„Engelen zijn terug van weggeweest"
[h
p
£eidócSomadi|v
kerk
wereld
IKON-PASTOR STOLP: BEWUSTZIJN GAAT OPEN
beroepingen
Kerk in Tsjechoslowakije
staat voor grote problemen
Weinig geld voor gebedscentrum Auschwitz
CeidóeSou/io/nt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
ïici&M Gouxant
DONDERDAG 4 APRIL 1991 PAGINA
Jit
01
Geloof is voor Amerikanen belangrijkste
NEW YORK Geloof in God is voor
Amerikanen het belangrijkste in het le
ven, gevolgd door een goede gezondheid
en een gelukkig huwelijk. Dat blijkt uit
een opiniepeiling.
Veertig procent van de 600 telefonisch
ondervraagde Amerikanen zei dat hun
geloof voor hen het belangrijkste is. Niet
meer dan twee procent plaatste een goed
betaalde baan als nummer een op de lijst
van zaken die belangrijk zijn in het le-
Een goede gezondheid was voor 29 pro
cent nummer een. 21 procent hechtte het
meeste belang aan een gelukkig huwe
lijk. Vijf procent noemde een inhoude
lijk aantrekkelijke baan als eerste.
Wade Clark, hoogleraar godsdienst en
maatschappijleer aan de Universiteit van
Californie, sprak van 'verbazingwekken
de' cijfers van een 'heroriëntatie en cul
turele verschuiving' onder de Ameri
kaanse bevolking.
Enkele sociologen zeiden dat het onder
zoek het klassieke beeld van op mate
rieel gewin en carrière beluste Amneri-
kanen uit de jaren zestig en zeventig on
dermijnt.
Bij het onderzoek voor Lifetime werd de
ondervraagden gevraagd een lijst van
punten in volgorde van belangrijkheid te
zetten. Het onderzoek kende een maxi
male afwijking van vier procent naar
boven of beneden. Een procent van de
ondervraagden wenste geen hiërarchie
aan te brengen in de voorgelegde the-
Als mensen
vriendelijk zijn, is
zelfs water zoet
Chinees spreekwoord
DEN HAAG Bijna da
gelijks hoort IKON-radio-
pastor Hans Stolp verha
len van mensen die een
ontmoeting met een en
gel hebben gehad. Ook
zelf heeft de hervormde
predikant regelmatig
contact met deze buiten
aardse wezens. „De enge
len zijn terug van wegge
weest", weet hij. „Ze wa
ren er altijd. Maar eerst
nu gaat ons bewustzijn
weer open voor hun wer
kelijkheid."
„Met verbazing ontdekken we
dat we niet alleen zijn in een
donkere wereld, maar dat er
om ons heen een leger van
engelen staat opgesteld",
schrijft Stolp in het boekje
'Nu de engelen zijn terugge-
Met zijn opvattingen over bij-
na-dood-ervaringen, reïncar
natie en engelen heeft de pre
dikant sinds zijn benoeming
als radiopastor (1987) regel
matig van zich doen spreken,
tot op synodes toe.
Eeuwenlang leefden de men
sen in verbinding met de en
gelen. Het waren deze we
zens, aldus Stolp, „die. met
hun vleugels stil en ongezien
de mensen beroerden en de
herinnering levend hielden
aan een grotere, een goddelij
ke werkelijkheid". De laatste
eeuw is het echter steeds stil
ler geworden rond de enge
len. Stolp verklaart dit uit de
geweldige technische vooruit
gang die de mens heeft door
gemaakt. „Het waren tijden
van een gerichtheid op de
aarde, van een triomf van het
verstandelijk denken, dat de
geheimen van de natuur en
de aardse werkelijkheid ont
rafelde." Het gevoel van
triomf was op een gegeven
Ds. Hans Stolp
moment zo sterk „dat wij
dachten alles wat er van de
wereld en het heelal te begrij
pen was, in onze vingers te
hebben".
Logisch dat er in zo'n wereld
geen ruimte meer is voor en
gelen, aldus Stolp. Ze werden
tot decor, zelfs in de kerken.
„Zoals op ouderwetse stuc-
plafonds hier en daar voor
beeldige en mollige engeltjes
paraderen, als versiering, zo
werden de engelen in alles tot
decor. Versiering, maar geen
werkelijkheid".
