Een schrijvend leven in dienst van onderdrukten GRAHAM GREENE: Moderne Iphigeneia kan niet overtuigen Michael van den Berg moet één set zwoegen WAAROM ZOU JE MEER VOOR EEN AUTO BETALEN? KUNST/RTV SPORT LEIDEN £eidóc Souocmt DONDERDAG 4 APRIL 1991 PAGINA 13- Laatjes Dali's Venus gestolen i BRUSSEL De 'Venus aux Tiroirs', een bronzen beeldje van Salvador Dali dat in een Brusselse gale rie tentoongesteld is, mist sinds het afgelopen week einde twee schuiflaatjes. Dit is gisteren bekendge maakt. Het kunstwerk is een volmaakte imitatie van de klassieke Venus van Milo, maar op de plaats van de borsten, de taille, de buik en de linkerknie van het vrouwebeeld zitten kleine schuiflaatjes. Twee van die op zichzelf waardeloze maar ge makkelijk mee te nemen laatjes zijn verdwenen. Het 98 cen timeter grote bronzen beeldje dateert uit 1964 en heeft een geschatte waarde van bijna twee miljoen gulden. Het maakte deel uit van een expositie van zo'n 31 beeldjes en 400 litho's van de in januari 1989 overleden Spaanse kunstenaar, die ei gendom zijn van de Stratton-stichting uit Genève. De organi satoren van de expositie hebben de dieven opgeroepen de laatjes terug te brengen maar tot nu toe zonder succes. Venus van Salvador Dali. Theaterfestival AMSTERDAM Dit jaar wordt voor de tweede achter eenvolgende keer het Interna tionaal Theaterschool Festival in Amsterdam gehouden, van 17 tot en met 29 juni. Het is een initiatief van de Theater school Amsterdam in samen werking met de theater Fras- cati, De Brakke Grond en De Engelenbak. Een van de doel stellingen van het festival is naast de presentatie van afstu- deerprodukties aan het thea terpubliek en vakgenoten, een uitwisseling van vakkennis en ideeën op gang te brengen tus sen docenten en studenten van de verschillende theaterscho len in de wereld. Leerstoel voor Architectuur aan het Berlage Instituut AMSTERDAM Er komt voor een periode van tenminste drie jaar een zogeheten VSB Leerstoel Archtectuur aan het Berlage Instituut in Amsterdam. Wie de leerstoel, die financieel mogelijk wordt gemaakt door de Stichting VSB Fonds, mag gaan bezetten is nog niet bekend. Zeker is wel dat het een internationale fi guur wordt, die zorg kan dragen voor de continuïteit van het Instituut. Het Instituut wordt op 9 april officieel geopend door minister D'Ancona van cultuur. Doel van het Berlage Instituut is volgens prof.ir. H. Hertzberger -architect, stedebouwkundige en decaan aan het Berlage Instituut- om uit te groeien tot een „center of exellence" op het gebied van de architectuur, de ste- debouwkunde en de landschaparchitectuur. Binnenlandse en buitenlandse gastdocenten zullen voor één project of één trimes ter worden uitgenodigd. In totaal worden zestien deelnemers voor een periode van maximaal twee jaar, na een strenge selec tie tot de opleiding toegelaten. Jaarlijkse kosten 12.000 gulden. LONDEN „Het leven dient met enig gevaar ver bonden te zijn. Dat is het kruid des levens". Het mag opmérkelijk heten dat Graham Greene, de gisteren op 86-jarige leef tijd overleden schrijver, ondanks dit vol overtui ging in de praktijk ge brachte motto in alle rust aan een doodgewone ziek te overleed. Greene, volgens velen de grootste Engelstalige roman schrijver van deze eeuw, flirt te een leven lang met de dood, al van jongs af aan. Op zes tienjarige leefijd al speelde hij Russisch roulette, het dodelij ke spel waarbij zich in de zes kamers van een revolver één kogel bevindt. Een probaat middel tegen dodelijke verve ling, noemde hij het. Toen hij er later tegen Fidel Castro over sprak, kwam die er na enig gereken achter dat het niet kon kloppen: Greene had allang dood moeten zijn. Het was tekenend voor de le- I venshouding van Greene, die i in zijn lange arbeidzame leven juist al die plekken op de aard bol opzocht waar dat leven ge vaar liep, en die