luziektheater en opera J jlers Holland Festival C- Chris Isaak jongleert met romantiek amer wil BKR-werken kunstenaars teruggeven De Belastinglelefoon is elke werkdag bereikbaar, 3 al zal't vandaag wat moeilijker zijn. -Belastingdienst 'NST/RTY £eictae Sou/toni WOENSDAG 20 MAART 1991 PAGINA 13 !RDAM Muziekthea- opera zullen de komende de spil vormen van het d Festival. Daaromheen n andere programma-on- en, zoals muziek en dans, teel als tweede kern ge- ird. an Vlijmen, die Ad 's >ande als directeur van olland Festival is opge- ontvouwde gisteren zijn isies en plannen. Het is latste Holland Festival een gastland centraal Spanje vormt de afslui- Van Vlijmen achte het enselijk elke keer vanuit 'iema het festival op te Hij geeft de voorkeur lerlei varianten, n gekozen worden voor clische aanpak. Hij denkt en Janacek-cyclus, een Verdi-opera's of een serie uit de jaren twintig en Een bepaald stijlmiddel componist kan eveneens tgangspunt dienen voor irdere invulling. Zo koes- ij het plan in 1993 het ld Festival samen te stel- nd een nieuw werk van Reich. Voorbeelden van sche en recente ontwik- en in de Amerikaanse k en het theater kunnen In gekoppeld worden, [olland Festival vol te- jdigheden en confronta- jkt hem ook bijzonder sant. Hoofdzaak is de ht te vestigen op belang- ieuwe ontwikkelingen in binnen- en buitenland. Het Holland Festival wil hierin een voortrekkersrol vervullen en zonodig zal het als producent fungeren. Aan kwaliteitseisen worden daarbij hele hoge eisen gesteld en het Holland Festival moet een meerwaarde hebben ten aanzien van het veelzijdig en hoogstaand aanbod in de Randstad. Er wordt gezocht naar een verdere samenwer king met andere instellingen, gezelschappen, orkesten, co producenten en met festivals buiten Nederland. Belangrijke, mondiale ontwik kelingen op toneelgebied moeten hun weerslag vinden in het Holland Festival. Van Vlij men streeft ernaar de 'Neder landse toneelmanifestatie' van vroeger weer tot leven te wek ken. In opdracht van het Hol land Festival gaan Nederlandse en Vlaamse acteurs onder lei ding van een toonaangevende regisseur een stuk instuderen en uitbrengen. Dit jaar is cinema, bestaande uit Spaanse films aan het Hol land Festival toegevoegd. Een vast onderdeel is een serie jeugdprogramma's met de na druk op theater. Off Holland wordt volledig geïntregeerd in het Holland Festival. Dat ge beurt dit jaar al in 'Fresh Tra- ces' in de Meervaart in Amster- Het kunnen beschikken over de gewenste zaalruimte is een steeds weerkerend probleem. Van Vlijmen wil graag over een theater-accommodatie be schikken. Na de verbouwing zou hij in Carré tijdens de duur van het Holland Festival een soort van 'Royal Festival Hall' willen bespelen. Hij is daarover in gesprek met de betrokke nen. Geen Den Haag Het Holland Festival 1991 vindt uitsluitend in Amsterdam plaats. Den Haag geeft geen subsidie meer voor HF-evene- menten in de hofstad. Het bud get van dit jaar is zes miljoen. Structurele subsidies van de ministeries van WVC en Eco nomische Zaken en de gemeen te Amsterdam staan garant voor 59 procent van dit bedrag. Het resterende komt onder meer via sponsoring. Dit jaar is een overgangsjaar. Het zal on geveer twee jaar duren voordat de nieuwe beleidsplannen zich min of meer hebben uitgekris talliseerd. Dit keer zijn er zes opera's. Na het succes van 'La Vera Storia' in 1986 is Luciano Berio op nieuw als dirigent te gast. Hij dirigeert zijn eigen opera 'Un re in ascolto'. Edo de Waart di rigeert de concertante uitvoe ring van 'Oorlog en Vrede' van Prokofjev. Van Mozart worden vertolkt 'Idomeneo, re di Creta' en 'Die Entfürung aus dem Se rail'. Jan van Vlijmen. het gastland Spanje. Ondr de noemer 'Muziek uit Spanje' musiceren de Spaanse ensem bles Barcelona 216 en Grupa Koan. Onder meer het Schön- berg Ensemble vertolkt wer ken van Roberto Gerhard. Ver scheidene andere