IJ
Vrouwelijke religieuzen
willen strijdbaarder worden
Moslim Sarigioli
bidt dagelijks
tussen de banden
SleidteQowuvt*'
1
kerk
wereld
Bisdom Rotterdam
treedt naar buiten
met open dagen
„Wonderen zijn de'!
wereld nog niet uit;1
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeicheSomcwit
DINSDAG 26 MAAKT 1991 PAGi—
|N
Deense bioscopen open op Eerste Paasdag
KOPENHAGEN Een aantal bioscopen in Denemarken ope
nen op Eerste Paasdag hun deuren, hoewel een oude wet dat
verbiedt. Helle Schmidt van Nordisk Film, het grootste bio
scoopconcern in Denemarken, ziet de wet als de laatste poging
van de Lutherse Kerk om haar macht te behouden.
Meer dan 90 procent van de Denen is aangesloten bij de Lu
therse staatskerk, maar slechts twee procent van hen gaat re
gelmatig naar de kerk. „Het is zeer oneerlijk dat de noodlijden
de bioscopen gesloten moeten blijven, terwijl de televisie films
vertoont en videotheken gewoon zaken kunnen doen", vindt
Schmidt. Uit protest tegen de wet waren enkele bioscopen op
Eerste Kerstdag vorig jaar open en met succes. De voorstellin
gen trokken vele belangstellenden, maar de eigenaars zullen
worden vervolgd.
Paus optimistisch over toekomst Roemenië
VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II is redelijk opti
mistisch over de toekomst van Roemenië. Hoewel er nog vele
problemen zijn, is er hoop dat het in Roemenië opkomende
„morgenrood een nieuwe dag van gerechtigheid, vrijheid en
noeming van elf bisschoppen voor de Rooms-Katholieke Kerk
en de met Rome geünieerde Grieks-Katholieke Kerk. De paus
prees de trouw van de Roemeense katholieken aan het geloof,
die hun vaak het leven heeft gekost.
Het is een knappe
vader die zijn eigen
kind kent.
Italiaans spreekwoord
Steeds minder
godsdienstles
in rk onderwijs
(Vervolg van de voorpagina)
DEN HAAG De afge
lopen jaren is het vak in
de meeste katholieke
scholen gemarginaliseerd,
zo wordt door de bis
schoppelijk gedelegeer
den in hun advies gecon
stateerd.
Veel scholen halen niet eens
het minimum-advies en dat is
geen goede zaak. Inhoudelijk
niet, maar ook niet ten op
zichte van de wetgever.
„Goedkeuring van een katho
lieke school door de burgerlij
ke overheid impliceert de
aanwezigheid van het vak op
school. Een katholieke school
zonder godsdienstonderwijs
handelt misschien wel niet te
gen de vrijheid van onderwijs,
maar wel tegen de bedoeling
van de wetgever. Katholieke
scholen hebben op politieke
gronden dan ook een morele
plicht om uren voor het vak
godsdienst/levensbeschou
wing vrij te maken", aldus
een brochure over het advies
van de bisschoppelijk gedele
geerden.
In de nieuwe minimumtabel
die als vrije ruimte door de
scholen kan worden ingevuld,
is voor alle schooltypen een
vermeerdering voorzien. Dat
geldt het sterkst voor het la
ger beroepsonderwijs (van 4
naar 6 uren in de eerste drie
jaar). In de nieuwe tabel
kreeg het vwo opnieuw het
grootst aantal uren toebe
deeld: 9 (was 8); havo krijgt
het advies om van 5 naar 6
uren te gaan.
Het inhoudelijke belang van
godsdienstonderwijs wordt
uitgelegd door onder meer te
wijzen op de betekenis van
het vak voor de identiteit van
de school (hoewel die identi
teit niet uitsluitend blijkt uit
het vak). Ook wordt gezegd
dat vermeerdering van het
aantal lesuren het mogelijk
maakt dat de docent een bij
zondere rol kan vervullen in
de leerlingbegeleiding op
school; de docent kan dank zij
-neer uren een 'goede pedago
gische relatie' opbouwen met
le leerling.
n de brochure wordt ook nog
gewezen op het belang van
het vak godsdienst/levensbe
schouwing in het verband
van de brede vorming van
leerlingen. In dit kader wordt
eraan herinnerd dat de katho
lieke onderwijsbonden in de
cember 1990 hebben uitge
sproken voor wettelijke ver
plichting van het vak.
