Ccidóc Qowiani Vrouw spant proces aan omdat ze van bisdom geen diahen mag worden vT CeidaeSoiua/nt kerk wereld Oorlog nog niet afgelopen Wereldraad moet ophouden met Verenigde Naties spelen" Kerken VS likken wonden na mislukt verzet Golfoorlog CeidócSouAOtv w GEESTELIJK LEVEN DINSDAG 12 MAART 1991 PAGIN Bisschop Möller krijgt nieuwe nier GRONINGEN Bisschop Bernhard J.M. Möller (65) van Gro ningen heeft zaterdag in het Academisch Ziekenhuis een nier transplantatie ondergaan. Secretaris H.C.M. van Glansbeek van het bisdom sprak van een succesvolle operatie. De bisschop zal ongeveer drie maanden uit de roulatie zijn. De bestuurlijke taken worden in die periode waargenomen door vicaris-gene raal C.L.M. Grasveld. Bepaalde ambtshandelingen, zoals wij dingen van priesters, zullen door bisschoppen uit één van de andere bisdommen worden verricht. De bisschop had al jaren last van slechts functionerende nieren. Ongeveer een jaar gele den weigerden beide nieren dienst. Möller onderging sindsdien drie keer per week thuis een nierdialyse. Agelopen vrijdag bleek een donornier voor hem beschikbaar te zijn. Bisschoppen VS vragen Indianen om vergeving WASHINGTON De Amerikaanse rooms-katholieke bis schoppen hebben de Indianen om vergeving gevraagd voor het ..racisme" uit het verleden. Zij doen dit in een herderlijk schrijven ter voorbereiding op de 500ste verjaardag van de 'ontdekking' van Amerika in 1992. „Als kerk hadden wij vaak geen oog voor de mishandeling van onze broeders en zusters. Regelmatig hebben hebben wij het racisme van de dominante cultuur weerspiegeld", schrijven de bisschoppen. Zij vragen de oorspronkelijke bevolking om vergeving en verplichten zich „met hen samen te werken om hun rechten, hun religieuze vrijheid en het behoud van hun culturele erfgoed te verzeke ren". De bisschoppen roepen de gelovigen op zich volgend jaar vooral te bezinnen op de vraag wat het betekent om een katho liek in de VS te zijn. Het is gemakkelijker om het geluk te vinden dan om het te behouden. DEN BOSCH Ze werkt al jaren als vrijwilligster in de St. Antonius Abt parochie in Volkel (N.Br.) en sinds vorig jaar na het vertrek van de pastoor maakt ze deel uit van de pastoraatsgroep die alle vieringen in de parochie regelt. Mevrouw Tiny van Lieshout-Van Assel- donk (47) wilde ook in de diensten kunnen voor gaan, niet als pastoraal werkster, maar als diaken omdat dit ambt na het priesterschap de meeste mogelijkheden biedt. Met de vicaris van het Bos sche bisdom, drs. J. Schröder, voerde ze daar vorig jaar ge sprekken over. Die gaf haar geen schijn van kans, want de regels in de RK Kerk maken zoiets nu eenmaal onmogelijk. Gisteren eiste ze per kort ge ding voor de Bossche recht bank alsnog toelating tot de diakenopleiding. Ze achtte zich in haar beroepstrots „ge krenkt en gekwetst", en ze was door de afwijzing lange tijd zwaar aangeslagen ge weest. De zaal zat vol sympa thiserende vrouwen die de stichting Vrouwmens hadden opgericht om het proces te be kostigen. Na afloop van het kort geding geeft Van Lieshout ruiterlijk toe dat ze zich geen illusies maakt over de uitkomst er van. Ze wil echter zoveel mo gelijk aandacht krijgen voor haar zaak. Aangezien er geen kans is dat vrouwen binnen de kerk zelf voor hun rechten kunnen opkomen, is volgens haar de weg van een kort ge ding de enige mogelijkheid om de discussie voort te zet ten. Haar advocate is me vrouw I. Van Westerlaak. Zij procedeerde namens een aan tal feministische vrouwen in 1987 tegen kardinaal Simonis toen deze in een artikel in het theologenblad Communio had beweerd dat „het beeld van de zich openbarende God ui teraard mannelijk moet zijn". Het Bossche bisdom heeft de theologische argumentaties tot een minimum beperkt. Om aan te tonen dat mevrouw Van Lieshout geen diaken mocht worden zegt advocaat E. Wage'makers: „De priester - het diakonaat is daar in vele opzichten nauw mee verbon den - stelt God tegenwoordig die mens is geworden in de concrete mannelijke persoon, Jezus, de zoon van God Rolverwisseling tussen vrouw en man acht hij uit den boze want het gewijde ambt is een levenstaak en geen rol die je kunt verwisselen. Er is „een heid in menselijke waardig heid, doch verscheidenheid in functie van man en vrouw in de verwezenlijking daarvan", zo luidt de cryptische redene ring. ,gL Geharrewar Het bisdom wenst zich blij kens de advocaat zo veel mo gelijk te beperken tot de vraag of het bisdom „naar geldend burgerlijk recht ge houden is" mevrouw Van Lieshout tot de diakenoplei ding toe te laten. Daarbij kwam meteen het nodige juri dische geharrewar om de hoek kijken, want de dag vaardingen waren niet aan het juiste adres geadresseerd. De advocate had zich eerst ge wend tot het bisdom, maar dat gaf niet thuis. Toen had Van Westerlaak maar het se minarie gedagvaard. Maar volgens de advocaat van het bisdom was in deze kwestie alleen bisschop Ter Schure aanspreekbaar, omdat alleen deze beslist over toelating on danks het feit dat de vele cor respondentie over deze zaak steeds ondertekend geweest was door medewerkers van het bisdom. Volgens Wagemakers pro beerde mevrouw Van Lies hout via de burgerlijke rech ter haar eigen opvatting over de toelating van vrouwen tot de in de RK kerk door te drij ven, want zij had zich laten ontvallen dat „de belangen om als vrouw gevrijwaard te blijven van discriminatie" voorrang verdienen boven de grondrechten van godsdienst vrijheid en vrijheid van on derwijs. De advocaat van het bisdom kon er verder op wijzen dat de Nederlandse wetgever nooit heeft getornd aan het recht van kerken om haar ei gen regels te stellen inzake inrichting en toelating van haar ambten. De verdediging laat in een zeer uitvoerig betoog uitko men dat de vrijheid van gods dienst zijn beperkingen kent. Advocate Van Westerlaak eindigt haar pleidooi voor de vrouw in het ambt met een badinerende verwijzing naar de positie van homofielen in de RK kerk. „Als de kerk vindt dat homo's wel homo fiel mogen zijn, maar er niet naar mogen handelen, moet het niet zo moeilijk zijn voor de kerk te accepteren dat ze wel mogen vinden dat vrou wen minder waard zijn dan mannen, maar dat ze er be slist niet naar mogen hande len. De leer zal er uiteindelijk alleen maar rijker van wor den". De rechtbank heeft ruim de tijd genomen om tot een uit spraak te komen. Die komt op 10 mei. PAUL VAN VELTHOVEN IMAM VAN BOMMEL: DEN HAAG Het is erger niswekkend om te zien hoe veel mensen sinds het beëin digen van de oorlog in de Golf zijn overgegaan tot 'orde van de dag'. Ze doen alsof de oorlog over is en omdat ze dat menen, kunnen ze zich weer overgeven aan oppervlakkig vermaak. Woorden van deze strekking zei de Haagse imam A.W. van Bommel gisteren in Den Haag, op een bijeenkomst van het Haags Studentenpastoraat. Samen met de Leidse ethicus prof. dr. G.H. ter Schegget spraken zij over de rechtvaar digingsgronden voor oorlog in de traditie van de islam en het christendom. Van Bom mel deed zijn kritische uit spraak naar aanleiding van de oproep van Ter Schegget om samen met andere religies een concilie bijeen te roepen over oorlog, armoede, racisme en bewapening om te voorkomen dat er ooit weer zoiets als een Golfoorlog uitbreekt. Het Conciliair Proces is daartoe in aanzet een goed begin, vond de hoogleraar. Imam Van Bommel zei dat ondanks alle goede bedoelin gen het Conciliair Proces toch maar een elitaire zaak is ge bleven, de zalen puilen niet uit wanneer het gaat over de verantwoordelijkheid van christenen ten aanzien van de thema's van het Conciliair Proces; evenmin lopen de christenen massaal warm voor het contact met anders gelovigen. „De meeste men sen hebben er geen zin in om tijd te steken in het milieu, de