„We zijn hier
voor onze lol en
misschien kom je
op de televisie"
Arnold
Schwarzenegger:
vleesgeworden
Amerikaanse
droom
'Blij dat ik glij' oogt alleen vlot in huiskamer
Ccidóc SouAont
r
1
mal
Ie
ZATERDAG 2 FEBRUARI 1991 PAGINA 30
VEYSONNAZ - Deelnemers nummer
drie, Dick en Hans uit Groningen, ba
len. Hun voertuig, een ovenschotel met
zuurkool en worst, is aanstaande vrijdag
slechts in een flits te zien in het Tros-
programma 'Blij dat ik glij'. Een uurtje
amusement in de huiskamer oogt vlot in
de huiskamer. Maar in werkelijkheid
'gaat het al dagen beroerd', moppert een
technicus.
De eerste opname van nummer drie is
misgegaan, een tweede is onmogelijk.
Presentator Jack van Gelder: „Heel erg
sneu. De volgende deelnemer graag".
'Blij dat ik glij' in het Zwitserse Veyson-
naz: alles en iedereen moet wijken voor
gezellig amusement. De bijna honderd
deelnemers in bijna vijftig vehikels zijn
het keurslijf van een televisieprogramma
niet gewend. De technische keuring om
zeven uur 's ochtends? Die begint pas
veel later. Koffie? 's Ochtends alleen
voor de produktiemedewerkers met een
naambordje. De eerste rit? Die moet
vier keer over omdat de piste te slecht
glijdt.
Frans en Toine, winnaars van vorig jaar,
hebben het een dag vóór de opnamen
voorspeld: „De aanloop van de piste is
te vlak, zo krijgen we nooit vaart". Pro-
duktie-assistent Bert Stokvis: „Nee hoor,
alles is prima in orde". Inderdaad komt
op de opnamedag alles in orde. Maar
pas na uren passen en meten. Steeds zijn
er een of twee glijbeurten en dan stopt
de opname weer. Het geluid is niet goed,
de camera-instelling kan beter, starter
Hans Versnel heeft een scheur in z'n pak
of een muziekband begint tijdens de op
namen spontaan te spelen.
Het kan de meeste deelnemers niets
schelen dat ze gekneed worden volgens
een vaste formule, die van spektakel en
amusement. Ze kunnen immers voor
een paar seconden 'wereldberoemd' zijn
in eigen land.
Nieuws
De meegereisde jury, Frank Masmeijer,
Anja Winter en zangeres Corrie Ko-
nings, kan ook niet ontkomen aan de ge
volgen van een televisie-evenement.
Hun aanwezigheid is nieuws, vindt de
meegereisde verslaggever van een boule
vardblad. Hij houdt stiekem een bandre
corder achter de rug van Anja Winter.
Zij voert op dat moment met iemand
een privé-gesprek.
Ook Corrie Konings moet het ontgelden.
Onder cameramensen en geluidstechnici
is haar huwelijk onderwerp van gesprek
tijdens het ontbijt. Sliep de familie van
nacht wel bij elkaar? Als gevraagd wordt
of het huwelijksleven van een artieste
echt zo belangrijk is, volgt een kwade re
actie. „De roddelbladen betalen je bak
ken vol geld voor zo'n verhaal".
Zestig produktiemensen zijn al een week
voor de opnamen naar Veysonnaz afge
reisd. Geluid, beeld, beeldtechniek, par
cours, eten voor de artiesten, alles moet
van te voren zoveel mogelijk geregeld
worden. De Tros is afgestapt van het
Oostenrijkse Au als decor van 'Blij dat
ik Glij'. Het dorpje werd te klein voor
het televisiecircus. Het Franstalig Vey
sonnaz heeft ervaring met WK Ski en is
ook sneeuwzekerder.
's Avonds in het restaurant dringt heel
even de grauwsluier van de dagelijkse
werkelijkheid door. Jack van Gelder zet
de televisie harder als Amerika aankon
digt dat verder overleg met Irak geen zin
heeft. Na een half uurtje mort de 'crew'.
„Kan die televisie niet wat zachter? We
bereiden ons voor op een programma".