Stolp maakt voor zijn 'angele-
FOTO: PERS UNIE
ologie' dankbaar gebruik van
een boek van de zesde eeuwse
(Pseudo-)Dionysius de Aero-
pagiet, die claimde zijn inzich
ten over het engelenrijk van
de apostol Paulus te hebben
ontvangen. De gehele middel
eeuwse engelen-traditie met
in zekere zin Thomas van
Aquino als hoogtepunt, is ook
aan deze bron ontsproten.
Niet te stuiten
De terugkeer van de engelen
is niet te stuiten, stelt Stolp
vast. Voor steeds meer men
sen zijn deze wezens opnieuw
diepe realiteit geworden: zij
ondergaan hun heilzame
werkzaamheid. Soms grijpen
de engelen daadwerkelijk in
in het leven, soms ook raken
zij de mensen aan met geest
drift en geven zij hun inzicht
en toekomst, schrijft Stolp. De
vleugels zijn verdwenen; de
meeste engelen verschijnen in
de gedaante van een mens,
hebben een lichtende gestalte
of zijn alleen maar stem.
Er rust volgens de IKON-pas-
tor een taboe op het spreken
over engelen. Vaak wordt
met ongeloof gereageerd op
verhalen over ontmoetingen
met een engel, waardoor de
betrokkenen zich in stilzwij
gen blijven hullen. Bovendien
zwijgen mensen vaak over de
ontmoeting, omdat er geen
woorden bestaan om de erva
ring uit te drukken. „De erva
ring is zoveel groter, zoveel
indrukwekkender dan
woorden kunnen aanduiden".
Volgens Stolp worden steeds
meer mensen er zich van be
wust dat onze wereld het
strijdtoneel is tussen de god
delijke engelen en de boze en
gelen, die van Lucifer. Onze
wereld is eigenlijk een afge
leide van de 'echte' werkelijk
heid, namelijk die van de en
gelen. De inzet van de strijd
op de aarde zijn de mensen.
De goede engelen proberen de
mensen in de richting van het
licht te sturen; die engelen
van Lucifer daarentegen pro
beren mensen af te houden
van het goede en te duwen in
de richting van het duister.
Door hun gedrag beinvloeden
mensen op hun beurt de enge
len; de gerichtheid op het
licht doet de engelen van het
duister vervreemden van hun
wereld van herkomst; er
groeit een sprakje licht-be-
wustzijn. De keuze voor het
materiële en voor het eigen
belang daarentegen 'verdon
kert' hun wereld.
De (goede) engelen verschij
nen meestal op een diepte- of
hoogtepunt in het leven van
mensen. In die zin is er, aldus
Stolp, niet veel veranderd
sinds de tijd van de bijbel
(waarin liefst 273 maal over
engelen wordt gesproken). De
voorbeelden uit zijn pastorale
praktijk hebben hem geleerd
de oude bijbelverhalen weer
volop serieus te nemen. Het
lijkt er zelfs op „dat de enge
len bezig zijn in ons een te
rugkeer naar die oudste vorm
van het christendom te be
werken".
Verhalen over ontmoetingen
met een engel maken even
eens duidelijk dat ieder mens
behoed en begeleid wordt. De
engelen doen dat meestal op
een stille, onzichtbare manier,
maar ze doen het wel. En het
gaat er volgens Stolp om „dat
wij daarvoor weer een open
oog en een hart vol eerbied
krijgen".
Met occultisme heeft dit alles
niets van doen, aldus Stolp,
die overigens van „de dwaze
angst voor het occulte" niks
moet hebben. Ten onrechte
wordt er in de kerken bijna
alleen in negatieve zin ge
sproken over een radiopro
gramma als 'Het Zwarte Gat'.
Het grote aantal luisteraars
toont juist dat er een groeiend
verlangen is naar contact met
de goddelijke wereld.
„We weten dat veel jongeren
nieuwsgierig zijn naar de we
reld van het onzienlijke, en
daarmee ook experimenteren.
Het heeft geen enkele zin dat
te verbieden", schrijft Stolp.
Veel belangrijker is dat- de
jorigeren weten of ze uit ei
genbelang of uit eerbied han
delen. In het eerste geval lo
pen zij het risico in aanraking
te komen met de vernietigen
de krachten van Lucifer, in
het tweede kunnen zij voor
zichzelf en anderen 'de we
reld van God' dichterbij bren
gen.
