„Muren slechten en kloven dichten
tussen wereldculturen is onze taak"
Gemeente Lisse zet Buijze Pers aan de kant
Leiderdorp: Woningbouw
programma loopt gevaar
LEIDEN OMGEVING
EeidócSouoont
WOENSDAG 27 FEBRUARI 1991 PAGINAI
CNVHet Groene Hart
is geen 'heilig huisje'
LEIDEN Het Groene Hart, het nu nog landschappelijke
gebied tussen Den Haag, Leiden, Gouda en Rotterdam, mag
niet te intensief worden bebouwd. Maar het Groene Hart als
een soort 'heilig huisje' conserveren en daarmee isoleren
voor sociaal economische ontwikkelingen in de Randstad
moet worden voorkomen. Dit staat in een gisteren versche
nen CN V-ad vies aan het provinciebestuur van Zuid-Hol
land. Het Groene Hart mag niet voor alles wijken, aldus het
CNV. „Belangrijke plaatsen als Alphen, Gouda en Gorichem
moeten ook in de toekomst de ruimte krijgen om hun werk
gelegenheid op peil te houden. Daarnaast hebben deze ste
den nog een belangrijke functie: het opvangen van de vraag
naar terreinen voor woningbouw en bedrijfslocaties van de
kleine plaatsen in het Groene Hart. Ook kunnen zij bijdra
gen in de verlichting van de druk op de stedenring". Het
CNV bepleit het behoud van groene corridors naar dit hart,
zoals het open gebied tussen Leiden en-Den Haag.
LISSE Ruzie tussen
weekbladuitgeverij Buijze
Pers en de gemeente Lis-
se heeft ertoe geleid dat
de gemeentelijke voor
lichtingskolom met on
middellijke ingang niet
langer in het weekblad
De Lisser verschijnt. De
rubriek is voortaan te
vinden op pagina 2 van
Uw Thuiskrant, Week
blad voor de Bollen
streek.
Burgemeester en wethouders
van Lisse willen niet zeggen
waarom de al tien jaar in De
Lisser verschijnende gemeen
telijke rubriek zo plotseling is
opgezegd. Lisse had een jaar
contract voor de rubriek afge
sloten.
Er is geen enkel gesprek ge
weest over de onverwachte
stap van de gemeente Lisse.
Buijze Pers moest het nieuws
vernemen uit de advertentie
in het eigen blad, waarin de
stopzetting aan de lezers van
de Lisser werd bekendge
maakt. Nadien is er geen con
tact meer tussen Buijze Pers
en de gemeente Lisse geweest.
Naar het waarom laat de ge
meente de bevolking voorlo
pig raden. „Als we dat hadden
willen zeggen, hadden we dat
wel in de advertentie gezet",
reageert gemeentesecretaris
H. de Vries terughoudend.
Volgens uitgever L. Buijze
ageert de gemeente Lisse met
haar optreden tegen de we
kenlange berichtgeving over
de bollenvilla's aan de Heere-
weg in Lisse-Noord. „Het ge
meentelijke standpunt stond
daarin breed uitgemeten,
maar ook de visie van de ver
eniging Oud Lisse. Dat de ge
meente daar niet blij mee was
kan ik begrijpen, maar ik kan
de feiten niet veranderen", al
dus Buijze.
Inmiddels is een brief de deur
uit naar de gemeente waarin
om de reden van opzegging
wordt gevraagd. Daarop was
vanochtend nog geen reactie
binnengekomen. Gemeentese
cretaris De Vries ontkent
noch bevestigt echter dat de
affaire rond de bollenvilla's
de aanleiding voor het opzeg
gen van de gemeentelijke in
formatiekolom zou zijn. De
gemeente zal echter niet de
eerste zijn die het contact
weer probeert te herstellen,
zo deelde De Vries vanmor
gen mee.
