Gerrit Braks: Samenwerken zonder identiteitsverlies Kamerdebat Golfoorlog op Radio 1 1 H KUNST/RTV/FILM CeidócSotvtotit VRIJDAG 11 JANUARI 1991 PAGINA sRA NOS stopt met jazzfestival HILVERSUM De NOS-ra- dio stopt definitief met het jaarlijkse jazzfestival vanuit De Meervaart in Amsterdam. Dat heeft een woordvoerster van de NOS donderdag beves tigd. Het vier dagen durende jazzfestival bestaat al sinds de jaren zestig. Met onderbrekin gen werd het eerst in Loos- drecht, daarna in Laren en de laatste jaren vanuit De Meer vaart in Amsterdam uitgezon den. de woorvoerder is de laat ste jaren de formule van het festival verouderd. Vorig jaar werd het festival al overgesla gen. Alle omroepen houden vast aan publieke status De nieuwe NOS-voorzitter Max de Jong wacht op het begin van de vergadering van de omroepen in Noordwijk. Rechts staat NOS-vice-voorzitter Van den Heuvel. FOTO: ANP NOORDWIJK Alle Neder landse omroepen zijn bereid om geruime tijd binnen het publieke bestel te blijven func tioneren. De omroepen den ken daarbij aan een termijn van vijf of tien jaar. De gekozen termijn sluit aan bij gedachten die onder meer bij de minister van WVC en de Mediaraad leven over een toekomstig concessiestelsel. De Mediaraad heeft de afgelopen week nog laten weten dat een individuele omroep een con cessie moet krijgen voor vijf jaar. Daarna zou moeten wor den bezien of een omroep kan blijven bestaan. De omroepen hebben hun toezegging gedaan op de eerste dag van hun be raadslagingen over de toe komst van het omroepbestel in Noordwijk. Volgens de NOS is sprake van een belangrijke openingszet in de voorberei ding van een eigen toekomst plan, waarvoor de omroepen in een twee dagen durende vergadering de basis willen leggen. Volgens een woordvoerder heeft in een ontspannen sfeer een openhartige gedachtenwis- seling plaatsgevonden. De om roepen hebben tijdens de eer ste dag van hun marathonver gadering geen discussie ge voerd over de grondslagen van het publieke bestel. De omroe pen willen in de praktijk vormgeven aan hun publieke taak. Daarbij wordt vastgehou den aan een pluriform om roepbestel, waarbij omroepen een eigen identiteit behouden. Het NOS-bestuur hoopt van daag de vergadering af te slui ten met beslissingen op hoofd lijnen, die in de komende tijd nader worden uitgewerkt. Het resultaat daarvan moet een be langrijke bijdrage leveren aan de beleidsnota, die minister d'Ancona van WVC dit voor jaar zal presenteren. Speciale groep voor oudere dansers NDT DEN HAAG Op initiatief van de artistiek leider Jiri Kyliaj I wordt het Nederlands Danstheater (NDT) met ingang van 1 s tember uitgebreid met een derde groep. Deze groep, ND' moet onderdak bieden aan belangrijke dansers, die vanweg hun leeftijd moeten stoppen met dansen. Het gaat om danser die door hun persoonlijkheid en artistieke kwaliteiten nog vet te zeggen hebben op het gebied van de danskunst. Kilian w choreografen stimuleren om voor hen speciale choreografiën L maken Gérad Lemaitre, die van 1960 tot 1982 bij het NDT dai ste, krijgt de leiding van de nieuwe groep. Lemaitre is thans ba* I letmeester bij het Ballet de l'Opéra in Loyon. Jiri Kilian, d I aanvankelijk van plan was zijn functie neer te leggen om zie ul uitsluitend met choreografie bezig te houden, is op dit besluit tf®" ruggekomen. Dit heeft hij tijdens een spoedberaad van hrs,ev NDT-bestuur bekendgemaakt. Hij blijft artistiek leider van hg a NDT n 22.30 NIEUWE KRO-VOORZITTER WIL HENNY HUISMAN TERUG HILVERSUM „Er zijn momenten waarop ik denk: waar ben ik aan be gonnen, maar dat had ik ook toen ik bijna elf jaar geleden aan het minister schap begon. Als ik 