Magnum: de camera als wapen Zwembus: droom of toekomst? nalë CcidócSouocuit EXPOSITIE OVER FOTOAGENTSCHAP IN STEDELIJK MUSEUM HILVERSUM - Het lijkt een rijke- lui's wens: een lekker verwarmd zwembad voor de deur. Een goed onderhouden bad, waarin kinderen zwemles krijgen, ouderen de stram me leden strekken en iedereen voor z'n plezier eens een duik kan ne men. Als het aan de Hilversummer J. Hop man ligt, gaat die wens voor iedereen in vervulling. Hij heeft een zwembus ont worpen die op bestelling door de straten rijdt. De eerste aanzet voor het project is inmiddels gerealiseerd. Voor het onder houd en het parkeren van de zwembus- sen is in Hilversum een immense hal verrezen. Het wachten is nu op gemeen ten of andere geldschieters die ook wat in mobiel»* zwemparadijzen zien. De 53-jarige Hopman is goed thuis in zwembaden. Jarenlang was hij sportbe- drijfsleider annex badmeester, het laatst in De Hommel in Utrecht. Van dichtbij zag hij dat veel zwembaden met exploi tatietekorten kregen te kampen en dat diverse gemeenten de bouw of verbouw van een zwembad van jaar tot jaar uit stelden. Hopman: „Dat gaat me aan het hart. We leven in een welvarend, waterrijk land, maar er zijn veel gemeenten waar je niet kunt zwemmen. Ouders die hun kinde ren zwemles willen geven, moeten van hot naar her rijden. Er zijn duizenden ouderen die al jarenlang niet meer heb ben gezwommen omdat het zwembad te ver weg is. Zo kwam ik op het idee om een zwembus te bouwen. Er zijn biblio theekbussen, SRV-wagens en rijdende postkantoren. Waarom zou je dan ook niet een zwembus door de straten en wijken laten rijden of voor de deur van het bejaardentehuis en scholen parke ren?". Volgens Hopman is een zwembus voor veel gemeenten het bekende ei van Co lumbus: „Een zwembad is vaak politiek niet meer haalbaar, want het is geen vet te hap. Elk jaar moeten er kapitalen wor den bijgelegd. Zelfs de meest luxe zwem paradijzen zitten in de rode cijfers. Met een particulier rijdend zwembad kan een gemeente dus fors bezuinigen. Zo'n zwembus gaat namelijk ook naar andere plaatsen, heel gericht naar doelgroepen die behoefte aan een zwembad hebben. De gemeente loopt geen enkel risico meer. Als eigenaar van het bedrijf ben ik degene die eventuele verliezen moet in casseren. Ik ben daar overigens niet bang voor, want ik heb al zoveel positie ve reacties uit omliggende plaatsen ge hoord, dat we al welarie bussen zouden kunnen laten rijden". Heel secuur Hopman is voor zijn plannen heel se cuur te werk gegaan. Samen met het constructiebedrijf Brasco uit Utrecht heeft hij een 19 meter lange bus ontwor pen. Daarin komt een baacontainer van 12 bij 2,5 meter, die van ondiep oploopt tot 1.60 meter. Vanwege de geringe leng te wordt het bad voorzien van een me chanische tegenstroom, zodat zelfs geoe fende zwemmers niet zonder moeite de overkant van het bad kunnen halen. Verder komen er in de bus kleedcabines, douches, toiletten en alle verwarmings- en zuiveringsapparatuur die voor een modern zwembad nodig zijn. Het bad wordt gevuld met 35.000 liter water. Het totale gewicht (60 ton) van de bus wordt gedragen door 24 speciaal ge construeerde wielen en de wagen wordt verder voorzien van vier draaibare as sen. Hopman heeft diverse instanties het unieke ontwerp laten zien. Ook Rijkswa terstaat keurde het bijzondere ontwerp goed. Maar de overheid bleek niet scheutig bij het verlenen van de aange vraagde subsidie. De zwembus is dan ook niet goedkoop. Elke bus kost ongeveer een miljoen gul den, net zoveel als een gewoon lesbad. Daarnaast moeten er meer kosten wor den gemaakt, zoals onder meer aan we genbelasting (bijzonder hoog tarief), brandstof en slijtage van de dure ban den. Mensen zullen voor een zwembus dus ook iets meer moeten betalen dan voor andere kleine zwembaden. Hopman: „Ik denk niet dat het een be zwaar