Studenten Evangelische Hogeschool voeren christelijke acties' Terug van weggeweest: Kerstfeest in Rusland £eidóc Soman kerk wereld beroepingen Sandinistische oud-minister als priester geschorst brieven van lezer; £eidóe(3otvuvnt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ceidae Commit D DINSDAG 8 JANUARI 1991 PAGINA- Dr. HJ. de Jonge nieuwe hoogleraar Nieuwe Testament Leiden LEIDEN Dr H.J. de Jonge (47) is per 1 januari 1991 be noemd tot hoogleraar Nieuwe Testament aan de faculteit der godgeleerdheid van de Rijksuniversiteit Leiden. Hij volgt prof. dr M. de Jonge (geen familie), die sinds 1966 deze functie heeft bekleed H.J. de Jonge was in Leiden universitair hooffddocent in het zelfde vak en bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van de bijbelse exegese. Daarvoor was hij verbonden aan de theologi sche faculteit van de Universiteit van Amsterdam. Hij promo veerde in 1983 cum laude op een proefschrift over de contro verse van Erasmus met een Spaanse opponent tegen Erasmus' uitgave van het Nieuwe Testament uit 1521. Russisch-Orthodoxe Kerk verkoopt 'gratis' bijbels MOSKOU De Russisch-Orthodoxe Kerk verkoopt bijbels die zij gratis van westerse bijbelgenootschappen heeft gekregen, aan haar eigen leden. Deze handelwijze heeft de kerk inmid dels 15 miljoen roebel opgeleverd. Dit heeft Igumen Pavlov, se cretaris van de bijbelcommissie in Moskou, gezegd in een inter view met het weekblad 'Argumenten en Feiten'. Uit de inkom sten van de bijbelverkoop wordt de bouw van kerken gefinan cierd. Ook wordt een deel van opbrengst gebruikt voor de ei gen bijbel-uitgeverij. Een lezer had het weekblad gevraagd waarom de bijbels in de kerk voor 150 tot 200 roebel verkocht worden, terwijl er 'niet voor de verkoop' op gedrukt staat. Vol gens Pavlov zal de prijs van de 'gratis' bijbels dit jaar wel iets Goede raad: het kleinste geldstuk dat in omloop is Ambrose Bierce IKV: stuur telegrammen naar Bush en Husayn DEN HAAG Het Interker kelijk Vredesberaad (IKV) roept de Nederlanders op in telegrammen aan de presiden ten Saddam Husayn en Geor ge,Bush hun verontrusting te uiten over de ontwikkelingen in het gebied van de Perzi sche Golf. De telegrammen moeten worden verstuurd voor 15 januari, de dag waar op het VN-ultimatum tegen Irak afloopt. Van de Iraakse president Hu sayn wordt verlangd, dat hij een oorlog in het Golfgebied voorkomt door zich uit Ku- wayt terug te trekken. Verder moet Irak de territoriale pro blemen in het gebied rond de Golf niet op het slagveld op lossen, maar ze voorleggen aan het Internationaal Ge rechtshof in Den Haag. In de telegrammen aan de Amerikaanse president Bush moet er volgens het IKV op worden gewezen dat het han delsembargo tegen Irak en de diplomatie de tijd moeten krijgen. Niet de Verenigde Staten, maar de Verenigde Naties behoren de politie van de wereld te zijn, zo zou Bush duidelijk moeten worden ge maakt. Verder wordt de Ame rikaanse president gevraagd de Amerikaanse troepen on der het commando van de Verenigde Naties te brengen. Het IKV werkt in deze actie samen met vredesorganisaties in Oost- en West-Europa, de Verenigde Staten, het Mid den-Oosten, Azië en Afrika. Europese bisschoppen De rooms-katholieke bis schoppen in de twaalf landen van de Europese Gemeen schap hebben de gelovigen opgeroepen te bidden voor een vreedzame oplossing van het conflict in de Perzische Golf, De commissie van bisschop pen in de EG zegt in een ver klaring te hopen dat alle bij het conflict betrokken politie ke leiders beschikken over de „grote genade van de moed en de volharding". Gezien