's morgens opsta, is er soms nog die verwarring, moet ik even tot mij laten doordringen dat ik nu in de omroepwereld bezig ben. Niet alleen als woordvoerder van de KRO inzake het mediabe leid, maar ook als partner in het overleg over de noodzakelijke herstructu rering van de omroep. Het is even wennen, maar als je eenmaal op het spoor zit en je zuigt alle gegevens op waarmee je moet wer ken dan is het een interes sante baan". Ir. Gerrit Braks (57), de voor malige minister van landbouw zit er ontspannen bij. Op 1 april wordt hij de nieuwe KRO-voorzitter. „Ik wil niet domineren, geen misbruik ma ken van mijn herkenbare maatschappelijke positie en dictatoriaal gaan optreden bin nen de KRO. Wel beïnvloe dend, want dat is belangrijk", laat hij weten. De ras-Brabander, die zijn kandidatuur voor de Eerste Kamer handhaaft „het is belangrijk dat er een politieke informatiestroom in stand blijft" is blij dat hij nog vrij uit kan praten, verlost van enig officieel standpunt. In de eerste drie maanden wil hij zich, naast de huidige voorzit ter Ben Schmitz, vooral oriënt eren. Bij de besprekingen van het McKinsey-rapport in Noordwijk is hij vooral als luisteraar aanwezig. Tevreden Hoewel hij de omschakeling van landbouw naar omroep groot vindt „temeer omdat ik uit de lanbouw ben terugge treden op het moment dat ik nog volledig gemotiveerd was om daar nog enige tijd mee door te gaan" is hij heel te vreden over zijn keuze. „Ik vind het gewoon een hele goe de baan. Natuurlijk had ik di recteur kunnen worden van een of ander slapend instituut. Daar zijn er in Nederland ge noeg van. maar ik vrees dan toch dat ik wat onrustig zou zijn geworden. Het is namelijk mijn aard niet om rust te zoe ken. Ik was op zoek naar structureel werk om zo nog een stukje te kunnen toevoe gen aan mijn loopbaan. Die heb ik bij de KRO gevonden, want je bent niet alleen voor zitter van de vereniging, maar ook voorzitter van het om roepbedrijf met een omzet van zo'n 125 miljoen gulden en 360 medewerkers.. Het is een full time baan op hoog niveau en maatschappelijk zeer rele vant". „Wat mij aansprak toen ik het bedrijf binnenstapte, was de betrokkenheid en gemoti veerdheid van de mensen die er werken. Momenteel mis schien niet zo efficiënt gerund en vooral bedreigd door de op komst van commerciële televi sie, maar daar ligt ook de uit daging. Het antwoord op dat commerciële geweld is de goe de kanten van het publieke bestel te handhaven en te ver sterken". Gerrit Braks heeft altijd be langstelling gehad voor de om roep. „De functie is misschien nieuw, maar in de minister raad bijvoorbeeld zat de minis ter van landbouw altijd naast de minister van WVC... en dan kijk je wel eens in eikaars dos siers. Bovendien heeft het ook een zekere verbroedering als je zoveel jaren naast elkaar zit. Op moeilijke momenten van besluitvorming ga je elkaar wel eens raadplegen zo van: wat zou jij doen? Het wil niet zeggen dat ik minister van WVC had willen worden. Sport en media ja, maar de Sportvisser ,.Ik zit nu hele avonden achter de televisie om mij in te wer ken, en hengel als een sportvis ser naar de beste uitzendingen. Ik moet zeggen dat de KRO- programma's mij niet tegenge vallen zijn. (lachend) Ik ben redelijk positief gestemd. Zo'n serie over missionarissen bij voorbeeld. Ik vind het heel goed dat zo'n element uit de samenleving even onder de aandacht wordt gebracht. Daar ligt een taak voor de KRO. De beste televisie is immers wan neer er een eerlijke weergave van een aantal maatschappelij ke werkelijkheden wordt ge toond. Ik geloof ook dat zo'n uitzending meer zal beklijven dan een vluchtig verstrooi- ings-programma. Dat