„We zijn hier voor onze lol en misschien kom je op de televisie" Arnold Schwarzenegger: vleesgeworden Amerikaanse droom 'Blij dat ik glij' oogt alleen vlot in huiskamer Ccidóc SouAont r 1 mal Ie ZATERDAG 2 FEBRUARI 1991 PAGINA 30 VEYSONNAZ - Deelnemers nummer drie, Dick en Hans uit Groningen, ba len. Hun voertuig, een ovenschotel met zuurkool en worst, is aanstaande vrijdag slechts in een flits te zien in het Tros- programma 'Blij dat ik glij'. Een uurtje amusement in de huiskamer oogt vlot in de huiskamer. Maar in werkelijkheid 'gaat het al dagen beroerd', moppert een technicus. De eerste opname van nummer drie is misgegaan, een tweede is onmogelijk. Presentator Jack van Gelder: „Heel erg sneu. De volgende deelnemer graag". 'Blij dat ik glij' in het Zwitserse Veyson- naz: alles en iedereen moet wijken voor gezellig amusement. De bijna honderd deelnemers in bijna vijftig vehikels zijn het keurslijf van een televisieprogramma niet gewend. De technische keuring om zeven uur 's ochtends? Die begint pas veel later. Koffie? 's Ochtends alleen voor de produktiemedewerkers met een naambordje. De eerste rit? Die moet vier keer over omdat de piste te slecht glijdt. Frans en Toine, winnaars van vorig jaar, hebben het een dag vóór de opnamen voorspeld: „De aanloop van de piste is te vlak, zo krijgen we nooit vaart". Pro- duktie-assistent Bert Stokvis: „Nee hoor, alles is prima in orde". Inderdaad komt op de opnamedag alles in orde. Maar pas na uren passen en meten. Steeds zijn er een of twee glijbeurten en dan stopt de opname weer. Het geluid is niet goed, de camera-instelling kan beter, starter Hans Versnel heeft een scheur in z'n pak of een muziekband begint tijdens de op namen spontaan te spelen. Het kan de meeste deelnemers niets schelen dat ze gekneed worden volgens een vaste formule, die van spektakel en amusement. Ze kunnen immers voor een paar seconden 'wereldberoemd' zijn in eigen land. Nieuws De meegereisde jury, Frank Masmeijer, Anja Winter en zangeres Corrie Ko- nings, kan ook niet ontkomen aan de ge volgen van een televisie-evenement. Hun aanwezigheid is nieuws, vindt de meegereisde verslaggever van een boule vardblad. Hij houdt stiekem een bandre corder achter de rug van Anja Winter. Zij voert op dat moment met iemand een privé-gesprek. Ook Corrie Konings moet het ontgelden. Onder cameramensen en geluidstechnici is haar huwelijk onderwerp van gesprek tijdens het ontbijt. Sliep de familie van nacht wel bij elkaar? Als gevraagd wordt of het huwelijksleven van een artieste echt zo belangrijk is, volgt een kwade re actie. „De roddelbladen betalen je bak ken vol geld voor zo'n verhaal". Zestig produktiemensen zijn al een week voor de opnamen naar Veysonnaz afge reisd. Geluid, beeld, beeldtechniek, par cours, eten voor de artiesten, alles moet van te voren zoveel mogelijk geregeld worden. De Tros is afgestapt van het Oostenrijkse Au als decor van 'Blij dat ik Glij'. Het dorpje werd te klein voor het televisiecircus. Het Franstalig Vey sonnaz heeft ervaring met WK Ski en is ook sneeuwzekerder. 