de „hoogstgevaarlijke situatie" waarin het Midden-Oosten zich volgens de bisschoppen bevindt, moet elke christelijke gemeenschap op de haar pas send lijkende manier bidden voor vrede in dat gebied, al dus de bisschoppen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Dordrecht (herv.geref.) G Oudheusden te Culemborg (gees telijk verzorger Bethesdaziekenhuis te Tiel); te Oldenzaal (herv.geref (part-time) drs. R.J. Kooiman, kandi daat te Assen en miss. toeruster in de classis Beilen, die dit beroep heeft aangenomen Bedankt voor "s-Gravenzande J. Knol te Sneek. BOYCOT LESSEN EN GEBEDSDIENSTEN AMERSFOORT De studenten aan de Evange lische Hogeschool (EH) te Amersfoort hebben maandag aangekondigd op 'christelijke' wijze ac tie te voeren tegen het bestuur. Ze betonen zich diep geschokt wegens het ontslag van drie directeu ren en andere tegenstan ders van het bestuur. „We zullen geen midde len gebruiken die we niet waardig vinden", aldus studentenwoordvoerster Suzanne Visser, „dus geen grootscheepse acties, geen bezettingen en zo". De studenten besloten voorlo pig alleen die lessen te boy cotten die gegeven worden door vervangers van de ge schorste directeuren Van Del den en drs. N.C.van Velzen en docent dr. W.J. Ouweneel. Het is de bedoeling dat de stu denten tijdens deze lesuren bijeenkomen voor een zang- of gebedsdienst. Ook maan dagmiddag hielden zij een bidstond. Volgende week, als het alge meen bestuur zich heeft uit gesproken over de maatrege len van het dagelijks bestuur, zal worden bekeken of de boycot wordt uitgebreid. Vooralsnog voelen de studen ten niet voor een totale boy cot. „Dan lijkt het alsof wij ons niet positief opstellen", zegt Suzanne Visser. Zij vreest dat het bestuur, dat de studenten nu al als „revolutionair" heeft betiteld, een dergelijke actie tegen de studenten zal gebrui ken. Bovendien bestaat er on der de studenten geen eensge zindheid over de vraag of christenen wel op zo'n manier mogen opstaan tegen wettig gezag. De studenten betreuren dat hun opleiding, waar christe nen van zeer uiteenlopende kerkgenootschappen veertien jaar lang goed hebben samen gewerkt, nu zo door het slijk Ontslagen direkteur j. van Delden omringd door studenten en verslaggevers. foto: pers unie gaat. „Ik heb God zeer hoog", zegt er een. „Maar Hij moet wel heel wonderlijke wegen gaan om dit conflict op te los sen". Het ontslag van de drie direc teuren en één van de docen ten zal zeker bij de rechter worden aangevochten, aldus Van Delden Hij achtte het zelfs niet uitgesloten dat de zuivering door het bestuur zal leiden tot het ontstaan van een tweede Evangelische Ho geschool. Veertien jaar geleden stond Van Delden aan de wieg van de EH. „Ik durf het nu rustig in de mond te nemen: het be stuur heeft gelogen, bedrogen en geïntimideerd," liet Van Delden gisteren weten in een door hem afgehuurd gebouw tje, enkele straten van de voor hem verboden Hogeschool. „Ze gaven notabene toe dat ze logen. Maar dat kon worden gerechtvaardigd, want alle mensen zijn zondaren, "zo ver klaarden ze", aldus Van Del den. Hij waarschuwde de studen ten voor gevoelens van irrita tie en riep hen op „op een christelijke wijze uiting te ge ven aan hun gevoelens". Zelf toonde hij zich diep gekrenkt door het optreden van het be stuur „Het bestuur acht zich tamelijk rechtstreeks door God geroepen. Tegen een der gelijk roepingsbesef valt niks te doen, maar wat mij betreft is hun enige roeping nu nog zo snel mogelijk af te treden". De studenten konden maan dagochtend pas tegen twaal ven het schoolgebouw in. Het bestuur hield er een spoed