Wagners 'Ring'als ballet Slecht nieuws uit de staalfabriek Topstrijkers in routineklu CekUcSomcwit Redactie NOS-Laat boos over inleveren zendtijd Bergen aan Zee toont Zwitserland PTT Telecom sponso Holland Festival Programmamakers bezorgd over nieuw televisiebestel Forum moet meer geld krijgen' •n Cor Witschge had drie carrières Celloconcours telt geei Nederlandse deelnemen Bernard Kruysen breng bezielde Winterreise KUNST/RTV DONDERDAG 14 MAART 1991 PA Lex de Regt overleden AMSTERDAM De acteur Lex de Regt is dinsdag op 43-jarige leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam als gevolg van een hartstilstand overleden. Dit heeft Stalles Theaterprodukties giste ren meegedeeld. De Regt is onder meer bekend van te levisie-series van Wim T. Schippers 'Op zoek naar Jolande' en 'Plafond over de vloer' en de NCRV-serie 'Düc- ker en Oudenrijn'. De Regt speelde maandagavond nog in de Groningse Stadsschouwburg in de toneelproduk- tie 'Het Koekoeksnest'. De toernee van Het Koekoeksnest die tot 23 maart zou duren, is afgelast. De Regt speelde ook in films als 'Flodder' van Dick Maas, 'Havinck' van Frans Weisz en 'In de Schaduw van de Overwinning' van Ate de Jong. HILVERSUM De redactie van het televisieprogramma NOS-Laat is verontwaardigd over het besluit de zendtijd op de vrijdagavond af te staan aan de VARA. Het dagelijks bestuur van de NOS heeft het inleve ren daarvan toegezegd aan de VARA tijdens overleg over de nieuwe zen derindeling. Volgens de afspraken die NOS en VARA gemaakt hebben gaat de VARA op donderdag, vrijdag en zaterdagavond uitzenden op Ne derland 3. De NOS krijgt de avonden op maandag, dinsdag en woensdag. De VPRO blijft op zondagavond geprogrammeerd. Hoofdredacteur Tom Kamlag van NOS-laat zegt vandaag nog bij het be stuur te zullen aandringen op herziening van de beslissing zendtijd in te leveren. „Dat besluit ondermijnt de formule van ons programma. Onze wens is altijd geweest van vijf naar zes dagen in de week te gaan, nu blijkt ineens dat we van vijf naar vier gaan. Net nu we in Hilversum allemaal meer visie moeten gaan ontwikkelen, krijgen wij zulke ondoor dachte maatregelen opgelegd", aldus de hoofdredacteur. Volgens Kamlag is het besluit van de NOS-leiding ook in strijd met de wens van diezelfde leiding om meer horizontaal te programmeren. AMSTERDAM „Haal de bergen neer en laat de zee zien, bepleitte onlangs een groep jonge Zwitserse kunstenaars. Aan hun oproep is ge hoor gegeven, want Zwitserland is naar de zee gekomen". Aldus Victor Durschei van de Zwitserse cul tuurstichting Pro Helvetia gisteren bij de pre sentatie van de manifestatie „Bergen Aan Zee, Aspecten van hedendaagse kunst in Zwitser- De manifestatie besteedt de komende maanden aandacht aan muziek, dans, film en beeldende kunst uit Zwitserland, onder meer in het Haags Gemeentemuseum. Doel van de manifestatie is de eigentijdse cultuur uit Zwitserland in ons land meer bekendheid te geven. AMSTERDAM PTT Telecom wordt voor een peri minimaal drie jaar de hoofdsponsor van het Holland val. Het hoofdsponsorschap is een uitvloeisel van de werking die het bedrijf al sinds 1986 met het festival houdt, aldus een bekendmaking van het Holland F Wat de precieze inhoud van de overeenkomst is, wil woordvoerster van het festival niet zeggen. Zeker is Holland Festival gebruik gaat maken van „diverse in tieve diensten die PTT Telecom ter beschikking hi blijkt uit de bekendmaking. Eén van de diensten b< telefonische kaartverkoop. Tot voor kort was