zou ei genlijk ook eens uit de kijkcij fers duidelijk moeten worden. Ik heb overigens niets tegen kwisprogramma's hoor, mij spreekt het alleen niet zo aan. Door mijn drukke baan zat ik tot voor kort vooral inhoude lijk gericht voor de televisie. De tijd die ik had, besteedde ik vooral aan actualiteiten: Over popprogramma's kan ik dan ook niet meepraten. Maar na tuurfilms, informatie-en dis cussie-programma's op de BBC en TV5 is wat anders. Daar ga ik graag voor zitten". Huisman „De omroepen hebben een be hoorlijke aderlating achter de rug door de komst van RTL4. Er zijn nogal wat programma's verhuisd die traditioneel het gezicht van een omroep be paalden. Ik vind het bijvoor beeld jammer dat Henny Huis man is overgestapt naar RTL4. Hij gaf een duidelijk gezicht aan datgene wat je van een katholieke omroep op het ge bied van amusement ver wacht. Ik kan hem niet terug kopen, want daar heb ik het budget niet voor, maar als ik het zou kunnen, deed ik het direct. Aan de andere kant is het heel zinnig de realiteit niet uit het oog te verliezen. RTL4 is er nu eenmaal en er zijn ge noeg wapens om die commer ciële zender mee te bestrijden. Kijk, ze scoren goed omdat ze een mengelmoes zijn van be kende gezichten. Inhoudelijk stelt het echter niet altijd zo veel voor, hoewel ik bewonde ring heb voor de manier waar op ze het 'RTL Avondnieuws' brengen. Maar inhoudelijk... Ze zijn uit op het bedienen van de gevoelens van het pu bliek. Dat kun je als principië- Gerrit Braks: „Ik hoop dat mensen van mijn soort zich van tijd tot tijd in het nieuwe Nederlandse omroepbestel kunnen herkennen". Ie omroep, wat de KRO is, na tuurlijk niet als uitgangspunt nemen. Wij willen ook beïn vloeden". Hetzelfde „Wat er mis is met het publie ke bestel is dat we nogal eens allemaal hetzelfde doen zon der goede coördinatie. Eerlijk gezegd hebben we, denk ik als nieuwkomer, op een ondoor zichtige en daardoor ineffi ciënte wijze op de komst van 'RTL4 gereageerd. Daar komt de laatste maanden het slechte financiële plaatje bij. Er moet dus het een en ander verande ren... Niet door te zeggen: dan heffen we het publieke bestel maar op. Ik ben geen voorzit ter van de KRO geworden om haar op te heffen. Maar dat er een aangepaste vorm moet worden gevonden, is duidelijk. Ik hoop dat we met respect voor elkaar rond de tafel kun nen zitten om, met als handlei ding het McKinsey-rapport, naar oplossingen te zoeken. En .dan zullen er conclusies moeten worden getrokken, want wie geen conclusies durft te trekken, is geen bestuur der". „Als we op de oude voet door gaan, is het zeker dat we geen toekomst hebben. Wij, als KRO, zijn ook uit op vernieu wing. Kijk, ik ben een voor stander van het publieke be stel omdat ik vind dat de con sument er recht op heeft te weten waar hij op afstemt. Ook in een nieuw omroepbe stel zal de KRO zich inzetten voor het handhaven van die (katholieke) herkenbaarheid. Wat niet wil zeggen dat het zuilensysteem in zijn huidige vorm moet blijven voortbe staan. Ik bedoel, als je respect hebt voor elkaar dan kan dat stukje gescheiden optreden, wat tot nu toe gebeurde, ver dwijnen. Dan kun je dus een verregaande vorm van samen werking aangaan, maar dan wel zonder identiteitsverlies. Je moet efficiënt gebruik ma ken van de tolerantie die nu tussen de zuilen bestaat. Ze he- FOTO: HENNY MILTENBU! «n ADI lemaal wegdenken gaat nil iCR want het systeem is ook ma; K)S schappelijk en cultureel aai wezig. Zo ben ik katholiel^, Niet omdat ik zo religieus be maar wel omdat ik, door n afkomst en opvoeding, u;m drukkelijk tot het katholiel volksdeel van Nederland k n2' hoor. Daar heeft de