
actief meewerken aan een abortus, worden automatisch ge
straft met excommunicatie. Dat maken de Spaanse bisschoppen
duidelijk in een herderlijk schrijven, waarvan passages giste
ren via de staatsradio zijn uitgelekt. Onder de titel '100 vragen
en 100 antwoorden' herinneren de bisschoppen aan de leer van
de kerk. Zij wijzen erop dat de staat niet het recht heeft over
mensenlevens te beschikken, maar dat zij eerder de taak heeft
het leven te beschermen. De discussie over abortus laaide vori
ge week in Spanje in alle hevigheid op, nadat de gynaecoloog
German Saenz de Santamaria gratie van de regering had ge
kregen. De specialist was eerder veroordeeld omdat hij een 14-
jarig meisje had geaborteerd dat door haar oom was verkracht.
Niemand deelt zijn geld
uit aan anderen
iedereen deelt zijn tijd en
zijn leven uit
Montaigne
Bisschoppen
tegen missen
door leken van
Mariënburg-
vereniging
AMERSFOORT De
Nederlandse bisschoppen
komen op afzienbare ter
mijn met een „verkondi
gende publikatie" waarin
zij de juiste leer van de
RK Kerk op het gebied
van de eucharistie en het
ambt zullen uiteenzetten
Dat hebben zij gisteren in
Amersfoort besloten.
De publikatie is onder meer
gericht tegen de gang van za
ken in sommige afdelingen
van de progressief-katholieke
Mariënburgvereniging, waar
leken voorgaan in vieringen.
Voorzitter P. Jansen maakte
daarvan melding tijdens he
vijfde congres van de vereni
ging vorige maand in Tilburg.
Jansen verdedigde de vierin
gen met een verwijzing naar
het algemeen priesterschap
van de gelovigen. Naar zijn
mening is het priesterambt
een functie die in beginsel
alle gelovigen hebben. „Daar
om is het goed, lijkt me, als
leken-gelovigen het brood
breken en de kelk delen. Zij
handelen dan als competente
gelovigen. Hun dankzegging
aan God is eucharistie en God
zal wel uitmaken of hun
gebed en inzet hem aange
naam is".
Een woordvoerder van de
Mariënburgvereniging wijst
er op dat de leden in feite
zeer loyale katholieken zijn.
Zij willen echter niet alleen
over problemen praten, zij
willen het geloof ook vieren.
De bisschoppen hebben zich
ook gestoten aan de notitie
'Helmerhoek en de mensen
rechten in de kerk' van de
commissie mensenrechten
van de Acht Mei Beweging.
Deze werd positief gewaar
deerd door de sectie oecume
nische actie van de Raad van
Kerken.
In het rapport van c(e com
missie werd een aanval ge
daan op het besluit van kardi
naal Simonis eind 1989 om ge
zamenlijke eucharistie- en
avondmaalvieringen van pro
testanten en katholieken in
de Enschedese nieuwbouw
wijk Helmerhoek te verbie
den. Volgens de officiële leer
van de RK Kerk mogen niet-
katholieken niet de commu
nie ontvangen, maar steeds
vaker wordt daar in oecume
nisch ingestelde parochies aan
voorbijgegaan.
Kerk schrapt
dienst voor Kurden
BREMEN Uit solidariteit
met de Kurden vervangt de
evangelisch-gereformeerde
kerk in Bremen aanstaande
zondag haar kerkdienst door
een demonstratie. De kerkle
den zullen vanuit de kerk in
optocht naar het centrum van
de stad trekken. Het is voor
christenen onmogelijk om in
alle rust een kerkdienst te
houden, als op hetzelfde mo
ment de Kurden op brute wij
ze worden vervolgd, aldus do
minee Harm Ridder. Hij
hoopt dat andere kerken in
Bremen zijn voorbeeld zullen
volgen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Haulerwijk J.F. Put te
Smilde.
DEN HAAG Het aan
tal protestantse geestelijk
verzorgers in de krijgs
macht neemt af van 109
tot 99. De Rooms-Katho-
lieke Kerk zal het met
een aalmoezenier minder
moeten doen: 107 in
plaats van 108. Daarente
gen stijgt het aantal hu
manistische raadslieden
met 40 procent van 25 tot
36.
