Scheepswerf Kloos: museum in de praktijk STAD OMGEVING/RTV Leids vormingswerk is een „rommeltje" VEEK INDE KAREL APPEL Persoonlijk cadeau Ccidóc Sou/tont ZATERDAG 26 JANUARI 1991 PAGINA 13 bouw iljoen geopend lauwe" nieuwbouw pc-basisschool Het werd gistermiddag om klokslag drie eopend. Voor de school aan de enstraat hing voor egenheid een klein, aal gemaakt middel schip met op de ie naam Galjoen. >ok bij het te water an schepen het ge werd door een fles Jagne er tegenaan te 1 i de school symbo- en goede vaart toe rt. m OTO: WIM VAN NOORT LEIDEN Het aanbod van cursussen in Leiden is groot en gevarieerd, maar versnipperd en er zijn grote verschillen in de prijzen voor deelname. Een duide lijk overzicht over welke cursus waar en wanneer wordt gehouden, ontbreekt. De instellingen binnen het vormings- en ontwikkelingswerk voor volwasse nen moeten daarom beter gaan samen werken. Dat is de belangrijkste conclu sie van Petra Molenaar, studente onder wijspsychologie in haar afstudeerscrip tie ,.Leren(den) in Leiden". Molenaar wijst in haar onderzoek op de scheve verhouding tussen de door de gemeente beoogde maatschappelijke be wustwording en deelname en het wer kelijke aanbod van cursussen. Voor vrouwen wordt in het algemeen een traditioneel en weinig vernieuwend cursuspakket aangeboden. Het over zicht van wat wordt aangeboden, ont breekt bij instellingen en doelgroepen. En er wordt te weinig overlegd en on derling afgestemd. Dat geldt vooral voor de activiteiten voor moeilijk be reikbare groepen. Door het ontbreken van duidelijke structuren en de „eiland jes-mentaliteit" loopt de doorstroming van cursussen van buurt- en clubhuizen naar beroepsopleidingen vaak spaak. Aanleiding voor het onderzoek van Mo lenaar is de op stapel staande Invoe ringswet Kaderwet Volwassenen Edu catie (IKVE). Als deze wet na bespre kingen in ambtelijke adviescommissies door de Tweede Kamer wordt aangeno men, zijn gemeenten verplicht een be leidsplan op te stellen voor het vor- mings- en ontwikkelingswerk voor vol wassenen. Een dergelijk beleidsplan ontbreekt op dit moment in Leiden. Zowel de gemeente als het Leidse Volkshuis, een van de centra voor vol wasseneneducatie, drongen al eerder aan op een inventarisatie. Geld en tijd ontbraken daarvoor echter. Het rapport van Molenaar dient nu als discussiestuk voor de Leidse politici en zal de komen de maanden in raadscommissies en door ambtenaren worden besproken. Ethel Portnoy over Madonna LEIDEN Ethel Portnoy is door de Leidse universiteit uitgenodigd voor de tweede Annie Romein Verschoor- lezing. De Amerikaans-Nederlands publiciste houdt donderdag 7 maart een lezjng getiteld „Van Madonna tot Madonna...een meditatie over de vrouw en haar voorbeelden". De Annie Romein Verschoor-lezing is een jaarlijkse lezing op het gebied van vrouwenstudies. De lezing is be doeld voor een breed publiek. Doel is het verspreiden van de verworven inzichten binnen vrouwenstudies. De lezing wordt gehouden in het Academiegebouw aan het Rapen burg 73. Aanvang 20.00 uur. IIDEN „Als het ge- edschap stuk gaat, zijn nog wel bedrijven iar we vervangend ateriaal kunnen be- ichtigen. Maar ik ben dat Willem Tijssen zo i'nig op zijn gereed- is geweest. Er is el overgebleven". Kloos, die zich sinds een If jaar eigenaar van de ge- inamige scheepswerf orheen gebroeders Tijs- i) mag noemen, overdrijft woord. Het is dat olsch inmiddels een ande slogan gebruikt, waht de uwplaats had niet misstaan decor voor het reclame- npje „Vakmanschap is esterschap". uit 1922 