Stolp meent dat de mensheid
sinds hemelvaart in het tijd
perk van het 'derde testament
leeft'. Het eerste testament
verhaalt van de centrale posi
tie van het volk Isdraël; het
tweede van de geboorte van
Christus. In alle drie tijdper
ken gaat het om een 'red
dingsplan' van God, waarte
gen mensen verzet plegen,
waarover dus strijd moet wor
den gevoerd. In het derde tes
tament is het de Geest die
mensen van Lucifer naar God
doet toewenden en die een di
recte band tussen de goddelij
ke wereld en de mensen mo
gelijk maakt. Op het pinkster
feest was die band heel sterk;
de luciferiaanse krachten ech
ter hebben het geloof doen
veruitwendigen in het ge
hoorzamen aan het gezag van
paus (rooms-katholieken) of
aan dat van een synode (pro
testanten). Lucifer heeft nog
steeds succes; de wereld is nog
steeds zijn rijk, maar die pe
riode wordt afgesloten en wel
binnenkort: „dat derde testa
ment zal worden afgesloten
met de overgang van de aarde
van het rijk van Lucifer naar
het rijk van God. De tijd van
die overgang, de wederkomst
van Christus, nadert. Er is
een aandringen, een aanzwel
len voelbaar vanuit de godde
lijke wereld naar de aarde
toe. Het moment dat het der
de testament zijn vervulling
krijgt, nadert", aldus Stolp.
Hij weet dit alles vanuit „een
aanvoelen een innnerlijk
weten dat uit de stille omgang
met de goddelijke wereld ge
boren wordt. Ik sta daar niet
alleen in. In veel mensen, die
met de zintuigen van hun
hart gericht zijn op God, ont
waakt dit besef, dit weten".
'Nu de engelen zijn terugge
keerd' .uitgave Ten Have'.
Prijs 19,50.
Braziliaanse
kerk komt op
voor indianen
RIO DE JANEIRO Min
stens 59 indianen zijn de afge
lopen drie jaar in Brazilië ver
moord. Dat staat in een studie
van de raad voor de missie
onder indianen van de Brazi
liaanse rk bisschoppenconfe
rentie. De meeste indianen
hebben het leven verloren bij
conflicten met goudzoekers,
houthandelaren en boeren die
hun leefgebied binnendron-
Het afgelopen jaar zijn vol
gens de raad 13 indianen ver
moord, van wie tien in het
Amazonegebied. Slechts in
vier gevallen hebben de auto
riteiten een onderzoek inge
steld en slechts een keer is
een verdachte gearresteerd.
De raad verwijt de regering
dat zij geen duidelijk beleid
voert. Na de ambtsaanvaar
ding van Fernando Collor de
Melo vorig jaar zijn de levens
omstandigheden van vele in
dianenvolkeren verder ver
slechterd. Vooral ziekten ma
ken vele slachtoffers. Volgens
de raad stierven in 1990 69 in
dianen bij epidemieën. Onge
veer 900 Yanomani-indianen,
wier grondgebied voortdu
rend door goudzoekers wordt
bezet, hebben malaria opgelo
pen.
In Brazilië leven 240.000 indi
anen, verdeeld over 180 vol
keren. De meesten wonen in
het Amazonegebied.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Driel mevrouw H. A.
Keur te Helmond; te Klundert ir. W.
Markus te Broek op Langedljk; te
Kollum G. Hoekstra te Nieuwleusen;
te Moordrecht (deelgemeente Bethel)
J. P. J. Voets, kandidaat te Hazers-
woude; te Menaldum J. Bakker te
Klooster-Ter Apel; te Numansdorp dr.
J. J. C. Dee te Ellecom en De Steeg.
Aangenomen qaar Baambrugge M.
Oostenbrink, kandidaat te Utrecht
naar Dokkum J. de Gier te Wijhe. Be
dankt voor Werkhoven(parttlme) en
tevens voor Bussum(parttlme) B.
Oosterom te Kampen.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Almere-Buiten(Sa-
men op Weg) drs. A. A. Fldder te Bei-
Nederlands Gereformeerde Kerken
Beroepen te Amsterdam-Centrum G.
