Ingrijpende sanering bij
Evangelische Hogeschool
Cëidóc
i]
Jr CcidócSotwo/nt
kerk
wereld
Deze dienst is beter dan al dat praten
beroepingen
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Eeidae Commit
|LF(
DONDERDAG 31 JANUARI 1991 PAGIlf
Amerikaanse rabbijn: karmelietessenklooster Birkenau
JERUZALEM De Amerikaanse rabbijn Avraham Weiss, die
in 1989 bekend werd om zijn actie tegen het klooster in Ausch
witz, gaat binnenkort naar Polen om te onderzoeken, of er een
karmelietessenklooster is gebouwd op het terrein van het ver
nietigingskamp Birkenau. Als de geruchten over het klooster
waar blijken te zijn, gaat hij opnieuw actie voeren. Volgens
Weiss is het klooster in Birkenau, ook bekend als Auschwitz II,
onderdeel van een plan van het Vaticaan om in concentratie
kampen kloosters op te richten. Een Poolse geestelijke in het
Vaticaan spreekt het verhaal over het klooster tegen. Er wo
nen twee zusters in een parochiehuis bij Birkenau. Dit gebouw
was eens bij de nazi's in gebruik, maar ligt juist buiten het
kamp.
„Spiritualiteit bedreigt kerk als geloofsgemeenschap"
KAMPEN Voorvechters van de moderne spiritualiteit, die
zich optrekken aan middeleeuwse inspiratiebronnen, lopen het
gevaar de kerk als geloofsgemeenschap te ondermijnen. Dat
meent dr. F. van der Pol, de gisteren aangetreden hoogleraar
in de Kerkgeschiedenis aan de strenge vrijgemaakte Theologi
sche Universiteit in Kampen. „Waar het accent ojb de eigen
spiritualiteit valt, komt de essentiële functie van de kerk en
haar geschiedenis in het geding. Het is een reëel gevaar dat de
moderne spiritualiteit, zich optrekkend aan middeleeuwse in
spiratiebronnen, de kerk als geloofsgemeenschap ondermijnt".
Van der Pol vreest dat op die manier de middeleeuwse kerkge
schiedenis in een 'subjectief religieus' perspectief herschreven
wordt.
Grote verschil
in kerkelijkheid
Nederlanders
TILBURG In geen en
kel westers land is de on
kerkelijkheid zo groot als
in Nederland. Maar als
een Nederlander kerke
lijk is, is hij ook actiever
in zijn kerk dan de kerk
leden in andere westerse
landen.
Deze conclusie trekt drs. L.
Halman in zijn proefschrift
'Waarden in de Westerse We
reld', waarop hij morgen pro
moveert aan de Katholieke
Universiteit Brabant. Hal
mans studie is gebaseerd op
een onderzoek naar godsdien
stige en sociaal-politieke
waarden in de landen van de
Europese Gemeenschap, de
Verenigde Staten, Canada en
Noorwegen.
In sociologische theorieën
over de modernisering van de
westerse landen wordt vaak
verondersteld dat de waarden
in de westerse landen in de
zelfde mate zijn veranderd en
dus in hoge mate overeen zul
len komen. Daarvan is echter
geen sprake, zo blijkt uit Hal
mans proefschrift. Landen
verschillen niet alleen in de
vorm en ontwikkeling van
hun politieke systeem en hun
sociale verhoudingen,ook de
waarden verschillen.
De secularisatie bij voorbeeld
lijkt zich te beperken tot
West-Europa, schrijft Halman.
In de Verenigde Staten zijn
religieuze waarden nog altijd
belangrijk in het dagelijks le
ven. Binnen Europa is sprake
van een tweedeling: in Ier
land en Zuid-Europa is het se
cularisatieproces duidelijk
minder ver gevorderd dan in
de andere Westeuropese lan
den.
Vooral Amerikanen, maar
ook Britten en Spanjaarden
lijken veel heil te verwachten
van de wetenschap en tech
niek. Nederlanders, Denen en
Noren zijn wat dit betreft heel
wat pessimistischer. Vooral
vrouwen staan sceptisch te
genover wetenschap en tech
niek.
Huwelijk
Op het gebied van het huwe
lijk zijn de traditionele opvat
tingen en waarden nog altijd
dominant. Verreweg het
grootste deel van de onder
vraagden ziet het huwelijk
nog niet als een verouderd in
stituut. Van een losse huwe
lijksmoraal is nog geen spra
ke. Hoewel velen het niet
meer vanzelfsprekend vinden
dat een vrouw kinderen be
hoort te krijgen, geven zij
vaak wel de voorkeur aan het
standaardgezin met twee of
drie kinderen.
