Faillissement Rainbow aangevraagd CeicLc Soman' Nonnen tussen bijbel en Van Dale kerk wereld Vereniging wil 'echte' RK scholen oprichten Even goede vrienden GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £cidóc2outont WOENSDAG 20 MAART 1991 PAG1 flt Paus roept op tot herontdekking vrouwelijkheid MATELICA Paus Johannes Paulus II heeft werkende vrou wen opgeroepen tot „herontdekking en herwaardering van hun vrouwelijkheid". Vrouwen hebben voor hun deelname aan het arbeidsproces een „hoge prijs" moeten betalen. De paus zei dit tijdens een bezoek aan een kledingfabriek in Matelica in Midden-Italië. De arbeidsvoorwaarden in veel be drijven vormen een bedreiging van de waarde van de vrouw. Het werk mag de vrouw, als echtgenote en moeder, niet de mogelijkheden ontnemen om haar taak in het gezin uit te oefe nen, aldus de paus. Alleen op die manier kan de werkende vrouw de menselijke roep naar vrouwelijkheid recht doen. Herbouw Frauenkirche roept weerstanden op DRESDEN De plannen van de Evangelische Kerk in Sak sen om zich in te zetten voor de herbouw van de 'Frauenkir che' in Dresden, stuit op verzet. Diverse groeperingen vinden dat de Frauenkirche gedenkteken van de oorlog en een cen trum voor vredesactiviteiten moet blijven. De Saksische kerk zal deelnemen in een aparte stichting die de in 1945 verwoeste kerk uit de as moet doen herrijzen. De 18e eeuwse kerk die na de geallieerde bombardementen deels werd verwoest, is als gedenkteken van de oorlog blijven staan. Beter arm te leven onder eigen dak, dan lekker eten bij vreemden. HILVERSUM Oud compagnon G. de Jong heeft het faillissement aangevraagd van de stichting Rainbow, waar van oud-EO-directeur drs. L. Dorenbos direc teur is. Door te grote en verkeerde uitgaven blijft de schuldenlast torenhoog. In het persbericht zegt De Jong dat hij na twee jaar geprobeerd te hebben het beleid om te buigen, nu de moed heeft opgegeven dat dit beleid ooit nog in goede banen zal komen. Hij was niet voor commentaar bereikbaar. De Jong, die tot 1989 de fi nanciën bij Rainbow beheer de, wil volgens Dorenbos de drie a vier ton terug die hij indertijd in deze stichting heeft gestoken. Na moeizame onderhandelingen zou De Jong ermee akkoord zijn ge gaan dat Rainbow hem 10.000 gulden per maand zou terug betalen. Vorig jaar ontving hij een kleine ton, aldus Doren bos. „Hij heeft zich ontwik keld van een compagnon tot een agressieve krediteur." „Zonder enige aanleiding" eist de oud-compagnon nu plotseling in één keer al het geld terug. Bij een faillisse ment krijgen de schuldeisers niets. „Daar wens ik niet aan mee te werken," aldus Doren bos, die zegt met alle schuldei sers afspraken te hebben ge maakt, die hij tot dusver is nagekomen. De Jong stelt in zijn persbe richt dat er sinds de oprich ting van de stichting Rainbow ongeveer vier miljoen gulden is uitgegeven, waarvan het merendeel aan mailing aan de eigen achterban, voor geld werving en „allerhande nieu we projekten die niet van de grond kwamen". De gelden worden volgens hem slechts zeer beperkt besteed voor de doelen waarvoor ze worden ingezameld terwijl de kredi- teuren mkt mondjesmaat wor den uitbetaald onder het mot to 'er is geen geld'. Afgelopen jaar is er volgens Dorenbos 7 a 8 ton aan giften ontvangen, iets minder dan in 1989. Dit is volgens hem voor al het gevolg van (overigens noodzakelijke) bezuinigingen op mailings. „In plaats van 100.000 adressen zonden we ons materiaal naar slechts 40.000. De kosten gingen daardoor drastisch omlaag, maar de inkomsten ook een beetje." Tsjernoby 1 - kinderen Volgens De Jong zijn er po gingen gaande om de doelstel lingen van de stichtingopeen gezonde basis voort