Islamkenner Wessels: westen steunt steeds verkeerde regimes EO-actie voor opvang Russische joden in Israël Ce*dóe Sou/KMif 1 £eidóe Soma/nt kerk wereld beroepingen RK Kerk Canada geplaagd door seksschandalen isayn wankel Saddam Husayn wanke Hoog van de toren DINSDAG 26 FEBRUARI 1991 PAGIWJ] GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CckLc Soutuut Calvinistisch eiland wint strijd tegen veerboot LONDEN Bewoners van het streng calvinistische Britse eiland Harris hebben de strijd tegen veerbootschappij Calmac voorlopig gewonnen. De maatschappij wilde vanaf mei ook op zondags op het eiland gaan varen, maar heeft onder druk van hevige protesten en dreigementen van het plan af moeten zien. Calmac schrijft echter dat het er toch een keer van zal moeten komen en kondigt al vast aan dat het plan volgend jaar uit de ijskast wordt gehaald. Ook dan zal de veerbootmaatschappij kunnen rekenen op dreigementen van vissers om de haven te blokkeren als het werkelijk zo ver komt. De ruim 23.000 inwoners van het eiland, dat tot de Hebriden behoort, zijn bijna allen lid van de Free Church of Scotland of de Free Presbyterian Church. Zij hechten zeer veel waarde aan de zondagsrust. Jaarboek Vaticaan: meer seculiere priesters VATICAANSTAD Het aantal rooms-katholieke seculiere priesters (priesters in dienst van een bisdom) is in 1989 licht (0,2 procent) gestegen. Dit blijkt uit het Jaarboek 1991 van het Vati caan, waarvan paus Johannes Paulus II afgelopen weekeinde het eerste exemplaar kreeg aangeboden. Het jaarboek, waarin traditiegetrouw cijfers over het voorlaatste jaar zijn opgenomen, signaleert eveneens dat het aantal seminaristen met 1,3 procent is gestegen. Vooral in Azië (6,6 procent) en Afrika (6,3) meldden zich meer kandidaten voor het priesterambt. In Europa nam het aantal seminaristen af met 2,9 procent. Door een afneming van het aantal priester-religieuzen met 0,6 procent daalde in 1989 het totaal aantal priesters met 0,1 procent. Over heel de wereld wa ren er in dat jaar 401.479 priesters: 255.240 in dienst van een bis dom en 146.239 leden van een orde of congregatie. Het aantal vrouwelijke religieuzen nam in 1989 af van 893.418 tot 885.645. Alles wat je in dit leven nodig hebt zijn onwetendheid en zelfvertrouwen, dan Tweede generatie Turkse migranten behoudt identiteit NIJMEGEN De meeste Turkse jongeren van de twee de generatie blijven ondanks hun aanpassing aan de Neder landse cultuur vasthouden aan hun Turkse identiteit. Verreweg de meerderheid voelt zich goed thuis in Ne derland. Maar de Turkse jon gens en meisjes hebben ook een sterke band met Turkije en de Turkse cultuur. Dit blijkt uit een nog lopend onderzoek van de vakgroep Cultuur- en Godsdienstpsy chologie van de Katholieke Universiteit in Nijmegen naar de godsdienstige houding van de tweede generatie moslim migranten. Op het ogenblik is een studie gaande onder Ma rokkaanse jongeren. Het on derzoek vormt een onderdeel van het zwaartepuntprogram ma „Godsdiensten van etni sche minderheden" van de NWO-Stichting Theologisch En Godsdienstwetenschappe- lijk Onderzoek in Nederland (STEGON). De Nijmeegse vakgroep stelde allerlei vragen aan Turkse jongeren in de leeftijd van 17 tot 25 jaar. Zij moesten ten minste gedurende vijf jaar in Nederland onderwijs gevolgd hebben. Uit de antwoorden blijkt dat slechts 10 procent van de tot nu toe ondervraag de jongens en meisjes zegt dat de islam in hun leven geen rol van betekenis speelt. On geveer 60 procent is praktize- rend moslim. De overigen ne men een tussenpositie in. De onderzoekers constateren tijdens het onderzoek dat het afwijzen van de traditionele normen en gewoonten onder de Turkse vrouwen veel meer voorkomt dan