Dit is het gevolg van de her
verdeling van de 242 forma
tieplaatsen voor geestelijk
verzorgers waartoe staatsse
cretaris Van Voorst tot Voorst
van defensie heeft besloten.
De nieuwe formatiestructuur
komt via natuurlijk verloop
tot stand, zo laat hij in een
brief aan de Tweede Kamer
weten.
De joodse geestelijke verzor
ging behoudt twee formatie
plaatsen. Verder worden er
voor een periode van vijf jaar
twee afzonderlijke diensten
geestelijke verzorging opge
richt voor moslims en hindoes
met elk twee formatieplaat
sen. Dit gaat in, zodra duide
lijk is wie voor moslims en
hindoes als 'zendende instan
ties' kunnen worden aange
merkt.
De commissie-Hirsch Ballin,
die in maart 1988 advies uit
bracht over de criteria voor
steunverlening van de over
heid aan de kerkgenootschap
pen en andere genootschap
pen op geestelijk grondslag,
adviseerde bij de verdeling
van de geestelijke verzorging
uitbuitend te letten op de be
hoeften van de militairen en
niet op de omvang van de
(kerk)genootschappen. Het
ministerie van defensie heeft
in overleg met de kerken en
het Humanistisch Verbond
echter gekozen voor een
mengvorm, de 'drie-pilaren-
benadering'.
Deze drie 'pilaren'zijn: de
voorkeuren van de actief die
nende militairen, inclusief de
dienstplichtigen, de voorkeu
ren van de militairen die bij
een mobilisatie worden opge
roepen, en de positie en om
vang van de (kerkgenoot
schappen in ons land. Bij de
laatste pilaar komt ook de ei
gen bijdrage van de leden in
de exploitatierekening van
hun kerk of het Humanistisch
Verbond aan de orde.
Het Nijmeegs Instituut voor
Toegepaste Sociale Weten
schappen (ITS) heeft aan de
hand van de drie 'pilaren' een
onderzoek ingesteld. Voor de
eerste twee 'pilaren' is ge
bruik gemaakt van represen
tatieve steekproeven. De laat
ste 'pilaar' berustte op admini
stratieve gegevens die door de
kerken en het Humanistisch
Verbond werden geleverd.
Volgens dit onderzoek heeft
de Rooms-Katholieke Kerk
recht op 44 procent van de
geestelijk verzorgers, de
protestantse kerken 41 pro
cent en het Humanistisch
Verbond 15 procent. De staat
secretaris heeft daarop de
geestelijk verzorgers volgens
deze percentages verdeeld.
Evaluatie
Van Voorst tot Voorst onder
streept, dat hij de nieuwe ver
deling over vijf jaar wil eva
lueren om zich ervan te ver
gewissen dat de pilaren-bena
dering een goede keuze is ge
weest. Hij heeft nog geen re
kening gehouden met de be
zuinigingen bij defensie, die
ook de geestelijke verzorging
treffen, zij het de eerste jaren
in mindere mate dan voor de
krijgsmacht als geheel is voor-
Staats
secretaris B.
van Voorst tot
Voorst: nieuwe
verdeling van
geestelijk
verzorgers in
krijgsmacht.
FOTO: DIJKSTRA
zien. Zowel de RK Kerk als
de protestantse kerken en het
Humanistisch Verbond
moeten geestelijk verzorgers
inleveren. De verdeelsleutel is
immers in percentages uitge
drukt.
Het Humanistisch Verbond is
teleurgesteld over het besluit
van de staatssecretaris. De
toeneming van het aantal
raadslieden van 25 naar 36
komt volgens het verbond on
voldoende tegemoet aan de
vraag onder militairen. In fei
te betekent het besluit dat de
humanisten er 5 raadslieden
bijkrijgen, want in 1987 werd
in afwachting van een defin-
tief besluit het aantal al tot 31
uitgebreid.
De kerken hebben er altijd
voor gepleit dat ook de om
vang van de (kerkgenoot
schappen en de financiële bij
dragen van de leden een rol
moeten spelen bij de verde
ling van de geestelijke verzor
gers. Aalmoezenier C. Rooij-
akkers, naaste medewerker
van hoofdlegeraalmoezenier
J.J.M. van de Tillaard, is
daarom tevreden over het be
sluit van de staatssecretaris
Hij meent dat het Humanis
tisch Verbond er ten onrechte
van uitgaat dat soldaten die
niet naar de kerkelijke gees
telijk verzorgers gaan, auto
matisch als 'klanten' voor de
humanistische raadslieden
moeten worden beschouwd.
