Indirect voert Saddam Husayn de eindredactie" Nieuwe directeur Kröller- Müller vil verborgen rijkdommen tonen Nederlandse Opera met 'Benvenuto Cellini' 111e omroepbazen verdienen leer dan twee ton Dodelijk informatief relaas in 'Een kwestie van twee' Gewapende strijd in de Golf wordt televisie-oorlog Dansdag in Dordrecht a RJNST/RTV CeidócSouiutit WOENSDAG 16 JANUARI 1991 PAGINA 15 ]jj2n(l Street blijft J anger in Den Haag )EN HAAG De Broadway- I jusical '42nd Street' blijft lan- L y in Den Haag dan oor- ironkelijk de bedoeling was. e musical zou aanvankelijk Heen worden opgevoerd in et Nederlands Congresge- |1 ouw (van 23 tot en met 28 ja- l uari). Producent Wolfgang ocksch heeft nu in overleg 0et de Nederlandse organisa- besloten de show na 28 ja- iri te verhuizen naar het (anstheater aan het Spui, faar de musical van 7 tot en u net 13 februari te zien is. Het l jat in totaal om acht ^xtra oorstellingen, waaronder een c« ïatinee op 10 februari. Everly Brothers in Congresgebouw DEN HAAG De. Everly Brothers ge ven op. 31 mei in het kader van een kleine Europese toernee een concert in het Congresge bouw in Den Haag. Het succesvolle duo neemt de Ameri kaanse gitaarheld Duane Eddy mee. De voorverkoop voor dit concert be gint op 25 januari op de bekende voorverkoopad res- sen. AMSTERDAM De Nederlandse Opera presenteert op 28 januari in het Amsterdam se Muziektheater de eerste voorstelling van 'Benvenuto Cellini' op muziek van Hector Berlioz. Voor deze produktie is een Brits team naar ons land gehaald dat bestaat uit Tim Albery (regie), Tom Cairns en Antony McDonald (décors en kostuums). Dit drietal heeft al eerder opera's van Berlioz geprodu- Berlioz (1803 - 1869) werd tot het maken van deze komische opera geïnspireerd door de memoires van de 16e-eeuwse Italiaanse beeldhouwer Benvenuto Cellini. De compo nist portretteerde Cellini zoals hij zichzelf zag, als de gedoemde kunstenaar die alles en iedereen trotseert voor de zaak van de kunst, een eenzame pionier, die door zijn tijdgeno ten met vijandig onbegrip bejegend werd, al dus de toelichting bij de voorstelling. De muziek is van een grote ritmische ver scheidenheid en expressiviteit en de orke stratie is kleurrijk. „Het zijn de muzikale equivalenten van de technische virtuositeit en de ideeënrijkdom van de kunstenaar Cel lini, die geldt als de meest vooraanstaande vertegenwoordiger van het Italiaanse manië risme". De première had plaats in 1838 en ging met veel tumult gepaard. Het werk werd al na enkele uitvoeringen van het repertoire geno men. De muziek stelde voor die tijd te hoge technische eisen en het publiek was er niet van gediend dat Berlioz van het kunste naarsdrama een komische opera had ge maakt. De titelrol is een van de zwaarste uit het te norrepertoire en wordt vertolkt door de jon ge Amerikaan David Kuebler. De Britse sop raan Lynne Dawson zingt Teresa. De Neder landse inbreng in de solistenrollen wordt verzorgd door Lieuwe Visser (Bernardino), Pieter van den Berg (Le Pape) en Math Dirks (Pompeo). Het Nederlands Philharmo- nisch Orkest staat onder leiding van Peter Hirsch en het Koor van de Nederlandse Opera onder leiding van Winfried Maczwes- ki. Aan deze produktie verlenen ook dansers (choreografie Frank McConnell), mimespe- lers (mimografie Martin Duncan) en kinde ren van de Amsterdamse Geert Groote School medewerking. Na de première zijn er nog uitvoeringen op 31 januari en 4, 7, 10, 13, 16, 19 en 22 februari. [ON VERLIND WIL MET GOLFCRISIS CONCURREREN MET RTL 4 DEN HAAG Een re gelrechte concurrentie- trijd met RTL 4". Zo ïoemt Ton Verlind, eind- 7J edakteur van KRO's Brandpunt, de samenwer king tussen de publieke omroepen op Nederland 3 bij een eventuele Golf- lorlog. Het talent, het geld dat opge- loest wordt en de ïnfra-struc- uur moet het onderscheid tus- de publieke omroepen en tTL 4 duidelijk maken. RTL leeft bepaalde kwaliteiten, aar dit is bij uitstek een kans m te laten zien dat