De creatie van een kritische tv-kijker Nissan Sunny: solide kleine middenklasser Jeep Wrangier 4.0i: krachtige klassieker Cricket Serenade blijft duister Gevluchte schilder uit Kuwayt exposeert KAREL APPEL [CUNST/RTV- QeidóaQowumt ZATERDAG 19 JANUARI 1991 PAGINA 19 Ft» Leiden English Speaking Thea- Ire speelt Cricket Serenade van Ad joeren. Regie: Kees Epskamp. To- »eelbeeld en techniek: Henry Ver hitst en Sjel Oltheten. Gezien in list Microtheater Imperium op 18 ja nuari. Vanavond herhaling. Pat het Leidse Engelstalige to neelgezelschap LEST veelzij dig is, was al bekend: de groep speelt alles tussen straattheater tn Shakespeare. Nu blijkt de groep ook een eigen toneel schrijver te hebben. Ad Boe ren schreef Cricket Serenade, dat donderdag in première ging ên vanavond nog te zien U in het Microtheater aan de Oude Vest. Ik moet direct maar bekennen dat ik het stuk niet heb begre pen. Het stuk draait om Geof frey, een alleenstaande ont wikkelingswerker met een succesvolle carrière (die com binatie is al bijzonder). Hij be sluit een contactadvertentie te vrouwen in prachtige jurken. Dan volgt een scène in Swazi land met maar een Vera. Ze kibbelt een beetje met Geof frey, maar alarmerend lijkt het niet. Misschien is zo te le ven een wensdroom van Geof frey. Het stuk eindigt met een potje ganzeborden, weer met vier Vera's. Geoffrey verliest en de per advertentie gewor ven dames laten hem alleen achter. Hoe het zit met het verband tussen de scènes, de ontwikkeling van de relatie en het karakter van Vera en Ge offrey, ik weet het niet. Een treurige conclusie voor een re censent. Verder wordt er veel gecon verseerd en gebeurt er weinig. Dat geldt niet alleen voor de handeling; ook de tekst heeft weinig dynamiek en veel ge meenplaatsen. Regisseur Kees Epskamp heeft statische karakter van het stuk te breken door de acteurs met golfclubs, stofzuigers en Afri kaanse beeldjes te laten mani puleren, maar dat komt vaak wat bedacht over. Op het gebied van acteren haalt Cricket Serenade de ge bruikelijke hoge LEST-stan- daard. Vooral Lisette van Hulst als Vera speelde onna drukkelijk, naturel en goed. Het toneelbeeld van Sjef Ol theten en Henry Verboket is een ander sterk punt van de voorstelling. De laatste speelde ook nog eens Geoffrey en drukte zo een belangrijk stem pel op Cricket Serertade. DICK VAN TEYLINGEN Jan de Zanger (58) overleden AMSTERDAM - De dichter en (jeugd)boekenschrijver Jan de Zanger is maandag j.l. op 58-jarige leeftijd plotseling overleden. Dat heeft zijn uitgeverij, Leopold in Amsterdam, gisteren be kendgemaakt. De auteur stierf terwijl hij op reis was in zijn geliefde Denemar ken. Hij kwam er voor het eerst in 1945, als ondervoed kind om aan te sterken. De in Schiedam geboren schrijver, die in de buurt van Lochem woonde, is ook in Denemarken begraven. De Zanger verdiende zijn brood vooral als leraar Nederlands en la ter als medewerker van de Stichting Leerplanontwikkeling. Zijn literaire loopbaan begon hij in 1962 met poëzie, maar in 1980 debuteerde hij als prozaschrijver met „De andere kant van de maan". De Zanger verwierf een aantal prijzen. In 1988 ontving hij in het Duitse Essen de Gustav Heinemann Vredesprijs voor kin- der- en jeugdboeken voor „Desnoods met geweld". De auteur waarschuwde in dit boek tegen vreemdelingenhaat. De Zanger was ook bekend als vertaler uit het Deens, het Zweeds en het Duits. Ook daarvoor werd hij onderscheiden: zo ontving hij voor zijn vertalingen uit het Deens in 1970 de Soren Gyldendaïprijs. ELBURG - De afgelopen zomer uit zijn vaderland gevluchte Ku- waytse kunstschilder Fadhel Al-Abbar exposeert zijn werk van 23 januari tot 28 februari in het gemeentemuseum van Elburg. De in 1946 geboren kunstenaar exposeerde reeds in diverse landen, waaronder de Golfstaten, Polen, China en Cuba. Ook in Neder land was al eerder, in de Flevohof en in een Haagse