HIJ SPREEKT JE TAAL, MAAR WEL MET 'N ACCENT. Met Anna Pavlova stierf het oude ballet Drie Golden Globes voor 'Dances With Wolves' KUNST/RTV Weduwe van Man Ray overleden HUNTINGTON Danseres en fotomodel Juliet Man Ray, de echtgenote van de fotograaf en schilder Man Ray, is op 79- jarige leeftijd in New York aan een hartaanval overleden. Mevrouw Ray werd plotseling ziek tijdens een bezoek aan fa milie in New York en moest in een ziekenhuis worden opge nomen. Zij was Amerikaanse van geboorte en woonde met haar man vanaf 1946 in Parijs. Man Ray stierf in 1976 op 86- jarige leeftijd. Brine regisseert 'Henry V' niet AMSTERDAM Door ziekte zal Adrian Brine 'Henry V' van Shakespeare niet regis seren. Het is de laatste uit de trits konings drama's van Shakespeare die als vrije pro- duktie door Martin Hanson Theaterproduk- ties dit seizoen wordt uitgebracht. Adrian Brine heeft wel de twee andere koningsdra ma's 'Richard II' en 'Henri IV' geregisseerd. Brine's ziekte is niet van érnstige aard, maar verhindert wel dat hij zijn werk af maakt. Intussen zijn de repetities hervat. Ti tus Tiel Groenestege heeft een plan inge diend, waarin alle betrokkenen zich kunnen vinden en zal als regisseur optreden, daarin bijgestaan door Gees Linnebank en Ton Lutz. De drie genoemden behoren tot de medespelenden in deze stukken. Nederlandse Organistenvereniging „koninklijk" HAARLEM Het bestuur van de Nederlandse Organis tenvereniging (NOV) heeft in Haarlem het predikaat „ko ninklijk" gekregen uit handen van de Commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Holland De Wit. De hoge onderscheiding werd aan de oudste organistenvere niging in ons land toegekend ter gelegenheid van haar 100- jarig bestaan en de voortrek kersrol die zij vervult voor de promotie van het orgel en or gelmuziek. £ekbc Commit Julia Roberts toont zich opgetogen met de Golden Globe voor haar rol in 'Pretty Woman'. FOTO: AP DEN HAAG Zestig jaar geleden, op 23 januari 1931 stierf in een kamer van het Haagse Hotel des Indes de werelberoemde Russische ballerina Anna Pavlova. Het hotel her denkt morgen haar sterf dag met het onthullen van een portret van de danse res, geschilderd door Jean Thomassen. De plechtig heid wordt onder andere bijgewoond door de am bassadeurs van Groot- Brittannië en de Sovjet- Unie. Anna Pavlova werd vooral be kend door haar welhaast on navolgbare vertolking van de 'Stervende Zwaan' in het Zwa- nenmeer-hallet van Tsjaikov- sky. Zij was een fenomeen of om met Ernst Krauss, een im- pressario uit haar tijd te spre ken: „Zij was de grootste dan seres van onze tijd, wellicht de grootste van alle tijden". Haar echtgenoot, de rijke mijninge nieur Victor Dandré sehreef ooit eens: „Schrijvers en critici van alle landen hebben ge tracht haar onvergankelijke prestaties te analyseren, doch dit bleek niet mogelijk. Men heeft haar te aanvaarden als een mystiek fenomeen, waarin noch verstand noch logisch re deneren kan doordringen en dat ver boven ons begrip uit gaat. Het Goddelijke vuur dat in haar dansen leefde, was de ware bron van haar genie". Anna Pavlova werd in haar tijd door de critici op handen gedragen. Zij putten zich uit 'in Anna Pavlova werd de groot ste danseres van alle tijden genoemd. foto: sp superlatieven om haar dans kunst te beschrijven. Zij werd beschouwd als een soort we reldwonder, dat zijn weerga niet kende. Haar levensverhaal begint als een sprookje. Er was eens een meisje van acht jaar, dat Anna