vrede of de gerechtigheid. Ze zitten liever thuis voor de te levisie te zwelgen in zelfge noegzaamheid. Die houding van het alleen maar leven voor zichzelf die zou eens goed moeten worden geanaly seerd. Waarom komen men sen hun stoel niet uit voor bij eenkomsten waarin het gaat om samen iets te ondernemen voor het goede?" Prof. Ter Schegget had in zijn betoog uiteen gezet hoe in de christelijke traditie het feno meen 'rechtvaardige oorlog' een belangrijke rol heeft ge speeld. De oorlog in de Golf leek in eerste instantie het predikaat 'rechtvaardige oor log' te kunnen claimen, maar bij nader inzien werd dat moeilijker. Criteria die in de traditie bij dit begrip horen, blijken in de Golfoorlog toch net niet of helemaal niet op te gaan. Bijvoorbeeld het criteri um van de proportionaliteit: doel en middelen moeten met elkaar in overeenstemming zijn. Is daarvan wel sprake, na het bombarderen van de vluchtende Irakezen op de weg van Koeweit-stad naar Irak, zo vroeg Ter Schegget zich af. Bij de moderne oorlog vervalt ieder beroep op zoiets als een 'rechtvaardige oorlog' en hoe we het ook wenden of keren, de oorlog is een neder laag, vond hij. In het christe lijk perspectief van het rijk van vrede gaat het om de af wending van de oorlog, het feit van de Golfoorlog is daar- Imam Van Bommel legde uit hoe in de moslim-traditie net als in de christelijke, criteria zijn ontwikkeld voor zoiets als een rechtvaardige oorlog. Pas na diverse andere stadia is er ruimte voor gewapend verzet of verdediging. Husayn heeft gepoogd mis bruik te maken van religieuze gevoelens van gelovigen. Vol gens Van Bommel is hij in het geheel niet gerechtigd een heilige oorlog uit te roepen en op geen enkele wijze kan deze oorlog 'heilig' worden ge noemd. De moslims die achter Husayn stonden, zijn veelal arme en kansarme mensen, aldus de imam, die de Iraakse leider gebruiken om uitdruk king te geven aan hun gevoe lens van onmacht en onvrede. In veel andere moslim-krin gen is Husayn bekritiseerd juist vanwege zijn appél op religieuze motieven. Mr. R.A. Levisson van de Li beraal-Joodse gemeente in Den Haag belicht vanavond dezelfde thematiek in de Ma- ranathakerk, 2e Sweelinck- straat, Den Haag. Verbazing Kinderen kunnen hun verbazing niet bedwingen als ze het voertuig bekijken waarin de negen- tiende-eeuwse paus Leo XIII zich voortbewoog. Het voertuig is sinds kort te bewonderen in het paleis van Lateranen in Rome. Daar is een heel appartement ingericht dat inzicht geeft in de manier waarop de pausen vroeger leefden. foto: ap DE GAAY FORTMAN: AMERSFOORT De Wereldraad moet in één klap ophouden met het „Verenigde Naties-spe len". Al die verklaringen over de Golf en alle an dere brandhaarden in de wereld ze hebben geen enkele invloed. Dat stel de dr. B. de Gaay Fort man gisteren op een bij eenkomst waarop de re sultaten van de laatste as semblee van de Wereld raad van Kerken in Can berra werd besproken. De Gaay Fortman was een van de gereformeer de afgevaardigden in Canberra. Volgens hem moet de com missie voor internationale za ken (CCIA) van de Wereld raad, die voornamelijk voor de verklaringen verantwoor delijk is, eenvoudigweg wor den opgeheven. De Raad van Kerken in Nederland zou om dezelfde reden zijn sectie in ternationale zaken moeten opheffen, zo voegde hij eraan De kerken moeten niet doen alsof zij een parlement zijn dat moet beslissen over een oorlog of een wapenstilstand - waartoe de assemblee in Can berra heeft opgeroepen. De invalshoek van de kerken is solidariteit te betuigen met de slachtoffers en proberen ver zoening te bewerkstelligen tussen de strijdende partijen. Bijna alle aanwezigen waren het er over eens dat de assem blee een mislukking was. Al leen dr. K. Blei, secretaris-ge neraal van de Nederlandse Hervormde Kerk, weersprak dat de Wereldraad achteruit gaat. Ds. W.R. van der