galerie, werk van hem te zien. Fadhel Al-Abbar is getrouwd met éen Nederlandse. Het paar heeft een dochter. Het gezin vluchtte na de invasie van Irak naar ons land, maar moest meer dan 150 schilderijen in Kuwayt ach terlaten. Inmiddels heeft de familie een nieuw bestaan opge bouwd in IJsselmuiden en de Kuwaytse kunstenaar laat zich nu vooral inspireren door het Hollandse licht en landschap. Fadhel Al-Abbar gebruikt felle kleuren en geeft een voor Nederlandse ogen zeer bijzondere kijk op het Nederlandse landschap. NOT LEERT JEUGD MET TV-NIEUWS OMGAAN NOS-journaal- verslaggeef- ster Maria Henneman in terviewt Benny en zijn vader (Helmert Wou denberg). FOTO: NOS Anders tv kijken II... Nieuws, een westie van kiezen'. Zesdelige serie. l0T-televi8ie. Nederland 3 om 11.00 Maandag. IILVERSUM Met de roei van het aantal tele- isie-zenders is het zappen het met de afstandbedie- ïing schakelen van zen- Ier naar zender) enorm oegenomen. Een van de irogramma's die daar het neest de dupe van lijkt te /orden, is het Journaal. )at is een trieste constate- ing, vooral omdat dit rogramma voor de jeugd, naar ook voor de lager ipgeleiden, de belangrijk- te nieuwsbron is. )e NOT (Nederlandse Onder- rijs Televisie) wil daar met Anders tv kijken II... Nieuws, en kwestie van kiezen' ver- ndering in brengen. Deze zes- elige reeks is het vervolg op e eerder uitgezonden 'Anders z kijken', waarin geweld in lm en werkelijkheid een cen- ale rol speelde. Doel van sa mensteller André Rooymans is om een kritische tvJcijker te creëren. En dat is geen slechte zaak, want de jeugd besteedt gemiddeld één minuut per dag aan de krant. Bij het lezen staan verkeersongelukken, misdaad, de strips en pikante zaken uit de eigen stad cen traal. De radio wordt vooral gebruikt om van de laatste hits op de hoogte te blijven, dus speelt voor het nationale en internationale nieuws de tele visie de belangrijkste rol. Belangrijk is dat de jeugdige kijker dat televisie-nieuws leert begrijpen en doorzien. De televisie roept namelijk de schijn op dat het precies zo is gebeurd als in beeld wordt ge bracht: beelden liegen immers niet. De doorgewinterde kijker weet dat dit eeri fabeltje is, want objectieve tv-journalis- tiek is bijna niet mogelijk. Niet omdat de journalist corrupt is of zo, maar omdat hij door al lerlei oorzaken met handen en voeten is gebonden. De tijd waarin het onderwerp kan worden behandeld, maar ook de overvloed aan nieuws zijn van die factoren. Naïeve wijze Om de jeugd af te leren op naïeve wijze de beelden te vol gen en om hen van het idee af te helpen dat alles wat in het nieuws is te zien zojuist is ge beurd, werd dit project gestart. Elke aflevering van de reeks bestaat uit drie delen: eerst geeft presentator Cees Grim bergen informatie, daarna volgt 'het verslag'; een ver- volg-verhaal waarin de came ra journaalverslaggeefster Ma ria Henneman volgt bij het maken van een reportage over een schoolklas in staking, en tenslotte is er dan de kijk- vraag, die de scholier dwingt op bepaalde aspecten te letten (zoals: hoe vaak is er gemon teerd), waardoor de vaardig heid van het kritisch kijken wordt geoefend. Om te weten of de serie enig hout zou snijden, werd een deel van het materiaal uitge test op scholen. André Rooy mans: „Het is een ongrijpbaar onderwerp omdat het zo om vangrijk is. Daarom hebben we in eerste instantie een zui veringsactie uitgevoerd door ons te beperken tot het 'Jour naal'. Hadden we bij voorbeeld de actualiteitenrubrieken erbij betrokken, dan had het zeker een twintigdelige reeks moeten worden. Daarna zijn we de klassen binnengestapt om er achter te komen wat de leerlingen weten. Zo bleek het monteren van de beelden en daarmee het manipuleren van het nieuws echt nieuw was voor de kinderen". Kinderachtig Dat voor het 'Journaal' en bij voorbeeld niet het 'Jeugdjour naal' werd gekozen, heeft met de