is. Vergeet niet dat het zwembad naar de mensen toekomt. Je huis wordt net zoiets als een driesterrenhotel, je kunt zo in je badjas naar het zwembad lopen. Voor zwemles hoeven moeders niet meer kilometers te rijden en zich halve middagen te vervelen in benauw de kleedkamers. Voor feestjes of condi tietraining komt de bus ook voor de deur. En het water is lekker warm, rond R ZATERDAG 16 FEBRUARI 1991 PAGINA| oorlog voor de bevolking werden belang rijker gevonden dan het krijgsgeweld zelf. De fotografen van Magnum wen sten bovendien niet meer gebonden te zijn aan actualiteitseisen van de journa listiek. Het bureau begon met reportages die soms vele jaren in beslag namen. Zo was George Rodger tijdens de oprich tingsbijeenkomst van Magnum niet eens zelf aanwezig. Hij was bezig met een twee jaar durende fotoreportage in Afri ka, waarbij hij het continent talloze ma len doorkruiste. De foto's die hij maakte gaven een tot dan toe onbekend beeld van donker Afrika. Hij kreeg toegang tot stammen die nog nooit een blanke had den gezien en fotografeerde hun ceremo nies en rituelen. Andere fotografen van het agentschap togen naar Azië, Zuid- Amenka, China en Rusland. Hun foto's werkten vaak als 'eye-openers', en on derscheidden zich daarnaast door hun kwaliteit: compositieen beeldscherpte. Mede door de tijd die de fotografen zichzelf gunden kon daaraan veel meer aandacht worden besteed. Televisie De opkomst van de televisie, die al die verre werelddelen en brandhaarden vaak rechtstreeks in beeld bracht, heeft de rol van Magnum slechts zijdelings kunnen aantasten. De fotografen van het agent schap, op dit moment zijn het er 36, ble ven doen waar ze het best in waren: het maken van reportages. De aard van die reportages is wel veranderd: het lijkt als of de laatste jaren de betrokkenheid, een van de kenmerken van Magnum-foto grafen, nog groter is geworden. Was de eerste jaren de rol van de fotograaf niet meer dan een signalerende, in de jaren zeventig werd de Magnum-camera meer een wapen tegen onrecht, oorlog en on gelijkheid. De Amerikaan Bruce David son maakte een reportage over de bewo ners van een van de armste straten van New York, East 100th Street. Het werk, waar de armoe van afstraalt, maar waar op de mensen met een opvallende waar digheid de wereld inkijken, werd niet opgenomen in tijdschriften, maar ten toongesteld in het museum waar het al lemaal begon voor Magnum, het Mu seum of Modern Art in New York. An der voorbeeld van die 'sociale' fotografie vormde Philipp Griffith-Jones' boek 'Vietnam Inc.' uit 1971, waarin de gru welijke beelden werden voorzien van ui termate sarcastische teksten. En recent zijn de foto's van Sebastiao Salgado, door velen gezien als de beste Magnum fotograaf van dit moment, van goudzoe kers die als slaven worden behandeld in de binnenlanden van Brazilië, eveneens te zien als een aanklacht. de 35 graden, net zoals de mensen het zelf willen. Voor dat alles zullen de men sen best vijf piek per keer overhebben". Toch zijn de meningen over de zwem bus verdeeld. Er zijn er die Hopmans plan geniaal en dé ontdekking van de toekomst noemen. Anderen zijn er veel moeilijker van te overtuigen dat de zwembus een succes zal worden. De Hil versummer neemt de reacties laconiek op: „In eerste instantie wees iedereen naar zijn hoofd: welke gek komt er nu op het idee om een zwembus te gaan bouwen? Het rijk en de gemeenten hiel den de boot af en gaven me te kennen dat ik eerst maar eens een hal moest bouwen waarin de zwembaden gepar keerd konden worden. Dat is in het Gooi een dure grap, want de grondprij zen zijn hier hoog. Maar ik sta helemaal achter het plan, ik weet dat het heel goed haalbaar is en ik wilde per se in deze omgeving blijven. Dus heb ik mijn start kapitaal in de grond gestoken en de ban ken hebben de rest gefinancieerd". Drempelvrees Inmiddels