Wat heeft God met Golfoorlog en met Intifada te maken? hl 1 Oorlog V kerk wereld Rector Hopman van priesteropleiding Haarlem neemt ontslag Russisch - orthodoxen willen gesprek met joden £eidóc Geen doorbraak brieven van lezer GEESTELITK LEVEN/OPINIE CeidócSoowmt ZATERDAG 16 FEBRUARI 1991 PAG Westduitse kerken steunden Oostduitse kerken via overheid FREIBURG Kerken uit het voormalige West-Duitsland hebben jarenlang grondstoffen geleverd aan de Oostduitse overheid. In ruil hiervoor kregen de kerken in de DDR geld van de communistische partij. De Duitse rooms-katholieke hulporganisatie Caritas heeft dat bevestigd. Van 1957 tot 1990 leverde de Westduitse Rooms-Katholieke Kerk koper aan de communistische staat. Van de protestantse kerken in de Bonds republiek kreeg de DDR aardolie, rubber, koffiebonen, wol fram, zilver, diamanten voor industrieel gebruik en wol. De to tale waarde van de grondstoffen die de afgelopen 33 jaar zijn geleverd, was 2,8 miljard Duitse marken. De Westduitse protes tanten droegen 2,1 miljard mark bij, de rooms-katholieken 0,7 miljard. De kerken financierden dit uit eigen middelen. De Oostduitse kerken kregen in ruil voor de grondstoffen geld van hun overheid, waarmee zij hun predikanten, kerken en instellingen voor zieken, bejaarden en kinderen konden onder houden. De ruilhandel had plaats met toestemming en finan ciële ondersteuning van de regering van de Bondsrepubliek. Binnen de Rooms-Katholieke Kerk in de DDR was de hulp omstreden. De kerk, die altijd afstand hield tot de communisti sche regering, vreesde dat de hulp van de Westduitse kerken bij zou dragen aan de instandhouding van dit regime. Een an dere mening is dat deze handel uiteindelijk, net als andere soorten hulp, heeft bijgedragen aan de destabilisering van de communistische staat. door Marinus van der Berg Kun je ermee leren leven? Met de oorlog? We leven ermee. Nu al weer enkele weken. Went het? Er zijn uren waarin ik er niet aan denk en ook is de oorlog bij het wakker worden niet meer mijn eerste gedachte. Soms word ik er ineens weer aan herinnerd. Zoals in een vergadering waarin de voorzitter ineens spreekt over 'briefing'. Ik reageer als gestoken en zeg dat ik liever geen oorlogstaal hoor in een vergadering. Elke dag vertelt het journaal me van de dagelijkse 'briefings' van legerwoordvoerders. Ze gaan over de voortdurende bombardementen. De getallen en de gevolgen gaan mijn voorstellingsvermogen te boven. Ik luister ook minder naar mijn oorlogsradiootje als ik op reis ben en wordt minder gebombardeerd door nieuws. Ander nieuws dringt zich op. Het oorlogsnieuws krijgt een steeds kleinere plaats op de voorpagina's. Althans zo was het vorige week. Het is alsof we hier in het Westen nu nog steeds minder weten van die duistere oorlog. Doden en gewonden: onbekend en ontelbaar? Waar zijn die doden en krijgen ze nog een laatste eer? Soms schrik ik weer. Als het over de mogelijkheid van kernwapens gaat. Worden de geesten er rijp voor gemaakt? Voor dit meest onmenselijke wapen dat werd uitgevonden? Wordt ons binnenkort verteld dat het noodzakelijk was om .nog erger te voorkomen? •Een lezeres schreef me dat ze midden in de nacht wakker werd en uit bed sprong. Ze dacht dat er een luchtalarm was. Ze heeft de Tweede Wereldoorlog tamelijk bewust meegemaakt. Ze schrijft over haar dilemma: niet voor en niet tegen zijn. Een directeur van een bejaardentehuis vertelde hoe een bewoonster de hele dag bij de televisie zit: 'haar kleinzoon is bij de Marine en zit 'op een van de schepen.' Voor '.sommige mensen is de oorlog op deze manier dichterbij dan voor wie er geen familie of kennis heeft. Ik merk deze weken dat ook veel leidinggevenden in de bejaardenverzorging nog nooit hoorden van het ICODO: het centrum voor informatie, coördinatie en documentatie oorlogsgetroffenen in Utrecht. Juist nu kan het belangrijk zijn te weten hoe het leven van mensen nog steeds beïnvloed wordt door de oorlog. Ook de oorlog in Nederlands-lndië. Iemand gaf mij onlangs een uitvoerig artikel over de kinderen van de oorlogsgetroffenen. Ook zij zijn vaak nog beschadigd als .gevolg van de oorlogservaringen van hun ouders. Deze ervaringen vertellen ons