te zetten. Zonder faillissement van Rainbow is dit niet mogelijk, aldus het persbericht. Dorenbos maakt zich vooral zorgen over de voortgang van het projekt met Russische kinderen. Sinds half februari verblijven dertig kinderen uit Tsjernobyl en omgeving in Balkbrug, waar ze op verhaal kunnen komen. Het is de be doeling dat ze na twee maan den terugkeren en dat dan de volgende groep van dertig «Mhi Dorenbos (I) en De Jong in betere tijden: samen voerden ze in 1988 op het Binnenhof de zogehe ten struisvogelactie op. Net als struisvogels steken ook politici hun kop in het zand, vonden ze. foto: cees verkerk kinderen komt. In totaal zou het om 6.000 kinderen gaan. Per groep bedragen de kosten ongeveer 60.000 gulden, die voor een deel door Rainbow worden gedragen. Over zijn eigen positie laat Dorenbos zich lakoniek uit. „Ach, met een zeepkist, een half brood, een fles melk en een dak boven mijn hoofd kom ik al een heel eind. Als ik daarbij nog een typemachi ne en een bijbel heb. kan ik het werk wel voortzetten. Dorenbos verliet in 1987 de EO, waarvan hij 12,5 jaar di recteur is geweest. Daarvoor was hij projektontwikkelaar bij de AMRO. Met zijn vrouw had hij in 1986 de stichting Schreeuw om leven opgericht, die zich in eerste instantie vooral tegen abortus en eu thanasie richtte. Hieruit kwam de stichting Rainbow Doel daarvan was Nederland terug te brengen naar de bij bel en de daarop gebaseerde normen en waarden. Met zijn Rainbow-werk wilde hij ver sterken wat de EO altijd al voorstond, 'het evangelisch- bijbels geluid'. Tijdens een tv-optreden bij Sonja in 1987 zei hij onder meer: „We kunnen nog zoveel activiteiten ontplooien, bij voorbeeld tegen aids, maar als het kabinet weigert uit te gaan van de Tien Geboden, blijven dergelijke problemen bestaan." Het Rainbow ethisch instituut voor normen en waarden kreeg als taak om seks en ge weld van de beeldbuis te we ren. Verder was er een Rain- bow-bijbelinstituut, dat het Bijbelleesplan ontwierp, managementcentrum, -media-, productions, educatie-insti tuut en -world centrum. Dit laatste onderdeel wilde in de Flevopolder een bijbels the mapark Rainbow World op richten. Dat bleek onder de vlag van Rainbow niet haal baar. Zijn mede-firmanten, aannemer G. Versteeg uit Nunspeet en ds. W.J.J. Glas houwer, gingen later op eigen kracht verder. Twee jaar geleden presenteer de hij het ambitieuze media- projekt Rainbow Family Channel, dat veel geld kostte en nooit de ether haalde. Dat leidde in de zomer van 1989 tot het ontslag van drie van de zeven medewerkers van Rainbow. ELSHOUT De Dikke van Dale prijkt promi nent in de refter. Na de bijbel is het Nederlands woordenboek het meest gebruikte boek bij de Arme Clarissen in Els- hout. Met redelijk succes, zo blijkt precies een jaar nadat de zusters zich van uit de Verenigde Staten in het Brabantse dorp hebben gevestigd om er nooit meer weg te.gaan. De zes jonge vrouwen komen niet verder dan de klooster tuin, waarin zij onder meer bonen, sla en hoe noem je dat ook weer cauliflower verbouwen. Zij zijn lid van een beschouwende orde en hebben zich verplicht tot een strenge en sobere leefwijze. Een leven van boetedoening, zegt zuster Bernard Marie met een glimlach. Ruim een jaar geleden nam zij de moeilijke beslissing om de communiteit in Roswell, New Mexico, te verlaten. Met drie Amerikaanse medezusters en een Nederlandse en een Bel gische non begon zij een nieuw leven in een leegstaand klooster in Elshout. Op 18 maart 1990 werden ze aller hartelijkst binnengehaald door de plaatselijke bevol king. Impuls Het was de eerste keer dat het 'moederklooster' in Roswell de oceaan over ging. Sinds het ontstaan in 1948 