Geloof heeft van alles te maken met vakken op school £cidóc6oiucmÉ Joden in Rome niet het slechtst af kerk wereld Poolse priesters bevallen goed in aartsbisdom GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidóeGoma/nt MAANDAG 4 MAART 1991 PAGINA! Iraakse patriarch beschuldigt geallieerden van genocide ROME De Iraakse patriarch Raphaël I Bidawid heeft fel uitgehaald naar de geallieerde troepen. Zij hebben geen oorlog gevoerd, maar zich schuldig gemaakt aan „genocide, de vernie tiging van een beschaving, de vernietiging van een hele natie". „Waarvoor? Was Kuwayt deze oorlog waard", zo vraagt het hoofd van de Chaldese Kerk zich af in een vraaggesprek. „Ku wayt is een zeer respectabel land, we hadden onze verschillen via onderhandelingen kunnen oplossen." Bidawid (68) is een van de hoofdrolspelers tijdens de Midden- Oosten conferentie die de komende dagen op initiatief van de paus in het Vaticaan wordt gehouden. Hij sprak dit weekeinde op een bijeenkomst in Rome: aan de ene kant hing een groot portret van Saddam Husayn, aan de andere kant een kleuren foto van paus Johannes Paulus II. „Ze hebben meer mensen gedood dan de bevolking van Ku wayt groot is. Hoe kan het geweten van de wereld dat ooit ac cepteren", aldus de patriarch. Bidawid was op het moment dat de Golfoorlog uitbrak in het buitenland en is sindsdien niet meer in Irak geweest. Hij vindt het afkeurenswaardig dat de internationale gemeenschap VN-resoluties met betrekking tot Libanon, Cyprus en de door Israël bezette gebieden steeds naast zich neer heeft gelegd. PROF. GOUDZWAARD BIJ VOORZITTER WISSELING UNIE: EDE Het confessioneel onderwijs zal niet of nau welijks in staat zijn tot geloofsoverdracht wan neer het niet in staat is te laten zien dat het geloof in God alles te maken heeft met de wereld van alledag, inclusief de vak ken op school, de weten schap. Dat betoogde prof. dr. B. Goudzwaard (VU, Amster dam) zaterdag in Ede, op de feestrede ter gelegenheid van de voorzitterswisseling bij de Unie School en Evangelie: drs. Klaas de Jong Ozn. uit Leidschendam ging met pen sioen en drs. Jannes Hoekse- ma uit Nijkerk is vanaf afge lopen zaterdag de nieuwe voorzitter. Goudzwaard was niet echt op timistisch wat betreft de uit gangspositie voor het christe lijk onderwijs. In de confes sionele scholen functioneren twee gescheiden werelden: die van de wetenschappen en die van een tot de 'onzienlijke dingen' gereduceerd christe lijk geloof. Die scheiding voortkomend uit het Verlich- tingsgeloof is onterecht; het christelijk geloof is nu juist een geloof in een Woord dat Vlees geworden is; een geloof dat óók alles te maken heeft met de werkelijkheid om ons De scheiding tussen 'weten schappen' en een geloof dat zich vooral richt op zieleheil en op gevoelens en ideeën, maakte het mogelijk dat in het confessioneel onderwijs de kennis van en over deze we reld werd overgelaten aan al die wetenschappen die zich tot 'de feiten beperken' en 'waardenvrij' heten te zijn. De christelijke waarden en nor men hangen er als het ware los bij met hun goedbedoelde, maar vrij nutteloze kennisin- In zulk onderwijs gaat de overdracht van het christelijk erfgoed letterlijk en figuurlijk ter ziele en wordt kennis ge fragmentariseerd. „Je haalt met zo'n geloof niet de over kant waar zich het hart van de moderne jongeren bevindt in alle onzekerheid temidden van een harde en 'feitelijke' wereld", aldus prof. Goud zwaard. De schoolstrijd waarvoor het confessioneel onderwijs nog goeddeels staat is het bij el kaar brengen van geloof en