De teloorgang van theatergroep Pssstt
en 'Medea'zonder nuan
Gedicht van Vondel
tussen afgedankte boeken
AVRO vindt WVC-
plan omroepbestel
onduidelijk
Hilversumse omroepen
steeds minder beluisterd
jEi
Huis van
Gaudi in de
verkoop
CeidócSouroTit
DONDERDAG 31 JANUARI 1991 PAGINA 15
irticulier schenkt ton
in Prins Bernhard Fonds
1STERDAM Het Prins Bernhard Fonds heeft
i een particulier een bedrag ontvangen van
1.000 gulden. De schenker heeft bepaald dat de
jrengst van dit bedrag moet worden gebruikt
professionele beeldende kunstenaars, die een
ivullende studie of stage in binnen- of buiten-
[d willen volgen, financieel te ondersteunen. Het
rmogen is ondergebracht in een apart fonds, 'het
i van Doormaal Fonds', vernoemd naar de over
en dochter van de schenker. Het Prins Bern-
ird Fonds biedt al enige tijd de mogelijkheid om
der zijn beheer een zogenaamd 'fonds op naam'
stichten. De schenker bepaalt dan de doelstel-
g en de naam. Het Prins Bernhard Fonds be
ert nu al negen van dergelijke fondsen, waaron-
r het Reiman-de Bas Fonds ten behoeve van we-
ïschapsbeoefening, het Gerard Hordijk Reis-
ids voor kunstenaars en het Studiefonds voor
iderlandse Violisten.
NOS-registratie
Groosland' krijgt prijs
HILVERSUM De televisieregistratie
door de NOS van het ballet 'Groosland'
van de Franse choreografe Maguy Ma
rin heeft op het Internationale Film en
Televisie Festival in New York een
bronzen medaille gewonnen in de cate
gorie „performing arts", onderdeel van
de categorie „televison entertainment
specials". De uitzending (op 14 april vo
rig jaar) van een voorstelling van
'Groosland' door het Nationale Ballet
werd geregisseerd door Jan Venema en
geproduceerd door Denise Kroner. Het
ballet voor „dikke mensen" zette alle
schoonheidsidealen van het academi
sche ballet aan de kant. Als begeleiden
de muziek koos Marin de Branden-
burgse concerten nummer 2 en 3 van
Johann Sebastian Bach.
Artoteek voor kinderkunst in Rotterdam
ROTTERDAM In de Rotterdamse wijk het Oude Noorden
is gisteren 's werelds eerste artoteek voor kinderkunst geo
pend. Kinderen kunnen daar hun kunstwerken tentoonstel
len. De werken worden ingelijst en zijn te huur voor ieder
een. De artoteek komt voort uit een al twee jaar lopend pro
ject onder de naam 'Kunst en Kids'. Kinderen uit het Oude
Noorden fleuren sinds twee jaar op verschillende plaatsen
blinde muren in hun wijk op met uitvergrote schilderingen.
De woonomgeving in de wijk is de laatste vijftien jaar sterk
bepaald door de stadsvernieuwing. De gevolgen daarvan wa
ren grote verhuisstromen, de komst van veel nieuwe bevol
kingsgroepen en sloop- en bouwactiviteiten. De wijkbewo
ners vonden dat de apathie en desinteresse als gevolg hier
van onder andere met kinderkunst doorbroken kon worden.
Het begon met een tekenwedstrijd voor kinderen. De win
nende tekening kreeg een plaats in de wijk. Het project re
sulteerde in een kunstwerkplaats drie lokalen in een oude
school waar kinderen teken- en schilderles krijgen.