zijn ervarin gen aldaar gebruikte voor zijn boeken. Greene ging naar Vietnam, naar de Mau-Mau- opstand in Kenia, naar Nicara gua, was in Spanje ten tijde van de burgeroorlog, in het Haïti van Papa Doe. Hij kwam er altijd weg zonder enig schrammetje. Zijn biograaf Norman Sherry, nu al meer dan achttien jaar bezig in de voetsporen van de schrijver te treden, schoot er bijna het le ven in toen hij een levensge vaarlijke ziekte opliep in Para guay, maar Greene leek te be schikken over een onvermoei bare beschermengel. Hetgeen Greene ooit spijtig deed op merken dat zijn biograaf ge vaarlijker leefde dan hij ooit had gedaan. De resultaten van al die bezoe ken aan die landen waren te rug te vinden in een omvang rijk oeuvre aan romans en verhalen, die in een oplage van twintig miljoen exempla ren en in 27 talen hun weg naar de lezer vonden. Boeken waarin Greene altijd partij koos voor de underdog, de verdrukten, in een vaak chao tische maatschappij. Greene was communist, had althans communistische sympathieën, en was daarnaast katholiek. Het zijn twee kwalificaties die een sleutelrol spelen in de vele beschouwingen die al voor zijn dood over zijn werk en leven verschenen. Al was het maar door zijn bekentenis ooit zes weken lid te zijn geweest van de communistische partij, die hem vanaf 1954 tot persona- non-grata bestempelde in Amerika, het door hem zo be kritiseerde land. Of door zijn felle provocaties ten opzichte van de moederkerk, die hij on der meer de rigide houding ten opzichte van geboortebe perking verweet. Greene be schouwde zichzelf als een 'ka tholieke agnosticus', een term die zijn eigen twijfel ten op zichte van zowel geloof als kerk moest uitdrukken. En juist die twijfel, zo menselijk, hield hem bezig; de kerk, die die twijfel niet kent, werd al leen daarom al door hem niet helemaal serieus genomen, zo leek het. Maar Greene ging wel op audiëntie bij zowel Paus Pius XII en Paulus VI; zijn prachtige roman 'The Po wer and the Glory', over de Mexicaanse whisky-priester Pro, had dan niet de toets der kritiek van de Vaticaanse con gregatie voor de geloofsleer kunnen doorstaan, zijn boeken werden ook gelezen in Rome, zelfs door pausen. Schrijven was voor Greene een noodzaak. „Telkens wan neer het een poosje geleden is dat ik nog een boek heb ge schreven", zei hij, „voel ik mij niet lekker. Het is net of ik dan geplaagd word door een ongemakkelijke steenpuist, die alsmaar groter wordt, tot hij eindelijk openbarst. Dat ver oorzaakt een hele opluchting, want dan begin je weer te schrijven", zei hij ooit in een interview met deze krant. „Om het even welke roman is een nerveuze speurtocht van zijn auteur", ging hij aarzelend verder. „Doorgaans probeert die zijn eigen karakter te door gronden Hij betracht niets an ders dan innerlijke vrede, hoe wel het schrijven van een boek beslist geen vreedzame manier is om tot rust te ko- Moraal Volgens critici poogde Greene zijn romans een moraal mee te geven. De schrijver zou erop uit zijn geweest de mensheid, die naar zijn overtuiging werd geplaagd door frustatie en wanhoop, enige hoop te bie den Greene zelf beschouwde het merendeel van zijn romans slechts als puur vermaak voor de lezers. Het vakmanschap waarmee Greene karakters kon neerzet ten en sfeer kon scheppen le verde hem de meeste bewon dering op. In zijn boeken ver vlocht hij elementen uit de spionage-thriller met ingre diënten uit het psychologisch drama, waarin de held zich be wust is van zijn zonden en daardoor kwijtschelding kan verwerven. Voor miljoenen le zers was Greene's naam syno niem aan actie, intrige, span ning en mysterie. De schrijver zelf was niet zo overtuigd van zijn eigen talent en schreef zijn succes eerder toe aan ge duld en hard werken. Hij noemde schrijven eens „een manier om vrede te vinden, al is het proces van het schrijven erg