Veel belangstelling gebedsdiensten
Geluk hebben maakt nog niet gelukkig
brieven van lezer
kerk
wereld
Kerken Verenigde Staten wijzen Golfoorlog af
CeicLe Soman
£cldóc0oma/nt
GEESTELIJK LEYEN/OPINIE
CeidóeSootont
MAANDAG 14 JANUARI 1991 PAG
Zusters weren deken uit bejaardenhuis
MEERSSEN Tussen de deken van het Zuidlimburgse
Meerssen. L. Kirkels (58), en de zusters plus een aantal bewo
ners van het bejaardentehuis Beukeloord is een conflict ont
staan over een liturgische vernieuwing, die volgens de deken
niet is toegestaan. Het conflict is zo hoog opgelopen, dat de zus
ters geen prijs meer stellen op bezoek van Kirkels aan het be
jaardenoord. De meeste bewoners delen dit standpunt en wil
den zelfs een handtekeningenactie houden om de deken voort
aan de toegang tot het bejaardencentrum te ontzeggen. Voor
die actie hebben de zusters evenwel een stokje gestóken. Aan
leiding tot het geschil was dat de aanwezigen tijdens de eucha
ristieviering luidop het slot van het tafelgebed meebaden. Het
ging daarbij om de woorden „Door Hem, met Hem en in Hem
zij Uw naam geprezen Heer".
De reactie van de deken, dat „die nonnen daar toestemming
voor hadden moeten vragen en niet zomaar achter mijn rug
om hun gang hadden mogen gaan", is slecht gevallen. De zus
ters voelden zich beledigd. De overste draaide de microfoon
dicht en Kirkels verliet met veel stampij de kapel onder grote
hilariteit van de aanwezigen. Een priester die normaliter voor
gaat in de eucharistievieringen in het bejaardenhuis, heeft
nooit bezwaar gemaakt tegen het luidop meebidden van het
slot van het tafelgebed. Deken Kirkels wenst geen commentaar
op het conflict te geven.
Wel merkt hij op dat de tekst van de
gehele tafelgebed alleen door de priester-voorganger mag wor
den uitgesproken. „In de wilde na-conciliaire jaren is in Neder
land door vernieuwers het gebruik ingevoerd om het slotgebed
door alle aanwezigen luidop mee te laten bidden maar strikt
genomen is dit niet toegestaan", aldus Kirkels.
Als je iets kwijt wilt,
leen het dan aan een
goede vriend.
MEER KERKGANGERS DAN OP 'GEWONE' ZONDAG
DEN HAAG/LEIDEN
Op talrijke plaatsen in de
Haagse en Leidse regio
zijn het afgelopen week
einde druk bezochte ge
bedsbijeenkomsten ge
houden in verband met
de oorlogsdreiging in de
Golf. In sommige kerken
was de belangstelling
voor de normale kerk
diensten groter dan op
een 'gewone' zondag, zo is
de stellige indruk van di
verse kosters en pastores
in; de Leidse Vredeskerk
bijvoorbeeld was 'uitpui
lend vol'.
Vandaag en morgen wor
den overal in het land
nog speciale diensten ge
houden, veelal in oecu
menisch verband. Verte
genwoordigers van de
Leidse Raad van Kerken
praten vanavond met het
bestuur van de Marok
kaanse Moskee in Leiden
over een eventueel geza
menlijk initiatief in ver
band met de Golfcrisis,
schap.
..Veel mensen hebben de
dienst als heel positief erva
ren. Er was aan de ene kant
de ervaring dat de zorgen die
ieder individueel heeft, door
zeer velen wordt gedeeld en
die ervaring is positief. Aan
de andere kant is de massale
opkomst een teken hoe ern
stig de situatie wordt erva
ren". Zo geeft ds. J. Chr. Don-
ner van de hervormd/gere
formeerde wijk rondom de
Licht-der Wereldkerk in Rijs
wijk de gevoelens van men
sen die gisteravond de oecu
menische (r.-k., n.h. en gere
formeerd) gebedsdienst be
zochten in de Licht-der We-
BESTUUR TREEDT AF
Evangelische
Hogeschool in
toekomst
democratischer
AMERSFOORT Democra
tie doet zijn intrede op de
Evangelische Hogeschool
(EH) in Amersfoort, het con
flict is beëindigd. Het bestuur
is afgetreden, de aangezegde
ontslagen van drie directeu
ren en een docent zijn opge
heven.
