De wereld een hekwerk aJ «J 'finale I I w*m E&fiT WÉ Hoe ver kun je in Nederland kijken zonder een hek te zien? Nog geen meter als je in de wieg ligt. Dezelfde spijlen omringen een half jaar later de box. Vanuit de box kun je het tuinhek zien, en je weet zeker: daarachter ligt de vrijheid. Een onme telijke ruimte waar geen einde aan komt. Onbe grensde leegte. Het zijn de dagdromen van een vo gel in een kooi, die droomt van de vrijheid buiten het traliewerk maar bij een ontsnapping in een huiskamer blijkt te zitten. Want buiten het ver trouwde tuinhek zijn nog véél meer hekwerken: om andere tuinen, speelplaatsen, gebouwen, sport velden, weilanden, kerkhoven, tot zelfs de bossen zijn gevangen door hekken. FOTO'S: MILAN KONVALINKA „Het mooiste hek is geen hek", zeggen ze bij Heras Hekwerk in het Brabantse Oirschot. Voor het pand aan de autosnelweg Tilburg-Eind- hoven is dan ook geen spijl te be kennen. De kilometers hekwerk gaan via de achterdeur de wereld in. Naar Engeland, Frankrijk, Duitsland, het Caribisch gebied en in betere tijden ook naar het Mid den-Oosten. ..Wij denken dat hekken zo oud zijn als de mensheid. Ze geven grenzen aan van eigendommen. Je ziet ze overal. Voordat ik directeur werd van Heras heb ik ge werkt met aannemers en baggeraars in Derde-Wereldlanden. Ook daar zie je erfafscheidingen tussen hutjes van riet. Hekwerken hebben maatschappelijk een heel belangrijke functie in het helpen be vorderen van duidelijke maatschappelij ke verhoudingen", vertelt president di recteur H. Groeneveld van Heras Hol ding Company bv. Duidelijke maatschappelijke verhoudin gen: het mijn van het dijn scheiden. Een hond bakent zijn territorium af door hier en daar een plasje te doen, mensen slaan paaltjes en spannen daarover een draad. „Het klinkt tegenstrijdig", zegt prof. dr. G. Smets, „maar naarmate de territoria van mensen duidelijker zijn, is het sociaal contact beter. Er is altijd een bepaalde scheiding, afstand nodig. Zoals wij nu met elkaar zitten te praten. Dicht genoeg bij elkaar om elkander te ver slaan. maar niet zo dichtbij dat we el kaar kunnen aanraken. Mensen hebben behoefte aan sociaal contact, maar ook behoefte om zichzelf te handhaven: een eigen gebied met eigen spulletjes". Grens Hekken staan altijd op de grens van twee belangen die tegenstrijdig zijn aan elkaar. Tussen de wal en het water be schermen ze de mens tegen een onfor- tuirllijkc val. Op de grens met de tuin van de buurman dienen ze als erfafbake- ning cn soms ook als beveiliging van eigendommen. Tussen de tribunes en het voetbalveld moeten hekken mensen massa's leiden. „En niet opsluiten!", zegt Groeneveld. Na de ramp in het Engelse Sheffield en het Belgische Heizelstadion heeft Heras in samenwerking met de KNVB onderzoek gedaan naar hekken in stadions. „Ze moeten functioneel zijn, maar mogen absoluut geen agressie op wekken. Ze moeten mensenmassa's niet opsluiten maar leiden. En als er iets fout gaat. dan moet er een zwakke schakel zijn waardoor hek bezwijkt en er geen mensen worden doodgedrukt. Die zwak ke schakel is de bezwijkkracht van de palen. Bij een bepaalde druk moet het hekwerk opengaan of buigen, zoals in het PSV-sladion". Wie zijn bezittingen niet alleen wil afba kenen maar ook beschermen, schaft een metalen hek aan, al of niet met elektro nische beveiliging. Groenewegen: „Intel ligente hekken, noemen we die barrières. Ze worden geplaatst bij gevoelige objec ten zoals gevangenissen en voorzien van elektronische detectie. Bij sabotage gaat er een alarm af en schieten bewakers te hulp. Want geen enkel hek is onneem baar". De kwaliteit van hekwerken wordt uitgedrukt in de tijd die het een indringer kost om een hek te nemen: verlragingsiijd. Zo bestaat er een vijf-mi- nuten-hek en een tien-minuten-hek. Na het tien-minuten-hek komt de muur. ..Maar ook die is met onneembaar. Mu ren kun je betrekkelijk eenvoudig opbla zen met cxplosieven". Krengen De hekkenindustrie is pas na de Tweede Wereldoorlog gaan draaien. Daarvóór was het de plaatselijke