vergadering en stuurde stu denten en andere nieuwsgie rigen weg met de boodschap dat het een drukke dag zou gaan worden. Na de jaaropening, zang en gebed vertelde ESJ-docent J. Bakker dat hij onmogelijk kon ingaan op het verzoek van het bestuur om Van Del den als directeur op te volgen. Hij noemde de maatregelen van het bestuur „autocratisch en ondemocratisch" en oogst te een warm applaus van de zaal. Veel koeler was de ontvangst van dr. ir. C. Roos, voorzitter van het bestuur, die de stu denten achter gesloten deuren een toelichting op de jongste ontwikkelingen gaf. Medebe stuurslid ds. W.J.J. Glashou wer „smeet de aanwezigen vervolgens met bijbelteksten om de oren en riep veelvuldig de Naam des Heren aan", zo als een inderhaast benoemde perschef namens de studenten achteraf meldde. „Beide heren zeiden met heel veel woorden niks". In een verklaring doet het be stuur een klemmend beroep op de studenten om de rust in de school te bewaren en nor maal de lessen te volgen. Be richten over een dreigend faillissement van de EH wor den als „kwaadaardige laster" bestempeld. Op zeer korte termijn hoopt het bestuur mee te delen hoe de nieuwe leiding van de school er uit zal zien. Docent dr. T. Brienen is bereid ge vonden om tijdelijk als direc teur van het EH-basisjaar op te treden. Brienen gaf de pers tijdens Roos' toespraak een lesje positieve journalistiek: „Het gaat goed met de EH", zou er in de kranten moeten staan. Studenten die Roos vroegen hoe het met hun studietoe komst is gesteld, kregen tot hun grote ontevredenheid geen antwoord. Het vertrek van het bestuur zou automatisch leiden tot het vertrek van Oudkerk en vele docenten aan de lerarenoplei ding aan de EH, verwacht Roos. „En dat zien wij liever niet gebeuren". Oudkerk heeft in de afgelopen jaren deze opleiding „op poten ge zet". Het bestuur vindt het niet rechtvaardig „om iemand die zijn werk goed gedaan heeft, te ontslaan". Het bestuur voelt er boven dien niks voor om de christe lijke cultuurfilosoof dr. F. de Graaff „tot ketter te verkla ren". De tegenstanders vin den dat Oudkerk De Graaffs onbijbelse ideeën in de school verspreidt, maar dat vindt Roos wel meevallen. Trou wens, zo zei hij, „Marx wordt hier ook gedoceerd, zonder dat we het met hem eens zijn". NEW YORK Het Vaticaan heeft geweigerd de schorsing uit het priesterambt van de Nicaraguaanse oud-minister van buitenlandse zaken Mi guel D'Escoto op te heffen. Dat heeft pater William M. Boteler, generaal overste van de orde van Maryknoll, waar van D'Escoto lid is, meege- Boteler had het Vaticaan ge vraagd de schorsing op te hef fen, nadat de sandinisten bij de verkiezingen van vorig jaar februari waren verslagen en D'Escoto was afgetreden. De voorzitter van de Vati caanse congregatie voor de evangelisatie onder de volke ren, kardinaal Jozef Tomko, heeft Boteler laten weten dat daarvan pas sprake kan zijn, als D'Escoto zijn houding wij zigt en bereid is zich schrifte lijk te onderwerpen aan de bepalingen in het kerkelijk wetboek die priesters verbie den politiek actief te zijn. D'Escoto werd in 1985 door het Vaticaan als priester ge schorst, nadat hij had gewei gerd als minister in de sandi nistische regering van Nicara gua af te treden. D'Escoto heeft ook zelf aan Tomko ge schreven, maar Boteler wist niet of hij inmiddels antwoord heeft ontvangen. D'Escoto wil in de Nicara guaanse hoofdstad Managua een centrum voor vredesspiri- tualiteit en geweldloosheid opzetten. Volgens Boteler zal hij ook als directeur van dit centrum optreden, als het Va ticaan in zijn standpunt vol hardt. De orde van Maryknoll