College Voorschoten boos
op omwonenden Bibelebon
k
VOORSCHOTEN Burgemeester en wethouders van Voorscho
zijn geschokt door de verwoesting van het voormalige gebouw
kinderdagverblijf Bibelebon aan het Aletta Jacobsplantsoen. Het
slopen gebouw ging de vorige nacht in vlammen op, nadat het mo
willig was aangestoken. Voor de slopers bleef er gisteren weinig v
over. Volgens het college hebben zowel kinderen als volwassenen
schuldig gemaakt aan de vernieling van het houten gebouw. Vei É>en
zing is er over het feit dat de buurtbewoners en de ouders van de
trokken kinderen niet hebben opgetreden tegen het wangedrag,
vernielingen begonnen direct nadat Bibelebon was verhuisd op i nbu
dagmorgen 24 februari. Ruiten, houten panelen en kozijnen moes 101
het ontgelden. De rijkspolitie wist brandstichting eerst nog te voor5
men, maar in de nacht van maandag op dinsdag moest het geböuw °ve
alsnog aan geloven. Voordat het gebouw in vlammen opging is het
professionele wijze ontdaan van koperen leidingen, geiser, keuk
blok, aluminium, brandhaspel, lichtarmaturen, onderdelen van de\ |C^j
warming, zonweringen en inbraakpreventie-apparatuur.
n
lebl
GER VAN WENGEN NEEMT AFSCHEID VAN VOLKENKUNDE
LEIDEN ,,Ik kom nog
weieens oud-studiegeno
ten tegen die ik in jaren
niet gezien heb. Die vra
gen altijd wat voor werk
ik nu doe. Als ik dan zeg
dat ik nog steeds bij het
museum werk, dan kijken
ze me wat meewarig aan.
Maar ik heb dit werk al
tijd met ongelooflijk veel
plezier gedaan". Ger van
Wengen (65) neemt vrij
dag afscheid van het
Rijksmuseum voor Vol
kenkunde maar blijft wel
kom. „De koffie staat hier
altijd klaar".
In het pand aan de Steenstraat
ligt 35 jaar arbeid die begon in
het vrijwel niets. In 1946
kwam Van Wengen in Leiden
aan als student. De bijbehoren
de stage was in het museum
van volkenkunde, waar hij
ook lid werd van de game-
langroep, een groep mensen
die zich tot de uitverkorenen
mocht rekenen die op de in
1883 door de handelsemployé
Von Siebold uit Indonesië
meegebrachte gamelan mocht
spelen. Het muziekinstrument
liet Van Wengen nooit meer
los, evenmin als zijn ontlui
kende liefde voor Indonesië.
In Leiden speelde van Wen-
gen Indonesische melodieën.
„Daar is dat instrument voor
gemaakt. Maar de Javanen die
onder de Nederlandse kolonis
ten moesten werken, waren
verplicht om Nederlandse
liedjes te spelen. Het Wilhel
mus en Wien Neêrlands bloed
door d'aderen vloeit. Wat dus
niet erg het geval was".
Van Wengen kwam direct na
zijn studie in 1956 in dienst bij
het museum. Het was toen
heel gewoon dat Jan en alle
man kunsthandelaren voor
al met voorwerpen van
over de hele wereld kwamen
aandragen. Dan kwamen ze
hier met fraaie maskers, maar
konden ze nooit iets méér ver
tellen dan dat het ding „ergens
uit Afrika" kwam. Maar Afri
ka is verschrikkelijk groot. We
t kenden zo dus helemaal geen
achtergronden van de voor
werpen die we tentoonstelden.
Het gevolg was dat ik met
steeds meer tegenzin m'n
werk ging doen. Ik wilde de
bezoekers van het museum
echt wijzer kunnen maken.
Iets kunnen vertellen over de
■1
Ger van Wengen temidden van de miniaturen van de Batak-hutten uit Indonesië: „Een geweldig land. Geweldig, geweldig".
FOTO: WIM VAN NOORT
cultuur waar dat masker van
daan kwam, welke functie het
had gehad, hoe het gemaakt
was en hoe knap dat eigenlijk
wel was".