stammende op dien herbergen ware mu- imstukken. Naast een wt smidsvuur hangt een tnense blaasbalg; terwijl in belendend pand oude ach i nes staan die nog door men aangedreven worden, kunt wel zien dat die rie- ;n één kant opdraaien, pant de loods helt een beetje ar voren", zegt Kloos over apparaten die niet meer bruikt worden, maar nog volledig intact zijn. museum in bedrijf dus, waar nog op geheel ambach telijke wijze wordt gewerkt. „Het is alleen jammer dat de jeugd dat ambachtelijke niet meer ziet zitten". Voor het gespecialiseerde werk dat de Leidse scheepswerf aflevert, zijn nauwelijks opleidingen te volgen. „Hier werken ge lukkig nog twee jongeren die zeer geïnteresseerd zijn. Je raakt ermee behept. Die oude schepen zijn een soort ziek te", zegt Kloos. De vakkennis werd van ge neratie op «generatie overge dragen. Daarnaast valt in de literatuur nog de nodige in formatie terug te vinden over hoe men vroeger bij de bouw van rond- en platbodems te werk ging. Bij de restauratie van oude boten laten Kloos en zijn vijf medewerkers zich nog veelal door hun gevoel leiden. Tijdens de nieuw bouw van historische scheepstypen, zoals de Lem- ster Aak, komen regelmatig tekeningen op tafel. „De op drachtgever wil zelf graag vooraf het resultaat zien". Aan de muur van de loods hangen vijf naambordjes van boten die in de laatste vijf jaar van de rede liepen. De naar de bekende Leidse schrijver Maarten Biesheuvel vernoemde „Maarten B" completeert het rijtje. Het vaartuig is in Alphense han den, maar ligt in de winter maanden regelmatig in de Nieuwe Rijn. Zo ook nu, om ringd door vele oudere soort genoten. De bouwtijd van deze Hol landse glorie ligt zo rond de anderhalf jaar. „Het casco van een Lemster Aak van zestien meter maken we in vijf maanden, voordat ie he lemaal klaar is, ben je een jaar verder". Het gebruik van materialen verschilt niet veel met vroeger. Het klin ken heeft echter plaatsge maakt voor het lassen en het puddelijzer is vervangen door staal. „Het interieur is ook naar deze tijd aangepast, maar kunststof komt in ons woordenboek niet voor". Investering Eenmaal af wordt er voor een bedrag tussen de twee ton en ruim een miljoen gul den (ter vergelijking in 1923 liep het eerste schip van de rede voor een bedrag van 1600 gulden) te water gela ten. „Een behoorlijke inves tering en een hobby waar veel werk in gaat zitten", weet Kloos. „Maar daarnaast is het wel zo, dat de eigenaars veel zelf doen. De moeilijke dingen gebeuren hier, zoals het vernieuwen van stukken hufd". Op de kade wachten diverse exemplaren op een restaura tiebeurt. Een van de boten, die onder handen worden ge nomen, is een aak uit 1880. De gemeente Gouda plaatste de „Vredebest" zelfs op de monumentenlijst. „De grote klussen gebeuren meestal in de winter. Dan zorgen we er voor dat we altijd voldoende schepen aan de werf hebben liggen". Naast de „Vredebest" wacht ook de Emanuel" op een in grijpende beurt. Deze uit 1906 stammende klipper was jarenlang eigendom van de in de scheepvaartwereld ver maarde Jelle Hoogeveen en is nu in handen van de Leeu warder architect Koolhaas. Hij wil dat de „Emanuel" in originele staat wordt terugge bracht. „Dat betekent dat er 2,5 meter tussenuit moet en dat we de boot weer onder zeil gaan brengen". Kloos strekt vervolgens zijn vingers en schuift ze in elkaar om aan te geven hoe de operatie in zijn werk gaat. „Als 'ie op de helling is uitgemeten, kor ten we de Emanuel steensge- wijs in, waarop we de twee delen weer aan elkaar klin ken". Romantisch „Dit beroep heeft inderdaad een romantische sfeer", zou Kloos, gekleed in een blauwe overall en voorzien van zijn onafscheidelijke „Drukwerk- petje", later erkennen. „Veel mensen komen naar deze werf, omdat alles nog in oude stijl is. Ik denk dat klanten weg zouden blijven als hier moderne loodsen staan. De mensen die hier komen le ven in die oude tijd en wo nen op het schip". Een wereldje ook van stoere jongens, ferme knapen. „Het is vrij zwaar en ambachtelijk werk. En jonge jongens knappen daar op af". Spoedig wordt duidelijk waarom. Bij twee oude machines die nog steeds in gebruik zijn voor het ponzen van gaten in staal en net klinken van platen, wordt een zwaar beslag ge legd op de menselijke oer krachten. Nostalgie staat daarnaast bij de scheepsbouwers hoog in het vaandel. Zo schroomt Kloos niet om regelmatig zelf een oude boot op te kopen. „Om het voor het nageslacht niet verloren te laten gaan". De eigenaar beseft dat het wel eens strookt met de com merciële bedrijfsvoering. „Soms is het schipperen. Ach, als ik er maar van kan eten". PETER VAN DER HULST bijdragen van Frank rman, Peter van der st, Loman Leefmans [arin Swiers. lijkheid(l) jorlog in het Golf gebied de mensen terecht niet roerd, ook al wonen ze duizenden kilometers nd en zullen ze er nooit tstreeks mee te maken ïn. In sommige kringen het zelfs onsmakelijk iden om feest te gaan n terwijl in Israël, Saoe- rabië, Koeweit en Irak nensen bij bosjes door igsgeweld sterven, carnavalsverenigingen, uitgerekend in deze lijke tijden hun onstui- feesten vieren hebben k niet aan voorbij willen Het begrip „gepaste jkheid" is ingevoerd. De Hteiten gaan wel door, dan vooral binnenshuis, uiterlijke vertoon, zoals kochten en de sleutelo- andigingen, is vaak van agenda geschrapt. In dwijkerhout bijvoor- het carnavalsdorp bij zal burgemeester Winkel niet de sleutel het dorp afstaan aan Robin Hood, rigens gaan de optochten de Vikings en de Kani- aten wel gewoon door. 'oorhout en Sassenheim alles door, in Warmond sleuteloverhandiging en cht juist weer afgelast, in Leiden is een optocht hrapt: die van de Spoor- pers. Burgemeester Win- itelt dat bij een aanval op lederlandse marinesche- waarbij slachtoffers val- het voor de hand ligt dat carnavalsfeest in zijn p helemaal niet doorgaat. \hjkheid (2) Pint je overigens afvra- kie er mee gediend is om perst feest te gaan vieren, carnavalsfeest is juist een f waarmee de dagelijkse Pmmeringen even kun- worden vergeten. Tij- s de hevige luchtaanval- j°p Engeland in de Twee- wereldoorlog was er juist aandacht voor amuse- zodat de zorgen even Ij konden worden gezet, er weinig uniformi- in de ene plaats zijn er [optochten, in de andere niet. Het lijkt wel te lt om het in die optochten al te bont te maken. Praalwagens met Scud- en Patriotraketten en olijke af beeldingen van Saddam Hu- sayn en George Bush lijken uit den boze. Je verkleden als „zandhaas" of oliesjeik voor het gemaskerde bal lijkt evenmin gepast, evenals het dragen van een Saddam Hu- sayn-masker. In dit soort zaken lijken er eigenlijk maar twee moge lijkheden: je viert uitgebreid feest, of je viert geen feest. Wie geen feest wil vieren omdat er ergens op de wereld doden vallen maakt het zich zelf overigens wel moeilijk. In Afrika sterven er dage lijks duizenden mensen van de honger. Het verkeer eist over de gehele wereld voort durend slachtoffers. In de Verenigde Staten worden aan de lopende band mensen vermoord. In de Baltische Staten worden momenteel ongewapende burgers over hoop geschoten. Dat