Wij hebben onze beste wensen maar 'ns gelijk omgezet in d1 Amerikaanse top-musical n het Congresgebouw Bonika van den Booren wint prijs De Belofte MUSEMENT VAN DE BOVENSTE PLANK Scorpions houdt deur gesloten Vier dagen lang tot f2.875,- voordeel. Van woensdag 16 tot en met zaterdag 19 januari zijn de Citroën dealers nog royaler dan anders. Nu de Citroën AX Image vanaf f 19.500,-* (voordeel f 2.500,-) rijden, op 1 juli 1991 pas betalen. De speciale, rijk aangeklede Citroën BX a Toulouse voor f 25.990,-* met f 2.400,- voordeel. De Citroën BX 16 TG1 met 1.6 liter motor, deelbare achterbank en een zeer rijke uitrusting voor f 28.150,-*. Uw voordeel: meer dan f 1.800,- De Citroën BX TZ1 met o.a. 1.6 liter motor, centrale portiervergrendeling, electrische ruitbediening en nog veel meer voor f 29.975,-*. Uw voordeel: f 2.350,-. Tenslotte de Citroën BX 19 TZI met 1.9 liter motor, brede banden, interieurverlichting met vertraging, stuurbekrachtiging, electrische bediening rech- terbuitenspiegel, electrische ruitbediening, voor f 32.325,-* Uw voordeel: f2.875,- Er is al een Citroën BX /^iTnAËkl leverbaar voor f 24.900,-*. Zet ook üw beste KwCIM wensen om in daden. Maar kom snel. Na zaterdag doen de Citroën dealers weer "normaal" De Vier Formidabele Voordeeldagen van 16 t/m 19 januari. inclusief alTevcnngskoslen Wijzigingen voorbehouden Ui Autobedrijf Van der Velde BV, Kennedylaan M8, Leiden De Jong's Autobedrijf, Van der Mortelstraat 254, Noordwijk. Willem Bakker, Hoofdstraat I33, Sassenheim De Jong's Autobedrijf, Hoofdstraat 104-106, Valkenburg ceidóesouormit dinsdag 15 januari 1991 pagina 11 een show waarbij de toeschou wer niet de kans krijgt om zich ook maar een moment te vervelen. Niet voor niets was elke voorstelling in het Parijse theater, met 2100 stoelen tot nu toe telkens uitverkocht. Voor Franse begrippen is dat heel bijzonder, daar de Frans man in de regel slechts waar dering kan opbrengen voor producties van eigen bodem. Zeker een producent van een Amerikaanse show moet wel heel wat in huis hebben wil hij in het chauvinistische Frank rijk de handen op elkaar krij gen. Film '42nd Street' is een echte ou derwetse musical. De enige pretentie van de artiesten is het publiek te amuseren. Dat is historisch te verklaren. De show dateert uit de jaren der tig. Amerika zat na de beurs krach van 1929 midden in de economische crisis toen de le gendarische Hollywoodse film producent Darryl F. Zanuck de opdracht gaf een zogeheten backstage-musical te maken voor de film. Hij deed dit in een tijd waarin dit genre al weer over zijn hoogtepunt heen was. Al Dubin schreef de liedjes, Harry Warren de mu ziek, Lloyd Bacon regisseerde en de geniale Busby Berkely verzorgde de choreografie. De verfilmde musical met in de hoofdrollen Ginger Rogers, Ruby Keeler, Warner Baxter en Ginger Rogers, met de late re tophits 'Shadow Walz', 'Ge tting Out of Town', met het nu overbekende deuntje 'Lullaby of Broadway' en de titelsong '42nd Street', werd een ecla tant succes. De musical bood het publiek de gelegenheid om een paar uur de ellende van alle dag te vergeten. En dat sloeg aan. Het verhaal, dat zich eveneens afspeelt in de jaren dertig, is Dansen op reusachtige munten in '42nd Street'. heel simpel. Peggy Sawyer (in de theaterversie voortreffelijk gespeeld door Cathy Wydner) droomt ervan een beroemde musical-ster te worden. Zij doet auditie als 'koormeisje' voor de nieuwe productie Pretty Lady'. Door een mis stap van Peggy breekt de ou dere ster van de show Dorothy Brock (nu een glansrol van Eljzabeth Allen) haar enkel. Het gevolg hiervan is dat de show niet kan doorgaan. De producent Julian Marsh (nu met verve vertolkt door Mi chael Dantuono) is ten einde raad en ontslaat Peggy. De overige leden van het gezel schap weten hem er echter uiteindelijk van te overtuigen dat uitgerekend alleen Peggy de show kan redden. Marsh besluit haar terug te halen. Hij arriveert nog net op tijd op het station, waar Peggy op haar trein naar huis staat te wach ten. Met het lied 'Lullaby of Broadway' weet hij haar over te halen terug te gaan naar het theater. Peggy moet in 48 uur tijd de rol van Dorothy instu deren. Dat lukt haar en de show wordt een groot succes. Een nieuwe ster is geboren. 