Opmars 'natuurlijke theologie' in Canberra te verwachten £cidóe brieven van lezer kerk wereld beroepingen De Godsverduistering kan wijken" Encycliek moet alternatief bieden voor consumptiemaatschappij ficidócSouoatit GEESTELIJK LEYEN/OPINIE fieidaeSoinaitt DONDERDAG 10 JANUARI 1991 PAG Duitse christelijke vredesorganisaties: soldaten moeten orders weigeren FRANKFURT a.M. Leiders van vier grote christelijke vre desorganisaties in Duitsland hebben de Duitse soldaten die in verband met de Golfcrisis naar Turkije worden overgebracht, opgeroepen elk dienstbevel te weigeren. Een oorlog in het Golfgebied kost honderdduizenden mensenlevens en zal het aantal slachtoffers van het beleid van de Iraakse president Saddam Husayn vele malen overtreffen, aldus de vier organi saties in een gezamenlijke verklaring. Zij pleiten voor internationaal respect voor Irak en voor voort zetting van het handelsembargo om Irak te dwingen zich uit Kuwayt terug te trekken. In het kader van een internationale conferentie over de problemen in het Midden-Oosten moet naar hun mening ook rekening worden gehouden met de ge rechtvaardigde belangen van Irak. In geen geval mogen Duitse of andere soldaten het slachtoffer worden van het mislukte be leid van het Westen tegenover Irak en de jarenlange leveran ties van wapens uit het Westen aan het bewind van Saddam Husayn De verklaring is ondertekend door onder anderen de vice- voorzitter van de Duitse sectie van de internationale rooms-ka- tholieke vredesbeweging Pax Christi, Karlheinz Koppe, en de secretaris van de actiegroep 'Ohne Rilstung leben". Pax Christi Nederland zal de Nederlandse soldaten in het Golf gebied niet oproepen tot ongehoorzaamheid aan hun superieu ren, aldus J. Gruiters. De Nederlandse afdeling heeft zich altijd op het standpunt gesteld, dat in militaire dienst gaan even legi tiem is als dienstweigeren, mits het in beide gevallen om een bewuste keuze gaat. Een gedachte is aanstekelijk. Bepaalde gedachten zijn zelfs epidemisch Wallace Stevens Bisschop weigert sacramenten aan overtreders mensenrechten BUENOS AIRES De pro- gressieve Argentijnse bisschop Miguel Hesayne zal mensen die de mensenrechten hebben geschonden en daarover geen berouw hebben getoond, de sacramenten, zoals de eucha ristie. onthouden. Dat heeft hij in een verklaring laten weten. Mgr. Hesaynes besluit heeft betrekking op allen die zich tijdens de militaire dictatuur (1976-1983) schuldig hebben gemaakt aan schending van de mensenrechten. Hij doelt niet alleen op de militairen en veiligheidsagenten maar ook op de guerrillastrijders tegen het militaire bewind. Hesayne meent dat „het pas toraal van belang is om onze handelwijze te verhelderen, zodat we ons kunnen laten zien als Kerk van Christus". Hij verwijst in zijn verklaring naar een foto van ex-juntalei der generaal Jorge Videla. Daarop is te zien, dat Videla na zijn vrijlating uit de gevan genis de communie ontving. Lutherse synodepresident weg als Rotterdamse predikant ROTTERDAM De pre- sident van de lutherse sy node, dr. C.F.G.E. Halle- was, heeft wegens ver schillen van inzicht met zijn kerkeraad zijn ambt van predikant van de lu therse gemeente in Rot terdam neergelegd. Hij heeft nog geen andere gemeente gevonden. Hallewas, sinds 1988 synode president, is vijf jaar predi kant in Rotterdam geweest. Hij erkent dat de functie van predikant in Rotterdam, met ongeveer 2500 leden een van de grootste gemeenten binnen de Evangelisch-Lutherse Kerk, moeilijk te combineren is met het presidentschap van de synode. Bovendien heeft de gemeente nog altijd last van de naweeën van de samenvoeging van drie deelgemeenten in een ge meente in het begin van de jaren tachtig. Na de bevesti ging van ds. M.L. de Klerk als predikant in Rotterdam in september vorig jaar, achtte Hallewas de tijd gekomen af scheid van zijn gemeente te nemen. Hallewas (48) heeft nog niet besloten, of hij zich in mei als synodepresident herkiesbaar stelt. De Evangelisch-Luther se Kerk heeft ongeveer 25.000 leden. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Aangenomen naar Nieuwleusen J. van Tuil te Eemdijk. AMERSFOORT New Age-gedachten en „eco- feministische" opvattin gen spelen een rol bij het formuleren van een nieu we oecumenische schep- pingstheologie, volgende maand op de assemblee van de Wereldraad van Kerken in Canberra. ,,Dit zijn gedachten waar Vis ser 't Hooft vuurbang voor was dat ze ooit in vloed binnen de Wereld raad zouden krijgen," al dus dr. M.E. Brinkman, een van de gereformeer de afgevaardigden naar Canberra. Op een bijeenkomst van de Nederlandse gedelegeerden te Amersfoort verwees hij naar een Wereldraadrapport ter voorbereiding van Canberra. In het nieuwe theologisch verstaan van de schepping valt de nadruk op de onder linge samenhang van alle le ven op aarde en op de bijbelse roeping van de mens betref fende de rest van schepping. „Negatief geformuleerd: elke scheppingstheologie die uit sluitend Gods presentie er kent in de openbaring door Israël, de historische Jezus en de kerk, heeft geen oog voor Gods Geest in de schepping. Positief geformuleerd: een vanuit de Geest geformuleer de scheppingstheologie heeft een open en brede visie: Gods positieve aanwezigheid is ook waarneembaar in de schep pingsreligies van natuurvol ken en niet alleen in het ge tuigenis van de drie godsdien sten van het Boek (Jodendom, Christendom, Islam). In die visie is een positieve en ver reikende theologie van de na tuur zelf mogelijk in plaats van dat de natuur slechts het toneel voor het menselijk le ven is. Zo'n scheppingstheolo gie waarin de Heilige Geest centraal staat, zal in Canberra op de agenda staan," aldus het Wereld raad rapport. De gedelegeerden zullen in Canberra antwoord moeten geven op vragen als: welke invloed heeft de opvatting van de Heilige Geest als Gods energie aanwezig in de schep ping, op ons denken over wat de natuurvolken, wetenschap kunst en de natuur zelf ons te zeggen hebben'' Leidt een verstaan van de Heilige Geest als 'Roeach' (Hebreeuws voor adem), Moeder, Dochter, Zus ter tot het perspectief van God met een vrouwelijk ge zicht? Hoe wordt de verhou ding tussen de Geest die de aarde herschept, en de verlos sing door Christus? In hoever re relativeert de opvatting dat de Geest waait waarheen hij wil, het gezag van de kerk en de kerkelijke structuren? „Dit is een heel andere schep pingstheologie dan die wij ge wend zijn. Ze lijkt in de verte op rooms-katholieke ideeën en op gedachten van Guido Gezelle," aldus Brinkman in een toelichting. „Het is heel spannend voor ons. Het Barthiaanse denken, dat de genade 'senkrecht von Oben' komt, is een gepasseerd station." ,,'t Is wat syncretistisch en heel wijd allemaal," aldus mevr. drs. J.B Jongeneel- Touw, een van de Hervormde gedelegeerden. Volgens haar is het een nieuwe interpreta tie van de bijbelse gegevens als reactie op de vernedering door de mens van de natuur. De machtsverhouding tussen mens en natuur, die lange tijd in het voordeel van de natuur was, ligt nu geheel bij de mens, aldus de gereformeerde afgevaardigde prof. mr. dr. B. de Gaay Fortman. De nieuwe scheppingstheologie is een po ging het evenwicht te herstel- ZEIST De Godsver duistering kan wijken. Mensen komen, terwijl alle franje van hen is af gevallen, voor het eerst of opnieuw te staan in de reële betrekking tot God in Christus. Tot die ervaring is de her vormde predikant W. Dekker uit Rotterdam-Delfshaven in de afgelopen jaren gekomen, zo vertelde hij woensdag in Zeist op de predikantenverga dering van de Gereformeerde Bond. Toen hij in Delfshaven begon, kwamen er alleen op Eerste Kerstdag nog zo'n 150 mensen in de enig overgebleven kerk, waar in de bloeitijd zeker drie tot vierduizend mensen op zo'n ochtend naar de kerk gingen. „Op zo'n moment denk je: de prediking heeft geen enkele werfkracht meer in de moderne stad. Al vinden de mensen in de kerk de preek nog zo mooi; je denkt bij jezelf: we beleven hier het einde van een tijdperk." Van de pas overleden kerke lijk