Wat kost 't tegenwoordig om uw administratie bij te houden. Nostalgische herinneringen aan het variété Moderne dans op Nederland 3 schrijfblok G O O 7.50 Ir 11.50 4.75 12.75 .3.75 .HEMA De normaalste zaak van de wereld.. Drie keer hetzelfde KUNST CeidócSouoant DINSDAG 15 JANUARI 1991 PAGIN Restauratie Een restaurateur in het Frans Halsmuseum is bezig met haar pre cisiewerk. De komende maanden kan het publiek het restauratie werk van nabij volgen, want het museum heeft éèn van de grote re zalen in gebruik genomen als tijdelijk restauratie-atelier'. Van uit een glazen portaal kunnen de museumbezoekers met eigen ogen kennis nemen van schilderijenrestauraties. foto: anp HILVERSUM De NOS zendt vanaf vrijdag 17 januari op Nederland 3 een vijfdelige serie uit over kleine professio nele dansgezelschappen in Ne derland. Aan Reflex, dansge zelschap van Noord-Neder land, dansgroep Krisztina de Chatel, Djazzex en het Oostne derlandse gezelschap Introdans worden afzonderlijke program ma's gewijd. De NOS wil met de serie aan tonen dat de dans niet eindigt bij Het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater. Hans Hulscher praat met dan sers, artistieke en zakelijke lei ders alsmede choreografen. Daarbij gaat de aandacht uit naar vernieuwende choreogra fieën, eigen stijlontwikkeling en de strijd om het bestaan. In het programma over Reflex wordt de ontwikkeling van tien dansers gevolgd na de komst van artistiek leidster Patrizia Tuerlings. Het tweede programma staat in het teken van het ballet Imperium, een opdracht van het Holland festi val 1990 aan Krisztina de Cha tel. De Haagse dansgroep Djaz zex staat centraal in het derde programma'. Speciale aandacht is er voor Glenn en Marlinda van der Hoff, de leiders van het in 1982 opgerichte gezel schap. De vierde aflevering gaat vooral over de betekenis van een repertoire-gezelschap buiten de Randstad. Introdans heeft in de afgelopen twintig jaar een eigen stijlontwikke ling doorgemaakt. De serie wordt afgesloten met een pro gramma dat een overzicht geeft van tien jaar hedendaag se dans in Vlaanderen. IETS DOEN WAT EEN ANDER NIET KAN Variété. Documentaire. NOS-televi- sie. Nederland 3 om 21.04 uur. Dins- HILVERSUM Variété is niet meer. Nou ja, bijna niet meer. In Nederland zijn de artiesten alleen nog te vinden op feesten en partijen, in het circus en op straat. Het werd dus hoog tijd om deze tak van amusement, die in de pe riode 1920 - 1955 zijn bloeiperiode kende, eens uit te lichten. Netty van Hoorn doet dat op een simpele, maar uiterst doeltreffende manier in de documentaire 'Variété, artiest voor 't leven', die door de NOS wordt uitge zonden. Het is geen film die wordt op gebouwd aan de hand van een historisch overzicht. Het docu ment is grofweg verdeeld in vier episodes: de bloeitijd van het variété, het genre in oor logstijd, de naoorlogse dagen en het verval. Netty van Hoorn praat met een groot aantal artiesten die het alle maal zelf hebben meegemaakt en voorziet de verhalen, waar in op soms weemoedige wijze de liefde voor het vak, de dis cipline, maar ook de ontberin gen en het applaus aan bod komen, van historisch beeld materiaal. Die beelden werden onder meer afgestaan door het Polygoon Journaal en Philips, die een gigantische filmrol op stuurde. Netty: „Het is een enorme speurtocht geworden, ook omdat er vrij weinig over is geschreven. Uiteindelijk hebben we, via de oude arties tenclubs in Amsterdam en Rotterdam, tachtig mensen kunnen opsporen en toen een keuze gemaakt. We zijn afge gaan om de boeiende vertel lers, maar ook op het voor handen zijnde beeldmateriaal en een goede balans uit de