Kunstbeurs Maastricht voelt
gevolgen oorlog en recessie
EeidócSouotmt
i'
iM
Tf
'Een van de Acht' herleeft bij RTL4
Avondje met doden in stuk Bernhard
Nederlandse Kinderjury
kiest weer beste boek
Expositie Den Doolaard a
E
in Letterkundig Museum!;
KUNST/RTV
WOENSDAG 6 FEBRUARI 1991 PAGINA
Mozartweek Zeist brengt
vroeg en laat werk componist
ZEIST De vijfde Mozartweek zal in dit Mo-
zartjaar een bijzondere ctmfrontatie opleveren
tussen het vroege en het late Vvferk van de compo
nist. Dat voorspelt de organisatie van het muzika
le festijn, dat van 25 mei tot en met 2 juni in Zeist
wordt gehouden. Tot de vroege periode wordt
1761 - 1771 gerekend. Daaronder vallen ook de
composities die Mozart in Nederland schreef en
die allemaal in Zeist worden uitgevoerd. Verder
worden stukken uit zijn laatste levensjaar 1790 -
1791 ten gehore gebracht. Aan de Mozartweek in
Zeist wordt onder anderen meegewerkt door Elly
Ameling, Robert Holl, het Orlando-kwartet, the
Amsterdam Mozart Players en het Utrechts Ba
rok Consort. Behalve muziek zijn er een tentoon
stelling onder de titel 'Mozart, Europees musicus,
1791 -1991' en vijf lezingen. Ook worden er voor
het eerst menuetten ert de reconstructie van een
pantomime van Mozart gedanst.
Het Zuidelijk Toneel speelt
Ajax en Antigone
EINDHOVEN In de Eindhovense stadsschouw
burg gaat woensdag 13 februari de produktie
'Ajax/Antigone' van het Zuidelijk Toneel in premiè
re, in de regie van Ivo van Hove. Het stuk reist daar
na door Nederland, onder meer naar Den Haag. Het
Zuidelijk Toneel heeft besloten om de twee stukken
op een avond te spelen, onder meer omdat ze allebei
over „de begrafenis" en het .goddeloze verbod om te
begraven" gaan. „Het belangrijkste motief om tot dit
tweeluik te komen is echter de politieke context
waarin over die zaken gepraat en gedebatteerd
wordt", aldus het gezelschap. De Golfoorlog toont aan
hoe actueel beide stukken van Sophocles zijn, meent
het Zuidelijk Toneel. Opmerkelijk bij deze produktie
is de publieksopstelling. Bij Ajax zit het publiek langs
twee zijden van een groot podium van twintig meter
lang. Bij Antigone heeft dat platform plaatsgemaakt
voor een labyrint van tafels met een totale lengte van
140 meter waaraan het publiek kan aanschuiven.
'Architectuur en moraal'onderwerp
van lezingen in Beurs van Berlage
AMSTERDAM De Stichting Beurs van Berlage in Amsterdam heeft
een tweewekelijkse lezingencyclus opgezet met als onderwerp „architec
tuur en moraal". De cyclus past in het kader van de huidige discussie
over de vraag of architectuur een hogere moraal kan en moet uitdrukken.
Zo betoogt de Italiaanse architectuurhistoricus Manfredo Tafuri dat utopi
sche vormen van architectuur uiteindelijk altijd door het kapitalisme
worden geabsorbeerd. Sommigen proberen de architectuur te redden door
haar te beschouwen als een autonome discipline, maar volgens de toelich
ting van de stichting proberen veel vakgenoten nog steeds de idealen van
de Moderne Architectuur hoog te houden. Zij menen dat architectuur de
weg kan wijzen naar een betere samenleving. De eerste die zich op 7 fe
bruari over deze kwestie uitspreekt, is Max van Rooy, adjunct-hoofdre
dacteur van NRC Handelsblad en architectuur-criticus. Hij heeft zijn le
zing in de Berlagezaal de titel „Het Tovenaarsgilde" meegegeven. Voor
daarna staan op het programma de architecten Sjoerd Soeters, Mels Crou-
wel, Jo Coenen en Wim van den Bergh, de architectuurtheoreticus Wim
Nijenhuis, de architectuurhistorica Liane Lefaivre en de hoogleraar alge
mene filosofie S.J. Doorman.
