Max de Jong kent de spanning tussen identiteit en commercie Tom Egbers: „Je hoeft niet voor de kijker op je knieën CeicLeSouocwit Turkse componist Saygun laat groots oeuvre na Gedateerde Arsenicum9 van Hollandse Comedie Omroepen positief over komst De Jong KUNST/RTV DINSDAG 8 JANUARI 1991 PAGINA 7 Ed van der Elsken neemt afscheid met videofilm Bye HILVERSUM De fotograaf en cineast Ed van der Els- ken overleed eind december op 65-jarige leeftijd aan de gevolgen van prostaatkanker. In een videofilm heeft hij de laatste maanden van zijn leven vastgelegd. De VPRO zal de film op 27 januari binnenkort op de televisie verto nen. In 108 minuten schetst Van der Elsken het verloop van zijn ziekte. Een verslag van boosheid direct na het bekend worden van zijn ziekte eind 1988, tot berusting in zijn onvermijdelijke lot en de lichamelijke uitputting in de loop van vorig jaar. Het is een film waarin veel wordt gepraat. Vaak met niet meer dan zijn hoofd in beeld ver telt hij, wisselend in zwart-wit en kleur, gejaagd over hoop op een oplossing, zijn laatste zakelijke activiteiten en de kleine dingen nabij zijn studio in zijn woning in Edam. Tegelijkertijd wandelt hij met de kijker nog een keer door zijn filmgeschiedenis. De VPRO zendt de film zon dag 27 januari uit. Twee dagen daarvoor is de film te zien op het filmfestival in Rotterdam. ISTANBUL Ahmet Adnan Saygun, de meest vooraanstaande hedendaagse Turkse componist, is afgelopen zondag in zijn woon plaats Istanbul op 83-jarige leef tijd overleden. Saygun had het voornemen om dit voorjaar naar Den Haag te komen om enkele repetities bij te wonen van zijn indrukwekkende oratorium Yu- nus Emre, het werk dat door het Philharmonisch Koor Hagacanta- re o.l.v. dirigent René Verhoeff, in juni van dit jaar bij de opening van het Internationaal Muziek festival Istanbul zal worden uit gevoerd. Saygun heeft vele jaren samengewerkt met de Hongaar Bartók, gezamenlijk hebben deze componisten een boek ge schreven dat handelt over de volks muziek van Hongarije en Turkije. Na het overlijden van Bartók in 1945 heeft Saygun dit omvangrijke werk voltooid. Saygun studeerde bij de Franse componist Vincent d'Indy, maar zoals hij mij vorig jaar oktober in een interview vertelde, is het in feite de Franse muziek als geheel waardoor hij werd beïnvloed. Hoewel hij tal van composities van niveau heeft nagela ten, waaronder enkele opera's, meer dere orkestwerken en ook kamermu ziek, kan Yunus Emre zijn meest in drukwekkende opus genoemd worden. Dit oratorium is gebaseerd op gedich ten van de I3e-eeuwse humanist Yu nus Emre, een dichter die in Turkije ook vandaag de dag een levend begrip is en die dit jaar in geheel Turkije her dacht zal worden. Het ligt in het voor nemen het oratorium van Saygun na de Hagacantare- concerten in Istanbul ook in Den Haag uit te voeren met be geleiding van het Staats Symfonie Or kest van Istanbul. Naast de herden king van de dichter Yunus Emre zul len deze concerten nu helaas ook een In memoriam-karakter dragen. ADRIAAN HAGER Scenarioschrijver Maibaum van Bondfilms overleden SANTA MONICA In het Californische San- ta Monica is op 81-jarige leeftijd overleden de scenarioschrijver Richard Maibaum. Maibaum, die het scenario schreef voor een dozijn James- Bondfilms, overleed aan een hartaanval. Mai baum werd geboren in New York en begon zijn carrière in 1933 als toneelspeler in een the ater in die stad. Enkele jaren later toog hij naar Hollywood met op zak een contract voor het schrijven van scenario's. Aan het eind van de jaren '50 vestigde Maibaum zich in Groot- Brittannië, waar hij verscheidene boeken van Ian Fleming te lezen kreeg. Hij bewerkte die voor de film en schreef onder andere het sce nario van 'Dr No', 'From Russia with Love", 'Golfdinger'. 