Een beetje investeren in jezelf Tekst Matthaus Passion meer dan evangelie-citaten 'final* ZATERDAG 16 MAART 1991 PAGINA 27 DE 'GRENSVERLEGGENDE' VAKANTIEKAMPEN VAN EYCE: DRIEBERGEN - „Ja, het zijn ze ker vakanties die verder reiken dan seks, surfen en rock 'n roll". Jac ques Galle vertelt het als een un derstatement. „Maar de kampen van EYCE zijn zeker geen catechi satiekampen. Het zijn geen kam pen van kerken, al is de EYCE een platform van vijf kerkelijke organi saties", vult hij aan. „Meer vakan tie met wat extra's". Galle („Het woord kampen geeft me al tijd een vreemd gevoel, ik houd het lie ver op camps") houdt zich namens de Nederlandse afdeling van EYCE, Eco- mcnical Youth Council in Europe, bezig met de kampen. „Doel van de kampen is jongeren over dé en over hun grens la ten kijken, ze op vitale wijze geraakt la ten worden door andere landen en de verhalen van jongeren uit die landen. De verworven kijk en de ervaringen hebben vaak een grote invloed op hoe de deelne mers nadien tegen hun plaats in de we reld aankijken", weet Galle. „Er worden eye-openers gegeven. Logisch ook, als je hebt opgetrokken met jongeren uit Nica ragua, Oost-Europa of Noord-Ierland, dan bekijk je problemen als schulden last, kruisraketten en godsdienststrijd toch met wat andere ogen". Om de rol van 'de kerken' bij de camps kan Galle niet heen. „Iedereen kan deel EYCE-kampen variëren van avontuurlijke 'wilderness camps' met wild-watervaren tot thema-kampen over 'God of Caesar'. nemen aan de kampen, maar duidelijk is dat ze uitgaan van kerkelijke instanties. De EYCE is een Europese organisatie ge richt op het tot stand brengen van oeco- mene en wordt in Nederland door een platform waarin vijf kerkelijke organisaties meedoen". Dat is voor deel nemers niet altijd duidelijk geweest. „We hebben wel eens jongeren gehad die we naar de DDR lieten gaan en die daar pas in de gaten kregen dat er religieuze zaken aan "bod kwamen. Sindsdien hou den we een een voorbereidingsdag waar achtergronden aan de orde komen". Kerkhoven De verwarring is begrijpelijk, want niets menselijks is de kampen vreemd. Er zijn EYCE-werkkampen en -themakampen. „In de werkkampen wordt acht uur per dag gewerkt. Het is werk in de natuur, restauratie van een kerk, helpen in een revalidatiecentrum, opknappen van kerkhoven enzovoorts. Nuttig werk", legt Galle uit. De reacties van deelne mers zijn verschillend. „Het werk was erg zwaar, er moest namelijk twee meter diep gegraven worden op een oud pest- kerkhofschetste een meisje uit Deven ter haar ervaring in Leipzig. „Op het veld waar we riet sneden heb ik iedereen uit de groep pas goed leren kennen", concludeerde een ander die met Oost duitsers, Moambiquanen, Portugezen en een Braziliaanse werkte. Bij de thema kampen bestaat het 'werk' uit projecten eiv bijeenkomsten, bijvoorbeeld over verzoening tussen mensen uit verschil lende tradities of over het thema The New Order, waarin veranderingen in de maatschappij worden vergeleken met en kele bijbelse ideeën. Buiten de tweede ling werk-thema valt een 'wilderness camp" in North Yorkshire. Nachtelijke droppings, kanovaren, bergbeklimmen en grotonderzoek gaan daar hand in hand met bezinning en vieringen. Iets voor avonturiers. Er blijkt uit dat er in het programma nogal wat keus is. Los van thema's, werk en avontuur geldt voor elk kamp dat de vrije tijd in princi pe gezamenlijk wordt besteed. De kam pen worden gehouden in Denemarken, het voormalige West-Duitsland, de vroe gere DDR, Finland, Frankrijk. Enge land, Noord-Ierland, Polen, Italië, Rus land. Estland, Tsjechoslowakije, Zwitser land en zelfs landen in het Midden-Oos- Investering Aan elk kamp nemen per land, de EYCE heeft leden in achttien Europese landen, twee a drie jongeren deel. „Essentieel bij de activiteiten is de ontmoeting. Je ont moet een andere cultuur, andermans problemen en mensen uit andere landen. Neem Estland, daar kom je niet zo gauw, de Estse problematiek maak je aan den lijve mee en beleef je met jonge ren die er allemaal een andere kijk op hebben", schetst Galle. Het klinkt aantrekkelijk, maar dat is het niet voor iedereen. „De kampen vragen inzet van je, dat je een stukje