'Pretty Lady 'is feitelijk een show in de show, compleet met dans en zang. En dit ver sterkt weer het showelement v.an '42nd Street'. Hoofdrolspe ler Michael Dantuono vindt zelf dat het in de musical vooral gaat om de dansnum- mers. „Het zijn stuk voor stuk topnummers, die je zo in elke andere show kunt gebruiken. Daarom is die simpele ver haallijn van zo'n groot belang. Was het ingewikkelder dan zou je meer scènes nodig heb ben om het verhaal uit te leg gen. En daar gaat het in deze show nou juist niet om". Doodsbericht Producer David Merrick, be kend van musicals als 'Hello Dolly', 'Gipsy' en 'Promises, Promises' bracht in 1980 '42nd Street' als theaterversie uit op Broadway. Merrick aarzelde aanvankelijk omdat hij zich voor zeer grote financiële risi co's zag geplaatst. Maar hij liet zich door de geniale regisseur/ choreograaf Gower Champion overtuigen dat hij met dezelf de musical uit de jaren dertig, Broadway, waar hij al geruime tijd niet meer van zich had la ten horen, kon heroveren. Maar al vanaf het begin van de repetities onstaan er proble men. Niet in de laatste plaats doordat Champion een relatie begint met de toenmalige hoofdrolspeelster Wanda Ri- chert. Intussen holt zijn gezondheidstoestand achteruit, waardoor repetities moeten vervallen. Dit wordt echter angstvallig geheim gehouden. Merrick gaat zelfs zover dat hij zijn mensen wanneer op de middag voor de première Champion overlijdt, verbiedt om dit naar buiten te brengen. Want de 'show must go on'. Als echter na de met staande ovaties ontvangen première het doodsbericht bekend wordt gemaakt, ontstaat er een enorme opschudding. Kranten betichten Merrick van een pu bliciteitsstunt. Maar het succes kan niet meer stuk. Reeds een jaar later wordt de productie bekroond met de Tony Award. De show blijft tot januari 1989 op Broadway. Japan Dantuono rept over onenig heid tussen theater-directeu ren, anders zou de show nog op Broadway hebben gestaan. Samen met Elizabeth Allen FOTO'S: PR ging hij ook met de musical op tournee door Amerika en zes weken naar Japan. Elizabeth Allen herinnert zich de voor stellingen in Tokio nog als de dag van gisteren. „We dachten dat de Japanners ons haatten. We kregen tijdens de voorstel ling geen enkele reactie. Pas toen het doek viel explodeerde het publiek in een oorverdo vend geroep, dat minuten lang aanhield. Ze schreeuwden nog toen wij al hoog en droog in de bus zaten. We hoorden achter af dat het voor Japanners on beleefd is om tijdens een voor stelling te reageren. Zelfs een klein lachje is niet toegestaan". Bocksch haalde de complete Amerikaanse cast voor een uitgebreid tournee naar Euro pa, een tournee dat in juni vo rig jaar begon in Wenen. De musical zorgde maandenlang voor uitverkochte zalen in de Oostenrijkse hoofdstad. Parijs volgde het Oostenrijkse voor beeld. De show zal ongetwij feld ook in Den Haag aan slaan. al moeten er wel hoge toegangsprijzen worden be taald variërend van 40 tot 95 gulden. Maar je krijgt dan wel een topshow voorgeschoteld. GÉ ANSEMS auritshuis ont eigen ilVectie 1ENHAAG Het Maurits- huiiinDen Haag stelt vanaf 5 feari weer de eigen