kerk e belangrijke rol in gespeeld doet dat nog steeds. Ik ho dat mensen van mijn sc zich van tijd tot tijd in nieuwe Nederlandse omrosfta' bestel kunnen herkennen, ftj v moet gehandhaafd blije Voor de rest moet er zod mogelijk worden samejj werkt". L HANS Pt 't Kleine Kevin blijft alleen thuis achter. HOME ALONE FOTO: Twentieth Century Fox. Vergeten knulletje verdedigt de burcht LIDO/STUDIO LEIDEN:'Hopie alone' met Macaulay Culkin, Joe Peaci en Daniel Stern. Scenario en productie: John Hughes. Regie: Chris Colum- Het woordje Kerstfilm wordt dezer dagen zo'n beetje ge bruikt voor elke film die met de Kerstdagen in de bioscopen draait, maar de enige echte 'Kerstfilm' dit jaar is 'Home alone'. Een Amerikaanse ko medie uit de pen van John Hughes die namelijk wérkelijk met Kerstmis speelt. 'Home alone' staat in Amerika al weken aan de top met onge looflijke bezoekersaantallen. Merkwaardig, want zo'n den derende komedie is het nu ook weer niet. John Hughes (ma ker van 'Pretty in pink', 'Some kind of wonderful') bedacht het volgende: een aantal fami- lie's met een grote kinder schaar zal voor de Kerstdagen naar Parijs vertrekken. Ze bi vakkeren allemaal in één huis om 's ochtends te vertrekken. Maar ze verslapen zich, er is paniek, en terwijl ouders en meute kinderen nerveus door elkaar heenrennen om in de auto naar het vliegveld te ko men, blijft de allerjongste ach ter. Hij moest de vorige avond voor straf op zolder slapen en daar wordt-ie vergeten. Moe der ontdekt pas in het vlieg tuig dat ze een spruit mist. On geloofwaardig maar okay, an ders is er geen film. Vanuit Parijs neemt Moeders de eerste vlucht terug, maar intussen is kleine Kevin alleen thuis. En wat erger is: hij zal bezoek krijgen van twee die ven die op buit uit zijn in al die door vakantiehoudende bewoners achtergelaten villa's. Kevin luistert bij toeval een gesprek tussen de twee dieven af en neemt maatregelen: hij gooit water over de stoeptre den buiten dat bij de Kerstkou bevriest tot een glijbaan, hij legt muizevallen aan, strooit kapotte Kerstballen onder het raam, zet een gloeiend strijk ijzer klaar, neemt een scène van een gangsterfilm op video op om als verbale afschrikker te gebruiken. Kortom, hij be reidt zich voor als een midde leeuwer op de belegering van een burcht: gloeiende pek en blijden in moderne varianten. Het is dat deel van 'Home alo ne' dat aardig is door de in ventiviteit van de gezette 'booby-traps'. Het kleine ac- teurtje Macaulay Culkin (een neefje van actrice Bonnie Be- delia) ziet er gelukkig uit als een normaal knulletje en niet als zoetelijk kind-acteurtje. En doet het voortreffelijk. Maar de film om hem heen is verder flinterdun, met in de zijlijn een wél zoetelijk-sentimenteel gebrachte Kerstgedachte via een eenzame buurman die zich met zijn kinderen moet ver zoenen. De dikke komiek John Candy wordt door regis seur Chris Columbus terugge vonden op het vliegveld waar hij in een eerdere John Hug- hes-film ('Planes, trains and automobiles') was blijven ste ken. Een inside-grapje en een gek rolletje - Candy speelt een muzikant uit een derde rangs country-band. Onschuldig amusement, maar een 'hit' zo als in Amerika zie ik er niet in. BERT JANSMA NEDERLAND 3 BIJ GOLFOORLOG DAG EN NACHT IN DE LUCHT HILVERSUM Het spoeddebat dat vandaag in de Tweede Kamer plaats vindt over de Nederlandse deelname aan een even tuele Golfoorlog, is te vol gen via Radio 1. NCRV, VARA en NOS werken samen om gedurende de dag samenvattingen te verzorgen van het debat. Radio 1 is tot middernacht in de lucht. Het debat be gint om half vijf vanmid dag. Nederland 3 zal dag en nacht in de lucht zijn