'The spy who loved me", en 'Li cense to kill'. Bedachtzaam Isaac Stern, de Amerikaanse violist, bedachtzaam kijkend gefo tografeerd tijdens de repetities voor een recital in Toulouse, Frankrijk. De tot de grootste violisten van deze tijd gerekende musicus maakt momenteel een Europese toernee met de Ameri kaanse pianist Robert MacDonald. FOTO: ap Arsenicum en oude kant' van Jo seph Kesselring. Vertaling: Peter Hoeksema. Regie: Andy Daal. Decoi: Marc van Helden. Met Ina van Faas- «fl, Peter Hoeksema, Elsje Scher- jonen o.a. Lucas Dietens. Koninklij ke Schouwburg, maandag 7 januari, herhalingen t/m woensdag 9 janua- Volgens artistiek leider Peter Hoeksema kan het nog wel, Arsenicum en oude kant' spe len. Zeker in zijn nieuwe ver taling en in de regie van Andy Daal. Het stoffige zat hem in de tekst, die direct na de Tweede Wereldoorlog zo rap ft'as vertaald, dat hij nu niet neer mee zou kunnen Het zou volgens Hoeksema in lew York en Parijs nog steeds op het repertoire staan en het is Joseph Kesselrings enige stuk, dat nog gespeeld wordt. Arsenicum en oude kant' past laarnaast heel goed in het rij tje „Mouse Trap" en „Tien tleine negertjes", de vorige tukken van de Hollandse Co- ledie. Het heeft een sterke izetting rtodig in meer dan :n rol Dat bleek ook in de ilm met Cary Grant en Peter irre, al werden daar de rol len van de tantetjes Josephine Hull en Jean Audair ingehou den. 'Arsenicum en oude kant' speelt zich af in Brooklyn, waar twee oude dames zich onledig houden met het ver giftigen van potentiële kamer huurders. Hun neven, onder wie een theatercriticus, zijn behept met afwijkingen, het is een zoete inval van typetjes, zelfs de straatagenten zijn nau welijks normaal te noemen. Wie enigszins geïnteresseerd is in een plot, een verhaal, dom melt reeds het eerste kwartier in. Dat ligt niet zozeer aan de regie of aan het alleszins ac ceptabele spel van Van Faas- sen, Hoeksema of Scheijon, maar gewoon aan wat Kessel ring schreef. Referenties aan het Panamakanaal, Hitler of het gevaar van de Jappen klinken gedateerd. De grap pen zijn niet leuk. Wie de aangedikte sterrencast van ex-Haagse Comedie-spe- lers terug wil zien, beleeft een goede avond. De anderen hoe ven voor dit stuk huis en haard niet te verlaten, dat is zonde van tijd en geld. PETER SNEL (Vervolg van de voorpagina) DEN HAAG Eén ding kan de in 1934 geboren doctorandus in de econo mie Max de Jong, maan dag door het kabinet tot NOS-voorzitter benoemd, in ieder geval niet worden ontzegd. Hij heeft de no dige ervaring met proble men als die waar de pu blieke omroepen de ko mende jaren voor staan. Die problemen werden on langs nog eens in ale duide lijkheid opgesomd door het or ganisatiebureau McKinsey: tientallen sterk op hun eigen sociale en culturele identiteit gerichte omroepen die onder ling sterk verdeeld zakelijk ten onder dreigen te gaan te gen de opmars van een effi ciënt opererende commerciële zender. Toen hij in 1973 als lid van de raad van commissarissen bij de Perscombinatie kwam, was de herstructurering van de lande lijke dagbladpers in Nederland inmiddels in volle gang. Kran ten als De Volkskrant, Het Pa rool en later ook Trouw, die elkaar gedurende tientallen ja ren niet alleen als concurren ten maar vooral ook als repre sentanten van volstrekt ver schillende leefwerelden had den gezien, konden zich - mede door de technologische en commerciële ontwikkelin gen in de grafische en de com municatie-industrie - alleen staande houden door schaal vergroting en waren daardoor gedwongen althans op het niet-journalistieke vlak inni ger samen te werken dan zij zelf ooit voor mogelijk hadden gehouden. In dat samenwerkingsproces, waarvan De Jong met name sinds 1982 als hoofddirecteur van de Perscombinatie de gro te architect was, ging het bij iedere stap weer om de vraag, hoe die zakelijke samenwer king gestalte te geven tegen over de voortdurende zorg van met name de redacties van de diverse