De EH zal volgend schooljaar
verder gaan op democratische
grondslag. De zeggenschap
over het beleid wordt in een
democratische structuur vast
gelegd. Dat gebeurt op voor
stel van H. Beens (68), de
nieuwe bestuurllijke leider
van de EH. Beens is directeur
van een investeringsmaat
schappij in Zeist en zegt te
zijn opgestaan uit de 'meele
vende achterban' van de
school.
De EH raakte in een diepe
crisis, die de afgelopen week
een hoogtepunt bereikte.
Aanleiding was een theolo
gisch conflict over de grond
slag van de school. Naar nu
blijkt, is vooral de bestuurlij
ke organisatie van de oplei
ding debet geweest aan de ru
zie.
Vrijwel alle directieleden, een
groep docenten, de meeste
studenten en veel donateurs
en andere mensen uit de ach
terban van de school eisten
dat het het bestuur zijn func
tie neerlegde. Het bestuur
werd 'wanbeleid, wanbeheer
en woordbreuk' verweten. De
crisis bereikte vorig weekein
de zijn hoogtepunt toen drie
van de vier directeuren en
een docent werden geschorst.
De strijdende partijen hebben
het voorstel van Beens zater
dag geaccepteerd. Oud-be
stuursvoorzitter C. Roos en
voormalig voorzitter van de
Raad van Toezicht en advies
R. Seldenrijk, functioneren
tijdelijk naast Beens als be
stuur. Beens heeft tot taak
binnen enkele weken een za-
kenbestuur ad-interim samen
te stellen. Dat zakenbestuur
moet het bestuurlijke systeem
reorganiseren en een beleids
plan opstellen dat past bij de
financiële middelen van de
school.
„Op de EH moet een demo
cratische structuur komen;
alle macht zat bij een kleine
groep: het bestuur. De Raad
van toezicht en advies moet
bevoegdheden krijgen.
w
In de Elandstraatkerk in Den Haag werd zaterdagmiddag een vredesgebed ge
houden onder leiding van vrijwilligers. Ruim tweehonderd aanwezigen namen
aan de dienst deel. foto: peter van mulken Twee deelnemers aan de gebedsdienst in Amsterdam
foto: anp
reldkerk. De dienst werd zeer
druk bezocht; de kerk was op
enkele stoelen na bezet. An
dere (oecumenische) avond
diensten worden veel minder
bezocht.
De moeite om in concrete ter
men voor de Golfcrisis te bid
den waarover de Amsterdam
se hervormde predikant dr.
A.A. Spijkerboer in onze
krant van afgelopen vrijdag
aan het woord kwam, wordt
gedeeld door onder anderen
deken J. Kwaaitaal van Den
Haag. „Ik deel de zorg dat wij
mensen altijd geneigd zijn te
concreet te worden. En we
kunnen 't maar wat moeilijk
laten om in ons gebed de be
schuldigende vinger uit te ste
ken naar de imperialistische
Verenigde Staten of naar de
onbetrouwbare oliesjeiks"
„Je kunt inderdaad heel ge
makkelijk in problemen ko
men en ds. Spijkerboer heeft
wat dat betreft het moeilijkste
nog niet eens genoemd: dat is
wanneer God door beide par
tijen in een conflict wordt
aangeroepen. God laat zich de
handen niet binden, dat
moeten we ons steeds goed
bewust zijn.