de iiniqi hoofdsponsor van het festival, maar de luchtvaart! tini' schappij trok zich half februari terug als gevolg va slechte financiële situatie waarin het bedrijf zich bev TUE De KLM leverde voornamelijk gratis diensten aan het val, door deelnemers aan het festival gratis te vervoen en; Het Bejart Ballet Lauaanne met 'Ring um Ring', gebaseerd op Wag ners Ring der Nibelungen. Choreo grafie en regie: Maurice Bèjart. Mu ziektheater, Amsterdam, gister avond. Herhaling: donderdag, vrij- dag en zaterdag aldaar. Wagner-liefhebbers hebben de laatste weken de kans gekre gen de vier delen van de 'Ring der Nibelungen' door de VARA-Matinee-uitvoeringen zowel in de zaal als via Hilver sum IV mee te beleven. Gis teravond ging in het Muziek theater in Amsterdam een ge danste samenvatting van dit epos in Nederlandse première. Choreograaf Maurice Béjart bewerkte de Ring der Nibe lungen tot een bijna vijf uur durend ideeën-ballet en gaf daar vorig jaar met zijn in Lausanne gevestigde troupe de wereldpremière van. Béjart heeft zich al jarenlang met Wagner, diens vele revolutio naire ideeën en zijn muziek, intensief bezig gehouden en zet met dit ballet een kroon op deze arbeid. De rode draad in het ballet is de zwerftocht door de wereld van de idealist Wotan, die de macht zoekt om daarmee een nieuwe wereld te creëren, maar daarmee de liefde moet verraden. Een repetitielokaal met daarin een grote magische spiegel en een hoge muur die op het ein de splijt, vormen het speelvlak van dit gedanste totaaltheater. Béjart scheidde tekst, piano- en orkestpartij en liet die apart vertolken door respectievelijk verteller Michael Denard, pia niste Elisabeth Cooper en een taperecorder voor de orkest partij. Zo wordt weer hoor- en zichtbaar wat bij Wagner ook na elkaar ontstond en in het begin, fase voor fase, door hem in eigen kring ten gehore werd gebracht. De toeschou wer moet het tot in zijn essen tie teruggebrachte verhaal en de bijbehorende muziek goed kennen om het veelzijdig ge beuren te kunnen volgen. De gesproken tekst, stukken or kestpartij en piano, gaan op talloze manieren in elkaar over. De gebarsten stem met zijn gebalde kracht van Mi chael Denard en de geladen alliterende teksten hebben een sterkere uitwerking dan de pi anopartij. Elisabeth Cooper moet zich in haar spel uiter aard aan de dansers aanpassen en laat in wolken van pedaal een vrij wollig pianospel ho ren. De band met stukken van de Berliner- en de Wiener Philharmoniker onder vier verschillende dirigenten zorgt voor een stroom van meest overdonderende en meesle pende „Wagner-Wellen". De dansers blijken in staat de heroïsche gebeurtenissen met hun lichaamstaal adequaat en overtuigend uit te beelden. Daarin ligt de kracht van Bé jart en van zijn troupe, die wordt gedomineerd door ster ke mannen met brede torso's. De lijnen zijn natuurlijk en vloeiend, met lichtere accen ten voor de vrouwen en bij voorbeeld de steeds intrigeren de Loge en de boosaardige Mime. Van de vele dansers verdient de fiere Wotan van Patrick de Bana een speciale vermelding voor zijn superieu re lichaamsbeheersing. Ook de andere goden en mensen zijn goed getypeerd, hetgeen ertoe bijdraagt de draad van het verhaal enigszins te kunnen blijven volgen. Deze Ring eindigt niet met de ondergang van de Oude we reld, omdat Béjart met een aantal maten van Parcifal tot slot uitzicht biedt op de nieu we mens. Voor de manier waarop dit enorme project is aangepakt, kan ik alleen maar respect hebben. Maar na vijf