Wij hebben onze beste wensen maar rns gelijk omgezet in dadej Winnaar Ouborgpri js ziet filmen vooral als therapie Mozart jaar begin t veelbelovend Bonden blijven hameren op overleg bij Philips in Europees vérband ÜITl-WlU.liBïïa KUNST/RTV Eaidc&Qowuvnt FRANS ZWARTJES WIL NIET DAT IEDEREEN ZIJN FILMS ZIET DEN HAAG Wat de jury van de Ouborgprijs vooral zo weet te waarde ren in het oeuvre van fil mer Frans Zwartjes is de visuele verbeelding, die zo duidelijk zijn wortels heeft in de beeldende kunst. Zwartjes, vorig jaar nog tijdens de Nederland se Filmdagen gelauwerd met een overzicht van zijn werk, krijgt zaterdag de eerste Ouborgprijs, een nieuwe prijs van 10.000 gulden voor een Haagse beeldende kunstenaar. Frans Zwartjes (1927, Alk maar), is vooral bekend ge worden als de maker van films waarin het beeld alles diende te bepalen. Experimen tele films, zonder veel struc tuur, met, zoals de Haagse Post in 1981 schreef „gekwelde ero tiek, beklemmende braakscè- nes en misselijk makende martelingen verfilmd aan de hand van De Sade-achtige sce nario's waarin slijm, sex en stront de boventoon voeren". Maar wel zo verfilmd dat Zwartjes er tal van prijzen mee won in binnen- en bui tenland; met vaak zeer onge bruikelijke camerastandpun ten, soms zwaaiend, hortend en stotend, alsmaar herhalend, met beelden die taboes door braken, en slechts door weini gen werden begrepen. Daaron der vooral jury's, waarvan de leden toch al tot het selecte ge- Zwartjes grondlegger Haagse School Frans Zwartjes, winnaar van de Ouborgprijs, begon pas met filmen na een tamelijk veelzijdige carrière. Student aan de Rietveld Academie, als 18-jarige het jongste orkestlid van het Nederlands Opera Orkest, vioolbouwer, verzorger in een psychiatrisch ziekenhuis, observator in een tehuis voor onaangepaste jongens, en daarna docent op de Academie voor Experimentele Vormgeving in Eindhoven. De eerste films maakte hij eind jaren zestig, met een camera die hij zich had aangeschaft om het ontwerpproces vast te leggen. Daarna volgden nog een kleine veertig korte films, drie speelfilms en een aantal documentaires voor tv. Zwartjes leidde jarenlang de Cineworkshop van de Vrije Aacademie in Den Haag en was daar verantwoordelijk voor de opleiding van een lichting filmers die aangeduid wordt als 'de Haagse School'. Later werd hij directeur van de academie, een functie die hij na een conflict moest neerleggen. Vorig jaar stond het werk van Zwartjes en 'de Haagse School' centraal in een bijprogramma van de tiende Nederlandse Filmdagen. zeischap behoorden dat Zwar tjes' films überhaupt zag. Zwartjes is als filmer bezig als een beeldend kunstenaar, wat hij óók is. „Ik werkte vanuit de vertekening van wat ik filmde. De boodschap van het medium vond ik het interes santst, niet de letterlijke weer gave. Net als het bij mij bij de schilderkunst gaat om de boodschap van de verf, om het schilderkundige, niet om het onderwerp. Ik ging speciale dingen creëren, een situatie, met een bedoeling die later te vertekenen door de impact van het medium", zo zei hij vorig jaar" in een interview over zijn eerste films. Happenings Die eerste films waren in eer ste instantie een gevolg van zo'n ander modieus verschijn sel uit de jaren zestig en ze ventig, de happenings. Zwar tjes had er een hekel aan als er bij openingen van tentoonstel lingen werd gepraat, dus moest er wat gebeuren. Die 'performances' werden door hem op film vastgelegd, tot volle tevredenheid: „Later bleek dat die filmpjes leuker waren dan de hele tentoonstel ling". Die eerste zwart-wit filmpjes, zonder tekst, waar van de eerste meteen in 1968 de prijs won op het Benelux- festival in Den Bosch, duurden nooit meer dan tien minuten. „Het waren pure montage- films van drie, vier minuten, maar met zo'n twaalfhonderd instellingen. Terwijl ze in de meeste bioscoopfilms maar tot zo'n zeshonderd komen". Ze hadden ook weinig met de realiteit te maken, meende hij. „De experimentele, surrealisti sche 'underground'-films uit mijn beginperiode