Dichter Akhmetov opnieuw
vast in Sovjetunie
ROTTERDAM De Russiche dichter Nizametdin
Akhmetov zit in huisarrest in afwachting van een
proces wegens het illegaal binnenkomen in zijn va
derland. De 41-jarigé* dichter, die in 1984 het Poe-
try-Eregeld - bestemd voor een in politieke moei
lijkheden verkerende dichter - kreeg, kwam in
1987 vrij na 21 jaar gevangenschap. Poetry Inter
national heeft vernomen dat Akhmetov is gearres
teerd bij een poging om vanuit Polen naar zijn va
derland terug te keren. Hij wilde daarheen omdat
hij was uitgenodigd door een schrijversbond in zijn
land. Als hij de legale weg zou hebben bewandeld,
had hij zes maanden op de officiële documenten
moeten wachten. Akhmetov woonde na zijn vrijla
ting in 1988 in Duitsland. Daarvoor had hij vanaf
1966 afwisselend in kampen, gevangenissen en
psychiatrische inrichtingen gezeten, na ervan te
zijn beschuldigd een kiosk te hebben overvallen.
Pianist Jan Odé overleden
AMSTERDAM De pianist Jan Odé is in zijn
woonplaats Amsterdam op 85-jarige leeftijd
overleden. Odé was jarenlang directeur van
het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
De overledene vestigde zich, na studies in on
der meer Den Haag. Parijs en Berlijn, in 1933
in Amsterdam als concertpianist. In dat jaar
werd hij hoofdleraar aan het Sweelinck Coser-
vatorium waarvan hij vanaf 1956 tot 1969 di
recteur was. In binnen- en buitenland trad
Odé op als solist en werkte hij ook onder meer
met het Concertgebouworkest en het Residen
tie Orkest. Van 1949 tot 1950 speelde hij alle
werken van Ravèl voor de radio en in het
Concertgebouw ter gelegenheid van de Ravèl-
herdenking. De pianist vertolkte vooral wer
ken van Ravèl, Debussy en Nederlandse tijd
genoten maar zijn repertoire vermeldde ook
stukken van Schumann, Brahms en Saint
Saëns.
EN HAAG De jeugd-
eatergroep 'Pssstt' zingt
ndag haar zwanezang
et de allerlaatste voor-
elling van 'Muizen en
ensen'. Een voorstelling
et een afscheidsreceptie
'Theater aan de Haven',
e andere gesubsidieerde
ndertoneelgroepen in
;t Haagse zijn reeds ten
■ave gedragen. Alle hoop
nu gevestigd op het
euwe jeugdtheatercen-
um 'Stella'. Het centrum
ekt per productie schrij-
ers, regisseurs en acteurs
an.
inancieel is het jeugdtheater
Den Haag erop vooruitge-
ian. Stella krijgt immers jaar-
ks een miljoen gulden subsi-
9.000 van de lokale en
0.000 gulden van de rijks-
irerheid. Het Rijk was niet
Ier de brug gekomen wan
eer de oude situatie, waarin
e groepen afzonderlijk ope-
eerden, was gehandhaafd,
inds de opheffing van de to-
eelgroep 'Arena' omstreeks
170, leidde het jeugdtheater
i Den Haag een kwijnend be-
aan. Zeker in financiële zin.
toenmalige cultuurminister
rga Klompé draaide na
rena de subsidiekraan voor
Et kindertoneel dicht. Dat
as pech voor de nieuwe
aagse theatergroep 't Bees-
nspul. Het spul, bestaande
it jonge acteurs en poppen-
telers, geleid door Don en Ly
ermeire, kwam min of meer
t Arena voort. De groep ne-
>erde het slechte subsidiekli-
laat. Zij ging met het stuk
kabouters geloven niet aan
lensen', dat eerder op het
rena-repertoire stond, de
lanken op. Het was een voor
ie tijd unieke mengvorm van
larionettentheater en toneel.
Beestenspul hield het echter
iet lang vol deze dure pro-
uctie zonder reguliere over-
eidssteun overeind te hou-
en. Het spul was hierdoor ge-
wongen te zoeken naar ande-
eenvoudige theatervormen,
et klassieke decor met daarin
et poppentheater verdween.
