Tejo Ringers 21 jaar persfotograaf 1 Ceidóc Qowiant „GEEN MIJLPAAL, WEL EEN VOLWASSEN PERIODE" Tempo In het diepe Knechtje ZATERDAG 2 FEBRUARI 1991 PAGINA 33 „Het Heerenlogement" staat in brand. Ik was op een standhouders/eest van de Leidato toen er werd gebeld. Naar Jan van Zijp geloof ik. Ik als een gek er heen. Een opvallend detail staat niet op de foto. Het jongetje dat de brand aanstak, deelde 's nachts koffie uit aan pers en brandweer..." „Marjolein Briër in de Leidse Schouwburg. Een jaar of twintig geleden. Een van de eerste uitvoeringen. Ballet heeft me altijd aangesproken, ik heb er zelf ook nog even aan gedaan. Vandaar waarschijnlijk dat dit plaatje voor mij iets extra's heeft". ven, moet je toch een beetje zakelijk in gesteld zijn. En dat was en ben ik niet echt. Ik maakte de eerste jaren niet eens doorslagjes van m'n rekeningen. Dus je kunt wel nagaan dat ik nogal wat geld heb laten liggen". Het schip Tejo Rin gers standde evenwel toch niet. De be langrijkste reden draagt de fotograaf zelf aan: „Toen ik begon vond ik het werk leuk en geld niet echt belangrijk. Dat is altijd zo gebleven". Het contact met vaak iijteressante men sen noemt Ringers een van de aardigste aspecten aan het werk. „Daarom zit ik er ook graag bij als interviews worden gehouden. Je pakt er altijd wel wat van mee, leert er altijd wel iets van". Ook voor de uiteindelijk aan te leveren foto, heeft dat zijn voordelen. „Die betrok kenheid bij het onderwerp, komt de kwaliteit van de foto ten goede. Je hebt de persoon in kwestie tijdens dat gesprek wel zo goed leren kennen, dat je later de goede foto's eruit kan pikken. De foto's waarvan de journalist later zegt: „Ja, dat is 'm helemaal". Wat ook weer niet betekent dat het altijd een voordeel is om gesprekken uit te zit ten. Ringers: „De tijd nemen voor een opdracht, betekent niet dat er per defini tie de beste foto's uit komen. Het komt ook regelmatig voor dat je dertig foto's hebt gemaakt en dat uiteindelijk de eer ste foto veruit de beste blijkt te zijn". Het mag, gezien het voorgaande, nie mand verbazen dat Tejo Ringers - sinds 1980 ook veel fotograferend voor het Academisch Ziekenhuis Leiden - niet in de categorie „omzet-fotografen" kan worden ingedeeld. „Er zijn veel persfoto grafen die het niet druk genoeg kan zijn. Ik heb dat absoluut niet. Als ik op zon dagmiddag twee sportwedstrijden moet bezoeken, wil ik wel minstens een uur de tijd hebben voor alletwee. Er zijn mensen die onder grote druk goed pres teren. Dat heb ik niet. Sterker nog, bij mij werkt het andersom. Ik moet in m'n eigen tempo kunnen werken". En, tot op zekere hoogte, z'n eigen tijd kunnen in delen. De zomer bijvoorbeeld, is al jaren heilig voor Tejo Ringers. Schotland, Scandinavië, Zuid-Europa - Ringers moet er 's zomers minimaal een maand je of twee kunnen rondzwerven. ..Ik hou heel erg van mensen, van gezellige druk te. Maar niet het hele jaar door. Dus moet ik er 's zomers gewoon uit om tot rust te komen". Rust die komende zomer wellicht nog welkomer is, dan anders al h.et geval is. De voorbereiding van de viering van eenentwintig jaar persfotografie heeft nogal wat tijd opgeslokt. „De uitnodigin gen voor wat uiteindelijk een soort reü nie is geworden, het speurwerk in de ar chieven, de samenstelling van de ten toonstelling - er is heel wat tijd in gaan zitten", beaamt Tejo Ringers, die ook nog een waarschuwing in petto heeft voor diegenen die denken in Café after noon Lijn 3 een soort „World Press Foto" te zullen aantreffen. „De collages zijn niet opgebouwd uit prijswinnende foto's. Het is een verzameling van pers foto's die ooit de Leidse Courant hebben gehaald, en waarvan ik denk dat ze een heel redelijk beeld geven van m'n werk van de laatste twintig jaar. Je moet het zien als een groot plaatjesboek, dat voor zo'n 75 procent Leiden als onderwerp heeft". Gevraagd naar de selectie-criteria die hij bij het in collagevorm vullen van de vijftien borden (met elk zo'n 25 foto's) heeft aangehouden, kijkt Tejo Ringers wat verbaasd op. Óm vervolgens de ty pisch Tejo-selectie methode prijs te ge ven: „De foto's die nu aan de muur han gen, hangen daar omdat ik ze leuk, mooi of toepasselijk vond. Zo simpel is dat". GERT-JAN ONVLEE LEIDEN - Jubilea worden al heel lang gevierd. In alle soorten en ma ten. Het eerste lustrum, het koper en aantal van twaalfeneenhalf, vijf entwintig, vijftig, zestig jaar - het zijn totalen die velen inmiddels hebben aangezet tot het vieren van een feestje. En ook in de toekomst ongetwijfeld nog veelvuldig als aan leiding zullen