►lokker maakt van 'Eline'
en vrouw van deze tijd
DE OPEL VECTRA,VANAF f32.300,-.
'AqNST/RTV
EfiidocSoivuvnt
DINSDAG 26 FEBRUARI 1991 PAGINA 13
a4ine Vere'
i tv-serie
I AVRO
fEHSUM De Nederlandse
i 'Eline Vere', die deze
première gaat, zal als se-
j)or de AVRO op het scherm
en gebracht. Het verhaal,
leen boek van Louis Coupe-
yordt dan mogelijk tot vier
eringen versneden, waarbij
deel van het materiaal, dat
in de film zit, alsnog wordt
~^likt. Wanneer de geschiede-
'jlw,ver de frêle Eline, die het le-
piet aankon, door de omroep
j It uitgezonden, kon een
^-woordvoerder niet zeggen.
Extra
uitzendingen
Golfoorlog
HILVERSUM
De gezamenlijke
omroepen blijven
tot en met zondag
in extra uitzendin
gen op Nederland 3
aandacht besteden
aan de Golfoorlog.
Het NOS-Journaal
verzorgt iedere dag
extra uitzendingen.
Tot en met zaterdag
wordt het acht-uur-
Journaal gevolgd
door een program
ma van de geza
menlijke omroepen.
Overlevingsplannen voor
Rippen lijken mislukt
EDE De kansen voor Rippen Piano BV om het hoofd
boven water te houden lijken grotendeels verkeken. Na
de faillissementsuitspraak op 13 februari is naarstig ge
zocht naar mogelijkheden om het bedrijf, eventueel in af
geslankte vorm, voort te zetten. Al deze pogingen zijn tot
nu toe op niets uitgelopen. Zo heeft de ondernemingsraad
zich beijverd voor een overlevingsplan, maar dit bleek
om een aantal redenen niet uitvoerbaar. Gisteren zag een
serieuze gegadigde zich genoodzaakt zich terug te trekken
op grond van onvoldoende vertrouwen in het bedrijf. Be
sloten is nu de fabricage stil te leggen, behalve de pro-
duktie van een aantal vleugels, en het bedrijf met zijn
ruim 100 werknemers verder geleidelijk te sluiten. Intus
sen zullen de curator en de financiers van het bedrijf sa
men onderzoeken in hoeverre wellicht toch nog een op
lossing kan worden gevonden om de onderneming in eni
gerlei vorm te kunnen behouden.
Kinderen kijken anders naar Golfoorlog op tv
HILVERSUM Eén op de vier kin
deren meent dat de televisie precies
laat zien wat er in de Golfoorlog ge
beurt. Van hun ouders denkt slechts
7 procent daar zo over. Dat blijkt uit
de eerste cijfers van een onderzoek
door de afdeling kijk- en luisteron
derzoek van de NOS en de Rijksuni
versiteit Leiden.
Het onderzoek naar de beleving van
de Golfoorlog door kinderen tussen
negen en veertien jaar en hun ouders
was aanvankelijk gebaseerd op de
veronderstelling dat kinderen in hun
meningsvorming hun ouders volgen.
De cijfers vertellen een ander ver
haal.
De stelling dat de Golfoorlog onmid-
delijk moet ophouden wordt door 64
procent van de kinderen onderschre
ven. Van de ouders beantwoordde 35
procent deze stelling met ja. Een
kwart van de kinderen en de helft
van de ouders vinden het goed dat
deze oorlog is begonnen. 60 procent
van de kinderen vindt dat er langer
gepraat had moeten worden; bijna 30
procent van de ouders is het daarmee
eens.
De televisiebeelden van de Golfoor
log maken eveneens verschillende
indrukken. Tijdens het zien van de
beelden is 27 procent van de kinde
ren en 42 procent van de ouders een
beetje bang.
Een op de vijf kinderen noemde de
raketaanvallen op Israël het ergste
om te zien, terwijl ruim een kwart
van de ouders eerder aan de gevan
gen genomen piloten dacht.