is de hal gerealiseerd. Het enorme, drie verdiepingen hoge pand is groot genoeg voor drie zwembussen en is voorzien van gigantische watertanks, zuiveringsapparatuur en zonnepanelen. Een aantal gemeenten en bejaardente huizen in de buurt heeft laten weten dat de zwembus welkom is. Ook in Fries land en Zeeland is er belangstelling voor AMSTERDAM - In 1947 troffen een aantal fotografen elkaar in het restaurant van het Museum of Mo dern Art in New York. Doel van de bijeenkomst was dé oprichting van een onafhankelijk fotopersbu reau, dat zelf zijn opdrachtgevers uitkoos, zelf bepaalde wat gefoto grafeerd werd, en zélf de rechten behield over de aan redacties gele verde foto's. Magnum, zoals het fotoagentschap werd gedoopt, kwam voor een deel voort uit onvrede over de behandeling die foto's ondergingen op de diverse redacties. In de jaren voorafgaand aan de oprichting, een tijd van crises en oorlogen, was overduidelijk gebleken dat ook de foto grafie misbruikt kon worden. In de jaren dertig en veertig bleken de door fascisti sche organisaties gecontroleerde media met verfijnde propagandamechanismen vrijwel elke foto naar hun hand te kun nen zetten. Het in eigen hand houden van copyrights en negatieven en een diepgaande bezinning op opdrachtgevers kon een herhaling daarvan voorkomen, zo meenden de zeven fotografen vlak na de oorlog. Ze konden immers een veto uitspreken over publikatie in hen poli tiek onwelgevallige kranten en tijdschrif ten. Het was een stellingname die alleen in genomen kon worden door fotografen die zich door hun kwaliteit al hadden onderscheiden van anderen. Mensen die wisten dat er aan hun stijl van werken en foto's behoefte bestond. De zeven be hoorden tot de top van de reportagefoto grafen: hun werk was eerder vooral ge publiceerd door gezaghebbende bladen als Vu en Life, en toonde in het nog niet door de televisie gedomineerde tijdperk voor velen het beeld van een geteisterde wereld. Robert Capa, een van die foto grafen die in '47 Magnum oprichtte, schokte in 1936 de wereld met zijn foto van een door een kogel getroffen en val lende soldaat in de Spaanse burgeroor log. Met één foto legde hij de wreedheid en onwerkelijkheid van een oorlog vast. Capa, bij alle brandhaarden in de wereld actief, was ook de man die de verove ring door de Amerikanen van het eiland je Iwo Jima vastlegde: een historische scène van soldaten die op een heuvel dir Het karakter van de reportages \;da1 Magnum mag daarmee iets verand^, zijn, minder krachtig is het niet gew den. Dat beeld wordt nog eens bevestLje door de overzichtstentoonstelling lou( momenteel te zien is van werk van Mijan num in het Stedelijk Museum in Ai§yj sterdam. De door het Centre NatioL^ de la Photographie in Parijs en 7-p^ American Federation of Arts samen|vai stelde, en door het Stedelijk iets aan|jnz paste expositie toont zo'n tweehond{yn foto's. De eerste daarvan zijn bekend:i foto's van Capa en Rodger, gemaakt zo het Europa van voor, tijdens en vlakka( de Tweede Wereldoorlog. Historis<!on. beelden, die, zoals het Stedelijk Musetj^ dat uitdrukt, „behoren tot ons collect sc]. ve historische geheugen": foto's van Ln geallieerde landing op Normandiê, v_ei de Spaanse burgeroorlog, de bevrijdi|cj van de mensen in de concentratiekaivo pen. Daarna komt ook steeds meer «we bekend, of al vergeten werk naar vornu van reportages over de hele wereld, Nederland (watersnoodramp) aan tjac En daarna is er aandacht voor de repU tages als van Bruce Davidson en GLe] fith-Jones, misschien des te krachtii§y omdat ze een vorm van ellende tonLj, die ook nu nog geldt: armoe, onrechf Een bij de expositie verkrijgbare fold gaat in het kort in op de totstandkomt e van Magnum. Hripsimé Visser, consj^g vator fotografie van het Stedelijk, het va het daarin over een 'nieuwe ethiek', d st( zichtbaar is in het werk van