hoogleraar dr. H. Jonker had Dekker geleerd: 'En toch preken'. Jongeren zitten nu in de kerk omdat ze de kerk dienst bij uitstek de gelegen heid vinden om uitdrukkelijk met hun geloof bezig te zijn. Men verwacht echter geen slap verhaaltje, want dan blijft men zeer snel weg, waarschuwde Dekker. Prediking in een tijd van Godsverduistering (het thema van de predikantenconferen tie) betekent opnieuw bij het begin beginnen, zei Dekker. Dat houdt in dat de reële be trekking er van eeuwigheid was van Gods kant en er ook Een nauwkeurige uitleg van de bijbel is een belangrijk voorwaarde om tot het eigen lijke te komen: het gemeente lid opheffen tot het niveau waarop hij de nabijheid van God ervaart. Zo wordt de „onvanzelfsprekendheid van geloven" voelbaar, hield Dek ker zijn collega's voor. Islamitisch congres roept op tot integratie ROTTERDAM Moslims in Nederland moeten niet vanuit de zijlijn blijven toekijken en prediken. Ze moeten volop deelnemen aan het maat schappelijk leven en daarin willen integreren vanuit hun eigen waarden en normen. Dit zei Abdulwahid van Bom mel van het Moslim Informa tie Centrum woensdag op een congres in Rotterdam over de integratie van moslims. Het congres was georganiseerd door de Islamitische Stichting Bevordering Integratie en had de steun van de grootste isla mitische organisaties in Ne derland. „De islam is geen getto-reli- gie", zei Van Bommel tegen 400 congresgangers. Als mos lims hun eigen waarden hoog houden, hoeven zij helemaal niet bang te zijn voor integra tie in de Nederlandse samen leving. Voorwaarde is wel dat de Ne derlandse moslims - ruim 400.000 in totaal onderzoeken waarop hun eigen identiteit gebaseerd is, „zonder sprook jes". Ook moeten zij proberen begrip te tonen voor de mo derne seculiere Nederlandse samenleving waarin zij wo- Dit proces kan versneld wor den, aldus Van Bommel, door de oprichting van een Neder lands opleidingsinstituut voor islamitische geestelijke lei ders. „De imams die nu naar Nederland komen, hebben vaak veel vooroordelen over de Nederlandse cultuur, het christendom en het morele peil hier." Ook is het noodza kelijk dat de moskee een nor maal verschijnsel in de Ne derlandse samenleving wordt. Van Bommel pleitte voorts voor de totstandkoming van „een gemeenschappelijke taal". Moslims moeten elkaar beter leren verstaan, maar ook in de richting van andere Nederlanders in een heldere en duidelijke taal over hun gemeenschappelijke hoop en zorgen spreken. Als moslims vinden dat zij veelal negatief in de publiciteit komen, moeten zij eerst de hand in ei-1 gen boezem steken. In dit verband wees Van Bommel op de noodzaak van de Islamitische Raad Neder land, die over enkele weken zal worden opgericht. Terug naar Europa Enkele van oorsprong Duitse rooms-katholieke monniken zijn gisteren na een jarenlang verblijf in een klooster in Jeruzalem naar Duitsland gevlogen. Ze hebben Israel verlaten in verband met de dreigende oorlog in de Golf. De monniken wilden aanvankelijk van geen wijken weten, maar gingen tenslotte toch, na overreding door vrienden, foto: ap (Van onze correspondent Aart Heering) ROME De nieuwjaars boodschap waarin de paus een encycliek aan gekondigde die de basis moet gaan vormen voor een nieuw katholiek maatschappelijk bewust zijn, heeft terecht ruime aandacht gekregen. Een encycliek is immers slotte het zwaarste propagandis tische geschut dat de paus ten dienste staat. Daar naast is het van niet te onderschatten symbolisch belang, dat het pauselijk document precies hon derd jaar na Rerum No varum verschijnt, de en cycliek waarin voor het eerst diep werd ingegaan op arbeidsvraagstukken en die de geschiedenis is ingegaan als een van de belangrijkste kerkelijke verklaringen. De encycliek (lett. „verkondi ging") staat bovenaan in de hiërarchie van pauselijke do cumenten van onder meer bul, breve, rescript en consti tutie. Het is een aan geeste lijkheid en leken gerichte pauselijke zendbrief, „bevat tende een veroordeling van dwalingen in