heette. Samen met haar moe der, een arme weduwe uit Sint Petersburg, zag zij in de schouwburg van haar woon plaats Tsjaikovsky's ballet 'Doornroosje'. Anna werd er zo door gegrepen dat zij tegen haar moeder zei: „Als ik groot ben wil ik bok in dit theater dansen en een prinses zijn". Het waren profetische woorden, zoals later zou blij ken. Anna bleef net zolang zeuren dat haar moeder haar aanmeldde bij de Keizerlijke Balletschool. Dit leidde echter tot een teleurstelling, zij was nog te jong om te worden toe gelaten. Twee jaar later deed zij met succes toelatingsexa men. En op haar zeventiende jaar, in 1889, studeerde zij af. Ze mocht zich direct 'prima ballerina' noemen. En dat in een tijd dat slechts drie Russi sche danseressen deze titel mochten voeren. Zij werd eerste danseres in het Keizerlijk Ballet van Sint Pe tersburg en danste in het thea ter waar zij als kind Doorn roosje zag. Anna's ster rees snel. Al in 1906 was zij onbe twist de grootste ballerina van het Russische rijk. Een jaar la ter begonnen haar eerste bui tenlandse tournees, die haar naar alle windstreken van de aarde zouden brengen. De Russische schrijver Piotr Pil- sky zei eens over haar dans kunst: „*Er was een betoveren de schoonheid in haar zuiver klassieke kunst, in haar ge baar, waarin diepe wijsheid en lichtheid van geest, artisticiteit en rustige eenvoud gecombi neerd waren". Op haar buitenlandse tournees was Anna een sensatie. Het publiek kon maar geen genoeg van haar krijgen. In Parijs werkte zij mee aan de ballet ten van de fantasierijke Diag- hilew, die daar met zijn Russi sche artiesten het publiek tot grote geestdrift bracht. On danks alle roem bleef Pavlova wie ze was, ster-allures waren haar vreemd. Wie haar wilde spreken hoefde niet eerst he mel en aarde te bewegen om tot haar te worden toegelaten. Nadat Anna Pavlova haar contract met het ballet van Sint Petersburg had opgezegd, trad zij daar in het vervolg nog slechts op als gast. Zij trac- teerde het publiek van de voormalige Russische hoofd stad op de vertolking van 'Gi selle' één van haar beste balie- trollen. In 1913 richtte zij haar eigen gezelschap op en gaf daarmee voorstellingen in vrijwel alle landen in Europa en in de Verenigde Staten. Anna vestigde zich in het landhuis 'Ivy House' in de Londense voorstad Hampste- ad. Zij keerde na haar tour nees steeds terug naar 'Ivy Housè' om weer op krachten te komen. Zij was als danseres ook zeer geliefd in haar nieu we vaderland. Wekenlang gaf zij dagelijks twee voorstellin gen in het Covent Garden Theatre. Ondanks de lovende kritieken bleef Anna zich aan zelfkritiek onderwerpen. Zo kon het voorkomen dat zij na twee succesvolle^ voorstellin gen in het theater achterbleef om aan haar danskunst te schaven, wanneer zij meende slecht gedanst te hebben. Koorts Kenmerkend voor Anna Pa vlova was ook dat haar wereld zich niet beperkte tot het bal let alleen Zij had een brede belangstelling voor andere kunstvormen, vooral voor de beeldhouwkunst. Zelf was zij geen onverdienstelijk beeld houwster. Maar zij had ook veel interesse in wetenschap en politiek. Zij zag er niet te genop om na haar voorstellin gen tot diep in de nacht van gedachten te wisselen met be langrijke vertegenwoordigers van kunst, wetenschap en po litiek. Bij haar eerste bezoek aan Ne derland maakte de danseres een autotocht in de omgeving van Haarlem. Zij reageerde enthousiast op de bollenvel den, die overal in bloei ston den. Ze