,Ik weet echt niet waar het over gaat" .Kater voor Phil Collins 'De Leeuw van Venetië' in Paleis in Amsterdam Culturele Raad toont kunst van buitenlanders Hugo Claus verbiedt uitgave „Zomernacht" EG-commissie tikt Eurosport op vingers SACHA BULTHUIS IN 'DE BUDDHA VAN CEYLON' K [UNST/RTV EaidwQowuvnt DONDERDAG 21 FEBRUARI 1991 PAGINA 15 in Nederland ALKMAAR Het Franse commerciële televisiestation TF1 heeft geen belangstelling voor een commerciële zender in Nederland. TF1 was met een werkgroep van zes Neder landse dagbladuitgevers be trokken bij een onderzoek naar de mogelijkheden van een nieuwe commerciële zen der via de kabel. TF1 heeft af gehaakt vanwege grote onze kerheden over een succesvolle exploitatie. De introductie van een nieuwe zender vergt tus sen de tweehonderd en drie honderd miljoen gulden. De inschattingen over reclameop brengsten zijn omgeven met grote onzekerheden. Daardoor werden de risico's erg groot. (ADVERTENTIE) Residentie Orkest speelt Ligeti Componistenportret 1 zaterdag 23 februari -19.30 uur J Dr Anton Philipszaal Den Haag I I 070-360 98 10 AMSTERDAM „De leeuw van Venetië voelt zich thuis in Amsterdam, net zoals ik". Dat zei de directeur van het Palazzo Grassi in Venetië, dr. Viti gisteren bij de opening van de tentoonstelling 'De Leeuw van Venetië' in het Koninklijk Paleis op de Dam in Amsterdam. Koningin Beatrix verrichte de officiële openingshandeling door een gordijn weg te trek ken waarachter de leeuw te voorschijn kwam. Vanaf don derdag tot en met 31 maart is de tentoonstelling, die onder auspiciën van het Italiaanse ministerie van cultuur staat, voor het publiek geopend. De bronzen gevleugelde leeuw, die tot voor kort op één van de twee zuilen naast het Dogen paleis stond, geldt als symbool voor Venetië. Over de ouder dom en de herkomst van het beeld is zo goed als niets be kend. Sommigen archeologen beweren dat het 4.4 meter lan ge en bijna drie ton wegende beeld uit het Midden-Oosten of zelfs China komt. Schattingen over de leeftijd van de leeuw lopen uiteen van de vierde eeuw voor christus tot de elfde eeuw na christus. Recent wetenschappelijk on derzoek heeft aangetoond dat er in de loop der eeuwen ten minste vijf restauraties hebben plaatsgevonden. Voor de laat ste restauratie, in 1985 is de leeuw voor het laatst van de zuil gehaald. Viti wees er in zijn openings toespraak op dat hét de eerste keer is dat de leeuw Venetië vrijwillig verlaat. In 1797 werd het bronzen gevaarte als oorlogsbuit door de Fransen naar Parijs meegenomen. Na de val van Napoleon keerde het dier weer terug naar Ve netië. Na de tentoonstelling in Am sterdam keert de Leeuw „voorgoed" terug naar zijn Ve- netiaanse zuil. I HAAG Onder de titel 'Het Klimaat' organiseert de Cul- |ele Raad Zuid-Holland in de periode van 3 mei tot en met 30 ji een serie tentoonstellingen van buitenlandse beeldende jnstenaars die in Nederland wonen en werken. De tentoonstel den zijn te bezichtigen in twee musea en dertig galerieën en jjositieruimten verspreid over heel Nederland. Volgens de lulturele Raad zijn de afgelopen jaren veel buitenlandse kunste- iaars naar Nederland gekomen vanwege het onderwijs en de unstige sociaal-economische omstandigheden. De tentoonstel- ngen moeten een beeld geven van hoe zij zijn beinvloed door ns land, en andersom. In het Stedelijk Museum de Lakenhal in ,eiden zal het centrale deel van Het Klimaat plaatsvinden, met xposities van zeven kunstenaars. In het Stedelijk Museum het rinsenhof in Delft, bij stroom-HCBK in Den Haag, de Rijksaca- emie van Beeldende Kunsten en Time Bases Arts in Amster- zullen vier groeptentoonstellingen worden gehouden. BRUSSEL Een boze Hugo Claus heeft de Antwerp se uitgeverij Nioba verboden zijn jongste boek 