waren al wel enkele dependances geopend in de Verenigde Staten. Als het aan abdis Moeder Mary Francis ligt, volgen er meer vestigingen in Europa. Con crete plannen zijn er nog niet. „God heeft me er nog niks over verteld", zegt ze min zaam. Dat juist Nederland werd uit verkoren, hoeft niet te verba zen, vertelt de abdis, die ter gelegenheid van de eerste verjaardag van de Elshoutse kloostergemeenschap op be zoek is. „De Nederlandse kloosters krijgen nauwelijks nieuwe aanwas. De meeste gemeenschappen bestaan uit oude en zieke zusters. Het re ligieuze leven moest een nieu we impuls krijgen." Niet minder belangrijk is het verzoek van de leiding van het bisdom Den Bosch ge weest. „Het bisdom heeft ons gevraagd om te komen", aldus zuster Bernard Marie. Zij zag in het verzoek de hand van God en vond het dus haar plicht de Geest te volgen op Zijn onnavolgbare wegen. Moeder Mary Francis vindt het een aardige gedachte dat de Amerikaanse tak van de Clarissen-Coletinen zoals de orde officieel heet min of meer vanuit Nederland is gesticht. Weliswaar door Duitse religieuzen, maar deze verbleven al gedurende gerui me tijd in het Nederlandse Haarveld. „Eigenlijk zijn we gewoon teruggekomen". De Amerikaanse religieuzen zijn „gekomen om te blijven". Zij zullen tot hun dood blijven wonen aan de rustige Kerk straat, die zij overigens nooit zullen betreden. Dat is een van de belangrijkste verschil len met de Clarissen-Coleti nen in Eindhoven en Hel mond: die mogen de deur wel Niet beter Een van de zes Elshoutse zus ters is afkomstig uit de Eind- hovense communiteit. Zij maakte vorig jaar bewust de overstap naar de strengere ge meenschap in Roswell en kwam vandaar mee naar Els- hout. Zuster Bernard Marie: „Sommige gemeenschappen hebben de fout gemaakt het leven gemakkelijker te willen maken." Moeder Mary Francis aarzelt als de onderlinge verschillen ter sprake komen. „Het leven is hier strenger. Maar dat be tekent zeker niet dat we ons béter voelen." Er zijn redelijk goede contacten met Helmond en Eindhoven, die vooral per brief worden onderhouden. Daarnaast beschikt de com muniteit over een telefoon, een modern exemplaar met druktoetsen. Achter een doorzichtig scherm vertellen de twee vrouwen hoe hun dag er stee vast uitziet. Gebed, meditatie en aanbidding vormen de be langrijkste onderdelen van het programma. „We laten God geen moment ongepre zen", fluistert Bernard Marie. De maaltijden zijn sober, 's Ochtends koffie (met even tueel melk, geen suiker) en droog brood, 's Middags is er een eenvoudige warme maal tijd zonder vlees en 's avonds komen er brood en fruit op tafel. Tussendoor werken de zusters in het huishouden of in de kleine groentetuin. De een verricht kunstzinnige ar beid, de ander beantwoordt een van de vele brieven uit de wijde omtrek. De religieuzen moeten het van giften en gaven hebben. Veelal gebeurt dat in natura: vorige week nog kwam een man uit Rotterdam een hele kaas brengen. In het begin kwamen er ook wel eens Amerikanen van de legerba sis Soesterberg die hun solda- tenvoedsel ter beschikking stelden. Er is niet veel veran derd sinds Clara aan het be gin van de dertiende eeuw in navolging van Franciscus van Assisi haar armoede-ideaal in praktijk probeerde te bren gen. Naarmate de Elshoutse ge meenschap groter wordt, zal zij zich ook beter zelf kunnen bedruipen, zegt Bernard Ma rie. In het eerste jaar hebben zich nog geen nieuwelingen Vanachter een schuivend paneel mocht de fotograaf een foto maken van enkele Arme Clarissen tijdens de aanbidding van Maria. foto: hans steenmeijer gemeld „ze wachten nog af, om te zien of het allemaal wel echt is" maar in de nabije toekomst verwachten de