r
'Vurige reiniging' voor Wereldraadgangers
w
kerk
wereld
beroepingen
Amerikaanse bisschoppen verdeeld over Golfoorlog
Tijdschrift Pro Mundi Yita verdwijnt
Baptisten kopen televisiestation Falwell
CeicLeGomottï
mjr £eidóe (Ecu/tont
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidaeSouoont
DONDERDAG 7 FEBRUARI 1991 PAGINA
Zondag van de arbeid: tweedeling Nederlanders en buitenlanders
AMSTERDAM De zondag van de arbeid, die rond 1 mei in
de kerken wordt gevierd, staat dit jaar in het teken van de
tweedeling tussen Nederlanders en buitenlanders. Een van de
scherpste tegenstellingen in de Nederlandse samenleving,
schrijft voorzitter prof.dr. D.C. Mulder van de Raad van Ker
ken in Nederland in de themabrochure ter voorbereiding van
de zondag.
De zondag van de arbeid, die in protestantse kerken veelal
wordt gevierd op de Biddag voor Gewas en Arbeid (17 maart),
wordt georganiseerd door het industriepastoraat DISK. In de
brochure herinnert deze organisatie eraan dat het nog altijd
goed gaat met de Nederlandse economie, maar dat onder de
migranten de armoede toeneemt. Migranten nemen in de Ne
derlandse samenleving een tweede- of soms derderangspositie
in. Zij zijn vaak afhankelijk van vreemdelingenrecht, voor hen
vreemde regels en uitkeringsinstanties.
DISK vindt het „opvallend" dat Nederlanders er zo slecht van
op de hoogte zijn dat migranten vaak geïsoleerd en arm leven.
Achterstelling, discriminatie en armoede zijn en worden in Ne
derland geïndividualiseerd, meent het industriepastoraat.
Bisschop H. Ernst van Breda schrijft in de aanbiedingsbrief,
dat uit de manier waarop gelovigen omgaan met mensen die
hun vreemd zijn, voor een groot deel valt af te leiden, of zij in
de ware zin van het woord mens zijn. Hij roept de gelovigen op
de migranten op te zoeken om een beter inzicht in hun situatie
te krijgen.
De daad van een
rechtvaardige kan
vruchteloos zijn, maar
nutteloos is zij nooit
ASSEMBLEE IN CANBERRA GEOPEND
CANBERRA Vooraf
gegaan door een reini
gingsritueel van de abori
gines, de oorspronkelijke
bewoners van Australië,
is donderdag in Canberra
de zevende algemene
vergadering van de We
reldraad van Kerken ge
opend. Onder het thema
,,Kom Heilige Geest, ver
nieuw de hele schepping"
beraadslagen 950 gedele
geerden van de 311 lid
kerken de komende 14
dagen over de koers van
de oecumenische bewe
ging in de jaren 90.
Bij het binnengaan van de
tent, waarin dagelijks enkele
liturgische vieringen worden
gehouden, passeerden de deel
nemers een vuur, een tradi
tioneel reinigingsritueel van
de aborigines. Symbolisch
aanvaardde vervolgens de
Wereldraad de uitnodiging
van de aborigines en de Au
stralische kerken om de as
semblee in Canberra te hou
den.
De vroegere anglicaanse
aartsbisschop van Nieuw-Zee-
land, Paul Reeves, zelf een
Maori, maakte er geen geheim
van zeer wantrouwend tegen
over massale kerkelijke ver
gaderingen te staan. Het is
vaak een machtsstrijd die
weinig met de Heilige Geest
te maken heeft.
Reeves, sinds kort de verte
genwoordiger van de interna
tionale Anglicaanse gemeen
schap bij de Verenigde Naties,
hield de vergadering twee
Maori-spreekwoorden voor:
„thuis een duif, maar daarbui
ten een papegaai" en „als u
niets te zeggen hebt, blijf dan
zitten".
In een toevoeging over de
Golfoorlog noemde hij deze
noch heilig noch gerechtvaar
digd. Dankzij de moderne
electronica lijkt het alsof we
de oorlog in de huiskamer
kunnen volgen, maar het leed
van vooral vrouwen en kin
deren wordt ons onthouden.
Tijdens de openingsdienst
werd de pelgrimage van de
Wereldraad sinds de oprich
ting in 1948 verwoord. Mevr.