kennis. Daarvoor is een ge meenschap nodig waarin de diepste intenties kunnen wor den aangesproken en bespro ken en van waaruit ook de de noodzakkelijke kennisinhoud en kennisoverdracht worden gecoördineerd en gericht. In die 'schoolstrijd' is niet alleen de steeds meer over-vragende overheid partij, maar ook de ouders die nog zo vaak puur resultaat georiënteerd zijn. De vraag waar het volgens Goudzwaard om gaat, is: „wat het baat wanneer je kind de hele wereld zou weten te ver overen met zijn of haar ge fragmentariseerde kennis, maar zichzelf ten opzichte van God en de medemens verliest". ROME 'Geef aan de wezen', zegt een oude ge denksteen naast een gleuf in de muur van een Ro meins gebouw. De woorden zijn geschreven in het Italiaans en He breeuws en herinneren eraan dat in die buurt vele joodse families heb ben gewoond. Meer dan driehonderd jaar was een wijk daar de enige plek waar joden in Rome mochten wonen. In een stad, die doortrokken is van de katholieke geschie denis, persoonlijkheden en parochies, geeft zuster Marga- reth McGrath rondleidingen door het Romeinse getto. McGrath werkt bij het SIDIC, een centrum, dat de christe- De synagoge waar de paus in 1986 op bezoek kwam foto: ap lijk-joodse verstandhouding wil verbeteren. De rondleidingen beginnen onder de boog van Ottavia, aan de rand van het getto. De boog dateert van 150 v. Chr. Joden hebben hem vermoede lijk gezien, toen hij nog nieuw was. Het eerste boek der Mac- cabbeeën, dat uit de eerste eeuw voor Christus dateert, schrijft oer een joodse missie naar Rome. Eeuwenlang werden joden als slaven door keizers naar Rome getransporteerd. Tegen het einde van de eerste eeuw bood Rome plaats aan zo'n 20.000 joden. Met de verspreiding van het christelijk geloof en de groei ende macht van de pausen was de behandeling van de jo den sterk afhankelijk van de stemming van de heersende paus. Het vierde Concilie van Lateranen bepaalde in 1215 dat joden opstraat herken baar zouden moeten zijn. In Rome moesten zij een geel in signe of een gele sjaal dragen. Paus Paulus IV beval in 1555 dat alle joden in Rome moes ten verhuizen naar een wijk langs de rivier de Tiber, nog altijd het getto geheten. De joodse families werd opdracht gegeven de buurt met muren af te sluiten. Een vooraan staande christelijke familie moest de poorten langs het getto 's morgens openen en ze 's avonds sluiten. Minder ruw De manier waarop de paus omging met de joden, was echter minder ruw dan de praktijk in sommige Europese landen. In de tijd dat de paus het getto schiep, werden joden uit Frankrijk, Engeland en Spanje verbannen. De pausen van de Contra-Re formatie wilden voorkomen dat de joden invloed op chris tenen zouden uitoefenen en dat het hun economisch voor de wind zou gaan. Maar het overleven van de joodse ge meenschap in Rome laat zien dat de pausen de joden een ze kere mate van bescherming boden, zegt McGrath. „De geschiedenis van het get to in Rome is de geschiedes van de relatie tussen christe nen en joden". Christenen hebben volgens McGrath een zekere ambivalentie tegen over de joden: zij accepteren hun Schriften als door God geïnspireerd, maar brengen hen onder bij de mensen die Christus hebben verworpen. De ironie en de tragedie is dat de trouw van de joden aan de Tora, de joodse wet en de tra ditie, juist datgene is waar door christenen hen brand merken als ongelovigen, zegt McGrath. Toen de Vaticaanse staat in 1870 verdween, kwam er ook een einde aan de sterke geslo tenheid van de joodse ge meenschap in Rome. Rond 1900 maakte het