onder mannen. Ofschoon de feitelijke deelne ming aan de Nederlandse sa menleving bij moslim meisjes veel minder is dan bij de jon gens, zijn zij even sterk op de Nederlandse cultuur gericht. Van de ondervraagde Turkse jongens en meisjes zegt 87 procent dat ze zich goed thuis voelen in de Nederlandse sa menleving. De meerderheid heeft een sterke band met het vaderland van hun ouders en de Turkse cultuur. Voor meer dan de helft vormt de islam een vanzelfsprekend onder deel daarvan. Een interessante bevinding is volgens de Nijmeegse vak groep dat voort de meeste Turkse jongeren het dilemma tussen de aanpassing aan de Nederlandse samenleving en de culturele identiteit niet be staat. Zij zien de toekomst voor zichzelf positief tege moet, ookal erkennen zij dat het leven in twee culturen problemen met zich brengt. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Heteren W. van den Brink te Twijzelerheide; te Markelo J.A.D. van der Boon te Hummelo; Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt Beroepen te Enschede-Noord voor de miss. dienst te irian Jaya H. Knigge te Daarler- veen. Aangenomen naar Vollenho- ve-Kadoelen R.T. Urban te Groningen-Zuid. AMSTERDAM „Nu de grondoorlog tegen Irak begonnen is, kunnen we niets meer doen. Het eni ge dat ons te doen staat is ons af te vragen welke idealen er eigenlijk door de westerse geallieerden verdedigd worden. Als je de geschiedenis van de westerse bemoeienenis met het Midden-Oosten overziet, is het tragisch om te moeten constateren dat het westen steeds de verkeerde regimes steunt, daardoor de democratie geen kans geeft en het is lamitisch fundamentalis me versterkt. Zijn we niet bezig onze eigen principes en idealen te verraden?" Dat stelt de Islamkenner An ton Wessels, hoogleraar zen- dings-en godsdienstweten schappen aan de Vrije Uni versiteit van Amsterdam. Volgens hem kan begrip voor de situatie aldaar alleen ver kregen worden door waarde toe te kennen aan de „trotse en de gevoelige" aard van het Arabische volk. Een gevoelig heid, opgesloten in het Arabi sche koloniale verleden, die naar voren komt in een be kende uitdrukking in de Ara bische wereld: „Het Midden- Oosten wacht elke eeuw op een herhaling van hetzelfde drama. Het zijn steeds vreem delingen die het gebied bin nendringen en veroveren en de geschiedenis ervan bepa- De westerse christelijke we reld heeft steeds een „her haalde eenzijdigheid" tegen over het islamitische Arabi sche deel van de wereld ver toond, die een „dodelijke logi ca" heeft. Na de Tweede We reldoorlog heeft het westen in het Midden-Oosten steeds in plaats van de ene vijand een andere vijand gezet. „Eerst hielp de Amerikaanse inlich tingendienst de Egyptische generaal Nasser aan de macht, later werd Nasser afgeschil derd als de 'nieuwe Hitier', omdat hij streefde naar onaf hankelijkheid van het westen. Daarmee werd Egypte doel wit van het westerse verzet. Na Egypte werd Iran de nieu we vijand, en nu is na Iran Irak het doelwit." De CIA bracht in Iran de sjah aan de macht door het bewind van Mossadeq ten val te bren gen, omdat deze zelf de olie bronnen wilde beheren. „Daarmee werden de nationa listische aspiraties van Iran gefrustreerd. Tussen het fru streren van die nationalisti sche aspiraties en de opkomst van het islamitisch funda mentalisme bestaat een recht streeks verband. Iran werd beschouwd als politieagent in de regio en volgestopt met wapens. Maar na de islamiti sche revolutie van Khomeiny tegen de sjah dreigden de wa pens zich te keren tegen dege nen die ze geleverd hadden. Dus werd Irak op zijn beurt weer volgestopt met wapens. Over Egypte als bedreiging werd niet meer gesproken, maar nu was Iran de grote vijand. De oorlog