's Avonds in het restaurant dringt heel even de grauwsluier van de dagelijkse werkelijkheid door. Jack van Gelder zet de televisie harder als Amerika aankon digt dat verder overleg met Irak geen zin heeft. Na een half uurtje mort de 'crew'. „Kan die televisie niet wat zachter? We bereiden ons voor op een programma". HENK VAN ESS VEYSONNAZ - Professionals en pleziermakers van 'Blij dat ik Glij': Frans en Toine willen winnen, Geert en Carin komen voor de leut. Twee dagen op stap met deel nemers 32 en 33. Het is al duidelijk op het moment van hun aankomst, een etmaal vóór de tv- opname. Frans en Toine uit Bemmel, de winnaars van vorig jaar, gaan voor de eerste plaats: „Waar is de piste? Dan kunnen we alvast oefenen". Hun aanmeldingsformulier valt in de dikke stapel van jolijt, grol en leut met een op. Geen vliegende schotel, verende kikker, hobbelend varken of verlate kerstman maar een sober en solide kar retje. Op een tekening staan de technische ge gevens tot twee cijfers achter de komma genoemd. Een computer heeft het zij-, boven- en vooraanzicht uitgetekend. De directeur en werknemer van een inte- rieurbedrijf komen om te winnen. In hun bagage hebben ze speciale skiwas, die alleen door wedstrijdskiêrs wordt ge bruikt. De smeerolie komt uit de auto branche en het onderstel is door een spe cialist van een sportzaak geslepen. Lol Op hetzelfde moment zitten Geert uit Stitswerd en Carin uit Middelstum ge moedelijk achter de koffie in een café. „Mooi uitzicht hé". Hun vliegtuig, de Rode Baron, is tijdens de autorit wat be schadigd. Maar dat geeft niet. „We zijn hier voor onze lol. Je bent er helemaal uit en je komt misschien op de televisie. Als mooiste val". De twee zijn op weg naar Veysonnaz door de douane aangehouden en 'dat was lachen'. „Ze vroegen ons wat in het aanhangkarretje zat. Een vliegtuig, ver telden we. De douaneman wilde dat we invoerrechten betaalden en ook wilde hij de vergunning en het chassisnummer hebben. Pas na veel gepraat mochten we verder. Leuk toch". Frans en Toine hebben inmiddels op de piste de stalen constructie van hun bobs- lee-achtig voertuig uit de auto gehaald. Frans is duidelijk de technische man van de twee. Hij geeft precieze aanwij zingen over de hoeveelheid was op de ski's en de manier van opbouw. „Nu omkeren. Ja. Prima. Dan kunnen we nu. naar boven". Daar wacht hun een ver rassing. De helling is veel te vlak, zien de twee meteen. Nog een tegenslag: „Kijk eens naar die bocht, daar knal je zo uit. De wal moet echt opgehoogd worden". De twee overleggen of ze on der die condities een proefrit zullen ma ken. „Laten we het maar doen", besluit Frans. schuimbad De dag van de opname. Het verschil in aanpak tussen deelnemers 32 en 33 Voor de meeste deelnemers is de kans wereldberoemd in Nederland" te worden de reden om mee te doen aan 'Blij dat ik glij'. De serieuze deelnemers aan 'Blij dat ik glij' hebben professioneel materiaal en dubben over hoe snijden we die bocht aan". FOTO'S: KIPPA wordt nog duidelijker. Frans en Toine bestuderen 's ochtends nogmaals de baan, waarvan de bochtwal nu inder daad is opgehoogd. Ze letten op elke bij zonderheid. „Verdorie, er komt een schuimbad in. Hoe moeten we die bel nu luiden als we onder het schuim zit ten". En: „Als we de bocht nu zó aan snijden, dan is de snelheid het hoogst". De twee Noorderlingen hebben het op dat moment over het avondeten van de vorige dag: een paar aardappelen met ge smolten kaas. Na de technische keuring geldt voor alle vier: wachten, wachten en nog eens wachten. De opnames lopen traag door problemen met de piste en technische mankementjes. Als deelnemer zestien naar beneden stort, letten Frans en Toine extra op. „We hebben onze wagen vorig jaar aan een ziekenhuis verkocht. De twee die nu naar beneden gaan, hebben het ding voor 250 gulden overgenomen. Straks worden we nog door onze oude wagen verslagen". Het gebeurt niet. Geert en Carin lachen zich ondertussen suf om de zoveelste rare schuiver van een deelnemer. Voor