onvreedzaam". Greene bracht gewoonlijk maanden op een lokatie door waarover hij wilde schrijven. Hij stelde dan nauwgezet de karakters van zijn kleurrijke romanfiguren samen en liet ze avonturen beleven die hij zelf nooit had meegemaakt. In zijn in 1971 verschenen autobio grafie 'Ways of Escape' zei Greene dat hij bijna evenveel tijd met denkbeeldige figuren heeft doorgebracht als met echte mensen. Graham Greene werd op 2 ok tober 1904 geboren in het En gelse Berkhamsted. Zijn vader, Charles Henry Greene, was directeur van de Berkhamsted School, een van de meest pres tigieuze Britse kostscholen voor jongens. Met zijn broer Hugh, die later de BBC zou gaan leiden, werd Graham op Berkhamsted opgevoed en la ter naar de universiteit van Oxford gestuurd. Op zijn zes tiende werd hij, na een tijdje van school te zijn weggeble ven, naar een psychiater ge stuurd om in psychoanalyse te gaan. The Times In 1926 kreeg Graham Greene zijn eerste baantje als kopijle zer bij het dagblad The Times in Londen. Daar hield hij het vier jaar vol. Tijdens de Twee de Wereldoorlog werkte hij voor de Britse geheime dienst, waar hij onder meer Kim Philby ontmoette, de Britse dubbelspion met wie hij ook na diens vlucht naar Moskou bevriend bleef. Greene's boek The Human Factor' ging deels over die kwestie. Greene koos al vroeg voor een carrière als schrijver. In 1925 kwam zijn eerste roman uit, Babbling April. Internationaal brak hij door in 1932 met Stamboul Train, dat in de VS werd uitgegeven als Orient Express. In totaal zou Greene 24 romans, zeven toneelstuk ken, vijf filmscripts en een aantal essays en kinderboeken publiceren. Zijn autobiografie omvatte twee delen. Belangrijke thema's in zijn boeken zijn overspel en gods dienst. Op zijn 22e bekeerde Greene zich tot het katholicis me, wat ondermeer naar vo ren komt in het toneelstuk 'The Living Room' uit 1953, waarin een 20-jarige katholie ke vrouw een relatie heeft met een getrouwde protestantse man. Greene's andere passie was de politiek. Sommige van zijn meest succesvolle romans hadden een politieke onder toon. Zo stelt 'The Quiet Ame rican' uit 1956 de botheid aan de kaak van Amerikaanse functionarissen die de inter ventie in Vietnam voorbereid den. In 1982 veroorzaakte Greene een schandaal met het pamflet 'J'Accuse: the dark side of Nice', naar Emile Zola, waarin hij beweerde dat hoge politici en politiefunctionarissen in Frankrijk de corruptie en de georganiseerde misdaad de hand boven het hoofd hielden. Het pamflet kreeg een ver schijningsverbod, terwijl Gree ne diverse malen met de dood werd bedreigd. Greene conclu deerde daaruit dat de aan klacht zijn werk had gedaan. De boete wegens laster, waar toe hij werd veroordeeld, kon daar geen afbreuk aan doen. Geen Nobelprijs Hoewel het oeuvre van Gree ne indrukwekkend is, won hij nooit de Nobelprijs voor de li teratuur. Vrienden droegen hem tevergeefs enkele malen voor. „Over mijn lijk", zou de Zweedse schrijver en Nobel- jurylid Arthur Lundkvist in 1983 hebben gezegd op de vraag of Greene ooit in aan merking zou komen. In feite maakte het niet zoveel uit. Greene beschouwde de prijs zelf als „een grote loterij met honderden kanshebbers". En hij ging niet bepaald ge bukt onder een depressie dat hij de prijs niet kreeg. Daar voor had zijn schrijvend leven te veel zin. In 'The Comedi ans', dat zich afspeelt in Haïti, laat Greene de ik-figuur zeg gen: „Het leven was een ko medie, niet de tragedie waarop ik was voorbereid". KOOS VAN WEES Theater van het Ooaten: 'Iphigeneia in Tauris' van Johann Wolfgang Goethe. Vertaling: Marcel Otten. Regie: Charlotte Kleiat. De cor/kostuums: Kay Anthony. Licht: Gerard Voskuilen. Met Camilla Braaksma, Eric van der Donk, Carl Ridders, Michael Pas, Alexander van Heteren. Gisteren gezien in de Ko ninklijke Schouwburg. Herhaling 26 april in Leidse Schouwburg. En