Pretenties
„Langzamerhand kreeg het
museum nieuwe pretenties en
kwam de directeur, Locher
was dat toen, met het idee een
educatieve dienst in het leven
te roepen. Of ik dat wilde
doen. Nou, dat leek me heel
leuk, maar ik had geen idee
wat het allemaal inhield".
Daar kwam vrij snel verande
ring in. „In het begin organi
seerden we tochten door het
museum die een uurtje duur
den. Daar kwamen hele klas
sen op af die tegen de zomer
vakantie op schoolreis gingen.
Bussen afgeladen met kinde
ren struinden door het mu
seum omdat de ouders vonden
dat er een cultureel tintje aan
zo'n reisje moest zitten. Je hol
de dan van de Boeddha's naar
de Inuït en daarna naar de Az
teken. 's Middags begon het
voor de kinderen pas echt als
ze naar de speeltuin gingen.
Bij ons liet die instelling zijn
sporen na. Als de kinderen
weg waren kon je precies zien
waar ze gelopen hadden: daar
lag een heel spoor van snoep-
papiertjes".
„Aan die eerste speurtochten
kwam vrij snel een eind. De
kinderen vonden het wel leuk,
maar ze staken er niet zo veel
van op en bezoekers gingen
steeds andere eisen stellen. We
begonnen toen met meer men
sen in de educatieve dienst en
lieten de bezoekers echt ken
nismaken met de attributen
die werden tentoongesteld.
Dat ging niet zo makkelijk als
ik nu stel. De eerste die echt
een nieuwe benadering wilde
was een leerkracht van de
Montessorischool in Oegst-
geest. Die had hier rondgelo
pen met een klas en vroeg of
ze nog een keer terug mochten
komen, maar dan ook zelf op
de gamelan mochten spelen.
Respect
Dat verzoek paste natuurlijk
prachtig in de filosofie van
Montessori, die uitgaat van
zelfondervinding. Maar de di
recteur verslikte zich zowat in
z'n koffie. Het was een tijd
waarin strenge verboden gol
den en ik heb moeten praten
als Brugman om het voor el
kaar te krijgen. Hij zag de
enorme puinhopen al voor
zich. Maar het lukte: de kinde
ren gingen op de gamelan spe
len, er werden werkgroepen
georganiseerd, er kwam een
atelier, er werden sarongs ge
dragen en een wajang-voor
stelling gerepeteerd. Uiteinde
lijk kwam er een uitvoeringsa
vond. De directeur zat glim
mend van trots op de eerste
rij. Dat was een echte door
braak. Het sloeg geweldig
aan".
„Als je zelf op een inheems
muziekinstrument speelt,
merk je pas hoe knap zoiets is
gemaakt. Andere kinderen lie
ten we in de kelder van het
museum, waar nog steeds een
atelier is, pottenbakken. Die
•moesten dan lijken op de va
zen in het museum. Dat lukte
niet bijster, maar de kinderen
die aan die werkgroepen mee
deden, kregen wel respect
voor de volkeren die al eeu
wen geleden de vazen hadden
gemaakt die in het museum
staan. En weer anderen maak
ten tapa's, van die beschilder
de papieren. En alles steeds
weer naar voorbeelden uit het
museum. Je ziet dan de waar
dering groeien en juist dat is
essentieel: respect krijgen voor
andere culturen. Het is een er
varing van binnenuit, je moet
het beleven. Een heel belang
rijk aspect van onze educatie
ve dienst".
„Het was ook een heel verschil
met de situatie daarvoor. De
kunsthandelaren die met enige
regelmaat de deur van het
museum plat liepen hadden
duidelijk veel minder respect
voor de attributen die ze te
koop aanboden. Een van die
handelaren kwam hier altijd
in het vooijaar. Die man huur
de in mei altijd een zomerhuis
je voor zijn familie in Noord-
wijk en dan had hij geld nodig.
Dan verkocht hij ons weer een
deel van zijn collectie".