'Zomer nacht' uit te geven. Het boek zou in het voorjaar op de markt komen en de uitgeverij heeft er al flink wat re clame voor gemaakt bij de boekhandel en in de pers. Maar auteur Hugo Claus is ontstemd over een even eens door uitgeverij Nioba uitgebrachte novelle van Guido Lauwaert. Die novelle, 'Avenu Claus', is de weergave van een „literaire wandeling" door Gent, langs de huizen waarin Claus gewoond heeft. De wat ironische toon van de novelle is bij Claus in het ver keerde keelgat geschoten. Guido Lauwaert is de orga nisator van de 'Nacht van de Poezie'. Die werden vroeger in Brussel en Kortrijk gehouden en tegen woordig in Utrecht. Hij is medewerker van de Neder landse kranten NRC-Handelsblad en Het Parool en van de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws. NOS doet niet mee aan nieuwszender Euronews HILVERSUM De NOS doet niet mee aan de nieuwe Europese nieuwszender Euronews, die een soort Europese tegenhanger moet worden van het Amerikaanse CNN. De NOS vindt deelname te kostbaar. Deelnemende omroepen moeten voor een periode van zes jaar bijna twee miljoen gulden betalen. Ver der verwacht de NOS dat Euronews nauwe lijks interessant zal zijn. Het station krijgt geen eigen presentatie. Ook zal Euronews niet zelf nieuws vergaren. De NOS zal indien gewenst wel beeldmateriaal leveren. Euro news wordt eind februari door een aantal le den van de Europese Omroeporganisatie in Brussel officieel gepresenteerd. Het is de be doeling dat de zender vanaf 1992 via de satel liet in het Duits, Spaans, Frans, Engels en Italiaans gaat uitzenden. BRUSSEL De EG-commissie in Brussel is tot de conclu sie gekomen dat Eurosport, het via de satelliet werkende transnationale sport-televisiekanaal, in strijd is met de Eu ropese concurrentieregels. De conclusie volgt op een on derzoek dat de commissie instelde nadat (in december 1987) de met Eurosport concurrerende zender Screensport zich had beklaagd. De klacht was gericht tegen een aantal leden van de Europese Omroepunie (de EBU), Sky televi sie en News International. Die hebben een overeenkomst gesloten die zich niet verdraagt met het EG-beginsel van de vrije concurrentie, aldus de commissie in Brussel. De overeenkomst gaf Eurosport een bevoorrechte positie ten nadele van Screensport. Eurosport werd bevoordeeld bij het verkrijgen van de beschikking over sportprodukties van de EBU. Wat de gevolgen van het standpunt zullen zijn was woensdag nog niet duidelijk. )EN HAAG „Vraag ve ie niet waar het stuk l ver gaat, want ik zou het ing jet weten. Er zit geen en- ,ori ele logica in. Maar dat is anl "st eni£ om te sPe*en nst acha Bulthuis spreekt Is iet enthousiasme over is De Buddha van Ceylon', I et jongste volslagen ge- toorde geesteskind van ,odewijk de Boer, dat za- irdag onder zijn regie bij 131 e toneelgroep De Appel première gaat. ^r' acha speelt de vrouw van ouveneur Theodor de Bousse- lere (Carol Linssen). De e_n laats van handeling is het pa- lis van Theodor, dat later n8 lotseling ambassade wordt enoemd. Het huis staat in een ederlandse kolonie. Is het 1 ndië of Suriname? Wie zal iet zeggen. Verderop in het tuk valt de naam Ceylon, dat ooit van Nederland is ge feest. anvankelijk is de enige rela- e met de titel het buddha- eeldje, dat om onduidelijke SP edenen wordt gestolen door en e joodse violist Alban Zadok Rudolf Lucieer), die op de lucht voor de Duitsers, naar kolonie is uitgeweken. Ne erland is bezet. Zadok wordt irgezeld door Hannah (Hilde eijnen) dochter van de Belgi- ihe ambassadeur in de Kongo een Chinese danseres. Zij is jn vrouw, die achteraf zijn efzusje blijkt te zijn. Theo- or verleent hen een gastvrij erblijf in zijn residentie, maar koestert wel nazi-ideeën, wie is eigenlijk die heer