godsdienst of staatkunde, of de weg aanwij zende hoe in grote maatschap pelijke vraagstukken te han delen". Sinds de instelling van de en cycliek door paus Benedictus XIV in 1740 zijn er in totaal 266 van dergelijke documen ten verschenen, over de meest uiteenlopende onderwerpen. De encycliek wordt aange duid met zijn beginwoorden, waaruit meestal ook de draag wijdte af te lezen is. Zo legde Johannes XXIII zijn ideologisch testament neer in de encycliek Pacem In Terris (Vrede op aarde) en gaf Pau lus VI de encycliek waarin hij in 1968 het gebruik van de pil veroordeelde de wijdse titel Humane Vitae (Van het men selijk leven) mee. Sommige encyclieken zijn zeer tijdge bonden. Pius XII wijdde er in 1956 twee aan de inval in Honga rije en in 1937 maakte Pius XI's encycliek over de ver volging van de katholieke kerk in Duitsland Mit bren- nender Sorge (een van de weinige die niet in het Latijn is opgesteld, maar in de taal van het land waarvoor ze was bestemd) grote indruk door de resolute veroordeling van het 'nazi- regime. Ook Slavorum Apostoli, waarmee Johannes Paulus II in 1985 de Slavische heiligen Cyrillus en Methodius her dacht, was vooral bedoeld om de toen nog onder het com munisme zuchtende gelovigen een hart onder de riem te ste ken. De encycliek heeft niet de status van geopenbaarde waarheid. (Dat hebben pause lijke uitspraken alleen als de paus „ex cathedra" spreekt en dat is sinds de instelling van het onfeilbaarheidsdogma in 1870 nog maar een keer ge beurd. namelijk toen Pius XII in 1950 een eind maakte aan een eeuwenlange discussie door onder goddelijke, inbla zing het dogma van de Onbe vlekte Ontvangenis te beves tigen.) De in de zendbrief ge uite stellingen kunnen daar om later veranderd of herroe pen worden. Een encycliek van Pius XI uit 1929, waarin coëducatie (ge mengd onderwijs van jongens en meisjes) werd afgewezen, is zo later overruled door het Tweede Vaticaans Concilie, dat coëducatie juist aanbeval. De individuele gelovige, die wel gehouden is om door paus en Concilie opgestelde dog- -ma's als waarheid te aanvaar den, kan de richtlijnen van een encycliek dus naast zich neerleggen. En wanneer die nogal ver van de maatschap pelijke realiteit af staan, zoals in het geval van geboortere geling, laat de katholieke kudde zich inderdaad weinig aan het woord haars herders gelegen liggen. Ook over dit thema, dat hem na aan het hart ligt, heeft de paus een encycliek in petto, maar in het Vaticaan wordt beweerd, dat kardinaal Rat- zinger, het hoofd van de Con gregatie voor Geloofsleer, hem de publicatie daarvan heeft ontraden. Niet omdat Ratzinger het niet eens is met Woytila. die kort geleden zelfs de periodieke onthou ding heeft afgewezen, maar om te vermijden dat de paus voor lege banken komt te prediken. Anderzijds kan een paus er van verzekerd zijn, dat ook minder populaire instructies in de leer zullen blijven voortleven, wanneer ze een maal zijn neergelegd in een encycliek. In Vaticaanse pu blicaties wordt in de regel uit gebreid teruggegrepen op pauselijke documenten, die dan naar goed scholastiek ge bruik wel als vaststaand gege ven worden aanvaard. Een van de meest invloedrijke en cyclieken is de uit 1891 stam mende Rerum Novarum. door het Vaticaanse dagblad Osser- vatore Romano terecht om schreven als het „beginpunt van de maatschappelijke leer van de Kerk". Rerum Novarum (Van nieu we zaken, waarmee vooral het socialisme werd bedoeld), maakte de weg vrij voor de oprichting van katholieke vakbonden, die zich natuur lijk niet tot de door de socia listen gepredikte klassestrijd moesten laten verleiden, maar volgens de Rooms-corporatie- ve maatschappijvisie hun zaak in goed overleg met de werkgevers bepleiten. De encycliek was een noodza kelijk geworden antwoord op de in die jaren steeds popu lairder wordende socialisti sche denkbeelden, maar kwam ook voort uit oprechte bezorgdheid van paus Leo XIII. die drie jaar daarvoor op aandringen van de Franse 'verlichte patroon^ Leon Har mei tot ontsteltenis