waren al leen maar afleidingen van de realiteit. Maar met elke film begon steeds meer realiteit zichtbaar te worden". Die ontwikkeling ging ook ge paard met een toenemende in tegratie van taal in zijn films. Taal, besefte Zwartjes, behoor de tot die realiteit die steeds meer in zijn films terug te vin den was. Maar het moest na tuurlijk niet te gek worden. Zwartjes, in de Haagse Post: „Ik kijk graag naar films waarin een taal wordt gespro ken die ik liever thuis, bij de kachel, op mijn gemak zou willen doornemen. Maar dan is het ook geen film meer, maar literatuur". En hij hekelt de films waarin het beeld als decor van de taal dienst doet en geen eigen werking heeft, zoals hij toen vond van films van Redford en Truffaut. „Een heleboel films hebben dat...praten, praten, praten... Dan denk ik: jongetje Redford. jongetje Truffaut, ik kan net zo goed een boekie gaan zitten Betekenis In datzelfde interview laakt hij de filmcritici: „Die vragen ook altijd direct naar de bete kenis van je films. Maar in de muziek haalt geen mens het in zijn hoofd om naar de beteke nis te vragen. Een schilderij verklaart zichzelf door het materiaal, de kleur, de licht werking. Maar films schijnen nog steeds geduid en uitgelegd te moeten worden, of geanaly seerd op de snijtafel". Helemaal onbegrijpelijk was dat niet. Met name in de lan gere en dus voor bioscoop ge schikte films van Zwartjes die volgden op zijn 'montage filmpjes' vroeg de filmer om dergelijke reacties. Met als voor velen schokkend hoogte punt een scène in 'Pentimen- to', vertoond op het Filmfesti val in Rotterdam, waarin een Japanse arts een schaar in een vagina steekt. Het irriteerde Zwartjes dat hij reacties kreeg dat hij beter het gezicht van die arts had kunnen laten zien: „Ik wil zelf uitmaken of ik wel of niet kijk. Die hypocrisie maakt me zo kwaad", vertelde hij tien jaar later. 'Pentimento' speelt zich af in een koude, ziekenhuisachtige en marte lende wereld, en was niet zo zeer schokkend door wét het liet zien, maar omdat we niet gewénd zijn het te zien, meen de Zwartjes. „Als iemand in eens zit te piesen/dan ben je de context niet gewend. Men sen kunnen meer incasseren als ze die dingen in werkelijk heid ook niet zien". Het werk van Zwartjes lijkt stevig beïnvloed door zijn eer dere ervaringen als ziekenver zorger in een psychiatrische inrichting en door de stukken van Samuel Beckett. De in richting keert onder meer te rug in 'Pentimento', waarin Zwartjes' zoals hij later zei zijn eigen angsten verbeeldde. Bec kett, door de filmer meerma len aangehaald in interviews, wordt vooral bewonderd om de enorme impact van zijn taal. „Zo'n Molloy bijvoor beeld, over een man die voort durend door zijn broek piest en schijt en er daarom maar het kruis uit heeft gesneden, maar die zijn stropdas wil aan houden om nog iets van trots te hebben. Daar word ik koud van". De strakke taalconstruc ties, vormconstructies van Beckett zijn, maar dan met beelden als taal, terug te vin den in zijn eerste filmpjes. Maar filmen is voor Zwartjes toch vooral een therapie. „Het begaan zijn met je eigen exis tentie, dat is het enige" en „Ik zet mezelf uiteen met de we reld via de media" duiden daarop. „Patiënten die het niet kunnen volhouden zijn inter essant. Of mensen die het on danks alles wel volhouden". Dat die benadering, of de fil mische vertaling daarvan, nauwelijks belangstelling trok heeft Zwartjes, zoals het een echte kunstenaar betaamt, nooit erg geïnteresseerd „Als ik in de Kinkerstraat om me heen kijk kan ik me goed voorstellen dat de mensen die daar lopen geen enkele be hoefte hebben om mijn films te zien", zei hij enigszins cryp tisch in 1990. En: „Het bereik van mijn films interesseert me niet, anders zou ik totaal ande re films maken. Er zijn films van mij, daar mag eigenlijk niet iedereen naar kijken zijn te moeilijk". De uitreiking van de Oul prijs gaat zaterdag samen de opening van de expo 'Hellend licht' in het H Gemeentemuseum. Daar senteert Moniek Toetx evenals Zwartjes' vi en zijn