£eLdóe(2ou/ta/nlr
Paus wil naar Jeruzalem reizen
kerk
wereld
Vaticaans prestige gesterkt door Golfoorlog
Latijnsamerikaanse religieuzen
accepteren ingrijpen Rome
Walesa sticht raad ter
bestrijding
antisemitisme in Polen
nT CcidócSoutmit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSouaant
DONDERDAG 7 MAART 1991 PAGINL.
„Oecumenische beweging heeft blinde vlek voor Israël"
ARNHEM De wereldwijde oecumenische beweging heeft
een blinde voor Israël, maar van antisemitisme kan zij niet be
schuldigd worden. Dit zei ds. W.R. van der Zee, secretaris van
de Raad van Kerken in Nederland, op een bijeenkomst van het
Overlegorgaan van Joden en Christenen (OJEC) in Arnhem.
Van der Zee verdedigde zich tegen kritiek op de Wereldraad
van Kerken, die zich tijdens zijn jongste assemblee in Canberra
schuldig zou hebben gemaakt aan antisemitisme. Zijn opmer
king viel echter slecht bij mr. R.A. Levisson, voorzitter van het
Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI). „Wij
joden hebben één privilege: wij mogen zelf vaststellen of iets
antisemitisme is of niet".
George Carey gekozen tot aartsbisschop van Canterbury
LONDEN De ruim dertig leden van het kapittel van de ka
thedraal van Canterbury hebben George Carey woensdag ge
kozen tot aartsbisschop van Canterbury en daarmee tot pri
maat van de Anglicaanse Kerk.
Over de stemverhouding in het kapittel is niets meegedeeld.
Carey raakte bij conservatieven in opsprak omdat hij in een
interview heeft gezegd dat tegenstanders van vrouwelijke
priesters zich schuldig maken aan 'zeer ernstige ketterij'. Ach
teraf zei hij dat hij alleen maar had willen aangeven, dat te
genstanders van toelating van vrouwen tot het priesterambt de
fout maken de mannelijkheid van Christus hoger aan te slaan
dan diens mens-zijn. Carey werd vorig jaar formeel reeds be
noemd door koningin Elizabeth.
De rijke is niet
gelukkiger dan hij die
genoeg heeft
Meerderheid
hervormden voor
wijziging tekst
kerkorde over
joden
LEIDSCHENDAM
Een ruime meerderheid
van de classes (regionale
kerkverbanden) stemt in
met het synodevoorstel
om de tekst in de her
vormde kerkorde over
het gesprek met het jo
dendom te wijzigen. Dat
blijkt uit de reacties op
het synodebesluit van no
vember 1988 tot wijziging
van artikel VIII van de
kerkorde.
De oude omschrijving luidde:
de Kerk richt zich in het ge
sprek met Israël tot de syna
goge en tot allen die bij het
uitverkoren volk behoren om
hun uit de Heilige Schrift te
betuigen, dat Jezus de Chris
tus is. De synode ging na aan
dringen van onder meer de
hervormde raad voor de ver
houding van Kerk en Israël
in eerste lezing akkoord met
een nieuwe tekst: De Kerk
zoekt het gesprek met Israël
inzake het verstaan van de
Heilige Schrift, in het bijzon
der betreffende het Konink
rijk Gods en het getuigenis
dat Jezus de Christus is. Deze
tekst wordt volgende week in
tweede lezing door de synode
besproken.
Van de 56 classes hebben er
34 positief op het voorstel ge
reageerd. Vijftien classicale
vergaderingen reageerden af
wijzend. Sommigen vonden
de voorstellen te ver gaan. Zij
vinden dat het getuigende ka
rakter van de dialoog met de
joden moet worden gehand
haafd. Ook vindt men het
voorstel te vaag.
Andere classes daarentegen
vinden de tekstwijziging niet
ingrijpend genoeg. Zij vinden
de nieuwe tekst arrogant en
triomfalistisch en pleiten voor
de regeling van de relatie met
Israël op een andere manier
en op een andere plaats in de
kerkorde. Ook kwam er het
bezwaar dat onvoldoende
recht werd gedaan aan de ge
lijkwaardigheid van joden en
christenen.
Sommige classes zijn tegen
het voorstel gekant, omdat
men meer discussie over de
relatie met de joden wil. Zij
vinden dat de tekst beter
voorlopig ongewijzigd kan
worden gelaten en dat de tijd
moet worden genomen voor
zorgvuldige bezinning.
