fteidóüQounad i Bijna driekwart van hervormde gemeenten Samen op Weg Mozes en Aaronkerk grondig gerestaureerd brieuen van lezer kerk wereld Vaticaanse diplomatie in crisis door Golfoorlog Zorgwekkende ontwikkeling GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidóaQowumt WOENSDAG 23 JANUARI 1991 PAG N' Geuzenpenning voor dominee Tökés VLAARDINGEN De Geuzenpenning is dit jaar toegekend aan de Hongaarse predikant ds. Laszló Tökés. Een tweede pen ning is postuum toegekend aan de Nederlandse verzetsstrijder Bernard IJzerdraat. De stichting Geuzenverzet keert de penning uit met als achter grond de instandhouding van de democratie te bevorderen en dictatuur te bestrijden. Ds. Tökés (38), die zich met zijn ge meente verzette tegen het regime van Ceaucescu, gaf door zijn principiële houding de stoot tot de revolutie van 15 december 1989. Bernard IJzerdraat schreef in mei 1940 de eerste Geuzen- brief, een pamflet waarin werd opgeroepen als Geuzen tegen de Duitsers te vechten. Afwezigheid bisschoppen „kwestie van organisatie" UTRECHT „Het is geen slechte wil geweest, maar louter een kwestie van organisatie dat geen enkele Nederlandse bis schop aanwezig was bij de manifestatie Solidair met Israel maandagavond in de Amsterdamse Apollohal." Dit zegt de woordvoerder van de Nederlandse bisschoppen in een reactie op de afwezigheid van de Nederlandse bisschoppen maandag avond bij de manifestatie Solidair met Israël. „Als de organisa toren zich tot het secretariaat van de RK kerkprovincie had den gewend, hadden wij hen er op kunnen wijzen dat bisschop H. Ernst belast is met de contacten met het jodendom. Deze zou zeker gegaan zijn of, indien hij niet gekund had voor een ver klaring hebben gezorgd". Voorzitter blanke NG-Kerk op uitnodiging naar Canberra JOHANNESBURG De ..voorzitter van de blanke Ne derduitse Gereformeerde Kerk (NGK) in Zuid-Afrika, prof. Pieter Potgieter, zal op persoonlijke titel de algemene vergadering van de Wereld raad van Kerken in Canberra bijwonen. Hij en vice-voorzit ter prof. Johan Heyns zijn door de Wereldraad hiervoor uitgenodigd. Heyns was als privé-persoon aanwezig op de vorige alge mene vergadering in 1983 te Vancouver. Zijn bezoek is het eerste officiële contact tussen de NGK en de Wereldraad sinds 1961. In dat jaar trad de blanke Zuidafrikaanse Kerk uit de Wereldraad na een diepgaand verschil van me ning over de apartheid. Er bestaat een groeiende be langstelling voor de nieuwe situatie in Zuld-Afrika en voor de NGK, zo verklaart Heyns de uitnodiging. Dit is het gevolg van het gewijzigde beleid: de kerk distantieerde zich in zekere mate van de apartheid Hervatting van het lidmaat schap van de Wereldraad is volgens Heyns niet aan de orde. „We proberen weer aan sluiting te krijgen bij de oecu menische organisaties," aldus Heyns. Zo heeft de NGK kortgeleden het verzoek inge diend waarnemer van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken te worden. Ongewenste intimiteiten ook in evangelische hulpverlening SOEST De Federatie Evangelische Opvangcen tra wil een gedragscode voor hulpverlening op het gebied van intimitei ten. „Daarmee onderken nen wij dat ook onder christelijke hulpverleners ongewenste intimiteiten voorkomen", aldus FEO- voorzitter C. van Vuuren. Hij zei dit op een studiedag in Soest. Bij de FEO zijn twaalf instellingen aangesloten. Uit een steekproef onder tachtig evangelische hulpver leners is de psycholoog R. Fi- lius gebleken dat het aanra ken van geslachtsdelen of borsten van een cliënt en het kussen van een cliënt op de mond voorkomen. Er zou geen sprake zijn van seksueel