vriend Lodewijl Boer veelvuldig te zien films van Zwartjes, ook publicatie 'Frans Zwi Oeuvre'. Tot en met 23 feb ri worden er iederê zatei middag vanaf 14.00 uur aula van het museum do pend films van Zwartjes toond. De expositie zelf tot 24 februari. KOOS VAN V 'NAVY SEALS' Actie volgens oud carbonnetje LUXOR: 'Navy Seals' met Charlie Sheen, Michael Biehn en Joanna Whally-Kilmer. Regie: Lewis Teague. Lewis Teague's 'Navy seals' is ondanks de aanwezigheid van enkele topacteurs als Charlie Sheen en Joanne Whally-Kil mer (bekend van haar Christi ne Keeler-rol) een flodderige actiefilm volgens een oeroud carbonnetje dat al jarenlang in Hollywood ronddwarrelt. Een kruising tussen een actue ler gemaakte 'Green Berets' en 'Delta Force', over Ameri kaanse specialisten (die even goed zijn ter zee, ter land en in de lucht - vandaar S.E.A.L.) die terroristen opsporen en uitschakelen en gijzelaars be vrijden in het midden-Oosten (Beiroet). Het gemak waarmee dat laatste gebeurt constras- teert pijnlijk met de jarenlange ellende van werkelijke gegij zelden. De jongens van SEAL zijn uiteraard allemaal dolle knapen wie geen zee te hoog gaat of die nu 'missile' of 'Khadaffy' heet en als het er niet slechts zeven maar méér waren geweest had Amerika z'n leger kunnen afschaffen. Concert door het Nieuw Sinfonietla Amsterdam, met medewerking van Jenny Zacharieva (piano) en Machi- ko Takahashi (fluit), onder leiding van Lev Markiz. Werken van Wolf gang Amadous Mozart. Gehoord in de Stadsgehoorzaal in Leiden op 16 1991 zal als het Mozartjaar de geschiedenis ingaan. Zijn sterf jaar, nu twee eeuwen geleden, krijgt overal ter wereld bijzon dere aandacht. Van de bonte stoet concerten die in dit ka der in Leiden te beluisteren zullen zijn, was het zesde con cert uit de Meesterserie van K&O van dit seizoen in ieder geval niet het miriste. Om het inmiddels vermaarde ensemble Nieuw Sinfonietta Amsterdam en een tweetal be roemde solisten te kunnen ho ren, kwamen gisteravond dan ook veel Mozartliefhebbers naar de Stadsgehoorzaal. Het lichtvoetige en tegelijk veer krachtige elan van de strij- kersgroep die de Serenata not- turna in D (K.V.239) inzette, viel duidelijk in goede aarde. De geringe omvang van het gezelschap en de volmaakte beheersing van het ensembles- pel maakten een slanke en buigzame klank mogelijk. De bedachtzame directie van Markiz schiep daarbij een goe de balans tussen het orkest en de stralende virtuositeit van Jenny Zacharieva. Met name in de marcia en het rondo-ada gio had haar bijzondere muzi kaliteit het Jeunehomme-con- cert (in Es, K.V. 271) met zijn uitgesproken karakter, volle dig in zijn greep en leek het lichter en lichter te worden. Machiko Takahashi bleek zich in het fluitconcert in G (K.V.313) niet minder inge leefd te hebben. Klonk het orkest in het ope- ningsdeel, het allegro maesto so, iets te luid, in het andanti no en rondo was het kenmer kende, welhaast bedachtzame evenwicht met de solist weer hersteld. Haar interpretatie was zonder meer indrukwek kend, virtuoos, en met ruime aandacht voor fraaie details waar anders nogal eens luchtig overheen gefloten wordt. Iets minder op hun plaats wa ren evenwel de cadenzen. Drie stuks is wat veel in een cert met drie delen, maai vendien stonden ze qua s! ver van het elegante roa idioom van Mozart af. Dei fonie nr. 29 in A (K.V.20 een werk vol glans en afw ling. De vertolking dooi Amsterdamse musici steld dit opzicht niet teleur. Vi in de hoekdelen werd de s ning regelmatig hoog voerd om des te beter te trasteren met ingehoud passages. Met meer van de lijke concerten zal het oo Leiden een echt "Mozail worden. t TOM STRENG Charlie Sheen, ter land, ter zee en in de lucht tegen terroristen. Joanna Whalley-Kilmer is er De stunts en het actiewerk voor het mooie plaatje, want staan goed op film, maar dat is wat ze als journaliste doet ten ook het enige waar regisseur dienste van het opsporings- Teague ('Jewel of the Nile') werk van een dolgedraaide hier echt in geïnteresseerd- fundamentalist