)e poppenspelers wandelden
oortaan open en bloot met
un marionetten over het to-
eel. En de acteurs, die dik-
'ijls meer rollen speelden,
erkleedden zich op het podi-
m. Het spelelement van het
meel werd hierdoor zo sterk
?accentueerd, dat het wel-
•anzelfsprekend was dat
:t publiek actief bij het ge
uren betrokken raakte. De
finderen kwamen dan ook het
Herman Frank: ,,lk werd moe van dat geleuter".
toneel op. Het fenomeen
'speelmee-voorstelling' werd
geboren, 't Beestenspul vierde
triomfen, maar door het uit
blijven van subsidie kon de
groep het op den duur finan
cieel niet bolwerken en stierf
een vroegtijdige dood. Ruim
voor dit overlijden verscheen
de Rotterdammer Herman
Frank met zijn theatergroep
'Pssstt' op het Haagse toneel.
Ook Frank stuitte op een
dichtgedraaide subsidiekraan.
Maar na lang aandringen wist
hij in 1973 een startsubsidie
van de lokale overheid los te
peuteren.
Picollo
Herman Frank begon zijn car
rière in de poppenkast. Een
theateropleiding heeft hij nooit
gehad. Hij kan slechts bogen
op vijf jaar lagere school. Hij
had nu eenmaal die „vreemde
chemische samenstelling" die
hem naar het theater dreef.
Frank (nu 56) stopte met pop
penspelen, nadat zijn collega
er met de kas en de auto van
door was gegaan. „Ik heb een
jaar stilgelegen", zegt hij. „Nou
ja, ik zat nog wel in een caba
retgroep. Op een dag kwam ik
de directeur van het voormali
ge Picollo-theater tegen. Hij
vroeg: 'Wanneer begin jij
weer? We hadden altijd een
volle bak toen jij bij ons speel
de' Ik dacht: als ik nou eens
van de poppen mensen maak
te. Ik zei tegen de jongens van
het cabaret: er is geld te ver
dienen. Ik begon stukken te
schrijven en het liep als een
trein. Maar ik kwam langza
merhand tot de ontdekking
dat ik eigenlijk te weinig van
theater afwist. Ik deed alles op
mijn gevoel. Toen heb ik rond
gebazuind dat ik naar het NRT
(Nieuw Rotterdams Toneel)
zou gaan. Op een avond kwam
ik John van de Rest tegen. Hij
zat toen bij het NRT. Hij zei:
'Ik heb gehoord dat jij bij ons
komt werken' 'Dat kloptzei
ik. 'Ik weet er niets van' zei
hij, 'maar kom morgen maar
even langs'. Zo werd ik volon
tair bij het NRT".
Amateurs
Het NRT verdween na verloop
van tijd van het toneel, Den
Haag kreeg haar HOT-theater.
Herman: „Ik hoorde dat de
Haagse Comedie daar iets voor
kinderen wilde doen. Maar dat
was binnen het gezelschap niet
mogelijk. Toen ben ik in dat
gat gesprongen. Ik werd ac
teur bij de Comedie en speelde
op zondagmiddag kindertoneel
met Pssstt in het HOT. Dit be
tekende voor mij dag en nacht
werken. Onze naam is overi
gens bij toeval ontstaan. We
waren nog zoekende en zaten
ergens te lunchen. Op een ge
geven moment riep iemand:
'Pssstt Herman, luister eens'.
Dat gaf de impuls. We besloten
ons Pssstt te noemen. Overi
gens kon niet iedereen die
naam waarderen. Mevrouw
Sicman (destijds Haags raads
lid voor de VVD) nam het
nooit in de mond. Het deed
haar teveel aan plassen den
ken. Ik werkte met goede
amateurs, mensen zonder op
leiding. Mensen van toneel
scholen waren vrijwel niet te
krijgen. Die hadden geen be
langstelling. Ik denk dat je het
aantal gediplomeerde acteurs
bij het jeugdtheater op één
hand kunt tellen. Het wordt
FOTO: STEPHEN EVENHUIS
ondergewaardeerd. Toch is er
geen wezenlijk verschil tussen
jeugd- en volwassentoneel. Ik
zei altijd: ik werk voor men
sen, die wat vroeger naar bed
gaan dan anderen. In het be
gin betaalde ik mijn mensen
honderd gulden per voorstel
ling. Toen we subsidie kregen,
verdienden ze het salaris van
een onderwijzer. Ik dat van
een hoofd van de school. Maar
daarvoor moest ik behalve
spelen ook regisseren en stuk
ken schrijven. Ik gaf mijn
baan op bij de Haagse Comedie
om me geheel aan Pssstt te
kunnen wijden. Of ik het rus
tiger kreeg9 Wel nee, ik heb
me te pletter gewerkt. Het
heeft me twee huwelijken ge
kost, want ik was nooit thuis.