iger (Robert Prager)? Hij lijnt contacten te onderhou- >n met de opstandelingen in kolonie, die zich later be- men te roeren. Die opstand dt er uiteindelijk toe dat ïeodor door zijn eigen meid, Jylvia (Majorie Boston) door X et hoofd wordt geschoten, hij aan haar borsten gt. De gouverneur gaat al oeg in het stuk geheel uit de 4 e. kleren, om even later in zijn gala-uniform Alban te ontvan gen. Ook Hannah speelt even in adamskostuum en Prager laat eveneens af en toe zijn broek zakken. Prager, die ver moedelijk uit Praag komt, heeft een onduidelijke verhou ding met Hannah en Sylvia. De dames hebben gemeen dat zij beiden jong zijn en klave cimbel spelen. Heeft Theodor ook iets met hen? In ieder ge val is zijn huwelijk met Atha- lie slecht. Zijn vader had een verhouding met Athalie. Daar uit is een kind geboren. Overlevingsdrift Sacha Bulthuis heeft net af scheid genomen van Olga, de rol die zij speelde in de 'Drie Zusters' van Tsjechov onder regie van Erik Vos. Nu is zij Athalie. „In beide dames zit een soort overlevingsdrift", zegt ze „Maar Olga is veel mil der dan Athalie. Zij moet overleven, omdat zij verant woordelijk is voor haar twee jongere zusjes. En Athalie. Ja waarom overleeft dit soort nijptangen? Ik weet het ook niet. Ze is absurd. Maar rollen, die het absurde van de mens laten zien, trekken mij juist aan. En ik ben niet de enige hoor. Dat absurde is juist het leuke van acteren. Iemand na doen, hoef ik niet. Dan kun je beter op straat gaan kijken. Want niets is dodelijker dan het realisme op het toneel te brengen, dus net doen of het echt zo is". De actrice verwijst naar de reusachtige glazen waarmee het gezelschap in het huis van de gouverneur na afloop van een maaltijd in beeld ver schijnt. Alleen Prager heeft een klein jeneverglas. Sacha: „Die glazen zijn gewoon een vondst. Ze komen op met vis kommen en dat werkt. Ik heb geen idee waarom. Maar het is goed. Het vergroot de situatie, haalt het uit de werkelijkheid. Het illustreert de onzin van dit soort feestjes waar men met lege viskommen rondloopt. En als je een beetje stoned kunt denken, zie je dat soort beel- ben begeleid door Erik Vos, Ton Lutz en Eric Schneider. Dat gebeurt bijna niet meer, gewoon puur gecoached. Dat er iemand tijdens de repetities in de zaal komt zitten kijken naar wat jij doet. Of je niet je niet herhaalt, niet vastloopt. Als ik op mijn 25ste was uitge vlogen, was ik hopeloos vast gelopen. Ik was geen stap ver der gekomen". Dona Rosita zou een heel mooi afscheid zijn voor Jos Nijhof Stroopwafel den toch voor je. In De Zusters kom ik op en dan moet ik roe pen: komt u uit Moskou? On dertussen neem ik een hap van een koek. Grote lach bij het publiek. Ik heb in de wer kelijkheid zien gebeuren dat iemand getuige was van een ongeluk van een bekende. En wat deed ie. Hij nam een broodje, stopte dat in zijn mond en riep de naam van het slachtoffer. Ik vind dat fasci nerend. Dat je iets wil, zegt en ondertussen een andere han deling verricht". Theo D'Or In mei 1974, zij was 25 en pas drie jaar van de toneelschool, kreeg Sacha Bulthuis al de hoogste toneelonderscheiding van ons land, de Theo d'Or voor haar rol Jo in 'Een vleug van honing' dat de toneelgroep Globe op de planken zette on der regie van Lo van Hensber- gen. Een jaar later speelde zij Tine, de echtgenote van Max Havelaar (Peter Faber) in Fons Rademakers verfilming van 'Max Havelaar' van Mul- tatuli. Sacha: „Ik heb het al vaker gezegd. Ik schrok ontzettend toen ik die Theo, D'Or kreeg. Ik wist niet wat ik er mee aan moest. De uitreiking was over dag, in Groningen geloof ik. We moesten daar 's avonds spelen. Toen ik die avond op kwam, kreeg ik al een open doekje voordat ik ook maar een woord had gezegd. Ik dacht dit