geeft geen aanleiding tot vrolijk heid, zelfs geen gepaste vro lijkheid. Maar oorlogsslacht offers zijn kennelijk ergere doden dan doorsnee slachtof fers. Kunst Dat Leidenaars niet warm lo pen voor de Leidse kunst- en cultuuruitingen werd woens dagavond tijdens het LVC- Grand Café wel duidelijk. Slechts een handjevol men sen was op de botsing tussen cultuurpaus Yvonne van Baarle en Droomfabrieker Alex Milberg afgekomen. En dat is jammer, want de be zoekers van die discussie avond onder het motto Oe verloos zijn een stuk wijzer geworden. Niet over het on derwerp zelf. Want hoe het met het Leidse cultuurbeleid zit weet niemand. Maar wel werd verklaard waarom Leidenaars niet warm lopen voor kunst en cultuur. Volgens Yvonne van Baarle, die nog geen jaar in Leiden werkt en niet in Lei den woont, schort het aan het onderwijs. Het ligt niet aan het aanbod, maar aan de be volking. Net zoals de mensen leren rekenen en schrijven, moeten ze leren omgaan met kunst en cultuur. Als ieder een nou maar vanaf de basis school kunst en cultuur door zijn strot krijgt gestampt, komt het dus wel goed. Van Baarle voegde daar nog aan toe dat we dan om in de be hoefte te voorzien het niet aankunnen met die ene bi bliotheek en schouwburg in de sleutelstad. Misschien dat het dan ook nog wat wordt met de Stadsgehoorzaal. Uiteraard werd daarop de vraag gesteld wat kunst en cultuur nu eigenlijk is. Tot nu toe wist niemand en dat eigenlijk al eeuwenlang niet die vraag te beant woorden. Maar de Leidse cultuurmanager loste het raadsel op. Kunst is wat ge subsidieerd wordt als kunst. Beeld uit zicht Het beeld van de bloemenkoopman op de Leidse grachten wordt regelmatig verstoord. Snack-karren, sokken- en panty verkopers en automobilisten parkeren hun wagens plompver loren voor zijn neus op de Visbrug. Enige beleefde afstand wordt daarbij niet in acht genomen, terwijl het beeld toch een eerbetoon is aan de echte marktkooplui. Nu is het alleen nog wachten op degene die z'n wagen met forse snelheid tegen het kunstwerk parkeert. Dan is het beeld meteen voorgoed weg. FOTO: WIM VAN NOORT En naast de kunsten zijn daar de media, de bibliotheken, letteren en musea. Dat is cul tuur. Zo luidde haar simpele verklaring. Een verklaring die nogal wat gevolgen heeft. Bijvoorbeeld voor schilders zoals Rem brandt, Frans Hals, Dali, Ap pel en Miro. Wat zij maakten is geen kunst. Want ze wer den niet gesubsidieerd. Cultuurbarbarisme Lisse en cultuur het zijn twee woorden die al jarenlang met elkaar in onmin leven. En dat moet drastisch verande ren, vindt een groepje en thousiaste Lissers, dat zich onder de paraplu van de in oprichting zijnde SCALA (Stuurgroep Culturele Aan gelegenheden Lisse Active ren) heeft verenigd. Ditmaal is het ernst, een zaak van nu of nooit, laten de ini tiatiefnemers weten. Secreta ris A. van der Wal: „Een jaar of tien geleden is er in Lisse ook al eens een dergelijk ini tiatief geweest. Dat is toen gestrand en het zit er bij de Lissers nog steeds een beetje in. Het zal wel weer op niets uitlopen, zo wordt gedacht". Dat doemdenken moet nu maar eens over zijn. Overtuigend is dat voorne men van SCALA niet, want de eerste informatiebijeen komst moet nog plaats vin den en de stuurgroep houdt al diverse slagen om de arm. Mocht namelijk blijken dat verenigingen en particulie ren te weinig betrokkenheid tonen dan staat nu al vast dat SCALA een andere koers gaat varen. De culturele infrastructuur ontbreekt in Lisse ook ten ene male. Slechts het Poel- huys, dat de stuurgroep