J. Zwarts te Katwijk.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te D( n Helder A. Wagenaar
te Mussel;
(Van onze correspondent
Frans Wijnands)
PRAAG De onlangs
benoemde nieuwe aarts
bisschop van Praag - een
functie die hem ter gele-
genertijd de kardinaals
hoed zal opleveren, treft
een kerkprovincie in gro
te problemen aan. Maar
dat kan voor hem geen
verrassing zijn. Want hoe
wel mgr Miloslav Vlk
nog maar sinds een jaar
bisschop is in de Zuidbo-
heemse bierstad Ceske
Budejovice (Budweis),
kent hij als priester/ar
beider de Tsjechoslo-
waakse kerk van binnen
en van buiten.
Tsjechoslowakije is trouwens
niet de enige kerkprovincie in
Oost-Europa die door het
communistische regime le
vend dood werd verklaard.
Het proces van veertig jaar
onderdrukking, negeren en
boycotten heeft gewerkt. In
Tsjechoslowakije zijn vrijwel
alle kerkgemeenschappen
leeggebloed. Een handvol jon
geren meldt zich momenteel
weer aan bij de theologische
faculteiten, of bij de vrijwel
ontvolkte kloosterordes en
congregaties.
Kardinaal Tomasek, die op
zijn 91ste eindelijk van zijn
dikverdiende gaat genieten,
heeft sinds de fluwelen revo
lutie bij herhaling gezegd, dat
het bestaande priestertekort
een van de meest nijpende
problemen voor zijn kerk is.
Aartsbisschop Vlk ziet zich
geplaatst voor weinig meer
dan een kerkelijke ruine. Niet
alleen is het kerkelijk bezit op
veel plaatsen letterlijk in ver
val geraakt, ook de geloofsbe
leving en de morele waarden
zijn door veertig jaar commu
nistisch bewind uit brede la
gen van de bevolking ver
dwenen.
De communisten hebben van
stond af aan fors ingegrepen
in het religieuze leven van
Tsjechen en Slowaken. Met
een na de machtsovername in
1948 werden alle kerkelijke
bezittingen genationaliseerd.
Een jaar later kondigde de
staat een volledige controle
over alle bezittingen en reli
gieuze instanties af.
In 1950 in de nacht van 13
op 14 april werden alle
kloosters in het land overval
len. Ruim 900 kloosters wer
den gesloten. Meer dan 15 000
kloosterlingen geinterneerd.
In werk- en/of heropvoe
dingskampen, of gewoon in
de gevangenis. Er werden ge
vangenisstraffen tot een totaal
van 42000 jaar uitgesproken.
Een absurd getal, maar het
beoogde doel werd bereikt: de
orde en congregaties werden
ontkracht en ontvolkt.
In september van hetzelfde
jaar gebeurde precies hetzelf
de met de kloosters voor
vrouwelijke religieuzen. De
meeste nonnen werden naar
de fabrieken gestuurd. Alleen
de ouderen mochten blijven.
Tot hun dood. Nieuwe novices
mochten niet worden aange
nomen.
Schijnopleving
Tsjechoslowakije een schijno
pleving met de oprichting van
Pacem in Terris, een organi
satie van en voor priesters die
bereid waren onder de staats-
voorschriften te werken. Kar
dinaal Tomasek en het Vati-
caan hebben zich van het be
gin af aan tegen deze organi
satie verzet.
Ze bestaat niet meer. De le
den ervan zijn onder de man
tel der liefde verdwenen: of
uit de kerk of naar parochies
elders in het land om het
berouwvol nog een keer te
proberen.
President Havel heeft onlangs
in een gesprek met een dele
gatie kloosterlingen gezegd,
dat de kerkgemeenschap ook
een belangrijke sociale rol
kan gaan spelen. Hij doelde
daarmee op onderwijs, bejaar
denzorg en ziekenverpleging.
De kerken hebben een klein
deel van hun bezittingen te
ruggekregen, maar belangrij
ker wordt de herkregen vrij
heid van godsdienst ervaren.
De vrijheid om godsdienston
derwijs te geven, kloosters te
openen en theologie te onder
richten; een tak van weten
schap die door de communis
ten nooit als zodanig is er
kend.
Er wordt een wet voorbereid
waarin de positie van de ker
ken geregeld moet worden.
Vooralsnog zullen zij van de
staat afhankelijk blijven,
want de economische situatie
in het land is zodanig, dat de
kerken nog onmogelijk zon
der overheidssteun kunnen.
Maar die financiële afhanke
lijkheid zal in geen geval
meer kunnen leiden tot regel
rechte achterstelling van ac
tieve priesters en gelovigen.