vindt dat er geen reden meer is de schorsing te handhaven, nu D'Escoto niet meer poli tiek actief is. MOSKOU Onder het bonte schijnsel van rode en blauwe lichtjes in een kerstboom aan de rand van het Rode Plein, vlak voor de hoofdingang van het staatswarenhuis GOeM, speelde een mari nekapel kerstliederen. De melodieën klonken het publiek ongetwijfeld nieuw in de oren: 73 jaar lang zijn ze niet ten geho re gebracht omdat de ze gevierende Bolsjewieken het atheisme tot staatsre ligie hadden verheven. Na de oktoberrevolutie van 1917 was een van de eerste daden van communistische bewind de overschakeling, op de gregoriaanse kalender, die in het 'wésten' allang was in gevoerd. Het gevolg was dat de viering van de oktoberre volutie voortaan in november viel, maar de 'Russisch-ortho- doxe kerk' houdt zich verre van allerlei 'noviteiten' en blijft trouw aan de minder preciese juliaanse kalender. Gevolg: De Russen vieren de geboorte Christi op 7 januari 'nieuwe stijl'. Op kerstavond stond voor de muren van het Kremlin tus sen het 'historisch museum' en de met kleurige ui-vormi- ge koepels versierde Sint-Ba- silius kathedraal een veelkop pige menigte met kaarsjes in de hand. De twee soldaten voor het Mausoleum leken plots als voornaamste taak te hebben Lenin binnen te hou den. De grondlegger van de' Sovjet-staat kon, leek het, elk moment briesend naar buiten stormen om een eind te ma ken aan deze walgelijke ver toning. Godsdienst is immers opium die het volk moét be dwelmen en 's mensen aan dacht van werelse zaken af leiden, zodat de uitbuiters vrij spel hebben. In marxistisch- leninisische ogen is dat geen goede zaak voor de vooruit gang. Dank zij een recente beslis sing van het Sovjet-parlement konden Russisch-orthodoxe gelovigen eindelijk weer op het Rode Plein vieren. Dat gebeurde zondagavond voor de achttiende keer deze eeuw. Het hoofdjournaal van de Sovjet-televisie probeerde de schok voor de 'homo sovieti- cus' wat te verzachten door de nieuwslezer te laten uitleggen dat het hier om een legende gaat: Maria moest Jezus ter wereld brengen, maar kon nergens onderdak vinden. Dat kaarsje dient nu om aan te geven dat zij ergens wel kom is. Terloops stelde de nieuwsle zer aanhangers van andere godsdiensten in de Sovjet Unie gerust, die zich wellicht achtergesteld voelden. Zij mo gen nu ook een belangrijk re ligieus evenement aanwijzen en krijgen die dag voortaan ook vrij. Godsdienstvrijheid is een van de verworvenheden van Gor- batsjovs hervormingspro gramma, de perestrojka (cur sief). Werden vroeger bijbels, psalmenboeken, kruisjes en foto's van de paus bij binnen komst in het land door de douane in beslag genomen, nu zijn al deze zaken vrijelijk te koop in bijvoorbeeld kiosken aan de oude Moskouse hoofd straat Arbat. Het feit dat de overheid kerstmis pas nu, in het zevende jaar van de pere strojka tot officiële feestdag heeft verklaard, valt mogelijk als verdienste toe te schrijven Twee vrouwen tijdens de kerstviering, gisteren in de Kazan-kathedraal in Moskou. FOTO: AP keukenmeester van de Sovjet economie zorgt het langzaam laten vieren van de teugels steeds voor wat gratis en voor niets verkregen vreugde, die de gewone burger in zijn som bere bestaan weer even het hart onder de riem moet ste ken. Uitleg De staatstelevisie bracht de kerkdienst van de Russisch- Orthodoxe kerkleider, patri arch Aleksi II, zelfs recht streeks op de buis. Een com mentator gaf uitleg bij de veelvuldige en gecompliceer de rituelen, die voor de televi siekijkende leek volstrekt niet te begrijpen zijn en nogal cha otisch aandoen. Chaos