Open dinsdagen
in Rode Hoed
AMSTERDAM De Stich
ting Rode Hoed, centrum voor
religieuze cultuur in Amster
dam, houdt in maart een aan
tal open dinsdagen. Onder het
motto: wie wil er nog een le
vensbeschouwing voert Huub
Oosterhuis gesprekken met
een aantal bekende Nederlan
ders. Afgelopen dinsdag was
het de beurt aan rabbijn
Awraham Soetendorp, rabbijn
van de liberaal-joodse ge
meente in Den Haag. De rab
bijn vertelde over zijn reizen,
de artikelen die hij schrijft en
zijn religieuze belevenissen.
De komende dinsdagochten
den praat Oosterhuis met bis
schop Bar van Rotterdam, mr.
J. Glastra van Loon, voorzit
ter van het Humanistisch
Verbond en als laatste met de
schrijfster/criminologe An
dreas Burnier. Tijdens het
middaguur hebben er luch-
concerten plaats en aanslui
tend wordt het IKON-boe-
kenprogramma Bonnefooi op
genomen waarin onder meer
de theoloog Harry Kuitert
praat over het boek Onsterfe
lijkheid van Milan Kundera
en Jurjen Beumer over het
dagboek van Hammerskjold.
Voor alle inlichtingen: De
Rode Hoed, Keizersgracht
102, 1015 CV Amsterdam. Tel.
020 - 625 73 68.
Pinkstermeente - De Pink
stergemeenten in Noord-Hol
land willen gemeenten stich
ten in plaatsen waar nu nog
geen kerk van evangelisch-
charismatische signatuur is.
,In Hoogwoud en Uitgeest be
ginnen daartoe de Broeder
schap van Pinkstergemeenten
en de Vereniging van Evan
gelische Gemeenten Noord-
Holland met een reeks van
kleinschalige evangelisatie
acties en open-huis-avonden.
Verder worden in november
drie grotere, afsluitende bij
eenkomsten gehouden. Het
doel is dat er plaatselijke
kringen en bijbelgespreks
groepen ontstaan die tot zelf
standige gemeenten uitgroei-
VATICAANSTAD
Paus Johannes Paulus II
hoopt op een dag naar Je
ruzalem te gaan om daar
samen met joden en mos
lims op te roepen tot
vrede in het Midden-Oos
ten. In zijn toespraak tij
dens de wekelijkse au
diëntie, die tevens was
bedoeld als afsluiting van
de tweedaagse conferen
tie over de Golfoorlog in
het Vaticaan, noemde de
paus een oplossing van
het Palestijnse vraagstuk
van vitaal belang voor
vrede in het Midden-Oos
ten.
De paus maakte een vergelij
king met de gebedsdienst
voor de vrede in oktober 1986
in Assisi waaraan op zijn uit
nodiging leiders van verschei
dene godsdiensten deelnamen.
Hij onderstreepte dat Jeruza
lem, die een stad van vrede
wordt genoemd, geen voor
werp van tweedracht en con
troverses kan blijven.
De status van Jeruzalem is
een van de problemen die di
plomatieke betrekkingen tus
sen het Vaticaan en Israël in
de weg staan. Het Vaticaan
weigert de annexatie van
Oost-Jeruzalem door de Israë
lische regering te erkennen
en wil dat de stad, die voor
zowel christenen als joden en
moslims een speciale beteke
nis heeft, onder internationaal
toezicht komt.
Volgens de Israëlische minis
ter van godsdienstzaken,
Avner Shaki, zou zijn land
„zeer gelukkig" zijn, als de
paus naar Jeruzalem zou ko
men. „Want dat zou ook de
gelegenheid zijn waarbij de
paus de joodse staat erkent",
zei Shaki in een reactie op de
toespraak van de paus. De mi
nister noemde het „niet-na-
tuurlijk", dat 43 jaar na de
stichting van Israël het Vati
caan „het bestaan ervan nog
niet erkent en er geen diplo
matieke betrekkingen mee
onderhoudt".
Shaki herinnerde eraan dat
Israël vrede wil en er her
haaldelijk bij de paus op heeft
aangedrongen de joodse staat
te erkennen. „Dat zou goed
zijn voor Israël, voor de chris
telijke wereld en voor de tot
standkoming van vrede in het
Midden-Oosten". Volgens de
minister moet de paus weten
dat „Jeruzalem de herenigde
en ondeelbare hoofdstad van
het joodse volk is en dat wij
ieder het recht en de vrijheid
gunnen zijn godsdienst te be
lijden", aldus Shaki.