In een toelichting op de bete
kenis van het begrip 'zwaar
wegend advies' zei woord
voerder C.J.M. Aerts van het
Algemeen Bureau Katholiek
Onderwijs dat dit vooral slaat
op de argumenten die in de
brochure worden aangedra
gen om de voorziene invoe
ring van de basisvorming te
gebruiken voor een verster
king van het godsdienston
derwijs.
Op de vraag or er eventueel
consequenties zijn verbonden
aan de beslissing van scholen
om toch niet méér uren gods
dienst te geven, gaf mevrouw
Aerts een ontkennend ant
woord. „Het is de eigen beslis
sing van scholen en het colle
ge van bisschoppelijk gedele
geerden kan en wil niets op
leggen".
Vaticaanse Raad De Vati
caanse raad die het contact
met andere godsdiensten on
derhoudt, is tegen zaligver
klaring van de Spaanse ko
ningin Isabella (1451-1504).
Isabella, bijgenaamd La Cat-
tolica, verdreef in 1492 alle jo
den en moslims uit Spanje.
Het Joods Wereldcongres in
New York zegt dat het door
de pauselijke raad voor de
eenheid is geïnformeerd over
zijn unanieme afwijzing. Vol
gens de raad zou zaligverkla
ring van Isabella in strijd zijn
met de kerkelijke leer over de
-vrijheid van geweten. Direc
teur Elan Steinberg van het
Joods Wereldcongres is blij
met de afwijzing. Hierdoor
wordt „een* mogelijke bron
van ernstige spanning tussen
katholieken en joden" wegge
nomen. Joodse leiders hebben
bij een bezoek aan het Vati-
caan in december 1990 hun
bezwaren tegen de zaligver
klaring kenbaar gemaakt.
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen de benoeming tot
voorganger van de evangelisatie te
Hardegarijp E. Baren, wonende te
Almelo.
Bedankt voor Wageningen B.J. van
Vreeswijk te Ridderkerk.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Berkel en Roden
rijs drs. R.H. Stutvoet te Ooster-
meer; naar Woubrugge mevr.drs.
A.H. van Oudenallen, kand. te Zaan-
DEN BOSCH Vrou
wen moeten zich in kerk
en maatschappij uit hun
rol bevrijden. De kerk
moet een gemeenschap
worden waarin mannen
en vrouwen gelijkwaar
dig zijn. Verder moet de
toenemende verpaupe
ring van vrouwen wor
den bestreden en is het
belangrijk zicht te krijgen
op het mechanisme van
uitbuiting en onderdruk
king in de Derde Wereld.
Deze „accenten' legde Floren-
tina "van Calsteren, voorzitter
van de Samenwerking Neder
landse Vrouwelijke Religieu
zen (SNVR), bij de presentatie
van een geactualiseerde In
tentieverklaring van dit sa
menwerkingsverband van 81
congregaties met in totaal
14.399 'actieve' zusters.
In 1986 kwam de SNVR voor
het eerst met een verklaring
over de zending van actieve
vrouwelijke religieuzen.
„Hoewel we een vergrijzende
groepering ziin, is er toch vol
op leven in de brouwerij," al
dus de voorzitter.
De SNVR wil een nieuw zelf
bewustzijn bij de zusters sti
muleren. De congregaties
moeten vrouwelijker worden,
in de cultuur- en kerkkriti-
sche zin van het woord: zelf
bewust, sterk, helend en
strijdbaar, aldus de intentie
verklaring. De religieuzen
willen de eigen kracht van
vrouwen onderkennen en in
zetten op die plaatsen waar
dat nodig is.
Verder richt de verklaring
zich op gelijkwaardige ver
houdingen tussen mannen en
vrouwen in de religieuze we
reld. Deze gelijkwaardigheid
Bisschop H.C. Ernst
FOTO: DIJKSTRA
is niet vanzelfsprekend, con
stateren de zusters. Aandacht
voor de positie van vrouwen
in de geloofsgemeenschap
blijft daarom noodzakelijk.