contact, aldus Filius die dit onderzoek had verricht. Blijkens Amerikaanse onder zoeken uit de periode 1970 - 1985 had vijf tot tien procent van de mannelijke therapeu ten seksueel contact met de cliënten. Niet minder dan 95 procent van de mannelijke en 75 procent van de vrouwelijke hulpverleners gaf toe zich wel eens tot een cliënt aangetrok ken te voelen. Filius benadrukte dat onge wenste seksuele intimiteiten tussen een therapeut en een cliënt de voortzetting van de hulpverleningsrelatie onmo gelijk maakt. Maar, zo voegde hij eraan toe, niet alle intimi teiten zijn seksueel gericht en daarom ongewenst. De hulpverlener moet ernstig de consequenties van zijn da den ondervinden als het mis gaat. Filius bepleitte een aan pak waarbij een neutraal per soon nagaat wat er is voorge vallen en of er de 'hulp'-ver- lener in het beroep kan terug keren. Een ander moet de da der-hulpverlener therapeu tisch begeleiden, terwijl een derde dit hele proces moet controleren. Onzekerheid over de eigen seksualiteit van de hulpverle ner en de cliënt vormt een ri sico waardoor ongewenste in timiteiten kunnen ontstaan, aldus Filius. Voor de hulpver lening is het van belang zich dat de mensen zich van hun seksuele gevoelens bewust worden en dat ze leren ermee om te gaan. „Veel christenen geven seksu aliteit een aparte plaats. Ver liefdheid komt altijd van God en seksuele zonden van de duivel", aldus Filius. „Als ge volg daarvan negeren of on derdrukken hun eigen zon digheid. Daardoor hebben christenen meer problemen met seksualiteit dan niet- christenen. Bij christelijke hulpverleners is er volgens Filius onderling schaamte om over dergelijke dingen met elkaar te spreken. Het komt zo vaak voor dat zij zich tot een cliënt seksueel voelen aangetrokken dat het normaal genoemd kan wor den. DEN HAAG Zo'n 70 procent van de hervorm de gemeenten kent een vorm van samenwerking met een gereformeerde kerk. Slechts in enkele gevallen (1,3 procent) werken hervormde ge meenten samen met een evangelisch-lutherse ge meente. Dat blijkt uit een enquête die in 1989 onder de hervormde gemeenten is gehouden door het kerkelijk onderzoeksinsti tuut KASKI. Van de 1369 hervormde (centrale) ge meenten hebben er 860 aan het onderzoek deelgenomen. Daaronder waren 84 centrale gemeenten met in totaal 319 wijkgemeenten, zodat de cij fers inlichtingen geven over in totaal 1095 gemeenten. In bijna 95 procent van de ge meenten met enige vorm van gezamenlijke activiteit heeft overleg plaats met de gerefor meerde kerkeraad. In 316 wijkgemeenten worden inci denteel (1 tot 10 keer per jaar) gezamenlijke kerkdiensten met de gereformeerde kerken gehouden. In 145 gemeenten is er wekelijks een gezamen lijke morgendienst en in 162 is in het geheel geen sprake van gezamenlijke diensten. Wekelijkse gezamenlijke diensten komen relatief veel voor in Noord-Brabant/Lim- burg en Noord-Holland. Ver houdingsgewijs komen ze weinig voor in Drente, Zee land en Groningen. In Noord-Brabant en Noord- Holland zitten de meeste 'ech te' Samen-op-Weg-gemeen- ten, zo blijkt uit het onder zoek. Daar omschreef respec tievelijk 35 en 21 procent van de gemeenten de relatie met de gereformeerde kerk met „we voelen ons één". In Gel derland, Zuid-Holland en Utrecht, provincies met Gere formeerde Bondsgemeenten, zijn verhoudingsgewijs de minste Samen-op-Weg-ge- meenten te vinden. Ongeveer de helft van de gemeenten daar functioneert 'eigenlijk apart' van de gereformeerde kerken. Dat is deels te verkla ren uit het ontbreken van een gereformeerde kerk ter plaat se. Een zesde deel van de her vormde gemeenten zal moei lijk tot samenwerking kunnen besluiten omdat er geen gere formeerde kerk in de directe omgeving is. Van de 1095 gemeenten die aan de enquête hebben mee gewerkt, geven er 280 aan dat er geen knelpunten in de sa menwerking met de gerefor meerde kerk bestaan. Maar bijna de helft (474) heeft wel met problemen te maken. Wat de knelpunten in de sa menwerking zijn, is afhanke lijk van de fase van de sa menwerking. 