leeftijdsgroep te maken. Hoewel de reeks uiterst ge schikt is voor iedereen (het is echt een boeiende kijk achter de schermen), is het lesmateri aal afgestemd op scholieren van tien tot twaalf jaar. André Rooymans: „Uit onderzoek blijkt dat het 'Jeugdjournaal' door jongere kinderen wordt bekeken. Tieners vinden het te kinderachtig. Mijn stille hoop is echter dat ook het voortgezet onderwijs, zoals het lager beroepsonderwijs, zal kij ken". Om ook volwassenen te berei ken, wordt de serie aan het NOS media-programma 'Lo pend Vuur' aangeboden. An dré: „Het zal dat wel in een minder onderwijs-achtig jasje moeten worden gestoken". Dat het 'NOS-Journaal' graag aan 'Nieuws, een kwestie van kiezen' meewerkte, had vol gens hoofdredacteur Gerard van der Wulp te maken met het vertrouwen dat hij had in de makers. Gerard: „Ik ben blij met het eindresultaat om dat het laat zien dat ook het maken van nieuws-uitzendin- gen mensenwerk is. Boven dien moeten wij strakker se lecteren dan welk medium ook". Daarbij ziet hij het als een mooie promotie. Met de komst van RTL4 liep het aantal kij kers namelijk met een miljoen terug. Gerard: „En het zappen neemt schrikbarend toe. Na tuurlijk is iedereen vrij om te kiezen, maar het wordt zo langzamerhand een maat schappelijk probleem dat men sen het tv-nieuws proberen te ontlopen.. Ook omdat ze niet als alternatief naar een andere nieuwsbron grijpen en dus verstoken blijven van infor matie over de gebeurtenissen in de wereld. Het gevolg is dat ze op een gegeven moment ook maatschappelijk achter blijven". Miljoenenpubliek Gerard van der Wulp denkt de concurrentie met het amu sement wel aan te kunnen, maar ziet als een handicap van zijn journaal-uitzendingen (zes per dag, gemaakt door tachtig man) dat het een miljoenenpu bliek moet aanspreken. Het NOT denkt inmiddels aan een volgende serie in de reeks 'Anders tv kijken...'. André: „De eerste serie over geweld zijn we aan het vernieuwen met de bedoeling het weer op het scherm te brengen, maar voor de derde reeks denken we aan zes afleveringen met als gemene deler: tv-opvoe- ding. Maar welke onderwer pen pak je dan aan? De bedoe ling is in elk geval het onwer kelijke beeld dat de kijker in bij voorbeeld reclame, soaps en beroepsseries krijgt voorge schoteld te ontleden. Het is be langrijk dat de jeugd leert, dat het in die programma's om een onechte wereld gaat. Daar wil len we graag ons steentje aan bijdragen. HANS PIËT (ADVERTENTIE) HAAGS GEMEENTEMUSEUM MEESTERWERKEN SCULPTUREN RECENTE SCHILDERIJEN STADHOUDERSLAAN 41 IK WOU DAT IK EEN VOGEL WAS AMSTERDAM GROTE FORMATEN INGANG BEURSPLEIN 1 DE BEURS VAN BERLAGE JUTO oals aangekondigd bij de oorvertoning van de euwe Sunny heeft Nis- an grote plannen om oor te stoten naar de top an de Nederlandse ver- [oop-statistieken. Daarin noet de Sunny dan een «langrijke rol spelen, /ant die bevindt zich in Ie prijsklasse waarin de neeste auto's verkocht vorden. na de voorvertoning tond al een hele vloot Sun- ly's voor ons gereed om een lerste (rijdende) indruk op te loen. Enkele modellen zijn log niet meteen leverbaar: 1,6 if 2,0 liter benzineversies wa- en er niet bij. Dat liet nog genoeg. We reden een 'ijfdeurs 1.4 (55 kW/75 pk), lerdeurs 2.0 Diesel (55 kW/75 k) en een 100 NX coupé. Die aatste dan wel met 1,6 liter lotor, dat is de basisversie ezelfde 66 kW/90 pk kracht- iron wordt later voor de ande- e modellen leverbaar. Achter iet stuur van de Sunny her en je meteen de nodige over: nkomsten met de grotere rimera. Een LX-versie (de De bagageruimte van de vierdeurs is echt groot. goedkoopste uitvoering bij vier- en vijfdeurs Sunny) biedt dezelfde drie draaiknoppen aan de bestuurdersstoel, voor verstelling van zithoogte voor aan, zithoogte achteraan en leuning. Dat helpt veel om een goede zitpositie te kunnen in stellen, het in hoogte verstel bare stuur dat pas de SLX- versie biedt, mis