Aan de andere kant en
daarin ben ik het ook eens
met ds. Spijkerboer mogen
we juist ook heel concreet
zijn, namelijk over het feit dat
we niet meer weten hoe het
moet. We bidden immers juist
omdat het niet meer weten?
Die nood mogen we heel con
creet uitspreken. In de bijbel
staan heel wat voorbeelden
van juist zulke gebeden. Denk
maar aan allerlei psalmen, bij
voorbeeld psalm 118", aldus
deken Kwaaitaal.
De Haagse (orthodoxe) rab
bijn Pinchas Meijers wil ook
waarschuwen voor het aan
dragen van oplossingen in een
gebed- „Wij hoeven God niet
aanwijzingen te geven hoe Hij
moet handelen, we moeten
ons maar niet met oplossingen
bezighouden".
Amsterdam
In Amsterdam hebben ruim
600 mensen zondagmiddag
deelgenomen aan de landelij
ke gebedsdienst „Golf van
Vrede" in de Amsterdamse
Mozes en Aaronkerk. De
dienst, georganiseerd door on
der meer de Raad van Ker
ken in Nederland, werd ge
leid door christelijke, joodse
en islamitische voorgangers.
Iedereen voelt zich machte
loos, zei dr D.C. Mulder,
voorzitter van de Raad van
Kerken. „Anderen beschik
ken over ons lot." Meer dan
ooit is er daarom nu de be
hoefte om als joden, christe
nen en moslims samen te bid
den en te waken. „Wij zijn
immers allemaal kinderen
van God."
Een van de ernstigste gevol
gen van de Golfcrisis zou zijn
dat joden, moslims en christe
nen tegenover elkaar komen
te staan, aldus Mulder. „En
dat opnieuw zoals zo vaak
godsdienst olie wordt op
het vuur van de conflicten".
Volgens Jan Ruijter, coördi
nator van het Mozeshuis in
Amsterdam, moeten joden,
christenen en moslims overal
ter wereld hun geloof mobili
seren om de dreigende ver
nietiging af te wenden. Als er
een Golfoorlog uitbreekt,
„dan verzengen niet alleen de
mensen en de velden, maar
worden ook eeuwen cultuur
geslachtofferd en wordt de
beginnende dialoog tussen
aanhangers van verschillende
godsdiensten lamgeslagen".
„Is bidden op dit moment niet
een beetje laf?", zo vroeg Si-
nie Strikwerda, oud-voorzit
ter van het Komitee Kruisra
ketten Nee. „Wij hebben er
zelf een puinhoop van ge
maakt en willen nu God ge
bruiken om onze gaten van
onmacht te vullen". Toch ver
wachtte zij dat het „stamelend
gebed" van alle gelovigen
bergen zal verzetten.
De vredeskring Rotterdam
heeft de Nederlanders opge
roepen tot en met maandag
nacht een kaars voor het
raam te laten branden uit
protest tegen een mogelijke
oorlog in de Perzische Golf.
Volgens industriepastor F.
Keesen wil de vredeskring
duidelijk maken dat het ver
zet tegen het gebruik van mi
litaire middelen veel groter is
dan uit de deelname aan de
monstraties en andere acties
blijkt. „Niet iedereen wil aan
zoiets meedoen. Ik ken men
sen die heel gemotiveerd te
gen gebruik van militaire
middelen zijn, maar er niet
over denken mee te lopen in
een demonstratie", aldus Kee-
PAUS PLEIT VOOR CONFERENTIE OVER MIDDEN- OOSTEN
WASHINGTON De ker
ken in de Verenigde Staten
hebben de afgelopen dagen
tevergeefs de Congresleden
proberen over te halen presi
dent George Bush geen toe
stemming te geven om Irak
eventueel de oorlog te verkla
ren.
Talrijke godsdienstige leiders
zetten afgelopen weekeinde
de Congresleden schriftelijk
en telefonisch onder druk Nu
zowel de Senaat als het Huis
van Afgevaardigden in meer
derheid met gebruik van ge
weld in het Golfgebied heeft
ingestemd, zullen de kerken
op andere manieren van zich
laten horen. Want er waait
een pacifistische geest door de
kerken.
