Kerk blijft taak houden £eidóc6ou4a/nj! brieven van lezer; kerk wereld Vaticaanse pers valt VS aan Poolse bisschoppen veroordelen slappe arbeidsmoraal £eiclóe(3ou%ci/rit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidóaQowumt WOENSDAG 27 FEBRUARI 1991 PAGIN 'Is Roemenië perkt zendtijd Hongaarse televisie in Paus: Rerum Novarum actueler dan ooit i-HERTOGENBOSCH De Roemeense regering heeft het besluit genomen om de zendtijd van de Hongaarse afdeling van de televisie in Boekarest te halveren. Dit deelt de stichting Kerk in Nood- Oostpriesterhulp in 's-Hertogenbosch mee. De achtergronden van het besluit zijn door de regering in Boeka rest niet nader uiteengezet. Bekend is dat er door het sterk op levende nationalisme in Roemenië een fel-anti-Hongaarse stemmming heerst in Roemenië. Ook onder Ceaucescu had de Hongaarse minderheid zwaar te lijden. De „Romóniai Magyar Democrata SzVetseg, het Hongaars Democratisch verbond in Roemenië heeft daarop de kerken opgeroepen om uit protest voorlopig alle klokken op elke maandag om vier uur namiddag te luiden. De eerste keer hebben de klokken geluid op maan dag 25 februari. VATICAANSTAD Het Vaticaan heeft een videoband uitge geven, waarop paus Johannes Paulus II zegt dat de honderd jaar oude sociale encycliek Rerum Novarum actueler is dan ooit. De wereld smacht, zo zegt Johannes Paulus II, „naar ge rechtigheid en vrede, naar vrijheid en solidariteit". De paus be klemtoont op de videoband dat de sociale leer zoals die in Re rum Novarum geformuleerd is, niet zomaar een doctrine is, maar de levensstijl moet zijn van elke christen. Hij roept chris tenen op „temidden van de instorting van ideologieën en syste men" in elk aspect van het sociale, culturele, politieke en eco nomische leven de leer van de kerk te verwerkelijken. Rerum Novarum, de eerste sociale encycliek van de rooms-katholieke kerk, is in 1891 gepubliceerd door paus Leo XIII. Waarom trekt mij toch zo de wereld aan, wil ik alles zien en niets overslaan?.. ROME De krant van het Vaticaan, de Osserva- tore Romano, heeft giste ren fel uitgehaald naar de Amerikaanse presi dent Georges Bush. Hoofdredacteur Mario Agnes van het blad ver gelijkt de „vredesinspan ningen" van Sovjetpresi dent Gorbatsjov met de hoogmoed waaraan de Amerikaanse president zich zou overgeven. Ook andere Romeins-katho lieke organen zoals Civilta Cattolica en II Sabato hebben het Amerikaanse optreden in de Golf gehekeld. Maar het zwaarste geschut werd giste ren gelanceerd door Osserva- tore Romano. Het blad schrijft dat „de oorlogsbaronnen heb ben gewonnen" en dat de „oorlogsplannen over de vrede hebben gezegevierd". Het katholieke weekblad II Sabato neemt ook Bush per soonlijk onder vuur. Deze wordt een man genoemd die „om niemand wat geeft". Hem wordt verweten dat hij het vredesvoorstel van Gor batsjov om zeep heeft gehol pen door het de steun te ont houden die het eerder in de wereld had gekregen. Paus Johannes Paulus heeft in zijn interventies over de oorlog zich steeds afkerig ge toond van het door de geal lieerde coalitie gebruikte ge weld. Afgelopen zondag zei hij dat degenen die de grond oorlog zijn begonnen zich af moeten vragen of dit met hun geweten in overeenstemming te brengen is. Waarnemers wijzen er op dat de opstelling van de paus in hoge mate wordt ingegeven door zijn zorg voor de katho lieke minderheden in de Ara bische staten. De Amerikaanse bisschoppen hebben zich al eerder kritisch uitgelaten over de felle anti- Amerikaanse toon van het Vaticaan en met name de paus. Noordhollandse kerken opgenomen in monumenten- register HAARLEM De pro- vincie Noord-Holland heeft een monumenten- register gemaakt van kerkgebouwen. In 'Ker ken in Noord-Holland van 1800-1940' zijn uitge breide beschrijvingen van kerken uit de hele pro vincie opgenomen. De provinciale