TERDAM „Ik zou
?n als ik zeg dat Louis
erus altijd mijn lieve-
ichrijver is geweest,
ik vond zijn Eline
wel een mooi boek
J ik het in de oorlogs-
|n voor mijn boeken-
op de middelbare
|ol moest lezen. Bij
■zing, nu tien jaar ge-
p, bleef ik dat vinden,
rraag „hoe krijg ik het
klein", vormde voor
de uitdaging om het
icenario van de ro-
te schrijven".
iet woord is Jan Blokker,
inarioschrijver van de
film Eline Vere, die van
aanwezigheid van
Beatrix en Prins
in Amsterdam in pre-
*aat. Vanaf 1 maart is
van de Belgische regis-
Harry Kümel in de Ne-
idse bioscopen te zien.
Vere is het verhaal van
VAhvrouw in het Den Haag
1890, die wanhopige po
en doet om haar verstik-
tig Ie milieu te ontvluchten.
do<%oek naar het geluk, op
- be naar „leuke kerel" gaat
'aagftterlijk aan Den Haag ten
ir. Blokker: „Het is een
Er jw van deze tijd, zou je
^hen zeggen, want het bre-
met het milieu en de
e g<
daarbij behorende conventies
is van alle tijden. Of het nu
om het burgerlijke, streng-
christelijke of het PSP-milieu
gaat, maakt in feite niets uit".
Couperus (1863-1923) schreef
zijn roman, waarmee hij in
1889 debuteerde, eerste in fe
uilleton-vorm voor de Haagse
krant Het Vaderland. Eline is
volgens Blokker gedeeltelijk
het alter ego van de schrijver.
„Hij was nog een snotaap van
25 jaar toen hij het boek
schreef. Half bewust, half on
bewust, heeft de schrijver
zichzelf in Eline en haar neef
Vincent opgesplitst". In het
boek en de film is neef Vin
cent, gespeeld door Thom
Hoffman, het zwarte schaap
van de familie. Volgens de
Vere's heeft hij een negatieve
invloed op Eline.
„De homoseksuele geaardheid
van Vincent heb ik in de film
echter benadrukt omdat de
ontknoping van het boek van
Couperus „niet echt klopt".
Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit
de kritiek van Lodewijk van
Deijssel bij het verschijnen
van het boek. Van Deijssel
vond het een magnifieke ro
man maar snapte het einde
van de roman totaal niet om
dat hij niet begreep dat Vin
cent homoseksueel was. Daar
om heb ik bij het schrijven
van het script zijn geaardheid
wel duidelijk aangegeven. Ik
ben er overigens van over
tuigd dat Couperus zich hier
door niet in zijn graf zal om
draaien".
Van de schrijver, die onder
anderen met de Engelse schrij
ver en dichter Oscar Wilde
correspondeerde, die wel
openlijk voor zijn homoseksu
aliteit uitkwam, is volgens
Blokker bekend dat hij homo
seksueel was. „Maar hij ver
zweeg zijn geaardheid en was
keurig getrouwd met zijn niet
zo mooie nicht".
Bij het schrijven van het film
scenario heeft Blokker ook
scènes toegevoegd die niet in
het boek staan. „De al ge
noemde neef Vincent is bij mij
bijvoorbeeld veel valser dan
bij Couperus. Hij is een slang,
die het onnozele bakvisje Eline
in anderhalf jaar tijd de onder-
gang in drijft".
Vrolijker
Ook Eline is niet helemaal
hetzelfde personage als in het
boek. Blokker: „Ik heb Eline
veel vrolijker en vitaler ge
maakt. Bij Couperus is zij toch
vooral de zeurderige vrouw
die slachtoffer is van haar ei
gen manische depressiviteit. Ik
heb haar meer het slachtoffer
van Den Haag gemaakt". In
het eerste scenario, dat Blok
ker al in 1983 schreef, komt
Eline volgens hem overeen
met de Eline van de roman.
Toen verdween het script ech
ter in een diepe lade omdat
Kümel de film financieel niet
rond kon krijgen. De Belgi
sche regisseur vroeg Blokker
al in 1981 om een scenario
naar het boek van Couperus te
schrijven.