Sneeuwbaleffect
De omslag kwam toen door
het museum verzamelreizen
werden opgezet. Medewerkers
van Volkenkunde zwierven
uit en haalden overal voor
werpen vandaan die de moeite
van het tentoonstellen waard
waren. Groenland, Mexico en
Afghanistan werden bezocht,
maar Van Wengens voorkeur
lag in de tropen. „Daar heb ik
zelf jarenlang rondgezworven
en enorm veel geleerd. Vooral
Indonesië vond ik prachtig.
Wat een land. Ik ben daar
vaak geweest en heb tijdens
die reizen heel wat spullen
verzameld die interessant wa
ren voor het museum. Je leert
zo ook veel mensen kennen en
van het een komt het ander.
Je reist de wereld rond en
komt eigenlijk vanzelf in in
ternationale organisaties te
recht. Een sneeuwbaleffect in
tropenjaren. Zo ben ik ook
voorzitter geweest van de Im
ternational Council of Mu
seums, een mooie betrekking
die je nog veel meer contacten
oplevert en die heb je in dit
vak nodig".
De nieuwe opvattingen in Lei
den sloegen ook over naar de
presentatie van de museum
stukken. De kille vitrines
waar de esthetiek duidelijk
overheerste, maakte plaats
voor sfeer en verklarende
tekstborden. „De eerste keer
dat we lieten zien hoe een
volk in tenten leefde was voor
onszelf ook een openbaring.
Waar bezoekers normaal op
beleefde afstand de inhoud
van de vitrines in ogenschouw
namen, daar kropen ze nu op
handen en voeten om in de
opgestelde tenten naar binnen
te kunnen kijken. Op die weg
zijn we natuurlijk doorgegaan.
Het raakte de mensen veel
dieper".
„Ook rondleidingen werden
speelser, onderhoudender en
educatiever opgezet, met ach
teraf een korte film en een na-
Collega's spreken waarde
rend over het scheidende
hoofd van de educatieve
dienst van het Rijksmuseum
voor Volkenkunde. Al 35
jaar klinkt elke dag de har-
tekreet „God, wat is het toch
fijn om hier te werken" door
de witgepleisterde gangen
van het museum aan de
Steenstraat. Het is verdeeld
over negen conservatoren
die ieder een afdeling behe
ren, maar verenigd in één
conservator, zeggen zij. De
burgerlijke stand van Vol
kenkunde in één persoon:
Ger van Wengen.
bespreking. En ook blinden,
die normaal niet zo snel een
museum binnenstappen, kwa
men naar ons toe omdat we ze
de voorwerpen lieten betasten.
Dan konden ze een idee krij
gen van hoe het bij andere
volken ging. Betasten ja. Iets
dat een paar jaar eerder nog
gods onmogelijk zou zijn ge
weest. Toen stonden overal
bordjes Verboden aan te ra
ken. Die staan nu nergens
meer".
Bom
In 1976 stak de toenmalige mi
nister van cultuur Van Doorn
de lont in het kruitvat. „Dat
was een heuse bom onder het
beleid dat al jarenlang in de
Nederlandse museumwereld
werd gevoerd. Opeens werden
alle schijnwerpers gericht op
educatie, dat werd enorm be
langrijk. De musea moesten
alle zeilen bijzetten, maar ex
tra geld was er niet: alles
moest budgettair neutraal. Het
gevolg laat zich raden: een
machtsstrijd om elk dubbeltje
brandde los. Jarenlang hecti
sche discussies over alles wat
je maar kunt verzinnen. Maar
verfrissend was het wel".