kranten om hun iden titeit. Dat het De Jong daarbij uit eindelijk gelukt is drie zakelijk niet al te stevige culturen tot één van 's lands succesrijkste en in ieder geval renderende krantenuitgeverijen om te vor men, wordt ook door De Jongs talrijke critici als een grote, verdienste beschouwd. De kritiek op De Jongs optre den bij dé Perscombinatie gold vooral zijn weinig zachtzinnige aanpak die weinig ruimte liet voor de door hem steevast als „weinig rationeel" getypeerde Drs. Max de Jong neemt voor het eerst plaats achter het buerau van de NOS-voorzitter in het omroephoofdkwartier in Hilversum. Een groot bord heet hem welkom. foto: anp ALLEEN VERONICA VINDT KEUZE NIET VERSTANDIG (Vervolg van de voorpagina) HILVERSUM De om roepen hebben overwe gend positief gereageerd op de benoeming van De Jong tot voorzitter van de NOS. Alleen Veronica meent dat met zijn benoe ming de omroepen geen dienst wordt bewezen. Volgens Veronica- (en oud NOS-)voorzitter J. van der Reijden heeft minister D'An- cona van WVC geen verstan dige keuze gemaakt. Hij meent dat de publieke omroep het meest gebaat is met een voor zitter die als een bindende fac tor kan functioneren en de omroepen kan brengen tot overleg. Van der Reijden vreest dat De Jong die talen ten niet heeft. De andere omroepen reageren positief. Zo laat de KRO, waar de voorkeur leefde voor de komst van de CDA-kandidaat De Boer, weten dat De Jong welkom is. De KRO wil con structief met hem samenwer- De NOS meent dat de benoe ming van De Jong geheel past in de profielschets en het ad vies dat door het bestuur aan de minister van WVC is over handigd. Verwacht wordt dat hij kundig en met elan leiding zal geven aan het verande ringsproces bij de omroep. De VARA laat weten dat met De Jong de sterkste kandidaat de functie gekregen heeft. Voor de AVRO geldt dat een bekwaam bestuurder gevon den is, mits de problematiek rond zijn inkomen op redelijke wijze is opgelost. Ook TROS-directeur Wolzak heeft hoge verwachtingen van De Jong. Naar zijn mening heeft De Jong bij de Perscom binatie aangetoond een pluri form bedrijf te kunnen leiden. Ook denkt hij dat de nieuwe voorzitter een positieve bijdra ge kan leveren, omdat hij geen persoonlijk belang heeft bij de uitkomst van de vernieuwing van de publieke omroep. historische gevoeligheden van het Nederlandse dagbladen landschap „Als jullie werke lijk onafhankelijk willen blij ven, moet je zorgen dat je winst maakt", zo vatte De Jong zijn uitgeversfilosofie doorgaans samen. Het leidde hem met ijzeren lo gica naar het project dat hem begin dit jaar tenslotte zijn po sitie bij de Perscombinatie heeft gekost: de fusie van zijn Perscombinatie met de grote concurrenten van de Neder landse Dagblad Unie (NDU) ging niet alleen de betrokken journalisten maar ook de be stuurders van de onderschei den kranten op dat moment net iets te ver. De keus van het kabinet voor de ondernemer De Jong boven de vooral om zijn „gevoel voor de typische Hilversumse ver houdingen" geprezen politicus en top-ambtenaar Hans de Boer kan daarom niet anders dan als een duidelijk signaal aan de publieke omroepen worden gezien dat het het ka binet in ieder geval ernst is met de aanbevelingen uit het McKinsey-rapport over de toe komst van de Nederlandse pu blieke omroep. Ook daarin wordt immers verregaande commerciële en zakelijke sa menwerking bepleit als voor waarde voor het behoud van de in omroepland nog altijd sterk gekoesterde eigen identi teiten. De Jong zal die klus ongetwijfeld met de van hem bekende doortastendheid wil len klaren. Voor de nu 56-jarige De Jong zich in de uitgeverswereld stortte, werkte hij onder meer bij Philips, bij het organisatie bureau McKinsey en sinds 1971 als directielid van VMF waar hij als adviseur van McKinsey binnenkwam. De Jong geniet een zekere faam als „liefhebber van het slijk der aarde