wanneer de oorlog in de Golf uitbreekt. De redacties van NOS-Journaal en NOS-Laat zullen continu verslag doen van de actuele gebeurtenissen aan het begin van de oorlog. Het Journaal zal ieder half uur een extra bulletin uitzenden met een overzicht van het laatste nieuws. Tussen deze extra uit zendingen zal NOS-Laat de achtergronden van de gebeur tenissen belichten. Wanneer de oorlog 's nachts uitbreekt, dan beginnen de uitzendingen om zeven uur de volgende ochtend. Om verslag te doen van de Nederlandse activitei ten stuurt de NOS een tv- ploeg naar de Nederlandse fre gatten in de Golf. Een tweede tv-ploeg zal na het verkrijgen van een visum naar Riad (Saoedi-Arabië) vertrekken. Verder krijgen de correspon denten in Washington en Je rusalem redactionele verster king en is voor het Journaal een correspondent in Cairo aanwezig. De televisie-actualiteitenru brieken van VARA, KRO en NCRV gaan bij het uitbreken van een oorlog in de golf sa men uitzendingen verzorgen. Vanaf vrijdag 11 januari is het actualiteitencentrum zo inge richt, dat een gezamenlijke re dactie ieder moment extra nieuwsuitzendingen kan ma- De komende dagen vertrek ken Nederland 1-filmploegen naar het Midden-Oosten. Fons de Poel (KRO) gaat naar Is raël, Peter Tetteroo (KRO) naar Egypte, Aart Zeeman (NCRV) naar Jordanië en - als de visumaanvraag wordt toe gekend - Jan Reif (VARA) naar Saudi-Arabië. Aan de programma's wordt verder meegewerkt door de correspondenten Bernard Hammelburg en Anna Nijsters die over het nieuws en achter gronden vanuit Amerika zul len berichten. Commentaren in de studio komen van Mid- den-Oosten-deskundige Leo Biegel en generaal b.d. Huizer. Laatstgenoemde verzorgt zijn Nederland 2 De actualiteitenrubrieken op Nederland 2, AVRO Televi- zier. Tros Aktua en Veronica Nieuwslijn, zullen net als hun collega's op Nederland 1 even eens hun krachten bundelen bij een Golfoorlog. Net als tij dens het uitbreken van de Golfcrisis zullen ze gezamen lijk uitzendingen verzorgen als er oorlog uitbreekt. Verslagge vers worden uitgezonden naar Jordanië (George Musterd), Is raël (Alfred Edelstein) en Sau di-Arabië (Cees van de Wel, als hij een visum krijgt). De komende dagen vertrek ken de teams, zodat ze ook al voor het uitbreken van een eventuele oorlog inzetbaar zijn. Een tweede ploeg verslag gevers opereert vanuit de peri ferie van potentiële oorlogsge bieden: Egypte, Turkije en de oliestaatjes. Zweedse koning kan zich geen kabeltelevisie permitteren STOCKHOLM Koning Carl XVI Gustav van Zweden wil graag satel liettelevisie in zijn woning hebben om internationale nieuws- en amusements programma's te kunnen bekijken, zo heeft het dagblad Aftonbladet ge meld. De koning woont met zijn ge zin in het 18de eeuwse Drott- ningholm-paleis bij Stock holm, waar alleen de twee Zweedse televisie-kanalen kunnen worden ontvangen. De koning mag van de autori teiten geen schotelantenne op zijn paleis plaatsen, omdat hij daarmee het aanzien van het als toeristische attractie gel dende gebouw zou bederven. Aftonbladet zei dat de koning wel een kabel mag aanleggen, maar dat dat ongeveer een miljoen krone (275.000 gulden) zou kosten. Een woordvoerster van de monarch liet weten dat dergelijke kosten „niet realis tisch" waren. Nieuwe presentatie kostuumcollectie UTRECHT Na een af- wezigheid van ruim een jaar is vanaf 19 januari in het Centraal Museum in Utrecht opnieuw de kos tuumcollectie te zien. De kostuumzaal is in die pe riode ingrijpend ver nieuwd naar ideeën van vormgever Jos Stoopman en mode-stylist Maarten Spruyt. Tegelijkertijd opent in het mu seum de presentatie „Zaal der goede intenties". Daarmee