hen is de televisie opname een feest. Nerveus Op het moment dat een varken op ski's sneuvelt, zegt Frans enigszins nerveus: „We moeten de druk op de ski's goed verdelen, dat doen de anderen nauwe lijks". Twee deelnemers uit Borne ko men lelijk ten val. „De druk goed verde len", mompelt Toine. De professionele bobslee van 85 kilo, 2.45 meter lang en 1.40 meter breed is eindelijk aan de beurt. De twee zijn zichtbaar nerveus. Jack van Gelder in terviewt nummer 32. Frans klapt dicht, hij weet even niets meer te zeggen. Toi ne neemt het over. Het is zover. Een flinke duw. In een paar seconden is het resultaat van we kenlang gesleutel bekend. Ze halen de fi nish, maar niet als eerste. De teleurstel ling valt van hun gezichten te lezen, on danks hun reactie: „Ach het is maar een spelletje". De Rode Baron nu. Pech voor de twee: het is te gevaarlijk dat beiden instappen. Carin kan de propeller niet laten draaien en wordt door starter Hans Versnel, ver kleed als ijsbeer, getroost. Het komt nu helemaal op Geert aan. Met moeite komt het vliegtuig in beweging. Het ve hikel krijgt nauwelijks vaart. Nog voor de bocht is de Rode Baron ter ziele. Het ding valt om door zijn eigen gewicht. Eén vleugel breekt. 's Avonds op het feest voor de deelne mers, hoog in de bergen, stort vrijwel ie dereen zich in het feestgewoel. Carin en 'Geert zingen mee met Frank Masmeijer en Hans Versnel, die onverwacht een voorstelling geven. Frans en Toine kij ken aan de kant toe. „Misschien hadden we de bocht toch anders moeten ne men". HENK VAN ESS blaasbare reiskussentjes lijken te zitten. Maar het zijn Schwarzeneggers borst spieren. De ex-Mister Europe, -Mister Universe en -Mister Olympia is verbazend terug houdend als het gaat om het precieze aantal centimeters van zijn borstom- vang. Hij lijkt meer geïnteresseerd in de borstomvang van zijn interviewster, tot groot vermaak van de drie kakelende pr- vrouwen die zich ook in de kamer be vinden. Schwarzenegger kon niet goed opschie ten met zijn ouders; zijn vader is vol gens een niet-geautoriseerde biografie lid van de nazi-partij geweest. Arnold zegt dat zijn moeder ontzettend netjes was, op het bezetene af. Toch ziet hij familie als de perfecte eenheid en de oplossing voor de degeneratie van de wereld. „Ik heb veel aan mijn ouderlijk huis ge had, aan de hulp van mijn vader en mijn moeder, die je constant op je kop zat. Hoewel ie het als kind eerst haatte - je wil de adem van je moeder niet in je nek voelen, 'Twee uur lezen, doe nu dit huiswerk'. Maar wanneer ik nu terugkijk ben ik blij dat er iemand was, want nu gaan kinderen naar school en is er nie mand om hun huiswerk met ze te ma ken en hebben ze geen vader die met ze voetbalt. De kinderen hebben dat niet en dat is erg jammer". Werkethiek De werkethiek werd er door vader Schwarzenegger, een politiecommandant in het Oostenrijkse dorpje Thai, bij Graz, ingehamerd. Volgens Arnold zou dat Amerika's ontspoorde jeugd ook veel goed doen. Als voorzitter van de Presidentiële Raad voor Fysiek Welzijn wil hij ervoor zorgen dat ze geen keus hebben. „Lichamelijke opvoeding moet terugkomen op school en het moet ver plicht zijn". „Sinds ik in dit land woon ben ik me er heel snel van bewust geworden welke partij meer mijn filosofie vertegenwoor digt. Als ik uit een conservatief land was gekomen had ik het misschien anders gevoeld, maar wanneer je uit een socia listisch land komt heb je meer waarde ring voor het conservatieve economisch beleid dan voor de manier van Oosten rijk waar alles