kan, dit haal ik niet. Je krijgt altijd na afloop ap plaus. Maar goed, de voorstel ling ging goed". Ondanks haar zeer veelbelo vende start is Sacha nooit een grote ster geworden, zelfs geen echt bekende Nederlander. Waarom eigenlijk niet? „De behoefte is niet zo groot. Ik vind toneel in hoge mate ple zierig. Om naar te kijken en om te spelen. Niet om je ambi tieus jezelf voorbij te rennen. Dat is een keuze. Los van het feit natuurlijk dat ik vrij jong al een groot gezin had (drie kinderen). Dat speelt natuur lijk ook mee". Appel-gezin Sacha begon bij het Nieuw Rotterdams Toneel (NRT), ging later Globe en kwam ten slotte bij de Appel terecht. Ze is al vele jaren een trouwe Ap- FOTO: STEPHEN EVENHUIS pel-vrouw. Waarom die trouw? Ze voelt zich er thuis. De Appel is een soort gezin. „Dat is de kracht van de Ap pel. Je hebt toch een vrij spe cifieke band met elkaar. Dan ga je niet zo gauw weg. Het is een beetje op vertrouwen ge baseerd. Het is geen ad-hoc ge zelschap. Ik heb wel eens een klacht gehoord van mensen: dat de Appel hierdoor altijd hetzelfde is. Dat zou kunnen. Ik denk dat iemands kracht tegelijkertijd altijd iemands zwakte is". Even later zegt ze: „Natuurlijk had ik met die Theo D'Or alle kanten op gekund. Maar ik denk dat ik veel te jong was. Ik kon het totaal niet over zien. Ik heb het geluk gehad dat ik met acteren letterlijk Het decor van Buddha, voor stellende een neo-klassiek pompeus gebouw, is feitelijk een kijkdoos. De toeschouwer ziet niet alleen wat er voor op het toneel gebeurt, maar is te gelijkertijd getuige van op zijn zachtst gezegd soms merk waardige taferelen die zich in de rest van het huis afspelen. „Dat stond niet in de tekst, dat hebben we zelf verzonnen", zegt Sacha. „Lodewijk had ook geen idee hoe het stuk ge speeld moest worden. Hij had alleen het boek. Hij gaf wat aan en wij gaven wat aan. We hebben overigens Lo een beet je meegeholpen zijn stuk af te maken. Het kwam maar niet af en toen vroeg hij ons het te lezen en op te schrijven hoe wij onze karakters zagen. Dat heeft hij erin verwerkt. Pra ger eet in het stuk op een wal gelijke manier een stroopwa fel. Hij doet dit, omdat hij ooit tijdens een repetitie zijn brood begon op te eten. Zo van: ik zeg mijn woordjes wel, maar ik lunch ook. Toen dacht ik, waarom zetten we niet een grote thermosfles op het to neel. Daar komen de meeste vondsten uit voort, puur toe valligheid. Dit is overigens al het vierde stuk van Lo waarin ik sta. Ik heb ook in 'Dr. Nero', 'Vlammend Zand' en 'Kleine Ellis' gespeeld. 'Kleine Ellis' is ook zo'n merkwaardig stuk, heeft wel iets van Budd ha. Ook daarin worden feiten omgedraaid als volstrekt nor maal geaccepteerd. Ik houd wel van die stukken waarvan je denkt, wat heb ik eigenlijk gezien vanavond?". GÉ ANSEMS !W YORK Bij de uit- eiking van de Grammy's isteravond in New York '"eivas de grootste kater on- etwijfeld weggelegd voor IS( 'hil Collins, die niet min er dan acht maal was ge- omineerd. )e Britse zanger moest echter Coifcnoegen nemen met slechts én Grammy, voor 'Another )ay in Paradise', dat werd uit- groepen tot beste single. „Als k zonder een prijs was thuis- ekomen, had m'n moeder me ikeeld", was de reactie van Britse zanger op zijn mini- t fv nale onderscheiding. MC Hammer, vooral door zijn optreden in een cola-reclame ook een bekende verschijning in ons land, mocht drie Gram my's mee naar huis nemen, voor onder meer de beste rap- plaat en de beste video. Mari- ah Carey kreeg voor haar de buutalbum twee Grammy's. De voor vier Grammy's geno mineerde Sinead O'Connor was niet aanwezig, omdat zij vindt dat de jury vooral com merciële en veel minder artis tieke normen laat gelden bij de toekenning. Niettemin kreeg zij een Grammy in de categorie