Ik moest steeds lobbyen bij de
gemeente, me overal laten
zien".
Linkse religie
„We werden voortdurend be
dreigd door bezuinigingen. En
alsof wij stupide onvolwasse-
nen waren, vond de gemeente
het ook nodig om een commis
sie boven ons te plaatsen, een
club van beste stuurlui aan
wal, die ons moest controle
ren". In het volgende bedrijf
van Frank's tragedie vertelt
de toenmalige wethouder Hal
leen dat HOT wordt opge
doekt.
Herman: „Hij sprak niet over
het jeugdtheater, niemand
dacht daar aan. We hebben
zelf de stad afgezocht naar een
alternatieve ruimte. Bij toeval
kwamen we in het Museon te
recht. Dat werd voortaan de
plaats van onze voorstellingen
op de zondagmiddag. We
speelden ook in andere thea
ters en op scholen". Zo nu en
dan was de provincie of het
Rijk bereid een speciaal Pssstt-
project te subsidiëren. Her
man: „Maar je moest je dan
wel eerst voor een commissie
verantwoorden. Ik moest me
constant verdedigen. Allerlei
pedagogen en andere ogen be
moeiden zich ermee. Van de
gemeente kregen we op het
laatst 350.000 gulden per jaar.
En toen kwam wethouder
Verduyn Lunel. Vanuit zijn
linkse religie vond hij het no
dig nieuw voor oud in te rui
len. Alles wat in zichzelf goed
functioneerde, zichzelf ver
nieuwde, zoals bij ons het ge
val was, moest weg. Ik werd
zo moe van dat geleuter. Nu
hadden we bij onze oprich
tingsvergadering al gezegd: als
het in de toekomst nodig
mocht zijn, blazen we ons zelf
op. En dat is inmiddels ge
beurd. We hebben de gemeen
te in een dik pak papier onze
visie op de toekomst van het
jeugdtheater uiteengezet. Een
groot deel daarvan is overge
nomen. En zo is Stella ont
staan".
Paradijs
„Ik wilde niet zelf van Stella
profiteren. Ik vond dat de lei
ding vrij moest zijn, dus zon
der mijn hete adem in de nek.
Ik vind het alleen jammer dat
zij zo weinig gebruik maakt
van de acteurs van de opgehe
ven gezelschappen. Zelf kon ik
gelukkig terecht bij het Natio
nale Toneel. Ik ben nauw be
trokken geweest bij de Educa
tieve Dienst van het gezel
schap. Nu sta ik als acteur in
'De Revisor'. Maar we hebben
de stichting Pssstt gehand
haafd. Daar kan ik op terug
vallen als het Nationale To
neel genoeg van mij krijgt.
Eventueel kan de stichting mij
in de toekomst uitlenen aan
Stella". De Haagse jeugd kan
al eerder bij Herman Frank
terecht. Vanaf mei speelt hij
wekelijks kindertoneel in het
Paradijs, het bovenzaaltje van
de Koninklijke Schouwburg.
Want hij kan het niet laten.
GÉ ANSEMS
HILVERSUM De
AVRO wil van WVC
meer zekerheid over het
toekomstig omroepbeleid.
De omroep wil vooral we
ten of WVC instemt met
de komst van een com
merciële of private om
roep op één van de Neder
landse televisie-netten.