M. Jongeneel-Touw, een van
de hervormde afgevaardig
den, sprak enkele zinnen over
de eerste algemene vergade
ring in Amsterdam. „De hoop
van Gods ontwerp temidden
van de wanorde stelde de ker
ken in staat hun geloof in een
context van wanhoop te
viern."
De Golfoorlog zal vrijdag tij
dens een speciale zitting wor
den besproken. Verder is er
zaterdag een stille tocht uit
protest tegen de oorlog, van
het congresgebouw naar de
campus van de Australische
Nationale Universiteit, de
plaatsen waar deze bijeen
komst wordt gehouden.
Voor de secretaris van de
Raad van Kerken in Neder
land, ds. W.R. van der Zee, is
de algemene vergadering al
geslaagd als de Wereldraad
een krachtige veroordeling
van de oorlog, inclusief de
Bij de opening
van de
Assemblee was er
niet alleen een
reinigingsvuur,
maar ook een
dans van
aborigines.
NG-Kerk
De Nederduitse Gereformeer
de Sending Kerk in Zuid-
Afrika, de vroegere NG Kerk
voor kleurlingen, is donder
dag toegelaten als lid van de
Wéreldraad van Kerken. De
NGSK heeft 240.000 leden.
De aanvraag werd gesteund
door de Anglicaanse Kerk
van Zuid-Afrika en door de
Zuidafrikaanse Raad van
Kerken. De NGSK fuseert in
juli met de de NG Kerk in
Afrika, de vroegere dochter
kerk voor zwarten, in de Ver
enigende Gereformeerde
Kerk van Zuidelijk Afrika.
De toelating van de NGSK
viel samen met de verwelko
ming van een delegatie van
de blanke Nederduits-Gere-
formeerde Kerk, die op uitno
diging van de Wereldraad in
Canberra is. „Met grote
vreugde begroet ik de waar
nemers van de NGK, prof.
Johan Heyns en dr. Pieter
Potgieter, die na zo vele jaren
weer in ons midden zijn," zo
zei Castro. In 1962 brak de
NG Kerk met de Wereldraad
uit protest tegen de kritiek
van de oecumenische bewe
ging op de apartheid.
Het is de ironie van de ge
schiedenis dat Heyns en Pot
gieter donderdag gezeten wa
ren naast de vorige secretaris
generaal van de Wereldraad,
dr. Philip Potter, voor wie de
strijd tegen apartheid en ra
cisme een van de speerpunten
van zijn 12-jarig beleid was.
Aborigines
Het racisme in Australië leidt
tot volkerenmoord op de oor
spronkelijke bewoners (abori
gines). De symptomen hier
van zijn de achteruitgang van
hun taal en cultuur, alcoholis
me, veel arrestaties, misbruik
van vrouwen en kinderen,
problemen in het onderwijs
en hoge werkloosheid.
Tot deze conclusie komt een
internationale delegatie die in
opdracht van de Wereldraad
van Kerken vorige week een
bezoek heeft gebracht aan
aborigines in Wilcannia in de
staat New South Wales en op
Mornington-eiland in de staat
Queensland.
De Wereldraad heeft in 1981
voor de eerste keer een on
derzoek naa de positie van de
aborigines ingesteld. Sinds
dien is er maar heel weinig
veranderd, aldus Anne Grey-
Pattel, secretaris van het
overkoepelend comité van
aborigines in Australië. De
Drs. J.H. Jongeneel
FOTO: PERS UNIE
paar veranderingen zijn bo
vendien niet op initiatief van
de regering tot stand geko
men, maar door toedoen van
de aborigines zelf.
De Zuidafrikaanse directeur
van de Wereldraadprogram
ma tot bestrijding van het ra
cisme (PCR), Barney Pityana,
wees er tijdens een persconfe
rentie op dat de aborigines
niet in staat worden gesteld
zelf fundamentele en belang
rijke besluiten te nemen. De
blanke bureaucratie onthoudt
hun het zelfbeschikkings
recht. De regering wordt ver
weten de rechten van de abo
rigines op het eigendom van
grond niet te erkennen hoe
wel Australië „zo onmetelijk
groot is".
Toen Australië ruim 200 jaar
geleden door kapitein James
Cook werd ontdekt, telde het
land naar schatting 750.000
aborigines. Als gevolg van
massamoorden en Europese
ziekten daalde dit aantal tot
30.000 in 1930. Nu wordt het
aantal aborigines op 228.000
geschat, dat is 1,4% van de
ruim zestien miljoen Austra
liërs.