Delfts museum
verwerft
100 Javaanse
danskostuums
DELFT Het volken-
kundig museum Nasun-
tara in Delft heeft on
langs een honderdtal Ja
vaanse danskostuums
verworven. Ter gelegen
heid daarvan organiseert
het museum van 9 febru
ari tot en met 25 augustus
een tentoonstelling over
de Javaanse danskunst,
die vooral aan de vor
stenhoven op het eiland
tot op hoog niveau zijn
ontwikkeld.
'Amsterdam-Venetië'
in gevaar door oorlog
DEN HAAG De Nederlandse ambassade
Rome bemiddelt bij pogingen om de manifestati
'Amsterdam-Venetië', die door de Golfoorlog i
het water dreigt te vallen, toch te laten doorgaai
Halverwege deze maand zouden op vier plaatse
in Amsterdam - de Nieuwe Kerk, het Historisc
Museum, het Gemeente Archief en het Rembram
thuis - tentoonstellingen met kostbare Italiaani
kunstwerken worden geopend. In verband met c
Golfoorlog - angst voor aanslagen, hoge verzeki
ringspremies etc - hebben de Italiaanse autorite
ten echter beperkende bepalingen afgekondij
voor het overbrengen van kunstwerken naar 1
buitenland. Het is nog niet duidelijk of het om e
absoluut uitvoerverbod gaat. Volgens een woorc
voerder van Buitenlandse Zaken probeert iederee
de tentoonstellingen te laten doorgaan. Er won
gesproken over een mogelijk later tijdstip.
SPECIALE VLUCHTEN AMERIKAANSE YUPPIES GEANNULEERD
DEN HAAG/ MAAS
TRICHT De Golfoorlog
werpt ook zijn schaduwen
over de op handen zijnde
kunst- en antiekbeurs in
Maastricht. De speciale
vluchten, die de organisa
toren hadden georgani
seerd voor jonge Ameri
kaanse kunst- en antiek
kopers gaan niet door en
de algehele verwachting
is, dat ook de verkopen
beduidend minder zullen
zijn dan vorig jaar toen op
de beurs voor rond 55
miljoen aan kunst en an
tiek van eigenaar verwis
selde. In Amsterdam werd
vorig jaar voor rond 34
miljoen gulden verkocht
op een soortgelijke kunst
en antiekbeurs.
De prijzen voor kunst op de
internationale topveilingen
(Londen en New York) zijn de
laatste maand drastisch naar
beneden gegaan. Vooral schil
derijen van post-impressionis-
ten en schilders van het zgn.
tweede garnituur daalden fors.
Ook de eigentijdse kunst be
leefde een inzinking wat prij
zen betreft. Desondanks durft
een man als drs. Loek Brons
voor een groot doek van de
Belgische surrealist René Mar-
gritte (1898-1967) vijf miljoen
dollar te vragen. Brons baseert
zich daarbij op het prijzenni-
veau van eind vorig jaar toen
'the sky nog the limit' leek.
Collega-handelaren halen hun
schouders op voor de agressie
ve wijze, waarop de voormali
ge textielhandelaar Brons (van
Brons' Textielsupers) zijn
klanten benadert. Deze zegt
100.000 gulden in de adverten
tiecampagne voor het doek te
hebben gestoken.
Prijshoudend
Oude Hollandse, Vlaamse en
Italiaanse meesters blijken
prijshoudend te zijn gebleven.