Al in de jaren zestig verfilmde
Kümel de novelle Monsieur
Hawarden naar een scenario
van Jan Blokker. Blokker:
„Toen filmproducent Matthijs
van Heijningen mij ongeveer
twee jaar geleden belde met de
boodschap dat hij de financie
ring van Eline Vere, die in to
taal acht miljoen gulden heeft
gekost, rond had, heb ik het
script opnieuw bekeken. Het
viel me mee. De scènes zaten
op de juiste plaats en de dialo
gen waren niet slecht. In sa
menwerking met de Belg Pa
trick Pesnot heb ik de dialo
gen echter per scène „kwarts
lagjes" gedraaid, waardoor Eli
ne een wat vrolijkere vrouw
werd dan in de eerste versie".
Over het uiteindelijke resul
taat van de speelfilm, die meer
dan twee uur duurt, is de sce
narioschrijver „zeer tevreden".
„Het is een film die ver boven
het gemiddelde uitsteekt van
wat in onze landen wordt ge
maakt. De film deugt".
Avenue-cover
„Toch is de film niet echt
meer van mij. Hoewel het re
sultaat wel zo is als ik me had
voorgesteld is de film voor 99
procent het werk van regis
seur Harry Kümel. Hij kan de
literatuur van Couperus in
filmbeelden overbrengen en
literaire dialogen filmisch om
zetten".
Dat de film daardoor op een
moderne Avenue-cover zou
gaan lijken, wijst Blokker re
soluut van de hand. „De film
is artificieel, zoals het hoort.
Bij een film wil ik gepakt wor
den door een werkelijkheid
die ik niet dagelijks om me
heen zie, want anders zet ik de
televisie wel aan. Het moeten
droombeelden zijn".
SANDRA JONGENELEN
door René de Cocq
Spelleiders
Heel erg is het geschreeuw en
gestamp van tribunepubliek
bij spelprogramma 's, dat niet
alleen als onvervalste
supporters zijn favorieten
aanmoedigt en bejuicht, maar
ook luidkeels zijn mening
fee ft over de te volgen
eleidslijn: nemen we het geld
of gaan we door, kiezen we
voor hoger of kiezen we voor
lager, u kent dat wel.
Heel erg is het gedoe met
dieren in de studio bij
spelprogramma 's. De lieftallige
assistente van de quizmaster
draagt een zenuwachtig
hondje de spelvloer op, dat
door de kandidaten moet
worden getaxeerd op ras of
soort. Het beestje weet van
ellende niet wat het overkomt
dat licht, die hitte, dat
geschreeuw, het geklap, die
vreemde lucht.
Heel erg zijn spelprogramma 's
waar het winnen niet afhangt
van iets weten of iets kunnen,
maar van toevalstreffers als
het rollen van een
dobbelsteen, het uit een
grabbelton graaien van
genummerde balletjes of het
draaien van een rad-van -
avontuur. Het ergst zijn dan
ook spelletjes als 'Scrabble',
'Prijzenslag', 'Jackpot',
'Brainstorm', 'Lingo''Rad van
Fortuin
Heel erg is de zalvende
neerbuigendheid waarmee de
meeste vragenstellers bij
spelprogramma 's de
kandidaten bejegenen. Als er
geen kandidaten waren,
hadden ze geen werk, maar
dat belet ze niet die mensen te
behandelen als een ietwat
minderwaardige mensensoort,
dat rare hobby's heeft, de
verkeerde kleren draagt,
onduidelijke beroepen
uitoefent en maar blij moet
zijn zich door een opgewonden
stem buiten beeld die mooie
prijzen te mógen laten
aankondigen.
Heel erg zijn spelprogramma 's
waarin kandidaten een
leugentje moeten vertellen
(over wat ze voor werk doen,
over hoe ze aan hun partner
zijn gekomen, over wie hun
vader of dochter is, verzint u
zelf maar mee), en Bekende
Nederlanders moeten dan
raden wie het juiste verhaal
heeft verteld of wie de juiste
zoon heeft of zoiets, verzint u
zelf maar mee. Het ergst is
hier de ginnegappende
gemeenzaamheid tussen de
Bekende Nederlanders
onderling, die immers
allemaal net van een party bij
Story of Des Bouvrie of Privé
komen.