gedeputeerde voor de monumentenzorg, F.J. Tielrooij, biedt morgen het eerste exemplaar aan aan de burgemeester van Hilver sum, mevrouw J.G. Kraaije- veld-Wouters. In het monumentenregister over de kerken in Noord-Hol land zijn kerkgebouwen opge nomen uit onder meer Aals meer, Hilversum, Andijk, Graft, Nederhorst den Berg, Schagen en Zaandam. De pro vincie beschermt deze kerken mede omdat het gaat om ob jecten die nogal zijn veron achtzaamd in het monumen tenbeleid. Bijzondere aan dacht is gegeven aan gebou wen van kleinere kerkge nootschappen, zoals een voor malige synagoge in Zaandam en enkele doopsgezinde ker ken. De monumentenregisters van Noord-Holland worden ge maakt op grond van de pro vinciale monumentenveror dening. De verschillende re gisters zijn per gemeente of per categorie ingedeeld. Op de lijst wordt vastgelegd welke objecten voor provinciale be scherming in aanmerking ko- Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Gouda (toez.) W.L. van der Geer te Veenendaal (deelge meente Sola Fide); te Hattem A.C. Kortle/e te Ede; te Haarlem als predikant voor bij zondere werkzaamheden (Direkteur Stichting Diakonaal Centrum van het gevangenispastoraat) W.H. Brouwer, kandidaat te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Uddel A.L. van Zwet te Ter Aa (U). KAMPER HOOGLERAAR JELSMA ONDANKS KERKVERLATING OPTIMISTISCH KAMPEN „Ik ben ab soluut niet pessimistisch over de toekomst van de Kerk. Ik geloof er niets van dat de Kerk in een verwereldlijkte samenle ving niet meer zinvol zou zijn. Misschien dat de or ganisatievormen van de kerken zullen verande ren onder de druk van de tijd, maar er is sprake van een groeiende religieuze behoefte. Zolang mensen beelden nodig hebben om uit te drukken wat ze willen met hun leven, blijft de Kerk relevant". Prof. dr. Auke Jelsma, hoog leraar in de kerkgeschiedenis, is de nieuwe rector van de Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken in Kampen. Een opmerkelijke keuze, omdat zijn benoeming tot hoogleraar aan de Univer siteit aan de Oudestraat enige jaren geleden de nodige voe ten in de aarde had. Jelsma gold toen als de verte genwoordiger van een stro ming binnen het kerkelijk- theologische bedrijf, die zijn kritiek op het functioneren van de kerken in de samenle ving niet voor zich hield, maar bleef wijzen op de maat schappij-kritische functie van de Kerk. Een visie die niet alle traditio nele gereformeerden met hem deelden. Jelsma kent de rich tingen binnen kerkelijk Ne derland als geen ander: zowel de mystiek als de bevindelijk heid, de rol van de vrouwen in de kerkgeschiedenis, de kerkvaders maar ook de ket ters. Zingeving „Ik zie het als de taak van de Kerk om de bezinning op gang te houden over zinge vingsvraagstukken. Het is niet voor niets dat de Kerk, zelfs in haar meest geseculari seerde (verwereldlijkte) pro porties, erbij gehaald wordt als het gaat om geboorte en dood". „Daar waar mensen met de diepste levensvragen gecon fronteerd worden, functio neert de Kerk en dat zal ze blijven doen. Mensen kunnen niet zonder een mensvisie, zonder een visie op de toe komst van de samenleving, zonder mythen, zonder verha len waarin de mensheid haar diepste overtuiging weergeeft. Daar is de Kerk voor. Mensen hebben een beeld nodig van wat ze willen met hun leven en de menselijke samenleving heeft een bedding nodig voor haar vitaliteit, haar energie". Kerkverlating Jelsma zegt absoluut niet somber te zijn over de toe komst van de Kerk. Er wordt momenteel heel erg veel ge sproken over de zogeheten kerkverlating. Mensen verlaten de georgani seerde Kerken en zoeken hun eigen wegen als het gaat om de zingevingsvraagstukken: „De Kerk is niet meer dan een organisatie-vorm van de (christelijke) religie. Deze or- Rector Jelsma: 'We staan er in Kampen beduidend beter voor dan bij andere theologische opleidingen', foto: freddy schinkel ganisatievorm kan verande ren, maar de behoefte aan re ligie blijft bestaan. Misschien dat bepaalde organisatievor men verdrogen onder de druk van de tijd, maar geen enkele samenleving kan zonder een bedding voor haar levense nergie. Bovendien zou ik de periode waarin wij leven niet aan willen duiden als een ge seculariseerd tijdperk. Mis schien zijn de mensen mo menteel wel religieuzer dan ooit tevoren'. 