toch klopt het niet. De ge dachte van Theater van het Oosten is geloofwaardig. Goe the indachtig past het gezel schap diens Griekse tragedie 'Iphigeneia in Tauris' aan aan deze tijd. De vrouw verzet zich tegen mannengeweld, met puurheid, eerlijkheid en intuï tie. Had Charlotte Kleist maar een authentieke Goethe gere gisseerd. Iphigeneia moest aan de Griekse goden worden ge offerd, opdat haar vader Aga memnon de wind uit de goede hoek zou krijgen om Troje te bevechten. Op het laatste mo ment verwisselt godin Diana haar met een dier en sluit haar op in een tempel in Taurië, waar zij alle vreemdelingen moet offeren. Iphigeneia weet de stemming daar zo te ver zachten, dat er niet meer zo fanatiek wordt gedood. Tot het getij keert, net als haar broer Orestes, gevlucht, in Taurië te rechtkomt. Een moderne witte schuin aflopende offertafel is de speelvloer waarop het dra ma zich ontvouwt. De Tauri- sche koning ziet eruit als een kruising tussen Don Corleone en Fred Kaps, diens hulpje Arkas als een potsierlijke clown. Daar kan Iphigeneia haar rechtschapenheid botvie ren op haar broer en diens vriend Pylades. Zij manen haar tot vluchten zonder af scheid, zij wil koning Thoas nog even tot inkeer brengen. Jammer dat Camilla Braaks ma Iphigeneia moest spelen als een naïef nonnetje, dat alle re aliteitszin van de hedendaagse vrouwen moet ontberen. En spraken de acteurs dan maar hun tekst, zoals Goethe die had geschreven. Maar nee, dat moet dan juist weer modern, na een proloog met ingeblikt applaus, waarin acteur Mi chael Pas even de gevierde conferencier speelt en wat er gaat gebeuren vol spot voor draagt. Wat eigenlijk erger is, is dat goede acteurs als Carl Ridders, Eric van der Donk en Alexan der van Heteren in een drama staan, dat de verongelijktheid heeft ingebouwd. Want let wel, wie niet blindelings de zijde van deze „moderne" Ip higeneia kiest, deugt vast niet. Terwijl die van Goethe eigen lijk, want voor die tijd wel ac ceptabel, heel geloofwaardig is. PETER SNEL LEIDEN Michael van den Berg had het vooraf goed aangevoeld. De Kou- dekerker voorzag grote problemen met zijn tegen stander in de eerste ronde van het hoofdschema van het Noorlander Paastoer- nooi, de Eindhovenaar Martijn Magendans. „Let maar op, als die Magen dans zijn dag heeft kan hij alles". Die dag duurde voor Magendans gelukkig voor Van den Berg maar één set. Een set waarin de opportunistische Magen dans de meest onwaar schijnlijke ballen van het racket liet vertrekken. Van den Berg, al wat ge wend in het tennis op na tionaal niveau, liet Ma gendans uitrazen en won die eerste set in de tiebre ak. In de tweede set liet Van den Berg zien welke ambities hij dit seizoen koestert. Geconcen treerd speelde hij Magendans volledig weg waarbij hij de sympathieke Eindhovenaar geen enkele game meer gunde. Die overwinning betekent sportprogramma VOETBAL AFDELING LEIDEN: Zaterdag: Valken '68 - SVOW, Alphia - HVZ, Sleutels - Lugdunum, GWS - Woubrugge, Abbenes - LSVV, MVKV - Koudekerk. Zondag: VNL- UDO, Rijnland - Teylln- gen, Stompwljkse Boys - Bernardus, ASC - MMO, VNA - VTL, KORFBAL: Zaterdag: TOP - KVS, Pernix - IJssel- vogels, Merwede - Fiks, Thor - Tem po, Velocitas - Reeuwijk. Zondag: Roda - Hdes Pacta, Ons Ei bernest - De Dai lalden, De Algemene - Zuiderkwartier, GKV - KNS, Cresen- do - ODO. voor de lange oud-RIO-leer- ling de eerste stap op weg naar een mogelijke eindzege van het toernooi op Unicum. En naar de zo broodnodige cen tjes. In overleg met zijn trainer Berry Janse heeft Van den Berg namelijk het plan opge vat om dit seizoen met name hard-court toernooien te spe len. „Die toernooien worden echter deze zomer slechts in Mexico gehouden en alleen een ticket daar naar toe al, kost mij een vermogen. Dus alles wat ik nu binnenhaal is meegenomen. Of ik daarmee in Mexico geraak weet ik niet, maar