Op het gebied van de seksua
liteit heerst in de westerse
wereld nog altijd een strikte
moraal, concludeert Halman.
Op seksueel gebied dienen re
gels in acht te worden geno
men. Dit wordt ook onder
schreven door de meeste De
nen, die een grotere tolerantie
hebben tegenover allerlei sek
suele gedragingen dan andere
westerlingen.
Tussen de landen van de wes
terse wereld zijn enkele op
merkelijke overeenkomsten
in waardenpatronen te con
stateren. Conservatieve poli
tieke opvattingen gaan ge
paard met traditionele opvat
tingen over godsdienst en sek
sualiteit. Een progressievere
politieke houding gaat samen
met minder traditionele op
vattingen op die gebieden. In
de Verenigde Staten gaat die
regel echter niet op. Daar ver
schillen progressieven en con
servatieven wat hun gods
dienstige opvattingen betreft
nauwelijks van elkaar.
BEPERKING TOT KERNACTIVITEITEN MOET VOORTBESTAAN VEILIG STELLEN
AMERSFOORT De
Evangelische Hogeschool
(EH) te Amersfoort stoot
per 1 augustus 1991 de le
rarenopleidingen af. Het
plan tot omvorming van
deze opleidingen tot een
christelijke universiteit is
hiermee definitief van de
baan. De school zal zich
nu beperken tot haar
kernactiviteiten, een
christelijke journalisteno
pleiding en een algemeen
basisjaar voor jongeren
die verder willen stude
ren aan een universiteit.
Dit heeft drs. H. J. Beens, de
tijdelijke manager van de
school, gisteren in Amersfoort
bekend gemaakt.
De weg naar een oplossing
van het conflict aan de Evan
gelische Hogeschool werd mo
gelijk gemaakt door het terug
treden van rector dr. M. Oud-
Interim-manager H.J. Beens
FOTO: DIJSTRA
kerk van de lerarenopleiding.
Deze was, daarin gesteund
door het bestuur van de EH,
een groot voorstander van de
oprichting van de christelijke
universiteit en wel op basis
van het zwaar betwiste ge-
dachtengoed van de hervorm
de predikant dr. F. de Graaff.
Deze meent dat de westerse
cultuur zich moet onttrekken
aan de Arabische invloeden
die na het jaar 1000 de ont
wikkeling van de wetenschap
in Europa hebben mogelijk
gemaakt.
Oudkerk trekt zich per 1 fe
bruari „volledig terug uit EH-
verband". Hij heeft volgens
Beens op deze wijze willen
bijdragen aan de oplossing
van het conflict aan de ortho
dox-protestantse school. Oud-
kerk wil de ontwikkeling van
zijn cultureel-wetenschappe-
lijke gedachtengoed 'voortzet
ten in de door hem opgerichte
'Reformatorische stichting -
Instituut voor Cultuurweten
schappen'. Het bestuur hoopt
dat de zestien EH-docenten
van de lerarenopleiding, die
ontslag is aangezegd, bij deze
stichting in dienst kunnen
treden, zodat ze niet zonder
werk komen te zitten.
Tekorten
Volgens Beens kunnen nu po
gingen worden ondernomen
om het tekort weg te werken.
Dat bedroeg vorig jaar augus
tus 300.000 gulden, maar was
begin dit jaar al opgelopen tot
650.000 gulden. Gevreesd
wordt dat aan het eind van
dit studiejaar het tekort zelfs
1,2 miljoen gulden bedraagt.
De jaarlijkse begroting be
draagt 2,8 miljoen gulden.
De lerarenopleiding kost de
school, die het van giften
moet hebben, aan salariskos
ten jaarlijks 800.000 gulden.
De lerarenopleiding is volgens
Beens een prima onderwijsin
stelling, maar kost de EH one
venredig veel geld. Het be
sluit er mee te stoppen, werd
vergemakkelijkt door het re
latief kleine aantal studenten
en het feit dat de gedupeer
den elders hun opleiding kun
nen vervolgen. Ongeveer 160
studenten volgen de oplei
ding, maar onder hen zijn
slechts 40 'fulltimers'. Het ba
sisjaar en de ESJ tellen resp.