van jezelf geeft. Je moet ervaringen willen vertel len, aandacht hebben voor de belevenis sen van een ander, open staan. Anders moet je niet meegaan. Daar staat tegen over dat je je investering honderdvoudig terugkrijgt". Galle beseft wel dat er ook andere drempels zijn. „Persoonlijk vind ik dat de kampen wat elitair aandoen. Dat komt doordat een redelijke talen kennis is vereist, je als deelnemer in een groep vreemde buitenlanders terecht komt, je niet naar een stereotiepe vakan- tieplek gaat en omdat de reis natuurlijk geld kost. In de praktijk blijkt dat een kamp vaak als tweede vakantie wordt gezien en niet iedereen kan dat bekosti gen. We bereiken dus niet de doorsnee jongeren en de leeftijd ligt meestal bo ven de 17 a 18 jaar". Voor wie een EYCE-kamp wil meemaken als 'de' va kantie hoeft van de prijzen, meestal tus sen de twee en vijfhonderd gulden, niet wakker te liggen. De rol van de EYCE speelt is beperkt. ..We zijn geen reisbureau. We bemidde len en regelen, maar de organisatoren in de diverse landen doen de plaatsing. De deelnemers moeten zelf hun vervoer re gelen, al wijzen wij natuurlijk wel op kortingen en geven we de adressen van de andere Nederlanders die naar het be treffende kamp gaan". ERIK HUISMAN Meer informatie over de ongeveer vijftig verschillende EYCE-kampen is verkrijg baar bij de Werkgroep EYCE-NL, p/a Postbus 99, 3970 AB Driebergen (tel. 03438 - 23296). HERWAARDERING NODIG VOOR 'SUBJECTIEVE LYRIEK' Matthaus Passion door Elliot Gardiner c.s.: Ar- chiv 427648-1/2/4. Matthaus Passion door Enoch zu Gutenberg c.s.: Eurodisc RD 69303. Het is een onderzoek meer dan waard: waarom houdt de Matthaus Passion van J.S. Bach het al zoveel jaren uit in de concertante praktijk van zowel beroeps als amateur-zanggezelschappen? Het al meer dan honderdvijftig jaar du rende succesverhaal van de Matthaus is bekend: waarschijnlijk al betrekkelijk snel na de eerste uitvoering in de jaren dertig van de zeventiende raakte het werk betrekkelijk in de vergetelheid, tot dat in 1829 de Matthaus-renaissance be gon door de uitvoeringen onder leiding van Felix Mendelssohn-Bartholdy. Tot op de dag van vandaag duurt de belang stelling voor het werk, zodat er sprake is van een inmiddels eerbiedwaardige tra ditie van de verwoording en verbeelding van het lijdensverhaal van Jezus, vol gens de woorden van de evangelist Mat- theus. Mensen die overigens nooit naar de concertzaal gaan, zijn nu wel bereid de lange zit aan te gaan. Wat is toch het geheim van het succes van het langduri ge werk? Afgaande op de enorme hoeveelheid lec tuur die is verschenen over het werk, is het toch vooral de muziek die mensen aanspreekt. Want, zo heet het veelal, de teksten van de Matthaus stellen niet al lemaal zoveel voor. Natuurlijk, de cita ten uit het evangelie zijn goed en som mige koralen spreken aan door hun di rectheid, maar die merkwaardig senti mentele 'vrije' teksten van aria's, recita tieven en sommige koralen kunnen we maar beter vergeten. De muziek is zo sterk, dat die beter dan de tekst uitdrukt wat gezegd wil zijn. De bekende hoogleraar godsdienstge schiedenis en docent liturgiek (Gronin gen) prof. dr. G. van der Leeuw schreef er in zijn boekje over de Matthaus Pas sion (1935) ook zo over. Eigenlijk, zo vond hij, geeft een uitvoering van alleen begin koor, gezongen evangelieteksten, koralen en slotkoor een betere kijk op de wezenlijke structuur van het werk. De rest is slechts 'subjectieve lyriek'. Dat gevoelen is in de bijna zestig jaar na Van der Leeuw waarschijnlijk alleen maar versterkt; de vervreemding ten op zichte van de tekst is alleen maar groter geworden. Wat te denken van bijvoor beeld (in vrije vertaling): 'Erbarm u toch, mijn God, terwille van mijn tra nen. Zie mij hier staan, mijn hart en ogen wenen bitterlijk voor u' (alt-aria, bij de evangelie-passage over het kraaien van de haan na het verraad van Petrus). Of van de bas-aria, volgend op de passa ge over het sterven van Jezus: 'Hart, maak je rein, ik wil Jezus zelf begraven, want Hij zal voortaan steeds meer in mij Onbegrip Vele decennia lang zijn dergelijke tek sten uit de Matthaus min of meer afge daan als nauwelijks acceptabele