ROME De katholieke
kerk is zonder kleer
scheuren uit de Golfoor
log tevoorschijn gekomen
en de Vaticaanse diplo
matie maakt zich op om
na de oorlog een actieve
rol te blijven spelen. Die
conclusies kunnen wor
den getrokken uit de
tweedaagse episcopale
Midden- Oostenconferen
tie, die gistermorgen, tij
dens de wekelijkse gene
rale audiëntie in het Vati
caan, door paus Johannes
Paulus II is afgesloten.
In zijn toespraak stipte de
paus alle kwesties aan die tij
dens het door hem zelf voor
gezeten overleg van zeven pa
triarchen uit de Arabische
wereld en de voorzitters van
de Amerikaanse, Britse, Fran
se en Italiaanse bisschoppen
conferenties aan de orde zijn
gekomen: de wederopbouw
van Kuwayt en Irak, het "on
recht waarvan het Palestijnse
volk het slachtoffer is", het
verscheurde Libanon, de Cy
priotische en de Koerdische
kwestie. Bijzondere aandacht
besteedde de paus aan de'sta
tus van Jeruzalem als heilige
stad van drie godsdiensten,
waarbij hij de hoop uitsprak,
dat de politieke situatie het
hem binnenkort mogelijk zal
maken om zelf een bezoek
aan het Heilige Land te bren
gen. (De integriteit van de
staat Israel, die de paus maan
dag bij de opening van de
conferentie nog wel noemde,"
komt in dit lijstje niet meer
voor, hetgeen kan worden
uitgelegd als een concessie
aan de Arabische gespreks
partners). Zowel in de toe
spraak van de paus als in het
slotdocument van de confe
rentie wordt grote nadruk ge
legd op de gemeenschappelij
ke oorsprong van de drie mo-
notheistische godsdiensten in
de regio, als "inspiratiebron"
voor een constructieve dia
loog tussen de verschillende
partijen. Het Vaticaan zal
daarbij, aldus de paus, "zijn
diplomatieke contacten voort
zetten en bij politieke en in
ternationale instellingen op
vrede en rechtvaardigheid
blijven aandringen". Na een
oproep tot wederzijds respect
aan alle christelijke, moham
medaanse en joodse "broe
ders", verklaarde de paus
nogmaals, dat het conflict in
de Golf niets te maken heeft
met een oorlog tussen gods
diensten. Een van de redenen
voor het bijeenroepen van de
conferentie was dan ook om
bij voorbaat een conflict tus
sen katholieken en moslims te
vermijden.
Dat de paus daar volledig in
geslaagd is, blijkt uit de brief
die Hamid Algabid, de voor
zitter van de Islamitische
Conferentie (waartoe die een
miljard mohammedanen be
horen), maandag aan hem
schreef: "De moslimwereld is
gevoelig geweest voor voor
Uwe Heiligheids herhaalde
vredesvoorstellen en volgt
met grote aandacht Uw waar
devolle streven naar een blij
vende vrede in het Midden-
Oosten", schrijft Algabid.
Verderop citeert de islamiti
sche leider de uitspraak van
Johannes Paulus II, dat "een
rechtvaardige en duurzame
vrede in Palestina een. nood
zakelijke voorwaarde is voor
de vrede in het Midden-Oos
ten" en wenst hij de "islami-
tisch-christelijke dialoog" suc
ces toe.
Het beleid van de begaafde
politicus Karol Woytila werpt
nu zijn vruchten af. Met zijn
in totaal 52 oproepen tot
vrede sinds het begin van de
Golfcrisis heeft hij geen enke
le invloed uit kunnen oefenen
op het verloop van de oorlog.
Maar wel heeft hij dankzij
diezelfde oorlog een toenade
ring tot de Islam kunnen be
werkstelligen, waar de Arabi
sche katholieken baat bij zul
len hebben.