van Irak te gen Iran werd acht jaar lang geduld, leverde zeker een miljoen slachtoffers op, en één overwinnaar: de wapen handelaar. Steeds was de logi ca hetzelfde en werd er een dodelijk spel gespeeld." In deze Golfoorlog is dat vol gens Wessels niet anders. Het zelfde dodelijke westerse spel dreigt opnieuw gespeeld te worden. Saoedi-Arabië wordt nu verdedigd door de geal lieerden tegen Irak en volge stopt met wapens. „Israël heeft daar al zijn bedenkin gen tegen geuit. Direct bij het begin van de Golfcrisis ging er al twintig miljard dollar aan wapens naar toe. Volgens hem is Saoedi-Arabië ook ex porteur van het islamitisch fundamentalisme. Veel olie dollars gaan naar het Engelse Bradford, de plaats waar fun damentalistische moslims het boek van Salman Rushdie hebben verbrand. Saoedi-Ara bië verleent ook zeer krachti ge financiële steun aan het is lamitisch fundamentalisme in Frankrijk en Algerije." Wessels wees er verder op dat de Amerikaanse soldaten aan geraden is geen bijbels naar Saoedi-Arabië mee te nemen, omdat elke publieke uitoefe ning van de christelijke gods dienst er verboden is. „Het is ook een land waar pas in 1962 de slavernij is afgeschaft. Het is het enige Arabische land waar het anti-semitisme tot de staatsideologie behoort." En ook het regime in Koeweit kan niet bepaald democra tisch genoemd worden. „Maar Koeweit exporteert dan ook geen dadels, maar olie. En het verdient meer aan de investe ringen in Europa en de Vere nigde Staten dan aan de ex port van olie." Botsing Volgens Wessels zullen de christelijke minderheidsgroe pen in het Midden-Oosten door vervolging en emigratie de rekening van deze Golf oorlog tegen Irak moeten betalen. Elke botsing tussen de westerse christelijke we reld en de Arabische wereld heeft bovendien geleerd dat er een versterking van het is lamitisch fundamentalisme in politieke zin zal optreden. Die fanatisering zal niet alleen de christenen aldaar treffen, om dat ze beschouwd worden als 'handlangers van de westerse wereld', maar ook de gematig de moslims. Ook in ons land zijn de gevolgen al merkbaar. „In Amsterdam voelen Ma rokkanen zich geterroriseerd. Kleine kinderen worden uit gescholden voor Saddam of begroet met 'jihad'. De solida riteit van Nederland met Is raël is uitstekend, maar er zijn veel meer mensen die be dreigd worden door deze oor log. En dat zijn veel van onze medelanders, die zich tegen Saddam Hoessein hebben uit gesproken." THEO KRABBE OTTAWA Seksueel misbruik van kinderen en jongeren door priesters en religieuzen, een bis schop beschuldigd van verkrachtingen: de ont hullingen volgen elkaar in Canada snel op en dwingen de Rooms-Ka- tholieke Kerk in dit land een 'mea culpa' uit te spreken. „Wij beleven op dit moment onze Goede Vrijdag, het mo ment van erkenning van ons aller zondigheid", verzucht een functionaris van de kerk. Hij voegt eraan toe, dat „de kerk het oprechte verlangen heeft dat de waarheid boven tafel komt". De golf van schandalen kwam drie jaar geleden op gang. Het eerste was op New Found- land, waar James Hickey tot vijf jaar gevangenisstraf werd veroordeeld, nadat hij schul dig was bevonden aan onge veer twintig schendingen van de eerbaarheid. Hickey was een populair priester die veel beroemdheden onder zijn ge hoor heeft mogen rekenen, onder wie de leden van de Britse koninklijke familie. Elf andere geestelijken zijn de afgelopen twee jaar op New Foundland in staat van be schuldigd gesteld wegens on tucht, meestal met koorkna pen. Daar kwam nog bij het schandaal rond het weeshuis Mount Cashel, waar negen broeders in staat van beschul diging zijn gesteld wegens seksueel misbruik van kinde- Om de diepe gevoelens van gekwetstheid bij