wordt tot en met 3 maart een beeld gegeven van de bedoe lingen van de nota „Landelijk presentatiepunt voor mode en kostuums". Daarin bepleit het Centraal Museum een bunde ling van de kostuumcollecties van onder meer het Haags Ge meentemuseum, het Rijksmu seum, het Textielmuseum in Tilburg en het Centraal Mu seum zelf. De presentatie be staat uit een historisch onder zoek van één aspect van mode, actuele presentaties van Ne derlandse ontwerpers als Puck en Hans, People of the Laby rinths, Gletcher, Orson Bo- dil en Mac Maggie en een solopresentatie van Romeo Gi- gli. Het ministerie van cultuur (WVC) maakte in september vorig jaar bekend dat het 50.000 gulden beschikbaar stelt voor een haalbaarheidsonder zoek naar een „Nationaal Mode- en Kostuum Presenta tiepunt". Kleine letterenstudies hebben bescherming nodig DEN HAAG Er moet voor tien jaar een 'cordon' gelegd worden rond de studies kleine letteren. Hieronder vallen de Aziëstudies, Skandinavistiek en Afrikaanse talen. Het be drag dat besteed wordt aan de kleine letterenstudies, nu 20 miljoen gulden, moet in het jaar 2000 zelfs twee keer zo hoog zijn. Ook mag het aantal onderzoeksplaatsen niet ver der meer dalen. Gebeurt dat niet dan verliest Nederland langzaam maar zeker een be langrijke tak van wetenschap. Dat is het belangrijkste con clusie uit een rapport van de Commissie Kleine Letteren die in opdracht van het minis terie van Onderwijs de positie van de kleine letterenstudies heeft onderzocht. Deze positie is er in de loop van de jaren tachtig ernstig verslechterd. De kleine studies werden het slachtoffer van be zuinigingen op de onderzoeks budgetten van universiteiten. Op dit moment worden de kleine studies betaald door de grote. In Nederland zitten de meeste studies kleine letteren, gemeten naar maatstaven van internationale concurrentie, onder het minimum. Het aan tal onderzoeksplaatsen voor wetenschappelijk personeel in vaste dienst is tussen 1982 en 1989 gedaald met 33 procent. In 1989 bedrbeg het aantal stu denten in oils 2307. Nationale Ballet"?" brengt nieuwe 'Romeo en Julia AMSTERDAM Het Ni tionale Ballet brengt in (i rtl periode van 14 febri tot en met 5 maart in sterdam 13 voorstellinge w van 'Romeo en Julian Rudi van Dantzig past zijn uit 1967 stammend versie van dit ballet 41 het grotere toneel van hi ei* Amsterdamse Muziekthe.33 ter aan, zo heeft het geze u schap bekendgemaakt. De artistiek leider liet zich i£ spireren door de versie d ai Leonid Lavroski in 1940 va het Kirov Ballet uit Leningr; - maakte op muziek van Serjj 1° Prokovjev. Tragedie Dit was de eerste uitvoerii 2 op muziek van Prokov]e daarvóór werd altijd de rui twintig minuten durende Fa tasie Ouverture Romeo en J lia van Tsjajkovski gebruil Het verhaal is geïnspireerd! de tragedie die Shakespeare: 1594 schreef over de liefdesg schiedenis tussen Romeo Julia in het Italiaanse Veroi die eindigt met hun beid dood. Diepgang Volgens de toelichting onde scheidt de choreografie v Van Dantzig zich van eerde interpretaties door meer ps fit chologische diepgang in de k h rakterschetsen van de peis j nages. De massascènes drag e onmiskenbaar zijn speciale natuur. De décors en kostuums wo o den verzorgd door Toer Schayk en beloven een fras a weergave van de Italiaai i Renaissance. De muzikale leiding van Roelof van Dril ten. De voorstelling gaat daarna i toernee naar het AT&T Dat theater in Den Haag (9 tot met 13 april), de Rotterdam Schouwburg (16 tot en met april) en het Coliseum in F den (9 tot en met 13 juli), dens deze uitvoeringen sU het orkest onder leiding Jac van Steen. i).1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 14