van de Romeinse elite 10.000 fabriek sarbeiders in het Vaticaan had uitgenodigd. Veertig jaar later borduurde Pius XI met Quadragesimo Anno op hetzelfde thema door. Deze encycliek bevat bovendien de beruchte bewe ring. dat „niemand zowel een goed katholiek als een over tuigd socialist kan zijn", waar door tot in de vijftiger jaren Roomse PvdA-stemmer's in gewetensnood werden ge bracht. Magnum Opus 'De huidige paus heeft al twee encyclieken gewijd aan socia le vraagstukken. Laborum Exercens uit 1981 en Solleci- tudo Rei Socialis van 1987. Beide zullen bouwstenen le veren voor het magnum opus dat 1991 tot „jaar van de soci ale leer van de kerk" moet maken. Na de revoluties van 1989 wordt dit de eerste ency cliek. die niet in polemiek met socialisme en communis me is geschreven. Daarom zal de paus zich hierin vooral van zijn antikapitalistische kant laten zien. Al in de encycliek van 1981 maakte hij een hij analyse van de uitbuiting van de Derde Wereld door rijke landen en multinationale on dernemingen „die hun pro- dukten zo duur mogelijk ver kopen en tegelijkertijd de grondstoffenprijzen zo laag mogelijk houden". De Noord-Zuid tegenstelling en het thema van de interna tionale solidariteit, dat hij in 1987 al heeft uitgewerkt, zul len naar verwachting in de nieuwe encycliek een centrale plaats innemen. Hierin zal de paus verder zijn kritiek uit werken op de genotzucht, het egoisme en de 'zondige bouw sels' van de moderne con sumptiemaatschappij, waarin armen, ouderen en minderhe den worden verwaarloosd en de van God gegeven natuur wordt gemolesteerd. Het zal een pleidooi worden voor een nieuwe, gemeenschapszin die veel mensen van goede wil kan verenigen, als zij tenmin ste gepaard gaat met een soe pele! r) opstelling tegenover andersdenkenden. Toch is het de vraag, of Jo hannes Paulus II met dit zo veelste spectaculaire initiatief zijn hand niet overspeelt. Met de nieuwe encycliek, zijn achtste, zal hij er al meer op zijn naam hebben staan dan Paulus VI, die er in een ponti ficaat van vijftien jaar maar zeven heeft uitgevaardigd. Een Nederlands geestelijke in Rome zegt daarop desge vraagd: „Natuurlijk is de en cycliek aan inflatie onderhe vig als het instrument te vaak wordt gehanteerd. Maar ja, deze paus wil nu eenmaal al les in het groot doen". Geen consequent beleid De brief va n het kabinet over de Nederlandse bijdrager^ een eventuele oorlog tegen Irak is een compromis tusse a. opvattingen van de beide regeringspartijen. Veel CDA us zoals het kamerlid Gualthérie van Weezei, zouden graag h dat de Jacob van Heemskerck en Philips van Almonde 2 j dig zij aan zij met de Amerikaanse oorlogsschepen zoi jjj optrekken. Daarentegen zouden veel PvdA'ers, onder or oud-minister Stemerdink, de Nederlandse fregatten, ne cc de Belgische mijnenvegers, direct na het uitbreken va g oorlog naar huis toe willen halen. v; DiE laatste wens heeft het kabinet terecht niet ven r Een land als het onze, dat zich op het standpunt stelt da 1 resoluties van de Veiligheidsraad van de Verenigde N uitgevoerd moeten worden, kan zijn oorlogsschepen nie rugtrekken als het menens wordt. Dat geldt temeer, oi de gang van zaken in de afgelopen vijf maanden heeft getoond, dat de Irakezen zich niet met alleen een econon J embargo uit Kuwayt laten verdrijven. Wat rest de geall den na de 15e januari, de dag waarop het door de VN ge de ultimatum afloopt, dus anders dan het gebruiken vai weid? In dat licht getuigt het niet bepaald van moed, vastbera heid en consequent beleid van de Nederlandse regerinj zij haar fregatten beperkingen oplegt bij bijvoorbeeld ht corteren en verdedigen van Amerikaanse (vliegdek)schf g De fregatten die overigens vooral zijn ontworpen een luchtverdedigingstaak mogen het gebied waar ze nu bevinden echter niet verlaten. Ze moeten dus zo'n honderd kilometer van Kuwayt vandaan blijven. MAAR hoe moet het dan als de Verenigde Staten het zakelijk vinden hun vloot te laten opstomen? Laat Neder j de Amerikanen (en de Britten) dan de