90 en 130 studenten.
DEN HAAG Er wordt
eindeloos gepraat over de
Golfoorlog en dat roept
bij de mensen alleen
maar meer vragen op.
Zo'n dienst hier is beter.
Ik vond het geweldig dat
dit hier gehouden kon
worden".
Abdulwahid van Bommel,
voorzitter van het Islamitisch
Comité Nederland, was gister
avond een van de naar schat
ting vijfhonderd aanwezigen
in de Haagse Agneskerk.
Daar werd een gebedsdienst
gehouden van gelovigen uit
de joodse, christelijke en mos
limtraditie. Moslims die gere
geld gebruik maken van een
van de zaaltjes van de Agnes-
parochie en de katholieke
pastoor Bosco Beijk hadden
elkaar gevonden voor het
houden van een speciale
dienst. De joden waren bereid
mee te werken en zo las na
mens de laatsten mr. R. A.
Levisson in het hebreeuws
een passage voor uit Jesaja,
pastoor Beijk een stuk uit de
Bergrede en imam A. El He-
lou in het arabisch voor uit de
Koran. Beschuldigingen van
syncretisme konden hen niet
deren, want, aldus mr. Levis
son, joden christenen en mos
lims bidden immers tot de
zelfde God.
Volgens Levisson is het ge
vaar in zo'n oorlog dat men al
te gauw wil gaan generalise
ren en de schuld leggen bij
een bepaalde groep, in dit ge
val de islamieten en „dat is
dan het moment waarop wij
als joden de moslims de hand
moeten reiken".
De moslimvoorganger A. El
Helou zei dat kijken naar
CNN voor velen de weg uit
stippelt die ze in deze oorlogs
dagen moeten gaan, maar dat
wij op de eerste plaats moeten
zoeken naar de weg die God
wil.
Pastoor Beijk die het langst
aan het woord was zei dat
God zich vereenzelvigt met
de zaak van de gekwetsten.
Volgens voorzitter van de Ag-
nesparochie, de heer Kranen
burg, was de kerk voor meer
dan de helft gevuld met men
sen van buiten de parochie,
maar in ieder geval in meer
derheid christen. Verder wa
ren er nogal wat moslims be
speurbaar, maar joden niet of
nauwelijks. De islamitische
omroepstichting maakte drif
tig opnamen, 'er waren trou
wens erg veel vertegenwoor
digers van de media.
Bij deze dienst zal het volgens
Van Bommel zeker niet blij
ven. „Je krijgt een sneeuw
baleffect en dat is goed. Men
sen kunnen hier hun zorgen
beter kwijt".
Christenen, moslims en joden baden gisteren samen in de Haagse Agneskerk om vrede.
FOTO: SONJA BESTEBROER
Positie geünieerde Grieks-orthodoxe kerk in Roemenië vrij hopeloos
DEN HAAG Er is wei
nig kans dat de met
Rome geünieerde Grieks
orthodoxe kerk in Roe
menië binnenkort haar
kerkgebouwen terug
krijgt. Alleen westerse
druk op de Roemeense
autoriteiten zou daar mo
gelijk verandering in
kunnen brengen.
Dit stelt drs. E. Wesselink, die
voor de katholieke vredesbe
weging Pax Christi een rap
port samenstelde over de de
geschiedenis en huidige posi
tie van deze minderheidskerk
in Roemenië.
Volgens de auteur bevoor
recht het regime de betrek
kingen met de Roemeense or
thodoxe kerk die met ruim
zestien miljoen leden veruit
het grootste kerkgenootschap
in Roemenië is. Het huidige
regime steekt, aldus de au
teur, geen hand uit om de
geünieerde kerk in haar rech
ten te herstellen.
De op het westen georiënteer
de Grieks orthodoxe kerk met
naar schatting anderhalf mil
joen leden werkte vanaf 1948
in de clandestiniteit nadat zij
op last van de communisten
gedwongen was geweest op te
gaan in de orthodoxe kerk.
Van alle christelijke kerkge
nootschappen heeft zij het
zwaarst van de vervolging te
lijden gehad.
Haar achttienhonderd kerk
gebouwen en vier kloosters
werden in beslag genomen
door de Roemeense orthodoxe
kerk, bisschoppen en priesters
werden naar werkkampen ge
zonden en zeker tweehonderd
priesters werden in de gevan
genis vermoord.