zelf als veredeld buurthuis schijnt af te willen doen, vormt het daadwerkelijke culturele hart van Lisse. Voor de rest zijn de inwoners afhankelijk van Qbus, dat er slechts is voor jongeren, en Artopa, dat nota bene in particulier bezit is. Het zou allemaal nog niet zo'n ramp zijn, als het ge meentebestuur een krachtig cultuurbeleid ontwikkelt. Maar niets van dat. De cen trumfunctie van Lisse gaat doorgaans niet verder dan het winkelgebied en de pom peuze sportaccommodaties voor een qua inwonertal toch gemiddeld dorp. Sportclubs die doorgaans geen moeite hebben om te kijken of er nog wat in het subsidiepotje van de gemeente zit. De goed gevulde ruif is door de instanties echter aardig opgesoupeerd. Met als gevolg dat in Lisse een scheefgroei is ontstaan. Voorzover er in het dorp in belangrijke mate sprake is van cultuur dan be treft het de bollen. Opvoerin gen van toneelgezelschappen vonden tot in het korte ver leden in kroegen en cafés plaats. Om over optredens van beetje aansprekende ca baretiers nog maar te zwij gen. Serieus dacht het college in Lisse op het initiatief te rea geren. SCALA moet zich zien te redden met de „geweldi ge" startsubsidie van duizend gulden, waarbij de gemeente zich gehaast heeft om te zeg gen dat het eenmalig is. Cul tuurbarbarisme? Cultuurbarbarisme (2) Een bijdrage waarvan later bleek dat SCALA zich daar mee in de handen mag knij pen. Want enig bestaansrecht heeft de stuurgroep nog niet aangetoond. En dat was nu juist de reden waarom de ge meente Lisse de reeds be staande Vereniging Oud Lis se een startsubsidie van vijf duizend gulden weigerde. De in december opgerichte club moet eerst enige tijd kunnen bestaan alvorens beoordeeld kan worden of het gevraagde geld noodzakelijk is. Een ter mijn is niet genoemd, maar je kan toch moeilijk pas na drie jaar met een „start"subsidie aankomen. Vermoedelijk is er dus iets anders aan de hand. Want was het niet diezelfde vereni ging die protesteert tegen de door het college voorgestelde sloop van drie monumentale panden aan de Heereweg? Zij moeten plaats maken voor woningbouw, een ander stok paardje van Lisse. En ja, wie gaat nu ziin grootste vijand van middelen voorzien? Na het neerhalen van het oude gemeentehuis en ande re, gelukkig achterhaalde, ideeën om enkele witte huis jes in de Kanaalstraat aan de slopershamer ten prooi te la ten vallen, lijkt het met de architectonische cultuur in Lisse nog verder bergaf waarts te gaan. Cultuurbar barisme! Juichen (1) De Leidse wethouder Hans de la Mar ziet de sociale ver nieuwing (SV) nu \yel zitten. Tijdens de afgelopen maan dag gehouden commissiever gadering vond hij het zelfs tijd voor „gepast gejuich". Er was toch maar even 3,5 mil joen extra bij de gemeente binnen gekomen. Daarmee kunnen een hoop kleinere en grotere projectjes en activitei ten in de drie achterstands wijken worden gefinancierd. De komst van dat geld heeft De la Mar duidelijk gemaakt dat de negatieve klank die sociale vernieuwing had in ieder geval tijdelijk moet worden omgezet in een posi tief geluid. Of de bewoners van de drie achterstandswijken (Noord, Slaaghwijk en de Oostelijke binnenstad) waar het naar toe moet, met de wethouder meejuichen, is nog maar de vraag. Op de vorig jaar ge houden informatieavonden, lieten de bewoners zich on miskenbaar uit over wat in hun ogen sociaal vernieuwd moest worden. In vrijwel elke Leidse buurt en bij elke buurtvereniging komt het zelfde rijtje knelpunten naar voren. Verkeers- en parkeer problemen, ambtelijke wille