'Modaliteitsver- schillen', zoals een verschil in geloofsbeleving, een verschil in visie op het schriftgezag of de inhoud van de prediking worden het meest genoemd als het Samen-op-Weg-proces nog op gang moet komen. In het beginstadium van de sa menwerking stuiten de ge meenten vooral op verschillen in mentaliteit, weerstanden bij gemeenteleden en kerkor- delijke kwesties. Financiële knelpunten en de keuze van een gezamenlijk kerkgebouw bemoeilijken de samenwer king van gemeenten en ker ken die al veel of bijna alles samen doen. De onderzoekers beschouwen de uitslag van de enquête als een momentopname. Of het Samen-op-Weg proces werke lijk voortgang vindt, wordt niet duidelijk. Daarvoor is het gewenst het proces meer op de voet te volgen door soort gelijk onderzoek op het ni veau van de plaatselijke kerk regelmatig te herhalen. Met uitstel tot de volgende dag krijgt men zijn schuur niet vol Koningin Beatrix op bezoek in de Mozes en Aaronkerk. De vorstin houdt de hand vast van een ten dode opgeschreven aids-patiënte, mevrouw Macaré. foto: anp AMSTERDAM „Mos lims, joden en christenen moeten er alles aan doen dat het kasplantje van hun goede onderlinge verstandhouding niet wordt vertrapt door de dreunende laarzen van de oorlog." Met deze ope ningswoorden maakte coördinator Jan Ruijter van het Mozeshuis aan het Amsterdamse duide lijk dat 'de Mozes' niet buiten de actualiteit wil staan. Hij zei dit bij de feestelijke heropening van de ernaast ge legen 150 jaar oude Mozes en Aaronkerk, die grondig is ge restaureerd. De kerk is stijl vol geworden zonder deftig te zijn, aldus Ruijter, die de hoop uitsprak dat deze bereikbaar blijft voor een ieder die schui len wil of wil samenscholen. Aan het eind van de jaren '60, toen de stad op zoek was naar een maakbare samenleving, werd op de plaats van de pas torie het Mozeshuis gebouwd. De kerk, waar geen 'gewone' kerkdiensten meer worden gehouden, werd een plek van bezinning, aula en een vrij plaats, zo zei de toenmalige pastoor Th. Duindam. Wao- ers, buitenlanders, etnische minderheden, mensen met aids, zwervers, vluchtelingen, zigeuners voor hen allen is er plaats in het Mozeshuis. Ruijter zei in dit verband dat onze democratie als eerste taak de bescherming van de minderheden heeft. Over de diverse activiteiten getuigden mevr. E. van den Hengst, die er op een cursus leerde haar handicap te aan vaarden, Harold Zandgrond, die sprak over sollicitatietrai ning voor etnische jongeren, terwijl uit woorden van aids- patiënte Danja Macar'e duide lijk werd welke belangrijke plaats het Mozeshuis voor deze groep heeft. Dat was voor koningin Bea trix,' die dinsdag de feestelijk heden bijwoonde, eind 1989 reden zich in het Mozeshuis over drugsproblemen te laten voorlichten. Ze maakten een optreden mee van het Vuil- Harmonisch Orkest, samenge steld uit bewoners van de Wa lenburg I en II, tehuizen van de Hulp voor Onbehuisden. Een van de leden bood „onze lieve koningin" een video band met „vele uren prachti ge muziek" van dit door en door Amsterdamse orkest aan. 