HENK VAN ESS
VEYSONNAZ - Professionals en
pleziermakers van 'Blij dat ik Glij':
Frans en Toine willen winnen,
Geert en Carin komen voor de
leut. Twee dagen op stap met deel
nemers 32 en 33.
Het is al duidelijk op het moment van
hun aankomst, een etmaal vóór de tv-
opname. Frans en Toine uit Bemmel, de
winnaars van vorig jaar, gaan voor de
eerste plaats: „Waar is de piste? Dan
kunnen we alvast oefenen".
Hun aanmeldingsformulier valt in de
dikke stapel van jolijt, grol en leut met
een op. Geen vliegende schotel, verende
kikker, hobbelend varken of verlate
kerstman maar een sober en solide kar
retje.
Op een tekening staan de technische ge
gevens tot twee cijfers achter de komma
genoemd. Een computer heeft het zij-,
boven- en vooraanzicht uitgetekend. De
directeur en werknemer van een inte-
rieurbedrijf komen om te winnen. In
hun bagage hebben ze speciale skiwas,
die alleen door wedstrijdskiêrs wordt ge
bruikt. De smeerolie komt uit de auto
branche en het onderstel is door een spe
cialist van een sportzaak geslepen.
Lol
Op hetzelfde moment zitten Geert uit
Stitswerd en Carin uit Middelstum ge
moedelijk achter de koffie in een café.
„Mooi uitzicht hé". Hun vliegtuig, de
Rode Baron, is tijdens de autorit wat be
schadigd. Maar dat geeft niet. „We zijn
hier voor onze lol. Je bent er helemaal
uit en je komt misschien op de televisie.
Als mooiste val".
De twee zijn op weg naar Veysonnaz
door de douane aangehouden en 'dat
was lachen'. „Ze vroegen ons wat in het
aanhangkarretje zat. Een vliegtuig, ver
telden we. De douaneman wilde dat we
invoerrechten betaalden en ook wilde hij
de vergunning en het chassisnummer
hebben. Pas na veel gepraat mochten we
verder. Leuk toch".
Frans en Toine hebben inmiddels op de
piste de stalen constructie van hun bobs-
lee-achtig voertuig uit de auto gehaald.
Frans is duidelijk de technische man
van de twee. Hij geeft precieze aanwij
zingen over de hoeveelheid was op de
ski's en de manier van opbouw. „Nu
omkeren. Ja. Prima. Dan kunnen we nu.
naar boven". Daar wacht hun een ver
rassing. De helling is veel te vlak, zien
de twee meteen. Nog een tegenslag:
„Kijk eens naar die bocht, daar knal je
zo uit. De wal moet echt opgehoogd
worden". De twee overleggen of ze on
der die condities een proefrit zullen ma
ken. „Laten we het maar doen", besluit
Frans.
schuimbad
De dag van de opname. Het verschil in
aanpak tussen deelnemers 32 en 33
Voor de meeste deelnemers is de kans wereldberoemd in Nederland" te worden de reden om mee te doen aan
'Blij dat ik glij'.
De serieuze deelnemers aan 'Blij dat ik glij' hebben professioneel
materiaal en dubben over hoe snijden we die bocht aan".
FOTO'S: KIPPA
wordt nog duidelijker. Frans en Toine
bestuderen 's ochtends nogmaals de
baan, waarvan de bochtwal nu inder
daad is opgehoogd. Ze letten op elke bij
zonderheid. „Verdorie, er komt een
schuimbad in. Hoe moeten we die bel
nu luiden als we onder het schuim zit
ten". En: „Als we de bocht nu zó aan
snijden, dan is de snelheid het hoogst".
De twee Noorderlingen hebben het op
dat moment over het avondeten van de
vorige dag: een paar aardappelen met ge
smolten kaas. Na de technische keuring
geldt voor alle vier: wachten, wachten en
nog eens wachten. De opnames lopen
traag door problemen met de piste en
technische mankementjes.
Als deelnemer zestien naar beneden
stort, letten Frans en Toine extra op.
„We hebben onze wagen vorig jaar aan
een ziekenhuis verkocht. De twee die nu
naar beneden gaan, hebben het ding
voor 250 gulden overgenomen. Straks
worden we nog door onze oude wagen
verslagen". Het gebeurt niet.
Geert en Carin lachen zich ondertussen
suf om de zoveelste rare schuiver van
een deelnemer. Voor hen is de televisie
opname een feest.