regeringsmonopolie is en, niemand mag concurreren. Vrijheid is wat dit land heeft; dat is waar de Repu blikeinen voor staan; dat is waarvoor ik hier ben gekomen; en ik wil ervoor zor gen dat dit land die vrijheid houdt". Het enige wat telt is dat Schwarzenegger dénkt dat hij er goed in is, en je kunt er zeker van zijn dat hij slaagt. Wie zou bijvoorbeeld na zijn vroege optredens in Hercules Goes To New York (1969) of Conan The Barbarian (1981) hebben kunnen denken dat Schwarzenegger één van de best betaalde komedie-acteurs van de jaren negentig zou worden? Zijn enorm succesvolle film Twins, met Dan ny DeVito, bracht zijn „sympathieke, grappige en vertederende kant" naar vo ren, aldus de heren critici. Kindergarten Cop, zijn laatste film, is gedeeltelijk grappig en waarschijnlijk he lemaal grappig als je onder de twaalf bent. Schwarzenegger speelt een harde politieman die undercover werkt op een kleuterschool. Veel hilariteit wanneer hij de horde kinderacteurtjes niet aankan. „Ik zeg nooit iets grappigs", onthult hij. „Het is de reactie van de mensen en de omstandigheden die de film grappig ma ken. Ik zeg in principe alles heel gewoon en serieus en dat wordt dan grappig". Klassieke filmster Ivan Reitman, regisseur van Kindergar ten Cop en Twins, noemt Schwarzeneg ger een klassieke filmster. „Hij moet niet elke rol aannemen, maar alleen wat voor hem geschikt is. Deze rol is goed voor hem. Ik dacht dat het moeilijk zou kun nen zijn om hem een nieuwe weg te la ten bewandelen, hem een complexere en meer realistische figuur te laten spelen, maar hij zei: 'Jij krijgt het wel uit me, Ivan' en dat was zo". Iedereen werkt graag met Arnold. Nie mand noemt hem Schwarzenegger. „Ik vind het leuk dat hij mensen dood maakt", zegt een meisje. Hoe vindt de ster het dat zeven jaar oude kinderen de geweldscènes het leukste vinden? „Oh, kinderen genieten altijd van zulke mo menten". Geweld brengt geld in het laatje, veel geld. De film Terminator 2, die later dit jaar zal uitkomen, heeft Schwarzenegger nu al 6,7 miljoen dollar opgeleverd. Niet dat hij zich nu nog veel aan geld gelegen laat liggen. Hij staat in de top tien der rijken in de amusementswereld. Tel daar nog zijn grootgrond-, onroerend goed- en kunstbezit bij op en hij is bijna miljar dair. Schwarzenegger kan soms dom overko men, maar hij heeft zijn zaken goed voor elkaar. „Ik investeer zelf mijn geld. Ik heb geen zakelijk manager en ik heb het vanaf mijn eerste uur in dit land zelf gedaan. Ik hou niet van aandelen omdat ik geen miljoen dollar wil verliezen om dat iemand ergens een visioen heeft ge had of omdat we de gijzelaars vrij zou den moeten laten of omdat de kanonnen en geweren naar de verkeerde kant wij zen". Kunst is voor Schwarzenegger zo^ wel een hobby als een investering. Hij koopt Chagall, Miro, Picasso en een paar Japanse schilders. Schwarzenegger heeft ooit zelf als levend kunstwerk geposeerd in New York. Hij traint elke dag een uur om zijn torso in topvorm te houden en dat doet hij met plezier. Maar wat als dat lichaam begint te verzakken? Hij is per slot van reke ning al 43. „Mannen zijn in het voordeel omdat we zelfs als we ouder zijn dan de vijftig goed verkopen. Vaak is dat met vrouwen niet zo omdat zij heel vaak sexy rollen spelen waarbij het uiterlijk erg belangrijk is". Vrouwen Schwarzenegger stond nooit bekend om zijn feministische inzichten, maar hij geeft een nieuwe kant van zijn karakter bloot. Hij zegt dat hij veel over vrouwen heeft geleerd toen hij naar Amerika kwam. „In de jaren zeventig