gevoels lyriek of als piëtistisch-vroom geschrijf. Maar daarmee lijkt de betekenis van de teksten toch geen recht gedaan. De tek sten die Bach gebruikt - afkomstig van diverse dichters - staan niet op zichzelf; ze zijn representatief voor een stijl die al in de vroege zeventiende eeuw in de Duitslanden bloeide. Die stijl is een uit drukking van een type vroomheid dat geworteld is in de barok met in de diep ste lagen de volksvroomheid van de middeleeuwen (bijvoorbeeld wonden- mystiek). Omstandigheden als de wrede dertigjarige oorlog (1618-1648) hebben de verinnerlijking doen toenemen en het barokke levensgevoel vraagt als het ware om teksten waarin tranen, dood en bloed een grote rol spelen. Van betekenis is voorts de zogeheten unio mystica, de vereniging van God en mens, het uiteindelijke doel van het le ven. Zonder dit begrip voor ogen te heb ben, is het niet goed mogelijk zicht te krijgen op de betekenis van de teksten. De unio mystica van de zestiende, ze- ventiende en achttiende eeuw is een zeer verschillend geïnterpreteerd begrip, maar duidelijk is dat het iets wil uit drukken van een intense betrekking tus sen God en mens, iets van een eenheid. In het aardse bestaan kunnen de gelovi gen al iets ervaren van die eenheid - door de 'inwoning Gods' - maar dat is niet meer dan de 'voorsmaak van de zalige sabbatsvrede'. Een treffend voor beeld van die vereniging is de bekende aria uit de Matthaus: 'Ich wil dir mein Herze schenken. Senke dich, mein Heil, hinein' (Ik wil U mijn hart schenken. Verzink, mijn heil daarin'). De dood krijgt in deze sfeer ook een an der gezicht. Dr. Jan Luth (Instituut voor Liturgiewetenschappen Groningen) con cludeerde enkele jaren geleden dat de dood in de teksten van Bach niet het einde betekent, maar juist het begin vormt van het leven waarin mensen met God verenigd zijn. De dood is, zo zou men kunnen zeggen, een overgangsperio de naar de 'eeuwige rust'. Jezus lag drie dagen in het graf, maar de stilte van het graf is bedriegelijk gebleken; zo is ook de dood van mensen niet het einde. De Passion eindigt dan ook niet, zoals nu al generaties lang wordt betoogd, zonder het perspectief van Pasen, ofwel 'niet in een tranendal', zoals Luth zegt. Het be gin heeft al een aanvang genomen! Tranen De tranen die in de Matthaus-Passion zo rijkelijk vloeien, zijn zo wee-zoet, vin den velen. Maar het zijn niet de tranen van egoïstisch eigenbelang die Bach be schrijft, maar de bitter-zoute tranen van het gemoed dat zich bewust is dat Jezus moet lijden vanwege de zonden van mensen (zie citaat boven). Een ander 'verwijt' jegens de teksten van de Passion is de ik-betrokkenheid van de teksten; te veel zou het in de lyriek om zelfzuchtig verdriet na de dood van Jezus. Maar wanneer de teksten in het licht van bovenstaand worden gelezen, ontstaat een ander beeld. Er is in de eer ste plaats het verdriet omdat Jezus lijdt om mijnentwil. Maar bovendien, zijn lij den en dood zijn niet vrijblijvend. Na het recitatief waarin wordt bezongen hoe Jezus bereid is - vanwege Gods wil - de beker te drinken met daarin de zon den van deze wereld, volgt de bas-aria met de tekst: 'Graag wil ik mij er op voorbereiden kruis en beker aan te ne men, om die net als de Heiland te drin ken'. Wie echt om Jezus' lijden huilt, zo drukt deze tekst uit, moet er zelf aan geloven; voor sentimentele tranen is geen plaats. De weg van de navolging is bitter-zwaar, maar ook zoet omdat Hij op die weg is voorgaan. Zo gezien krijgt het daarop volgende be kende en tegelijk zo moeilijk te begrij pen koraal 'Wat mijn God wil. geschiedt altijd' een ander reliëf. Wie de beker van het lijden aan de mond durft te zetten, in navolging van Jezus die zei: 'niet mijn wil, maar uw wil geschiede', durft zich toe te vertrouwen aan God. Herwaardering De lyriek in de Matthaus Passion die voor Van der Leeuw en vele anderen minderwaardig is aan de bijbelcitaten, verdient herwaardering. Niet in de eerste plaats literair, maar als geloofstaal. De bespiegelingen in de lyriek brengen de bijbeltekst tot op de eigen huid. Juist door de afwisseling van evangelietekst en die van beschouwer ontstaat er per spectief in de tekst, de evangelietekst