Een verrassing op de beurs
van Maastricht zal een vermis
te Jan Brueghel de Oude
(1568-1625) zijn. Het schilderij,
dat een landelijke scène weer
geeft, is onlangs opgedoken in
Zuid-Amerika en wordt door
een Brits-Amerikaanse combi
natie voor 3,8 miljoen dollar
aangeboden. Tot dus ver was
enkel een copie van de voor-
Het in Zuid-Amerika opgedoken schilderij van Jan Brueghel de Oude, dat een landelijke scene
voorstelt. Het doek wordt in Maastricht aangeboden voor de somma van 3,8 miljoen dollar.
FOTO: ANP
stelling bekend; deze werd
toegeschreven aan Jan Brueg
hel de Jonge.
Door de huidige ontwikkelin
gen in het Midden Oosten is er
een duidelijk afwachtende
houding ontstaan bij zowel de
kunsthandel als de kopers. De
Amsterdamse kunsthandelaar
Evert Douwes bijvoorbeeld
verwacht dat op de Maas
trichtse beurs, die van 9 t
m 17 maart in het MECC-con-
grescentrum zal worden ge
houden, niet meer dan de helft
van vorig jaar zal worden om
gezet. Daarentegen denkt
beursvoorzitter mr. C.W. van
der Ven, dat met name Duitse
en Belgische kunstkopers zich
naar de Limburgse hoofdstad
zullen begeven. „De Golfoor
log speelt in die landen veel
name door Amerikaanse yup
pies werd gekocht, voorbij is.
Dat is mede een gevolg ge
weest van de recessie en de
dalende prijzen in de onroe-
grootste beveilingsconcerns in
Engeland en de VS. Deze on
derneming verloor op zijn
kunstaankopen 50 miljoen
Pond, veertig procent van het
rend goed sector in Amerika, geïnvesteerde bedrag in deze
terwijl de oorlog die tendens sector. Verder hebben de
alleen maar versterkt heeft.
Impressionisten, post-impres-
sionisten en contemporaine
kunst waren sectoren, die kan
sen boden snel in te spelen bij
een groep grootverdieners, die
weinig tijd hadden voor intel
lectuele discussies. Zij kochten
status-symbolen en niet zo
zeer kunstwerken. Voor die
groep investeerders is het een
nieuwe ervaring, dat de prijs
ontwikkeling niet altijd een
stijgende lijn vertoont".
De beursorganisatoren hadden
minder dan bijvoorbeeld in de met hun speciale Maastricht-
VS, Engeland of ons land", vluchten speciaal deze catego-
zegt hij daarmee de betrok
kenheid van die landen in het
conflict aangevend.
„Duidelijk is", aldus veilings
pecialist J. Stodel, „dat de
rie kunstkopers op het oog
teneinde een nieuw, kapi
taalkrachtig publiek te kun
nen aanboren.
Dat beleggen in kunst soms al-
prijseuforie rond met name lesbehalve lucratief is bewijst
contemporaine kunst, die met de affaire-ATD, één van de
linghuizen Christie's en Sothe-
by honderden ontslagen aan
gekondigd en op een novem-
ber-veiling in New York wer
den van twaalf aangeboden
Renoirs slechts de allerbesten
verkocht. NB: op de tegen
woordige internationale kunst
veilingen blijft bijna 60 pro
cent onverkocht vanwege de
hoge limieten. Deze worden
overigens na de veiling vaak
opmerkelijk verlaagd, waar
door er alsnog verkocht wordt.
Reputatie
De kunst- en antiekbeurs van
Maastricht heeft in zijn 12-ja-
rig bestaan een wereldreputa
tie opgebouwd. Hij' wordt in
een adem genoemd met New
York en Parijs. Wat oude Hol
landse en Vlaamse meesters
betreft geldt 'Maastricht' als
toonaangevend in de wereld;
eenzelfde reputatie heeft de
beurs op het gebied van oude
(wand)tapijten. Heel bijzonder
zal zijn een op hout geschil
derd portret uit de eerste eeuw
na Christus. Het is een zgn.