Meer anti
semitische
incidenten in VS
NEW YORK In de Vere-
nigde Staten is het aantal ge
signaleerde antisemitische in
cidenten in 1990 gestegen tot
een recordhoogte van 1.685,
zo heeft de Amerikaanse
Anti-Laster Bond (ADL)
woensdag gezegd. De organi
satie wijt deze toename aan de
gebeurtenissen in het Midden-
Oosten, groeiende onver
draagzaamheid op campussen
van universiteiten en bepaal
de grofheden in teksten van
popgroepen. Bij de voorlaatste
telling, over het jaar 1989,
werden 1.432 gevallen geno
teerd.
Op universiteitscomplexen
werd de sterkste stijging ge
signaleerd; een toename van
36 procent ten opzichte van
1989. Er werden daar vooral
antisemitische leuzen op
ren van openbare ruimten
aangetroffen. De ADL (Anti-
Defamation League) ver
moedt dat zich onder studen
ten de invloed heeft doen gel
den van enkele popgroepen
die er een nogal grof tekstre-
pertoir op na houden, zoals de
rapgroep 2 Live Crew. Ook
werd tweemaal een tekst uit
de song „The beast within"
van Madonna gezien die op
joden betrekking heeft;
„kwaadsprekerij door hen die
zich joden noemen", een bij
belcitaat. De organisatie stelde
echter met grote nadruk Ma
donna van geen enkele anti
semitische bedoeling te ver
denken.
Volgens de ADL werden in
1990 110 mensen gearresteerd
in verband met antisemitische
uitingen. Van hen was 86 pro
cent onder de 21 jaar oud.
Nederland»* Hervormde Kerk
Aangenomen naar Opljnen en Tuil K.
Schaap te Hoogkerk c.a. en Oost-
wold c.a.. Bedankt voor Numansdorp
Gereformeerd* Kerk vrijgemaakt
Beroepen te Spakenburg-Zuid P.M.
de Wit te Bergenthelm.
WASHINGTON De Ame
rikaanse bisschoppen reage
ren verdeeld op de Golfoor
log. Aartsbisschop Bernard
Law van Boston vindt dat er
sprake is van een rechtvaar
dige oorlog, maar zijn collega
Francis T. Hurley van Ancho
rage doet de ene na de andere
oproep aan de regering om er
mee op te houden. „Stop, stop,
we koersen af op een Pyrr-
hus-overwinning", schreef
Hurley in zijn column in de
plaatselijke courant.
„Hussayn is het niet waard.
Hussayn is de vijand, niet het
volk van Irak. Maar Iraakse
burgers en soldaten zullen ge
offerd moeten worden om
hem te krijgen, evenals vele
Amerikaanse soldaten", aldus
Hurley. Volgens de aartsbis
schop is de verhouding tussen
doel en middelen in de Golf
oorlog volledig zoek.
Bisschop Michael Kenny van
Juneau noemt de Golfoorlog
„een aanval op God en een
misdaad tegen de mensheid".
„Deze oorlog is immoreel. Bo
vendien vrees ik dat hij mili
tair en politiek gezien ramp
zalig zal worden. Ik maak me
woedend over de stomheid, de
blindheid, de arrogantie en de
oneerlijkheid van de koers die
ons land heeft uitgezet. Ik
vervloek deze oorlog met heel
mijn wezen".
De Amerikaanse president
George Bush is er heilig van
overtuigd dat de Golfoorlog
een rechtvaardige oorlog is,
maar in de Rooms-Katholieke
Kerk wordt steeds meer ge
twijfeld aan de leer waarop
hij zich onder meer beroept.
Kardinaal Joseph Ratzinger,
hoofd van de congregatie voor
de geloofsleer, heeft 'grote
twijfels' over de rechtvaardig
heid van de Golfoorlog. Hij
vindt het zeer de vraag of aan
alle voorwaarden, die door
Thomas van Aquino (1224-
1274) zijn uitgewerkt, is vol
daan.
Ratzinger vraagt zich zelfs af
of de criteria van Aquino nog
wel van toepassing kunnen
zijn op de moderne oorlog. Hij
denkt daarbij vooral aan het
proportionaliteitsbeginsel, de
voorwaarde dat de middelen
in verhouding moeten staan
tot het beoogde doel.