verschillende disciplines". Indringend Hoewel de documentaire op indringende wijze een beeld schept van de variété-artiest en zijn beslommeringen, is de vijftig minuten waarin dit ge beurt, eigenlijk te kort. Netty: „Daarom heb ik ook met voor een historisch overzicht geko zen. Het was al moeilijk ge noeg om de verschillende dis ciplines te laten zien. Daarbij had ik bij beukspreekster Car- la, die over haar pop Loeki spreekt als was het haar kind, de neiging er een apart pro gramma van te maken. Zij heeft een heel interessant le ven achter de rug Ik denk er nu over het te dramatiseren en het in een speelfilm-vorm te gieten". Uitgangspunt voor de docu mentaire was de sfeer van het variété te benaderen. Netty slaagt daar moeiteloos in met de verhalen. „De eer die je hebt, dat je iets doet wat een ander niet kan. Dat is variété", Buikspreekster Carla in de bloeiperiode van haar carrière. Haar pop Loeki zit links. zegt de inmiddels 77-jarige Charles Matla, die in de jaren twintig en dertig furore maak te als Charles op de Kogel. „Het moet zo zijn dat je er kip- pevel van krijgt", is de conclu sie van Carla, die met tranen in haar ogen verhaalt over de drie weken dat ze haar pop Charlie kwijt was. „Die pop pen overheersten mijn leven. Als ik optrad, wist ik van te voren niet wat ze gingen ant woorden. Het kwam wel voor dat ik aan orkestleden vroeg wat mijn pop Charlie had ge zegd. Als het leuk was, hield ik het erin". Soldaten Na de oorlog volgde nog een korte bloeiperiode in Indone sië, waar werd opgetreden voor de Nederlandse soldaten, maar al snel verdwenen de va riété-theaters en sloten ook de bioscopen, waar de artiesten het voorprogramma of pauze nummer waren, hun deuren. Wie wilde overleven moest naar het buitenland. Bitter merkt Charles Matla op dat hij zijn kinderen niet groot heeft zien worden. „En de oorzaak ligt in mijn vak". De genadeslag voor het variété werd uiteindelijk uitgedeeld door de televisie. Carla conclu deert: „Ik vond er niks meer aan. De romantiek was ver dwenen". Andere artiesten die in de do cumentaire aan het woord ko men, zijn onder anderen Mary Majoco, die in de oorlog, onder druk van de Duitsers, over- foto: nos schakelde van de Engelse naar de Spaanse taal. tapdanser Frans Muriloff, slangemeisje Mary Matonel (die moest stop pen toen ze in Engeland door haar rug ging), de magische familie van Eddy Schuyer (zijn 'dochter: „Mijn vader, is mijn vader, mijn vriend en mijn baas") en de vrouw met de vele stemmen Jonnie van Zwieten. De documentaire legt een trieste nostalgie bloot en wie kijkt, zal zich waarschijnlijk verwonderd afvragen waarom er voor het variété geen toe komst is. Misschien dat de te levisie, als ze is uitgekeken op al die soaps, deze tak van amu sement nieuw leven kan inbla- HANS PIET Pak met 50 insteekhoezen. Voor 2,4 of 23 ringsband. 12 stuks2.75 50 Stuks Pak met 3 schrijfblokken. 100 vel, kwartoformaat2.90 3 VOOF Ordner A4-breed. In wit, zwart, blauw en brique5,- 3 VOOr Pak met zelfklevende kabinet-envelop- pen. 50 stuks3 50 100 Stuks Ringband. 23 Rings, ruitstructuur, m wit en zwart7.75 2 VOOr Set van 10 tabbladen. Voor 2,4 of 23 ringsband.3.75 2 VOOr De hele week kantoorvoordeel. De administratie bijwerken, daar hoeft u met meer zo tegen op te zien. Want de Hema helpt graag een handje mee. Door deze week een aantal artikelen uit onze ruime collectie kantoorartikelen nog eens extra af te prijzen. Waardoor u meteen al flink op uw administratie kunt besparen Dat werkt wel zo prettig. Perforator. In wit en zwart. door Renè de Coc< Cr in« Het begon geloof ik ooit bi Het Capitool: de gedachte liet aardig