gemeentebe stuur het hele getto met de grond gelijk met uizondering van een gebouw waarin de synagoges waren gevestigd. Dat gebouw brandde later af. Een plein aan de westelijke zijde van het getto is genoemd naar de vijf synagoges, die er gehuisvest waren. De 15.000 leden van de huidi ge joodse gemeenschap in Rome beschikken over een grote synagoge aan de zuide lijke kant van het oude getto. Daar schreef paus Johannes Paulus II in 1986 geschiedenis door als eerste paus een be zoek te brengen aan een joods gebedshuis. Het bestuur van de regio La- zio, waaronder Rome valt, stemde op 21 februari dit jaar ermee in 10 miljoen gulden te bestemmen voor de restaura tie van het getto. De vroegere houding van de RK Kerk tegenover de joden wordt wel heel duidelijk door het opschrift op de gevel van de kerk vlakbij de synagoge. De katholieke pastor bood en kele jaren geleden aan de tekst te verwijderen, maar de joodse leiders wilden haar be waren als herinnering. De ge vel toont een fresco van de gekruisigde Christus met een tekst uit het boek Jesaja in het Latijn en Hebreeuws: „Heel de dag hield ik mijn handen gestrekt naar een on handelbaar volk, dat verkeer de wegen bewandelt en zijn eigen nukken volgt". Recht is oprechtheid in werking De werkelijkheid van het geloof en die van de oorlog: een Ku- waytse oliearbeider tijdens het middaguur in gebed, met op de achtergrond een brandende oliebron. FOTO: AP Vaticaanse Vredesconferentie' krijgt pastoraal karakter VATICAANSTAD De tweedaagse conferentie over het Midden-Oosten die vandaag in het Vati caan begint, zal een „pas toraal karakter" hebben. Diplomatieke of politieke initiatieven moeten er niet van verwacht wor den, aldus woordvoerder Joaquin Navarro-Valls van het Vaticaan. Niet voor niets heeft paus Jo hannes Paulus II de patriar chen en bisschoppen van de bij de Golfoorlog betrokken landen uitgenodigd en mogen de diplomatieke vertegen woordigers van de Heilige Stoel thuis blijven. Het is de bedoeling dat de kerkvorsten in een „open ontmoeting" de problemen bespreken die door de Golfoorlog zijn ont- Navarro-Valls sluit echter niet uit dat de bijeenkomst „concrete aanwijzingen" kan opleveren voor de Vaticaanse diplomaten. Het zou zelfs kunnen zijn dat het aangaan van diplomatieke betrekkin gen tussen Israël en het Vati caan ter sprake ko. Het Vati caan heeft de joodse staat nooit officieel erkend. De „historische" ontmoeting, waarvoor de paus het initia tief nam toen de Golfoorlog nog in alle hevigheid woedde, kan wat het Vaticaan betreft als voorbeeld dienen voor een internationale vredesconfe rentie over het Midden-Oos ten. De paus heeft hier meer malen voor gepleit. De paus wil graag geïnfor meerd worden over de situa tie van de christelijke min derheden in de landen van het Midden-Oosten. Ook wil hij de mening van de patriar chen en bisschoppen horen over de gevolgen van de Golf oorlog voor de verhouding tussen christenen en moslims enerzijds en christenen en jo den anderzijds. De deelnemers aan de twee daagse ontmoeting zijn de ze ven katholieke patriarchen in het Midden-Oosten, onder wie de Iraakse patriarch Raphaël I Bidawid, de voorzitters van de bisschoppenconferenties in Noord-Afrika, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en België en enkele vooraanstaande curie medewerkers. De Nederland se kardinaal A.J. Simonis is niet uitgenodigd. beroepingen Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Colijnsplaat E. van Rooijen te Beusichem en Zoel- mond; te Oud-Beijerland(deelge- meente Ontmoetingskerk) M.C. van