In de tachiger jaren werd de
buikriem voor de musea en
dus ook voor Volkenkunde
nog meer aangehaald onder de
noemer verzakelijking. Musea
moesten zelfstandiger worden
en dat betekende het genere
ren van meer eigen inkomsten
om tenminste door te kunnen
blijven draaien op het ver
trouwde niveau. „Maar de tijd
geest is op het juiste moment
gaan zwenken. Het kille en
verwarrende computertijdperk
spoort steeds meer mensen aan
om houvast te zoeken in het
verleden. De belangstelling
voor geschiedenis groeit en
daar sluit Volkenkunde bij
aan. Een museum is een gat in
de markt, een soort voorraad
kamer van onze cultuur. Maar
je moet het wel attractief ma
ken. Niet alleen een expositie
organiseren, maar allerlei acti
viteiten daar omheen. We heb
ben nu een expositie over de
Indonesische Bataks. Daar kun
je veel mee doen. De gamelan
bespelen, lezingen geven, films
vertonen en exotische happen
serveren. Dat wekt belangstel
ling en zonder dat kun je niet
veel".
JOEP VAN ZEIJL
Niek Straatho:
overleden
c<
w, )B
ZOETERWOUDE
90-jarige leeftijd is gis
ren de Zoeterwoudenjl
N.J. Straathof overled }6
Tientallen jaren is de
Straathof actief gewf
binnen de Sint Jan's fftei
fare. Van het muziek
zeischap was hij zowel
van verdienste als ere! e^j
Tevens was Straathof i ger
der in de Orde van Ora w*
Nassau. De begrafenis
zaterdag 2 maart. Om
uur is de Uitvaartdienst
de Sint Jans's kerk aan
Zuidbuurtseweg.
elij!
N.J. Straathof, beter beke
als Niek Straathof, werd
boren in Hoogmade. Aan
einde van de jaren twin
kwam hij naar Zoeterwou
Als muzikant in hart en i
ren stond hij aan de bi
van de heroprichting van
Zoeterwoudse fanfare.
Hij gaf het muziekgezelscl
nieuwe impulsen waarna e t(
nieuwe bloeiperiode a
brak. Vele tientallen mi
kanten-in-spé kregen v et
Niek Straathof een opleidi g v
Dat was zijn grote hobby
deed dat altijd pro deo en
het belang van de fanfare
Het in Zoeterwoude bekeri
driemanschap Rien de Bc
Joop de Boer, Niek Straat! nC
heeft jaren achtereen oud
pier en oude metalen inge
meld om van de opbren
nieuwe uniformen voor
fanfare te kunnen kop iet
Gedurende zijn meer dan
jarig actief lidmaatschap
tijd als trombonist - maa
hij deel uit van het besti
Vrijwel steeds was hij v *r,c
voorzitter. v'
De oude Zoeterwoudenai
kennen Niek Straathof
licht tevens nog als de
die met de hondekar pejEjJj
leum en olie aan de man p ger
beerde te brengen. Later n s
beurde dat met paard en v He'
gen. Zoeterwoude verliest uui
Niek Straathof een man n fel
een grote muzikale betel
nis. plus
(ADVERTENTIE) 1de
;em
af
iwa
HEI
Zaterdag 2 maart
GROTE
DEMONSTRATII
Lewenstein naai- er
lockmachines
Leidsch
Naaimachinehui!
Maarsmansteeg 8, Leide
tel. 071-120685
t.o. zijingang V D.
LEIDERDORP De Lei-
derdorpse locaties Ruige-
kade en De Bloemerd II
moeten buiten de grenzen
van het Groene Hart blij
ven. Anders komt het wo
ningbouwprogramma in
gevaar. Dat vindt het col
lege van B en W van Lei
derdorp. Met dit stand
punt reageert het college
op het rapport „nadere
uitwerking van het ruim
telijke ontwikkelingsper
spectief voor het Groene
Hart", dat onlangs door de
Rijksplanologische Dienst
is uitgebracht.
terhuispolder en de Achthove-
.nerpolder tot het Groene Hart
gerekend, waardoor geen wo
ningen mogen worden ge
bouwd in het gebied tussen de
Does en de Ruigekade en het
gebied ten zuiden van de pro
vinciale weg en de Dwarswa-
tering.