AVRO-voorzitter Wallis de
Vries vindt dat er teveel ge
ruchten zijn die wijzen op een
verandering van standpunten
op het departement. WVC zou
er voorstander van zijn be
staande omroepen in staat te
stellen als commerciële om
roep verder te gaan. Daarbij
zou het departement afwijken
van het huidige voorstel tot
wijziging van de Mediawet. In
dat voorstel wordt commercië
le televisie beperkt tot de ka
bel en blijven de drie ether
netten beschikbaar voor de
publieke omroepen.
Steeds weer een ander per
spectief creëren brengt vol
gens de AVRO de publieke
omroep in grote onzekerheid
en veroorzaakt aanmerkelijke
schade. Omroepen kunnen
geen doelmatige planning op
zetten. Dit geldt zeker voor de
AVRO, die op het tweede net
een samenwerkingsverband is
aangegaan met TROS en Ve
ronica. De geruchten zouden
verder de gesprekken in Hil
versum over een ander zende
rindeling bemoeilijken.
Bij de AVRO heerst grote on
zekerheid over een toekomsti
ge zenderindeling. De omroep
heeft vooralsnog geen belang
stelling voor commerciële om
roep. Met wie bij een mogelijk
uiteenvallen van de samen
werking op het tweede net wel
kan worden samengewerkt is
niet duidelijk.
Hoewel alle omroepen onlangs
hebben verklaard in het pu
blieke bestel te willen blijven,
hebben TROS en Veronica de
afgelopen weken verscheidene
keren laten weten wel belang
stelling te hebben voor een
andersoortig omroepbestel. De
TROS lijkt voorstander van
een private status al of niet sa
men met Veronica. Zo'n zen
der zou betaald moeten wor
den uit reclamegelden. De
overheid zou zich dan kunnen
beperken tot de financiering
van de overige netten. Veroni
ca is wel geïnteresseerd in de
komst van een commerciële
zender.
HILVERSUM Het aandeel
van Sky Radio en Radio 10 in
de totale luistertijd blijft toene
men, terwijl het aandeel van
Radio 3 en Radio 2 afneemt.
Radio 1 blijft stabiel en de re
gionale omroepen worden wat
meer beluisterd. De gemiddel
de beluistering van de radio
nam af van 2 uur en 52 minu
ten naar 2 uur en 40 minuten
per dag, zo blijkt uit onderzoek
van de afdeling Kijk- en Luis
teronderzoek (KLO) van de
NOS.
Het aandeel van de kabelsta
tions is in één jaar tijd toege
nomen van 8 naar 14 procent.
Sky Radio steeg van 5 naar 9
procent en Radio 10 zag zijn
aandeel toenemen van 3 tot 5
procent. De groei lijkt vooral
ten koste van Radio 3 te gaan,
zo blijkt uit de cijfers. De groei
heeft te maken met de ruime
re ontvangstmogelijkheden
van de kabelstations en met
mogelijke gewenning aan het
aanbod van deze zenders. Ook
het aanbod, doorlopend mu
ziek, speelt een rol.
Het aandeel van Radio 3 daal
de van 41 naar 36 procent en
dat van Radio 2 van 19 naar 16
procent. Het aandeel van Ra
dio 1 is slechts licht gedaald
van 12 naar 11 procent. De re
gionale omroepen zagen hun
aandeel groeien van 8 naar 10
procent.
Van de Hilversumse omroepen
blijkt Veronica het best beluis
terd, gevolgd door TROS,
VARA en AVRO. Bij nage
noeg alle omroepen is sprake
van een kleiner gemiddeld
luisterdichtheidsniveau. De
beste beluisterde programma's
waren de nieuwsbulletins van
het ANP, Langs de Lijn, Met
het oog op morgen en Muziek
terwijl u werkt. Het AVRO-
programma „Caroline" bleek
het best beluisterd op Radio 4
en de „Muzikale fruitmand"
van de EO scoorde het best op
Radio 5.
theater van het Ooaten: 'Medea' van
^urlpidea. Vertaling: Johan Boonen.
egie: Pink Lobo. Met Gerda Haver
ing, Rick Nicolet en Alexander van
•teren. Theater aan de Haven, gia-
travond. Herhaling: vanavond.