'Onze Westerse samenleving is versplinterd geraakt onder invloed van diverse, zich ver mengende culturen en gods diensten. Het zou me zelfs niet verbazen als meer men sen zich met religie bezig hou den dan in de zestiende eeuw". „In ieder geval treffen we de zelfde veelheid van manieren van geloven aan als in de tijd van de reformatie. We hoe ven dit niet te veroordelen. Vroeger legde elke Kerk een manier van geloven op aan haar leden. Momenteel laten mensen zich niet meer bepa len door een kleine elite van geestelijke leiders, ambtsdra gers, de clerus". „Mensen zijn mondiger ge worden en willen zelf bepalen wat ze willen geloven. Om een voorbeeld te geven: de reïncarnatie-gedachte was tot voor kort onverenigbaar met de christelijke confessie. Nu vragen veel mensen zich af of deze theorieën wel kloppen met de levenservaringen die ze zelf hebben. Dat kan tot gevolg hebben dat kerkdien sten slechter bezocht worden, maar dat betekent niet dat dienstiger geworden zijn". De Kerken hebben vele ta ken. Het leven met alle zinge vingsvraagstukken rondom de diepste levensvragen biedt een scala van mogelijkheden aan de Kerk om op in te spe len. Jelsma ziet het als de belang rijkste taak van de Kerk om de samenleving leefbaar te houden: „In de godsdienstige geschiedenis is het de functie van de religie om een zinvol verband te weven voor de plek die een volk heeft te midden van de andere vol ken. Dat is het spannende wat we momenteel zien in de Ara bische wereld, het Midden Oosten en de Derde Wereld. Zij maken zich vrij van onze Westerse zingevingspatronen, zij zoeken een eigen identiteit en storten zich daarom weer in de religie". „Maar ook het Buddhisme doet een poging in te gaan op de vragen van deze tijd. Over al zie je dat samenlevingen bezig zijn met het zoeken naar deze identiteit, naar nieuwe patronen voor hun onderlinge verhoudingen. We staan aan het begin-van een periode van een ongekende opleving van religie. Hetgeen gepaard zal gaan met een aantal over gangsverschijnselen als het fundamentalisme. Door de onzekerheid zal een aantal groepen teruggrijpen op een vroegere stellingname. 'Maar het is niet meer dan een bij verschijnsel". Opleving baar zal laten vertalen. On langs verschenen berichten in de media dat de belangstelling voor het theologisch onder wijs bij jongeren duidelijk minder aan het worden was. Voor de Universiteit aan de Oudest'raat in Kampen bete kent dat concreet: minder stu denten en minder docenten. Het aantal docenten zal de komende jaren verminderd worden van dertig tot 25. Jelsma daarover: „Toch staan we er in Kampen beduidend beter voor dan bij de andere theologische opleidingen. We moeten ons niet blind staren op de snelle groei tussen '70 en''85, toen we plotseling van zeven naar 35 docenten gin gen. We leefden in een wel vaartsperiode, alles kon". „Nu de welvaart daalt krijgen we te maken met de proble men van de studieduurver korting en de studiefinancie ring, we moeten een aantal stappen terug doen, maar dat zijn maar kleine stapjes als je het vergelijkt met wat we wa ren voor 1975". „Bovendien heeft Kampen er nog nooit zo goed voorgestaan in haar buitenlandse contac ten: er hebben nog nooit zo veel buitenlandse studenten aan ons instituut gestudeerd. En theologie is één van de weinige studierichtingen waarbij we mensen gegaran deerd een baan kunnen bie