„Niemand twijfelt aan het feit
dat er ernstig onrecht wordt
aangericht door een tiran,
maar het is duidelijk dat er
nieuwe en ernstige onrecht
vaardigheden worden gescha
pen door oorlog", zegt Ratzin
ger over de Golfoorlog. „In
een wereld waarin de militai
re middelen ernstiger onrecht
aanrichten dan ze zouden
moeten wegnemen, gaat dit
principe van de rechtvaardige
oorlog niet langer op."
Een rechtvaardige oorlog
moet volgens Aquino en an
dere theologen ook gevoerd
worden met de oprechte be
doeling van liefde en ijver
voor de vrede. Tevens moet
er gegronde hoop zijn op een,
althans morele, overwinning
en moet er zeer ernstige re
den voor een oorlog zijn, bij
voorbeeld bedreiging van de
veiligheid door systematisch
agressieve politiek.
Paus Johannes Paulus II
heeft woensdag tijdens zijn al
gemene audiëntie opnieuw
gepleit voor een snelle beëin
diging van de Golfoorlog. In
het bijzonder keerde hij zich
tegen het gebruik van chemi
sche en biologische wapens.
Sinds het begin van de Golf
oorlog heeft de paus al zo'n
tien keer gepleit voor een wa
penstilstand en voor een
vreedzame oplossing van alle
geschillen via onderhandelin
gen.
LEUVEN Het tijd
schrift Pro Mundi Vita,
uitgave van het gelijkna
mige katholieke interna
tionale studie- en infor
matiecentrum in Leuven,
is opgehouden te bestaan.
Per 1 januari is Pro Mun
di Vita omgezet in een
centrum dat zich richt op
problemen in Europa en
Christelijke Academie
voor Europese Dialoog
heet.
Het studiecentrum werd 23
jaar geleden, bij de aanvang
van het tweede Vaticaanse
concilie, opgezet als dienst aan
bisschoppen in de Derde We
reld, die slecht geïnformeerd
bleken over allerlei ontwik
kelingen elders in de wereld.
In zijn hoogtijdagen had Pro
Mundi Vita („Voor het leven
van de wereld") vijftien full
time-medewerkers in dienst.
Het initiatief voor Pro Mundi
Vita ging in 1961 uit van drie
Nederlanders, pater Montanus
Versteeg, de socioloog die ook
het KASKI oprichtte, de in
Brazilië werkzame pater
Cloin en Novatus Vinck, ge
neraal van de fraters in Til
burg.
Het bestuur schrijft in het
laatst verschenen nummer dat
handelt over de invloed van
de perestroika op de kerk, dat
het steeds gepoogd heeft „het
evenwicht te bewaren tussen
loyale trouw en onafhanke
lijkheid, tussen wetenschap
pelijke interesse en pastoraal
verantwoordelijkheidsge
voel".
De subsidiegevers, vooral de
Duitse vastenacties Misereor
en Adveniat, waren steeds
minder bereid het centrum fi
nancieel te ondersteunen, ook
al omdat de opbrengst van de
kerkbelasting in Duitsland te
rugliep. Maar de voornaamste
reden voor het het stoppen
van de publicatie is volgens
onder-voorzitter frater N.
Vinckx het feit dat in de
meeste Derde-Wereld-landen
eigen instituten zijn ontstaan
die de bestudering ter hand
nemen van vraagstukken die
voor de kerk belangrijk zijn.
Het grootste deel van het in
vijf talen verschijnende tijd
schrift (Nederlands, Frans,
Duits, Engels en Spaans) werd
gratis verspreid in de Derde
Wereld. De betalende abon
nees in Europa vormden een
kleine meerderheid.
Vinckx ontkent dat opheffing
van het blad te maken heeft
met het veel behoudender kli
maat binnen de huidige RKi
Kerk. Het blad liet zich steeds
voorstaan op een open en oe
cumenische instelling.
Het nieuwe instituut wil in
spelen op de toegenomen sa
menwerking en behoefte aan
uitwisseling van standpunten
in Europa. Bisschoppenconfe
renties in Europa hebben be
hoefte aan studies op het ge
bied van ethiek en politieke
vraagstukken.
Het nieuwe instituut moet een
dependance krijgen in Praag.
Daarvoor is de Norbertijne
rabdij Strahov in Praag aan
gezocht. Op die manier wil
men de dialoog tussen bis
schoppenconferenties verster
ken en problemen gezamen
lijk kunnen bestuderen.