de MiWJ num-fotografen. Jammer alleen dat da^a niet wat verder op wordt ingegaa Speelde die ethiek bij de oprichting ej^e belangrijke rol, of was het alleen m^jgj dat streven naar vrijheid en onafhanl(mi lijkheid van redacties en opdrachtj ne vers? Wat behelsde die ethiek? Het tje toch aardig te weten of die ooit erganc werd vastgelegd of 'gewoon' is gegroei Net als het leuk zou zijn geweest de B^j zoeker duidelijk te maken waarom H^ uj ri Cartier-Bressons tekst TInstant döjq sif ('het beslissende moment') uit 19Lj nog steeds wordt beschouwd als refers tiekader voor talloze fotografen. De expositie zelf kan de toets der kritil ruimschoots doorstaan, al is het, a danks de beperking die het Stedelj heeft aangebracht, toch wat veel. I werking van een foto kan, geïsoleerd, termate krachtig zijn. Hang je tien foto naast elkaar, dan wordt die kracht to| minder. Het is helaas de prijs die H taald moet worden voor een overziet sexpositie met zulk prachtig werk als d van Magnum. -i KOOS VAN WEI Stedelijk Museum Amsterdam, Paui Potterstraat 13. '40 jaar. Fotografen vj Magnum'. Tot en met 31 maart. Z jc a de bus, evenals in België, Denemarka Z( Frankrijk en zelfs in Saudi-Arabië. Maar met de gemeente Hilversum he< Hopman de zaak nog niet rond kunni krijgen. „Iets nieuws geeft nu eenma f" drempelvrees. Nu de wieg voor j is zwembussen er staat, lijkt Hilversum I Q willen afhaken. Ze willen vastigheid I zeggen: toon eerst maar eens aan dat I aan een zwembus behoefte is. Maar hl e] kan ik nou hard maken dat er een man s, voor is, als niemand weet wat ei n zwembus is? Ik kan niets anders lat! v zien dan een maquette, want nergens Z( de wereld bestaat er zoiets. De behoef moet dus gewoon in de praktijk wordj js, aangetoond". e, Wel heeft de Hilversummer een pal b duizend enquête-formulieren laten drul g, ken. Het is de bedoeling dat gezinn! S1 daarop aangeven of zij van de zwembl S( gebruik zouden maken. De formuliert j, zouden op de scholen in de omgevii u worden verspreid. Maar dit is geweigel q omdat scholen zich verre houden vi v commerciële activiteiten. d „Het zit me dus niet mee", lacht Ho| d man. „Maar ik ben niet bang dat hl v project wordt afgeblazen. Als de ovfl heid het uiteindelijk toch niet aandud -ï dan ga ik met het bedrijfsleven in zee. I J heb al een aantal sponsors gevonden I het is ook mogelijk de bus als rijdend fl j- clamebord te gebruiken. De zwembl t] komt er. Koste wat het kost. Al moet i z onderste steen boven komen!". tl HELMA VAN DEN BER( f Robert Capa: 'De bevrijding van Parijs, 25 augustus 1944'. een Amerikaanse vlag omhoogduwen, later zelfs vormgegeven in een beeld dat een van de oorlogsbegraafplaatsen van Amerikaanse soldaten siert. Tij mee De zeven fotografen, naast Capa de Fransman Henn Cartier-Bresson, David Seymour, George Rodger, William en Rita Vandivert en Maria Eisner, konden met Magnum in feite gewoon verder gaan waar ze als individueel fotograaf, al of niet in vaste dienst, waren gebleven. En, het moet gezegd worden, ze hadden het tij mee. In het naoorlogse Europa en Amerika heerste een gigantische 'beeld- honger'. De mensen hadden na jaren van eenzijdige en beperkte voorlichting grote behoefte aan beelden van een we reld waarin ze jarenlang geen toegang hadden gehad. Voor bladen als Life, Pic ture Post, de Berliner Illustrierter Zei- tung en, in Nederland, de Katholieke Il lustratie, bestond een enorme belangstel ling. Magnum voorzag in die behoefte, juist door zich te onderscheiden van wat de 'reguliere' fotopersbureaus brachten aan pure nieuwsfoto's. Fotografen van Mag num beperkten zich niet tot de actuele gebeurtenissen, maar doken meer in ach tergrondreportages. De gevolgen van een Gilles Peress: 'Demonstratie voor ayatollah Shariat-Madarri. Iran 1980'. FOTO'S: MAGNUM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 30