is verder al- lijkt. leen maar goed voor gegniffel. BERT JANSMA EINDHOVEN De bon den die zijn aangesloten bij de Europese Metaalbe werkers Bond EMB blij ven hameren op interna tionaal overleg bij Philips. Terwijl de EMB op aller lei manieren probeert op Europees niveau bij de Eindhovense multinatio nal een voet tussen de deur te -krijgen houdt Phi lips die boot stelselmatig af. „Toch staat de deur bij Philips op een kier", zegt bestuurder N. Broers van de Industriebond FNV be slist. Hij gaat er vanuit dat de werk groep Philips van de EMB „binnen enkele jaren" aan ta fel zit met de Groepsraad van Philips. Nationaal secretaris H. Jorissen van de Centrale der Metaalbewerkers in België en R. Steiert, die bij de Industrie Gewerkschaft Metall in Duits land is belast met de Europese betrekkingen, twijfelen er evenmin aan dat het interna tionale overleg er ooit zal ko men. Maar op de vraag wanneer durven ze geen van beiden een antwoord te geven. De werkgroep Philips van de EMB komt op woensdag 23 ja nuari opnieuw bij elkaar, dit maal in Nederland. Belang rijkste onderwerp van gesprek vormen uiteraard de reorgani satieplannen van Philips-pre sident Timmer die naar het zich laat aanzien geen enkele vestiging onberoerd laten. In Nederland staan volgens de bonden 10.000 van de 56.000 arbeidsplaatsen op de tocht, in Duitsland houdt IG Metall re kening met een verlies van 10 tot 15 procent van de 30.000 arbeidsplaatsen en in België, waar het personeelsbestand de afgelopen vier jaar al met een kwart is verminderd, verdwij nen volgens Jorissen tenmin ste 2000 van de 14.500 arbeids plaatsen. Volgens Philips heeft het geen Zin om met de bonden op Eu ropees niveau te overleggen onder andere omdat de bon den daarvoor geen mandaat hebben. Dat is grote flauwekul zeggen Jorissen en Steiert. „Natuurlijk hebben we dat, zij net indirect, via onze leden. Als Philips zegt dat wij geen mandaat hebben ontkent het concern in feite de democrati sche structuur van de bon den", aldus de Duitse vak bondsman. Bestuurder Broers van de In dustriebond FNV noemt de opstelling van Philips verba zingwekkend. „Terwijl er op nationaal niveau geen enkel probleem is zou er dat ineens op Europees niveau wel zijn. Een wonderlijke stellingname van Philips", meent hij. De pe riodieke bijeenkomsten van de werkgroep Philips van de EMB zijn uitermate zinvol, be toogt hij. „De EMB biedt ons met name een mogelijkheid om onder ling informatie uit te wisselen. Op die manier weten de aan gesloten bonden wat er elders gebeurt, zodat we toch enigs zins in staat zijn een beeld te vormen van de strategie van Philips", aldus Broers. Dat laat naar zijn mening echter on verlet dat het streven erop ge richt blijft om ook internatio naal met Philips te overleggen. Er zijn in de ogen van de vak bondsbestuurders tal van on derwerpen die zich bij uitstek lenen om op dat niveau te worden besproken of, zoals Jo rissen zegt, „om er met Philips over te filosoferen". Als voor beelden noemen zij de strategi sche planning op de langere termijn, de actuele economi sche ontwikkelingen binnen het concern, 4e investerings politiek, zaken als medezeg genschap en dergelijke. En na tuurlijk ook de reorganisaties die het hele concern treffen. Overleg op Europees niveau is ook in het voordeel van de on derneming, zeggen alle vak bondsvertegenwoordigers. „De huidige afwerende houding van Philips heeft tot gevolg dat het onderlinge klimaat vertroebelt. Dat is niet goed, zeker niet in een periode waarin we nu verkeren en het concern in grote problemen verkeert" aldus Steiert. Op de vraag of Philips zelf ei genlijk geen behoefte heeft aan overleg op Europees ni veau wil een woordvoerder van het concern niet ingaan. In het verleden zijn er wel contacten geweest tussen de EMB en Philips. Die waren echter puur informeel van ka rakter en van een formeel vervolg is nooit sprake ge- Het is opmerkelijk, zegt Broers, dat Philips ook wel eens heeft geprobeerd de EMB in te schakelen om een halt toe te roepen aan het