AART HEERING
Templeton-prijs voor Britse
opperrabijn
De Britse opperrabijn Immanul Jakobovits (70) heeft als eerste
jood de Templeton-prijs voor de bevordering van de vrede tus
sen de godsdiensten gekregen. De prijs waaraan een bedrag
van liefst achthonderdduizend gulden is verbonden, wordt hem
toegekend vanwege zijn betrokkenheid op de joods-arabische
relatie, zijn 'verlichte benadering' van de interreligieuze relaties
in het algemeen en wegens zijn originele benadering van tradi
tionele waarden in het jodendom. foto: ap
IKV zoekt geldschieters voor nieuwe behuizing
DEN HAAG Het Interkerkerkelijk Vredesberaad is op zoek
naar geldschieters die de aankoop mogelijk moeten maken van
een kleiner pand. Het IKV zit nu in een duur huurpand aan
aan het Haagse Anna Paulownaplein. De zusterorganisatie Pax
Christi die nu nog gevestigd is in een eigen pand aan de Cele-
besstraat maar binnenkort naar Utrecht verhuist heeft het
IKV optie tot koop op haar pand willen verlenen. De stichting
beheer IKV heeft behoefte aan een lening van een half mil
joen gulden om de verhuizing en aankoop van het pand van
Pax Christi te bekostigen. De lening zal over een periode van
dertig jaar door jaarljkse uitloting van tien procent van de par-
ticipatiebewijzen worden afgelost. De rente die wordt uitgew-
keerd bedraagt 3 procent. Voor een bedrag van duizend of vijf
honderd gulden kan men participeren. Net als Pax Christi
heeft het IKV vanwege de teruglopende belangstelling voor
het vredeswerk de tering naar de nering moeten zetten.
MEXICO-STAD De
Conferentie van Religieu
zen in Latijns-Amerika
(CLAR) heeft 'met gevoe
lens van droefenis en
smart' kennis genomen
van het ingrijpen van het
Vaticaan in de interne
gang van zaken.
Hoewel zij nog altijd de rede
nen ervan niet kan doorgron
den, heeft zij zich 'in kinder
lijke leergierigheid' aan de
'Heilige Vader' onderworpen..
Alle CLAR-leden willen na
melijk alleen in 'gemeenschap
met de kerk' als religieus ac
tief zijn.
Dat blijkt uit het slotcommu
niqué van de algemene verga
dering van de CLAR die in
Mexico-stad is gehouden. Het
Vaticaan dwong de in zijn
ogen te progressieve CLAR
begin dit jaar de statuten opzij
te zetten en de namen van
nieuwe bestuursleden aan
Rome door te geven. Het Va
ticaan zou dan 'rekening hou
dend met de genoemde men
sen vrij de personen benoe
men die het het geschiktst
acht'.
In het slotcommuniqué wijst
de CLAR het verwijt van de
hand dat zij de keuze van de
Rooms-Katholieke Kerk voor
de armen eenzijdig uitlegt en
dat zij zich onafhankelijk van
paus en bisschoppen opstelt.
Slechts een klein deel van de
Latijnsamerikaanse religieu
zen maakt zich daaraan schul
dig, probeert de CLAR de lei
ding van de kerk gerust te
stellen. De meeste religieuzen
voelen zich verplicht zich op
te offeren voor de naaste en
mee te werken in een 'echte
kerkelijke gemeenschap', zo
als trouwens paus Johannes
Paulus II vorig jaar nog heeft
erkend.
In het communiqué wordt
waardering uitgesproken voor
de manier waarop de speciale
afgezant van het Vaticaan, de
Colombiaanse bisschop Hector
Lopez Hurtado, en de secreta
ris van de Vaticaanse congre
gatie voor de religieuzen,
aartsbisschop Francisco Julio
Errazuriz, hebben geprobeerd
tot een dialoog met de Latijns
amerikaanse religieuzen te
komen. Ook volgens waarne
mers is het aan beiden te dan
ken dat 'er bruggen konden
worden gebouwd' tussen het
Vaticaan en de CLAR.
WARSCHAU Presi
dent Lech Walesa heeft
vooraanstaande intellec
tuelen gevraagd zitting te
nemen in een raad ter be
strijding van het antise
mitisme in Polen.
Arkadiusz Rybicki, belast
met de instelling van de
raad, zegt dat de taak er
van is lesprogramma's
voor de jongeren te ont
wikkelen. Daarnaast
moet de raad aan de we
reld de „moeilijke mate
rie van de Pools-joodse
betrekkingeA" uitleggen.