de publie- omroepen die ook hebben, het op een ander vlak. Wij lebben de mogelijkheden en ooral de bronnen en kunnen lie beter bundelen. Zo voorzie het publiek op de snelst mo- elijke manier van informatie, it is de publieke omroep op n best", aldus Verlind, die sa- len met Hans Emans en Tom lamlag de coördinatie van de ctualiteitenrubrieken ver- oigt in geval van oorlog. Verlind is niet bang dat de omroepen hun identiteit moeten opgeven om gezamen lijk 24 uur per dag het nieuws te leveren. „Nee. dit is geen inlevering van identiteit. De samenwerking gèldt voor de d^* dat de oorlog uitbreekt, en misschien de daaropvolgende vierentwintig uur. Daarna brengt iedere omroep weer zijn eigen actualiteitenpro gramma's. Wat blijft zijn de cameraploegen die door de pu blieke omroepen gezamenlijk zijn uitgezonden en die materi aal aanleveren voor Neder land 3. De omroepen maken uit dat nieuws dan een samen vatting die ze in de verschil lende actualiteitenprogram ma's uitzenden. Ook worden deskundigen uitgenodigd in de studio om een half uurtje over de oorlog te praten. Daarin kan dan die identiteit gelegd Ton Verlind: „Samenwerking in Golfcrisis is voor omroepen In totaal zijn er drie camera ploegen in Israël, die als ze het Golfcrisis doet mensen meer naar tv kijken HILVERSUM De Ameri kaanse nieuwszender CNN trekt steeds meer kijkers. Bij na 300.000 Nederlanders heb ben afgelopen maandag min stens één keer naar CNN ge keken. Een woordvoerder van de dienst kijk- en luisteronder zoek merkt daarbij op dat het bewuste kanaal in slechts een kwart van de huishoudens is te ontvangen. In feite heeft een op de tien Nederlanders in dat gebied naar CNN gekeken. Volgens zijn afdeling blijkt uit onderzoek door AGB Media groei van de belangstelling te- dat CNN de afgelopen zomer kent zich het duidelijkst af bij nog een gemiddeld dagbereik van 50.000 kijkers haalde. Sinds de bezetting van Ku- wayt neemt het aantal mensen dat op een dag wel eens kijkt gestaag toe. Tussen september en november schakelden dage lijks zo'n 100.000 kijkers CNN i. In de loop van deze maand NOS-Laat. Dat programma trok maandagavond 1,2 mil joen kijkers. Dat is goed voor een kijkdichtheid van 9 pro cent. NOS-Laat trekt ook meer kijkers dan het daar aan voorafgaande Journaal en Stu dio Sportjournaal. Het NCRV- actualiteitenprogramma Hier kwam het aantal kijkers voor en Nu was maandag het best het eerst boven de 200.000. Ook Nederlandse zenders trekken meer kijkers met ac tualiteitenprogramma's. De cent. bekeken programma op Ne derland 1. Hier en Nu haalde een kijkdichtheid van 16 pro land uit kunnen, uitzwermen over het Midden-Oosten. In Jordanië, Turkije, Egypte, de Verenigde Staten en aan boord van de Nederlandse vlooteen- heid in de Golf zijn ook ploe gen gestationeerd. Verlind: „Het verschil met de beperkte berichtgeving over bijvoor beeld de oorlog Irak-Iran is onder meer dat er een groot aantal omliggende landen be trokken zijn waarvan je mede werking krijgt met het filmen. Daar moet je je niet op verkij ken, we zijn natuurlijk onder hevig aan de plaatselijke cen suur. En eigenlijk opereren we nu al op de grens van het toe laatbare. Want de beelden die aangeleverd worden, zijn eerst bekeken door een censor. In direct voert Saddam Hussayn dus de eindredactie. Op een gegeven moment was er een uitzending van de BBC vanuit Saoedi-Arabië, waarin telkens op een knopje werd gedrukt als iemand iets onaardigs riep Zo werden de scherpe uitspra ken versneld uitgestraald. Pas op het moment dat het materi aal weer 'veilig' was, werd de beeldband weer op normale snelheid afgedraaid. Overigens zullen we niet klakkeloos elk afschuwelijk beeld dat we bin nen krijgen ook uitzenden. De heersende opvattingen bij het Journaal en de( actualiteiten programma's worden natuur lijk gehandhaafd. En als ik het vergelijk met andere landen is de Nederlandse televisie bui tengewoon terughoudend". PASCAL MESSER IILVERSUM Op de