uur ballet wint de overtuiging dat dit teveel is, teveel van al les ondanks de grootse vorm en de sterke beeldende taal. ERIK BESIER Een scène uit 'Ring um Ring' met Patrick de Bana als Wotan in de bewerking van Wagners 'Ring der Nibelungen' door het ballet van Maurice Béjart. FOTO: ANP HILVERSUM Een groep van 32 programma makers van de Neder landse televisie is zeer be zorgd over de inhoud van televisieprogramma's na herstructurering van het omroepbestel. In een brief aan de minister van WVC wordt gevraagd om een krachtiger pleidooi voor kwaliteit. De programmakers, allen werkzaam voor NOS en VPRO, vrezen dat hun pro gram ma voorstellen en pro gramma's voornamelijk zullen worden beoordeeld aan de hand van kijkcijfers. Volgens de ondertekenaars, onder wie Wim de Bie, Kees van Kooten, Lex Runderkamp (program mamaker VPRO), Hans Hul- scher (regisseur) en scenario schrijver Gerard Soeteman, heeft de discussie over her structurering van het omroep bestel de afgelopen maanden voornamelijk in het teken ge staan van het gevecht om de kijkersgunst. De discussie wel ke inhoud de publieke omroep moet bieden is naar hun me ning niet gevoerd. De programmamakers, wier omroepen met de VARA moeten samenwerken op Ne derland 3, menen dat de over heid tot taak heeft de ver scheidenheid te bewaken. De overheid moet de Nederlandse culturele verworvenheden be schermen en de verschijnings mogelijkheden daarvan ver groten. Het programma-aan bod gericht op individuele voorkeuren zou moeten wor den verruimd. Het ministerie van wvc zegt in een reactie de bezorgdheid van de programmamakers te be grijpen. In een mede door ge meenschapsgelden gefinan cierd omroepbestel is het ech ter onvermijdelijk dat ook kijkcijfers een rol spelen, aldus het ministerie. Kunst uit eigen bezit In het Rijksmuseum in Amster dam wordt morgen een ten toonstelling geopend van 350 schilderijen uit eigen bezit. De expositie geeft een representa tief overzicht van de Neder landse schilderkunst uit de ne gentiende eeuw. Met het tonen van de collectie in de acht zalen van de Zuid vleugel van het museum wil het Rijksmuseum tevens aantonen dat dit gedeelte dringend aan renovatie toe is. Met name het plafond is aanm hevig verval onderhevig. Daar naast ontbeekt adequate kli- maatbeheersings-apparatuur. Op de foto hangt Wiepke Loos, conservator van de afdeling 19e eeuwse schilderkunst en samensteller van de expositie, nog even een schiderij recht. FOTO: ANP RAAD VOOR DE KUNST: DEN HAAG Forum moet de komende jaren de kans krijgen zich als ope ra-voorziening te bewij zen. Daarom moet het En- schedese gezelschap een extra bijdrage van het Rijk en de lagere overhe den krijgen. Verder moet er een intendant bij het gezelschap worden aange steld die de artistieke eindverantwoordelijkheid krijgt voor alle onderde len. Dat zegt de Raad voor de Kunst in zijn advies over de toekomst van Forum aan mi nister D'Ancona (cultuur). Door extra financiële bijdra gen kan het gezelschap zijn schuldenlast saneren. Dat is nodig omdat bezuinigingen de ontwikkeling van de opera in Nederlarfd belemmeren, vindt de Raad voor de Kunst. De raad heeft veel kritiek op het functioneren van Forum, vandaar het advies om een in tendant aan te stellen. De ar tistieke prestaties van de afge lopen twee seizoen waren wis selvallig en gemiddeld bene den het niveau dat mocht wor den verwacht. Verder deugt de organisatie niet: aan de top zijn teveel mensen waaronder de verantwoordelijkheden ook nog eens onduidelijk