Nerveus
Op het moment dat een varken op ski's
sneuvelt, zegt Frans enigszins nerveus:
„We moeten de druk op de ski's goed
verdelen, dat doen de anderen nauwe
lijks". Twee deelnemers uit Borne ko
men lelijk ten val. „De druk goed verde
len", mompelt Toine.
De professionele bobslee van 85 kilo,
2.45 meter lang en 1.40 meter breed is
eindelijk aan de beurt. De twee zijn
zichtbaar nerveus. Jack van Gelder in
terviewt nummer 32. Frans klapt dicht,
hij weet even niets meer te zeggen. Toi
ne neemt het over.
Het is zover. Een flinke duw. In een
paar seconden is het resultaat van we
kenlang gesleutel bekend. Ze halen de fi
nish, maar niet als eerste. De teleurstel
ling valt van hun gezichten te lezen, on
danks hun reactie: „Ach het is maar een
spelletje".
De Rode Baron nu. Pech voor de twee:
het is te gevaarlijk dat beiden instappen.
Carin kan de propeller niet laten draaien
en wordt door starter Hans Versnel, ver
kleed als ijsbeer, getroost. Het komt nu
helemaal op Geert aan. Met moeite
komt het vliegtuig in beweging. Het ve
hikel krijgt nauwelijks vaart. Nog voor
de bocht is de Rode Baron ter ziele. Het
ding valt om door zijn eigen gewicht.
Eén vleugel breekt.
's Avonds op het feest voor de deelne
mers, hoog in de bergen, stort vrijwel ie
dereen zich in het feestgewoel. Carin en
'Geert zingen mee met Frank Masmeijer
en Hans Versnel, die onverwacht een
voorstelling geven. Frans en Toine kij
ken aan de kant toe. „Misschien hadden
we de bocht toch anders moeten ne
men".
HENK VAN ESS
blaasbare reiskussentjes lijken te zitten.
Maar het zijn Schwarzeneggers borst
spieren.
De ex-Mister Europe, -Mister Universe
en -Mister Olympia is verbazend terug
houdend als het gaat om het precieze
aantal centimeters van zijn borstom-
vang. Hij lijkt meer geïnteresseerd in de
borstomvang van zijn interviewster, tot
groot vermaak van de drie kakelende pr-
vrouwen die zich ook in de kamer be
vinden.
Schwarzenegger kon niet goed opschie
ten met zijn ouders; zijn vader is vol
gens een niet-geautoriseerde biografie lid
van de nazi-partij geweest. Arnold zegt
dat zijn moeder ontzettend netjes was,
op het bezetene af. Toch ziet hij familie
als de perfecte eenheid en de oplossing
voor de degeneratie van de wereld.
„Ik heb veel aan mijn ouderlijk huis ge
had, aan de hulp van mijn vader en
mijn moeder, die je constant op je kop
zat. Hoewel ie het als kind eerst haatte -
je wil de adem van je moeder niet in je
nek voelen, 'Twee uur lezen, doe nu dit
huiswerk'. Maar wanneer ik nu terugkijk
ben ik blij dat er iemand was, want nu
gaan kinderen naar school en is er nie
mand om hun huiswerk met ze te ma
ken en hebben ze geen vader die met ze
voetbalt. De kinderen hebben dat niet
en dat is erg jammer".
Werkethiek
De werkethiek werd er door vader
Schwarzenegger, een politiecommandant
in het Oostenrijkse dorpje Thai, bij
Graz, ingehamerd. Volgens Arnold zou
dat Amerika's ontspoorde jeugd ook
veel goed doen. Als voorzitter van de
Presidentiële Raad voor Fysiek Welzijn
wil hij ervoor zorgen dat ze geen keus
hebben. „Lichamelijke opvoeding moet
terugkomen op school en het moet ver
plicht zijn".
„Sinds ik in dit land woon ben ik me er
heel snel van bewust geworden welke
partij meer mijn filosofie vertegenwoor
digt. Als ik uit een conservatief land was
gekomen had ik het misschien anders
gevoeld, maar wanneer je uit een socia
listisch land komt heb je meer waarde
ring voor het conservatieve economisch
beleid dan voor de manier van Oosten
rijk waar alles regeringsmonopolie is en,
niemand mag concurreren. Vrijheid is
wat dit land heeft; dat is waar de Repu
blikeinen voor staan; dat is waarvoor ik
hier ben gekomen; en ik wil ervoor zor
gen dat dit land die vrijheid houdt".