half ïiljoen salaris die Max de v ong eiste om voorzitter van lu Ie NOS te worden, werd in de la mroepwereld geschokt gerea- eerd. Na veel vijven en zessen wam de voormalige algemeen irecteur van de Perscombina- voor 240.000 naar Hilver- am in een poging omroepland at het lijden te verlossen, 'olgens goed ingelichte krin- en heeft De Jong echter, via Uerlei vut- en pensioenrege- ingen, toch het gewenste be- rag gekregen. Het blad voor mroepmedewerkers 'Spreek- uis' ging op onderzoek uit, on- ;r het motto „Wat verdienen voorzitters van de andere mroepverenigingen eigen- i)kr' Het verenigingsblad voor omroepmedewerkers stuitte op een muur van argu menten als „hierover doen we geen mededelingen" en „recht op privacy". Alleen de VPRO deed niet moeilijk over de ver goeding van haar voorzitter. Volgens insiders, en die zijn er natuurlijk genoeg bij 'Spreek buis', verdienen de meesten zo rond de twee ton. Gerrit Braks (KRO) tussen de ƒ220.000,- en ƒ240.000,-; G.C. Wallis de Vries (AVRO) circa ƒ280.000,-; Ton Herstel (NCRV) tussen de ƒ200.000,- en ƒ225.000,-; Joop van der Reijden circa 375.000,- (inclusief allerlei voordelige regelingen); Arie van der Veer (EO) tussen ƒ175.000,- en ƒ200.000,-; Mar cel van Dam (VARA) circa Joop van der Reijden: ...grootverdiener... FOTO: DIJKSTRA 220.000,-. Het salaris van H.J. Minderop (TROS) is een raad- Tot slot de VPRO. Arend-Jan, Heerma van Voss werkt vier dagen in de maand voor deze omroepvereniging. „Omdat zijn werkgever hem vrijstelt voor zijn VPRO-activiteiten, vullen wij zijn salaris aan met ƒ2.080,81 bruto per maand. Heerma van Voss wordt van deze regeling exact 39,41 wij zer", aldus een woordvoerder van de zendgemachtigde. Theater van het Oosten: 'Een Kwes tie van twee' naar 'The Silent Twins' van Marjorie Wallace. Regie en be werking: Matin van Veldhuizen. Choreografie/dramaturgie: Moniek Merkx. Met Joan Nederlof, Maureen Teeuwen, Annemarie Blom, Nanda Leenders. Theater aan de Haven, gisteravond en vanavond, LAK, Lei den op 25 en 26 januari. June en Jennifer Gibbons wa ren me een tweeling! Eeneiig spraken ze samen hun eigen taaltje, schreven alles wat ze deden zorgvuldig op in dag boeken en stonden aan het einde van hun tienerjaren zo dwars op de hun omringende wereld, dat zij slechts via diefstalletjes en brandstichting aandacht konden trekken. Nu zitten ze opgesloten in een psychiatrische inrichting, waar gebeurd! Marjorie Wallace schreef hun geschiedenis op in 'The Silent Twins' en Matin van Veldhui zen las dat boek en de dagboe ken van de Gibbons-zusjes en maakte er het theaterstuk 'Een kwestie van twee' van. Niet twee actrices, maar vier speelsters beelden June en Jennifer uit. Mug met de Gou den Tand-actrices Joan Neder lof en Maureen Teeuwen zijn de spreeksters. Annemarie Blom en Nanda Leenders dan sen de twefeling, een kwartet dat zelden een eenheid vormt. 'Een kwestie van twee' loopt ondanks de acht bewegende benen tamelijk mank. Hoewel veel gegevens uit het leven van June en Jennifer ver werkt zijn in de voorstelling, was dat Matin van Veldhuizen kennelijk nog niet genoeg. De informatie dreunt maar door, hetgeen via de kennelijk noodzakelijk geachte verdub belingen eerst zegt June het, dan Jennifer, maar dan iets anders stoort. Wie de onderdelen zelfstandig beschouwt, ziet de danseressen spiegelbeeldig vertonen wat wordt verteld. Aardig vak werk is dat, zij het in een wei nig inventief idioom. De bewe gingspatronen boeien niét, het harde werk voegt amper iets toe aan de tekst. Datzelfde moet helaas gecon stateerd worden van Maureen Teeuwen en Joan Nederlof. Schitterend acteren sneeuwt onder in het dodelijk informa tieve relaas. Wat anderhalf uur duurt, kan mijns inziens vier maal zo krachtig in pak weg een uur. Is dat even sto- PETER SNEL (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN Als het in de Golf tot vijandelijkheden komt, wordt het een echte tv-oorlog. Of de jonge soldaten een kans zullen