HIERDEN De vurige
wens van Jannie Verwijs
(43) om deel uit te mogen
maken van de Norbertij-
ner kloostergemeenschap
De Essenburgh in het
Gelderse Hierden is be
gin maart in vervulling
gegaan. Een opmerkelijke
ontwikkeling, omdat dit
in Nederland nog niet is
voorgekomen.
„Er wordt al wel langere tijd
over gesproken en gezocht
naar vormen van verbreding
en volledige participatie. In
Frankrijk, in het plaatsje Pau,
is men al wat verder. Daar
zijn al twee vrouwen bij de
Norbertijner paters inge
kleed", vertelt Jannie.
De Orde der Norbertijnen, in
de twaalfde eeuw gesticht
door Norbertus van Gennep,
laat zich leiden door de kloos
terregel van Augustinus. Die
regel houdt in 'het met elkaar
gemeenschap beleven in de
Heer en van daaruit gemeen
schap stichten in de omge
ving'.
De Norbertijnen in Nederland
zijn gevestigd in Heeswijk-
Dinther, Hierden, Tilburg en
de Norbertinessen (vrouwelij
ke Norbetijnen) hebben een
klooster in Oosterhout.
„Veel mensen vragen waarom
ik mij niet bij de Norbertines
sen heb aangesloten. Er is
echter een groot verschil in
de manier van leven tussen
Jannie Verwijs
voelt zich als
enige vrouw in
Nederland thuis
in de
Norbertijner
klooster
gemeenschap
De Essenburgh
in Hierden.
FOTO: PERS UNIE
de beide gemeenschappen. De
Norbertinessen leven een stil
ler, biddend leven. In tegen
stelling tot de paters zijn zij
actief bhnen de muren van
het klooster. De combinatie
van sober leven in gemeen
schap én het actief zijn buiten
de muren van de priorij trekt
mij enorm."
Vanaf eind '84 begon Jannie
Verwijs steeds vaker week
ends en vakanties door te
brengen op de priorij. Zij was
en is hiermee niet de enige.
Veel meer mensen nemen in
meerdere of mindere mate
deel aan het leven van de
Norbertijnen. Zo zijn er men
sen die één van de drie dage
lijkse diensten komen bijwo
nen, of wat komen werken in
de tuin.
„Na veel gesprekken met de
paters werd er unaniem beslo
ten dat ik welkom ben. Door
mijn werk als districtkateche-
te kan ik kostgeld betalen.
Verder studeer ik theologie",
vertelt Jannie.
„Het sobere leven had ik me
al eigen gemaakt. Bij alles wat
ik wil doen, vraag ik me af:
heb ik het echt nodig, of niet?
Jannie Verwijs' grote streven
is het stichten van een eigen
orde. Ze denkt dat dit te reali
seren is. „Regelmatig ga ik
naar Heeswijk. Daar voer ik
gesprekken met vijf andere
vrouwen die ook zoeken naar
een manier om een religieus
leven te leven. Het mooiste is
dat steeds meer mensen wil
len weten wat dit leven in
houdt."
De familie en vrienden van
Jannie reageren over het al
gemeen erg positief op haar
besluit. „Sommigen begrijpen
alleen niet goed wat het in
houdt; ik kreeg vragen als:
'mag ik wel op bezoek komen'
en 'mag ik wel bellen'.
Jannie Verwijs voelt zich
thuis in de priorij. „Ik vind
het heerlijk aan te mogen leu
nen tegen een orde en tradi
ties die er al zo lang zijn. Het
vlammetje van de kerk blijft
bestaan en wordt alleen maar
groter."
HETTIE VAN GINKEL
Beroering over
racistisch stuk
in parochieblad
ENTER Leerlingen
van de Jozefschool in het
Twentse Enter hebben
geweigerd een onlangs
verschenen aflevering
van het parochieblad de
Sint Antonius Schakel te
bezorgen. In het laatst
verschenen nummer
stond een als satire be
doelde brief van een bui
tenlandse arbeider aan
zijn in Turkije woonachti
ge vrouw afgedrukt, die
door tal van dorpelingen
als racistisch werd be
schouwd.