keur, slechte leefbaarheid (graffiti, hondepoep, weinig onderhouden of bebouwd groen) en tot slot de weinig snelle respons van de ge meente op brieven. Juichen (2) En wat gaat de gemeente, die daar nu 3,5 miljoen voor heeft, aan doen. Een vluchti ge blik op het lijstje met acti viteiten. Er gaat een ton naar volwasseneducatie in de be trokken wijken. Heel mooi, maar daar was nu niet om gevraagd. Verder hebben de onderwijsambtenaren nog een ton nodig voor „Oriënta tie en Cursusontwikkeling". Natuurlijk gebiedt de eerlijk heid te vermelden dat er op de lijst Nieuw Beleid ook on derwerpen voorkomen die wel wijkgericht zijn en die de relatie tussen bewoners en gemeente kunnen verbete ren. Zo gaat extra geld voor de banenpool en gaat twee ton naar de wijkgroepen waarin ambtenaren, bewo ners en instanties met elkaar overleggen om de sociale vernieuwing gestalte te ge ven. Het scenario voor die vergaderingen is bekend. De bewoners wijzen op de ver keers- parkeer en leefbaar heidsproblemen in de wijk en willen dat daar wat aan wordt gedaan. De la Mar's collega Henriëtte van Dongen heeft hier al voor gewaarschuwd: „Sociale ver nieuwing is niet aan de reini ging vragen of de straat wat vaker kan worden schoonge maakt omdat er poep ligt, maar de bewoners moeten het besef krijgen dat je niet zo maar je hond voor het huis van de buurman kunt laten kakken". Maar net zo min als gepast gejuich van De la Mar levert deze, wat idealistische opvatting een bijdrage tot het oplossen van de door de be woners aangekaartte proble men in achterstandswijken. Serie lezingen over het brein LEIDEN Het brein staat centraal in een serie lezingen van Studium Generale van de Leidse Universiteit. Dat komt omdat het brein de laatste tijd volop in de belangstelling staat. In de neurochirurgie zijn bijvoorbeeld technieken ont wikkeld die inkijken in het brein beter mogelijk maken. In de neurofysiologie kan veel veel nauwkeuriger worden vastgesteld welke hersengebie- den welke functies vervullen. De controle over bewegingen wordt bijvoorbeeld in het ach terste deel van de hersenen verricht. In het voorste deel van de hersenen wordt het denken uitgevoerd. De cogni- tieleer is geheel gewijd aan de vraag hoe ons denken functio neert. De serie begint donder dag 14 februari. A. Luyendijk- Elshout besteedt aandacht aan het brein in de geschiedenis. Meer lezingen worden gehou den op 21 en 28 februari, 7, 14 en 21 maart. Dat gebeurt in het Centraal Faciliteitenge bouw aan de Cleveringaplaats 1. De lezingen beginnen om 20.30 uur. De toegang is gratis. (ADVERTENTIE) HAAGS GEMEENTEMUSEUM [MEESTERWERKEN SCULPTUREN RECENTE SCHILOERIJEN STADHOUDERSLAAN 4 IK WOU DAT IK EEN VOGEL WAS Deze originele Parker Rollerpen, waarin uw eigen naam wordt gegraveerd, krijgt u toegestuurd na iet opgeven van een nieuwe abonnee. De nieuwe lezer wordt ook hartelijk onthaald: deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis. I J Noteer als nieuwe abonnee ingaande I Naam: Voorl: I Adres: J Postcode/plaats: Telefoon: (voor controle bezorging) I Deze ontvangt de krant de eerste twee weken gratis. Daarna wordt het abonnementsgeld betaald per: j maand (automatisch betalen) f 2S,70 l kwartaal via acceptgiro f 78,60 J Stuur als dank een Parker Rollerpen naar: 1 Naam: I I Adres: Postcode/plaats: 1 Op de pen moet komen te staan: llllll I Stuur deze bon in een open envelop - postzegel niet nodig - naar I Leidse Courant, antwoordnummer 998, 2501 VC Den Haag. /nz

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 13