krijgen om even te wui ven naar de camera's is echter nog onzeker. Wel staat vast dat vanaf het moment dat de oorlog in de Golf begint, alle tv-kijkers on middellijk tot jn de voorste ge lederen zullen worden ge bracht. Voor de eerste maal in de geschiedenis van de oorlogs voering mogen tv-camera's op rukken met de troepen. Zij zul len de vele gruwelijke aspecten van de strijd in beeld brengen. Maar de grootste gruwels wor den de kijkers onthouden. Dit laatste is niet alleen het werk van de militaire censuur. De omroepen zelf 'onderwer pen hun verslaggevers aan strenge voorschriften. Neem nu de BBC. Die geeft zijn tv-teams gedetailleerde richt lijnen mee waarin de omroep benadrukt dat het zal aanko men op 'sensitieve en voor zichtige verslaggeving', die de strijdkrachten nergens in ge vaar brengt en de gepaste toon aanslaat wanneer het gaat over erg sorpbere dingen. De verslaggevers zullen dus op hun woorden moeten letten, want het is bittere ernst en de kijkers op het thuisfront mo gen niet voor de gek worden gehouden, ontmoedigd of ge prikkeld in averechtse rich ting. Bloedende slachtoffers van de oorlog zullen niet vaak worden getoond, want dergelij ke beelden zijn niet goed voor het moreel van de thuisfron- ters; het zou bovendien duizen den moeders, echtgenoten en verloofden van „onze jongens" in de Golf te veel hartpijn be zorgen. De BBC zal het trou wens maar zelden hebben over de 35.000 „onze jongens" aan het front. Deze omroep geeft de voorkeur aan de benaming „Britse troepen", die volgens zijn directeuren een stuk dui delijker en minder genuan ceerd is. Tijdens de Falkland - oorlog van 1982 was de BBC ook niet erg kien om veel sen timentele stroop te gebruiken in zijn berichtgeving over de vijandelijkheden. De omroep stond toen bloot aan veel kritiek, vooral van de zijde van de regering Thatcher. De toenmalige Britse bewinds vrouw, die het volk in de straat had opgezweept tegen de „Argies" (de Argentijnen, met wie de Britten het op de Fal- klandeilanden aan de stok hadden) was woedend. Zij be schuldigde de BBC van land verraad en verkondigde dat de omroepgebouwen van deze ra dio- en tv-organisatie vol link se extremisten zaten. Thatcher gag de voorkeur aan ijverig ja-knikkende patriotten. Maar toen de Falkland-oorlog voorbij was, kreeg de BBC ge lijk. Op grond van die ervaring heeft deze omroep besloten wat betreft de Britse troepen in de Golf alleen te praten over „onze jongens" wanneer het gaat over zeer persoonlijke aspecten, zoals moed, doorzet tingsvermogen en volharding. Elke overwinning die kan worden toegeschreven aan Britse inspanningen zal wel degelijk een gelegenheid zijn om „onze jongens" een pluim op de hoed te steken. De BBC is niet van plan tijdens de eventuele Golfoorlog een on beperkt gebruik te maken van zogeheten militaire experts die de krijgsverrichtingen toelich ten. Gevreesd wordt dat de uit eenzettingen van dergelijke deskundigen de Irakezen zou den inspireren tot het nemen van maatregelen waaraan de vijand tevoren niet eens zou den hebben gedacht. Defensie heeft de Britse omroepen ook verzocht in radio- en tv-pro- gramma's vooral niet te specu leren over nieuwe militaire scenario's en mogelijke toe komstige operaties, omdat ver onderstellingen van dit soort de vijand allicht zouden hel pen. ITN, nieuwsdienst van de Britse onafhankelijke of com merciële tv, is het wat dat be treft niet helemaal eens met de overheid. Men overweegt zelfs bij regering Major te proteste ren. De Britse omroepen zijn wel bereid vrijwillig hun best te doen om te voorkomen dat in hun nieuwsprogramma's te veel onprettige informatie zou sluipen over het gebruik en de uitwerking van chemische en biologische wapens. Zowel de BBC als ITN en Sky-TV heb ben hun verslaggevers op het hart gedrukt de emoties van hun kijkers zoveel mogelijk te sparen. Er bevinden zich momenteel enkele honderden Britse tv-mensen (niet alleen verslag gevers maar ook