„Het ideaal is een kerk als ge
meenschap van gelijkwaardi-
gen", aldus voorzitter Van
Calsteren. De religieuze vrou
wen staan open voor uitnodi
gingen van mede-broeders om
de structurele ongelijkwaar
digheid uit de kerk te helpen.
De feministische theologe
prof.dr. C. Halkes riep de
vrouwen echter op om hier
over zelf gesprekken te begin
nen met de mannelijke reli
gieuzen. „Voor een goed ge
sprek zijn luisteren en het
durven spreken van vrouwen
van groot belang". Verder
wenste zij het samenwer
kingsverband toe om te luiste
ren naar de Heilige Geest.
„Zij is de inspirator van ons
aller bestaan, als 't ware de
vroedvrouw van geboortepro
cessen van nieuw leven".
Bisschop H.C.A. Ernst van
Breda zei in een eerste reactie
het te waarderen dat de vrou
welijke religieuzen op zoek
zijn naar een nieuw geloofsbe
wustzijn. Hij waarschuwde
echter om „het geloof niet te
vervangen door een sociaal
bewustzijn". „Sociaal engage
ment moet verbonden zijn
met de bron van het geloof",
hield Ernst de zusters voor.
De congregaties die bij de
SNVR zijn aangesloten, lijden
sterk onder vergrijzing. Be
leidsmedewerker N. Roozen
van de interkerkelijke ad-
ventsactie Solidaridad wees
daarop in zijn reactie op de
intentieverklaring. „Veel vi
taliteit is over 10, 15 jaar weg.
Het is jammer dat die verlo
ren gaat. We kunnen haar in
de missionaire beweging niet
missen".
Roozen hoopt op een herle
ving in nieuwe bewegingen.
„Laten we in de komende 10,
15 jaar in ieder geval samen
optrekken om de grote noden
in de wereld het hoofd te
kunnen bieden", zei Roozen.
ROTTERDAM Het
bisdom Rotterdam zal
zich in het weekeinde
van 19 en 20 april presen
teren onder het motto
Kerk te kijk. De manifes
tatie vindt plaats op drie
dicht bij elkaar gelegen
lokaties in Rotterdam: de
Grote of Sint-Laurens-
kerk, de Sint-Dominicus-
kerk en het Diocesaan
Pastoraal Centrum.
De presentatie wil laten zien
wat kerk-zijn betekent in de
randstad en is bedoeld voor
iedere geïnteresseerde in het
bisdom Rotterdam. Bisschop
R. Bar schrijft in een brief
aan de werkers in het pasto
raat dat de rol van de kerk in
de samenleving vaak als een
marginale aangelegenheid
wordt voorgesteld. Hij noemt
de kerk daarentegen een „le
vendige wereld van bezinning
en activiteit" die meestal aan
de media ontsnapt. „Met Kerk
te Kijk willen we laten zien
dat er meer is dat niet de
krant of de televisie haalt,
maar evenzeer of nog meer de
moeite waard is".
Voor de manifestatie zijn be
stuurders van maatschappelij
ke organisaties en politici uit
genodigd en ook vertegen
woordigers van andere kerk
genootschappen.
De manifestatie wordt vrijdag
19 april geopend om 18.30 in
de Dominicuskerk. Daar zal
informatie gegeven worden
over liturgie- en kerkmuziek.
In de Laurenskerk presente
ren zich tezelfdertijd een
groot aantal instanties en ver
enigingen uit het bisdom, van
diocesaan missiesecretariaat
tot de dienst schoolkatechese,
van KRO tot Laurensberaad.
Zaterdag duurt de manifesta
tie van tien uur tot half vijf,
er is gezorgd voor kinderop
vang.
Inlichtingen Kerk te Kijk:
bisdom Rotterdam, Koningin
Emmaplein 3, Rotterdam. Tel.
010 -43 62 888.