die duur in het Gooi woont" en die zich het liefst „in witlederen jas en met hoge snelheid achter het stuur van ziin Ferrari Mondial be weegt". Bij zijn vertrek bij de Perscombinatie kreeg hij in het voorjaar van 1990 een be drag van twee miljoen gulden mee dat door de voorzitter van de ondernemingsraad van het bedrijf als „buitensporig en niet in de geest van de onder neming" werd getypeerd. Max de Jong geschrokken van slechte situatie publieke omroep (Vervolg van de voorpagina) HILVERSUM De nieuwe NOS-voorzitter De Jong zegt te zijn geschrokken van de slechte situatie waarin de Ne derlandse publieke omroep verkeert Toch zijn er naar zijn mening voldoende ant woorden te vinden om terug te meppen. Dat heeft De Jong maandagavond tijdens een persconferentie verklaard. De Jong wil nog geen standpunt innemen in welke richting de publieke omroep zich moet ontwikkelen. Ook zal hij aan het einde van de week niet ac tief deelnemen aan de be raadslagingen van het NOS- bestuur over de voorstellen die het organisatiebureau McKin sey over de toekomst van de publieke omroep heeft ont wikkeld. Passende antwoorden zullen volgens hem wel moeilijk te vinden zijn. De Jong heeft echter de overtuiging dat bin nen de verschillende omroe pen een reservoir aan talent en technische kennis aanwezig ïs.Hij noemde het een uitzon derlijke situatie dat een nieu we concurrent (RTL 4) binnen zo'n korte tijd 30 procent van de markt heeft weten in te ne- Hoewel de situatie in Hilver sum veel complexer is, ziet hij overeenkomsten met zijn acti viteiten in het verleden bij de Perscombinatie. Ook daar had hij te maken met sterk ver schillende identiteiten en de noodzaak belangrijke verande ringen op gang te brengen. De nieuwe voorzitter, die over twee dagen met zijn werk zal aanvangen, denkt dat bij de omroepen voldoende het besef aanwezig is dat zaken moeten veranderen. Veranderingen zullen zich echter niet binnen een jaar voltrekken. Zijn de omroepen binnen twee tot drie jaar op weg naar verandering, dan zou dat als heel goed moeten worden aangemerkt. De Jong bevestigde dat het in de bedoeling ligt het voorzit terschap gedurende vijf jaar te bekleden Over de hoogte van zijn honorarium, wenste hij geen mededelingen te doen. Er hebben zich volgens De Jong echter geen wezenlijke veran deringen voorgedaan. Enige tijd geleden werd duidelijk dat De Jong jaarlijks een half mil joen gulden wenste te ontvan gen. STOP DE PERSEN' VANUIT DE SLAAPKAMER VAN KONING WILLEM III fsiop de persen. Mediaprogramma. 'tronica-televisie. Nederland 2 om Dinsdag. 9? ll( HILVERSUM „Ik ben de fgelopen maanden anders te- 'ivisie gaan kijken. Gerichter, 'm je de waarheid te zeggen, hJKeet ik de uitslagen uit de ere- 01 livisie voetbal niet meer blin- e lelings uit mijn hoofd. Dat D was mij een jaar geleden niet )S| lebeurd", zegt Tom Egbers, 'resentator en eindredacteur 1 'an het nieuwe mediapro- [ramma 'Stop De Persen'. Maar twaalf maanden op de reserve-bank is voor mij een straf". Tom: „Ik heb een buitenge woon grote mate van vrijheid. Dat vind ik de kwaliteit van Veronica, een goed idee wordt gelijk gehonoreerd. Het enige dat dan misschien nog speelt, is de identiteitsvraag; pas ik tussen de andere programma's. Eerlijk gezegd, heb ik mij daar niet al te lang mee bezigge houden. Het is ook niet zo interessant, want ik ben niet verantwoordelijk, voor 'Count down' of 'Op jacht naar de vos'. Bovendien... Moet ik mijn identiteit ontlenen aan de om roep waar ik werk? Misschien kan die zendgemachtigde zijn imago enigszins inkleuren met de mensen die er programma's maken. En dat bedoel ik niet in de zin van: ik zal eens even het gezicht van die omroep veranderen... Ik vind het al leen nogal slap om je te koes teren en te wentelen in de sig natuur van een omroep en hard te roepen: daar hoor ik bij. Ik ben iemand die pro gramma's wil maken