collec- lentoon. Deze collectie be- il uit doeken van onder an- re Rembrandt, Vermeer en lier. Vanaf mei wordt deze ectie tijdelijk verruild voor serie miniatuurportretten stadhouderlijke en konink- verzamelingen, afkomstig de collecties van het Ko- dijk Huisarchief, het smuseum en het Maurits- Dit naar aanleiding van verschijning van de grote inschappelijke catalogus de koninklijke collectie, de expositie verschijnt een rekkelijk album met 50 irafbeeldingen. DEN HAAG De 18-jarige violiste Bonika van den Boor en heeft gisteren de AVRO- cultuurprijs De Belofte gewon nen. Minister D'Ancona van WVC overhandigde haar de prijs, een geldbedrag van 25.000 gulden en een replica van een gelijknamig beeld van Kees Verkade, tijdens een rechtstreekse tv-uitzending vanuit het Congresgebouw in Den Haag. Dè jonge violiste werd geko- ""1 uit vijf genomineerde kan didaten. De jury verkoos haar boven cabaretier Job Schu ring, jazz-gitarist Martijn van Iterson, danseres Elke Sche pers en musical-zangeres Kiki Heessels. Volgens de jury wist de winnares zich met haar uit muntende techniek bijzonder te onderscheiden. Bonika van den Booren begon haar vioolstudie op zesjarige leeftijd. Sinds haar dertiende studeert zij aan het Sweelinc- kconservatorium in Amster dam. In 1989 was zij de jongste deelneemster aan het Oscar Backconcours. Zij speelde met het Nederlands Strijkorkest, het Nationaal Jeugdorkest en het Concertgebouw Kameror kest. Voor dit jaar staan con certen in Hongarije en Neder land op het programma met het Budapest Symphony Or chestra. De prijs wordt jaarlijks door het AVRO-bestuur uitgereikt en is bedoeld om jonge veelbe lovende kunstenaars in staat te stellen zich verder te ontplooi en in hun vak. nroepen rken samen op d. 3 in geval n oorlog ■VERSUM De Ne- andse omroepen gaan jeval van een Golfoor- samen uitzenden op Ierland 3. De operaties door de netten afzon- lijk waren opgezet, zijn rtoe samengevoegd. de oorlog uitbreekt zal er 'ederland 3 zeker de eerste 1 dagen continu berichtge- zijn van zeven uur 's och- s tot twaalf uur 's avonds, htuitzendingen behoren tot fnogelijkheden. Op de an- P netten vatten de actuali- fenprogramma's in normale ptijd de berichtgeving van derde net samen. F de gezamenlijke bericht- p)g zal één redactie wor- pnengesteld waaraan alle deelnemen. De re- die zich al in I Midden-Oosten bevinden verslagen voor het ge- programma. Eind week hebben de geza- omroepen ploegen in [di-Arabie, Jordanië, Is- [Egypte, Turkije, de Vere- P Staten en aan boord van Nederlandse vlooteenheid P Golf. De eigen beelden linnen- en buitenland wor- aangevuld met beelden Et buitenlandse bronnen kbaar komen. Daarnaast er regelmatig studioge- pken. Het verloop van de (tuele strijd zal worden be- aan de hand een maquette. Het pro- over de Golfoorlog op elk heel uur een Paalbulletin van tien mi rt' Op de halve uren het Journaal een sa- van het nieuws v'jf minuten. jway-musical '42nd Street'. Ge in Parijs. Dagelijks voorstellin- 1 Nederlands Congresgebouw 3 lot en met 28 januari. IJS De Duitse pro- ent Wolfgang Bocksch oot pas op het aller- ste moment zijn adway-musical '42nd :et' naar Den Haag te n. De top-show draait Is november met ecla- succes in het Parijse atre du Chatelet. ksch kan hier echter blijven, het theater el ruimte maken voor ere producties. Omdat liet direct een alterna tief voor handen is in de Franse hoofdstad, trekt hij tijdelijk in het Nederlands Congresgebouw. Bocksch heeft aanvankelijk nog overwogen zijn Ameri kaanse artiesten voor een kor te vakantie naar de Verenigde Staten te sturen. Maar dat kon Bruin niet trekken. En een kort werkloos verblijf in Parijs zou eveneens teveel in de pa pieren lopen. Hij