Fransen willen Lefebvre heilig verklaren
PARIJS Het overlijden
van de traditionalistische bis
schop Marcel Lefebvre heeft
een schok teweeg gebracht
onder de Franse katholieke
traditionalisten. Volgens de
militante pastoor Philippe La-
guerie, spreekbuis van de Pa-
rijse integristenkerk Saint-Ni-
colas-du-Chardonnet, had de
Franse kerk "de meest presti
gieuze en meest creatieve pre
laat van de twintigste eeuw
verloren". Laguerie sprak de
hoop uit dat de door het Vati-
caan in de ban gedane bis
schop in een nabije toekomst
heilig zou worden verklaard.
Kerkelijke waarnemers vroe
gen zich gisteren af of de tra
ditionele stroming in Frank
rijk niet zal versplinteren na
het overlijden van Lefebvre.
Meningsverschillen onder tra
ditionele katholieken bestaan
over de vraag in hoeverre de
stroming gelieerd kan blijven
met het extreem-rechtse Na
tionale Front van Jean-Marie
Le Pen Door Lefebvre gewij
de priesters dragen regelmatig
de mis op tijdens partijdagen
van het Front. Le Pen en Le
febvre deelden hun ideeën
over een terugkeer naar een
traditioneel Franse samenle
ving, waarin buitenlanders en
niet-katholieken een onderge
schikte plaats hebben. Vorige
week nog veroordeelde een
Parijse rechtbank monseig
neur Lefebvre tot 8000 francs
boete wegens racistische uitla
tingen en aanzetten tot haat.
Maar ook op andere gebieden
was de stroming aktief. Aan
hangers staken enkele jaren
geleden een bioscoop in Parijs
in brand omdat daar de 'gods
lasterlijke' film "The Last
Temptation of Christ" werd
vertoond. Een bioscoopbezoe
ker kwam daarbij om het le
ven. Recentelijk voerden ka
tholieke integristen comman
do-acties uit op abortuscentra.
Duitse abt neemt fakkel Lefebvre over
RICKENBACH De
Duitse abt Franz Schmid-
berger (44) is als gene-
raal-overste van de Pries
terbroederschap Pius X
de 'opvolger' van mgr.
Lefebvre. Hij was een
van de eerste priesters die
door de dissidente bis
schop werd gewijd..
Het feit dat Schmidberger een
abt en geen bisschop is, vormt
geen beletsel om zijn gezag uit
te oefenen. De vier bisschop
pen van de Priesterbroeder
schap hebben alleen tot taak
priesters te wijden.
Bij-zijn benoeming in 1982 zei
Schmidberger dat er geen
verandering in de koers zou
komen. „Het feit dat Lefebvre
nu reeds zijn opvolging heeft
geregeld, mo.et voor het Vati-
caan een aanwijzing zijn dat
het werk dat in 1970 is begon
nen, op dezelfde wijze na zijn
dood zal worden voortgezet."
De paus heeft tot op het laat
ste moment gehoopt op een
verzoening van mgr. Lefeb
vre met Rome, aldus kardi
naal Silvio Oddi, binnen het
Vaticaan een van de grootste
vrienden van de geëxcommu
niceerde aartsbisschop, in een
reactie op diens overlijden. De
paus zou volgens Oddi „graag
de excommunicatie tegen Le
febvre hebben opgeheven als
deze bereid was geweest be
rouw te tonen".
ENSCHEDE Bij Vre-
destein op het Enschedese
industrieterrein kijken ze
er al niet meer vreemd
van op. De circa 160
Turkse personeelsleden
hebben al sinds jaar en
dag in het hart van de
bandenfabriek een bidca-
bine staan. Dagelijks ma
ken er enkele tientallen
mensen gebruik van.
Zeker tijdens de vastenmaand
Ramadan die onlangs begon
nen is. De 'moskee' meet niet
meer dan twee bij drie meter,
met een open bovenkant. Ze
vormt, te midden van de rub-
berdampen, een oase van rust
voor de werker die het voor
hangende gordijn opzij schuift
en naar binnen schiet, de
schoenen keurig achterlatend
op het kleedje voor de ingang.