raakte er niet op uit gekeken. Bollenkwekers ver eerden haar door een witte tulp, die nog geen naam had, naar haar te vernoemen. Anna Pavlova en haar gezelschap maakten later vaker tournees door de Lage Landen. Zo ook in 1931. Op zaterdag 17 januari kwam de danseres met hoge koorts uit Parijs in Den Haag aan. Zij wilde onmiddellijk naar haar hotel, Hotel des In- des, om te rusten. Achteraf bleek dat zij een dubbele long ontsteking had. Maar de woensdag na haar aankomst meende iedereen in haar om geving dat zij aan de beteren de hand was. In haar bed hield zij een zakelijke bespreking met haar echtgenoot Victor en zij ontvouwde nieuwe plannen voor de toekomst. Een Pavlo va die zo actief bezig was met de voorbereiding van nieuwe voorstellingen, kon, zo dacht men, niet ernstig ziek zijn. De voorstellingen van haar ballet werden in verband met haar ziekte aanvankelijk afgelast. Anna vond dit onzin. Zij vond dat het ensemble best zonder haar kon optreden. Telslotte werd een opvoering in Utrecht doorgezet. Het was voor het eerst dat het ballet zonder zijn grote leidster optrad. X,aatste woorden Op dezelfde avond verslech terde de gezondheidstoestand van Anna Pavlova ziender ogen. In de vroege ochtend van de 23ste januari vroeg Anna aan haar kamermeisje om haar zwaankostuum klaar te leggen. Het waren haar laatste woorden. Een journalist uit die dagen schreef: „Arme Anna Pavlova. Arme witte blanke zwaan. Wat men vrees de, wat men gisteren langzaam maar zeker en onafwendbaar zag naderen, als een noodlot, is de afgelopen nacht gebeurd. Voor velen over de hele we reld zal dit bijna onbegrijpelijk zijn. Want voor velen was zij het symbool van de laatste kwart eeuw; zij was er de schoonheid van en de uitdruk king, de verbeelding. Met haar, met Anna Pavlova, is het klassieke ballet, de klassie ke vertolking van wat er aan schoonheid leefde in de harten der oudere generatie heenge gaan. En voorgoed". Het stoffelijk overschot van Anna Pavlova werd naar En geland verscheept en begraven in de tuin van Ivy House. Tep herinnering aan haar is in Ho tel des Indes ook een tentoon stelling ingericht met schilde rijen die Ine van Veen van haar maakte. Op de expositie, die duurt tot en met 28 februa ri, zijn ook foto's, aanplakbil jetten, juwelen en een ballet schoen van de de danseres te bezichtigen. maakt radio DINSDAG 22 JANUARI 1991 PAGItf Er zijn goede oorlogen slechte oorlogen. De zonder grenzendie dat zondagavond in het praatprogramma van Meijer stelde, bedoelde ironisch. De slechte zijn die conflicten waaro we niks horen, van die slachtpartijen in de wereld met slachtoffers, die de media laten liggen, die 'onconsumeerbaar' zijn, terminologie van de dokt I Daartegenover is de Golfoorlog een 'goeie' ooi Daar zijn we met z'n allen bezig, we krijgen Job Frit in beeld die geschokt van een Arabische havenplaat meldt dat hij zowaar dooi vals luchtalarm is opgescl we zien hoe men in het C kantoor in Jeruzalem gasmaskers draagt, we zie een deskundige met e prikken, we weten wie dt goeien en wie de slechten deze oorlog is wél 'consumeerbaar Niemand luisterde echt n de dokter, in dat program van Meijer. Ook de geviei presentator zelf niet: die r weer met zijn microfoon ii rond, liet niemand uitprai en maakte er de vertrouw egotrip van. De omgekeei wereld van een avond eei toen Sonja Barend zich wt geheel liet ondersneeuwei een zaal vol ruziënde gast Ook toen ging het natuur, over de Golfoorlog, zoals over de