Het parochiebestuur zag in ie
der geval aanleiding om twee
weken later in de volgende
aflevering van het gestencilde
blad, dat onder verantwoor
delijkheid van pastor Borg
huis verschijnt, een rectifica
tie te plaatsen.
In de brief doet ene Ali Sulei
man zijn relaas over de om
standigheden, die hij in ons
land heeft aangetroffen. In
het schrijven komen citaten
voor als 'Hier zijn echt luilek
kerland, ik krijg geld, niks
aan de hand, hier zijn werke
lijk niks loos, alleen 700.000
werkloos. Ikke kijken, altijd
een beetje stug, zeggen ikke
pijn in de rug. Geld niet min
deren, je krijgt hier ook veel
geld voor kinderen. En ook
nog als ikke wil, ikke krijgen
een nieuwe bril, breng extra
voor jou mee, wordt toch be
taald door de WW. Hier in
Holland sta je paf, geld krij
gen van wieg tot graf'.
Secretaris Braamhaar van de
Sint Antoniusparochie ver
wijst naar wat hij 'een ver-
volgmededeling' noemt in een
nieuwe aflevering van het
veelgelezen parochieblad.
UTRECHT Heeft de
staat Israël wel of geen
speciale betekenis voor
de christelijke kerk? De
tegengestelde antwoor
den op die vraag beheer
sten de discussie op de
jaarvergadering van de
hervormde predikanten-
vereniging, gisteren in de
Domkerk in Utrecht.
Dr. R. Zuurmond van de
theologische faculteit van de
Universiteit van Amsterdam,
verdedigde de positie dat op
'iedere bladzijde' in het nieu
we testament ieder exclusief
spreken over land en staat
wordt afgewezen; er is geen
bijbels-theologische grond is
voor de opvatting dat het
joodse volk een goddelijk
recht heeft om te wonen in
het land Israël'. De staat Is
raël moet daarom moreel en
Irak en de Kurden en ook
niet voor Syrië en de Libane-
zen. In de oorlog tussen Iran
en Irak zijn een miljoen men
sen omgekomen, maar kerke
lijke woordvoerders blijven
herhalen dat het Palestijnse
vraagstuk de kern vormt van
alle problemen in het Mid
den-Oosten. „Het lijkt gevaar
lijk veel op de antisemitische
stelling uit de jaren '30 dat de
joden de wortel van alle
kwaad zijn", meende Schoon.
Desinformatie
De islamoloog prof. dr. A.
Wessels zei verontwaardigd te
zijn over de desinformatie
over de Golfoorlog zoals het
westen die heeft geaccepteerd
en nog steeds accepteert. „De
pers is nota bene zelfs be
dankt door meneer Schwarz
kopf voor de hulp bij deze
misleiding; een misleiding
niet maar van de vijand, maar
ving over het Midden-Oosten
ook in kerkelijke kring 'een
zijdig worden geïnterpre
teerd'. Schoon: „De Koerden
zijn theologisch niet interes
sant; ze zijn tenslotte geen Pa-
lestijnen en hebben geen con
flict met Israël". En: „Ik heb
nog niets vernomen van een
missie van de Raad van Ker
ken om in Noord-Irak te gaan
kijken wat er aan de hand is.
Het is ook veel eenvoudiger
en minder gevaarlijk om in
de door Israël bezette gebie
den rond te reizen", zei hij cy
nisch.
Schoon voegde eraan toe: dat
de buitenproportionele kritiek
van christenen op Israël vaak
het karakter heeft van een
obsessie. Vanwaar die over
dreven aandacht voor het
Palestijnse vraagstuk, vroeg
Schoon zich af. De Raad van
Kerken heeft wél een speciale
werkgroep voor Israël en de
Palestijnen, maar niet voor
over uit 1970. De hervormde
secretaris-generaal dr. K. Blei
had zich maandagavond al
uitgelaten over het nieuwe
rapport. Hij zei toen onder
meer dat daarin moet worden
gepleit voor een Palestijnse
staat, naast de staat Israël.