Oostenrijks
De geünieerde kerk ontstond
in de achttiende eeuw in
Transsylvanië. Na de neder
laag van de Turken kwam dit
gebied eerst onder Oostenrijks
en later onder Hongaars be
stuur te staan. Pas na de Eer
ste Wereldoorlog kwam deze
landstreek weer bij Roemenië.
Hoewel de uniaten in de acht
tiende en negentiende eeuw
in deze door vreemde mo
gendheden bestuurde .streek
als de ziel van de Roemeense
onafhankelijkheidsbeweging
werden beschouwd, zagen de
Roemeens orthodoxen hen
vrijwel altijd als afvalligen
aan. Zij verweten hen dat zij
zich als oorspronkelijk Roe
meens orthodoxen op instiga
tie van de katholieke Oosten
rijkers tot Rome hadden ge
wend. De Oostenrijkers wa
ren hier voorstander van om
dat zij op die manier tegen
wicht wilden bieden aan de
protestantse Hongaren die
eveneens grote invloed in
Transsylvanië hadden.
Volgens de Roemeens ortho
doxen kan er geen sprake zijn
van een terugkeer naar de si
tuatie van voor 1948 omdat de
kerkelijke kaart van Trans-
sylvabvië inmiddels ingrij
pend veranderd zou zijn. Ge
lovigen die het bij de geü
nieerde kerk wilden houden,
werden door de ortodoxen be
dreigd met excommunicatie.
Hun positie wordt nog eens
verder bemoeijlijkt omdat zij
van collaboratie worden be
schuldigd met de katholieke
Hongaren in deze streek.
Het precieze aantal geunieer-
den - voor 1948 geschat op 1,6
miljoen gelovigen, - is moei
lijk vast te stellen. Bij gebrek
aan gebouwen moeten de geü
nieerde gelovigen nu in de
open lucht kerken.
De geünieerde kerk houdt on
verkort vast aan teruggave
van al haar kerken. Volgens
drs. E. Wesselink is dit een
weinig realistisch standpunt.
Het rapport van Pax Christi
beveelt overleg aan tussen
beide kerken over de terugga
ve om verdere botsingen tus
sen gelovigen te voorkómen.
Volgens het rapport zouden
westerse instanties zoals het
Europees parlement en de EG
druk op de Roemeense rege
ring moeten uitoefenen opdat
deze zich eindelijk over de
rechten van de uniaten uit
laat.
PAUL VAN VELTHOVEN
Zo'n eeuwigdurende
smile is op den duur
veel vedrmoeiender
dan een permanente
frons.
IKON benoemt
vrouwelijke
radiopastor
HILVERSUM De IKON
heeft ds. Judith van der Werf
uit Haarlem per 1 mei 1991
benoemd als tweede radiopas
tor. Met de uitbreiding hoopt
de omroep het toenemend
aantal kijkers en luisteraars
dat een beroep doet op het oe
cumenisch radiopastoraat, van
dienst te zijn.
De interkerkelijke omroep
koesterde al lange tijd de
wens om de pastorale hulp
verlening in handen te leggen
van een mannelijke en een
vrouwelijke pastor. Het radio-
pastoraat werd van 1959 tot
1986 geleid door ds. Alje Kla-
mer. Na zijn overlijden volgde
ds. Hans Stolp hem op.
Van der Werf (37) was van
1979 tot 1981 hervormd predi
kant in Schiedam. In 1981
werd zij beroepen door de oe
cumenische gemeente van
Peize. Sinds februari 1988 is
zij geestelijk verzorger in het
psychiatrisch centrum Voge
lenzang te Bennebroek.
Runcie laat
verdeelde
anglicaanse
kerk
na
LONDEN Robert Runcie is
vandaag officieel afgetreden
als aartsbisschop van Canter
bury en primaat van de Ang
licaanse Kerk. Runcie wordt
opgevolgd door George Carey,
bisschop van Bath en Wells in
het zuiden van Engeland. Ca
rey wordt in april geïntroni-
seerd als de 103e aartsbisschop
van Canterbury.
Runcie geldt als open en prag
matisch. „Een intellectuele li
beraal en een temperament
volle conservatief", heeft zijn
biografe Margaret Durran
hem genoemd.