wordt 'becommentarieerd' en verwerkt tot een eigen standpunt. In de aria's, koralen en recitatieven ligt de brug van herkenning naar de eigen tijd. Bijvoorbeeld: na de scène over Pila- tus en het volk die twisten over de keuze voor Jezus of Barrabas, volgt een sop raan-aria waarin de verwondering wordt uitgezongen over wat er is gebeurd met Jezus die alleen maar 'ons heeft welge daan'. Die verwondering kan het model zijn van onze verbijstering over het lot van het goede in onze wereld, over de werkelijkheid van de vermoorde on schuld. De spot van het koor: 'Anderen heeft Hij geholpen, maar Hij kan zich zelf niet verlossen', lijkt verdacht veel op het cynisme waarmee mensen van goede wil en goed geloof belachelijk wor den gemaakt. Het alt-recitatief 'Erbarm es Gott' geeft haarscherp de verscheurd heid aan waaraan mensen ten prooi kun nen vallen bij het zien van zoveel leed in de wereld: 'Erbarm u God; de beulen doen hun werk op een onschuldige'. Onder de tijd- en cultuurgebonden woorden van de Matthaus Passion komt in alle helderheid de gestalte op van de Lijdende, wiens weg tot de dood leidde en die na tweeduizend jaar nog steeds tot een keuze dwingt: aan de kant blij ven staan of de weg met Hem gaan, tot het einde, dat het eigenlijke begin is. Opnamen Er zijn veel mogelijkheden om thuis de Matthaus Passion te beluisteren. On- 4*^ John Eliot Gardiner. FOTO: PR Enoch zu Guttenberg. langs verschenen twee nieuwe uitvoerin gen die ieder op eigen manier voortreffe lijk duidelijk maken hoe Bach de drama tiek van de tekst muzikaal versterkt. In de eerste plaats is er de uitvoering van John Elliot Gardiner met het En glish Baroque Orchestra, het Monteverdi Choir en het London Oratory Junior Choir. Het is een briljante uitvoering met nadruk op transparantie en verfijn de expressiviteit, mogelijk gemaakt door de authentieke instrumenten en uitvoe ringswijze. In deze stijl van musiceren speelt Gardiner een hoofdrol en op nieuw laat hij in deze opname horen hoe de 'ontromantisering' van barokmuziek vernieuwend werkt. De driedubbel-cd is een grote aanwinst voor de Matthaus- discografie. Het aardige van muziek is dat wezenlijk andere uitvoeringen van hetzelfde werk ook. op eigen wijze, hun sterke punten hebben. De 'waarheid van de kunst' spreekt zich uit in diverse talen. Dat is bijvoorbeeld hoorbaar bij de uitvoering van Enoch zu Gutenberg met het Bach- Collegium München, het Tölzer Kna- benchor en de Chorgemeinschaft Neu- beurern. De dirigent - een interessante, adelijke verschijning in muziekland - probeert met min of meer romantische middelen de expressiviteit van de mu ziek uit te buiten en om mensen aan te spreken op hun gevoeligheid voor het lijden. Een naar huidige begrippen uit zonderlijk traag te noemen tempo in sommige koralen is daarvan een voor beeld. Hij zoekt het ook qua klank in de 'grote middelen', in grote verschillen tus sen piano en forte. Daarom kan Enoch zu Gutenberg niets met authentieke in strumenten, die slechts fijnzinnige nuan ceringen mogelijk maken, en heeft hij moderne instrumenten nodig. In de neo-barokke golf die de concertan te praktijk in ons land beheerste en deels nog beheerst, ontstonden verhitte discus sies over tot op de seconde nauwkeurig bepaalde tempi in de Matthaus, over de 'adem' tussen de regels van de koralen of over de vereiste kwaliteiten van de zangers-solisten. Natuurlijk, het profes sionele gesprek over de uitvoering moet worden gevoerd, maar al te professionele oren kunnen gemakkelijk ongevoelig worden voor de 'boodschap' van tekst en muziek. Bij beide uitvoeringen is die boodschap zeer verstaanbaar en dus aan te bevelen, zeker nu van de gewone prijs een flink stuk is afgehaald. Een visuele kennismaking met de uitvoering van Enoch zu Gutenberg is mogelijk op 29 maart (Goede Vrijdag) voor de EO-tele- visie. Een dag eerder (28 maart) wordt op Duitsland 1 (ARD) een televisieport ret uitgezonden van de opmerkelijke di rigent. LÜTSEN KOOISTRA ■CcidócSouwnt' Het werk tijdens een kamp heeft een duidelijk doel; natuurbeheer, kerkhoven en kerken opknappen behoren tot de mogelijkheden. FOTO'S: SP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 27