'Buurman' E. van Thijn, bur gemeester van de hoofdstad, noemde het Waterlooplein een teken van tolerantie, van ramp en van nieuw elan. Op dit „dierbaar stukje Mokum" is het Mozeshuis een baken van houvast in een zee van verandering. In het Mozeshuis discussiëren joden en Palestijnen, maar ook krakers en politieagenten. Ook het lot van de Neder landse gijzelaars bleef er vorig niet onbesproken. Jan Ruijter was een van de leden van de commissie-Wouters, die in Baghdad de vrijlating van de landgenoten zou bepleiten. Verwijzend naar het ope ningswoord sprak Van Thijn de hoop uit dat „het kasplan tje van de multiculturele sa menleving in deze stad niet wordt vertrapt door overigens begrijpelijke emoties". (Van onze correspondent Aart Heering) ROME „Johannes Pau- lus II is heel duidelijk ge weest, maar niemand wil naar hem luisteren!" De christen-democratische parlementariër Roberto Formigoni kan voor de camera's van het Italiaan se journaal zijn veront waardiging nauwelijks de baas. Zijn eigen fractie, die in mo rele kwesties normaal het Va- ticaan als richtsnoer hanteert, heeft dit keer helemaal geen rekening gehouden met de vurige vredeswens van de paus, en in de Kamer diens trouwe volgeling Formigoni zelfs uitgejouwd als een 'paci fistisch doetje'. Niet alleen in Italië, maar ook in de rest van de wereld is de paus een roepende in de woestijn gebleken. Hoewel het Vaticaan zich in het con flict meermalen als bemidde laar heeft opgeworpen, heeft geen van beide partijen daar ooit om gevraagd. Brieven en telefonische oproepen van de paus aan Saddam en Bush stuitten op onbegrip en desin teresse. En als het ware om de over bodigheid van de pauselijke initiatieven te illustreren, werd het Vaticaan niet door het State Department van het begin van de vijandelijkheden op de hoogte gesteld, maar in formeel door de Italiaanse president Cossiga. Geen verrassing Het falen van de paus is voor niemand als een verrassing gekomen en menigeen zal zich dan ook afvragen of het Vaticaan in de wereldpolitiek nog wel iets te betekenen heeft. De tijden van het ver drag van Tordesillas, toen met een pontificale pennestreek de Nieuwe Wereld werd ver deeld tussen Spanje en Portu gal, liggen al weer een half millennium achter ons. (Wel hebben Chili en Argentinië nog in 1979 onder toezicht van de nuntius van Santiago een grensincident bijgelegd, maar dat zijn dan ook twee diep katholieke landen, ter wijl in het Midden-Oosten de invloed van Rome sinds de kruistochten praktisch nihil is.) De pauselijke diplomatie is in wezen ook een anachronisme, een overblijfsel van de in 1870 ter ziele gegane Kerkelijke Staat. Als geestelijke in plaats van nationale vertegenwoor digers zijn nuntii en pronuntii tegenwoordig vreemde een den in de bijt van de interna tionale diplomatie, die een weinig subtiel man als Jozef Stalin eens schamper deden vragen, over hoeveel divisies de paus eigenlijk beschikte. Toch hebben juist in Oost-Eu ropa de paus en zijn geduldig werkende diplomaten een spi ritueel tegenwicht weten te bieden tegen het grove mate rialisme waarin 'eerst het vre ten komt en dan de moraal'. Ook waar het gaat om de handhaving van de mensen rechten kan het Vaticaan een eigen geluid laten horen. Zo werd de inbreng van kardi naal Silvestrini op de Confe rentie van Helsinki algemeen gewaardeerd en hield kardi naal Casaroli in december tij dens de Parijse CVSE-bijeen- komst een pleidooi voor socia le rechtvaardigheid. Tenslotte kan de Vaticaanse diplomatie humanitaire hulp verlenen, zoals is gebeurd in de Tweede Wereldoorlog, toen de nuntiaturen aan hon derden vluchtelingen onder dak hebben geboden. Nu heeft de vader van majoor Bellini, een van de twee krijgsgevangen Italiaanse pi loten, het