den na afloop. We kunnen hen een perspectief bieden. Het aantal jongeren dat domi nee of priester wil worden neemt af, m^ar dat wil niet zeggen dat de belangstelling voor zingevingsvraagstukken afneemt". Toch zou men kunnen consta teren dat er in de loop van de tijden het nodige is veran derd. In de zestiger en zeven tiger jaren was er binnen de wereld van de theologie een grote belangstelling voor het zogeheten maatschappelijk en politiek engagement. Deze be langstelling is aan het ver schuiven. Zingevingsvragen of politiek, is dat het dilemma? Dr. Jels ma: „Een eenzijdige fixatie op het politieke aspect kan uitlo pen op een vereniging van de religieuze bezinning. Het poli tieke aspect van de religie kan pas duidelijk worden bin nen het kader van zinge vingsvraagstukken' „Mensen hebben spiritualiteit nodig om de politieke vraag stukken aan te kunnen. Poli tiek activisme zonder aan dacht voor zingeving kan makkelijk leiden tot ad hoe oplossingen, een fuik van op pervlakkigheid waar veel po litici in terechtkomen". „Wat we in de loop van de tij den hebben ontdekt is dat we deze dimensies op elkaar moeten betrekken. Maar er is een vast punt in de geschiede nis van de Kerk: we dienen de Kerk en de samenleving te beoordelen op de gevolgen die de ontwikkelingen hebben voor de zwaksten. Hoe de sa menleving daarmee omgaat is bepalend voor het gehalte van die samenleving. De gevolgen die maatschappelijke ontwik kelingen hebben voor de zwakken vormen de beste mogelijkheid om de kwaliteit van de Kerk, de samenleving en de religie te beoordelen". RINUS VAN WARVEN Catharijneconvent toont geschiedenis jezuïeten UTRECHT Het Rijksmu seum Catharijneconvent te Utrecht houdt van 17 maart tot en met 9 juni een expositie over Jezuïeten in Nederland. Aanleiding is het 450-jarig be staan van de orde die door de Spanjaard Ignatius van Loyo la werd opgericht. De orde der Jezuïeten heeft altijd veel reacties opgeroe pen. De strijdbare paters za gen het als hun taak het aan de Reformatie verloren ge bied voor Rome terug te win nen. Vanaf het ontstaan heeft de orde door haar onvoor waardelijke trouw aan de paus te maken gehad met ver dachtmakingen, achterdocht en tegenwerkingen. Ruime aandacht is er voor de vaak tumultueuze geschiede nis van de orde in Nederland. In de 17e eeuw hielden de Je zuïeten zich met succes bezig met de zielzorg. In later eeu wen kwam daar de opleiding van de jeugd bij. Beroemde scholen als het 'Ignatius' in Amsterdam, het 'Canisius' in Nijmegen en het 'Aloysius' in Den Haag hebben tienduizen den katholieke jongens opge leid en zo de katholieke emancipatie bevorderd. Baptisten helpen ex-gevangenen bij terugkeer MOSKOU Dertig Russi sche baptistengezinnen gaan verhuizen naar de streek Ria- zan zo'n 350 kilometer van Moskou, om daar een zestien- de-eeuws dorp te herbouwen. Doel van het project is ex-ge- vangenen de mogelijkheid tot rehabilitatie te bieden. De ge zinnen komen uit alle delen van de Sovjetunie en hebben een grote verscheidenheid aan beroepen. Sommigen zijn boeren, anderen bouwvak kers, timerlieden, schilders of onderwijzers. De gezinnen be horen allen tot de Baptisten Unie, die daar de Evangeli sche Christelijke Baptisten Kerken heet. Voor dit speci fieke project hebben ze zich verenigd in de boerenassocia- tie De Hervorming. Het is een privé-onderneming, een uniek gebeuren in de Sovjetu nie. De regering in Moskou heeft de associatie 2200 hectare grond voor het project ter be schikking gesteld, toen zij van de baptistenplannen hoorde. Twee jaar geleden begonnen leden van de baptistenge meente in Moskou bezoeken te brengen aan de gevangenis. Door de contacten die er ont stonden kwamen sommige ge vangenen tot geloof in Chris tus. Er is nu een gemeente in het Moskouse Huis van bewa ring. De leden van de Mos kouse baptistengemeente