der Meer te Terneuzen; te Bergentheim H.G. Jumelet, kand. aldaar, die dit beroep heeft aan genomen. Aangenomen naar Hoornaar H. Klink te Meteren en Est; naar Ter Aar J.K. Vlasblok te Ommen. Toegelaten tot de evan geliebediening mevr. A.H.C. Brugman-Kuipers, postbus 35, 2064 ZG Spaarndam, tel: 020- 374487; A. Heij, Rotterdamseweg 24, 2921 AP Krimpen aan den 01807-1549. Toegelaten tót de evangeliebediening en beroep baar J.G. Amesz, Gerardskruid 6, 3068 DW Rotterdam, tel: 010- 4200949. Gereformeerde Kerken Beroepen te Gauw-Terzool(part- time) J.J. Kappers, kand. te Ter- zool die dit beroep heeft aange nomen. Aangenomen naar Alk- maar(wijk Oost Herv./Geref.) mr.drs. J.C. den Hertog te Del- den(part-time); naar Steenwijk drs. J. Kooistra te Frieschepalen- Siegerswoude. HUIS TER HEIDE Er komen meer Poolse pries ters in het aartsbisdom Utrecht werken. Het ex periment wordt verbreed en verdiept. Dit maakte kardinaal dr. A.J. Simo nis, aartsbisschop van Utrecht, afgelopen week einde bekend op de dio cesane pastorale raad, het adviesorgaan van het aartsbisdom. De priester raad heeft er inmiddels mee ingestemd dat het aantal van drie priesters wordt uitgebreid tot vijf. De eerste drie priesters, die sinds september 1988 in Ne derland werken, willen nog een periode in het aartsbidom blijven. Zij krijgen een twee de termijn van zes jaar voor gelegd die eventueel eerder beëindigd kan worden. Drie jaar geleden besloot kar dinaal Simonis bij wijze van experiment drie jonge pries ters uit het Poolse bisdom Opole, dat sterk op het Wes ten is gericht, in het aartsbis dom aan te stellen om „voor een deel het tekort aan jonge, vitale priesters ope vangen'. De drie (Josef Franik, Joa chim Skiba en Joachim Wrietzniok) zijn werkzaam in de parochies in respectievelijk Lemelerveld, Denekamp en Borne. Uit een onderzoek van vicaris dr. P.A.G. Rentinck,rector van het Ariënskonvikt, blijkt dat de ervaringen in het alge meen positief zijn te noemen. De bedenkingen vooraf zijn niet uitgekomen. De aanvan kelijke kritisch-afstandelijke houding in de betreffende pa rochies is veranderd in een positieve stemming: 'We zijn blij met deze priester'. Verantwoord Het is volgens Rentinck ver antwoord meer priesters uit het bisdom Opole te vragen. Daarbij moet dan wel scherp worden geselecteerd: evenals de eerste drie moeten de vol gende priesters ook open mensen zijn. Die moeten van af het begin het Nederlands beter beheersen dan de eerste lichting. Verder blijkt de ter mijn van drie jaar te kort te zijn. Gedacht wordt nu aan een eerste periode van 5 jaar met de mogelijkheid van ver lenging van nog eens vijf jaar. De priesters blijven geïncardi- neerd in het bisdom Opole en keren daar ook weer terug. Vicaris-generaal dr. A.J. Ver meulen wees er tijdens de DPR-vergadering op dat de emotionele weerstanden tegen juist Poolse priesters aanvan kelijk nogal groot waren. De RK Kerk in Polen is conser vatiever dan hier. Bovendien heeft het feit dat de huidige paus een Pool is, waarschijn lijk ook een rol gespeeld. Die aanvankelijke vrees voor 'Poolse priesters' bleek onge grond, aldus Rentinck in zijn rapport. De drie priesters worden iri het algemeen ge waardeerd om hun openheid en leergierigheid. Wel komt een enkele keer de vraag op of ze ook naar jongeren kun nen luisteren. In Polen ko men jongeren bij de priester voor katechetische vorming en serieuze gesprekken. In Nederland wordt meer.' ver wacht dat de priester naar de jongeren toegaat en vragend zoekt wat onder de jongeren leeft. De drie Poolse