De predikantenvereniging
had twee sprekers uitgeno
digd; te weten dr. Simon
Schoon, voorzitter van het
Ojec (Overlegorgaan joden en
chbristenen) en prof. dr. A.
Wessels van de Vrije Univer
siteit. Beiden gebruikten in
hun toespraken over het the
ma: 'Wat is er aan de hand in
het Midden-Oosten' nogal for
se taal. Daaruit bleek de vol
strekt andere invalshoek in
het denken over Israël en het
Midden-Oosten.
Chaotisch
Schoon legde er de nadruk op
hoe-de chaotische berichtge-
politiek beoordeeld worden
zoals alle andere staten, aldus
Zuurmond.
De gereformeerde H.L. van
Stegeren-Keizer, voorzitter
van het gereformeerde depu-
taatschap voor Kerk en Israël
daarentegen vond dat de ker
ken duidelijker moeten getui
gen van een onopgeefbare
verbondenheid tussen het
volk Israël en de kerk. „De
kerk zit via Jezus vast aan Is
raël, of we dat als christenen
leuk vinden of niet", aldus
mevrouw Van Stegeren. Ze
riep in herinnering dat land
en staat deel uitmaken van de
joodse identiteit; de kerk kan
niet doen alsof dat niet zo is.
De discussie in de Domkerk
werd gevoerd naar aanleiding
van het besluit van de her
vormde synode (1988) dat er
een nieuw rapport moet ko
men over 'Israël, volk, land
van eigen publiek. Een vrese
lijk feit vond hij het dat nog
steeds niet duidelijk is hoe
veel doden er echt zijn geval
len in de Golfoorlog aan
Iraakse kant. „Zijn Arabische
slachtoffers geen slachtoffers
die tellen?", vroeg hij zich af.
Volgens Wessels is een nieuw
verstaan van het verleden no
dig van joden, moslims en
christenen; dan kan ieder tot
z'n recht komen. Wessels ver
heelde niet z'n kritiek op de
staat Israël inzake de intifada
en haalde de Israëlische pu
blicist David Hartmann aan
die zei dat joden, christenen
en moslim in naam van de
enige God hebben geblunderd
en groot onrecht hebben ge
daan. Wessels citeerde nóg
eens met instemming Hart
mann in diens
uitspraak dat hij zich pas
thuis voelt in Israël wanneer
ook Palestijnen zich daar
thuis voelen.
LÜTSEN KOOISTRA
Ni
Jen
Kok rijdt scheve schaats
Bjo
Minister Kok van financiën speurt onverdroten voJLe
naar het grote geld. In de Rijksbegroting voor volgend ja ers
zit nog een gat van ruim drie miljard gulden. De belasting! f-
en premies mogen niet omhoog. Daarover is de politiek k
Het financieringstekort mag evenmin stijgen. Ook
is in Den Haag geen punt van discussie. En dus resten
minister van financiën twee mogelijkheden om zijn begi fe'|
tingsplaatje rond te krijgen. Hij kan zijn collega-ministe an
een extra bezuinigingsopdracht opleggen, hetgeen na
moeizame operatie 'tussenbalans' tot hevig gekrakeel zou
den. Ofwel hij probeert de overheid aan meer inkomsten
helpen zonder dat het officieel tot verzwaring van de collf
tieve lastendruk leidt. Dat laatste is veelal een kwestie vi
definiëren, en van handigheid van de betrokken minister
deze sluiproute kiest. Het voorstel van Kok voor een vei
beling van de boetes die verkeerszondaars moeten betalen
bepaald niet handig, integendeel.
De reactie van zijn collega Hirsch Ballin was voorspelbajJ
de hoogte van boetes mag nooit ofte nimmer afhangen v
de omvang van het financieringstekort van de overheid,
minister van justitie heeft daarin volstrekt gelijk. Het getuj Z
van verregaande botheid om vanuit het ministerie van
nanciën met een dergelijke suggestie in de openbaarheid
treden. Justitie werkt momenteel aan een nieuw 'tarieve
boekje', waarin de financiële strafmaten voor diverse vi
keersovertredingen in hun onderlinge samenhang wordf
bezien. Dat boekwerkje hoort in beginsel puur een zaak v m
justitie te zijn en Kok moet zich daar nadrukkelijk buit j,
houden. Minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) ra
eerder een vergelijkbare scheve schaats met haar zelf b
dachte richtlijn voor het incasseren van boetes bij zwartt ier<
ders in het openbaar vervoer. En zij had tenminste nog b 1
excuus dat het haar was te doen om naleving van de w
Kok wil alleen maar geld zien.