Het enige wat telt is dat Schwarzenegger
dénkt dat hij er goed in is, en je kunt er
zeker van zijn dat hij slaagt. Wie zou
bijvoorbeeld na zijn vroege optredens in
Hercules Goes To New York (1969) of
Conan The Barbarian (1981) hebben
kunnen denken dat Schwarzenegger één
van de best betaalde komedie-acteurs
van de jaren negentig zou worden? Zijn
enorm succesvolle film Twins, met Dan
ny DeVito, bracht zijn „sympathieke,
grappige en vertederende kant" naar vo
ren, aldus de heren critici.
Kindergarten Cop, zijn laatste film, is
gedeeltelijk grappig en waarschijnlijk he
lemaal grappig als je onder de twaalf
bent. Schwarzenegger speelt een harde
politieman die undercover werkt op een
kleuterschool. Veel hilariteit wanneer hij
de horde kinderacteurtjes niet aankan.
„Ik zeg nooit iets grappigs", onthult hij.
„Het is de reactie van de mensen en de
omstandigheden die de film grappig ma
ken. Ik zeg in principe alles heel gewoon
en serieus en dat wordt dan grappig".
Klassieke filmster
Ivan Reitman, regisseur van Kindergar
ten Cop en Twins, noemt Schwarzeneg
ger een klassieke filmster. „Hij moet niet
elke rol aannemen, maar alleen wat voor
hem geschikt is. Deze rol is goed voor
hem. Ik dacht dat het moeilijk zou kun
nen zijn om hem een nieuwe weg te la
ten bewandelen, hem een complexere en
meer realistische figuur te laten spelen,
maar hij zei: 'Jij krijgt het wel uit me,
Ivan' en dat was zo".
Iedereen werkt graag met Arnold. Nie
mand noemt hem Schwarzenegger. „Ik
vind het leuk dat hij mensen dood
maakt", zegt een meisje. Hoe vindt de
ster het dat zeven jaar oude kinderen de
geweldscènes het leukste vinden? „Oh,
kinderen genieten altijd van zulke mo
menten".
Geweld brengt geld in het laatje, veel
geld. De film Terminator 2, die later dit
jaar zal uitkomen, heeft Schwarzenegger
nu al 6,7 miljoen dollar opgeleverd. Niet
dat hij zich nu nog veel aan geld gelegen
laat liggen. Hij staat in de top tien der
rijken in de amusementswereld. Tel daar
nog zijn grootgrond-, onroerend goed- en
kunstbezit bij op en hij is bijna miljar
dair.
Schwarzenegger kan soms dom overko
men, maar hij heeft zijn zaken goed
voor elkaar. „Ik investeer zelf mijn geld.
Ik heb geen zakelijk manager en ik heb
het vanaf mijn eerste uur in dit land zelf
gedaan. Ik hou niet van aandelen omdat
ik geen miljoen dollar wil verliezen om
dat iemand ergens een visioen heeft ge
had of omdat we de gijzelaars vrij zou
den moeten laten of omdat de kanonnen
en geweren naar de verkeerde kant wij
zen". Kunst is voor Schwarzenegger zo^
wel een hobby als een investering. Hij
koopt Chagall, Miro, Picasso en een paar
Japanse schilders.
Schwarzenegger heeft ooit zelf als levend
kunstwerk geposeerd in New York. Hij
traint elke dag een uur om zijn torso in
topvorm te houden en dat doet hij met
plezier. Maar wat als dat lichaam begint
te verzakken? Hij is per slot van reke
ning al 43. „Mannen zijn in het voordeel
omdat we zelfs als we ouder zijn dan de
vijftig goed verkopen. Vaak is dat met
vrouwen niet zo omdat zij heel vaak
sexy rollen spelen waarbij het uiterlijk
erg belangrijk is".