Zee, secreta ris-generaal van de Raad van Kerken, kon een handvol ar gumenten voor de mislukking opnoemen. Geen leidingge vende kwaliteiten in de top van de Wereldraad; de wes terse vergadercultuur met amendementen en moties van orde die voor de meeste Der de Wereldbewoners niet te volgen is; de verzelfstandiging van de staf in Genève die te ver van de lidkerken afstaat; en de ontwikkeling in de We reldraad waar niet langer het zoeken naar eenheid maar het bepleiten van eigen deelbe langen steeds meer voorop komt te staan. Deze misluk king kwam niet uit de lucht vallen, aldus Van der Zee. Wie de vergaderingen van het centraal comité sinds Vancoüver heeft bijgewoond, zag dit debacle aankomen. Centraal Comité Verder vond hij „heel nega tief" de wijze waarop tijdens de asemblee de benoemingen voor het nieuwe centraal co mité werden besproken. Als je niets doet, blijven de gewijde mannen (predikanten, bis schoppen, metropolieten) zit ten. Dus heeft de staf een te genbeweging georganiseerd met als kriteria dat. 40 vrou wen en 20 jongeren moeten zijn. Zolang er niet het ver trouwen is, dat daardoor de kwaliteit niet achteruit loopt, leidt dat tot protesten. Positief vond hij de liturgi sche vieringen die wel in de Bas de Gaay Fortman werkgroepen en secties door werkten, maar niet in de ple naire vergaderingen. Enkele deelnemers vonden het dubbelzinnige karakter van een assemblee zowel beleidsbepalend orgaan als een soort oecumenisch festi val niet langer voor herha ling vatbaar. De oud-katholie ke bisschop van Haarlem, mgr. T. Horstman, pleitte er voor een assemblee meer het karakter van een samenkomst van de verschillende confes sionele families te geven. Daarmee wordt voorkomen dat de Wereldraad verwordt tot een Wereldraad van ge slachten, generaties enzo voort. Blei daarentegen vrees de dat hierdoor de afstand met de gemeenten en paro chies nog groter zou worden. Fronten Veel bezorgdheid was er ook over de tegenstellingen tussen de orthodoxe en de niet-or- thodoxe lidkerken van de Wereldraad. „Die staan op al lerlei fronten haaks op el kaar," aldus Blei. „Daar kun nen we alleen tot onze eigen schade aan voorbijgaan." In Europees verband, zoals bij de vergadering over het conci liair proces in Basel, stond de Rooms-Katholieke Kerk tus sen Orthodoxen en Protestan ten, zo vulde Van der Zee aan. „Daar kunnen we eigen lijk niet zonder." De gerefor meerde afgevaardigde M. Brinkman vond dat de Neder landse RK Kerk, in Neder land volwaardig lid van de Raad van Kerken, een eigen officiële waarnemer naar de volgende asemblee moet stu- Afgesproken werd dat er voor de voorbereiding van de vol gende assemblee, over een jaar of zeven, eerder aan ka dervorming zal worden ge daan. Bijna 90 van de deel nemers aan een assemblee zijn 'nieuw' en beseffen pas na afloop wat er werkelijk aan de hand was. WASHINGTON De gevestigde kerken in de Verenigde Staten zitten sinds de Golfoorlog met een probleem. Hoe komt het dat de overgrote meerderheid van de Amerikaanse bevolking de oorlog steunde, terwijl kerkelijke leiders voort durend het Pentagon en het Witte Huis bekriti seerden? Al voor het begin van de oor log hadden de meeste prote stantse kerken een Ameri kaans militair ingrijpen in de Golf nadrukkelijk afgewezen. Ook vele rooms-katholieke bisschoppen waarschuwden Bush. De Raad van Kerken (NCC) riep de Amerikaanse christenen op zich tegen „de onlogische logica van het mi litarisme" te verzetten. De NCC heeft echter niet de indruk dat de kerkelijke stel- lingname op een totale mis lukking is uitgelopen, aldus David Weaver van het Mid- den-Oosten-bureau van de NCC. Het succes ervan mag volgens hem niet alleen wor den afgemeten aan de reacties van de Amerikaanse bevol king. „Voor christenen in het Midden-Oosten is het kerke lijk protest heel belangrijk ge weest." Het is duidelijk geworden dat