was gisteren ook troef voor en tijdens de kerstvie ring in Kolomenskoje, een tot staatsmuseum verworden kloostercomplex, in zuid-Mos kou. Als Russen niet in een rij kunnen staan, zijn ze kenne lijk ongelukkig. Daarom had zich voor de Kazankathedraal in Kolomenskoje een lange rij gevormd van mensen die kaarsjes, wilden kopen om die voor ikonen te plaatsen. Wie bereid was het eindeloze ge- pook van ellebogen in de rug voor lief te nemen, belandde na lang schuifelen eindelijk in een door mensenlichamen tropisch verwarmde ruimte met overal ikonen, goudkleu rige kroonluchters, verder een reusachtige kerstboom met bontgekleurde electrische lampjes en een nauwelijks hoorbaar koor in een zijver trek. Wie niet platgedrukt wilde worden, maakte dat hij zo snel mogelijk weer buiten stond. „Zalig kerstmis en de beste wensen!", zei een agent tegen een automobilist die zijn auto kwijt wilde op een plein tje voor Kolomenskoje. Dat mocht niet van de agent, maar een zwarte limousine van een of andere hoge piet liet hij wel toe. „Ook een ge lukkig kerstfeest", ant- wooordde de automobilist. „En ik wens u toe dat voor u de tijd spoedig mag komen dat u op die zwarte limousines dezelfde regels toepast als op ons." De agent glimlachte. „Dat is de beste wens die ik dit jaar gehad heb. Nogmaals, gelukkig kerstfeest!" Hardvochtig besluit De Iraanse geestelijke leider, ayatollah Khamenei, blijft bij dat het doodvonnis over de Britse schrijver Salman Ru die onherroepelijk is. Het besluit van de schrijver om zich de islam te bekeren en afstand te nemen van voor de isl beledigende passages in zijn boek 'De duivelsverzen', he '8 de opvolger van ayatollah Khomeini niet mild gestemd. UlT pure wanhoop heeft de schrijver zich vervolgens uit een schuilplaats in Engeland telefonisch tegenover tegi standers verdedigd. Hij is daarbij zelfs in de tegenaanval gaan door zijn geloofsgenoten erop te wijzen, dat het var islamitisch standpunt „een misdaad tegen God" zou zijn moslims hem zouden vermoorden. MAAR het mocht niet baten; een deel van zijn tegenst j- ders bleef zich beroepen op de onherroepelijkheid van doodvonnis. Hardvochtiger kan het standpunt van ayatol Khamenei nauwelijks zijn. En dat terwijl Rushdie bovend heeft beloofd zich te gaan inzetten om in de 'heidense', n islamitische wereld meer begrip voor de islam te kwekei OoK al zou de bekering van Rushdie vooral zijn beïnvl f door zijn wil te overleven, dan nog heeft Iran met het bes zichzelf geen goede dienst bewezen. De keiharde reactie i Khamenei is kenmerkend voor de sektarische zelfverzeke heid van de islam zoals die in Iran wordt beleden. rs De onvoorspelbaarheid van de houding van de islamitis d leiders, hetzij geestelijke, hetzij politieke, staat er garant v dat het Midden-Oosten, ook na het oplossen van de Golfer nog jarenlang een bron van onrust zal vormen in een i 'e verder ontspannende wereld. Want met het eventuele 1 dwijnen van de politieke dictator Saddam Husayn en 3C geestelijke dictator Ali Khamenei worden Irak en Iran r d van de ene op de andere dag democratisch geregeerde 1 'r den. d Brieven graag kort jn duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde1 stukken te bekorten BOA (1) Een artikeltje van een van uw redacteuren over de Boycot Outspan Aktie (BOA) en De Waag in de rubriek Weekein de (15 december) wemelt van feitelijke onjuistheden. De ten toonstelling 'Kunst tegen Ra cisme' werd vorig jaar in De Waag gehouden en trok ruim zesduizend bezoekers. Gedu rende maart vorig jaar werd een soortgelijke tentoonstel ling noodgedwongen in Gale rie 'De Burcht' gehouden