Vaticaan verzocht om hem met zijn zoon in con tact te brengen. Om zulke contacten mogelijk te maken is de Vaticaanse ambassade in Irak als enige niet gesloten. Een andere reden is de wens om de moeizame dialoog met de islam gaande te houden. In het Midden-Oosten wonen circa tien miljoen christenen temidden van een weinig to lerante mohammedaanse meerderheid. Door de Golf oorlog wordt hun toestand er niet beter op. De secretaris van de pauselijke raad voor de dialoog tussen de godsdien sten, pater Michael Louis Fitzgerald, sprak daarom gis teren de vrees uit dat de Ara bieren de oorlog steeds meer zullen gaan beschouwen als een strijd van de islam tegen de christenheid. Voorzichtig Om de aanhangers van Sad dam niet voor het hoofd te stoten, gaat de paus voorzich tig te werk. Te voorzichtig. In zijn laatste appèls aan Saddam rept hij niet meer van „terug trekking uit Kuwayt", maar houdt hij het bij „een bewijs van goede wil", terwijl hij de behandeling van de krijgsge vangen piloten tot nu toe slechts heeft „betreurd". Maar waar hij de bombardementen op Irak scherp heeft veroor deeld, heeft hij nog steeds niets gezegd over de Irakese raketaanvallen op het neutra le Israël, die toch de meest flagrante schending van het internationale recht zijn sinds de bezetting van Kuwayt. Misschien was dat ook niet te verwachten van een paus die Israël nooit heeft willen er kennen, maar Arafat wel driemaal in audiëntie heeft ontvangen, en ten tijde van de crisis rond het Karmelitessen- klooster in Auschwitz ook geen blijk heeft gegeven van overdreven begrip voor joodse gevoeligheden. Paus Woytila is bezig zich door deze partijdigheid tegen over het westen te compro mitteren en zal binnenkort toch een keuze moeten ma ken. De vrede is een hoog goed, maar het internationaal recht en de Geneefse conven tie zijn dat evenzeer. Ook de paus kan niet langer meer de kool en de geit sparen, als hij en de Vaticaanse diplomatie hun geloofwaardigheid niet willen verliezen. TERWIJL de oorlog in de Golf ieders aandacht vrij we ledig opeist, dreigt zich in de Sovjetunie een 'stille revo un af te spelen, waarvan de gevolgen in het ernstigste gevi aa: zo verstrekkend kunnen zijn als de ontwikkelingen Midden-Oosten. Een week na het keiharde optreden Sovjet-commandotroepen in Litouwen, was deze wee beurt aan Letland. De burgers in de derde Baltische Estland, wachten in spanning af wanneer op hardhaikk wijze duidelijk zal worden gemaakt dat ook hun demo: seringsbeleid en onafhankelijkheidsstreven niet langer ie getolereerd. SoVJET-president Gorbatsjov heeft gisteren een kw; uitgetrokken om op een persconferentie te verklaren d zijn hervormingspolitiek voortzet. Uit de harde acties touwen en Letland moet niet de conclusie worden ge ken, zo verzekerde hij, dat hij een dictator aan het word Het Europese parlement heeft gisteren desondanks in di ties voldoende aanleiding gezien de EG-voedselhulp a; Sovjetunie voorlopig te blokkeren. Met ruime meerde werd geweigerd voorstellen voor voedselhulp en kredie lening aan de Sovjetunie bij voorrang te behandelen. De zwarte baretten het elitekorps van het Sovji. ger beweren in Vilnius en Riga te zijn opgetreden 0| zoek van de uit conservatieve snit gesneden 'comité's vai tionale redding'. Het geeft te denken dat dergelijke orga ties, waarin de oude vertrouwde partij-ideologie nog si gemeengoed is, in de huidige Sovjetunie de lakens ku: uitdelen. Het geeft nog meer te denken dat president en partijk Gorbatsjov, met zijn ongekende volmachten, niets tegen uitwassen kan ondernemen. Meer dan ooit is de vraag aa orde of de