dat een oorlog wel militair of politiek beëindigd kan zijn, maar menselijk nog vele tientallen jaren doorduurt. De stoet van door oorlog beschadigde mensen wordt alsmaar groter. Niet alleen de slachtoffers van de Golfoorlog, maar ook de vele andere oorlogen en zij die gemarteld zijn door regimes in Latijns- Amerika, in de Sovjet-Unie, in China. Op reis in deze weken zie ik op de stations de realistische affiches van Amnesty International: 'hoe ver .moet het komen... voordat u lid wordt?', staat er onder de foto's van gemartelde mensen. Het carnaval is met stille trom voorbijgegaan en de vasten tijd is begonnen: tijd van inkeer en bezinning. Tijd om ons in te richten op een nieuw perspectief: niet de dood, maar het leven-in-God, zal het laatste woord krijgen. Dat de Satanische krachten die dood en vernietiging zaaien, mogen worden omgekeerd en de doden zullen opstaan tot nieuw leven. De levende en de dode doden. Zij die dood-maken en zij die dood-vielen. God en oorlog worden de af gelopen weken vaak in één adem genoemd. Saddam Hu- sayn is er volstrekt duidelijk in: de oorlog tegen de heide nen van het westen is een heilige oorlog, door Allah ge wild. Bush is wat omzichtiger in zijn formuleringen, maar wie een dag van gebed uit roept voor de vrede en tegelij kertijd de bombardementen op de vijand laat doorgaan, vindt op z'n minst dat God aan zijn zijde staat. En net als Saddam z'n imams heeft om zijn beleid een goddelijke legi timatie te geven, heeft Bush predikanten om zich heen in het Witte Huis, die de mythe van 'Gods own country' nieuw voedsel geven. Het is voor niet direct-betrok- kenen betrekkelijk gemakke lijk kritiek te hebben op 'an nexatie van God' in het ver band van de Golfoorlog, maar ouderen onder ons herinne ren zich maar al te goed hoe vanzelfsprekend het was in de Tweede Wereldoorlog om te bidden voor de overwin ning en hoe druk bezocht de dankdiensten waren toen uit eindelijk Duitsland had geca pituleerd, ondanks al die do den in de platgebombardeerde Duitse steden. Het is niet alleen heel mense lijk om in tijden van grote spanning een beroep te doen op een macht die boven de benauwende werkelijkheid uitgaat, de theologische tradi tie van de kerken is er als het ware op aangelegd God te be trekken bij de werkelijkheid. Met een beroep op allerlei bij belse verhalen en teksten wordt bijvoorbeeld gesproken over 'Gods hand in de ge schiedenis' of over 'een teken van Gods voorzienigheid'. De geschiedenis is vol van theo logische rechtvaardigingen van standpunten en diezelfde geschiedenis leert ook hoe veel onchristelijks er is voort gevloeid uit die standpunten. Palestijnse kwestie De Palestijnse kwestie is een actueel voorbeeld hoe God ter sprake wordt gebracht in po gingen eigen standpunten te formuleren of te rechtvaardi gen: God staat aan de kant van de Palestijnen in hun strijd voor een eigen staat, maar Hij wordt ook geclaimd door joden en christenen voor wie het beloofde land de rea lisatie is van Gods belofte. Het lijkt er op dat men óf pro- Palestijnen is en dus anti joods óf andersom. En in bei de posities neemt Gods naam een prominente naam in. Zo zijn er orthodoxe joden in Is raël die met een verwijzing naar een bijbeltekst de ver drijving van alle Palestijnen uit de staat Israël beogen en zo zijn er (Palestijnse) christe- Het beste leert men iemands karakter kennen in geldzaken, bij het drinken en in toorn Sadam Husayn in de moskee van Samarrah. HAARLEM Rector J.N. Hopman van het Willibrordconvict, de priesteropleiding van het bisdom Haarlem, legt zijn functie van rector aan het eind van dit studiejaar neer. Hij heeft eveneens zijn ontslag ingediend als gedelegeerde voor de toe komstige priesters en dia kens in het bisdom Haar lem, zo heeft het bisdom Haarlem meegedeeld. Hopman (50) heeft zijn ont slag ingediend, aldus het bis dom, nadat was gebleken, dat het te grote verschil in visie op de ambtsopleiding tussen hem en bisschop H.J.A. Bom ers een vruchtbare verdere samenwerking erg moeilijk zou maken. Hopman wil des gevraagd niet nader toelich ten waar zijn visie met die van Bomers ootste. Hij geeft sinds 1 oktober 1985 leiding aan het Willibrord convict, waar op dit