technici) in de Golf. Het kost elke omroep 125.000 pond per week om hen daar te houden. Hun vertegen woordigers in het Golfgebied zijn allemaal vrijwilligers. Ook de twee 'seniores'. John Simpson van de BBC en Brent Sadler van ITN, hebben vrij willig getekend om de Golf- -oorlog te verslaan. Simpson en Sadler zitten in Bagdad en zijn van plan daar te blijven, zelfs al dreigt de geallieerde coalitie dat de Iraakse hoofd stad in de as zal worden ge legd. De BBC en ITN zijn zich ten volle bewust van het ge vaar dat Simpson, Sadler en hun technische collega's lopen in Bagdad. Beide doorgewin terde verslaggevers zweren echter dat zij hun post niet zul len verlaten zolang de Irake zen hen dagelijks de kans ge ven om per satelliet opnamen door te spelen naar Londen. DORDRECHT De derde landelijke dansdag vindt maan dag 21 januari plaats in de Schouwburg Kunstmin in Dor drecht. Op het programma staan onder meer de dansgroepen Djaz- zex, Uz, Rotterdamse Dansgroep en Dansproduktie. Doel van de landelijke dansdag is het stimuleren van dansprogram- meurs en -bemiddelaars om meer dansvoorstellingen op te nemen in hun programma's. Ook het in dans geïnteresseerde publiek heeft meer motivatie nodig. Tijdens het lunchpauze programma wordt ingegaan op samenwerkingsmogelijkhe den tussen dansgezelschappen, schouwburgen en provinciale overheden. 1TTERLO „Terugkij- ken en vooruitzien". Dat het motto waaronder de lieuwe directeur van het tröller-Müllermuseum in Ötterlo, drs. E. J. van Straaten (42) zijn beleids kan zal gaan schrijven. pk wil het oude en het nieu- met elkaar in verband irengen. De continuïteit van it museum moet doorgetrok- ten worden door steeds terug e kijken van het heden naar iet verleden", aldus Van itraaten, sinds 1 december in unctie. Hij is de opvolger van t. Oxenaar, die na 27 jaar als directeur met pensioen ging. Van Straaten: „In de zomer 189 werd al bekend dat ik de opvolger van Rudie Oxe naar zou worden. Ik heb mijn verk als hoofd van de afde- presentatie binnenland van de Rijksdienst Beeldende Kunst toen beëindigd en een iaar als freelancer in de kunst wereld gewerkt, betaald door het ministerie van WVC. In die hoedanigheid heb ik ook veel gezworven door de depots van dit museum om mij voor te bereiden op mijn taak als directeur." Er liggen volgens Van Straa ten „verborgen rijkdommen" Króller-Müller. Eén van de xposities die de nieuwe direc teur binnenkort wil organise ren zal dan ook gebaseerd zijn op de eigen collectie van het museum en dan vooral op de stukken die het publiek nog nooit of al heel lang niet ge zien heeft. Architectuur In dat beleid hoort onder meer ook een tentoonstelling over de architectuur, waarvoor het echtpaar Kröller-Müller zich altijd erg geïnteresseerd heeft. Onder meer aan Berlage, Mies van der Rohe en Henry van de Velde gaven zij opdrachten voor ontwerpen die vrijwel al lemaal gerealiseerd zijn. Van deze tentoonstelling - te ver wachten in het voorjaar van 1992 - komt volgens Van Straaten een uitgebreide cata logus uit. Van Straaten heeft veel plan nen voor het museum dat jaar lijks ruim een half miljoen be zoekers ontvangt. „In grote lij nen komen mijn gedachten over het beleid overeen met die van Oxenaar, maar toch wil ik een aantal dingen an ders gaan doen. Zo zal er meer uitleg aan het publiek komen. Tot nu toe heeft het museum geëxposeerd zonder één letter toelichting. In de toekomst zal er op een voor het publiek herkenbare manier uitleg ge geven worden over de collec tie, de koers die het museum vaart en de doelstellingen daarbij. Het museum moet opener worden en toegankelij ker voor niet-deskundig pu bliek". Een belangrijke aanpassing die Van Straaten voor ogen staat is ook de heroverweging van de inrichting van beeldentuin, -park en -bos. De Beeldentuin is wellicht het bekendste on derdeel van het museum. Herplaatst Die herinrichting is volgens Van Straaten nodig om het ka rakter van tuin, park en bos duidelijker