Heel erg zijn de
avonturenshows nieuwe stijl
waarop de omroepen ons dit
seizoen vergasten.
Ze hebben gemeen dat
er voortdurend mensen staan
te schreeuwen: Schiet nou op!
Vlug vlug! Kijk uit! Pas op!
Schiet op! Zeer vermoeiend.
Heel erg is vooral ook Robert
ten Brink, leider van het
woordspelletje Lingo, die
duidelijk laat merken welk
van de twee
kandidatenpaartjes zijn
voorkeur heeft. Als die
favorieten dan daadwerkelijk
een woordje raden gaat Robert
volledig uit zijn dak: Hij
springt op, hij bonkt met beide
vuisten op zijn deskje, hij
slaakt woeste indianenkreten.
Kortom: we mogen blij zijn
met de enkele spelletjes waar
de vragenstellers nog gewoon
de vragen stellen, waar de
kandidaten gewoon als
gelijkwaardige personen
worden beschouwd, waar geen
publiek zit te schreeuwen, en
waar deelnemers op basis van
hun kennis of kunde een prijs
kunnen verdienen. Zijn die er
danNou ja: een of twee. 'Per
seconde wijzer' met Kees
Driehuis en 'Einsteinmet
Dido Apeldoorn voldoen
redelijk aan deze criteria. De
64000-Gulden-Vraag van Jos
Brink komt in de buurt, met
een aantrekkelijk hoge
moeilijkheidsgraad, maar daar
is wel weer publiek bn, en een
wanstaltig decor, en Brink
doet net iets te leuk met (en
vooral: óverde kandidaten.
Maar wat nou echt het
allerergste is van de televisie?
Dat zijn de gruwelijke smoelen
die we te zien krijgen in
'America's Funniest People'.
Dat is de home-video-humor
van de modale Amerikaan,
daar moeten we de oorlog mee
MAATKOSTUUM
i
oleei
toe
:reet
hel
t de
Vis
inde
mali
v«
01
Afgebeeld: de Vectra GLS
De lichtmetalen velgen zijn een voorbeeld
van de vele optiemogelijkheden.
1 nieuwe auto uitkiezen lijkt leuk, maar eigenlijk is het vreselijk ingewik-
L Je worstelt door stapels folders... en slaatje door meters tekst.
Wanneer je dan eindelijk een keus gemaakt hebt, komt het volgende
bleem... dat elektrisch schuifdak is alleen leverbaar in het duurdere
(del. En centrale portiervergrendeling betekent ook meteen een grote
^inhoud van de motor. Bij Opel vinden we dat niet nodig.
Neem bijvoorbeeld de Vectra GL. Standaard al een bijzondere auto.
als u daar koplampwissers op, stoelverwarming en elektrisch te be-
dienen ramen in wilt, dan kan dat Zonder problemen. Het bestellen van
een Vectra moet u daarom ook zien als het aan laten meten van een maat
kostuum. De Opel-dealer past zich aan uw wensen aan.
Om u een goed inzicht te geven in wat er allemaal mogelijk is, staat
bij de Opel-dealer een Vectra 2.0i CD klaar voor een uitgebreide proefrit
Met net zo als in elke Vectra, dezelfde techniek die u in de Calibra aan
treft. En standaard uitgerust met zaken die naar uw wens op elk model
Vectra leverbaar zijn.
Bent u leaserijder? Een extra reden voor een bezoek aan de Opel-
dealer. Want hij vertelt u precies hoe u zich niet alleen met de Vectra, maar
pok met de fiskale bijtelling komfortabel kunt voelen
En we durven het bijna niet te zeggen, maar we hebben
ook nog een heel mooie brochure voor
u klaarliggen...
voor f
0
der: in Fleetsales Leasing is Opel al jarenlang No. 1. Adviesprijs inclusief B.TW., exclusief afleveringskosten. Af General Motors Nederland BV, Sliedrecht Prijs- en specifikatiewijzigingen voorbehouden. Opel-financiering. Zó geregeld.