moment acht priesterkandidaten ver blijven. Van hen volgen er zes een opleiding aan de Katho lieke Theologische Universi teit te Amsterdam. In de va cature die door het ontslag van Hopman is Ontstaan, is nog niet voorzien. CANBERRA De Rus- sisch-Orthodoxe Kerk zal voor het eerst in haar ge schiedenis de dialoog met het jodendom aangaan. Aartsbisschop Kyrill van Smo lensk deelde vrijdag in Can berra mee dat de eerste ont moeting eind 1991 in Genève of op Kreta plaatsheeft. Het initiatief voor de dialoog is genomen door de Internatio nale Raad van Joden en Chris tenen. Kyrill, hoofd interna tionale betrekkingen van de Orthodoxe Kerk, heeft de as semblee van de Wereldraad in Canberra benut om contacten te leggen met vertegenwoordi gers van deze raad. nen die alle theologische aan spraak van joden op het land ontkennen. Dergelijke discussies zijn in zekere onzindelijk, maar de context waarin mensen tot zulke standpunten komen, stellen zo'n oordeel op z'n minst uit. Dat is bijvoorbeeld het geval bij het lezen van 'Recht en gerechtigheid', een Palestijnse bevrijdingstheolo gie geschreven door Nairn Sti- fan Ateek. In deze eerste 'vol wassen' poging om een theo logie te schrijven voor en vanuit de Palestijnse context, wordt duidelijk hoe bloed en tranen vermengd zijn met het standpunt dat God niet alleen maar joden heeft verkoren, maar dat zijn heil alle mensen geldt en dus ook de Palestij nen. Ateek vertelt hoe hij als ke reltje van elf jaar geboren in een christelijk Palestijns gezin met de joden kennis maakte als bezetters en moor denaars. Dat was in 1948. De traumatische ervaringen van toen zijn in de levensgeschie denissen van veel christen- Palestijnen herhaald, zo schrijft Ateek, tot op de dag van vandaag. De Anglicaan Ateek (woon achtig in Jeruzalem) probeert het Palestijns verlangen naar een eigen land theologisch te rechtvaardigen en daarbij ontkent hij iedere exclusieve aanspraak van joden op het Beloofde Land. Die aanspraak is een terugval naar een pri mitief godsbegrip, meent hij: de 'nationalistische God' van Israël heeft zich in Christus een god voor alle mensen over de hele wereld betoond. De theologische redeneringen van Ateek doen soms wat naï ef aan. Het lijkt alsof Ateek niets afweet van de pogingen in het westen om de joodse wortels van het christelijk ge loof bloot te leggen in de zo geheten Israël-theologie; Ateek ontneemt die wortels juist hun functie. Dat Jezus jood was, heeft geen godsdien stige betekenis; Jezus is bij Ateek uitsluitend een 'chris ten'. Ateek roept ook de geschiede nis te hulp in zijn verdediging van het Palestijns streven naar recht en rechtvaardige verhoudingen. Zionisme en wordingsgeschiedenis van de staat Israël worden in felle kleuren geschilderd en het is duidelijk wie de overheerser is en wie de slachtoffers zijn. Ateek doet in zijn boek echter ook een oprechte poging om boven de tegenstellingen van Palestijnen en joden uit te ko men en hij doet concrete voorstellen voor vrede. In dit deel van het boek toont Ateek veel integriteit en grootheid, ondanks alle bezwaren tegen de wijze waarop hij God en geschiedenis wil 'gebruiken' als legitimatie voor het eigen standpunt. Inmiddels zijn de belangen die bij dit alles op het spel staan, aanzienlijk. Een voor beeld is de al eerder genoem de 'Israël-theologie'. In de kerken in Nederland is een toenemend bewustzijn van het belang van het jodendom voor het zelfverstaan van de kerk. Bovendien wordt de staat Israël inclusief Jeruza lem door velen in verband ge bracht met teksten in de bij bel. Ateek moet van zulke op vattingen niet veel hebben; de christelijke kerk en de hele wereld vormen 'het nieuwe Israël'. Zo formuleert hij als het ware een nieuwe variant van de aloude vervangings theorie: Israël heeft afgedaan als Gods volk; de kerk is het nieuwe Israël. De hervormde predikant in Jeruzalem, dr. G.H. Cohen Stuart, stelde onlangs vast dat opvattingen zoals die van Ateek het joods-christelijke gesprek in een verdacht dag licht stellen. Israël serieus ne men1 als wortel van het chris tendom wordt in de redene ring van Ateek eigenlijk niets minder dan verraad aan de christelijke traditie. Het boek: 'Een bevrijdend