kastanjes uit het halen9 De bemanningen van de Jacob van Heemskerc de Philips van Almonde zullen waarschijnlijk de eersten om daartegen te protesteren. Zo gaat men niet met zijn genoten om, zeker niet als men zijn eigen vrijheid aan bondgenoten te danken heeft. WAARSCHIJNLIJK zal het in de praktijk wel meev ;i met die beperkte bewegingsvrijheid van de Nederlandse gatten. In geval van oorlog worden de schepen onder van een Amerikaanse admiraal geplaatst. De Nederla j commandanten lijken de mannen er niet naar om onder logsomstandigheden te weigeren bepaalde orders uit te ren, alleen omdat deze door sommige politici in eigen als offensief uitgelegd zouden kunnen worden. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezon stukken te bekorten Interview In uw blad heeft een artikel gestaan van Raymond Hasse- lerharm, waarin hij mij een aantal uitspraken in de mond legt. Ik ben hoogst verbaasd over de handelwijze van Has- selerharm. Ik heb hem geen interview gegeven en ik dis tantieer me dan ook van de uitspraken die aan mij worden worden toegeschreven. Toen Hasselerharm mij in Zuid- Afrika uitnodigde voor een ontmoeting, heb ik daarop po sitief gereageerd, maar daarbij heb ik duidelijk aangegeven dat ik geen interview voor een dagblad kon geven; een radio interview was geen probleem. Ik heb ook duidelijk aangege ven waarom dit niet kon: ik had hierover bindende afspra ken met een weekblad (Vrij Nederland) gemaakt. Aan het begin van de ontmoeting bij hem thuis, waarbij ook zijn vrouw aanwezig was, is dit op nieuw door mij naar voren ge bracht. Hasselerharm gaf de indruk dat hij dit verzoek eerbiedigde, en ik verwachtte ook niet an ders van een journalist die voor een aantal bekende dag bladen schrijft. Mijn hele be zoek aan Zuid-Afrika bestond uit een opeenvolging van ge sprekken, waarbij ik wilde ho ren hoe men de situatie in Zuid-Afrika beoordeelt, en waarbij ook aan mij vragen werden gesteld. Bij gesprek ken met Nederlandse en Zuid- afrikaanse journalisten heb ik steeds aan het begin vastge steld dat het niet om een inter view ging, zodat ieder vrijuit kon spreken. De uitnodiging van Hasseler harm en zijn vrouw paste heel goed in dit programma. We hebben daarom vrijuit gespro ken, zowel toen hij mij met zijn auto ophaalde als toen hij mij terugbracht naar mijn ho tel. Ik protesteer ertegen hij achteraf dit gesprek tJ 'interview' heeft omgebl en mij uitspraken in de i legt waar ik niet achter! staan. 9 Sietse Bosgra, 1 AMSTERDAM (Naschrift. Opmerkelijk li venstaande brief van Bosgra is dat hij zijn l ken over Conny Braam Anti Apartheids Be w niet ontkent. Zij zou v hem onder meer een 'lid lijke relatie'met het ANC ben. Bosgra ziet geen ai ding om haar nu zijn en aan te bieden, maar kom het verwijt dat zijn uitlati niet tijdens een 'officieel terview wérden gedaan valt nog over te twisten o journalist mag citeren ui gesprek zonder dat het ee terview-status heeft, man lukkig is dat niet eens n Bosgra gaf te kennen d, officieel geen krante-i view mocht geven in vei met afspraken met Vrij JV land. Maar na aandringen mijn kant zei hij dat hi probleem zou oplossen do hoofdredactie van Vrij h land voor te houden dl zich niet bewust was vai krante-mterview, maar d dacht dat het alleen (A vro)radio-in terview h ..Als je er maar geen pi groot artikel van maakt dus Bosgra. Vervolgens h met zijn instemming opi notities gemaakt van alle hij zei. Ook van zijn op kingen over Conny Braai haar seksuele relatie ma ANC. De meeste details fl de lezer willen besparen, I in essentie geeft het aaii een topman van een vod staande organisatie deni spreekt over een even bi de collega. Zelfs in een i view. Raymond Hasseleiï Johannesburg) Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur Nabezorging Telefoon: 071-122 248 van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirofc per maand 25,70 per maand f. 1 per kwartaal f. 76,60 per kwartaal 7 per jaar f 294,30 per jaar 29 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2