De grote protestantse kerken,
waarbij ongeveer 80 miljoen
Amerikanen zijn aangesloten,
hebben de bezetting van Ku-
wayt door Irak veroordeeld
en het handelsembargo van
de Verenigde Naties goedge
keurd. Zij voelen echter niets
voor een oorlog. De Raad van
Kerken, waarin meer dan
dertig protestantse en ortho
doxe kerken zijn vertegen
woordigd, heeft de terugtrek
king van de meeste militairen
uit Saudi-Arabië geëist. De
overige troepen zouden onder
bevel van de VN moeten wor
den gebracht. Christenen
moeten zich tegen de „onlogi
sche logica van het militaris
me en de oorlog" verzetten,
liet de raad in een verklaring
weten.
In de protestantse kerken was
in de jaren na de Eerste We
reldoorlog het pacifisme wijd
verspreid. Maar tijdens de
Tweede Wereldoorlog en
daarnanam de aanhang ervan
sterk af. In het begin van de
jaren zestig stonden ook vele
kerkelijke leiders achter de
oorlog in Vietnam tegen het
„goddeloze communisme".
De Rooms-Katholieke Kerk
heeft een voorzichtiger stand
punt ingenomen. De bisschop
pen wijzen een oorlog tegen
Irak niet onder alle omstan
digheden af, maar zij hebben
de regering wel opgeroepen
rekening te houden met
„ethische gezichtspunten". De
regering moet volgens de bis
schoppen onder meer nagaan,
of haar doelstellingen alleen
met militaire middelen kun
nen worden bereikt en of alle
geweldloze middelen zijn uit
geput
De bisschoppen hadden de ge
lovigen gevraagd zondag te
bidden dat het Midden-Oos
ten wordt bevrijd van de.
„verschrikkelijke dreiging
van de oorlog".
Sommige katholieke organisa
ties en bisschoppen nemen
een radicaler standpunt in. De
vredesbeweging Pax Christi
heeft zich onomwonden tegen
een oorlog gekeerd en bis
schop Walter Sullivan van
Richmond in de staat Virginia
heeft de katholieken opgeroe
pen tot lijdelijk verzet.
De grote protestantse kerken
houden maandagavond een
gebedswake in de kathedraal
van Washington. De deelne
mers lopen vervolgens van de
kathedraal naar het Witte
Huis en verspreiden zich dan
over de kerken in de stad om
daar heel de nacht voor vrede
te bidden.
Paus
Paus Johannes Paulus II
heeft gisteren tijdens zijn we
kelijkse toespraak tot de gelo
vigen een concreet vredes
voorstel gedaan. Als Saddam
Husayn eert „daad van vrede"
stelt door zich vrijwillig terug
te trekken uit Koeweit, dan
moet de door hem geëiste in
ternationale conferentie over
het Midden-Oosten eveneens
doorgang vinden, aldus de
paus die sprak voor een bom
vol Sint Pieterplein waar de
Italiaanse bisschoppen een
biddag voor de vrede hadden
Zaterdag had hij zich al indi
rect bereid verklaarde om de
door Saddam Husayn geïntro
duceerde 'linkage' te aanvaar
den door tijdens de traditione
le nieuwjaarsontvangst van
het Corps Diplomatique in het
Vaticaan het „lijden en onder
gane onrecht" van het Pale
stijnse volk in een adem te
noemen met de Golfcrisis. „Zo
lang de diepere oorzaken van
het geweld in dit deel van de
wereld blijven bestaan, kan
een met de wapenen afge
dwongen vrede slechts voor
nieuw geweld zorgen", ver
klaarde de paus, volgens wie
„de oorlog de neergang van
de ganse mensheid zou bete
kenen".