Maximaal drie tot vier men
sen kunnen er naast elkaar
knielen. Aan één van de vier
mooi behangen wanden,
nauwkeurig op het oosten ge
richt, hangt een illustratie
van het heiligdom Mekka. Op
de vloer blauw plastic en een
in het Turks gesteld: 'Verzoe
ke deze ruimte svp netjes te
houden'.
Ook buiten de islamitische
vastenmaand Ramadan om
bidt Aladin Sarioglu (26) vijf
keer per dag een vaste reeks
van teksten. Omdat het voor
hem te ver lopen is naar de
speciale gebedsruimte (hij
werkt een eind verderop in
een automatiseringshal) heeft
hij z'n eigen oplossing be
dacht. Op een duister plekje
naast een ruimte met genera
toren spreidt hij een stuk kar
ton uit en wendt zich tot Al
lah. „Het klinkt misschien
raar maar weet je dat ik daar
na weer verfrist aan de slag
Gelovig
Van huis uit is hij een gelovig
mens. „Ik weet niet beter of
dat bidden hoort er elke dag
bij. Er zijn ook best veel
Turkse mensen die het niet
meer zo belangrijk vinden.
Dat moeten zij weten. Nu het
vastenmaand is, mogen we
van zonsopgang tot zonson
dergang niet eten, niet drin
ken, roken en zo. Ik heb er
geen problemen mee. 's
Avonds eet ik wel weer en
ook de volgende dag voor
zonsopgang. Dat is deze week
rondom half zeven. De regels
zeggen evenwel dat je twee
uur voor zonsopgang gegeten
moet hebben. Dus staan m'n
vrouw en ik om ongeveer
kwart voor vier uur op en
eten dan wat. Soms iets
warms, soms alleen wat brood
en kaas. Net waar je op dat
moment trek in hebt. Daarna
gaan we weer slapen tot een
uur of zes. Om zeven uur
moet ik hier weer op het
werk zijn. Op je werk en als
je onderweg bent zijn er geen
exacte tijden om te bidden,
mag je het bijvoorbeeld tussen
één en drie uur doen. Dat bid
den kun je op een boel plaat
sen doen. Voorwaarde is wel
dat het er schoon is. Dus niet
op een toilet of een doucher
uimte bijvoorbeeld. Die gel
den als onreine ruimtes.
Vrouwen mogen niet bidden
als ze ongesteld zijn, evenin
mogen ze dan vasten. Dat vas
ten moeten ze op een andere
dag inhalen. Als je meer dan
negentig kilometer op reis
moet, hoef je ook niet te vas
ten en zo zijn er nog enkele
uitzonderingen. Bijvoorbeeld
als ze nog te jong bent en vas
ten niet goed voor je gezond
heid zou zijn. Ik heb er nooit
veel moeite mee. Zeker niet
nu de ramadan in de winter
maanden is. Elk jaar is de ra
madan elf dagen eerder, dus
begint de vastenmaand steeds
eerder. In augustus, midden
in de zomer is het wel eens
erg moeilijk. Dan zijn het lan
ge dagen en krijg je dorst.
Minderheid
Aladin vertelt dat, wanneer
hij hoort dat tijdens de chris
telijke Kerstdagen de kerken
uitpuilen, bij de Islamieten tij
dens de ramadan de moskee
ën vol zitten. De rest van het
jaar is het bezoek een stuk
minder. „Islamieten bidden
net als christenen niet alle
maal even trouw." Aladin
waardeert het erg dat z'n col
lega's op het werk begrip to
nen als hij zich voor het bid
den even wil afzonderen.
Lang blijft hij nooit weg, pak
weg vijf minuten. Maar zeker
als je in een continu-productie
zit, zo legt hij uit, moet je wel
iemand hebben die het werk
van je overneemt. Dat is een
kwestie van vertrouwen. „Je
moet er natuurlijk geen gein
tje van maken en er gewoon
even tussen uitknijpen om
De moslim Aladin aan het werk bij Vredestein. foto: pers unie
even een luchtje te happen.
Want dat gebeurt soms ook
wel."