zus ters wel uitbreiding. Net als in Roswell, waar het aantal roe pingen onverklaarbaar groot is. „We zijn enorm gezegend", aldus de abdis. Ze weet dat het leven van de Arme Clarissen voor de bui tenstaander niet echt aantrek kelijk lijkt. Toch is het „een leven van louter vreugde". De vrouwen die blootvoets door het leven gaan, zijn allesbe halve sombere wezens. Ze glimlachen „weliswaar niet 24 uur per dag, maar toch wel heel erg vaak". Niet wereldvreemd Graag wil ze ook het misver stand uit de wereld hebben dat contemplatieve zusters wereldvreemd zijn. Zo goed als ze kunnen, volgen de reli gieuzen de gebeurtenissen in de wereld. „We proberen de zusters goed op de hoogte te houden. We bidden immers beter als we weten wat er aan de hand is in de wereld." Een jonge vrouw die „geen hart voor de wereld" heeft, kan volgens Moeder Mary Francis beter niet intreden bij de Cla rissen-Coletinen. Net als hun grote voorbeelden Clara en Coleta van Corbië, die in het begin van de vijf tiende eeuw de orde der Cla rissen op haar wijze wilde hervormen, moeten de reli gieuzen de hele wereld en de hele kerk willen dienen. Zij moeten niets meer willen be zitten dan hun Heer Jezus Christus, aldus de abdis. Zij vindt het een wonder dat er keer op keer jonge mensen worden aangesproken door dit ideaal. Dat komt volgens haar door „het diepe, radicale verlangen naar het eeuwige" dat in elk mens zit. Hoewel jongeren ze ker in deze tijd niet erg ge charmeerd lijken te zijn van 'al te lang durende verbinte nissen kijk maar naar de manier waarop zij met relaties omgaan hebben zij toch grote behoefte aan stabiliteit. De komst van nieuwe kloos terlingen zal het bewijzen. Zuster Bernard Marie meent zelfs dat er sprake is van een religieuze renaissance, een hernieuwde interesse onder jongeren voor het geestelijk leven, ook voor het traditio nele kerkelijke leven. „Het is heel opwindend om deel uit te maken van een nieuwe zoek tocht naar de spirituele rijk dommen van de kerk." De kerkelijke leiding in Ne derland steunt deze revival van harte. Bisschop Ter Schu- re is al vier keer op bezoek geweest in Elshout; kardinaal Simonis was er afgelopen vrij dag nog, en de apostolische pronuntius in Nederland, mgr. A.J. Backis, was er maandag, bij de bescheiden herdenking van één jaar Els hout. Ook de paus gaf de zus ters zijn zegen; Moeder Mary Francis laat trots de foto's zien. Behalve deze kerkelijke hoog waardigheidsbekleders ko men er geen buitenstaanders over de drempel. Het is „een zeldzame uitzondering" dat verslaggever en fotograaf wel dat voorrecht mogen smaken. Moeder Mary Francis: „God gebruikt U om anderen een goed beeld te geven van onze gemeenschap. Voor de meeste mensen zijn wij zo myste rieus." Inderdaad gebeuren er ge heimzinnige dingen als even later de zusters zich terug trekken in de kleine kapel, neerknielen voor het altaar „het centrum van ons leven" en met de handen uitge strekt naar de hemel hun ge beden in stilte zeggen. In de hoek branden vijf kaarsen, de wierook geurt. Buiten schijnt ongemerkt de zon. BERT VAN DER KRUK OISTERWIJK Verontruste ouders hebben gisteren in Oisterwijk de Vereniging Vriendenkring Sint Jozef scholen opgericht. De Vereni ging steunt de vorig jaar opge richte orthodox rooms-katho- lieke school in Tilburg en wil ook in andere plaatsen scho len oprichten die de leer van de kerk nog werkelijk serieus nemen. De Sint Jozefschool in Tilburg werd in september 1990 opge richt uit onvrede met het hui dige onderwijs „dat in naam wel katholiek is, maar daar in de praktijk weinig van laat blijken", zegt directeur drs. H.W. Klostermann. De school, die basis- en voort gezet onderwijs verzorgt, be