Volgens de Griekse mythe
ielp Medea Jason om hogerop
komen tot hij overspel
leegde. Zij liet haar broer
Tmoorden, had haar vader
Traden en zorgde ervoor dat
jn tocht met het schip der
rgonauten een succes werd.
och wilde Jason met de
ochter .van de Korinthische
3 Kreon trouwen om de
hst van zijn zoons te
waarborgen. Medea zint op
wraak. Zij vermoordt Kreon
en zijn dochter en haar twee
zoons. Moord met voorbedach
te rade, ze weet dat koning Ai-
geus van Athene haar asiel zal
verlenen.
Bij Theater van het Oosten ne
men ze de educatieve en cultu
rele taak serieus. De artistieke
leiding doet wat stappen ach
teruit en gaat terug naar de ja
ren zeventig met ouderwets
experimenteel toneel ('Een
kwestie van twee'), muziek en
dans uit Senegal ('De smeke
lingen') en relatietheater, 'Me
dea'. Deze Medea is zelfs ge
plukt uit de serie Classics, het
beeldverhaal uit de jaren vijf
tig, en zij spreekt het publiek
soms direct aan.
Met een ordinaire huwelijks
ruzie, een dosis pathos en een
driedubbele uitleg is elke di
mensie uit het stuk verdwe
nen. Regisseur Pink Lobo
neemt aan, dat het publiek al
die moorden wel accepteert
omdat die uitheemse vrouw na
zoveel goede daden voor een
ander is verlaten.
Dat wordt nog eens geaccen
tueerd door Medea door de
zwarte Gerda Havertong te la
ten spelen en Iason, want hij
heet hier met een I, door de
blonde Alexander van Hete-
ren. Havertong zingt, gromt en
briest en maakt van Van Hete-
ren een zielige, verdronken
zeeman aan wal. Rick Nicolet
is een prachtige dienares van
Medea, die zich duidelijk moet
inhouden. Even legde ze te
veel nuance in haar stem en
haar rol en daarmee leek deze
'Medea' wel cabaret: er werd
gelachen.
Goed en kwaad als zwart en
wit. Een pamflet is haast genu
anceerder, dan deze scholie
renvoorstelling. De klas zat
met zijn oren te klapperen,
want wat, vertaler, is nu „een
jurk van saffraan"?
PETER SNEL
apanse schrijver
asushi Inoue
)verleden
OKYO Yasushi Inoue, al
iren beschouwd als de be-
ïgrijkste schrijver van Ja-
•an, is op 83-jarige leeftijd
verleden. Inoue, die steeds
izien werd als een kandidaat
oor de Nobelprijs voor litera-
uur, overleed aan de gevolgen
an een longontsteking in een
liniek voor kankerpatiënten
n Tokyo. De schrijver, die in-
liddels de status van 'sensei'
'ijze leraar) had verworven,
itving de afgelopen tiental-
i jaren bijna elke denkbare
apanse literatuurprijs. Inoue
'as gespecialiseerd in histori-
che romans, waarvan vele
'erwezen naar Japans culture-
e banden met China en Cen-
raal-Azië. In de de jaren 70
Bidden zijn romans tot een
terke toename van de belang-
telling voor de Zijderoute
loor Azië.
TILBURG In een afge
dankt boek uit de univer
siteitsbibliotheek van Til
burg is een pamflet ont
dekt dat waarschijnlijk is
geschreven door Joost van
den Vondel.
Het pamflet, ondertekend met
de initialen J.V.V., heeft ken
nelijk als bladwijzer gediend.
Volgens J. Kuijlen, bibliothe
caris van de universiteit, is het
vergeelde papier met zeker
heid een origineel zeventiende
eeuws document. Het gedicht
is momenteel in onderzoek bij
de Koninklijke Bibliotheek in
Den Haag.