de katholie ken van New Foundland, voornamelijk trouwe gelovi gen van Ierse afkomst, weg te nemen, stelden de Canadese bisschoppen een onderzoek in naar de gang van zaken in het weeshuis. Verscheidene maanden lang kwamen tij dens openbare verhoren, waarbij menige volwassene in snikken uitbarstte, pijnlijke herinneringen naar boven. Het onderzoek leidde tot slui ting van het weeshuis. De paus aanvaardde begin deze maand de ontslagaanvrage van de aartsbisschop van St. John's, Alphonsus Penney. De commissie had hem verweten de wantoestanden in het weeshuis oogluikend te heb ben toegestaan. Golf Als gevolg van de gebeurte nissen op New Foundland kwamen elders de tongen los en hebben ook andere slacht offers het aangedurfd te gaan praten. Zelfs zozeer dat een golf van schandalen nu heel Canada overspoelt Enkele dagen geleden werden be schuldigingen van seksueel wangedrag geuit tegen negen leden van de congregatie van de Broeders van de Christelij ke Scholen. Deze tweede affaire neemt steeds grotere proporties aan. Er hebben zich 177 slachtof fers gemeld en de broeders worden van 149 gevallen van ontucht beschuldigd. De ge beurtenissen zouden zich heb ben voorgedaan tussen 1949 en 1971 bij jongens van een technische school in Alfred, een plaatsje in de provincie Ontario. De meeste broeders, in leeftijd variërend van 45 tot 81 jaar, zijn nog altijd aangesloten bij de congregatie, die in 82 lan den, waaronder Nederland, actief is. Zestien andere broe ders, die ook voor de rechter hadden moeten verschijnen, zijn inmiddels overleden. De seksschandalen hebben nu ook de leiding van de Cana dese RK Kerk bereikt. Bis schop Hubert Patrick O'Con nor van St. George in de wes telijke provincie British Co lumbia moet binnenkort voor de rechter verschijnen. Hij wordt ervan beschuldigd vijf vrouwen te hebben ver kracht, toen hij in de jaren zestig aan het hoofd stond van een school in Williams Lake. Openheid De Canadese kerk heeft in re actie op de golf van schanda len gekozen voor openheid. De bisschoppèn werken met de justitie samen en hebben een commissie van geestelij ken en deskundigen ingesteld die moet nadenken over mo gelijkheden om slachtoffers van aanrandingen en de priesters die zich aan ontucht hebben schuldig gemaakt, te helpen. De commissie moet ook aanbevelingen doen voor betere seksuele voorlichting aan priesterstudenten. Hulp bisschop Frederick Henry pleitte in oktober tijdens de bisschoppensynode over de vorming van priesters in Rome ook al voor dat laatste. Volgens Paul McAuliffe, een maatschappelijk werker die een van de subcommissies van de commissie voorzit, komen gevallen van seksuele mis handeling in alle milieus, alle beroepen en alle godsdiensten voor. Het maakt niet uit of de voorgangers mogen trouwen of, zoals in de Rooms-Katho- lieke Kerk, zich van elke sek suele activiteit moeten ont houden. HILVERSUM Repatri anten noemen ze zich, mensen die terugkeren naar hun vaderland. Da gelijks komen er zo'n zes tienhonderd aan op de luchthaven Ben- Gurion bij Tel Aviv. Het meren deel is afkomstig uit de Sovjetunie en begint zon der een cent op zak aan het nieuwe leven. Betaald door de Israëli's, en, als het aan de Evangelische Omroep ligt, door de Ne derlanders. Donderdag begint de EO met een Is- raël-actie, waarvan de op brengst bestemd is voor de opvang van Russische joden. Donderdagavond zendt de EO twee documentaires uit. In 'USSR Goodbye' volgt een ca merateam het leven van een Russische familie, die besluit „terug te gaan naar huis". Leonid Landa en zijn vrouw Xenia doen beiden weten schappelijk werk. Ze hebben drie kinderen en zijn in de Sovjetunie niet echt ongeluk kig. Toch gaan ze naar Israël, „omdat het ons