Fayum-portret van een jonge
man. Deze Fayum-portretten,
die afkomstig zijn uit Egypte,
worden de voorlopers van iko-
nen genoemd. Kunsthandel
Polak (Amsterdam) vraagt er
145.000 gulden voor. Een an
der oud voorwerp is een
Grieks beeldje van een bron
zen vogel uit de vijfde (of vier
de) eeuw voor Christus. Ook
een fragment van een sarco
faagdeksel met de voorstelling
van een valk (zesde eeuw voor
Christus) spreekt tot de ver
beelding.
Aan de Maastrichtse kunst- en
antiekbeurs, die opgedeeld is
in vier secties, doen deze keer
135 kunst- en antiekhandela
ren mee. Daaronder zijn 38
'nieuwelingen', waarvan 13 uit
Duitsland. Vijfenzestig procent
van het deelnemersbestand is
afkomstig uit het buitenland.
Een van de duurste - zo niet
hèt duurste - schilderij is een
vrouwenportret van Modiglia-
ni (1884-1920), waarvoor Gutt-
mann's Galleries zeven mil
joen dollar vraagt. In deze ca
tegorie worden veel schilderij
en aangeboden. Maar ook de
oude meesters zijn volop aan
wezig, zoals blijkt uit de na
men Willem Heda, Ludolf
Bakhuizen, Aert van der Neer,
Jan van Goyen en Adriaen
van Ostade. In de sector eigen
tijdse kunst vallen namen op
als Willem de Kooning, Wil
link, Warhol, Appel en Ale-
chinsky.
Ook de sectie antiquiteiten is
royaal vertegenwoordigd in
Maastricht. In alle categoriën
wordt het beste getoond. Zoals
een Duitse Turmchenuhr-klok
uit 1590, die oorspronkelijk
voorzien is van een slinger
gang, maar waarin in de 17e
eeuw een spillegang is aange
bracht. Desondanks is het een
van de fraaiste antiquiteiten
van de beurs.
KLAAS GOINGA
Maastricht, MECC-congres-
centrum van 9 t.e.m. 17
maart: internationale TE-
FAF kunst- en antiekbeurs.
Openingstijden van maan
dag t/m vrijdag van 11.00-
20.00 uur; zaterdags en zon
dags van 11.00-18.00 uur.
Hét moment voor velen bij 'Een van de Acht': „Licht uit, spot aan".
HILVERSUM Met in
gang van donderdag 28
februari brengt RTL4 we
kelijks het „klassieke"
spelprogramma 'Een van
de acht' op het scherm.
Het programma is, acht
weken lang, op donder
dagavond te zien tussen
20.25 uur en 22.00 uur en
wordt gepresenteerd door
Jos Brink. Hij wordt bij
gestaan door Lucie de
Lange.
'Een van de acht' was in de ze
ventiger jaren een nationale
tv-topper met Mies Bouwman
als presentatrice. De door haar
ontwikkelde formule, later
overgenomen in tal van ande
re Europese landen, bestaat uit
een aantal spelronden waarbij
de humor voorop staat en
waarin acht kandidaten (vier
koppels) het tegen elkaar op
nemen. Eén van de acht mag
uiteindelijk voor de befaamde
Lopende Band plaatsnemen en
kan fraaie prijzen mee naar
huis nemen.
In de verschillende program-
ma-onderdelen krijgen de
kandidaten ruimschoots de
kans hun talent ten toon te
spreiden. Professionals, af
komstig uit diverse disciplines
(toneel, dans, zang, sport, enzo
voort), tonen hun kunnen,
waarna de kandidaten mogen
proberen hen te evenaren of
misschien zelfs overtreffen.