Bij elkaar vormen Aladin en
andere collega's die de moeite
nemen om op de werkvloer te
bidden een minderheid, ook
onder de Turkse gemeen
schap bij Vredestein. Hij sluit
niet uit dat de biddende groep
vroeger, toen de Turkse men
sen net in Nederland woon
den, groter was. Met name de
tweede generatie laat de isla
mitische regels niet meer zo
zwaar wegen. Aladin heeft zo
z'n eigen opvatting daarover.
„De islamitische regels zijn
bekend, net als op het voet
balveld en in het verkeer. Je
riskeert een rode kaart of een
bekeuring. Als islamiet houd
ik er rekening mee dat ieder
mens zich eens zal moeten
verantwoorden over wat hij
tijdens z'n leven heeft gedaan.
Of hij zich aan de regels rond
om goed en kwaad heeft ge
houden. Ik denk dat er wat
dit betreft wel enige overeen
komst is met de christenen en
wat in de Bijbel staat en de jo
den en hun Tora. Gelovige
mensen hebben makkelijk be
grip voor elkaar dan niet-ge-
lovigen jegens hen. Ik heb
ook wel eens paar keer rond
gekeken in een kerk omdat ik
er nieuwsgierig naar was en
ook op de televisie heb ik wel
eens een kerkdienst gezien. Je
moet van elkaar weten anders
blijf je vreemden voor elkaar.
Daar draait het om."
JAN TER HAAR
Geen haast met EMU
feci
~D vi
jnd
j dit
Brussel staat op het punt wreed te ontwaken ifter
droom dat op 1 januari 1994 een centrale bank voor
kan worden opgericht, enkele jaren later gevolgd doi
Europese eenheidsmunt, de ecu. Het bevlogen plan
Economische en Monetaire Unie (EMU) komt onder fcaai
zwaardere druk te staan. En omdat die druk voorajenfc
Duitsland komt begint de droom inderdaad steeds meen
een illusie te lijken. dal
jaar
VORIGE week heeft de voorzitter van de Duitse Bumei
bank, Karl Otto Pöhl, ten overstaan van een aantal Euijdai
parlementariërs nog eens onverbloemd aangegeven hi
EMU-vlag er bij hangt. Het verrassendste van zijn
was dat hij de Duitse monetaire unie, die vorig
overgrote haast werd ingevoerd, gebruikte als voort
voor hoe het op Europees niveau niet moest. De same|
ging van de West- en Oostduitse mark is „een ramp j
ken", aldus Pöhl.
GROTE haast en de verkeerde wisselkoers hebben het
currentievermogen van de voormalige DDR volledig w
ken. En Pöhl had daarvoor gewaarschuwd. Nu heeft h(
een waarschuwing aan het adres van de Europese Ge:
schap doen uitgaan. Zijn boodschap luidt: maak vooral nl|
veel haast met de EMU. Zet geen centrale bank voor Ei
op poten als inleiding van het proces van monetaire ve
ia». J
mi
P
ging.
als voltooiing ervan.
t
PöHL wil een EMU voor een goep van economisch sLjn
'kernlanden'. Op een ander spoor volgen dan de lande^-
nu nog worstelen met inflatiepercentages die twee kejjsc]
hoog zijn als in de Bondsrepubliek. Pöhl heeft zich tot.
gemaakt van een groeiend aantal Europese politici qjjn
wie de Nederlandse minister Kok die de grote haa%te
de Europese Commissie in Brussel en zeer in het bijzeg
haar voorzitter Delors, met de EMU willen maken, al» r
gevaarlijke ontwikkeling beschouwen. Duitsland heeftoer
ook de rem op het EMU-proces gezet.
T>
UE toegenomen spanningen aan de EMU-fronten, de funse
mentele Duitse bezwaren en de weerstand tegen de plaiom
van Engeland zullen het in volle gang zijnde EMU-pI, n
zonder twijfel vertragen. Pöhl is op dit moment doende frre
sel zowel een marsroute als een tijdschema voor te schrijt is
Als de EG-commissievoorzitter Delors hem daar ni^su
volgt, zullen de afzonderlijke lidstaten dat op den duur re
doen. (i d
PUTTEN Kerken en
christenen in Nederland
moeten zich niet zo blind
staren op de secularisatie.