je> niet. Het dashboard is overzichtelijk en praktisch ingedeeld, geheel in Primera-stijl. De uitrusting van de LX is compleet. Varia bel ruitewisser-interval hoort er al bij, de algemene inte rieur-aankleding is verzorgd. Wie de hopeloos onhandige handmatige spiegelverstelling van de Primera LX kent zal zich verbazen dat in de Sunny wel bruikbare hendeltjes mo gelijk blijken Alles voldoende Het hoge niveau van het Pri- mera-rijgedrag kan de Sunny niet helemaal halen, niettemin haalt Nissan wel het maximaal bereikbare uit de wat simpeler techniek. De wegligging is zeer neutraal, de vering doet het heel netjes, de prestaties zijn zeker bevredigend. Bij laag toerental doet de 1,4 liter zestienkleps-motor niet boven matig pittig aan, maar hij heeft een lange adem en wordt niet al te luidruchtig wanneer voor meer pit hoge toerental len worden aangesproken. De besturing kon lichter, gevoelig en precies is hij wel. De stoe len zijn goed gevormd, hooguit wat aan de Meine kant. Dat zelfde geldt voor de carosserie van de Sunny. Achterin de vier- en vijfdeurs varianten is er nog redelijke zitruimte, ie voeten kun je goed onder de voorstoelen kwijt; veel bewe gingsvrijheid om eens te gaan verzitten laat dat echter niet over. Achterin de driedeurs Sunny gaat het krapper toe, daar voel je je wel wat opge sloten. Er is tevens een heel verschil in de bagageruimten. Die van de vierdeurs is echt groot, die van de vijfdeurs uit voering best voldoende, bij de driedeurs variant is het wat matig. Een nadeel is dat de achter klep over een niet al te grote hoek openslaat, je stoot gauw je hoofd. Krachtige diesel, ner veuze NX De diesel-Sunny be schikt over een naar verhou ding erg grote motor, en dat merk je. De tweeliter diesel biedt uitstekende prestaties en loopt op kruissnelheid heel rustig. Alleen stationair draai end trilt het forse aggregaat nogal. Standaard heeft de die sel stuurbekrachtiging, die erg sterk is en dus het stuurgevoel heel wat vager maakt. Ook de SLX-benzineversies hebben die bekrachtiging. We reden tot slot nog een NX 100 coupé, Achterin de driedeurs Sunny voel je je wel wat opgesloten. een automaat-versie. Het is een vierversnellings exem plaar, waarvan de vierde ver snelling met een apart drukk- nopje uitgeschakeld kan wor den. Het ding schakelde op zich soepel. Op de snelweg echter gedroeg de transmissie' zich erg nerveus, bij iets snel heid meerderen sprong hij meteen terug van vier naar drie. Hinderlijk, ook omdat de 1,6 liter motor bij hoog toeren tal lang niet stil is (al kan het zijn dat dit in een andere Sun- ny-carosserie gunstiger uit valt). De sportstoelen van de NX zijn fraai gevormd en ge ven veel steun. Achterin deze coupé is alleen plaats voor kin deren. De bagageruimte is lang niet onaardig, maar wel slordig afgewerkt. Er ligt een dun matje op de vloer, die min of meer vlak is gemaakt door naast het reservewiel een paar schuimplastic blokken te leg gen om dë loze ruimten op te vullen. Verder deden de be proefde Sunny's juist goed af gewerkt en solide (rammelvrij) aan. Het enige wat je er echt FOTO: PR op zou kunnen aanmerken is de beperkte binnenruimte voor deze prijsklasse. Aan de andere kant bieden de uiteen lopende carosserie-modellen wel de mogelijkheid uiterlijk en ruimte-aanbod naar per soonlijke smaak te kiezen. Voor de volledigheid de prij zen van de gereden modellen: vijfdeurs 1.4 LX 26.695 gulden, vierdeurs 2.0 LX diesel 31.895 gulden, 100 NX 1.6 SLX auto maat 34.995 gulden. PETER FOKKER e nieuwste Jeep Wrangler is voor ieder herkenbaar als een afstammeling Sinds Jeep in 1988 samen met Chrysler en Dodge onder de hoede van Chrysler Import Holland is gekomen verdrievou digde de verkoop van de Jeep Wrangier, zo ver meldt het persbericht trots. Of dat nog niet ge noeg is hoopt men de ver kopen nogeens met vijftig procent uit te breiden door de komst van een