Volgens berichten hebben de
rooms-katholieke journalist
Jerzy Turowicz en de historici
Wladyslaw Bartoszewski en
Krystyna Kersten een uitno
diging gekregen om in de
raad zitting te nemen. Ook
een Poolse vertegenwoordiger
van het Amerikaans Joods
Congres, Stanislaw Krajews-
ki, en de voorzitter van de
bisschoppelijke commissie
voor de relatie met het joden
dom, mgr. Jerzy Musynski,
zullen waarschijnlijk deelne
men. Walesa riep tijdens de
campagne voor de presiden-
tentsverkiezingen vragen op,
toen hij zei 'schoon' te zijn,
omdat hij geen joodse voor
ouders had, en hij politici van
joodse afkomst opriep uit te
komen voor hun joods-zijn.
Walesa heeft daarna herhaal
delijk beklemtoond dat hij
geen antisemiet is en dat on
der zijn bewind antisemitisme
geen kans krijgt. De president
brengt vermoedelijk binnen
drie maanden een bezoek aan
Israël.
In Polen woonden bij het be
gin van de Tweede Wereld
oorlog 3,5 miljoen joden, de
grootste joodse gemeenschap
van Europa. Nu zijn er nog
een paar duizend over. Polen
beschouwen het vooral in de
f>olitiek nog steeds als een be
ëdiging, als iemand een jood
worden genoemd.
Duitse Pax
Christi: geen
extra belasting
voor Golfoorlog
BAD VILBEL De Duitse
afdeling van de rooms-katho-
lieke vredesbeweging Pax
Christi heeft haar leden opge
roepen na te gaan of zij de be
lastingverhoging die de rege
ring vorige week aankondig
de, moeten weigeren. Verte
genwoordigers van de plaatse
lijke Pax Christi-groepen wa
ren dezer dagen bijeen in Bad
Vilbel.
De Duitse regering heeft het
voorstel om de inkomstenbe
lasting met 7,5 procent te ver
hogen niet alleen gemotiveerd
met de hulp die aan het nood
lijdende Oost-Europa moet
worden verstrekt, maar ook
met de kosten ten gevolge
van de Golfoorlog. Volgens
Pax Christi is een dergelijke
'oorlogsbelasting' in strijd met
de Duitse grondwet. Alle be
lastingplichtigen worden door
hun werk 'automatisch tot
medeschuldigen aan de oorlog
gemaakt', ook als zij de Golf
oorlog uit gewetensbezwaren
afwezen. Dat is volgens Pax
Christi 'niet acceptabel'.
Keuze voor het midden
VEEL kleur hadden de Provinciale-Statenverkiezingen v
gisteren niet. Waar de provinciale politiek de gemiddej
burger in het algemeen al weinig vermag te beroeren, kw
daar nog eens bij dat onder invloed van de gebeur ten issenLJe
de Golf de politieke partijen in onderling overleg dit I
nauwelijks campagne hebben gevoerd. Wat er in de aanlcj h<
naar de verkiezingen wel was te melden waren de opiniepj01^
lingen van de verschillende onderzoeksbureaus die, zoals!00*
ervaringen van de laatste jaren hebben geleerd, de veria
zingsuitslagen doorgaans vrij nauwkeurig weten te voors
len. Dat verhoogt de verkiezingskoorts dus ook al niet.
STATENVERKIEZINGEN worden in de regel meer ge:
als graadmeter voor de waardering die de kiezer heeft vij
de landelijke politiek dan als een oordeel over het functii
ren van de provinciale beleidsmakers. Dat was dit keer
anders. Ook de uitslag van gisteren moet vóór alles woi
gezien als een uitspraak over het beleid van de rege:
Lubbers/Kok en zegt ook iets over de bestendigheid erv
van haar kansen om de lopende regeerperiode af te mak
Vice-premier Kok heeft daarover zelf ook geen misversta
laten bestaan met zijn uitspraak van vorige week dat
slecht verkiezingsresultaat voor de PvdA bij de statenverk f
zingen de krachtsverhoudingen in het kabinet wel dege
zou beïnvloeden. En dramatisch slecht was de score voor
socialisten, al kan als schrale troost gelden dat ook het C
verlies moest incasseren (niet qua zetelaantal in de prov
cies, maar vergeleken met de jongste Tweede-Kamerverk
zingen). De regeringscoalitie als geheel kreeg daarmee
onvoldoende aangereikt.
ek
Een aanzienlijk deel van vooral de socialistische aanhan) nr
onder druk van de uitkomsten van de Tussenbalans uitgetf I
ken naar D66, de grote winnaar van gisteren, ontevreden
men is over de aangekondigde maatregelen als extra huls
verhoging, bezuinigingen op huursubsidie en verhoging i ftl
de tarieven voor openbaar vervoer. Er wachten nog meer
slissingen over moeilijk liggende kwesties. Het al dan i is2
loslaten van de koppeling is er daar één van.