gon met 17 leerlingen en heeft er inmiddels 18. Kloster verwacht groei, maar hij be twijfelt of het er binnen enke le jaren voldoende zullen zijn voor rijkssubsidie. De Sint Jozefschool had geen moeite om voor het eerste jaar de benodigde 70.000 gulden bijeen te brengen, maar wil een betaalde kracht kunnen aanstellen, dan zal er toch meer geld op tafel moeten ko men. „Wij willen goed, modern on derwijs, dat geheel in de lijn ligt van de nieuwe ontwikke lingen van het Tweede Vati caans Concilie", benadrukt Klostermann. „Maar wij wil len daarbij niet onze eigen in terpretatie volgen, maar dui delijk aansluiten bij de we reldkerk." De leerlingen moeten weer kennis kunnen nemen van het katholieke ge loof. Voorzitter deken M.H.G. Ge- lissen: „Wij willen gewoon onderwijs geven zoals dat ge beurde voordat de scholen zijn afgezwenkt en lieten blij ken in strikte zin niet langer katholiek te zijn. Het hele on derwijs moet weer in de ka tholieke geest worden gege ven." De vereniging zal een comité van aanbeveling in het leven roepen. Daarin zullen volgens Gelissen in ieder geval zitting nemen: mgr. Th.G.A. Hen- driksen, oud-hulpbisschop van Utrecht, drs. J.J.A. Ton- naer, voorzitter van het eco nomencollege van de Neder landse bisdommen, en emeri tus-hoogleraar dr. J. Schnei der van de Katholieke Uni versiteit Brabant. Overwegingen bij vastenbrief Naar aanleidingvan de bis schoppelijke vastenbrief Groeien door het leven, heeft de Unie KBO (Katholieke Bonden van Ouderen) een brochure uitgegeven met tien overwegingen van pastor Ma- rinus van den Berg getiteld: Een leven lang opnieuw be ginnen. Via korte verhalen van oude ren, citaten uit de vastenbrief en gedachten van schrijvers als Anne Biegel, Heieen Swil- dens en Gabriël Smit belicht de schrijver momenten waar op mensen opnieuw moeten beginnen: afscheid nemen van werk, het overlijden van de partner, veranderingen in geloofswaarden, het scheiden van je kinderen. De brochure van Marinus van den Berg is een goede hand leiding voor gesprek en voor het uitwisselen van ervarin gen. De brochure is voor 2,- te bestellen bij de Unie KBO, Oranje Nassaulaan 1, 5211 AR 's-Hertogenbosch. Tel. 072 - 12 34 75. De uitgave is tevens verkrijgbaar op geluidscasset te (ingesproken door Marinus Van den Berg zelf); deze kost /10,-. Als binnen een half jaar drie hoofdonderdelen van hV binetsbeleid niet duidelijker uitgewerkt zijn, moet een n tal PvdA-bewindslieden worden vervangen. „Dan mui wij niet aarzelen te zeggen: even goede vrienden, maar iemand anders". DEZE opmerkelijke waarschuwing uitte het afgel ich weekeinde drs. Ad Melkert, Tweede-Kamerlid voo m PvdA. Zijn fractie distancieerde zich gisteren van zijn^ spraken, maar vice-voorzitter Leijnse zwengelde de c vanmorgen opnieuw aan door in een interview met daj Trouw te verklaren dat wat hem betreft het wegsturen' ministers niet moeten worden uitgesloten. Leijnse vin< leen dat het vervangen nu niet aan de orde is. Terug naar Melkert. Hij meent dat tot nu toe de vernieuwing noch in het milieubeleid noch door een gr deelname aan de arbeidsmarkt voldoende uit de verf is men. Vandaar de desastreuze nederlaag van de PvdA jongste Statenverkiezingen, zo luidt zijn analyse. NOG opmerkelijker is dat het Kamerlid uit Almere H; de stok-achter-de-deur erbij leverde. Zelfs ging hij zove naam te noemen, die van Ien Dales, de minister van bin landse zaken. „Ook Dales zal dit signaal niet misverst aldus Melkert. Over de reden van zijn grote ongen< sprak het Kamerlid niet. Die acht hij kennelijk voldo algemeen bekend: Dales gooit met haar pet naar de scani vernieuwing. ;ti Ier WlE zijn de anderen op de zwarte lijst van