Golfoorlog lijkt U gaan. Die wordt overal r. haren bijgesleept, te pas onpas. Van het laatste een voorbeeld uit het spelprogramma 'The Hollywood Connection' va, zondagavond, waarin presentator Carl Hu ij bred zijn maatschappelijke betrokkenheid toonde doo naar de Golfoorlog te verwijzen bij een filmfragment uit 'Batman arin de held in een straaljager neerduikt op z, tegenstander The Joker, ei zien hoe een rakettenluik] zich opent. De oorlog valt als kijkspel trouwens een beetje tegen mogen we vaststellen. De eerste dagen kon zelfs het veelgeroemde CNN niet v meer doen dan radio mak wel overal reporters ter plekke, maar geen beeldei We horen de heren dan w we zien een pasfoto of eei landkaart, maar het is géé televisie. Pas veel later kwamen de eerste bewegende beelden, die zijn tot nu toe vooral abominabele kwaliteit en g afstandelijkheid. Wat flitst door de avondlucht, een brandend silhouet van een energiecentrale, opstijgend vliegtuigen. Een béétje oorlogsfilm ziet er 'beter' i En voor de volstrekt spanningsloze beelden die Journaalploeg vanaf ons bevoorradingsschip verstui had ik de vele tienduizenc gulden die ze kosten niet overgehad. De 'echtste' beelden kwam nog van de bombardementfilms die de Amerikaanse vliegtuigen i terugbrengen. We zagen a generaal meesmuilend toelichten hoe het kantoor zijn Iraakse collega's (gelac de perskamer) met perfect technologische precisie we platgegooid. Applaus. Het geklap zal ons nog vergaan als we straks beeJ krijgen van wat er wérkel gebeurt, op de grond, in d straten, in de gebouwen, ii loopgraven. Dan is het afgelopen met de klinischt afstandelijkheid die de vis weergave van deze oorlog nu toe kenmerkt. Dan zier, het bloed waarom de havi al maanden roepen, de verwoesting, de afgerukte ledematen, het onbeschrijfelijke leed. Dan wordt er niet meer gelachen in de perskamer. Dan weten we dat er geer 'goede oorlog' bestaat. Al 1 ik een heel eind meegaan de argumentatie van de do zonder grenzen uit het bet Want het is wel heel cynii dat de wereld (in het algemeen) en de media (in bijzonder) pas echt actief worden bij een conflict waarbij de prijs van een li benzine in het geding kom de meest gruwelijke oorlog die de (derde) wereld vrij\ continu teisteren met een schouderophalen afdoen. BEVERLY HILLS 'Dances With Wolves' van Kevin Costner heeft drie Golden Globes gewon nen. Het western-epos werd on derscheiden als beste speelfilm, Costner kreeg een onderscheiding voor de beste regie en Michael Blake kreeg de prijs voor het beste scenario. Als beste mannelijke ac teur in een drama-film werd Jere my Irons onderscheiden. Hij speel de Klaus von Bulow in 'Reversal of Fortune'. De Fransman Gerard Depardieu werd als beste manne lijke acteur in een komische film onderscheiden voor zijn rol in 'Green Card':Depardieu speelde ook de hoofdrol in 'Cyrano de Ber gerac' die als beste buitenlandse film werd onderscheiden. Tot bes te actrice in de categorie drama werd Kathy Bates uitgeroepen voor haar vertolking van een ge obsedeerde fan van een roman schrijver in 'Misery'. In de catego rie musical of komische film ging de hoofdprijs voor de beste vrou welijke rol naar Julia Robert in 'Pretty Woman'. Grootste verliezer was 'The Godfather III', die in ze ven categorieën was genomineerd maar overal buiten de prijzen viel. door Ook CNN Twee saxofonistes, zij het ieder met een to taal ander genre, ontvingen gisteren de Gouden Notekraker, een onderscheiding