UITSPRAKEN van de fractievoorzitters in de Tweede
mer gisteravond laat bevestigden nog eens de indruk da Jt
geen alternatief is voor het huidige centrum-linkse kabi
De stabiliteit van het CDA en de grote winst van D66 dui
erop dat Nederland zich steeds meer bekeert tot het midi ,^T
Vandaag de dag leidt dat tot een beleid zoals onder aan^r
ring van het duo Lubbers-Kok wordt gevoerd en dat in g*ir
lijnen door het D66 van Van Mierlo wordt gesteund. Ei tei
tuele toetreding van deze partij tot de regering zou niet
den tot een wezenlijk ander beleid. Het voordeel ervan
wel zijn, dat het wordt gedragen door een nog grotere m
derheid van onze bevolking.
h(
Referendum dubbele mislukking
HET eerste Leidse referendum moest de bevolking meei
het bestuur betrekken. Een tweede plezierig gevolg van,/
volksraadpleging zou duidelijkheid zijn over de kwestie
de sluitingstijden. Een zaak die de gemeenteraad van
Sleutelstad al jaren verdeeld houdt. In beide opzichten is
experiment hoe interessant het als zodanig ook gew
kan zijn gisteren mislukt.
Het referendum is een stokpaardje van D66. De Leidse
mocraten haalden het van stal op een moment dat sti
meer Leidenaars de politiek de rug toekeerden. De opkoi
percentages bij verkiezingen toonden een doorlopend dale
de tendens. Bovendien liepen, onder meer na een reeks
rige bijeenkomsten over het volbouwen van groen in
staande Leidse wijken, steeds minder mensen warm voi
inspraak. Het referendum zou die tendens moeten ombi
Het resultaat is niet bepaald overtuigend. Terwijl
jaar de raadsverkiezingen in Leiden nog een opkomst
55,2 procent trokken, zakte dat bij de statenverkiezingen
gisteren tot 49,6 procent. En dat ondanks de extra attriorr
van het referendum. De onbewezen mogelijkheid dat de ek
komst zonder referendum nog lager zou zijn, is op zich
aanleiding om het alsnog tot succes te verklaren.
S
gs
BlJ menig kiezer bleek het referendum bovendien vo(e'
verwarring te zaaien. Een gemeenteraadslid vertelt besm
lachend hoe iemand het stembiljet voor het referendum
naar huis wilde nemen om het daar op zijn gemak in te
len. Anderen wilden het helemaal niet aannemen. In aai
sfeer wordt gemakkelijk de indruk gewekt dat kiezers oi
druk zijn gezet om toch maar mee te doen. Ook als het
om goedwillende pogingen uit te leggen waar het eige
om gaat.
En dan de uitslag. Met een nipt verschil zijn gisterei'|J
vrije sluitingstijden afgewezen. Dat de Leidse gemeente ,ar
zoals aangekondigd die uitspraak volgt, ligt voor de h w-
Toch werden daar gisteravond al kanttekeningen bij er<
maakt. Daar is bijvoorbeeld het gegeven dat een meei
heid in de binnenstad, waar de meeste cafés zijn, wel
vrije sluitingstijden is. Tegenstanders voeren dan aanb]
daar ook de meeste studenten wonen.
Een ander gegeven is dat van het kleine aantal deelne
aan het referendum 10,2 procent een ongeldige steniip-
bracht. Dat is veel meer dan gebruikelijk bij verkiezii j t
Het zou duiden op protesten tegen het referendum, maai bc
op het gegeven dat veel mensen de opzet ervan niet zoicai
hebben begrepen. De uitslag laat dus heel wat ruimte
voor interpretaties. Van de gewenste duidelijkheid
daarmee ook niet veel terecht.
Uitgave- Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon 071 - 122 244
Postadres Postbus 11. 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur
Nabezorging
Telefoon 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15.00
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling Bij betaling per acceptgiroki
per maand 25,70 per maand
per kwartaal f. 76,60 per kwartaal
per jaar f. 294,30 per jaar f
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsw
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050