de start is er". De keus voor die oppervlakte heeft Van den Berg gemaakt, omdat hij er toch wel van overtuigd is dat er meer uit zijn talenten gehaald kan wor den dan er tot nu toe uitgeko men is. „Met mijn lengte zou ik veel meer service-volley moeten spelen, maar op gravel is zo'n spelletje nu eenmaal niet vaak winnend. Als ik kijk naar de opmars van Jan Sie- merink, die bewust de snellere baan opzoekt, dan besef ik dat ik die weg ook moet gaan. Niet dat ik nu direct de wereldtop zal bereiken, maar ik voel dat ik verder kan reiken dan mijn 34e plaats op de nationale ranglijst". Dat idee is mede in gegeven door het feit dat Van den Berg in de afgelopen win ter zijn eerste ATP-punten won in een toernooi in Joego slavië en in Hengelo interna tionale topper Pimek eronder hield. Van den Berg is wellicht onbe doeld mede de oorzaak van de progressie die Unicummer Wouter van der Heyde nu doormaakt. In de winter heb ben de beide Leidse regio-spe lers veelvuldig de trainings- baan met elkaar betreden, wat op Van der Heyde zichtbaar een heilzame uitwerking heeft gehad. Van der Heyde, vorig jaar nog de bepalende factor in de promotie van het derde team van Unicum en voor de aankomende competitie goed genoeg bevonden om het hoofdklasseteam van de orga niserende vereniging te bevol ken, wilde aantonen dat de Unicum-keuzeheren het aan het rechte eind hadden. De derdejaars psychologie-student slaagde met vlag en wimpel. Tegen Maarten de Bruyne, de „lucky loser" uit de kwalifica tie (zijn eigenlijke tegenstan der Jeroen van de Heuvel was in een file terechtgekomen en daardoor te laat op Unicum gearriveerd), speelde Van der Heyde een gedegen spelletje wat hem een 4-6, 6-2, 6-4 zege opleverde. Zijn maatje in het eerste, Mar tijn Krans, redde het niet. Te gen qualifier Daniël de Jonge had Krans wel kansen op (tweede) setwinst, maar een gemiste volley op 5-4 30 gelijk deed Krans ineenstorten: 2-6, 6-7. Tweede-teamspeler Erik Michael van den Berg had het niet gemakkelijk te gen Martijn Ma gendans. Bakker bakte er helemaal niets van. Bakker verloor straight van Huib Troost. Hil- legommer Marco van Trigt was wel dichtbij rondewinst. Van Trigt, die het hoofdtoer nooi binnenkwam via een zege Maarten de Bruyne, verloor nipt van eersteklasser Joep Hofman: 6-7, 7-6, 6-4. Van de geplaatste spelers heeft alleen Mike Oosterveen (5) de eerste ronde niet overleefd. Oosterveen dolf met maar liefst 6-2, 6-0 het onderspit te gen Wim Groeneveld. Voor Groeneveld een onbegrijpelij ke zege: „Hij heeft in de win ter heel veel uren gemaakt en ik heb slechts les staan geven. Bovendien was dit voor mij de eerste wedstrijd die ik speelde na een half jaar. Dan mag ik eigenlijk niet winnen". De fa voriet, Freddie Sauer, speelde zich warm en won in drie sets van Tom Thomas. ARNOLD VAN DER CAPEL- LEN Als je al voor fl 14.975,- kunt beschikken over 'n betrouwbare en veilige auto die bovendien veel ruimte, luxe en comfort biedt, dan lijkt er iets niet te kloppen. Als die auto dan ook nog een laag benzineverbruik, 'n lange levensduur en standaard héél veel extra accessoires heeft, lijkt er toch iets mis te zijn met de prijs! Brengt u nu 'ns een bezoek aan uw LADA-dealer. Daarkjnt u de LADA Samara, stukje voor stukje, onder de loep nemen. U zult dan ontdekken dat alle stukjes passen en haarfijn op elkaar zijn afgestemd. En dat er met de Samara niets mis is. Helemaal niets! Nou ja, alleen die lage prijs is inderdaad niet op z'n plaats. Prijzen inct. BTW en katalysator, excl. afleveringskosten en ML-behandeling. Gremi auto-import bv, Osloweg 2.9723 BL Groningen. Tel. 050 -18 3121. LEIDEN AUTOBEDRIJF VAN HAASTEREN B.V., POTGIETERLAAN 32, TEL. 071 - 310800 NOORDW1JKERHOUT AUTOBEDRIJF A. KLEVERLAAN, DE VLASHOVEN 8, TEL. 02523 - 73724 Graham Greene. FOTO: AP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13