Rechtvaardiging
In Rome wordt de laatste da
gen grif gespeculeerd over
een mogelijk Vaticaans vrede
sinitiatief, maar de paus heeft
al laten weten dat daar alleen
sprake van kan zijn, als er
De aartsbisschop van Canter
bury, dr Robert Runcie, heeft
zijn standpunt over een moge
lijke oorlog tegen Irak aange
scherpt. Hij meent dat zo'n
oorlog in de huidige situatie
gerechtvaardigd kan zijn.
Het hoofd van de anglicaanse
kerk zei twee maanden gele
den tot zijn synode, dat de
sancties tegen Irak voldoende
tijd zouden moeten krijgen
om hun effectiviteit te bewij
zen. Afgelopen weekeinde liet
hij voor weten dat er zich om
standigheden kunnen voor
doen, dat „het in het belang
van een grotere vrede in de
toekomst noodzakelijk kan
zijn over te gaan tot een zo
beperkt mogelijke militaire
actie".
Volgens Runcie kan er een
moment komen waarop een
keuze voor gebruik van mili
taire middelen het minste
kwaad is.
„Als de VN-resoluties niet
worden opgevolgd en geen ef
fect hebben, zal Saddam Hu
sayn een overwinning hebben
behaald die uiteindelijk op
niet te voorspellen wijze on
metelijke schade aan de vrede
zal toebrengen".
AMSTERDAM We
dragen het verleden vaak
met ons mee als een last.
Maar we kunnen het be
ter van ons afzetten en
goede gedachten tot ons
innerlijk toelaten. „Laat
het gaan en laat God toe
in jou", zei zaterdag de uit
Londen afkomstige me
vrouw Jayanti tijdens een
symposium in het gebouw
van de Vrije Universiteit
in Amsterdam.
God werd overigens weinig
genoemd op deze studiedag,
die was belegd door de Werk
groep Spirituele Gezondheid
en als thema had 'De helende
kracht van het geluk'. De
werkgroep vindt dat de te
genstelling tussen alternatieve
geneeswijzen en reguliere ge
neeskunst een schijn-tegen-
stelling is, omdat ze elkaar
aanvullen. Er zou meer aan
dacht moeten zijn voor de es
sentie van genezen, namelijk
heel worden. Heling is meer
dan genezen van een ziekte of
kwaal, zo werd ook op dit
symposium benadrukt.
Geluk speelt daarbij een rol.
En dat is "iets dat eigenlijk
vanzelf spreekt", zo werd aan
het begin opgemerkt. De eer
ste spreker, de Leidse hoogle
raar psychologie prof. dr.
René Diekstra begon met: "Ik
sta voor een onmogelijke
taak, namelijk het verband
aantonen tussen twee ongrijp
bare zaken". Hij wees er op
dat geluk of ongeluk altijd re
latief is. Er zijn vele tientallen
definities van geluk, maar
Diekstra vond dat eigenlijk
niet valt te omschrijven wat
het is. Of wij ons meer of
minder gelukkig voelen,
hangt af van de beoordeling
van onszelf, van het sociale
netwerk, onze persoonlijkheid
en gebeurtenissen die ons
overkomen. De hoofdprijs in
de lotto maakt niet gelukkig.
Onderzoek heeft dat aange
toond. Anders gezegd: er is
geen verband tussen geluk en
de levensstandaard.
De verklaring hiervoor ligt in
een psychologische theorie: de
invloed die een bepaalde ge
beurtenis op ons heeft hangt
af van de mate waarin deze
afwijkt van wat we ervan
verwachtten. Gaat alles op
rolletjes, dan hebben we
steeds grotere successen of
meevallers nodig; blijven die
uit, dan zullen we ons op den
duur niet gelukkig voelen.
Geluk hangt af van de mate
waarin het leven meevalt, al
dus prof. Diekstra. Er is een
'neerwaartse vergelijking'; in
het ziekenhuis bij voorbeeld
krijgt iemand te horen: "Nou
pa, een geluk dat jij daar niet
ligt".