Gezicht od Praag
Een bijzonder moeilijk pro
bleem voor de nieuwe aarts
bisschop en zijn staf zijn de in
het geheim gewijde priesters.
Wanneer, door wie en hoe ge
wijd?
Het Vaticaan weet dat er in
heel Midden- en Oost-Europa
honderden in het geheim ge
wijde priesters leven die hun
ambt al dan niet meer uitoe
fenen en die soms zelfs ge
trouwd zijn. De katholieke
kerk in Tsjechoslowakije is op
zoek naar vele tientallen van
dit soort priesters. Gewijd
FOTO: ARCHIEF
door eigen bisschoppen die
een ambtsverbod van de rege
ring hadden. Of gewijd in
buurlanden. Zo heeft de paus
toen nog bisschop van Kra-
kov tientallen uitgeweken
wijdelingen tot priester ge
wijd. Of priesters die clandes
tien gewijd door clandestiene
bisschoppen. De kerkleiding
in Tsjechoslowakije heeft al
deze 'verborgen' priesters ge
vraagd zich bekend te maken,
zodat van geval tot geval over
hun status en toekomst geoor
deeld kan worden.
NEW YORK De rooms-ka-
tholieken in het westen beta
len tot nu toe nauwelijks mee
aan het gebedscentrum ter
vervanging van het Karme
lietessenklooster in het vroe
gere concentratiekamp
Auschwitz. „De enige bijdrage
die vaststaat, is die van paus
Johannes Paulus II", zegt pa
ter Stanislaw Musial, secreta
ris van de commissie van de
Poolse bisschoppenconferen
tie voor de dialoog met de jo
den.
De paus, voor zijn benoeming
hoofd van het aartsbisdom
Krakow, waarin het vroegere
concentratiekamp ligt, heeft
100.000 dollar toegezegd voor
de bouw van het centrum.
Van hem wordt dit jaar een
nieuwe bijdrage verwacht.
De Nederlandse bisschoppen
hebben twee jaar geleden
100.000 gulden ter beschik
king gesteld voor de bouw
van het gebedscentrum.
De aartsbisschop van Parijs,
kardinaal Jean-Marie Lusti-
ger, heeft toegezegd mee te
helpen bij het zoeken naar
fondsen. Lustiger was een
van de vier kardinalen die in
februari 1987 met het Joods
Wereldcongres overeenkwa
men dat het klooster naar een
ruimte buiten Auschwitz zou
worden verplaatst.
Volgens pater Musial zien de
jongere zusters in dat zij beter
kunnen verhuizen. „Twee of
drie" oudere Karmelietessen
zouden zich tot nu toe hard
nekkig tegen de verhuiizing
verzetten, maar Musial wijst
erop dat zij „uiteindelijk
moeten gehoorzamen" aan het
kerkelijk gezag.
Het grootste verzet komt van
de 'gewone' gelovigen, die de
zin van een verplaatsing van
het klooster niet inzien. Zij
zullen hun verzet niet staken,
verwacht Musial, als het ge
bedscentrum over twee jaar
wordt opgeleverd.
Rendement en onderwijs
In het onderwijs is weer eens beroering ontstaan over uitj
lekte plannen van de overheid. Het gaat ditmaal om planq
voor herstructurering van het algemeen voortgezet ondparli
wijs. Er zouden strengere eisen moeten worden gesteld S-nj j
de toelating tot mavo, havo en vwo en er zouden vaste vL^e
kenpakketten moeten worden samengsteld, toegesneden L w
de opleidingen in het hoger onderwijs. De zogeheten piLg
pakketten worden ingedamd. L
tj rn
XlET is voor de zoveelste keer dat ideetjes van ambtenaftn
of van bewindslieden in de publiciteit komen en min of mji w
als proefballons functioneren: de politiek kijkt naar de reivai
ties en gebruikt die kennis in het strategisch spel rondom ctoe
finitievere voorstellen.
taal
De klacht van veel onderwijsmensen dat ze zo langzamj^
hand moe zijn van al die ideeën en voorstellen waarvan tc
weinig of niets terechtkomt, is voor een heel groot deel
grijpelijk. Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat de za
waarover het gaat, van grote betekenis is. Iedere ingewi]
weet het: vele tientallen procenten leerlingen in het voortj^
zet onderwijs blijven zitten, zakken een keer voor het eii
examen of verdwijnen vroegtijdig naar een ander type
derwijs en in het hoger onderwijs is het aantal gestrand
ook aanzienlijk. Kennelijk is er iets mis in de verhoudi
tussen wat leerlingen kunnen/willen en wat er aan intelli^
tuele bagage gevraagd wordt in de diverse schooltypen. Erj.