dum- pingbeleid van met name de Japanse concurrentie. Bang dat gesprekken op Euro pees niveau een herhaling zul len worden van het landelijk en plaatselijk overleg zijn de bonden niet. Maar Broers vindt dat daar wel voor ge waakt moet worden. Volgens Jorissen zullen op in ternationaal niveau vooral raamafspraken worden ge maakt. „Daarnaast blijft er al tijd behoefte aan overleg op plaatselijk niveau. Daar moet ook ruimte voor zijn. We moeten ons wat dat betreft ge woon laten leiden door ons ge zond verstand". Jorissen verwierf enkele jaren geleden in Eindhoven enige faam toen hij als aanvoerder van enkele honderden veront ruste Belgische Philips-werk- nemers een „mars naar Eind hoven" organiseerde. Daar werd het hoofdkantoor van Consumenten Elektronica, de produktdivisie die destijds on der leiding van Timmer dras tisch werd gereorganiseerd, letterlijk bestormd. „Misschien moeten we vanuit alle betrok ken landen in het kader van de EMB maar weer eens een mars op Eindhoven organise ren", zegt hij nu. Afdwingen Wettelijke mogelijkheden om bij Philips internationaal over leg af te dwingen hebben de bonden niet. Wel zeggen alle bestuurders dat de tijd in hun voordeel werkt. „De Europese Commissie in Brussel heeft or. langs een richtlijn uitgevaar digd waarin staat dat een ver enigd Europa eigenlijk niet goed kan functioneren als de multinationale ondernemingen niet ook op Europees niveau overleggen met hun sociale partners. Maar ja, het is na tuurlijk de vraag hoe lang het duurt voordat die richtlijn in de praktijk wordt omgezet in een wettelijke verplichting", aldus Steiert. Hij wijst er hoopvol op dat de Duitse regering zich eveneens nadrukkelijk heeft uitgespro ken in die richting en dat ook de Nederlandse overheid zich in die zin heeft uitgelaten. „Bovendien zijn er al concerns die het goede voorbeeld geven, zoals het Franse Thomson CSF en Volkswagen in Duitsland" JOOP VAN DALFSEN COR: adviesaanvraag voor reorganisatie slecht onderbouwd EINDHOVEN De adviesaanvraag van Philips over de reorganisaties in het kader van de operatie Centurion is onvoldoende onderbouwd. Dat heeft de Centrale Ondernemingsraad COR in een eerste reactie meegedeeld aan de hoofddirectie van de Nederlandse Philips Bedrijven. De COR heeft duidelijkere motieven gevraagd voor de „aanzienlijke personeelsreduktie in Nederland" en wil ook goed worden geïnformeerd over de gevolgen van de reorganisatie in kwalitatieve zin. De kwaliteit van de bedrijfsonderdelen is vooral van belang met het oog op de derde reorganisatieronde, aldus de COR, waarin alle bedrijfsonderdelen op hun winstgevendheid worden beoordeeld. Vier dagen lang tot f2.875,- voordeel. Van woensdag 16 tot en met zaterdag 19 januari zijn de Citroën dealers nog royaler dan anders. Nu de Citroën AX Image vanaf f 19 500,-* (voordeel f 2.500,-) rijden, op 1 juli 1991 pas betalen. De speciale, rijk aangeklede Citroën BX a Toulouse voor f 25.990,-* met f 2.400,- voordeel De Citroën BX 16 TGI met 16 liter motor, deelbare achterbank en een zeer rijke uitrusting voor f 28.150,-*. Uw voordeel: meer dan f 1.800,-. De Citroën BX TZI met o.a. 1.6 liter motor, centrale portiervergrendeling, electrische ruitbediening en nog veel meer voor f 29.975,-* Uw voordeel: f 2.350,-. Tenslotte de Citroën BX 19 TZI met 1.9 liter motor, brede banden, interieürverlichting met vertraging, stuurbekrachtiging, electrische bediening rech- terbuitenspiegel, electrische ruitbediening, voor f 32.325,-* Uw voordeel: f2.875,-. Er is al een Citroën BX N leverbaar voor f 24.900,-*. Zet ool^ üw beste KV/CIs wensen om in daden. Maar kom snel. Na zaterdag doen de Citroën dealers weer "normaal" De Vier Formidabele Voordeeldagen van 16 t/m 19 januari. aling op basis van de gebruikt Autobedrijf Van der Velde BV, Kennedylaan 118, Leiden. De Jong's Autobedrijf, Van der Mortelstraat 254, Noordwijk. Willem Bakker, Hoofdstraat I33, Sassenheim. De Jong's Autobedrijf, Hoofdstraat 104-106, Valkenburg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 10