zijn ver deeld. Het orkest van Forum zou zich verder meer moeten concentreren op de begelei ding van opera's. Het daar naast zelfstandig uitvoeren van concerten is een te zware belasting voor de organisatie als geheel. Een oplossing voor deze kwestie zal worden ge zocht in de nog te verwachten advisering van de raad over de orkestsituatie in het oosten van ons land. (Vervolg van de voorpagina AMSTERDAM 'Pipo de clown' met in de titelrol Cor Witschge was de meest succes volle en langstlopende Neder landse kinderserie voor televi sie, die ooit is gemaakt. In fei te heeft Cor Witschge drie car rières gehad. Bij het toneel waar hij begon, bij de televisie en de laatste jaren vooral bij de film. Cor Witschge kwam uit de Amsterdamse Jordaan. Als jongen wilde hij al dolgraag aan het toneel. In het begin van de Tweede Wereldoorlog kon hii als vijftien-jarige te recht bij het Nederlandsch Jeugdtoneel. Hij speelde ka bouter, page en straatjongen. Na de periode bij het Jeugdto neel werkte hij tot 1958 bij di verse toneelgezelschappen. Toen werd hij gevraagd voor de hoofdrol in de jeugdserie 'Pipo de clown', die Wim Meuldijk voor de VARA had geschreven. In 1958 werd de serie voor het eerst uitgezon den. „Dag vogels, dag bloe men, dag mensen", was de be kende slotzin van iedere Pipo- aflevering. Ook zijn medespe lers de Dikke Deur, tv-echtge- note Mamaloe, de indiaan Klukkluk en het ezeltje voor de woonwagen genoten grote landelijke faam. Met hen ver zorgde Cor Witschge ook ja renlang jeugdvoorstellingen in het hele land. Cor Witschge kon achter de schmink van Pipo verscholen blijven. Als hij was afgesc- Cor Witschge kon anoniem blijven ondanks de populariteit van Pipo. hminkt werd hij op straat door niemand herkend. Hij trad pas echt uit de anonimiteit sinds hij de boze buurman speelde in de televisie-serie 'Goede tij den, slechte tijden' die door RTL4 dagelijks wordt uitge zonden. FRONT242 BLIJFT TROUW AAN EUROPESE OPVOEDING Na tien jaar lacht het succes de Belgische technocraten van Front 242 eindelijk toe. Begin dit jaar tekende het trio voor de Verenigde Staten een con tract bij platengigant Epic. Deze Amerikaanse interesse is te danken aan Depeche Mode, die met hun platina-succes, alle deuren opende voor de in dustriële disco van de Belgen. Ofwel de Amerikanen willen gewoon de boot niet missen. Of ze op het juiste paard heb ben gegokt, is na het concert van gisteravond in een uitver kocht muziekcentrum Vreden- burg in Utrecht, wat twijfel achtig. De dansmuziek voor het atoomtijdperk was onder de kleurrijke lichtval toch niet zo verrassend als bijvoorbeeld op de laatste elpee 'Tyranny'. Bovendien verdronk de (soms valse) zang volledig in de staalharde, wat monotome rit miek. Het was alsof het drietal zijn fantasie had thuis gelaten. Slecht nieuws dus uit de staal fabriek, waar de constructie werkzaamheden een duidelij ke deuk opliepen. De bezoeker zag de drie arbeiders in het anderhalf uur durende gebeu ren slechts af en toe echt geïn spireerd bezig. Op die momen ten ontvlamde de collage van geluiden tot een emotioneel geheel en veranderde de zaal in een dansende en deinende menigte. Toch blijft Front 242 een unie ke groep, ook op het podium. Binnen de beperkingen die het gebruik van samples nu een maal met zich meedraagt, zet het trio een schitterend schouwspel neer tussen het spelen en de techniek. Licht en geluid zijn daarbij perfect op elkaar afgestemd. Dat moet natuurlijk ook anders loopt al les in het honderd. Maar, het