Zo kunnen mensen die als ge
volg van een ongeluk invalide
zijn toch na een aantal jaren
een geluksgevoel hebben dat
vrijwel niet onderdoet voor
dat van anderen. Het hangt er
van af of ze er in slagen zich
aan te passen. Belangrijk is
dan dat ze niet in een situatie
van hulpeloosheid terecht ko-
men.
Het is niet waar dat kinderen
gelukkiger zijn dan ouderen.
Sommigen hebben het veel
moeilijker dan anderen. Wie
actief en in beweging blijft,
zal zich daar wel bij bevinden.
Sociale relaties zijn belang
rijk, vooral om rouw te ver-'
werken. Velen stellen zichzelf
te hoge eisen.
Kankerpatiënten kregen bij
drs. Jan Taal, psychosynthe-
se-therapeut, gelegenheid in
tekeningen uit te beelden hoe
ze hun ziekte beleefden. Hij
vertoonde een aantal op dia's
en vertelde dat deze activiteit
op de patiënten een positieve
invloed heeft. Het geeft ze
een stukje innerlijke rust.
De journaliste Jacqueline
Berg had aidspatiënten horen
zeggen dat "ze de mooiste tijd
van hun leven" hadden. Zij
leefden intens, hadden oog
gekregen voor de waarden
van het leven. Want vaak
worden mensen de slaaf van
hun werk. "Hoe komt het dat
wij van human beings human
doings zijn geworden?", vroeg
zij zich af.
Mevrouw Berg vond dat het
proces van heling begint bij
"de les verstaan van dishar
monie"; vervolgens is het een
soort doe-het-zelfproject van
genezing. Het gaat om li
chaam en ziel. Verstand en
gevoel moeten in balans zijn.
Geluksbedreigende factoren
moet je ontzenuwen en je
moet bereid zijn gelukkig te
worden, dan word je het ook.
De eigen verantwoordelijk
heid en de innerlijke kracht
van de mens om beter te wor
den, om gelukkig te zijn, wer
den nog eens onderstreept
door de andere sprekers.
HAITZE DE BOER
Opnieuw de ijzeren vuist
hel
Er zijn doden en gewonden te betreuren in de rep#
Litouwen aan de Oostzee nadat met tanks uitgeruste
chutisten van het Sovjet-leger dit weekeinde gebouwen u,
hoofdstad Vilnius hebben bestormd en bezet. Dit door ki
te rechtvaardigen bruut geweld is schokkend en roept jp
testen op in Europa en de VS. En de politieke gevolgen té
dit ingrijpen kunnen verstrekkend zijn.
STAAT de met de Nobelprijs voor de vrede gelouwerde in,
sident Gorbatsjov achter deze actie of heeft hij in eigen ,ie
de zaak niet meer in de hand? In het eerste geval zou da
einde kunnen betekenen van zijn perestrojka-politiek. It
tweede geval eveneens, maar dan hebben het leger en di N
heime dienst, de KGB, samen met conservatieve politici
batsjov kennelijk voldoende zo niet volledig in hun rr.
Zijn we op weg naar een herstel van een totalitair regit m
de Sovjetunie?
MOSKOU heeft in elk geval de ijzeren vuist ontdaan
de fluwelen handschoen om de opstandige republieken
nieuw in de centrale Moskouse pas te dwingen. Ondet jjj
voorwendsel de dienstplicht voor het Sovjetleger af te d
gen heeft Moskou niet alleen para's gestuurd naar Litoi ,g_
en de twee andere Baltische republieken, maar ook naa fi
Oekraïne, de Transkaukasische republieken en Moldavil
republieken Georgië en Moldavië ontvingen een ultima; 'a
eis. Er moet een eind worden gemaakt aan de ethnische
rust. De rechten van de minderheden, iri dit geval de Ru e
moeten geëerbiedigd worden.