van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond. Candy Dulfer en Annie van 't Zelfde, de een wat meer beroemd dan de ander, kregen de prijzen van hun collega-artiesten vanwege hun verdiensten voor de Nederlandse amu- sements-industrie. foto: anp DE NIEUWE PEUGEOT 205 ACCENT 19.995,- Daar staat hij, zojuist gearriveerd uit Frankrijk. De nieuwe Peugeot 205 Accent, een auto die al bij de eerste aanblik feilloos je taal spreekt: mooi, sterk, maar wel met eigenzinnige trekjes die hem anders maken dan de anderen. Daar is bijvoorbeeld dat modieuze accent in de vorm van een fraai-rode bies rondom. Een detail dat in liet interieur subtiel terugkeert in de smaak volle, nieuwe stoffering. Karakteristiek is ook de kleurrijke type-aanduiding op zijn flanken. Sympathieke eigenschappen. Maar de schoonheid van de nieuwe Accent gaat natuurlijk veel verder. Let maar eens op de dak spoiler en de zwarte dakantenne, de afsluitbare tankdop, de sportieve full cover wielplaten en de brede stootstrips. Stap in en merk aan den lijve hoe goed deze Accent bij je past. De sportieve stoelen met in hoogte verstelbare hoofdsteunen en speciaal voor de Accent ontworpen bekleding zitten perfect. Ook bij lange ritten. Krachtig karakter. De kracht van de 1.1 liter monopoint benzine- injectiemotor met 44,1 CEE kW (60 DIN pk) is werkelijk voelbaar. Gekoppeld aan een soepel schakelende 5-bak is deze nieuwe 205 Accent bijzonder pittig. Rijcapaciteiten, wegligging en zit comfort zijn subliem en maken al in de proefrit dui delijk waarom dit nummer zo'n succesnummer is. Trouwens: met zijn 3-weg katalysator met Lambda-sonde voldoet ook de nieuwe Accent aan de strengste Europese milieu-eisen. Ga nu naar de Peugeot-dealer. Z'n adres staat in de Gouden Gids. Wedden dat de nieuwe Peugeot 205 Accent ook jouw taal spreekt? PEUGEOT 2Q5 'n Sterk nummer. Tekeningen Amerikaans echtpaar in Rijksprentenkabinet AMSTERDAM In het Rijksprentenkabi net in het Rijksmuseum zijn van 23 februari tot en met 28 april de 17e eeuwse Neder landse tekeningen van het Amerikaanse echtpaar Maida en George Abrams uit Bos ton te zien. Daarbij is 'Een man met een stok' van Rembrandt. Uit de ongeveer 450 tekeningen die het echtpaar in de loop van dertig jaar verzamelde, zijn ruim 100 teke ningen geselecteerd die een representatief beeld van de collectie geven. Hun voorkeur gaat uit naar karakteristieke 17e eeuwse on derwerpen zoals het Hollandse landschap en figuur- en modelstudies. Bezoekers van het Rijksprentenkabinet zullen onder meer aan treffen 'Gezicht op Houtewael' van Claesz Jansz Visscher en 'Zittend vrouwelijk naakt' van Hendrick Goltzius. Van Rem brandt worden twee landschappen getoond, voorheen eigendom van de Hertog van De vonshire. Andere landschapstekenaars die goed zijn vertegenwoordigd zijn Esaias en Jan van de Velde, Cornelis Vroom, Jan van Goyen en Dirck Dalens. Van Willem Buyte- wech, Jacob de Gheyn II, Jan van Bouck- horst, Gerrtit Berckheyde en Cornelis Du- sart hangen er figuurstudies. Maida en George Abrams tonen verder een voorliefde voor de typische Hollandse genre-voorstel lingen van Adriaan en Isaac van Ostade en kleurige, decoratieve tekeningen van plan ten, bloemen, vogels en insecten. De teke ningen verhuizen na de expositie in het Rijksprentenkabinet naar de Albertina in Wenen, de Piermont Morgan Library in New York en het Fogg Art Museum in Cambridge. Notekrakers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 14