Na de eerste ronden vallen
drie van de vier koppels af en
breekt het moment aan waar
op de bekende zin 'Licht uit,
spot aan!' weerklinkt. Het
laatst overgebleven paar
neemt plaats op De Stoel en
moet zoveel mogelijk vragen
goed beantwoorden. Wie hier
het hoogste scoort, komt voor
de Lopende Band terecht
waarop, in hoog tempo, een
groot aantal prachtige prijzen
verschijnen. De prijzen die de
finalekandidaat weet te ont
houden, mag hij mee naar hu)
nemen.
Ieder koppel dat deelneenj
aan 'Een van de acht' beste
uit een man en een vrouw
in leeftijd minstens een genw
ratie verschillen. Zij kunnej'
familie zijn van elkaar (vadet1
/dochter, neef/tante,
moeder/kleinzoon) of andersiwe!
zins met elkaar te maken heA
ben (hospita/student, direi
teur/secretaresse).
Jos Brink heeft als zijn assii
tente uitgezocht de actrice Libbby
cie de Lange, die bij hem i|erse
dienst was bij de cabaretgroep^1
Tekstpierement en in de musierss
cals 'Maskerade', 'Amerikj
Amerika', 'Evenaar', 'MadamO n
Arthur' en 'Max Havelaar' ephh
de voorstelling 'Er wordt gferg®
strooid'. In het nieuwe jaaWa'
treedt ze, samen met Jdrwer
Brink, Frank Sanders en Pleóa D
nie Touw, op in de nieuw^Co
musical 'Revue, Revue',
schreven door Jos Brinl
Frank Sanders en Henk Bolf
kinga.
Utrechts conservatorium definitief uit de bran<
UTRECHT Schoner dan
ooit is het Gebouw voor Kun
sten en Wetenschappen (K en
W) aan de Mariaplaats in
Utrecht uit de as herrezen. K
en W, zetel van het Utrechts
conservatorium, werd in
maart 1988 bij een enorme
brand nagenoeg geheel ver
woest. Op de buitenmuren na
ging het monumentale, meer
dan 140 jaar oude gebouw, vol
ledig in vlammen op, evenals
talloze kostbare muziekinstru
menten. Kortsluiting was de
oorzaak. Bijna drie jaar later,
eind februari, zal prins Claus
het voor 13 miljoen gulden
herbouwde pand heropenen.
Het gezegde „in de brand uit
de brand" is K en W letterlijk
op het lijf geschreven. Want
de ramp van maart '88 bleek
uiteindelijk toch een geschenk
uit de hemel, zei conservatori
umdirecteur T. Hartsuiker tij
dens een bezichtiging van het
nieuwe pand door de pers. Ja
renlang probeerden Hartsui
ker en de zijnen vruchteloos
miljoenen los te peuteren om
het krakkemikkige en brand
gevaarlijke gebouw op te lap
pen. Die miljoenen kwamen
echter pas op tafel toen de
rode haan had gekraaid.
Voor de vlammen toesloegen
stonden grote delen van K en
W noodgedwongen jaren leeg.
De zolder mocht niet meer
worden betreden wegens iib
stortingsgevaar. Ook enkelfe
andere vertrekken waren ve^
boden terrein. Het vernieuwd?"
K en W is aan de buitenkan
zo veel mogelijk hersteld i
oorspronkelijke stijl.
Centraal in het gebouw sta<Lr
een grote concertzaal die nia
alleen bedoeld is voor „inten
gebruik maar waar op gezettji
tijden ook voor het publie^
concerten zullen worden gegec'
ven. De eerste maanden na c'
heropening zijn er in K en 1
tal van activiteiten. Tijdens c
opening is er bijvoorbeeld c
wereldpremière te zien en
horen van 'L'infinito' va
Tristan Keuris.
Rijndero. Decor: Paul Gallia. Met o.a.1
Joop Admiraal, Sigrid Koetae en Rik
van Uffelen. Koninklijke Schouw
burg, gisteravond.