11
BOVENDIEN worden de Sovjettroepen, die uit het vooi
lige Oost-Duitsland worden teruggetrokken, allemaal g Et
tioneerd rondom Moskou. En wat wellicht nog meer zeg i
komen onder bevel van KGB-chef Krioetskov. Het lijkt
of het Kremlin gewapend wil zijn om te kunnen optr 8
tegen eventuele onrust of rebellie in de hoofdstad van
Sovjetrijk zelf. v
WlE, zoals Moskou, het recht van de Duitsers in Oosk.
West op zelfbeschikking en vereniging heeft erkend, kat
recht moeilijk ontkennen wanneer het gaat om de volk 'r
van de Baltische staten. Nog eerder dan de voormalige
duitsers zijn die in een soortgelijke situatie beland, nadat ie
Ier en Stalin hen bij het begin van de Tweede Wereldoog
hadden geslachtofferd door een eind te maken aan hun o j;
hankelijkheid die zij na de Eerste Wereldoorlog hadden e|
kregen. a,
ONDER de vlag van de Veiligheidsraad van de Veren
Naties hebben landen een wereldcoalitie gevormd om m
recht op zelfbeschikking en onafhankelijkheid terug te ij
ven aan een klein land als Kuwayt dat in vergelijking je
Armenië of Georgië een volslagen nieuwkomer is. Dat isv
argument om met evenveel kracht op te komen voor
rechten op zelfbeschikking en onafhankelijkheid van de j
keren binnen de Sovjetunie, die als het laatste Europese
loniale rijk kan worden beschouwd.
Aan de vooravond van een mogelijke oorlog tegen
heeft het Sovjetleger met de gewelddadige actie in Litou
nieuwe spanningen doen ontstaan, die tal van vragen op
pen. Wat bijvoorbeeld is op dit moment nog de waarde
de steun van de Sovjetunie aan de wereldcoalitie tegen li»
Heeft Gorbatsjov voldoende macht om daar nog volledig#
ter te kunnen staan? En, indien dat niet het geval is, zslpit
sident Bush zonder rugdekking van Moskou nog wAm
strijde durven trekken tegen het Irak van Saddam Hiajii
Brieven graag kort an duidelijk geschreven
De redactie behoudt zich het recht voor ingezond-
stukken te bekorten
Gezinsmis (2)
Het lijkt me een verstandig
besluit van de briefschrijver
uit Den Haag om niet meer
naar de gezinsviering te gaan
op kerstavond. Als tolerante
vader aan de hand van je
kleuter naar de kerk met de
hoge toren, je hoopt op een ge
zellige avond, tref je een pas
toor die nergens iets van be
grijpt. Begrijpt de briefschrij
ver wel iets van de pastoor?
'De man heeft geen opleiding
kleuterleidster. Het is niet zo
vreemd dat hij het niet meer
zag zitten om met een stel
volgens eigen schrijven van
Pa kakelende, plassende en
misschien bij niet tijdig ingrij
pen van drollen in hun h
voorziene kleuters, het I
Vader te gaan bidden. Kei
lijk wilde hij er ann
geen beestenstal van
De goed bedoelde opmerl
van de pastoor over Ki
Wiegen met Kerstmis, on
kleuters naar hartelust op
manier Kerstmis te laten
ren, viel niet in goede a
bij Pa. De briefschrijver i
zijn geheugen wat opfris
dan had hij kunnen weten
de herders op de velden,
waarschuwd door de enge
het Kind kwamen aanbid
die nacht. De kinderen
Bethlehem sliepen. Nog
zo'n gek idee Kindje Wieg
J. v.d. Geest,
ROELOFARENDSVEEN
Helpt olieslachtoffers wordt donateur
en zieke eidereenden voor 25 gulden
per jaar
Rabobank Anjum
rek.nr. 34.61.32.134
giro van de bank
913871
De Fugelpits
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248.
van ma. t/m vr van 18.00 tot 19 00 u op za. van 14 00 tot 15.00 uur.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW)
Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaart
per maand f. 25,70 per maand f 26,5
per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f. 78,6
per jaar f. 294,30 per jaar f. 299,31
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071-122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050