Nederlandse formaties vertolken muziek werken van hedendaagse com ponisten als Manuel de Falla en Luis de Pablo. Het Residentie-Orkest brengt een aantal concerten met com posities van onder andere Peter Schat en Jan Boerman. Het jaarlijkse optreden van het Ko ninklijk Concertgebouworkest staat in het teken van de Fran se muziek. Theater De theaterprogrammering is kwantitatief wat aan de be scheiden kant. Het grootste deel van het budget is opge- FOTO: SP gaan aan de peperdure serie- vertolkingen van de uit drie delen bestaande Griekse trage die-cyclus 'Les Atrides' in een regie van Ariane Mnouchkine. Vijf jaar geleden was dit we reldvermaarde Franse gezel schap in het Holland Festival te gast met 'L'Histoire terrible mais inachevé de Norodom Si hanouk, Roi du Cambodge'. 'Het Trio in mi-bémol' door het Kaaitheater in een regie van Jan Ritsema vormt het reste rende theater-aanbod. Jiri Kylian viert dit seizoen zijn vijftienjarig jubileum als artistiek leider van het Neder lands dans Theater. In het ka der van het Holland Festival biedt dit Haagse balletgezel schap zowel in het Amsterdam se Muziektheater als in het ei gen theater in Den Haag een 'Jiri Kylian Retrospectief'. Het Nationale Ballet biedt 'Homma ge aan Rudi van Dantzig'. Concert Chris Isaak. Mat Chris Isaak (gitaar, zang), James Calvin Wilsey (gitaar), Kenney Dale John son (drums), Rowland Salley (basgi taar) en Johnny Leonore (saxofoon). Vredenburg, Utrecht. Gisteravond. De melancholie van Chris Isaak wint steeds meer terrein. Met de hulp van regisseur David Lynch, die Isaaks 'Wicked Game' voor zijn film 'Wild at He- art' gebruikte, is zijn luis- terschare fors toegeno men. Toch is het te hopen dat Chris nooit een echt heel grote ster wordt. Niet omdat iemand hem dat misgunt. Zeker niet. Maar dan is hij aangewezen op de grote zalen en zal een fors deel van de intimiteit, die in zijn werk is terug te horen, verloren gaan. Chris Isaak was gisteravond, in een volgepakt Vredenburg, in een mallotige bui. Dat stem de hem niet alleen ongekend vrolijk, maar zorgde ook voor de nodige uitbundigheid. Hij ging daarbij zelfs zover dat hij wat meisjes op het podium uit nodigde om mee te dansen op de muziek. Maar hij was dan ook in Utrecht, de stad waar al zijn dromen waren uitgeko men en waar de liefde bloeide als nergens anders. Toch stemden zijn composities minder vrolijk, dan de uitbun digheid op het toneel, dat met een paar simpele, kleurrijke lampjes het uiterlijk had aan genomen van een Amerikaan se feesttent in de jaren vijftig. Chris greep terug naar zijn gouden combinatie van gitaar en stem, leek James Wilsey opdracht te hebben gegeven zijn gitaar extra te laten jan ken, en straalde zelf in de meest droevige liefdesliedjes die een mens kan bedenken. Hoewel... Er zat weliswaar echte treurnis in het materiaal verpakt, maar voor de eerste tien minuten van het ruim an derhalf uur durende concert waren verstreken, waren die lampjes boven het podium niet langer een symbolisch teken aan de wand. Het optreden was uitgegroeid tot een ouder wets feest. „We horen hier thuis", merkte Chris in zijn onschuld nog op, maar toen had het publiek hem al bijna in zijn armen fijngeknepen. In een combinatie van balla des, rockabilly, country en ste vige rock roll maakte hij de liefde als een speelbal tussen zijn snaren. Zonder het up tempo-werk te kort te willen doen, straalde hij het meest in die heerlijke, langzame num mers, waarin alle emoties van een relatie tot ontlading ko men. Daarbij heeft hij alles mee. Chris jongleert als geen ander met de romantiek op zijn soepele stembanden, ter wijl de tragiek van de een zaamheid in de liefde in zijn uiterlijk zit verweven. Daarom past de 34-jarige zanger, gita rist misschien zo goed bij Da vid Lynch. Hij ademt de film noir-sfeer van een 'Twin Pe aks' en draagt dat ook uit in zijn praatjes tussendoor. Muzikaal