zou zijn een praatprogramma te situere j voor het raam. Achter de kiftende en zeurende gesprekspartners kon de kijker dan de buitenwereli zien. In het geval van Het Capitool is dat een parkje het Gooi, waar de wissel in van de seizoenen veelal in teressan tere tele visie oplevert dan de discussie a deze zijde van het vensterg Inmiddels zien we de buitenwereld ook als decoi n het muziekprogramma van Han Reiziger bij de VPRO er (met een serre vol wachtel muzikanten als buffer), en twee nieuwe semi-cultureh g praatmagazines: van Veron en van RTL4. In het eersU 1 zit Tom Egbers te presenteren voor het raam het tweede Jeroen Pauw. Met de show van Egbers ii dinsdag ineens zwaar overbelast met maar liefst twéé mediashows: 'Lopend Vuur' van de NOS en 'Stop Persen' van Veronica, het met Philip Freriks, het am met Tom Egbers. „Ik wil concurreren met Lopend Vuur", zei Egbers bij de aanvang vroom, bezwerem dat zijn aanpak heel andei Vergelijking is natuurlijk onvermijdelijk, en inderda Egbers is anders dan Fren Praat beter, om maar 's w& noemen, en heeft wat mini- die hinderlijke neiging om alsmaar spitsvondig c.q. lei te willen zijn en dan applauszoekend in de cam te kijken. Maar toch: de t\ showtjes bewegen zich beu in het brakke vaarwater de Nederlandse media, en draaien derhalve, als het om onderwerpen en studiogasten, om elkaar he als twee boksers in het bei van de eerste ronde. De komst van deze rubriek (met hoeveel goeie ook bedacht en met hoeve charme ook gepresenteerd een zoveelste bewijs voor gebrek aan visie, aan wil coördineren, aan gewoon gezond verstand, dat het Bestel al tientallen jaren teistert. De NOS immers aangewezen om te doen w anderen niet konden of wi doen; Lopend Vuur was in opzicht een aanvulling op zuilenpakket. Nu blijkt eei van de zuilen ineens ook e Lopend Vuur te kunnen e willen maken. De heren omroepbobo's kunnen zich dan wel twee dagen in conclaaf terugtrekken aan het Noordwijkse strand (op be '«ft - i het organisatieadviesbureau McKinsey) en daaruit glun tevoorschijn komen met ee onderhandelend („in zeldz goede sfeer" werd erbij gezegd) verkregen nieuwe zenderindeling, te vrezen dat de heren alleen een v heel krakend wiel opnieu hebben uitgevonden. Het herverkavelen van dl beschikbare kanalen en ti onder de bestaande zendgemachtigden lost natuurlijk niks op van de heersende malaise op zakt en creatief gebied. Het gat hier om het overgieten va ouwe wijn in andere ouw zakken. In Luxemburg zie concurrentie schaterend to en de adverteerders stellet zich daar handenwrijvend rijen op om met hun boodschap vlak voor, vlak of middenin veel bekeken soapseries of kookshows oj satelliet te gaan. En ondertussen blijven de zuilen zich uitputten om zi elkaar als RTL4 af te troe met alsmaar dezelfde programma 's. Spelletjes (vooral véél spelletjes), set uit binnen- en buitenland, actualiteitenshows, stuk vt stuk gespeend van elke vc van identiteit. Drie netten met hetzelfde hebben we straks, hebben ze in Noordwijk voor ons beslis Terwijl de kijkende consument vooral gebaat met zenderkleuring, die h (m/v) een beredeneerde k biedt. Een pretnet, een ernstnet een cultuurnet, allemaal bespeeld door de NOS - lijkt mij de oplossing, en omroepen moeten dan allemaal worden teruggedrongen tot het vu van parochie-uurtjes op lu tijden, zoals waar nu het Humanistisch Verbond en Islamitische Omroepstichti toe veroordeeld zijn. Trouwens, om met danser Kilian (zondag in Studio Rembrandt tegen Jeroen Pauw) te spreken: waar maken we ons eigenlijk allemaal druk om, nu de wereld danst op de rand de vulkaan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 8