Melkert? d'Ancona, minister van welzijn, volksgezondheid en cul^ behoort er zeker toe, zo heeft zij zelf kenbaar gemaak een radio-interview zei ze het eens te zijn met de kritiek Melkert op het kabinetsbeleid, gezien de zware slag voi PvdA bij de statenverkiezingen. D'Ancona beloofde ple dat zij haar 'uiterste best' zal doen om de sociale vernieu beter over het voetlicht te brengen. ids OOK Hans Alders, minister van volkshuisvesting, ruim)- ke ordening en milieu, schijnt hoog op de zwarte lijster< Melkert te staan. Hij zou passen in de categorie: vee schreeuw, heel weinig wol. Voorts wordt genoemd Reli at Beek, minister van defensie. Achter zijn naam zou staa zwak, te aarzelend. Ad Melkert is 35 en zit nog geen vijf jaar in de Tweedéteg mer. Des te opmerkelijker is het dat de door hem genoi en aangeduide partijgenoot-ministers het gevoel hebbeiji er driftig aan de poten van hun zetel in de ministei! wordt gezaagd. Daarbij dient ook te worden bedachWr-i Wim Kok nog vorige week verklaarde 'vierkant' achter ministers te staan. Als er al een bewindsman moet wo vervangen, is hij het zelf, zei de vice-premier. KENNELIJK ziet Ad Melkert er zelfs niet tegenop zon-l- zijn eigen partijleider te trotseren. Daaruit valt af te le dat de crisis van de PvdA, hoewel de partij dat zelf met hardnekkigheid ontkent, tevens een leiderscrisis is. Nal achtereenvolgende verkiezingsnederlagen heeft Wim K(A- de partij minder gezag over dan hijzelf veronderstelde openlijke steun die hij inmiddels heeft gekregen van (|ie fractieleider Brinkman („Vervanging van ministers lei<k z bestuurlijke instabiliteit en aantasting van de coalitie'bte dat gezag in eigen kring eerder verkleinen dan vergrotter r 1 ICCJ teleurgesteld over assemblee van Wereldraa HEPPENHEIM De Interna tionale Raad van Christenen en Joden (ICCJ) is zeer teleur gesteld over van de zevende assemblee van de Wereldraad van Kerken in Canberra. De ICCJ, bijeen in het Duitse Heppenheim, is vooral diep bezorgd over de onwetendheid en de onverschilligheid ten aanzien van het joodse volk. Terwijl vele lidkerken en ook de RK Kerk aanmerkelijke vooruitgang in hun ve ding tot het joodse volk ben geboekt, blijft de W< raad zelf ver achter b nieuwe ontwikkelingen. ek De verklaringen in Can over theologische en eth zaken getuigen van „een stig gebrek aan begrip v< unieke verhouding vai ,v kerk tot het joodse schrijft de ICCJ. Poolse katholieken beëindige S strijd om kathedraal Przemys PRZEMYSL De strijd tus sen de Rooms-Katholieke Kerk en de met Rome verbon den Oekrains-Katholieke Kerk om de kathedraal in het Zuidpoolse Przemysl is beëin digd. De kerken zijn overeengeko men dat leden van de Oek- raïnse kerk gebruik mogen maken van het kerkgèbouw, totdat er voor hen een nieuwe kerk is gebouwd. De Poolse bisschoppenconferentie zal een groot deel van de bouwkosten van de nieuwe kerk voor zijn rekening nemen. De bouw van tel de kerk moet binnen vij er zijn voltooid. c De kathedraal kwam n Tweede Wereldoorlog in den van de RK Kerk, nac 6^ communistische regering 1 derdduizenden Oekrainiaj tholieken had gedwongi sli verhuizen naar het no< io. en westen van Polen. gaf de paus opdracli kathedraal terug te gevei de Oekrains-katholieken Ie stuitte echter op groot v v waarbij het volgens de rs rainse kerk zelfs tot gewe digheden zou zijn gekomi^e £cidóc0ouoant Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8 30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 uj Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: per maand f. 25,70 per kwartaal 76,60 per jaar 294,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijlt 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2