moest je anders gaan denken over vrouwen. Niet als het zwakke geslacht, maar als gelijk waardige partners". Hierin zien we duidelijk de hand van Maria Shriver, nu al vier jaar zijn vrouw en „ideale partner". Hij maakte haar acht jaar lang het hof, dit in scherp con trast met zijn vroegere, vermaarde ope ningszin „Wil je met me naar bed?" die hem in het verleden vaak succes ople verde. Hoe denken de Kennedy's over Schwar zenegger en zijn politieke voorkeur? „Weet niet", zegt Schwarzenegger. „Ik loop er niet mee te koop, maar ik ver zwijg het ook niet". Hij is een goede katholieke jongen, en hij past in het familiecredo van Joe Ken nedy: „We willen winnaars, we willen hier geen verliezers". KATE MUIR (c) The Times NEW YORK - Vreemd dat de be lichaming van de American Dream Engels spreekt met een accent dat weinig beter is dan dat van een Est se taxichauffeur die net in New York is gearriveerd. Vreemd dat een man die al gaat zweten bij de gedachte aan een dialoog nu de best betaalde acteur van Holly wood is. Vreemd dat een rechtlijni ge Republikein als Schwarzenegger is getrouwd met iemand uit de fa milie Kennedy en Kurt Waldheim voor de huwelijksplechtigheid had uitgenodigd. Of misschien is het wel niet zo vreemd; misschien is het niet zo verrassend dat een vleesbonk miljardair kan worden. Al is hij een immigrant, Schwarzenegger is per slot van rekening een Amerikaans produkt dat Amerika gegeven heeft wat Amerika wilde. Hij speelde in op bijna al Amerika's zwakheden. Op het witte doek presenteerde hij een gewelddadig, rechtsdenkend heldenbeeld en werd daarvoor beloond. Dat is ook precies zijn aantrekkingskracht. Arnie, zoals hij nu wordt genoemd, is best wel grappig omdat hij best wel dom lijkt en best wel schattig is. Hij spreekt tot de verbeelding van zowel mannen als vrou wen omdat hij die fanta-a-a-astische spieren heeft en op het witte doek voor seks en/of geweld kan zorgen. Hij is voor iedereen het bewijs dat ook jij suc cesvol kunt zijn, omdat vastberadenheid en inzet duidelijk belangrijker zijn dan talent. Poesje En hij is vastbesloten die roem vast te houden. Er moet iets in die geobsedeer de gewichthef-sessies zijn, wat hem de kracht en het uithoudingsvermogen geeft om elke keer weer zijn levensverhaal uit de doeken te doen. Want het enige wat - afgezien van vrouwen - Schwarzeneg ger van een beer in een poesje kan ver anderen is de kans zichzelf te promoten in zoveel mogelijk kranten en tijdschrif ten over de hele wereld. Dus begint zijn schema in de Four Sea sons hotelsuite om negen uur 's ochtends en eindigt om kwart voor vijf: non-stop dezelfde vragen met nauwelijks een uur tje lunchpauze. En dat is alleen nog maar de buitenlandse pers. Hij vindt het te gek. Er zijn weinig onderwerpen waar hij liever over praat dan over zichzelf. „Je hebt publiciteit nodig. Hoe laat je de mensen anders weten dat je film uit is? Je kan de beste film gemaakt hebben, maar als niemand er van af weet kan je 'm wel door het toilet spoelen", zegt hij opgewonden. „Ik geloof in mijn films en ik wil de mensen laten weten dat-ie uit is". Schwarzenegger is vermomd als een echt mens. Is hij echt? Je zou bijna denken van niet, omdat er onder zijn shirt op „Ik zeg nooit iets grappigs", onthult filmster en ex-Mister Universe Arnold Schwarze negger. „Het is de reactie van de mensen en de omstandigheden die de film grappig maken. Ik zeg in principe alles heel gewoon en serieus en dat wordt dan grappig". FOTO: SP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 30