Het Leiderdorpsé college, dat
zich geen verklaard tegenstan
der toont van het vastleggen
van de grenzen van het Groe
ne Hart, wijst de rijksdienst er
op, dat de uitvoering van het
woningbouwprogramma in ge
vaar komt wanneer de gren
zen van het Groene Hart wor
den veranderd. Het college
wijst er op, dat volgens het
Streekplan Zuid-Holland West
woningbouw in die locaties is
toegestaan. Ook wordt gecon
stateerd dat volgens provincia
le plannen in de regio Leiden
grote behoefte is aan bouwlo
caties.
Het college van Leiderdorp
stelt zich onafhankelijk op ten
aanzien van een onderzoek
naar bouwlocaties dat door de
provincie zal worden uitge
voerd. „Geen enkele mogelijke
locatie in de regio Leiden zal
daarbij bij voorbaat van uitge
sloten zijn", aldus het college
in zijn brief aan de Rijksplano
logische Dienst.
Overigens heeft de gemeente
raad van Leiderdorp zich blij
kens het collegeprogramma
1990-1994 tegen woningbouw
in de Boterhuispolder uitge
sproken. Het college vindt het
bouwen van woningen in De
Bloemerd II, dat deel uitmaakt
van de Boterhuispolder, wel
mogelijk, omdat aan de randen
voldoende mogelijkheden zijn
voor „een goede landschappe
lijke inpassing".
Het college vindt een omlei
ding van rijksweg A4 door de
Achthovenerpolder aanvaard
baar. Volgens het college moet
die omleiding „zeer serieus"
worden onderzocht en worden
afgewogen tegenover de nade
lige gevolgen voor het woon
en leefmilieu van een verbre
ding van de dwars door Lei
derdorp lopende snelweg. Het
college maakt zich ook zorgen
over een mogelijke komst van
de Hoge Snelheidslijn. Over de
tracékeuze blijkt nog steeds
geen duidelijkheid te bestaan.
In de tot dusver gepresenteer
de plannen en nota's wordt
geen rekening gehouden met
de ruimtelijke gevolgen van
een aanpassing van de A4. Het
college vindt dat een geringere
aantasting van het Groene
Hart moet worden gekozen bo
ven „de niet te overziene
maatschappelijke gevolgen
van een tracé door de bebou
wing van Leiderdorp".
Restauratie pandjes Steenstraat en le Binnenvestgracht
LEIDEN De gemeente Leiden stelt een res
tauratie- en renovatieplan op voor de panden
Steenstraat 5, 7 en 9 en de le Binnenvestgracht
1,2,3 en 4. Daarmee heeft het college gistermid
dag ingestemd. De panden aan de Steenstraat
worden verbouwd tot een winkel met drie bo
venwoningen. De bovenwoningen worden ver
huurd. De panden aan de Binnenvestgracht
worden gesloopt. Daarvoor in de plaats worden
zes koopappartementen gebouwd.
in
1
/I
I0UR
VAAL
Avond-matinee
Het Ridderspoor Collectief
geeft vanavond en avond
matinee met voordrachten
van poëzie, proza en muziek.
Het matinee vindt plaats in
jongerencentrum Ex Voto in
Voorhout. Toegang kost een
rijksdaalder.
Film
De film „My left foot" wordt
vrijdagavond gedraaid in het
Parkfilmhuis aan de Cornelis
Geellaan 2 in Alphen aan
den Rijn. Realistisch en zon
der sentimentele ondertoon
volgt de film het leven van
Christy Brown. De jongen
had bij zijn geboorte in 1932
een gedeeltelijke hersen ver
lamming. Door zijn grote
doorzettingsvermogen leert
hij met zijn linkervoet („My
left foot") schrijven en schil
deren. Van kwetsbare, hulpe
loze jongeman zien we hem
opgroeien tot een realistische
soms sarcastische man. Een
karakterrol van Daniel Day
Lewis, die filmkenners al
eerder konden zien in „The
unbearable lightness of
being". Daniel Day Lewis
kreeg voor zijn rol in deze
film een Oscar. Aanvang half
negen. Toegang kost f7,50
houders van een CJP of Pas
65 moeten f6,50 betalen.