Vrouwen
Schwarzenegger stond nooit bekend om
zijn feministische inzichten, maar hij
geeft een nieuwe kant van zijn karakter
bloot. Hij zegt dat hij veel over vrouwen
heeft geleerd toen hij naar Amerika
kwam. „In de jaren zeventig moest je
anders gaan denken over vrouwen. Niet
als het zwakke geslacht, maar als gelijk
waardige partners".
Hierin zien we duidelijk de hand van
Maria Shriver, nu al vier jaar zijn vrouw
en „ideale partner". Hij maakte haar
acht jaar lang het hof, dit in scherp con
trast met zijn vroegere, vermaarde ope
ningszin „Wil je met me naar bed?" die
hem in het verleden vaak succes ople
verde.
Hoe denken de Kennedy's over Schwar
zenegger en zijn politieke voorkeur?
„Weet niet", zegt Schwarzenegger. „Ik
loop er niet mee te koop, maar ik ver
zwijg het ook niet".
Hij is een goede katholieke jongen, en
hij past in het familiecredo van Joe Ken
nedy: „We willen winnaars, we willen
hier geen verliezers".
KATE MUIR
(c) The Times
NEW YORK - Vreemd dat de be
lichaming van de American Dream
Engels spreekt met een accent dat
weinig beter is dan dat van een Est
se taxichauffeur die net in New
York is gearriveerd. Vreemd dat
een man die al gaat zweten bij de
gedachte aan een dialoog nu de
best betaalde acteur van Holly
wood is. Vreemd dat een rechtlijni
ge Republikein als Schwarzenegger
is getrouwd met iemand uit de fa
milie Kennedy en Kurt Waldheim
voor de huwelijksplechtigheid had
uitgenodigd.
Of misschien is het wel niet zo vreemd;
misschien is het niet zo verrassend dat
een vleesbonk miljardair kan worden. Al
is hij een immigrant, Schwarzenegger is
per slot van rekening een Amerikaans
produkt dat Amerika gegeven heeft wat
Amerika wilde. Hij speelde in op bijna
al Amerika's zwakheden.
Op het witte doek presenteerde hij een
gewelddadig, rechtsdenkend heldenbeeld
en werd daarvoor beloond. Dat is ook
precies zijn aantrekkingskracht. Arnie,
zoals hij nu wordt genoemd, is best wel
grappig omdat hij best wel dom lijkt en
best wel schattig is. Hij spreekt tot de
verbeelding van zowel mannen als vrou
wen omdat hij die fanta-a-a-astische
spieren heeft en op het witte doek voor
seks en/of geweld kan zorgen. Hij is
voor iedereen het bewijs dat ook jij suc
cesvol kunt zijn, omdat vastberadenheid
en inzet duidelijk belangrijker zijn dan
talent.
Poesje
En hij is vastbesloten die roem vast te
houden. Er moet iets in die geobsedeer
de gewichthef-sessies zijn, wat hem de
kracht en het uithoudingsvermogen geeft
om elke keer weer zijn levensverhaal uit
de doeken te doen. Want het enige wat -
afgezien van vrouwen - Schwarzeneg
ger van een beer in een poesje kan ver
anderen is de kans zichzelf te promoten
in zoveel mogelijk kranten en tijdschrif
ten over de hele wereld.
Dus begint zijn schema in de Four Sea
sons hotelsuite om negen uur 's ochtends
en eindigt om kwart voor vijf: non-stop
dezelfde vragen met nauwelijks een uur
tje lunchpauze. En dat is alleen nog
maar de buitenlandse pers. Hij vindt het
te gek. Er zijn weinig onderwerpen waar
hij liever over praat dan over zichzelf.
„Je hebt publiciteit nodig. Hoe laat je de
mensen anders weten dat je film uit is?
Je kan de beste film gemaakt hebben,
maar als niemand er van af weet kan je
'm wel door het toilet spoelen", zegt hij
opgewonden. „Ik geloof in mijn films en
ik wil de mensen laten weten dat-ie uit
is".
Schwarzenegger is vermomd als een echt
mens. Is hij echt? Je zou bijna denken
van niet, omdat er onder zijn shirt op
„Ik zeg nooit iets grappigs", onthult filmster en ex-Mister Universe Arnold Schwarze
negger. „Het is de reactie van de mensen en de omstandigheden die de film grappig
maken. Ik zeg in principe alles heel gewoon en serieus en dat wordt dan grappig".
FOTO: SP