De vondst werd onlangs ge
daan door een student die het
boek eind vorig jaar voor een
appel en een ei van de biblio
theek had gekocht. Wekelijks
verkoopt de Katholieke Uni
versiteit Brabant dubbele
exemplaren van boeken, voor
de prijs van hooguit enkele
guldens per stuk, aan geïnte
resseerde studenten en mede
werkers.
De rijmtekst op het pamflet
handelt over de terugtocht van
stadhouder Frederik Hendrik
uit Breda in 1634. Breda viel
destijds in handen van de
Spanjaarden. De aan Vondel
toegedachte tekst is een reactie
op eerder in Brabant versprei
de vlugschriften van de hand
v5n andere politieke dichters,
waarin de nederlaag van de
stadhouder kennelijk werd
toegejuicht. Vondel stond aan
de kant van Frederik Hendrik
en komt in het pamflet in het
geweer „TEGENS de ongesou-
te en redeloose snorckeryen
Van drie Lichte Brabantsche
Poëten". Volgens bibliotheca
ris Kuijlen was het versprei
den en op elkaar reageren
door middel van strooibiljetten
in de zeventiende eeuw een
heel gewone manier van com
municeren.
De vondst is volgens hem his
torisch van belang, „maar het
pamflet is niet uniek. De Uni
versiteit van Amsterdam bezit
een tweede exemplaar" Dat
het pamflet in de uitverkoop
terecht kon komen, is volgens
Kuijlen puur ongeluk. „Het
papier is tussen de mazen
doorgeglipt. De boeken die
van de hand gaan worden al
tijd goed nageplozen. Waar
schijnlijk is het gedicht voor
een kranteknipsel aangezien
of zijn twee bladzijden tegelijk
omgeslagen". De waarde van
het pamflet houdt hij op „wat
de gek er voor geeft. Ik had
het graag zelf gevonden", al
dus Kuijlen.
Herbouwd
Twee jaar
geleden zorgde
een felle brand
ervoor dat het
gebouw van
kunsten en
wetenschappen
in het centrum
van Utrecht In de
as werd gelegd.
Het gebouw,
waarin ook het
Utrechtse
conservatorium
was gevestigd, is
inmiddels
herbouwd. Op de
foto leggen
werklieden de
laatste hand aan
de inrichting van
de muziekzaal.
Het gebouw
wordt over een
maand heropend.
(Van onze correspondent
Edwin Winkels)
BARCELONA Een van
de beroemdste en daar
door ook duurste huizen
van Europa, het door
Gaudi gerestaureerde
Casa Battlo aan de Paseo
de Gracia in Barcelona,
staat te koop. Prijs: tussen
de 170 miljoen en 280 mil
joen gulden.
Het pand, gebouwd in 1875,
werd tussen 1905 en 1907 ge
restaureerd door Anto'ni Gau
di, de architect van het moder
nisme. De gedachtenkronkels
van Gaudi leidden tot een van
de meest uitbundige voorbeel
den van het Catalaanse mo
dernisme en de gevel van mo
zaïek, de nieuwsgierig op de
straat „kijkende" balkons en
het wonderlijke dakterras zijn
nu een van de meest bezochte,
gefotografeerde en felst ver
lichte kunstwerken van Barce
lona.
De nakomelingen van de sjie-
ke mijnheer Batllo, naar wie
het pand is vernoemd, ver
kochten hun mooie bezit in
1954 aan de verzekeringsmaat
schappij Iberia Seguros. Dat
bedrijf kwam later in handen
van de Catalaanse ondernemer
Enric Bernat, de bedenker van
het meest verkochte snoepje
ter wereld, de lollipop. Bernat,
die met zijn Chupa Chups-lol-
lies zelfs de Chinese en Sovjet-
markt probeert te veroveren,
wil het Casa Batllo nu verko
pen om meer financiële arm
slag voor zijn oneindige reeks
projecten te krijgen.