vraagt ondertussen wel een enorme concentratie van voor al de licht- en van de geluids man. Front 242 opereert op het podium namelijk slechts met een synthesizer, een sample machine en een eletronische drummachine. Die techniek vervangt de 'ouderwetse' gi taar, basgitaar en drums. Een compositie is een opeenstape ling van geluidsflarden die langer of korter worden ge bruikt. De leden van Front 242 vinden zich dan ook geen mu sici, eerder geluidsbouwers, die gisteravond in een licht-fu- turistisch decor, dat schitte rend werd belicht, heel Euro pese muziek maakten. Want wat je ook van Front 242 vindt, ze zijn als geen ander in staat gebleken hun blanke huidskleur in muzikale klan ken te vertalen. Waar andere electro-wizzards een zwaar beroep doen op de funk om hun dansmuziek ritme te ge ven, blijft Front 242 trouw aan zijn Europese opvoeding. En dat hoor je niet alleen, maar zie je ook in de wat houterige bewegingen die het drietal maakt. HANS PIËT Het Octet van de Academy of St. Martin-in-the-Field* speelt werken van Enesco, Richard Strauss en Mendelssohn. Dr. Anton Philipszaal Den Haag, gisteren. deze muziek nog eens intijd Het (strijk-) Octet van het we reldberoemde orkest de Aca demy of St. Martin-in-the- Fields bestaat uit de aanvoer ders van de verschillende strij- kersgroepen van dat orkest. De crème de la crème van de Engelse strijkers. Dat zij hun vak goed verstaan lieten zij gisteren horen, en vooral zien in de Philipszaal. Het is altijd bijzonder prettig kijken en luisteren naar musi ci die totaal geen moeite lijken te hebben met de te spelen materie. Alles gaat als het ware vanzelf, krijgt een grote mate van natuurlijkheid en overtuigingskracht mee. Het gevaar bestaat evenwel dat er in de manier van spelen een soort gemakzucht opduikt. In de uitvoering Enesco's Octet in C groot opus 7 was dat enigs zins het geval. Veel te veel gaf men hier de indruk bezig te zijn met een routineklus, wat de slaapverwekkendheid van orde. Ondanks die tamelijk or spireerde houding sloej ensemble wel de spijker kop met de klankkleur dit reikt werd in het stuk Enesco: Rembrandt- bruin, met een getemp fgl straling. 8Ö iR" Een meer op kleurenpi dan op helderheid ge klankideaal zou je, bij een tet dat deel uitmaakt van j'gf orkest dat alle symfonieën Mozart dit jaar op CD brengt, niet verwachten, in Mendelssohns Octet i en in het Sextet uit Capi van Richard Strauss kw; de Engelse musici mei vleugje Duitse degelij] gekoppeld aan helderheid haast polyfoon netwerk merkte het Scherzo compositie van Mendelslow De routine die dit keer speelplezier niet belemr bleef toch negatieve ini uitoefenen: het lukte de rijkers ook nu niet van tot eind zuiver te intonei ARTHUR VAN DER DRl 'ai liDI Voorrondes van haf Scheveningen Internationaal Muziekconcours met 46 deelnemers. Circustheater, Sche- veningen. Aan de voorrondes van het Scheveningen Internationaal Muziekconcours, de afgelopen dagen in het Circustheater ge houden, hebben 46 cellisten deelgenomen. De grootste ver rassing in negatieve zin is het feit, dat alle Nederlandse cel listen verstek hebben laten gaan. Nogh de organisatoren noch het Nederlandse jurylid Jean Decroos hebben hiervoor een verklaring, tenzij het inder daad zo zou zijn, dat de Neder landse docenten bevreesd zijn dat hun pupillen op dit con cours afgaan. Dat zou beden kelijk zijn. Ook bij die 46 cellisten zaten zeker niet uitsluitend toppers. Zoals bijvoorbeeld de Italiaan Luigi Negretti die midden in zijn