nieuwe versie. Die ontstond volgens een sim pel recept. Men plantte de vierliter zescilinder uit het an dere model van Jeep (de mo derne Cherokee) over in de klassieke Wrangler, die er tot nu toe alleen was met 2,5 liter viercilinder benzinemotor. Die versie blijft, de motor werd zelfs opgewaardeerd. In plaats van centrale inspuiting krijgt hij injectie bij elke cilin der apart, het vermogen stijgt behoorlijk van 76 kW naar 89 kW/121 pk. Maar dat is nog niets vergeleken bij de nieuwe Wrangler 4.0i, die liefst 131 kW/178 pk op de been brengt. Overigens zijn de vier- en zes- cilinder Wrangiers gelijk, ze kregen nieuwe voorstoelen die een behoorlijk comfort bieden en een iets gewijzigd dash board. Tevens zijn er dezelfde uitvoe ringen (uitsluitend met vijf- bak): Soft Top en Hard Top, luxueuzer Sahara Soft Top en Laredo Hard Top, en dat alles dan zowel op geel als grijs kenteken (dus met of zonder achterbank). Verzacht oer-model Terecht noemt men de Jeep het oer-model van alle huidige terreinwagens de nieuwste Jeep Wrangler is voor ieder herkenbaar als een afstamme ling van de leger-jeep. Ken ners zullen weten dat het merk Jeep voortkwam uit het General Purpose vehicle (Gee- Pee, verbasterd tot Jeep), dat Willys-Overland voor het Amerikaanse leger ontwikkel de ir^ de Tweede Wereldoor 1 log. Van binnen en van buiten is de Jeep Wrangier verfraaid, de basis blijft herkenbaar. Starre assen aan bladveren, om iets te noemen, en een nogal simpel recht achter bankje tussen enorme vier kante wielkasten. Dat ziet er. dus niet echt uitnodigend uit. Ook het dashboard is maar half gemoderniseerd: er zitten nu veel knopjes en metertjes op, maar die zijn wel allemaal erg verspreid geplaatst. Zo komt het antieke effect in meer zaken terug, bijvoorbeeld de kleine ruitewissers, of het totale gebrek aan stroomlij ning (dus veel windgeruis). Ook het vage sturen is type rend, al komt dat niet alleen voor rekening van het ouder wetse concept, de Amerikaans- zware bekrachtiging heeft er ook veel mee te maken. Prestaties Het scheelt uiteraard wel be hoorlijk in het comfort dat de zescilinder niet trilt, weinig geluid maakt en beresterk is. De totale aandrijving is mo dern genoeg. De vijfbak scha kelt makkelijk, zo ook de tus- senbak voor hoog/laag en twee-/vierwiel overbrenging. De voorwielen hebben auto matische vrijloopnaven, dat merk je doordat het verklik kerlampje voor vierwielaan- drijving niet meteen aanfloept na overschakelen bij stilstand (er kan ook rijdend overge schakeld worden). In de ach teras is een sperdifferentieel opgenomen, dus voor terrein- rijden is de Wrangier meer dan uitstekend toegerust. Op de weg is het in zoverre behel pen dat deze Jeep nu niet be paald een stuurwonder is. Op de snelweg rechtuit rijden vraagt voortdurende stuurcor- recties. Er komt dan ook geen enkele neiging op om de volle zescilinder-kracht eens te pro beren: een top van 170 km/h, acceleratie naar 100 km/h in slechts 9,4 seconden. Daar heeft geen enkele modernere terreinwagen ook maar bij be nadering een antwoord op, een dergelijke acceleratie (behalve dan de Jeep Cherokee met diezelfde motor). Naar verhou ding is de Jeep Wrangier no geens goedkoop ook. De meer prijs voor de zescilinder be draagt 3350 gulden (geel ken teken), zeker geen onoverko melijk bedrag. De viercilinder Wrangler is ook al onzuinig, dus dat mag evenmin een pro bleem zijn (vier- en zescilinder hebben een geregelde kataly sator). Naar terreinwagen maatstaven is net geen vijftig mille voor de zescuinder Soft Top (geel kenteken) een voor deelprijsje, de meest luxueuze Hard Top is met 58.795 gulden ook betaalbaar. Op grijs kente ken gaat er nogeens dik twaalf mille van die bedragen af. En dan heb je toch wel een heel markante auto, die bepaald niet zo antiek rijdt als hij eruit ziet. PETER FOKKER (ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 19