door hem in gang gezette perestrojka, n slachtoffers die zijn gevallen in de twee Baltische maar ook in Georgië, Azerbadjzjan en de Oekraïne, nog doende bestaansrecht heeft. Temeer daar in de schaduw het militaire geweld in Letland een aantal toonaangev< hervormingsgezinde topadviseurs van de president oi heeft genomen. DiE adviseurs, onder wie 'de vader' van het econoi herstelplan Sjatalin, treden in de voetsporen van ex-minL van buitenlandse zaken Sjevardnadze. Die bewindsman digde in november, zelfs tot grote verbazing van zijn 'vri Gorbatsjov, zijn aftreden aan omdat hij het ontstaan vre w> van een nieuwe dictatuur. Gevreesd moet worden dat de plaatsen van de afgod den hervormingsgezinde adviseurs worden ingenomen partijgangers van de oude stempel, die gaandeweg ond of dank zij Gorbatsjov hun vroegere posities herove Langzamerhand lijkt het erop dat president Jeltsin vaijJ deelrepubliek Rusland de enige is die zich luid en duid verzet tegen het afglijden van de Sovjetunie naar een tuur. ic or Het vertrek van steeds meer hervormingsgezinden pijnlijk duidelijk dat Gorbatsjov zijn presidentiële voli ten klaarblijkelijk gebruikt om de harde waarden en noi te behouden of te herstellen. Steeds meer wordt ook diA lijk dat Gorbatsjov, de voorman van de hervormingen, f deweg een marionet van de behoudzuchtigen aan het den is. Terwijl de Balten dat nu aan den lijve onderviiij wachten velen in de Sovjetunie in angstige spanning af s neer het moment is gekomen dat zij aan de beurt zijn. Te onduidelijk is nog welke gevolgen de ommezwaai in Mos?l zal hebben voor de officieel ten grave gedragen Koude 0 log. Er waait een ijzige wind door Moskou. Dat kan hoo| een met werkloosheid bedreigde Kremlinoloog tot tevreó heid stemmen. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezond stukken te bekorten Golfoorlog (2) Het is verontrustend en droe vig te horen, te lezen en te zien, hoe talloze z.g. „midden oosten deskundigen" en „vre desactivisten" zich onder veel kabaal en onderlinge tegen spraak opwerpen om de goe gemeente wijs te maken, wat zij als de oplossing van dit con flict zien. Bij Sonja Barend, die ongeschikt is om een gesprek hierover in goede banen te lei den, gingen de voor- en tegen standers onder veel ge schreeuw elkander bijna te lijf. Men kijkt alleen maar naar de gevolgen van deze strijd, maar onderkent de diepere oorza ken ervan niet. De oorzaak is, dat er nog steeds geen grote meerderheid van gelovigen onder de volken der aarde is, die Christus willen volgen en dit het geval is, zal een nu delijk tot stand gekomen in nationale politiemacht vai Verenigde Naties in 1 noodsituatie de vrede moi trachten te bewaren. Zolan anti-christelijke tirannen staan, die God's volk Is willen uitroeien en an( soevereine staten onder voet willen lopen, is een welddadig ingrijpen daarte helaas nodig en geoorlo j Wij moeten daarom hopei bidden, dat de Verenigde ties zo spoedig mogelijk strijd in hun voordeel zu beslissen, opdat er zo we mogelijk slachtoffers vallec de schuldigen hun verdie straf krijgen. H. Donker, DEN HAAG. £cldóc0outmit Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres. Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8 30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248. van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bi] automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaart per maand 25,70 per maand 26,7 per kwartaal 76.60 per kwartaal per jaar 294,30 per jaar f. 299,; Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071-122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2