priesters staan volgens Rentinck in het alge meen waarderend tegenover de RK Kerk in Nederland en hun collega-priesters. „Wat ze missen is eerbied voor sacra menten in het algemeen en voor de eucharistie in het bij zonder alsmede het ontbreken van de biecht. Grote proble men hebben ze wanneer eucharistische gebeden ver vangen worden door tafelge beden van eigen bodem, waarin ze de katholiciteit mis- Verder verbazen ze zich over de vergadercultuur in Neder land. Eén van hen stelde de vraag: wat is de motivatie van mensen die wel actief in een werkgroep meedoen maar bij na niet aan de zondagse litur gie deelnemen? Behalve deze Poolse priesters kent het aartsbisdom twee priesters van Vietnamese af komst (voormalige bootvluch telingen) en één uit Zuidafri- ka alsmede pastorale werkers uit Duitsland, Zwitserland en de Verenigde Staten. Meer bijbelinvoer in Cuba STUTTGART De soci alistische regering van Cuba heeft toestemming gegeven voor de import van 100.000 bijbels, nieu we testamenten en bijbel se boeken. Dit heeft het Duitse Bijbelgenootschap meegedeeld. Tussen 1965 en 1990 mochten er in totaal slechts 110.000 bij bels worden ingevoerd in het 10 miljoen inwoners tellende land. De regering heeft vol gens het Duitse Bijbelgenoot schap „een open oor" voor de belangen van christenen sinds de ontmoeting tussen presi dent Fidel Castro en verte genwoordigers van de ker ken, in april van vorig jaar. De hoop bestaat, dat er vol gend jaar in Cuba een bijbel genootschap kan worden op gericht, aldus het Duitse Bij belgenootschap. Uit de lengte én de breedte PvDA-leider en vice-premier Kok zal zich door een nedeia laag overmorgen bij de verkiezingen voor de Provincial Staten niet van de wijs laten brengen en de coalitie met hbr CDA voortzetten, zo heeft hij afgelopen weekend onomwoij^ den laten weten. Dit standpunt getuigt opnieuw van een kwaliteit waarvan deze sociaal-democratische voorman g, afgelopen tijd al vaker blijk heeft gegeven: grote realiteitszi n. AlS minister van financiën ervaart Kok als geen ander )r zijn partij dat het dragen van regeringsverantwoordelijkhe re met zich meebrengt dat ook de eigen achterban van tijd t 1 tijd moet worden geconfronteerd met onaangename booir schappen. Tegelijkertijd is hij er van doordrongen geraal- dat hij alleen daardoor ook zeggenschap houdt over de gaiT zaken in het land en daardoor voor zijn achterban meer kj doen dan wanneer hij langs de kant gaat staan. NEEM de Tussenbalans, die het kabinet onder aanvoerii van het duo Lubbers-Kok vrijdagavond vrijwel ongeschoi den door de Tweede Kamer loodste. Tal van maatregelen d^ daaruit voortvloeien behoren bepaald niet tot de categorJ 'leuke dingen voor de mensen', maar een feit is dat de last< straks evenwichtig worden verdeeld en daarvoor verdie het kabinet, dus inclusief Kok en zijn PvdA-collega's, e<„ compliment. Het is bijvoorbeeld hoog tijd het ziekteverzuim van werl nemers (en dus het beroep op de Ziektewetuitkeringen) teri )f te dringen. Dat bevordert de arbeidsproduktiviteit en leve het rijk en de werkgevers geld op. Het voorstel van het kal 1C net om werknemers die ziek zijn (of willen zijn) geduren^, de eerste twee etmalen evenzovele atv-dagen in te laten 1 veren is dan ook verdedigbaar. Dat geldt evenzeer voor h snoeien in het woud van subsidies, zij het met één uitzond g ring: het was een hoogst ongelukkige keuze van het kabinj( om ook het kapmes te zetten in de subsidies voor de aanpap sing van woningen voor gehandicapten. L ALLESZINS te billijken is het plan om het autorijden foil duurder te maken. Een kabinet dat de strijd tegen de milien; vervuiling hoog in z'n vaandel heeft staan, is dat zelfs aar: z'n stand verplicht. Het lijkt misschien ongerijmd tegelijker tijd ook het openbaar vervoer duurder te maken, maar g zien de hoge bedragen die de overheid jaarlijks op het ope,ft baar vervoer toelegt, is ook dat verdedigbaar. De schuld^a van de staat nopen ertoe dat de gelden om het overheidstel kort terug te brengen uit de lengte én de breedte komen. 