woord uit Jeruzalem' (red. G.H. Cohen Stuart) gaat het gesprek aan met Ateek. Daar in bevestigen Cohen Stuart en de zijnen hoe ook hun stand punten door theologie en ge schiedenis kunnen worden bevestigd. De beide boeken versterken de overtuiging dat synagoge, kerk en theologie voortdu rend het gevaar lopen God naar beneden te halen door Hem te betrekken op de wer kelijkheid zoals mensen die hebben doen ontstaan. Dan dreigt God gebruikt te wor den voor het eigenbelang en als dat gebeurt, ontstaan er ri dicule problemen van het type als dat van de God die de vakantiegangers zegent met landurig droog weer en die de boeren die op dat moment snakken naar water voor hun land, dus wel 'moet' straffen. Verwarring Onze werkelijkheid wordt na tuurlijk in eerste instantie door onszelf gemaakt; Gods vinger ligt niet aan de trek ker van een geweer, zijn han den slaan geen opstand neer en dat de westerse belangen bij het Midden-Oosten zo groot zijn, heeft niet zo veel met God te maken. De oplos sing van het Palestijnse pro bleem en van de Golfoorlog ligt dan ook vooral in ónze handen. God en geschiedenis hoeven niet als getuige te worden opgeroepen in het ge ding ter vaststelling van het feit dat Palestijnen en joden recht hebben op een eigen, veilige staat. En de wijze waarop dat moet gebeuren is meer een zaak van goede wil en gezond verstand dan van theologiseren. Golfoorlog en Intifada blijken maar al te zeer aanleiding voor verwarring tussen 'God wil het' en 'de mens wil het'. De boeken van Ateek en Co- hen Stuart c.s. zijn in zekere zin een bevestiging van die verwarring, maar bieden ook meer. Bijvoorbeeld de christe lijke oproep over de partij en heen om in Gods naam tot vrede te komen. Dat mensen bereid zijn om voor die vrede eigen stand punten te verlaten, schuld te bekennen en de ander te ver geven, heeft waarschijnlijk meer te maken met God dan het feit van welke oorlog of opstand ook. LÜTSEN KOOISTRA Nairn Stifan Ateek: Recht en gerechtigheid. Uitgave Meinema, prijs ƒ29,50. G.H. Cohen Stuart (red.): Een be vrijdend woord uit Jeruza lem. Uitgave Boekencen trum, prijs 19,90 Televisiedominee Falwell steunt Bush in oorlog LYNCHBURG Televi- siedominee Jerry Falwell houdt opnieuw een 'I Love America-campagne', deze keer ter ondersteu ning van het beleid van president Bush in de Golf oorlog. In de jaren zeventig werd Fal well bekend door een soortge lijke campagne die leidde tot het ontstaan van de Moral Ma jority, een uiterst conservatie ve politieke organisatie die op haar hoogtepunt zeseneenhalf miljoen aanhangers had. De nieuwe campagne is bedoeld om de troepen in Saudiarabië en de president te steunen. Ook zijn ze een protest tegen demonstranten „die de vlag naar beneden halen en blijk baar geen oog hebben voor al les wat hoog en heilig en ge wijd is", aldus Falwell, predi kant van een baptistenkerk in Lynchburg in de staat Virgi- Wij sten sc he de te l De gebeurtenissen van gisteren rond het middaguurgg* weer een duidelijk gemaakt hoezeer de wereld hoopt 0j spoedig einde van de oorlog om Kuwayt èn op welk le k Irak daar misbruik van kan maken. De eerste berich feg Baghdad gaven reden tot hoop en ontelbare mensen ft'erl een diepe zucht van verlichting hebben geslaakt, in !^fn onderstelling dat een bloedige grondoorlog nu wellich muj komen zou kunnen worden. Totdat duidelijk werd d an 1 de Iraakse toezegging VN-resolutie 660 te willen nalei ivo van voorwaarden werden verbonden. Het razendsr °P groeide optimisme verdween als sneeuw voor de zon. NADERE bestudering van de verklaring uit Baghdai dat de Iraakse leiders slechts op één onderdeel van punt zijn veranderd. Voor het eerst hebben zij de mo 1 heid geopperd van een terugtrekking uit Kuwayt, ie president Saddam Husayn tot op heden met grote n heeft afgewezen. Hij heeft steeds gezegd dat hij de „19^ vincie van Irak" nooit zou opgeven. Het is evenwel de hoe serieus dit nieuwe Iraakse standpunt moet worden men, want in dezelfde verklaring waarin de bere wordt uitgesproken resolutie 660 na te leven, worden 1 sen opgesomd waaraan de rest van de wereld moet vo De ironie wil dat resolutie 660 juist een onvoorwaan Iraakse terugtrekking uit Kuwaut