Amnesty
Amnesty International Lein
'lui
derdorp houdt zaterdag
manifestatie Amnesty A\ i,1
ders in Sjelter aan de Heerr.^O
raadlaan in Leiderdorp. Tij,
dens deze manifestatie staa i u
Peru, Bolivia en Chili eet
traal door middel van infoi
matie, muziek en theater,
zijn kinderactiviteiten,
boekenmarkt, er is Latijns :om
merikaans voedsel beschil ite,
baar en er wordt een theatei
stuk opgevoerd. De marlis
wordt om elf uur geopend ach
duurt tot vier uur. Contac (CD
persoon is mevrouw Ipiiss
Grootaarts, Drakestein
Leiderdorp, telefoon
Bob Color
De soulband The Bob Color
treedt vrijdagavond op in
jongerencentrum Stek in Ha-
zerswoude. De zaal gaat om
negen uur open, de groep be
gint om kwart over tien te
spelen. Toegang kost f12,50,
leden moeten f10 betalen.
Country
De nog jonge country-band
Red Label treedt zaterdag op
tijdens een country-avond
van de North-Hill Country
Dancers. Dat gebeurt in par
tycentrum De Ouwe Gijs aan
de Leidsevaart 171 in Noord-
wijkerhout. Zaal open om
acht uur, entree f10. Inlich
tingen bij Irma Schipperste
lefoon 01719-15694.
Blues
De rhythm-and-bluesband
Tender Madness treedt zater
dag op in jongerencentrum
Farmhouse aan de Wetering-
baan in Roelofarendsveen.
De band laat zich inspireren
door zwarte Amerikaanse
blueslegenden als T-bone
Walker, Elmore James, Mud
dy Waters en B.B. King. Ten
der Madness werkt momen
teel aan haar eerste CD met
eigen repertoire die begin
1991 wordt uitgebracht.
Aanvang half elf.
Jubileum
RK Fanfarekorps Excelsior
uit Noordwijk houdt op za
terdagavond haar jubilieum-
uitvoering in het kader van
haar 70-jarig bestaan. Dat ge
beurt in de Northgo-hal met
medewerking van de Sea
Side Singers. Aanvang acht
uur.
Kamerkoor
Het Wassenaars Kamerkoor
treedt zaterdagavond op in
de Wassenaarse Dorpskerk.
Op het programma staan
werken van Henry Purcell,
waaronder de opera Dido en
Aeneas. Er zingen negen so
listen. Dirigente is Marijke
van Klaveren. Aanvang
kwart over acht, entree f10.
Computers
De Computer Vereniging
Bollenstreek houdt haar
maandelijkse bijeenkomst
komende zaterdag in dorps
huis 't Eiland aan de Riet
kraag 5 in Beinsdorp. Zaal
open van tien tot vier uur.
Leden hebben gratis toegang,
jeugd tot 16 jaar betaalt f3.
Vanaf 16 jaar betaalt men f5.
Clown
De clown Arno Huibers
treedt zaterdagmiddag op in
Muzenhof in Leiderdorp. De
voorstelling is geschikt voor
kinderen vanaf vijf jaar. Het
programma gaat over de
zwerver Otto, die zich met
afval voedt en in een droom
wereld leeft. Entree f5,
aanvang half drie.
'u:
Excursie
De jeugdbonden voor natui
studie in Noordwijk houc
zaterdag een excursie. Om
uur wordt gestart bij
vuurtoren. Kinderen van
tot 15 jaar zijn welkom. Vc
meer informatie: Bart Noc
Dobbelmanduin 46, Nooi
wijk, telefoon 01719-14835.
Ballet
De Noordwijkse Balletstuk [en:
onder leiding van Nan
Geerdes geeft zaterdag
zondag haar tradition
voorstellingen in het N
lands Congresgebouw in
Haag. Uitgevoerd
klassieke, jazz en mode
balletten. De voorstelling
zaterdag begint 's avonds
half acht, zondagmid
wordt om twee uur b
nen. Kaarten zijn te ko
de Balletstudio aan de
straat 14 in Noordwijk.