de Amerikaanse christenen „onaangename" kerkelijke uitspraken het liefst negeren, zegt Weaver. De meeste Ame rikanen zijn zeer religieus; ze delen hun leven echter in verschillende sectoren in, waardoor het godsdienstige en het seculiere leven van elkaar gescheiden blijven. Een praktische vraag voor de kerken is hoe zij hun bood schap beter kunnen verko pen. Betere public relations is volgens Weaver een nood zaak, want „bij de massame dia hebben anderen de touw tjes in handen". De Ameri kaanse kranten hebben naar zijn mening slechts summier bericht over de kerkelijke protesten; de televisie had er helemaal geen oog voor. Peter Steinfels van de New York Times signaleerde bij veel collega's een sceptische houding tegenover de vele verklaringen van kerkelijke vertegenwoordigers. Zij vroe gen zich vooral af „of deze mensen behalve zichzelf wel iemand vertegenwoordigden". Discussie De rooms-katholieke bis schoppen vinden het grote voordeel van hun vergeefse protesten dat er in ieder geval een stevige discussie op gang is gekomen over de theorie van de rechtvaardige oorlog. Zelfs Bush heeft zich genood zaakt gezien „zijn politiek in termen van de rechtvaardige oorlog te rechtvaardigen", al dus woordvoerder Chris Bau- mann van de bisschoppencon ferentie. De Amerikaanse afdeling van de rk vredesbeweging Pax Christi vindt dat de discussie over de rechtvaardige oorlog op een fiasco is uitgelopen. De bisschoppen hebben nog nooit een Amerikaanse oorlog on rechtvaardig durven noemen, aldus Pax Christi. Zij zouden het christelijke gebod om de vijand lief te hebben nu eens echt serieus moeten gaan ne- Protestantse kerkleiders heb ben inmiddels opgeroepen de Palestijnse kwestie alle aan dacht te geven. Zij vrezen de gevolgen van de Golfoorlog voor het gehele Midden-Oos ten en pleiten voor een inter nationale conferentie die alle onopgeloste problemen in de regio bespreekt. Secretaris-generaal James Ha milton van de NCC: „Ontel baar vele miljarden zijn ge spendeerd aan de oorlog. We bidden dat de leiders van ons land en andere naties met eenzelfde intentie en toewij ding willen werken aan een duurzame, rechtvaardige vrede". De vrede begint vol gens Hamilton met de volledi ge erkenning van de rechten van de Palestijnen. N. Prins Bernhard in uniform Het is een goed uitgangspunt om iemand niet zijn he ven gemaakte fouten na te dragen. Instemming verdienètr ook de brief van de regering waarin zij prins Bernharimc weten het op prijs te stellen dat hij in voorkomende gev?c* weer het militaire uniform draagt. De prins heeft zich sinds de Lockheedaffaire onberis|$>n gedragen en ons land meermalen op waardige wijze v genwoordigd en daarmee gediend. Er is alle reden er van te geven dat het vertrouwen in hem is hersteld. In de Tweede Kamer is over het algemeen schouderiVa lend gereageerd op de brief van het kabinet. Dat is jam g 1 Leden van het Koninklijk Huis en dus ook de prins ve »nê nen een warmere bejegening. Scheveningse Bosjes in geva< ENKELE dagen na het verzoek van het koninklijk pa; ter gelegenheid van zijn zilveren huwelijksfeest bomi planten, komt in een commissie van de Haagse gemeentf een voorstel van het college van B en W aan de orde to kappen van een groot deel van de Scheveningse Bosjes der meer ten behoeve van de uitbreiding van het minia stadje Madurodam. Bewoners van de omliggende wijkei furieus en betichten het gemeentebestuur van de Resid van milieu-terrorisme. Het kan verkeren. Toen in het midden van de jaren tig bekend werd dat Madurodam naar vestigingsplaatse ders zocht, omdat het geen expansiemogelijkheden meer stond half vooral ondernemend Den Haag op zijn Deze toeristische trekpleister van de eerste orde mocht geen beding de stad verlaten. Gelukkig neemt bij de overheid het inzicht toe dl het maken van plannen milieu-aspecten zorgvuldiger ooit moeten worden