1 Keuze voor het omroepbeste NEDERLAND heeft jarenlang in de unieke situatie gelee naast een algemene NOS te kunnen beschikken over een gen omroep voor elke politieke zuil. Buitenlanders warr^ daar jaloers op. Het bestel bleek weerbaar en wist de koni van algemene omroepen als TROS en Veronica te overlevi De wet hielp hen, doordat de omroepen verplicht werden een breed aanbod van programma's. De komst van RTL4 de kabel hebben nu het oude bestel ondermijnd. De omrc pen zoeken naarstig naar een antwoord. Het organisatieb£ reau McKinsey heeft geadviseerd meer Nederlands drama brengen, een meer horizontale programmering te volgen, u breiding van de STER-tijd aan te vragen (ook op zondag) een tactischer verdeling van zendtijd door te voeren, dat w zeggen: breed toegankelijke programma's op goed bekek^j uren. jr gh De omroepen zijn het eens over die analyse, maar hebbr moeite met de verdeling van de zendgemachtigden over i verschillende netten. Drs. M. de Jong, de voorzitter van i NOS, stelde voor AVRO, KRO en NCRV op Nederland lot. der te brengen; Veronica, TROS en EO op Nederland il NOS, VARA en VPRO op Nederland 3. De omroepen v;nl Nederland 1 zijn daar tegen. Ze voelen zich met twee zend^r vonden achtergesteld ten opzichte van Veronica en TR0J{ die drie avonden kunnen claimen. Ze vinden ook, dat Ver^ nica en TROS te veel vrijheid krijgen zonder een principü n keuze te maken voor het huidige omroepbestel. Ze vrezen enge band tussen NOS en VARA. En ze zien in zijn alg1 meenheid de onderlinge tegenstellingen als te groot, tervi^ het juist de bedoeling was de omroepen elkaar te laten a^ vullen om één blok te kunnen vormen tegenover de co^jc mercie vanuit Luxemburg. De EO en de VPRO konden wel instemmen met de nieu]f indeling. De EO wilde weliswaar liever op Nederland maar.de andere A-omroepen vonden dat Nederland 1 dai door te veel een 'reli-net' zou worden. De EO was bereid te binden om het oude bestel te redden. Maar de NCEy KRO en AVRO weigerden het hele pakket te aanvaardt Minister d' Ancona heeft nu gedreigd zelf de knoop door hakken. „Ik vind het beschamend", zei ze. „De heren zitl maar met de armen over elkaar te roepen om meer geld. ben niet bereid die besluiteloosheid te honoreren" JÉ De omroepen zullen snel een keus moeten maken. Het kl sieke bestel is het waard. De gemiddelde Nederlander tenslotte al gauw twee uren per dag voor de televisie. De levisie bepaalt voor velen het beeld van de wereld. Zelfs éte actualiteitenomroep als EO's Tijdsein trekt een kijkers} bliek dat voor 85 procent van algemene signatuur is. Alle den om voor de blijvende invloed van de identiteit te kiez zelfs als die keus betekent dat men moet inleveren op kan of zendtijd. JT £cidóc(Boutmit Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uui Abonnementsprijzen (inclusief 6BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaai^ per maand f. 25,70 per maand 26, per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f. 78, per jaar f 294,30 per jaar f. 299, Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2