stond er een uiterst sterk team op het podium, dat door Isaak nog wat extra werd opgezweept ('Dit is Utrecht, Kenney. Je bent niet in Lon den'). Er was ruimte voor de nieuwe compositie 'Beautiful Homes', een up-tempo num mer over de liefde, en voor de cover 'Wild Thing', waarbij gi tarist James Calvin Wilsey, die met zijn spel respect afdwong, een hoofdrol vervulde en als Roy Orbison ooit deed, kreu nend zuchtte. Wat Chris Isaak voor het voet licht bracht, was niet nieuw. Wie hem ooit eerder zag, zou misschien zelfs van een herha lingsoefening spreken. Maar het was allemaal zoveel geïn- spireerder, verfijnder en meer doortrokken van passie, dat zo'n terugkeer op het podium alleen maar applaus verdient. En dat kreeg hij... in een over donderende hoeveelheid. HANS PIËT Don McLean schrijft musical 'Till Tomorrow' DEN HAAG De Amerikaanse zanger en krijgt, is gebaseerd op een verhaal van Julian componist Don McLean werkt momenteel aan Barry en handelt over een rockster en zijn ver een musical, die op 20 mei in première moet loren liefde. Veel van McLeans grootste hits als gaan op het Engelse Chichester Festival. 'American Pie' en 'Vincent' zullen in de musi- De musical, die de titel 'Till Tomorrow' mee- cal worden verwerkt. HAAG De Tweede Ka- is het met minister D'Anco- an WVC eens dat het rijk jdeel van het museaal erf- i van de hand moet doen. gaat daarbij vooral om ruim 100 kunstwerken die de Ëieid in de jaren tachtig vol de BKR-regeling heeft ge- t van veelal jonge kunste een enorme achterstand in het ,'rveren en registreren van deze ^jumstukken en de financiële Hplen zijn beperkt, dus moet er |f5cteerd worden. De af te stoten gMumstukken zouden moeten wor- ^^ernietigd danwel verkocht of in leen gegeven aan de kunste- of hun nabestaanden. e i f*o] ,;ns D66-woordvoerder Nuis er worden geselecteerd, want £n we doorgaan met alleen maar "Imelen en conserveren zullen we Sjken onder het zich almaar uit- lend cultureel erfgoed uit het den", aldus Nuis. Kamerlid van de PvdA vond het rigide e roepen dat er niets weg kan uit Collecties. „Museum-directeuren en hun eigen collectie eens kri- moeten bekijken", aldus Valk. Ier D'Ancona vindt dat er ook kritischer moet worden gekeken naar het aanbod van nieuwe mu seumstukken. Anders zou er opnieuw een achterstand kunnen ontstaan bij het conserveren en dat is volgens haar water naar de zee dragen. Nuis stelde dat er door middel een ruilbeurs, waarbij musea, onder ling kunstwerken zouden kunnen ruilen, bijgedragen zou kunnen wor den tot een betere collectievorming. Verder pleitte de D66'er voor het in stellen van een 'reservedepot' om museumstukken in te bewaren die nu niet in de tijdgeest passen maar waarnaar in de toekomst misschien nog vraag zal zijn. Verder stemde de Kamer in met het plan de musea voortaan zelfstandiger te laten opereren. Museum-directeu ren zouden meer vrijheid moeten krijgen als zelfstandig ondernemer op te treden. Zo zouden zij het imago van 'stoffigheid' van zich af kunnen werpen door creatiever naar buiten treden, bijvoorbeeld door expositieis meer bekendheid te geven. CDA-woordvoerster Mulder-van Dam vindt dat de overheid wel moet zorgen voor een goede controle op de besteding van overheidsgelden door musea. Valk van de PVDA was mening dat de overheid de hoofdlij nen van het beleid moet blijven be palen. Hij pleitte voor het invoeren van een 'gedragscode' voor musea. Misschien heeft u gisteravond het programma over belastingen op de t.v. gezien. En misschien dat er bij u wat vragen zijn opgekomen. Hoogst waarschijnlijk niet bij u alleen. We ver wachten dan ook overvolle lijnen. Als u slim bent, bewaart u uw vragen tot later in de week. U wordt dan beslist sneller geholpen. De BelastingTelefoon is elke werkdag te bereiken tussen 8 en 5 uur. Het nummer is 06 - 0543 en 't is gratis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13