alternatieve voor dracht voor 'I Do Not Want What I Haven't Got'. De genomineerde Rap-groep Public Enemy boycotte de uit reiking omdat een deel van de prijzen in deze categorie al voor uitzending van de tv-re- gistratie van het evenement was uitgereikt. De in 1988 overleden Roy Or- bison werd onderscheiden als beste mannelijke zanger voor zijn 'Oh, Pretty Woman' een nieuw opgenomen versie van Orbisons hit uit 1964. Bob Dylan, die bij de uitrei king in de Radio City Music Hall in New York voor de aanwezigen optrad, kreeg een onderscheiding voor zijn hele muzikale loopbaan. Klassiek Bij de klassieke Grammy's viel Leonard Bernard posthuum in de prijzen met drie Grammy's, onder meer voor de beste plaat van het jaar en de symfonieën numers 1 en 7 met het Chicago Symphony Orchestra. Verder waren er Grammy's in deze categorie voor James Levine en het Metropolitan Opera Or- chester voor hun opnamen van Wagners Das Reingold, voor wijlen Vladimir Horo witz' 'The Last Recording', en voor de opnamen van het te norenconcert van Jose Carre- ras, Placido Domingo en Luci ano Pavarotti. Koningin Beatrix bekijkt 'De leeuw van Venetië", een zwaar bronzen beeld dat normaal is te vinden op een van de zuilen naast het Dogenpaleis. Misschien wordt nergens zo absoluut bemind als op de middelbare school. Misschien is daarom Doha Rosita van Garcia Lorca een voor de hand liggende keuze voor schooltoneel. Aan de andere kant speelt het stuk in een tijd, een wereld en een emotionele sfeer die nou niet erg dicht bij ons staan. Er wordt decennia lang gesmacht naar een ver loofde over zee. Tot heiligen wordt het woord gericht alsof ze lid van de familie zijn. Wie maar even de kans krijgt, barst uit in verzengende poë zie. Doha Rosita is een prachtig stuk en de spelers en de regis seur van het Visser 't Hooft geloven er heilig in. Dat blijkt uit de kracht die er van de produktie afstraalt tot en met het lastige laatste bedrijf, waarin iedereen oud is en een sfeer van afscheid en doffe be rusting heerst. Dat laatste is erg op zijn piaats omdat Jos Nijhof na vijftien jaar en vijftien regies nu weer heeft aangekondigd definitief te zullen stoppen. Dat doet hij al jaren, maar ditmaal heeft hij de weg terug wel erg moeilijk gemaakt. Maar toch, eerst zien. Vooral de vrouwenrollen in het stuk zijn sterk bezet. Christine Kouwenhoven heeft Doha Rosita helemaal te pak ken. Lorca zag toneel als ver menselijkte poëzie en ook de lyriek waar het stuk vol mee zit komt heel natuurlijk uit haar mond. Dat gebeurt alleen als je je rol in je eigen persoon lijkheid inbedt. Kleine blikken, gebaren en re acties verraden dat rollen van binnen komen en niet alleen van buiten zijn geleerd. De drie hoofdrollen hadden dat. Annemarie Geertsma als tante was een wijze oude dame, die toch mee kon gniffelen met de directe humor van het brutale dienstmeisje Annemarie van der Kwaak. Dankzij de bijrollen is het stuk geen draak, maar een halve komedie, een soort Spaanse Tsjechov. De Manola's en Ayo- la's, de vrijsters en de letteren- leraar worden met veel humor gespeeld. Het decor van Rob Linstra met zijn jaloezieën en drape rieën in grijs- en bruintinten is een van de mooiste die ik dit jaar heb gezien ook in het professionele circuit dus. Als Jos Nijhof er inderdaad mee ophoudt, zou Doha Rosita een prachtig afscheid zijn. Vis ser 't Hooft zal voorlopig niet meer zijn wat het was. Mis schien kunnen andere Leidse toneelverenigingen hun slag slaan en hem contracteren voor een regie: Nijhof is vrij. DICK VAN TEYLINGEN TF1 ziet af van commerciële tv Grammies voor Mariah Carey. Ze blijkt niet alleen de beste nieuwkomer, maar bovendien de beste vrouwelijke popzangeres.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15