Het is weer zo'n typisch voorbeeld van een optreden wajlj6 2
mee de overheid haar eigen gezag ondermijnt. Mooie verh
len over herstel van de burgermoraal en de noodzaak
het handhaven van regels en wetten verliezen op slag e
geloofwaardigheid, als het sanctiebeleid wordt geïnspire
door de krapte van de overheidskas. Iets soortgelijks gel ilo'£
voor de suggestie van minister Alders voor een milieuheffii
op kranten en tijdschriften. De Nederlandse papierverwe t°'
kende industrie laat zich vrijwillig volproppen met goedkoc Jncj
oud papier uit Duitsland en uitgeverijen en krantelezers kr ord
gen mogelijk onder het valse mom van een milieutoeslag i
rekening gepresenteerd. Het milieu vergt offers van ons a
len, maar laten we die dan ten minste onder de juiste vb ei^
brengen. Zoals straks door middel van het benzinekwart
van Maij-Weggen, dat in alle opzichten verdedigbaar is a
een weldoordachte, adequate milieumaatregel.
KAAPSTAD De En
gelstalige kerken in Zuid-
Afrika veroordeelden met
woorden weliswaar vaak
de apartheid, maar zijn in
feite even schuldig aan de
instandhouding ervan als
de blanke Afrikaner ker
ken, vindt Charles Villa
Vicencio, hoogleraar gods
dienstwetenschappen aan
de universiteit van Kaap
stad.
Villa Vicencio is auteur van
het boek 'Verstrikt in de
apartheid' over de Engelstalige
kerken in Zuid-Afrika. Hij
vindt dat deze kerken even-
Zeer als de Afrikaner kerken
in het openbaar schuld moeten
belijden over hun steun aan de
apartheid. De kerken veroor
deelden de apartheid wel,
maar zij hebben nooit een be
langrijke positie in het verzet
willen innemen, aldus Villa
Vicencio. „Vastbesloten om
een schijn van eenheid tussen
hun blanke en zwarte leden te
bewaren hebben de Engelstali
ge'kerken zich vaak verplicht
gevoeld een dubbelzinnige
houding aan te nemen.
De acta van de synodes staan
vol uitspraken tegen de apart
heid, maar dezelfde kerken
lie!
\p<
protesteerden tegen het besluitrs'
van de Wereldraad van Kei Kt
ken om humanitaire hulp I
geven aan de verzetsbewegi
gen in Zuid-Afrika. De kerkt
negeerden het feit dat
zwarte leden als balling in
buitenland moesten leven
in de verzetsbewegingen acti aal
waren, maar lieten wel pred jjss
kanten als geestelijk verzorgt fer
in het Zuidafrikaanse legt
werken. Op die manier steui
den de kerken feitelijk c"
staande toestand en verzetü
zij zich tegen het nieuwe Zuiéoer
Afrika dat de bevrijdingsbi j. I
wegingen nastreefden.
j elij]
Villa Vicencio herinnert ai aar
het verzet binnen de EngelsU eni
lige kerken tegen economise! eer
sancties om het apartheidsbi [ge|
wind op de knieën te dwingif
en aan de commotie die i
1985 ontstond, toen de Zuidi Ireig
frikaanse Raad van Kerken d eefi
christenen opriep te bidde en
voor een einde van het on let
rechtvaardige bewind in Zuid Ian i
Afrika en de uitroeiing vi )e 1
„tirannieke structuren van ontens
derdrukkingï Ook met de pu proje
blikatie van het Kairos-docu nagi
ment, waarin meer dan 15 luid
Zuidafrikaanse theologen o| tont
basis van de bevrijdingstheolo nog
gie afstand namen van dl ring
apartheid, was lang niet ieder iosu
een in de Engelstalige kerke bedr
ingenomen.
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 uur
Nabezorging
Telefoon 071 -122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u op za. van 14.00 tot 15 00 uui
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling:
per maand f 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar f. 294,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050