fungeren voor weer een gezellig samenzijn. Niet vaak echter, zal het aantal van eenen twintig iemand hebben aangezet tot het geven van een partijtje. Tenminste, zonder het bereiken van die leeftijd mee te rekenen. Het tekent Tejo Ringers dat hij dat juist wel doet. Zondag, om precies te zijn, viert Ringers het feit dat hij exact eenentwintig jaar als persfo tograaf voor de Leidse Courant werkzaam is. „Geen mijlpaal, wel een volwassen periode", zo meldt de uitnodiging tot het drinken van een borrel. En het bezoeken van de aan deze mijlpaal verbonden ten toonstelling van door Ringers en mede-initiatiefnemer Willem Mul der samengestelde foto-collages van het werk van de nu 46-jarige Leid se freelance-fotograaf. Een tentoon stelling die van 4 februari tot en met 20 maart van 15.00 tot 21.00 uur te bezichtigen is in Café after noon Lijn 3, Middelstegracht 61, in Leiden. Het mag dan „typisch Tejo" zijn dat juist zo'n incpurante periode wordt aan gegrepen voor het houden van een festi viteit, aan de andere kant is het absoluut begeleiden van de kopij op de zetterij, ook bezig met de administratie. Geen onverdeeld succes, maar Tejo deed het er graag bij. Daar in Leiderdorp wist Ringers immers ook fotografie in zijn pakket werkzaamheden en dat was een onderdeel dat hem zeer beviel. „Ik had al snel door dat het werk me wel lag". Het zou ook z'n toekomst worden. Na dat ontoereikende financiële middelen het Nieuwsblad een voortijdige dood hadden doen sterven en Tejo Ringers zich als vrijwilliger bij het Vormingscen- trum voor Jong Volwassenen „Troef' met fotografie had bezig kunnen hou den, klopte de Leidse Courant bij Rin gers aan. „Het Leiderdorps Nieuwsblad was, tot de opheffing ervan, bij de Handelsdruk kerij van de Leidse Courant gedrukt. Uit die tijd had ik dus nog wat contacten. To.en daar besloten werd met freelance fotografen te gaan werken, was het niet zo gek dat er aan mij werd gedacht". Tejo Ringers begon - ook typisch Tejo -r met het weigeren van de eerste opdrach ten. „Ik werd op oudjaarsavond door chef-redacteur Henk Heruer gebeld of ik de volgende dag vijf foto's wilde maken. Ik heb Henk toen verteld dat ik Nieuw jaarsdag al wat anders had ingedeeld. Toen ben ik dus op 2 januari 1970 pas officieel aan het werk gegaan". Terugkijkend karakteriseert Tejo Rin gers zijn beslissing om een Nikon aan te schaffen („Daar werk ik nog steeds mee") en als freelance fotograaf te gaan werken als „een sprong in het diepe. Ik ben echt in het vak gestapt met de ge dachte: ik zie wel waar het schip strandt. Neen, ik had er niet zo veel vertrouwen in. Om als freelancer overeind te blij- helemaal niets voor Tejo om voor een entwintig jaar aan negatieven door te spitten. „Dat viel ook zwaar tegen", laat de ooit als Theo begonnen Ringers we ten. „Ik ben nooit zo'n ster geweest in het bijhouden van m'n archief'. Een eu femisme dus. Het archief van Tejo stond lang, heel lang gelijk aan een paar grote kartonnen dozen met negatieven. En dat zoekt niet zo gemakkelijk. „Maar de laatste tijd hou ik de zaken wat beter bij". Dat Tejo Ringers niet voor archiefwerk in de wieg is gelegd, was al veel eerder duidelijk geworden. In de jaren zestig bijvoorbeeld. In die tijd hield Ringers zich als „knechtje" van Wim Bavelaar bij het Leiderdorps Nieuwsblad behalve met het werven van advertenties en het „Dick Tesselaar en Jules Deelder openen de Leidse Jazzweek. Twee mooie mensen bij elkaar. Deelder kwam ik natuurlijk veel minder tegen dan Tesselaar. Ik denk dat ik Dick ik in de loop der jaren wel twee-, driehonderd keer op de foto heb gezet". Gerard Bakker in actie voor Scylla, uit de begintijd van de sponsoring. Ik weet nog goed dat iemand namens de sponsor om een foto vroeg waarop de naam van het bedrijf goed te zien zou zijn. En als de naam de krant ook nog zou halen, zou er extra worden betaald voor de nabestellingen. Ik heb de redactie een foto zonder sponsornaam aangeleverd. En nooit meer wat van de man gehoord". „Er zijn in Leiden heel wat films opgenomen. Hier wordt de Soldaat van Oranje geschoten. Het Rapenburg op zich is al fraai. Maar zo 's avonds, met die verlichting, is het helemaal schitterend. Inderdaad een bij uitstek geschikte locatie om als filmdecor te dienen". „Het Heren gracht/ Zijlsingelgebied tijdens de periode van de sloop. Het gebied, met die huisjes, die grach tjes. Een karakte ristiek deel van Leiden, dat wat mij betreft had mogen blijven be staan. Maar het moet gezegd, de nieuwbouw viel me FOTcfis: TEJO RINGERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 33