betrokken. In de kwestie van de veningse Bosjes dringt de vraag zich op of het Haags meentebestuur daarmee wel in de pas loopt. Het lijkt hos ook verstandig alsnog de alternatieven te onderzoeken actievoerders aangeven: uitbreiding van Madurodam richting van het Hubertusviaduct en de aanleg van eei dergrondse parkeergarage. HET Haagse gemeentebestuur moet zich daarbij voora^ praktisch opstellen en in het oog houden dat wanneer di? j wonenden gaan procederen, het jaren en jaren kan voordat er een definitieve beslissing valt. Hoe die ook ui Madurodam zal daar niet mee gediend zijn. Borrelend vat JOEGOSLAVIË wordt al sinds het ontstaan van de i bliek gekenmerkt door nationalistische tegenstellingen, nu dreigt deze smeltkroes van nationaliteiten toch ov a' koken, alvorens hij in stukken breekt. Nadat eerst de welvarende republieken Slovenië en Kroatië koers hear gezet naar onafhankelijkheid, borrelt en gist het mome ;ei hevig in Servië, de grootste van de republieken. In Si hebben communisten-van-de-oude-snit de macht nog 5 in handen, ondanks het feit dat zij de naam van hun j hebben veranderd in Servische Socialistische Partij. De protesten van zijn met name gericht tegen de presiL van de Servische republiek, Slobodan Milosevic, die bij der weinig op heeft met politieke en economische he sb mingen en vrijheden. Eind vorige week stuurde hij m Ig ren op zijn politieke tegenstanders af. Bij daarop volj mi gevechten vielen toen twee doden. Kennelijk hebbe( scherpe reacties op het legeroptreden in Joegoslavië en uit het buitenland toch enig resultaat gehad. Gisteren or |j] seerde Milosevic naar goed communistisch gebruik i jaar nog met 'succes' toegepast in Roemenië een 'spom tegenbetoging. Met bussen werden uit de gehele repul fabrieksarbeiders naar de federale hoofdstad Belgrado bracht om voor de Servische president te demonstreren IK Het zijn niet alleen deze betogingen die vergelijkingeij roepen tussen de situatie in Joegoslavië en die in Roemi ruim een jaar geleden. Milosevic had het er zelf ook over betichtte de oppositie ervan het geweld van zaterdag te ben uitgelokt. De oppositie zou er volgens hem op uit Servië in een tweede Roemenië om te toveren. Daarom hard optreden nodig, aldus Milosevic gisteren in een spraak, die zoals gebruikelijk bol stond van de demaghi Toch is de machtspositie van de Servische president aalA- tast. Alleen al het simpele feit dat het Servische pariet °F gisteravond bijeen kwam om het geweld van zaterdag tt spreken is een nederlaag voor Milosevic. Dat de zitting na de opening werd verdaagd en het onderzoek naar he geroptreden waarschijnlijk in de doofpot belandt, doet het gezichtverlies weinig af. De grote vraag is nu hoe de politieke verhoudingen in vië zich de komende weken zullen ontwikkelen. Het niet aan te nemen dat de snel groeiende anti-communisti beweging snel de moed opgeeft, zeker niet nu zelfs in buurland Albanië de communisten hun macht zien afbrokkelen. Daarnaast vormt de succesvolle eigenen nige koers van Slovenië en Kroatië een stimulans voor genen in Servië die streven naar politieke en economi hervormingen. Tegelijkertijd lijken de machthebbers in vië niet van zins ook maar een duimbreed toe te geven, teren werd openlijk gedreigd met het op de betogers afsti nrr van door de autoriteiten opgetrommelde arbeiders. En als niet werkt zal Milosevic ongetwijfeld opnieuw het lege hulp roepen. Zo komt het 'Roemeense scenario' steeds d terbij. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8 30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u, op za. van 14.00 tot 15.0 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per a per maand f. 25,70 per maand per kwartaal 76,60 per kwartaal per jaar f. 294,30 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 rel i he S*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2