De schrijver in Thomas Bern-
hards 'Het Jachtgezelschap'
zegt het: „Als wij een mens be
kijken zien wij een ster
vende. Wij zijn dood, alles
is dood". Wie het stuk leest, of
de tekst goed tot zich door
heeft laten dringen, kan tot
geen andere conclusie komen.
Het bij elkaar geraapte jacht
gezelschap, in de blokhut van
een oude nazi-generaal, is re
presentatief voor de gestorve
nen.
De in 1989 overleden Oosten
rijkse schrijver liet in zijn
werk niet zelden een enkeling
doorrazen over het een of an
der. Het fanatisme van zijn
personages is behalve ietwat
beklemmend vooral lachwek
kend, bespottelijk zelfs. In drie
bedrijven in een tamelijk tam
me regie van Gerardjan Rijn-
ders blijkt dat ook in 'Het
Jachtgezelschap' van Toneel
groep Amsterdam het geval.
Ze zitten verscholen in een bos
van zeventig bij negentig kilo
meter, dat volledig aangetast is
door de schorskever en dus ge
kapt moet. Daarmee is de ge
neraal zijn schuilplaats kwijt,
van waaruit hij een nieuwe
stap in de politiek voorbereidt.
Twee ministers, een prins, een
prinses, zijn vrouw en de
schrijver, in wie Thomas
Bernhard herkend mag wor
den, houden de generaal gezel
schap. Eerst zal hij nog wor
den geopereerd aan het been
dat hij met een motorzaag toe
takelde. Met grauwe staar en
een bij Stalingrad verloren
arm staat hij al op de rand van
de dood. Aan het einde van
het stuk helpt hij de tijd een
handje en schiet zich een ko
gel door het hoofd.
Het aards verblijf wordt ge
vuld met onzin, lijkt Bernhard
te bepleiten. De schrijver
speelt kaart met de vrouw ter
wijl de anderen jagen. De mo
nologen zijn scheldkanonna
des, die met enige fantasie fi
losofieën genoemd kunnen
worden. Het wachten op de
dood wordt in de vormgeving
bevestigd, zoals het stuk put
uit de theaterliteratuur. De
spelers hebben vervormde ge
zichten en lichamen en ze zit
ten temidden van de dood:
meubels gemaakt van gewei
en.
Dit expres lelijk vormgegeven
'Jachtgezelschap' lijkt op een
omgekeerde 'Kersentuin' van
Tsjechov. Het kappen van bo
men luidt hier evenwel geen
nieuwe toekomst maar de
dood in. Opmerkelijk is overi
gens dat het raam met uitzicht
op het bos op het laatste mo
ment dichtbij komt. Kondigt
dat niet als het bos in Shakes-
peares 'Macbeth' de val van de
generaal aan? PETER SNEL
Drie befaamde
regisseurs
in Nederlands
Filmmuseum
AMSTERDAM Het fe-
bruariprogramma van het
Nederlands Filmmuseum
is opgebouwd rond de be
faamde regisseurs Jacques
Demy, Billy Wilder en
Nicholas Ray. Wegens de
verbouwing van het mu
seum worden de films
vertoond in de bioscoop
Kriterion in de hoofdstad.
De vorig jaar overleden cine
ast Demy (1931 - 1990) was een
van de grote schrijver-regis
seurs van de Franse cinema
met films waarin muziek, de
cor en dialoog op een gelijk ni
veau staan. Geselecteerd zijn
'Les Demoiselles de Roche-
fort', 'Les Parapluies de Cher-
bourg', 'Lola' en 'Une chambre
en Ville'.
In samenwerking met het
Filmhuis Rialto worden van 8
tot en met 14 februari films
van de Oostenrijks-Ameri
kaanse regisseur Billy Wilder
(1906) gepresenteerd. Het
Filmmuseum legt het accent
op films waarvoor Wilder het
scenario schreef, Rialto op zijn
werk als regisseur.