dus alle reden om te proberen het evenwicht tussen 'aanbsidl
en vraag' te herstellen. ner
:enl
BlJ de overwegingen van de staatssecretaris met betrekki e
tot zijn jongste plannen lijken financiële motieven een gr< ijn
rol te spelen. Begrijpelijk, want met het blijven zitten,
zakken en de uitval is erg veel geld gemoeid. Dat aan de vS
houding tussen wat kinderen kunnen en wat de sch< sg)
vraagt, strengere eisen worden gesteld, is ook van grote bel
kenis. Maar het opschroeven van de eisen wordt bedenke!
wanneer dat betekent dat allerlei 'omwegen' waarlang
groepen leerlingen nu toch in het hoger onderwijs terecht! i d;
men, worden geblokkeerd. Op dit punt kunnen rendemeT
en rechtvaardigheid heel gemakkelijk op gespannen V( dh€
met elkaar komen te staan.
Zending in eigen huis
Het her en der aanstellen van toezichthouders, die alllPv
maal vragen om eigen bevoegdheden en bewapening, leva on
geen bijdrage aan een effectievere veiligheidszorg in Nedei
land. Wildgroei op dit terrein moet dan ook worden voork
men, zo betoogde korpschef Brand van de Haagse gemeentLerc
politie gistermiddag bij de installatie van een enkele nieu\j va
politieagenten. In deze kolom hebben we er al eerder blijitue
van gegeven het daarmee volkomen eens te zijn.
Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat de he|jke
Brand nog de nodige zending moet verrichten in eigen huh
niet het minst onder leidinggevende politiemensen. Tw#s f
van hen, de chefs van het bureau Soesterbergstraat, Laai
land en Warnaar, hebben namelijk onlangs tijdens een 1
spreking met de belangencommissie Zuiderpark voorgestel^ e
„burgerwachten" in te stellen om de criminaliteit in
Haagse sportpark in te dammen. Dit zou, blijkens de notuleren
van de bespreking, moeten gebeuren in overleg met de
daar gevestigde sportclubs. De heer Brand zou er goed ai,
doen voortaan bij de installatie van nieuwe agenten ook
chefs uit te nodigen zodat zijn goede ideeën in eigen korjjjjoe
wijder verbreid worden.
Procesgang en opinie
De rechtbank van Roermond heeft vonnis gewezen in djurt.
zaak tegen de vier Ieren, die ervan werden verdacht vorij_
jaar mei in Roermond twee Australische toeristen te hebber
vermoord. Drie verdachten werden vrijgesproken; de vierdjjj^
werd veroordeeld tot achttien jaar. Met name de Britse per?
die het proces nauwgezet heeft gevolgd, was verbaasd ovel
deze uitspraak omdat er duidelijkheid leek te bestaan oveAf
de schuld van de beklaagden. Maar het bewijs bleek voor dl
rechter onvoldoende te zijn om alle vier de verdachten tt
veroordelen.
DaT neemt niet weg dat buiten de rechtbank de discussie ittX
opgelaaid. Is de Nederlandse rechtsgang te soepel? Zelfs bef
proefde juristen zeggen dat het in sommige gevallen eerlijke!
is moordcommando's tijdens hun acties neer te schieten daiP^r
hen te laten profiteren van een hyper-correct rechtssysteem!1^'
Zij hebben immers zelf geen enkele boodschap aan onz£og
rechtsstaat. LeI
ijks
Het verleden met enkele ten onrechte veroordeelden wijsres'
echter uit dat dergelijke gevoelens geen vrij spel mogen heb£xo
ben. De tol van ons rechtssysteem is, dat sommige verdach-jger
ten tussen de mazen van de wet doorglippen. Maar dat is bejekl
ter dan onschuldigen veroordelen. De publieke opinie is eeiPor
slecht alternatief voor de beëdigde rechters. £rzc
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071-122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248.
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW)
Bij automatische betaling:
per maand f 25,70
per kwartaal f. 76,60
per jaar 294,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties te!: 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050