land is", aldus dochter Natasja. „Het is bijna een natuurver schijnsel", zegt Xenia over de twee- tot driehonderdduizend joden die vorig jaar naar Is raël trokken. Angst voor de toekomst in de steeds antise- mitischer wordende Sovjetu nie is niet het enige wat hen drijft, al is er volgens een van de makers van de documen taire, Bart Repko, „een enor me drang om het land uit te gaan". De Russische joden willen naar huis, nu het ein delijk kan. „Ik had erbij moeten zijn in 1948 en in 1967, maar toen kon het niet. Nu wel", zegt een van de re patrianten. Vertrokken er in 1985 nog maar zo'n 200 joden per jaar uit de Sovjetunie naar Israël, nu ligt dat aantal op 1600 per dag, en de verwachting is dat het er na de Golfoorlog snel nog meer zullen worden. In de tweede documentaire, 'De Thuiskomst' wordt verslag ge daan van de opvang van deze repatrianten. Hun eerste kennismaking met Israël is sinds het Golfconflict een les in het omgaan met gasmaskers. Daarna worden ze door de Jerusalem Founda tion, die met de opvang is be last, zo snel mogelijk voorzien van een huis en kleding. Elke nieuwe inwoner van Israël kost het eerste halfjaar na zijn aankomst 35.000 gulden. Dit bedrag wordt voor het groot ste deel op tafel gelegd door de burgers van Jeruzalem. De EO heeft om hen te ontlasten een deel van de opbrengst van de actie bestemd voor de Jerusalem Foundation. Een ander deel gaat naar het psychiatrisch ziekenhuis Kfar Shaul. Ondanks het optimis me in Israël moet Kfar Shaul steeds meer mensen onder brengen. Door de cultuur schok, de gasmaskers en het geluid van sirenes raken vooral oudere Russische joden van de kaart. Daar is het zie kenhuis niet op berekend. In deze documentaire zijn in terviews te zien met burge meester T. Koliek van Jeru zalem en met de Israëlische ambassadeur in Nederland, N. Bawly. De afgelopen nacht en vanmorgen is er bij alle onzekerh1 in elk geval duidelijkheid geschapen over de afloop van grondoorlog in Kuwayt en Irak. Ook het uiteindelijke van president Saddam Husayn is minder onzeker geword >1 Vannacht zal in het geallieerde kamp aanvankelijk enek zorg hebben bestaan over de mogelijkheid dat Irak alsin via diplomatieke acties een terugtrekking uit Kuwayt a sr vaard zou weten te krijgen. Daarmee zou de grond zijn c nomen aan verdere militaire operaties van de coalitie tej Irak, waardoor Saddam Husayn nog een kans zou krijj do met een groot deel van zijn militaire apparaat en met opjst heven hoofd uit de strijd te voorschijn te komen. Maar vanmorgen sprak radio Baghdad al andere taal dpe gisteravond. En de van heroïek snorkende toespraak n c Saddam Husayn die daarop volgde bevatte niet de elemi ten, die verandering zouden brengen in het standpunt van [,0lt coalitie. Alleen een terugtrekking uit Kuwayt onder acht nn lating van al het wapentuig zou voor de coalitiestrijdkrai 1 ten aanvaardbaar zijn. Iraakse strijdkrachten die met h* tanks en geschut aan de omsingeling van de coalitiestrifj krachten zouden trachten te ontkomen, zouden volgens al j meen aanvaarde militaire opvattingen slechts „een vert gend gevecht voeren" en daarom blijven blootstaan aan ge" lieerde aanvallen. AaN het aanbod tot terugtrekking op militaire posities vóór de Iraakse inval in Kuwayt op 2 augustus vorig ja heeft radio Baghdad vanmorgen een aantal voorwaard toegevoegd die het voorstel voor de coalitie onaanvaardb: maken. Evenals Saddam Husayn sprak de Iraakse radio v de aanvaarding van resolutie 660 van de Veiligheidsra Maar terwijl de Iraakse president zweeg over de tien and< tegen Irak gerichte resoluties, herhaalde radio Baghdad die na de Iraakse terugtrekking uit Kuwayt niet meer hanteerd zouden kunnen worden. Daarmee kwam