In aansluiting op het program
ma van het Film Festival Rot
terdam is voor de rest van de
maand een selectie gemaakt
van het werk van de Ameri
kaan Nicholas Ray (1911).
AMSTERDAM Alle kinderen in de leeftijd van 6 tot en met
16 jaar kunnen vrijdag voor het vierde achtereenvolgende jaar
meedoen aan de selectie van de leukste kinderboeken. De win
naars in drie categorieën (6 t/m 9, 10 t/m 12 en 13 t/m 16 jaar)
worden op 15 juni bekendgemaakt tijdens een uitzending van
VARA Kindermenu. Zij krijgen de Prijs van de Nederlandse
Kinderjury. Er liggen ook nu weer deelnameformuleren gereed
in scholen, bibliotheken en boekhandels, maar voor het eerst
zijn deze ook te vinden in kinder- en jeugdbladen zoals Donald
Duck, Tina, Pauze en Weekjournaal. In 1990 stuurden 12.000
kinderen hun favoriete boeken Top-5 over het voorafgaande
jaar in. Onder hen worden voor het eerst 50 boekenbonnen van
25 gulden uitgeloofd. De winnaars van vorig jaar waren Rindert
Kromhout („Hens up!", categorie 6 t/m 9 jaar), Mieke van Hooft
(„De Tasjesdief", 10 t/m 12 jaar) en Jan Terlouw („De Kunstrij
der", 13 t/m 16 jaar). De organisatie is in handen van de Stich
ting Nederlandse Kinderjury, een initiatief van de Stichting
CPNB, het Nederlands Bibliotheek en Lectuur Centrum en de
VARA.
Ute Lemper, door enkele speciale tv-uitzendingen rond haar per
soon ook in ons land geen onbekende meer, gefotografeerd tij
dens een repetitie van een ballet van Maurice Béjart in Parijs,
getiteld 'La mort subite'. Het is de eerste keer dat zangeres/ac
trice Lemper als danseres in een choreografie van Béjart te zien
is. FOTO: EPA
DEN HAAG Het Let
terkundig Museum in Den
Haag heeft een tentoon
stelling over A. den Doo
laard in de maak. De
schrijver wordt donderdag
90 jaar.
De tentoonstelling is pas in
mei, maar de voorbereidingen
zijn al begonnen. Volgens M.
Salverda, die de expositie met
een stagiair samenstelt, zijn er
straks diverse manuscripten
van Den Doolaard te zien, zo
wel van zijn romans en reis
verhalen als van zijn dicht
bundels. Verder zijn er eerste
drukken en vertalingen.
Pamflettist
Er wordt bovendien aandacht
besteed aan Den Doolaard als
pamflettist, zegt Salverda.
Voor de Tweede Wereldoorlog
schreef de auteur „Europa on
der het hakenkruis", op latere
leeftijd streed hij nog op pa
pier tegen kernbewapening
(„Ik ben tegen", 1984). De re
devoeringen die hij voor Radio
Oranje hield, werden in 1946
gebundeld in „Europa tegen de
moffen", waarvan ook een
exemplaar in Den Haag wordt
geëxposeerd.
Behalve foto's (Den Doolaard
te paard in zijn geliefde Bal
kan bij voorbeeld en als spre
ker voor Radio Oranje) wor
den ook diverse voorwerpen
A. den Doolaard,
in de tentoonstelling opgenöafr
men. Zo is er een snaarinstri
ment dat hij in Montenegi
ontving bij de verschijninj
van de Servische vertalinT
van „Het land achter Gocr"
rug" en een legpenning di'
herinnert aan de droogmakin|Z<
van Walcheren en waarop eeEGi
kwatrijn van Den DoolaaifVll
staat,
ie
zijn die Den Dooia
1937 van de Nederlandse skbrg
vereniging kreeg toen hij duo
Franse Alpen op de lange latdei
ten had doorkruist. aan
idei