uit te laten komen. Een aantal beelden moet her plaatst worden, anderen zullen (tijdelijk) weggehaald worden en er komen nieuwe beelden uit het depot bij. Deze hele operatie vindt in de volgende winter plaats. Tegelijkertijd komt dan de zesde druk van de catalogus sculptuur uit, ter wijl er ook een catalogus ge maakt zal worden voor de be langrijke collectie beeldhouw- tekeningen van het museum. „Tenslotte wordt op catalogus- gebied de schilderijencatalogus up-to-date gemaakt", meldt de nieuwe directeur. Van Straaten: „Ik ben zelf op kunstgebied eigenlijk een om nivoor. Toch heb ik mij de laatste jaren toegelegd op he dendaagse kunst. Ik ben bezig met een dissertatie over Theo van Doesburg, die ik hoop af te maken tijdens mijn direc teurschap. In het aankoopbe leid wil ik ook, met in stand houding wan de bestaande col lectie, een nieuw begin maken met de aankoop van heden daagse kunst. Daar zal ik met veo/e en ijver aan werken, vooral ook omdat mevrouw Kröller-Müller, na aanvanke lijk veel kubisten aangekocht te hebben, uiteindelijk toch koos voor de geïdealiseerde fi guratie. De geometrisch ab- stracten moeten nu aangedikt worden, terwijl de neo-klassie- ken in deze collectie er naar mijn oordeel duidelijker uitge licht dienen te worden". Hedendaags Hoewel het volgens Van Straaten „niet symbolisch ge zien moet worden", passen zijn eerste drie aankoopvoorstellen precies in het kader dat hij schetst voor het Kröller-Mül- lermuseum. Een sculptuur van Peter Struycken en twee kleu renfoto's in lijst van Busta- mante staan momenteel in het museum om aangekocht te worden. „Ons aankoopbudget is in de eerste plaats gereserveerd voor hedendaags werk. We zullen ons bij iedere aankoop moeten laten leiden door beschikbare financieën of door schenkin gen en bijdragen van derden. E.J. van Straaten, de nieuwe directeur van het rijksmuseum Kröller-Müller. Dat maakt aankopen als aan vulling op de bestaande collec tie heel moeilijk, zo niet onmo gelijk gezien de prijzen die op de wereldmarkt gevraagd worden", aldus Van Straaten. Op financieel gebied heeft de nieuwe directeur tenslotte nog een grote wens. Er liggen bouwplannen klaar om de kantoor- en depotruimte van het museum uit te breiden, maar de kwestie van de finan ciering is nog niet helemaal rond. „Dat zal ook afhangen van de snelheid waarmee de Rijksmusea zelfstandig worden en van de manier waarop dat gebeurt". „In elk geval", aldus van Straaten, „bouwen we een res tauratieruimte, want die toe zegging heb ik binnen van WVC: het Kröller-Müllermu- seum krijgt een eigen restau rator. Dat zal de collectie, die zonder meer fantastisch is, ten goede komen, want van een eigen restaurator gaat een pre ventieve werking uit. Er is in dit museum nog veel te doen. •Ik ben hier graag directeur ge worden, want het verband tus sen natuur, architectuur en beeldende kunst spreekt me erg aan. Dat verband steeds duidelijker tonen; daar zal ik me op toeleggen". Woordenlijst Dikke van Dale mag van Hoge Raad op floppy DEN HAAG Wie de woordenlijst van de Dikke Van Dale overzet op floppy disc overtreedt de auteurs wet niet. Zo luidt in het kort de uitspraak van de Hoge Raad, die hiermee een uit spraak van het Amsterdamse gerechtshof over deze zaak heeft vernietigd. De zaak is door de Hoge Raad terugver wezen naar het hof in Den Haag. In 1989 spande de uitgever van het woordenboek, Van Dale Lexicografie bv in Utrecht een kort geding aan tegen R. Romme uit Bosch en Duin die een op een Dik ke Van Dale gebaseerde woordenlijst op floppy disc had gezet. De president van de recht bank in Utrecht en later het gerechtshof in Amsterdam bepaalden dat de trefwoor denlijst auteursrechtelijk zijn beschermd, omdat creatieve arbeid was verricht. De Hoge Raad vernietigde dat vonnis, omdat getwijfeld wordt aan dat creatieve. De Van Dale is op zichzelf niet meer dan een hoeveelheid feitelijke gegevens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 15