Het centrum zal in Leuven
een beperkte staf in stand
houden. Studies zullen, aldus
frater Vinkxs, niet langer in
eigen huis worden verricht,
maar worden uitbesteed.
LYNCHBURG De Zuidelijke Baptisten, de grootste prote
stantse kerk in de Verenigde Staten, hebben het station van
televisiepredikant Jerry Falwell gekocht. Samen met een al
bestaand station, American Christian Television System
(ACTS), bereiken de baptisten nu een kwart van alle Ameri
kaanse gezinnen.
Volgens Falwell is de nieuwe combinatie 'een niet-charisma-
tisch christelijk supernetwerk'. Jerry Falwell, eens de leider
van de Moral Majority, een organisatie van 6,5 miljoen behou
dende christenen in Amerika, zendt het wekelijkse televisie
programma Old Time Gospel Hour uit. Dat programma lever
de hem steeds meer verlies op. Eerder moest hij door de finan
ciële problemen al een maandblad afstoten en honderden me
dewerkers ontslaan. Falwell ondervond de naweeën van de
schandalen waarin televisiepredikanten als Jimmy Swaggart
en Jimmy Bakker verzeild raakten. Tijdens de uitzendingen
van ACTS en van het programma van Falwell is het verboden
om giften te vragen.
Open Kerk en
Mariënburg
werken samen
DIESSEN De rooms-katho-
lieke organisaties Open Kerk
en de Mariënburgvereniging
gaan nauwer samenwerken.
De doelstellingen van beide
groeperingen liggen zo dicht
bij elkaar dat samenwerking
voor de hand ligt, zo conclu
deren delegaties van de beide
besturen.
De samenwerking zal zich op
de eerste plaats richten op het
uitwisselen van en bijdragen
aan eikaars publicaties. Daar
naast krijgen sympathisanten
van Open Kerk een uitnodi
ging voor het congres van de
Mariënburgvereniging. Dit
wordt gehouden op zaterdag
16 maart aan de Tilburgse
universiteit en zal handelen
over christelijke spiritualiteit.
De Open Kerk-beweging ont
stond in 1972 naar aanleiding
van de benoeming van bis
schop Gijsen van Roermond.
Ze wilde uiting geven aan de
al langer bestaande gevoelens
van onvrede over de wijze
waarop in Nederland de be
sluiten van het tweede Vati
caanse concilie werden door
gevoerd.
De Mariënburgvereniging
werd opgericht na een oproep
van een aantal katholieken in
1983. In de verklaring 'Getui
gen van de geest die ons leeft'
NSB en Groen Links
Het was, zo verklaarde het cd A-kamerlid Van
lit. E
nadat hij al zijn collega-kamerleden met stomheid had gesPt
gen, beter geweest als hij Groen Links niet had vergelekt tje
met de NSB. Want, liet hij weten, „de wijze waarop de NJ :ertij
in latere jaren heeft geopereerd doet op geen enkele wij^BP
recht aan de democratische en parlementaire opstelling viilari:
Groen Links". Waarmee Van Vlijmen dus overeind hield dI(*e 1
de wijze waarop de NSB in de jaren vóór de oorlog handelt
wél vergelijkbaar is met de pacifistische stelling die Grot er
Links nu inneemt.
WAAR kan Van Vlijmen op doelen? De Nationaal Social]
tische Beweging, die vanaf 1935 in het parlement vertege
woordigd was, bepleitte aanvankelijk een strikt neutrale o
stelling tegenover de agressieve politiek van nazi-Duitslai
en veroverde daarmee een groot aantal stemmen. Maar naa
mate Mussert zich meer conformeerde aan de nazi-ideolog
en ook het daarbij behorende anti-semitisme opnam in zi
program, liep de aanhang voor zijn partij terug.
De NSB keek hoopvol uit naar een 'Nieuw Europa' ond
leiding van Hitier en bij een eventuele Duitse aanval op N
derland zou Mussert 'met gekruiste armen blijven zitten
rustig afwachten', zo verklaarde hij vlak voor mei 1940 I
genover een buitenlands correspondente in Nederland. 1
NSB-leider deed zijn woorden gestand en verklaarde tijdehe
een 'hagespraak' in juni 1940 volledig aan Duitse kant
staan.
al
DEZE geschiedenis bevat geen enkel aanknopingspunt va tie.
een vergelijking met het standpunt van Groen Links inzaljt ze
de Golfoorlog. In de 'vooroorlogse' jaren hebben juist de pa
tijen die nu Groen Links vormen (en dan weer met name
PSP) de dictatuur van Saddam Husayn aan de kaak gestel J.