het Rus sec sche vredesvoorstel weer boven water, dat de coalitie ei vorige week al heeft verworpen. tigi i Sf OOK al door het optreden van de Sovjetunie in de Veil gp heidsraad bleef vanmorgen nog veel onduidelijk. Maar zeli c' is dat het toch al wankele moreel van de Iraakse troepen en buiten Kuwayt stevig geleden zal hebben onder de soi v; bere geluiden die zij gisteravond en vanmorgen van ra< Baghdad hebben opgevangen. De krijgshaftige taal van Sa dam Husayn in zijn toespraak van vanmorgen zal daar w j nig aan hebben afgedaan. De commissie-Stevens heeft eind vorige week nogal hojdt van de toren geblazen. Stevens was woest op het kabinet, de belastingoperatie die door zijn commissie wordt voorl?ei reid wil gebruiken voor een lastenverzwaring. De commis c schortte haar werk op, hetgeen in het Haagse jargon be£ kent: „Kabinet, zoek het maar uit!". Na gesprekken met p^j mier Lubbers en minister Kok meldde Stevens dat zijn co missie bereid is het werk te hervatten onder de voorwaaij]i dat de Tweede Kamer hem deze week bij het debat over Tussenbalans geen andere belemmeringen oplegt. >S1 F IJP zich was de verontwaardiging van Stevens en de zijn goed te begrijpen. Het is niet leuk om te horen dat je dracht na bijna een jaar wordt gewijzigd, terwijl je aan e r enorme kluif bezig bent. Stevens moest komende zomer ii U\ mers een belastingplan presenteren dat de staat geen ceko zou mogen kosten. De tarieven voor burgers en bedrijvi moesten omlaag, hetgeen diende te worden betaald uit hnei verder schrappen van aftrekposten. In de Tussenbalans st< len Lubbers en Kok zich nu echter op het standpunt dat belastingoperatie de ovèrheid geld moet opleveren. v0( is WAAROM is Stevens nu weer als een blad aan een boo sc' omgedraaid? Hij heeft van Lubbers en Kok begrepen dat zi commissie tóch een budgettair neutraal plan mag present T(j; ren, zo heet het. Deze afspraak is bevestigd in een brief v; Vr Kok, waarin de bewindsman belooft dat het advies van ki commissie-Stevens zeer serieus zal worden genomen bij h ati' zoeken naar verdere middelen om de staatskas te spekke11^ Maar nergens spreekt Kok tegen dat het belastingstelsel ni zal worden benut om de armlastige overheid meer armslag 2 geven. len br Kortom, wezenlijk is er niets veranderd. Zoals ook bij vorige belastingoperatie, op basis van het werk van de cor C0) missie-Oort, zal de politiek gaten gaan schieten in het adviv van Stevens. Dat is vaak bitter voor een commissie, maar hh C is nu eenmaal een politiek gegeven. De commissie geeft ni)0r meer en niet minder dan een advies waarmee kabinet parlement aan de slag gaan. NATUURLIJK wist Stevens dit heel goed. Daarom is zi kortstondige protest volkomen overbodig'geweest. Als hij hiINSt werkelijk meende, had hij het werk van de commissie defEZE nitief moeten staken. Dat had pas voor opschudding gezorg en wellicht geleid tot een werkelijke herbezinning op het b <j lastingsysteem als grabbelton. Nu heeft hij louter voor n< f meer fiscale onrust en verwarring gezorgd. Stevens heeft g r1 blaft, maar niet gebeten, en was alweer stil toen hem de ij druk werd gegeven dat hij de kluif terugkreeg die Lubbi en Kok hem voor zijn gevoel eerst hadden ontnomen. nif Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden A! Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. vein 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling. Bij betaling per acceptgirokaart: per maand 25,70 per maand f. 26,70 per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f. 78,60 per jaar f. 294,30 per jaar f. 299,30 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en taneven over advertenties tel.: 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2