heeft er nog even aan gedacht om naar München te gaan. Toen bleek dat dat niet mogelijk was, viel zijn blik op de Residentie. Hij verwacht hier geen kassucces, maar denkt wel quitte te kun nen spelen. Voor het Nederlands publiek betekent zijn besluit dat het in eigen land een top-musical uit Broadway kan zien, waar geen Europese artiest aan te pas komt. '42nd Street' laat in alle opzichten zien waartoe de goed geoliede theatermachine van Broadway in staat is. Het is een musical pur sang met vrijwel uitsluitend hoogtepun ten op het gebied van tapdans en dans. Maar ook de zang- en acteerprestaties zijn zeer ver dienstelijk. De show laat zich het beste omschrijven als een muzikaal-theatraal vuurwerk, waarin vrijwel alle beproefde ingrediënten voor een succes volle musical in een bijna dui zelingwekkend hoog tempo aan het publiek worden voor geschoteld. Mede door de vele verrassende en snelle decor wisselingen met overigens schitterende decors is het beth Allen in de rol van Dorothy Brock. Met een wijds armgebaar toont minister Hedy d'Ancóna de winnares van 'De Belofte', de negentien jarige violiste Borika van den Booren. FOTO: ANP Concert The Scorpions met Klaus Meine (zang), Rudolf Schenker (gi taar), Matthias Jabs (gitaar), Francis Buchholz (bas) en Herman Rarebell (drums). Ahoy', Rotterdam. Gister- Zoveel talent en zo weinig op winding. Het is de trieste con clusie na het eerste concert dit jaar in het Rotterdamse Ahoy'. De Duitse groep The Scorpions had de eer de deuren wagen wijd open te gooien, maar het iets meer dan zevenduizend man tellende publiek mocht zelfs niet door het sleutelgat naar binnen kijken. De sleutel, die de hoes van de laatste elpee 'Crazy World' siert, zat onwrikbaar in het slot gestoken, waardoor het sleutelgat (dat het podium sier de) gesloten bleef. In het een uur en veertig minuten duren de concert moest het publiek zich dan ook behoorlijk behel pen. Uiteindelijk maakte ze er zelf maar een feest van door massaal "mee te zingen. Even leefde ook de groep op, maar kon toen met zijn rauwe gi taarklanken het gemis aan in spiratie niet meer goed maken. Eigenlijk ging The Scorpions vanaf de eerste minuut de mist in. Het was alsof de vrieskou buiten een verstijvende wer king had op het bottenstelsel van de musici. Ze stonden er als houten-klazen bij, terwijl ze zoveel talent in huis heb ben. Dat kwam ook af en toe wel aan de oppervlakte drij ven, maar nooit op dusdanige wijze dat er iets moois uit kon groeien, zoals we eigenlijk van de groep zijn gewend. Het duurde vijftig minuten voor dat de stem van Klaus Meine op temperatuur was. In die pe riode geen aanmerkingen op de samenzang, maar daar heb je dan niks aan. Ook het gi taarspel was lange tijd bene- denmaats en dat is extra pijn lijk als je over twee stergitaris ten beschikt. Rudolf Schenker noch Matthias Jabs handelden in subtiliteiten. Het enige wat het tweetal op zijn instrumen ten voortbracht, was rauwe kracht. Natuurlijk is de grote boosdoe ner van dit alles de zwakke composities die 'Crazy World' sieren. Alleen de akoestische ballade 'Wind Of Change' was een verademing en bassist Francis Buchholz verdient een pluim voor zijn solo-uitstapje in het te veel uitgerekte 'Cra zy World'. Dat nummer werd leuk toen Francis zich ermee ging bemoeien en er een twee- sprak tussen zijn basgitaar en de zang van het publiek ont stond. Het oude werk vormde een klein lichtpuntje in dit onbe vlogen Scorpions-concert. Maar een redder was het niet. Daarvoor was het peil te on- Scorpiaans laag. En wie een maal met een valse noot be gint, kan maar beter gelijk voor de kleedkamer kiezen. HANS PIËT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 11