spel stopte, excuses maak te naar het publiek en ver dween. Hij is een teleurstel ling, maar ook een ervaring Wegblijven op dit concours be tekent voor de jonge Neder landers een gemiste kans. de voorrondes werd deelg0|| men door niet minder ie veertien Russen. Ook D ssp land was met acht deelnei 1st goed vertegenwoordigd, teravond laat maakte concTs0 spresident jhr.mr.C.D. Lennep bekend, dat acht kandidaten zijn toegelaten de halve finales. Zij kome/n Rusland (5), Duitsland (^/o Jj goslavië (2), Engeland (ftn één deelnemer zijn CÜi Frankrijk, Oostenrijk, Finli en Zwitserland vertegen* jr digd. Hoge ogen voor een fin plaats gooien de zestienjï B* Canadees Yegor Dyachkov,®0 Engelsman Paul Watkins, |Nj zeventienjarige Duitse Ti Tetzlaff die de meest indi Me wekkende vertolking Dvoraks rondo gaf en 1 landgenoot Jens Peter Mi die uitblonk in het Pezzo k> priccioso van Tsjaikowski. te halve finales worden zatei zondag en maandag in hetl custheater gehouden. De i ste halve-finalist wordt zon 28 jaar, negen van de achl zijn 22 jaar of jonger. ADRIAAN HA( Recital door Bernard Kruyaen (bari ton) en Koos van den Brekel (pia no). 'Die Winterreise' van Schubert. Gehoord in de Kapelzaal (K&O) op 13 maart. Hopeloze ellende en bange vertwijfeling beklemmen het hart van de teleurgestelde minnaar die gedwongen de stad verlaat waar het object van zijn verering woont, en die vervolgens zijn kommer volle tocht door een roman tisch winterlandschap aan vaardt, totdat de dood hem ten slotte uit zijn lijden verlost. Dat zijn de elementen waar mee de dichter Wilhelm Mul ler zijn uit vierentwintig ge dichten bestaande cyclus 'Die Winterreise' opbouwde. Deze bitterzoete lyriek die velen van ons inmiddels vreemd is geworden, inspireerde Franz Schubert tot zijn weergaloze, niet meer van het liederenre pertoire weg te denken, gelijk namige liederencyclus. De mu ziek blijft ons boeien en via haar ook de tekst nog wel. Wat een wereld van verschil in krap twee eeuwen! En wat een voorrecht ook om dit mu zikale monument van de eer ste orde uitgevoerd te mogen horen door de overal ter we reld gewaardeerde bariton Bernard Kruysen. Samen met zijn begeleider Koos van den Brekel dwong hij in de loop van zijn optreden, gisteravond in een goed bezette Kapelzaal, herhaaldelijk een diepe be wondering af voor zijn king. Zeker zijn de jaren niet gaan. Zijn stem heeft meer overal en zo vanzelfs] kend die kenmerkende i plesse en buigzaamheid. N na een wat voorzichtig b< in 'Gute Nacht' kreeg de zieling die zijn voordracht bijzonder maakte, steeds n de overhand. Het contrast sen het piano en het f< werd soms wel wat zwaar a gezet, maar Kruysens mua liteit kreeg toch telkens doende kans om zich te d gelden, hetgeen resulteerd een krachtig neergezet Wetterfahne' en een in meeslependheid indrukt kende 'Der Lindenbaum'. |h' Betrokkenheid bij de tekf t in dit genre absoluut ont beerlijk. Bernard Kruyi ,|S vaardigheid om een wot beeld uit te dragen, zich K strekt in te leven in het i m ma, droegen dan ook in I mate bij aan een aantreki L ke, want doorleefde uit; ring. Zo kreeg een lied als 9 Kröhe', dat als toegift i - maals en met nog meer b« genheid te beluisteren echt vleugels. Maar ook in Post' en 'Frühlingstra R| werd die typische mengf van melancholie en ni - monterheid treffend wL geven. Trouwens, welke h ton brengt met nr. 21, Wirtshaus', zoveel ontroei teweeg als Bernard Kruj j gisteravond? TOM STRENG! cn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 8