Runcie, de 'aartsbisschop van
de eenheid' genoemd, had
binnen de Anglicaanse Kerk
te kampen met groeiende ver
deeldheid. De felle discussies
over onderwerpen als de
priesterwijding van vrouwen,
homoseksualiteit en de dog
ma's van de maagdelijke ge
boorte en verrijzenis van
Christus brachten de Angli
caanse Kerk dicht bij een
scheuring. Conservatieven
hebben hun dreigement een
eigen kerk te stichten echter
nog niet uitgevoerd.
Runcie werd bij zijn aantre
den gezien als een intellec
tueel die van opschieten hield.
De afgelopen tien jaar heeft
hij zich evenwel laten kennen
als een bedachtzaam man die
soms duidelijk afstand nam
van het regeringsbeleid. Pre
mier Margaret Thatcher rea
geerde geprikkeld toen Run
cie in 1982 na de Falkland-
oorlog alle oorlogen als
„weerzinwekkend" veroor
deelde en hij weigerde zich te
voegen in het koor van triom
falisme waarvan vele Britse
harten vervuld waren.
Heel anders is Runcies hou
ding tegenover de Golfoorlog.
Hij noemde de oorlog „ge
rechtvaardigd", omdat zo „de
lijdende mensen van Ku-
wayt" zouden worden bevrijd.
Onder zijn leiding kwam in
1985 een rapport over de ar
moede in de Britse steden uit,
waarin scherpe kritiek op het
beleid van de regering werd
geuit. Een lid van het Britse
kabinet schold Runcie uit
voor marxist.
Runcie was bij zijn aantreden
nog tegenstander van de
priesterwijding van vrouwen,
maar heeft de afgelopen jaren
zijn houding gewijzigd. Het
lijkt er nu op dat de Engelse
kerk nog voor het einde van
deze eeuw vrouwelijke pries
ters zal hebben. In andere
landen, zoals de Verenigde
Staten en Nieuw-Zeeland,
heeft de Anglicaanse Kerk al
vrouwelijke priesters. Onder
Runcie's leiding stemde de
Lambeth-conferentie, de tien
jaarlijkse bijeenkomst van de
Anglicaanse bisschoppen uit
de hele wereld, er in 1988
mee in dat elke kerkprovincie
de vrijheid zou hebben vrou
wen priester en bisschop te
wijden. De Amerikaanse Ang
licaanse Kerk wijdde twee
jaar geleden Barbara Harris
tot hulpbisschop van Massa
chusetts.
Nederlands Hervormde Kerk
Beroepen te Driesum C.M. Buijs te
Gameren:
te Oudewater H. Schipaanboord te
Waddinxveen;
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Hasselt A.L.Th, de
Bruijne te Nijverdal;
te "s-Hertogenbosch T. Dijkema te
Zutphen;
te Blija-Holwerd S.W. de Boer te
Wetsinge-Sauwerd;
Wöltgens maakt martelaa:
In Nederland (naast Frankrijk en Italië) heeft de
nu ook zijn eerste politieke slachtoffer geëist. PvdA-kJ
lid De Visser, verklaard tegenstander van gewapend i|
pen in het Midden-Oosten, heeft zijn werkzaamheden I
lopig neergelegd. De Visser voelt zich danig in zijn wij
schoten door een boze brief van zijn fractieleider Wöll
die zich afvraagt of De Visser nog wel met zijn partijgei
wil samenwerken. Ware het niet verstandig als De
zich op zijn functioneren bezon? Voor de goede versta an <ji
betekent dat zoveel als het advies op te stappen. nbun
WÖLTGENS' oekaze komt op een wel zeer ongelukkig 'Tm
ment. Zaterdag discussieert het PvdA-ledencongres ov^
Golfcrisis en het staat nu al vast dat De Visser bij die
genheid door een aantal leden min of meer gelauwert^^
worden. De Visser was immers de enige sociaal-democra
de Tweede Kamer die frank en vrij verklaarde dat hij t
de oorlog is. Een standpunt dat door steeds meer Pvd
wordt gedeeld.