ont dekten echter al snel dat de nieuwe bekeerlingen na hun vrijlating met immense moei lijkheden geconfronteerd worden. Zo is het bijna onmo gelijk om woonruimte en een baan te vinden. Doordat in kranten en tijdschriften over deze problematiek gepubli ceerd werd, raakten baptisten in de Sovjetunie ervan op de hoogte Enkelen raakten dus danig geïnteresseerd dat zij het idee opvatten om een as sociatie van landbouwers op te richten. Op deze wijze wil len zij de ex-gevangenen aan woonruimte en werk helpen. De gezinnen kunnen gaan wonen in de houten huisjes in het verlaten dorp die uit de zestiende eeuw stammen. WARSCHAU De Pool se bisschoppen hebben de arbeidsonrust in hun land scherp veroordeeld. In een herderlijk schrijven, dat in alle kerken werd voorgelezen, roepen de bisschoppen hun landge noten op, de „arbeids- deugd" en de lust in het werk te hervinden. Tot de christelijke arbeidse thiek horen volgens de bis schoppen verantwoordelijk heidsgevoel, zorgvuldigheid bij het werken, loyaliteit en het uitvoeren van al het opge dragen werk. Natuurlijk moet het salaris eerlijk en passend zijn, maar wanneer dit niet het geval is, mag dat geen re den zijn om het werk niet goed te doen, schrijven de bis schoppen. Ze verwachten, dat alleen in goed overleg met de werkge vers de huidige economische moeilijkheden in Polen over wonnen kunnen worden. Deze werkgevers hebben wel een „morele rehabilitering" nodig, doordat zij in het verle den door de communistische regering steeds weer onder druk gezet werden. Maar ook de werknemers hebben door hun vaak inefficiënte werk methode bijgedragen aan de verwachte werkloosheid. In het schrijven roepen de bis schoppen verder het vakver bond Solidariteit op, te zorgen voor de sanering van de eco nomie. „Wij betalen de priis voor ja ren van verwaarlozing en utopisch beleid", stellen de bisschoppen. Als negatieve gevolgen van het communisti sche bewind noemen ze „een gebrek aan democratische vaardigheden, aan de vaar digheid om dialogen en poli tieke debatten te voeren", een klimaat van wantrouwen, on geduld en intolerantie en de onwetendheid over de regels voor een politiek en maat schappelijk samenleven. Op naar Baghdad? W ie NlETS wijst er op dat de VS en hun bondgenoten haast Vol len maken met een staakt-het-vuren. Bij zo'n besluit p de nodige omzichtigheid, want dictators zijn taaie repfci I en Saddam Husayn behoort tot de allertaaiste soort1 Iraakse leider moet desondanks langzamerhand beseffei in de confrontatie met George Bush voor hem niets ijW( valt te redden, mogelijk zelfs niet zijn eigen huid. De Ar kaanse president heeft volgens zijn omgeving een zeer soonlijke wrok opgebouwd jegens zijn Iraakse tegenspel Saddam Husayn moet hangen als het aan Bush ligt. In de eindfase van de Golfoorlog pleiten veel rationele, tieke overwegingen juist tégen een Amerikaanse op dei naar Baghdad. Maar uit de houding van Bush blijkt dat dam Husayn nog slechts één verkeerde stap hoeft te ze aig: en de VS gooien alle remmen los, zelfs indien dat zou betjt- nen dat de coalitie op het slagveld uit elkaar zou vallen, het instinct tot zelfbehoud dat potentaten eigen is heeft dam Husayn zijn overlevingsstrategie kennelijk op die tenschap afgestemd. Is dat de reden dat de Iraakse tro tot dusverre geen chemische wapens hebben ingezet? MOGELIJK ook heeft Saddam Husayn van Moskou te staan gekregen dat hij zijn eigen doodvonnis zou tekenei dra hij de coalitietroepen met gifgas zou bestoken. En aa zien de Iraakse dictator absoluut niet van het toneel werjihe verdwijnen, zijn de gifgasgranaten gelukkig in de voorrin bunkers gebleven. Sterven voor de goede zaak is welis s 1 mooi en aardig, maar dan voor anderen: dictators hel daar hun kanonnevlees voor. DAT kanonnevlees marcheert ondertussen echter als even kan massaal richting