eist. De conclusie kan helaas geen andere zijn dan dat de se leiders kennelijk nog geen enkele aanleiding zi< echt in te spannen een einde aan de oorlog te maken, vooralsnog louter uit op tijdwinst. De Iraki's spelen de de andere troef uit (de aanvallen op Israël, de burgen bunker en de verklaring van gisteren) in de hoop het lieerde front te breken. Dat kunnen ze niet militair, du len ze via de vrije westerse media handig in op de pul opinie, in de hoop dat druk vanuit de bevolking het lieerde blok uiteen zal doen spatten. De poging van gii "sic was wat al te doorzichtig, maar ook al hebben al die °r*" r* J I< d gen nu nog geen aantoonbaar succes, het is op den dut ide iets voor de geallieerden om zich zorgen over te makefen ran, Er is al met al echter, helaas, geen alternatief dan doof' met de aanvallen op Irak, totdat dit land zich daadwer vii terugtrekt uit Kuwayt onder de door de VN gestelde ants waarden. Zolang daarvan geen sprake is worden de k ech op de vermoedelijk zeer bloedige grondoorlog om Kuwa' vc leen maar groter. Het valt daarom te hopen dat het vo zicht van zo'n gruwelijke strijd, die Irak op termijn wel e vc verliezen, de leiders in Baghdad tot andere gedachteieid bewegen. De ervaringen van de afgelopen maanden zij :lzo< dat betreft louter negatief. ZÜ: eige Tegelijk met de aanvallen op Iraakse militaire d|i he moeten echter ook de pogingen worden voortgezet om om via diplomatieke weg tot terugtrekking te bewegen. Wa het aanbod van gisteren een ding duidelijk heeft gen dan is het wel dat de Iraakse standvastigheid minder m( worden. Wat dat betreft zullen alle ogen morgen gerich ke op Moskou, waar Sovjetpresident Gorbatsjov gesprekkioie voeren met de Iraakse minister van buitenlandse zake req Aziz. Er is, alle optimisme uit het Kremlin ten evenwel geen reden om te verwachten dat Irak nu oi wel aan de eisen van de Veiligheidsraad van de Vere Naties zal willen voldoen. Daarmee wordt de afschuw prijs die Saddam Husayn zijn eigen bevolking laat b« voor zijn machtswellust opnieuw hoger. Die sombere c| tering leidt bijna onvermijdelijk tot de conclusie dat dl log in de Golf alleen echt ten einde kan komen, als Sai Husayn er niet meer zal zijn. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezono stukken te bekorten Sluipende armoede Litouwen Sinds begin januari zijn weer vele prijzen fors gestegen: GEB-kosten, stalling, zwem men enz. met vaak tien pro cent of meer. De laatste vijf tien jaar zijn de pensioenge rechtigden (ruim twee mil joen) er op achteruitgegaan. Alles is weer meer duurder geworden dan de inflatie-cor rectie, laat staan de welvaarts vastheid. Met mijn aow- en klein overheidspensioen teza men ben ik er zelfs per eind januari 4,60 op achteruit ge gaan. Er wordt kennelijk de Staatsinkomsten gaan jaarlijks wel omhoog meer uitgegeven aan nutteloze sub sidies en andere heilige huis jes, maar onze verkregen rech ten worden almaar uitgehold. Nu de zich sociaal noemende partij in de regering is wordt het toch niet beter voor ons, dus hun beloftes blijken hol te zijn. Quo Vadis. Mr. R.C. Sangster, SCHEVENINGEN. el| Hierbij protesteer ik tegei verslaggeving van uw coi pondent in Moskou, Rob derink, over de volksraai ging in Litouwen ond< kop: Opiniepeiling Litou vooral propagandastunt", dit geen propaganda kan ge. 84 procent voorstemmers: 90 procent onafhankelijkheid. Het zou Nederlandse parlement ei RU5 regering sieren als ze het v laar beeld van IJsland zouden ouu gen en diplomatieke bet 6 h£ kingen met Litouwen knoopt. Laat Nederland i tonen dat we nog steeds onafhankelijk land zijn en achter andere Europese den aanlopen, maar vo( iatic £eidóe(3outcmt Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon. 071-122 244 Postadres Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 uur. Nabezorging Telefoon: 071-122 248. van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uur Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaa per maand f. 25,70 per maand f. 26, per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f. 78. per jaar f. 294,30 per jaar 299, Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 ii 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2