De terechtwijzing door de fractietop van De Visser bi f I
overigens niet diens principiële keuze tegen wapengekli J
Wat Wöltgens zijn partijgenpot wèl verwijt is dat hij d
druk heeft gewekt als zou de fractie gemanipuleerd zijn;
Wöltgens wel te verstaan. „We zijn een oorlog binnenge R
meld", verklaarde De Visser onder meer in een inter er}n
met onze krant. Het geforceerd bewaren van een zekere !rie
heid in de fractie doet de partij in een tijd van oorlog
goed, voorspelde hij. Ook een andere exponent van de üie'
kervleugel in de PvdA-fractie, het kamerlid Frans 1 sen
heeft het aan de stok gekregen met zijn fractieleiding, ijie
dat conflict speelt al vele maanden en heeft niets me£n
Golfoorlog te maken. 1
ma
DOOR De Visser de wacht aan te zeggen bereikt Wöltj^
overigens precies datgene wat hij zo graag wil vermij Je^
nog meer sociaal-democraten zullen de indruk krijgen
het hebben van een afwijkende mening in de partij te ve
woordig niet meer getolereerd wordt. Het zit er dan ookDmj
in dat De Visser, die geldt als één van de laatste onbespi
socialisten in ons land, op het komende partijcongres nie
dissident maar als martelaar geëerd zal worden. Wöltj
had er verstandiger aan gedaan zijn boze brief niet te scb
ven. Nu krijgt de oorlog voor de PvdA ongewild toch iest,
een lange en pijnlijke nasleep.
Bijl aan wortel apartheid
De twee meest vooraanstaande zwarte leiders in Zuid-A
ka hebben deze week een doorbraak bereikt. Wat belangijei
heid betreft kan die vergeleken worden met het akkoord
de blanke minderheidsregering in mei vorig jaar met
ANC tot stand heeft gebracht. De doorbraak kan bepal
zijn voor de toekomst van Zuid-Afrika. Nelson Mandela
Ngatsa Buthelezi, leider van de Inkatha Vrijheidspartij,
ben elkaar dinsdag voor het eerst ontmoet sinds de ANC
der in februari vorig jaar na een kwart eeuw gevangensc|anc
in vrijheid werd gesteld. En het heeft heel wat voeten ii
aarde gehad voordat deze ontmoeting tot stand kwam.
BUTHELEZI stelde zich aanvankelijk zeer terughoud'et
op, maar Mandela heeft hem met veel tact over zijn aarze
gen heen geholpen alvorens „aan de tafel van vrede en i
zoening" te gaan zitten. De twee vroegere rivalen wer
het eens over de noodzaak van politieke veelzijdigheid en
wenselijkheid van een meer-partijendemocratie in een nie
Zuid-Afrika. Mandela heeft daarbij de verzekering gegei
dat de Zoeloebeweging van Buthelezi deel mag nemen
de conferentie van alle partijen, die later dit jaar wordt I
houden om een ontwerp van een nieuwe grondwet te if
ken.
ide
ZlJ staan nu ieder voor de zware opgave hun achterb.
overtuigen en zullen daartoe gezamenlijk de zwarte wcx
oorden bezoeken. Daar zullen zij de aanhangers van h
twee partijen, het ANC en de Inkatha Vrijheidspal
moeten bewegen een einde te maken aan de onderlii
slachtpartijen tussen zwarten, die sinds 1985 meer dan v
duizend levens hebben geëist.
HET succesvolle verloop van de ontmoeting tussen Mand
en Buthelezi is des te belangrijker, omdat morgen het nieu
parlementaire jaar in Zuid-Afrika begint. Net zoals vod
jaar, toen hij ANC-leider Nelson Mandela de vrijheid gaf
president F.W. de Klerk van zins mededeling te doen
opnieuw enkele spectaculaire maatregelen, waardoor
apartheid verder afgebouwd zal worden. Het staat nu al v
dat tot die maatregelen de afschaffing van de berucL
Groups Area Act behoort. Door die wet kregen de versch
lende bevolkingsgroepen volgens ras en kleur hun woon, I
bied toegewezen. Met de afschaffing van de Groups Area
wordt de bijl gezet aan de wortels van de apartheid.
Niemand kan nu nog beweren dat president De Klerk
de Nasionale Party het niet ernstig menen met de afschi
fing van de apartheid. Onderhandelingen over de politie! r
vormgeving van de nieuwe maatschappij staan nu voor
deur. En het is duidelijk dat serieuze onderhandelingen ni»
van de grond hadden kunnen komen zolang de zwarte org j
nisaties zelf met speren en getrokken messen nog tegenov j
elkaar stonden.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon. 071-122 244
Postadres: Postbus 11. 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon 071-122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling Bij betaling per acceptgirokaart!
per maand 25.70 per maand f. 26.7(1
per kwartaal 76,60 per kwartaal f. 78,60
per jaar f. 294,30 per jaar f. 299,30
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
AMROBANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050