Ze zouden wat meer oog
moeten krijgen voor de
wonderen die God we
reldwijd verricht, in Chi
na, de Sovjetunie en Cam
bodja bijvoorbeeld. Het
Lausannecomité voor we
reldevangelisatie is zeer
hoopvol gestemd.
Op een studiedag van de Ne
derlandse afdeling van deze
internationale evangelische
beweging, die in 1974 in het
Zwitserse Lausanne is opge
richt, vlogen de statische gege
vens, de vijf- en tienjarenplan
nen en de prognoses zaterdag
door de redelijk gevulde zaal
in Putten. Doel van 'Lausan
ne' is de hele wereld met het
Evangelie kennis te laten ma
ken, het liefst nog voor het
jaar 2000.
Internationaal directeur dr.
Tom Houston: „Er zijn nog al
tijd 1 miljard mensen op deze
wereld die nog nooit van Jezus
Christus gehoord hebben. In
28 landen is minder dan 2 pro
cent van de bevolking chris
ten; in deze landen moeten 650
miljoen mensen met het Evan
gelie bereikt worden." Het
„bereiken van de onbereik-
ten" is voor de Schot een enor
me uitdaging.
Helaas is het nog altijd zo dat
kerken 93 procent van al hun
menskracht investeren in de
wereld die al weet heeft van
het Evangelie. Ook heeft
Houston berekend dat van alle
theologische werken nauwe
lijks 1 procent gewijd is aan de
onbereikte volkeren, waarvan
er toch maar liefst 12.000 op
deze aarde bestaan.
Maar de wonderen zijn wat
Houston betreft de wereld nog
niet uit. Op de laatste interna
tionale bijeenkomst van het
Lausannecomité, twee jaa*? 11
leden in Manila, is veelvfie*
gebeden voor CambodjóP'
nog geen jaar later mocht?
voor het eerst bijbels
geïmporteerd. Mongolië
ook veel aandacht, en
moment staan 60 christjl
organisaties klaar om hen
boeddhisme en marxismlVa?
plaagde volk het EvangePuri:
brengen. i1
Nog een voorbeeld wau£
volgens de Lausanne-direF 8'
blijkt dat in Manila wot nu
baarlijke processen op |°vt
zijn gebracht: de Sovjetunpan
de Filipijnse hoofdstad ven-
genwoordigd door 68 evart6 m
sche christenen. In oki1
1990 waren welgeteld ^rla
vertegenwoordigers van pn
en kleine kerken bijeen o| in
kansen die glasnost biedt, j11311
het Evangelie uit te huitpi
Als vervolg op Manila
Houston een tienjarenplan I
gezet, dat voorziet in 'regl
le' ontmoetingen in Oost-F
pa (1991), Azië (1993), Lal
Amerika (1995), Afrika (I
en het Midden-Oosten (lj^^
Als christenen de onber|V>
volkeren werkelijk willen
reiken, zullen zij eerst
best moeten doen om de/^
tuur van deze volkeren
ren begrijpen. Vandaar,
conferenties.
De Nederlandse Lausannl
deling, pas vier jaar ouf
binnenkort een zelfstarf
stichting, heeft met
van het CBS uitgerekend
er in eigen land 139 versj rv
lende volkeren vertegenw Pr<
digd zijn. De Nederlander^130*
gezonderd, is daarvan 70 'roP
cent 'onbereikt, maar nieP0V
bereikbaar'. be]
Het zendingsveld ligt opaut
deurmat, concludeerde on SOc
zoeker B. van de Pijpek(one
In zijn 'seminar' gaf hij ragii
welke allochtonen 'ontvaKjan
lijk' voor het Evangelie [en.
(oost-Aziatische vluchteling^
en welke 'anti' zijn (mosliren
lelaé
[n v
êST £cid6c6outmit b
aa
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Iscj
Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden j
Telefoon 071 - 122 244 €n
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 -313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 uur.
Nabezorging
Telefoon. 071 - 122 248 m
van ma t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15 00 uir
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW)
Bij automatische betaling
per maand f 25,70
per kwartaal 76,60
per jaar f. 294,30 J
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties P
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk»»
070 - 3902 702
Bankiers k
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050 fa
kS