en idee ën heeft en vind dat die de vrije loop moeten krijgen. Nou, Veronica biedt mij die kans. Bovendien denk ik dat de tijd van verzuiling voorbij is. Ik bedoel: wat is het ver schil tussen de VARA en de TROS? Voor mij wordt de kwaliteit van een omroep be paald door de mogelijkheden waarin voor allerlei soorten programma's ruimte wordt ge schapen.". Trouwpartij Tom: „De stelling die ik ook bestrijd, is dat je in de gunst om de kijkcijfers alles moet vervlakken of dat je echte ont roering moet degenereren tot een wekelijkse trouwpartij op televisie. Met 'Stop de persen' proberen we een uitzending te maken die op een amuserende en onderhoudende wijze infor meert en prikkelt. Het wordt geen programma dat zo con troversieel is, dat het na vijf weken van het scherm wordt gehaald. Maar mensen moeten zich er wel over kunnen op winden of kwaad kunnen worden over dingen die er worden gezegd. Het is niet de opzet, maar hopelijk draagt het wel bij tot het vormen van een eigen mening of zet het aan tot nadenken". Redactie Een van de voorwaarde van Tom Egbers bij de contract-be sprekingen was, dat hij zijn ei gen redactie zou samenstellen. Tom: „Het is een klein team mensen en dan is de gezamen lijke spirit heel belangrijk. Het moet klikken. Een andere voorwaarde was dat Henk Terlingen en Kees Buurman deel zouden uitmaken van de redactie. Ik ben blij dat het is gelukt, want beiden zijn héél belangrijk voor mij. Henk is een idee-rijke kracht voor elke redactie. Ik steun zwaar op hem, ook tekstueel, en hetzelf de geldt voor Kees Buurman, ooit de 'Godfather' van Henk Terlingen. Kees heeft radio programma's geregisseerd die Henk heeft gepresenteerd. Hij is een man, die net als Henk, verslaggevers-duo, dat afkom stig is van de lokale Staats-tv Amsterdam. Hun kracht is vooral de zeer eigenzinnige wijze waarop ze hun reporta ges vorm geven. Ze zijn wars van elke conventie zowel in houdelijk als visueel, gaan bij voorbeeld ook op de fiets naar hun onderwerp en maken hun werk met behulp van een handcamera, een microfoontje en een lampje. Heel ander spul dus dan waarmee het NOB uitrukt, maar ik heb het idee dat ze minder de realiteit beïn vloeden dan de professionals uit Hilversum". Slaapkamer Het programma wordt uitge zonden vanuit Studio Plantage in Amsterdam. Tom: „Er was nog een verdieping vrij in dat pand. Het bleek de vroegere slaapkamer van koning Wil lem III te zijn. Er zitten heel hoge ramen in die kamer waardoor je naar buiten kunt kijken. Een prachtig decor dus dat altijd verandert. Je ziet het Amsterdamse straatleven en dat lijkt mij aardiger dan zo'n hightech decor in een studio". Een carbon-doorslag van 'Lo pend Vuur', het mediapro gramma van de NOS, zal 'Stop de persen' niet worden. Tom: „Wij zullen elkaar eerder aan vullen dan beconcurreren. Maar het belangrijkste, ver schil is, denk ik, dat wij nie mand uitsluiten. Wij gaan er vanuit dat iedereen een ge bruiker van de media is. Ten slotte komen we er allemaal bijna dagelijks mee in aanra king. Dan mag je dus veron derstellen dat in principe ie dereen er interesse in heeft. Neem Koot en Bie, die sluiten ook bijvoorbaat niemand uit. Ik vind het tamelijk geniaal zoals zij elke week een pro gramma maken. Dat is echt de beste Nederlandse televisie die er bestaat. Wat je van dat duo kunt leren, is dat je niet op je knieën hoeft om een program ma te maken dat voor een bre de groep mensen interessant is. Absoluut niet. Mensen zijn "namelijk niet dom en als ze het wel zijn. dan zijn ze net zo dom als ik. Een programma dat er vanuit gaat dat mensen dom zijn, is een doodgeboren kindje. En zo'n programma wil ik niet maken". HANS PIËT Tom Egbers: „Ik vind het tamelijk geniaal zoals Koot en Ble elke week een programma maken". FOTO: VERONICA door René de Cocq Drama Als je maar bereid bent genoeg tijd. liefde, vakmanschap en geduld