en trok inderdaad aanzienlijk minder bezoekers. De BOA is geen 'offensief' begonnen te gen de gemeente. De BOA heeft geen 'hulp' ingeroepen van Leidse kunstenaars, vrienden en bekenden' die al lemaal 'braaf de door BOA ge dicteerde tekst naar de ge meente stuurden'. Het is ook in hun belang dat De Waag opnieuw een open instelling wordt. Öe beschuldiging aan het adres van die kunstenaars is beneden de maat. Dat uw redacteur 'de hal van het Leidse stadhuis' opvoert als een geschikter plaats dan De Waag slaat nergens op. Het ar tikeltje van uw redacteur is niet alleen feitelijk onjuist, maar ook tendentieus en wil verwarring zaaien onder de le zers. Het veronderstelt een ze kere voorkennis van de lezers, terwijl uw krant niet eerder een achtergrondartikel, waar bij de verschillende standpun ten uiteengezet werd, geplaatst heeft. Namens de BOA, Esau du Plessis, LEIDEN. BOA (2) Tot en met 1989 heeft de ge meente Leiden jarenlang in maart het Waaggebouw ter be schikking gesteld voor de ex positie „Kunst tegen racisme". Deze trok in 1988 5.000 men sen naar het Waagggebouw. Ook was er tegelijkertijd jaar lijks een expositie in de hal van het Leidse stadhuis te be zichtigen. In 1989 werd door de gemeente de cultuurnota gepresenteerd, die behelsde dat het Waaggebouw niet meer aan derden ter beschik king zou worden gesteld. BOA mocht haar jaarlijkse expositie vanaf dat moment in galerie De Burcht houden. Die trok in maart 1990 ruim 900 bezoe kers. Dat is een duidelijk con trast met de bezoekersaan t len in het Waaggebouw. G i rie De Burcht ligt niet aan druk belopen route. Waaggebouw ligt veel mee het zicht. Hierdoor is een opgezette anti-racistische lichtingscampagne blijkl i niet meer zo te voeren i deze in voorgaande jaren succes werd gevoerd met zenden bezoekers. De bei ren van de BOA worden tl door de gemeente serieus studeerd. Het is dan ook i jammer dat uw redacteur: een artikel verwarring wi zaaien. Henk Hollebeek, Beeldend kunstenaar, LEID NaschriftIn de' rub Weekeinde worden actuele ken wekelijks op de hak gt e men. Op 15 december gebjo de dat ook met het al ruii\ jaar slepende conflict t BOA en gemeente. In dit riode is het echter ook uil a rig op serieuze wijze in ei krant belicht. Als zich ni& I ontwikkelingen voordoen ir deze zaak blijft daar sen redactionele aandacht Redactie.) Trainers Johan Cruijff, destijds een gistraal voetbalspeler, ging zijn profcarrière in zaken, werd geen onverdeeld suil en hij koos voor het train schap. De vereiste papie waren er echter niet, ra omdat Cruijff als voetballei magistraal was, werd de-h gelicht met de regels. Ri Krol, destijds eveneens m straal, maar wellicht een kie minder, ging na zijn v balcarrière in (snack)zal Dit verliep niet naar wens uiteindelijk werd hij I maar trainer. Krol heeft ev! min de vereiste papieren hij wil eveneens dispens om als oefenmeester in Ne< land te kunnen werken. V< malige 'gewone' spelers, nogal wat tijd en moeite h ben geïnvesteerd om een t nersdiploma te bemachtij worden nu wat nerveus, terecht. Want waar ligt einde en er is toch al com rentie genoeg? Met Cri heeft de KNVB evenwel precedent geschapen, brengt de voetbalbond een lastig parket. N. Pleumekers, DEN HAAG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19.00 u op za. van 14.00 tot 15 00 uie Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bi] betaling per acceptgirokai per maand 25,70 per maand per kwartaal f. 76,60 per kwartaal f. per jaar f. 294,30 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel.: 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2