Saudisch krijgsgevangensc ,7 Als Saddam Husayn, wiens marine rust op de bodem va Perzische Golf en wiens luchtmacht in Iran logeert, echt gerekend op zijn landleger, dan is hij bedrogen uitgekoi Hem rest slechts de gevechtskracht van de Republike^ Garde, die dan wellicht volgens oude gardetraditie wèl li sterft dan zich overgeeft, maar dat moet nog blijken. BEHALVE tijdwinst zou het Saddam Husayn. niets oplNS ren. Hij zou slechts zijn allerlaatste machtsbasis verliep Zelfmoord van de Garde betekent zelfmoord van Sad Husayn. Het is dan ook niet verrassend dat de Iraakse d tor onder deze omstandigheden het doet voorkomen of h handdoek in de ring gooit en schielijk probeert een stalez het-vuren te bereiken. Hij heeft geen keus meer. Ge'Jf, Bush zal zo lang mogelijk doen alsof hij de handdoek ziet liggen. En Gorbatsjov, die zichzelf tot ringrechter I benoemd, zal trachten Saddam Husayn in de neutrale te dringen. Er is intussen zoveel gebeurd, er zijn zoveel offers gebrfldi en Saddam Husayn is zo onbetrouwbaar gebleken, dat cu Washington en de overige leden van de alliantie niet in r lijkheid mag worden verwacht dat zij op grond van ondu ut lijke verklaringen hun offensief afbreken. Alleen omd Iraakse dictator eindelijk en met veel slagen om de arm te willen doen wat hij maanden geleden had moeten doei tijf waarvoor hij ook nog in het afgelopen weekeinde voloj 2, gelegenheid heeft gehad. Maar van de coalitie mag wel den verwacht dat zij de vraag „hoe nu verder?" binnen r^' lijke tijd voorlegt aan de Veiligheidsraad van de VN. Minister Kok en de PvdA erl IV Er is bij de PvdA een tijd geweest dat het congres regeejkri De Tweede-Kamerfractie werd vaak gecorrigeerd doofm2 bevlogen afgevaardigden, waarover de PvdA in grote aai len beschikte. PvdA-kamerleden liepen op het congres knikkende knieën naar de voorste rijen. Dit jaar viel mee maar toen was de Tussenbalans nog niet opgem; Daarom verbaast het niet dat PvdA-voorzitter Sint op [ee spreekbeurt roept dat de huurverhoging van 5'/2 procei veel van het goede is. Het partijbestuur gaat op een punt van de Tussenbalans nog een stapje verder: het odjj^ baar vervoer mag niet duurder worden. MINISTER Kok krijgt dus op twee belangrijke punten f<t'^ tegenwind uit zijn eigen partij. Ongetwijfeld mede metf, oog op een rampspoedige verkiezingsuitslag. Gelukkig i geert de minister nuchter: in het debat komt hij niet vrouw Sint tegen, maar fractieleider Wöltgens. En zo is f De beslissingen worden in het parlement genomen, niej^ een partijbestuur. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezonat stukken te bekorten g' geweest dat Ceylon wel d lijk een Nederlandse kolon geweest. Van 1658 tot 1796,m( ker niet de minst welvarejPP periode! Tot op de dag vandaag zijn restanten uit tijd bewaard gebleven en lt ren de nazaten van de Nei landse kolonisten de hers' nog steeds hun a#" ve bijdrage aan de Srilanka se maatschappij. Jammer het toneelstuk blijkens het tikel eigenlijk weinig of n met Ceylon te maken heeffV Mevr. C. P. van der Does, HOOGLAND. keli ui: 'De Buddha van Ceylon Als je je hart hebt verloren in dat boeiende land word je meteen aangetrokken door een interview over het toneel stuk 'De Buddha van Ceylon'. Het is dan extra teleurstellend als uw verslaggever stelt dat Ceylon oftewel het huidige Sri Lanka nooit een Neder landse kolonie is geweest. Als hij er een geschiedenisboek op had nageslagen was te melden Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071-122 244 Postadres. Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071-122 248. van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij-betaling per acceptgirokaai per maand f 25,70 per maand 26, per kwartaal f. 76,60 per kwartaal 78. per jaar f. 294,30 per jaar f. 299, Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2