smid of timmer man die in opdracht een hek fabriceerde. Geen enkel hekwerk was eender. De fotograaf Cor van Sliedregt uit Enk- huizen is geobsedeerd door de oude boe renhekken, die met een zwaai opendraai en. „Deuren in het landschap", noemt hij ze. Honderden foto's heeft hij ge maakt van „het grafisch spel van hori zontale. verticale en diagonale lijnen". Hij heeft ze vastgelegd voor het nage slacht dat opgroeit met het stalen con- fectiehek. „Straks komen we tot de ont dekking dat de ouderwetse hekken zijn verdwenen, zonder dat we er óóit echt naar hebben gekeken. Het is maar een piepklein onderdeeltje in het landschap maar je zult het toch missen als het plot seling" weg is. Het is net als met het slraatmcubilair, dat zijn we ook pas later gaan waarderen. Eerst gingen we ons be kommeren om boerderijen en gebou wen, pas later kregen we oog voor de tails. Wat heet details. Een sloot valt ook niet op, maar kunt u zich een polder landschap voorstellen zonder sloten? In feite is het hek zo elementair Hollands 'als de molen en heeft recht op dezelfde waardering, zeker nu de omgeving zo razendsnel verandert". Vooral ruilverka velingen richten een ware slachting aan ónder dc boerenhekken. De karakteris tieke houten hekken verdwijnen in de kachel cn worden vervangen door stalen constructies die goedkoper zijn en geen onderhoud vergen. Want houten hekken zijn duur. Het Amerikaanse ministerie van landbouw becijferde in 1871 dat de m lar -1 t 4 l.fl uui j Kué,^. .".V. kvsj m ■i p».; kosten voör aanschaf en onderhoud van afrasteringen dat jaar 1,8 miljard bedroe gen, meer dan de totale opbrengst van de agrarische produktie van dat mo ment. Geschrokken van de hoge kosten boden veel landbouwers hun boerderij te koop aan voor de prijs die zij hadden betaald voor de omheining van hun landbouwgrond. Maar Van Sliedregt is geen boekhouder. „Ze mogen dan prak tische voordelen hebben, ik vind het krengen. Houten hekken zijn massiever. meer onderdeel van het landschap dan de dunne glimmende spijltjes van tegen woordig. Het houten hek heeft iets indi vidueels. In de loop van de jaren is het vaak provisorisch hersteld, het is de per soonlijke oplossing van de boer". Agressie De houten boerenhekken stralen rust uit, de stalen traliewerken roepen niet zelden agressie op. Dat heeft niet alleen tc maken met het verschil in materiaal, kleur en vorm, maar ook met de door zichtigheid. Het boerenhek verbergt niets. Achter de houten latten zien we het landschap. Vervaarlijke stalen pun ten en prikkeldraad hebben wat te ver bergen: rijkdom, kruisrakketten, dwan garbeid. Het hek is dan een symbool van autoriteit en macht en roept agressie op. Vredesactivisten weten er alles van. Ja ren hebben ze bij de hekken van Woens- drechl gedemonstreerd tegen kruisraket ten. „Ik heb een hekel aaii alle hekken. Met name die hekken die er zó uitzien dat je er niet overheen komt", zegt Oncko Hel dring van de North Atlantic De-fence Movement. Om zijn tuin geen hek. Sinds '83 vernielen de leden van de De fence Movement afrasteringen om mili taire terreinen uit onvrede met de wa penindustrie. „Wij hébben een construc tief gerichte agressie tegen hekken. Ik denk dat ik zo'n dertig hekken heb door- .geknipt. Na de vernieling lopen we niei weg. maar maken we een vreedzaam ge baar door bijvoorbeeld een boom te planten en wachten rustig af om de con sequenties te aanvaarden. Soms worden we het terrein afgejaagd, soms opgepaki en even vastgezet. Ik heb nu drie dagen gevangenisstraf boven het hoofd han gen", vertelt Heldring. Zijn volgende doelwit is het hek om het terrein van Fokker in Hoogeveen. „Daar maken ze raketten om mensen uit te rotten". Sensitiviteit Bij de produktie van hekken wordt steeds meer rekening gehouden met vorm en kleur. Een hekwerk dat in har monie is met zijn omgeving oogt niet leen mooier, maar lokt ook minder agressie uit. „Toch zijn de meeste hek ken nog altijd veel te provocerend", meent prof. dr. G. Smets van de Techni sche Universiteit Delft. Zij