te steken in een dramaproduktie. kan zelfs in Nederland wel eens iets moois ontstaan. U gelooft het niet? Dan kijkt u te veel naar Nederlandse series op de televisie, waar tijd. liefde, vakmanschap en geduld altijd worden vertaald in 'geld en dat. schijnt het. is er nooit genoeg. Vandaar het hartverscheurende geschmier in de steeds in tal (en last) toenemende zogenaamde comedyseries, waar over één grap een half uur moet worden gedaan en de rest wordt gevuld met bekkentrekkerij en komiek in de camera kijken. En vandaar het al even hartverscheurende geschmier in dramaseries als Medisch Centrum West, Spijkerhoek en Goede Tijden Slechte Tijden, waar ongeloofwaardige personages in ongeloofwaardige situaties ongeloofwaardige opeenstapelingen van kommer en kwel krijgen voorgeschoteld en daarop reageren met ongeloofwaardige dialogen. En toch: het kan wel 's goed aflopen, ook in ons land. en vorige week waren daar op één avond twee voorbeelden van te zien. Toegegeven: niet in serieverband. het ging hier om twee speelfilm-achtige produkties. En daarin kun je je tijd. liefde, vakmanschap en geduld natuurlijk concentreren op het vertellen van één verhaal met maar een paar hoofdpersonenbij het maken van een serie komt het meestal aan op het vertellen van meer verhalen tegelijke, met veel meer hoofdpersonen. De films waarop ik doel waren 'Een scherzo furioso' van Marianna Dikker (woensdagavond bij de NOS) en 'Het nadeel van de twijfel' van Maarten Treurniet (later diezelfde avond bij RTL4). Twee films die een origineel verhaal vertellen over moderne relaties in een moderne stadssamenleving. Twee films waarin de makers niet alleen de beschikking hadden over vakkundige acteurs, maar die acteurs ook met goed gevoel voor dosering lieten spreken. Dialoog, dat is het grootste knelpunt in Nederlands (televisie)drama, en zowel Dikkers als Treurniet omzeilt dat behendig door het verhaal neer te zetten in veel (geladen) beeld en weinig tekst: korte zinnen, korte gesprekken. En bij die tekst is ook nog eens in beide gevallen goed nagedacht over hoe mensen in het écht tegen elkaar praten. Zo ontstaan in beide films situaties en ontwikkelingen waarin je kunt gelóven, waarin je even kunt vergeten dat je maar gewoon naar min of meer bekende acteurs zit te kijken. En nog afgezien van de mooie beelden en de plezierige dialogen: wat is het heerlijk dat je nu eens Nederlandse films te zien krijgt die als Film zijn bedacht en niet als Verfilmd Nederlands Boek. Overigens, als bittere kanttekening: waarom moest die film van Treurniet (en zijn klasgenoten; het ging hier om een eindexamenproduktie) nou uitgerekend door RTL4 worden aangekocht en uitgezondenIk misgun het de Luxemburgse avonturiers niet echt. maar vind het wel vreselijk dat ze zo'n film van maar één uur speelduur niet kunnen (of mogen?) uitzenden zonder ergens halverwege midden in een scène de hakbijl te zetten om er een commercial tussen te persen - en dan nog uitgerekend voor een sexlijn in het 06-circuit. Hoogst irritant, hoogst ongepast. De mooiste beelden van de week: die héérlijk onsmakelijke knokpartij tijdens de worstelkampioenschappen, in beeld gebracht in Studio Sport van zondagavond. Een heerlijke bevestiging van mijn (voor)oordeel over al die nobele prietpraat die je altijd van krachtsporters hoort: dat het zulke prachtige sport is, eerlijk je krachten meten met je tegenstander, altijd vrienden op en buiten de mat, u kent dat wel. En nu kon je heel even zien dat er gewoon ordinaire vechtersbazen tussen zitten met een heel lage tolerantiedrempel, die bij een ongunstige beslissing de scheidsrechter wel even een koppie kleiner zullen maken. Zaterdag bij Sonja zei die mooi-Haagse bokser ook al: „Als ik de ring instap, denk ik alleen maar: die vent moet dood".Nobele sport, jawel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 7