De inval in Kuwayt heeft Groen Links veroordeeld. De pa
tij stond achter het embargo van de Verenigde Naties. W)t
vindt zij als enige partij in de Tweede Kamer dat die benad n
ring van de Golfcrisis langer voortgezet had moeten worde
Zij zegt dat eohter op grond van pacifistische overweginge
niet zoals bij de NSB het geval was op grond van ve te'
wantschap, met de agressor.
Ten koste van allerarmsten
plar
lc
Nu de discussie over de Tussenbalans zich in de eindfafin
bevindt, wordt duidelijk dat sommige politici de positie v4
de staatskas ondergeschikt maken aan partijbelangen. I|"
coalitiepartners CDA en PvdA verzinnen zoveel mogelifv
oplossingen voor het miljardentekort, waarvan zij zeker w e
ten dat die bij de achterban van de andere partij slecht vafcis
len.
Op zich is daar niet zoveel op tegen, want niemand goa
graag zijn eigen glazen in. Maar premier Lubbers gaat
laatste tijd wel erg ver. Eerst stelt hij voor een miljard te b
zuinigen op ontwikkelingshulp en nu voegt hij daar de on
koppeling van lonen en uitkeringen aan toe. Daarmee tre)
hij de PvdA in het hart. De koppeling is zo langzamerhaq^^
nog het enige resultaat waarmee Kok en Wöltgens de dee'
name van hun partij aan het kabinet kunnen rechtvaard
gen.
gesproken dat Lubbers, daarbij aangemoedigd door CDJ
fractieleider Brinkman, de PvdA alsnog de rekening preset
teert voor het wegsturen van Braks. Na het aftreden van <f
landbouwminister zei Brinkman dat CDA en PvdA hun 'vel
standshuwelijk' zouden voortzetten. Hij liet evenwel door^
schemeren dat zijn partij een goede gelegenheid zeker z<i g
aangrijpen om quitte te komen. q
TOEN al werd vermoed dat de christen-democraten de Tu)kte
senbalans voor dit doel zouden aangrijpen. Nu de discussts t
over de miljardenbezuinigingen in het finale stadium is gé
komen, lijkt die voorspelling bewaarheid te worden. LubbeP
vindt dat de koppeling vanaf 1992 weliswaar allee! ve:
nog maar gelijk kan opgaan met de inflatie. Daarmee welj. P
de premier de indruk de maatregel gedeeltelijk te wille) va
handhaven. Maar koppeling betekent dat uitkeringen e^ 1
ambtenarensalarissen de lonen in het bedrijfsleven op <f™
voet volgen. Als dat niet meer gebeurt, is er geen spral^ak
meer van een koppeling. uwe
AlS de PvdA dit slikt, slikt ze alles, zal Lubbers
gedacht. Maar de PvdA slikt het niet, zegt fractieleider WölLgj
gens. De vraag is alleen wat de sociaal-democraten dan w g v
zullen moeten inleveren. Vermoedelijk zullen zij uiteindeli; dvc
bereid zijn een deel van de door Lubbers geëiste bezuiniginGrc
gen op ontwikkelingssamenwerking te aanvaarden.
i Ir
DAARMEE zal de minister-president dan in elk geval eejen
deel van zijn doel hebben bereikt: de PvdA geeft toe op ee kQ1
punt waar zij normaliter nooit zou toegeven. In politiek o]°.
zicht is dat een leuk resultaat en Lubbers zal er zeker enij
genoegdoening aan beleven. Maar merkwaardig is het w<
De grondslagen van het CDA zeggen dat de regering mo
opkomen voor de zwaksten, zowel in Nederland als daarbu
ten. Het geeft geen pas dat één van de rijkste landen ter w
reld zijn eigen financiële problemen deels wil oplossen te
koste van de allerarmsten. 3 e
hii
sto
(en.
|vo<
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
|Sf
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248 tl|-
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uur. p1
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaart:)—
per maand f. 25,70 per maand f. 26,70
per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f. 78,60
per jaar f 294,30 per jaar 299,30|
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050