doceert Vormtheorie aan de faculteit Industrieel Ontwerpen en onderzoekt wat de effec ten zijn van materialen, vormen en kleu ren op het gedrag van mensen. „Mensen gaan zich op zo'n duidelijke manier be veiligen dat het offensief overkomt. Neem nu bijvoorbeeld de traliewerken waarmee winkeletalages worden afge schermd. Dat vind ik spijtig. De buurt wordt minder gezellig, je gaat er niet meer wandelen, de sociale controle ver dwijnt daardoor en dan is de cirkel rond. Met een subtieler hekwerk en gekozen licht blijft de buurt leven". Een goed ontwerp vergt volgens Smets sensitiviteit. „Dat geldt niet alleen voor hekwerken, maar voor straatmeubilair in het algemeen. Straatmeubilair is vaak heef storend omdat de ontwerpers alleen naar het produkt gekeken hebben en niet naar de omgeving waar het moet staan. Het begrip functionaliteit wórdt te smal gedefinieerd. Bij functionaliteit wordt gedacht aan techniek, de emotionele ef fecten worden vaak vergeten. Zo kunnen felle kleurcontrasten heel agressief over komen. Veel reclamemakers kiezen voor de meest in het oog springende kleuren felle contrasten zoals zwart-geel, waarbij ze niet altijd beseffen dat die combinati heel agressief kan overkomen. Rood bijvoorbeeld een agressieve kleur. Bij veel rode lichten achter elkaar worde mensen boos en kunnen de signalen uil agressie worden genegeerd". Door de goedkopere produktiemethoden en veelzijdigheid aan materiaal ligt hel voor de hand dat producenten en consu menten meer oog zullen krijgen voor de omgeving. „Kwestie van prioriteit. We moeten ook niet overdrijven. Het milieu verdient meer aandacht. Bovendien heeft de consument het recht lelijke din gen te doen. Je moet de keuzevrijheid van mensen respecteren. Door exposities kun je hun laten zien wat er allemaal mogelijk is maar je moet geen dwang uitoefenen. De Bijlmermeer was zo'n dictaat. Als je ruimte geeft voor indivi dualiteit gaan mensen zich verantwoor- delijker voelen en heb je minder vanda lisme", weet Smets. :n :r- or n ','i 1 ut Kamelen De producenten van hekken zijn inmid dels doordrongen van de boodschap van Smets en doen hun best een hekwerk geen uitdagend of prikkelend uiterlijk te geven. De kille grijze afrasteringen wor den vervangen door een traliewerk in mosgroen, zachtgeel, maagdelijk wit met een kobaltblauw randje of wat de klant ook maar wil. Groeneveld: „Mensen zijn bereid meer te betalen voor een gekleurd hekwerk. Niet alleen omdat men meer over heeft voor stijl. De belangen die be schermd moeten worden, worden steeds groter. Er ligt soms voor miljoenen gul dens aan apparatuur achter hekken op geslagen. Wij doen ons uiterste best om hekwerken te maken die geen agressie oproepen zoals vroeger dc muren met daarop glasscherven. Zeer onverstandig. Hekwerken moeten wegvallen in hun omgeving". De helft van de Oirschotse omheiningen gaat naar het buitenland. Naar Westeu- ropese landen en het Caribisch gebied. En elk land heeft specifieke wensen. In Duitsland kunnen de hekken niet zwaar en sterk genoeg zijn. In Frankrijk moeten hekwerken vooral mooi zijn en in Engeland mogen ze primitief zijn en niet te veel kosten. Nederlanders letten vooral op de prijs en functionaliteit. In Oosteuropese en Derde-Wereldlanden ligt voor de Nederlandse fabrikanten geen markt. De kwaliteit en de trans portkosten van de Hollandse hekken maakt ze voor deze landen onbetaalbaar. Kort na de oliecrisis zijn er honderden kilometers hekwerk naar het Midden- Oosten geèxporteerd. Een aantal Arabi sche landen zwom in het geld en er wer den miljoenen geïnvesteerd in havens en wegen. Wegen door vaak desolate gebie den, waar de ruimte eindeloos en onbe grensd leek. Totdat er hekken kwamen van Hollands fabrikaat. Langs elke rijks weg door de leegte. Ter bescherming van automobilisten en oversjokkende kame len die, nieuwsgierig als ze zijn, van heinde en verre komen om te kijken naar de vreemde doosjes die voorbij ra- MONIQUE VAN DE VEN eeidóccou/ia/nt1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 32