Lazar Berman in Circustheater i.agel leren kennen oor zijn repetities Meij haalt onderste uit de kan Nut en genot van boekhoudkundige literatuurbeoefening Beurs van Amsterdam Kim Appleby komt niet verder dan lege muziek mJNST/RTV/ BOEKEN ftzkLeSouocwt MAANDAG 7 JANUARI 1991 PAGINA 5 omance van Jeff Koons ers,et Cicciolina verstoord HE Het sprookje is voorbij. Het huwelijk tus- de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons en 0 ioster Cicciolina. dat op Valentijnsdag in het jol in Rome zou worden gesloten, gaat niet Koons heeft vanuit New York laten weten, hij van de voorgenomen verbintenis afziet p iwege het te grote verschil in levensstijl tussen n beiden". In Rome heeft Cicciolina daarentegen Zil ilaard, dat het huwelijk zeker doorgang zal °n len. ..Jeff is een groot kind, dat last heeft van ■zie", aldus de pornokoningin, „maar de uitno- .igen zijn al verstuurd en ik ben er zeker van, hij op zijn besluit terug zal komen". Hoe het zij. het bericht heeft in ieder geval voor wel- ie publiciteit gezorgd, zowel voor de tegen de tig lopende Cicciolina als voor Koons, wiens :oop beduidend is teruggelopen sinds de klad kunstmarkt zit. Kunstenaar Jeff Koons en llona Staller zoals ze te zien waren op een inzending voor de Biënnale in Venetië. foto: anp Weer records RTL 4 HILVERSUM RTL 4 heeft donder dag 3 januari opnieuw een aantal re cords gevestigd. Zo bedroeg het markt aandeel van de Luxemburgse commer ciële zender op deze avond 41,5 procent. Normaal schommelt dit percentage rond de dertig. De reguliere omroepen kwa men samen niet verder dan 41,4 pro cent. Nederland 1 en 3 haalden beiden 8,6 procent en het tweede net kan bogen op 24,2 procent. Topper donderdag was de 'Surpriseshow'. Presentator Henny Huisman kon rekenen op drie miljoen kijkers (22,4 procent). De gemiddelde kijkdichtheid van RTL 4 bedroeg afge lopen donderdag 13,6 procent. Neder land 2 haalde een gemiddelde van 7,9, terwijl het eerste en het derde net beide 2,8 procent scoorden. Samen waren ze goed voor een percentage van 13,5. DEN HAAG In het kader van de jaarlijkse klassieke concertserie Grand Masters in Concert' geeft de Russische componist en pianist La zar Berman zaterdag 19 januari een optreden in het Circustheater in Scheveningen. Grand Masters in Concert' werd vier jaar geleden voor het eerst georganiseerd om Scheveningen weer terug te brengen tot een muziekcentrum. Decennia lang was Scheveningen dè plaats waar alle groot heden in de klassieke muziek optraden Zo dirigeerde Strawinsky er zijn eigen werken, maakte Leonard Bernstein er zijn Europese debuut en gaf Horowitz meerde re malen concerten in de kustplaats. Ook Yehudi Menuhin en de componist Béla Bartok waren van de partij. Door het organiseren van enkele klassie ke hoogtepunten als het Scheveningen In ternationaal Muziek Concours, Jonge Meesters aan Zee, de Avro Kurhaus Con certen en het Grand Masters in Concert, wordt de klassieke muziektraditie van Scheveningen weer hersteld. Lazar Berman speelt 19 januari werken van Schubert. Liszt, Rachmaninoff en Scriabin. Vrijdag 1 maart is het tweede concert van de 'Grand Masters in Concert' met het Oistrakh duo dat stukken van on der meer Beethoven. Brahms en Tchai- kowsky op viool en piano uitvoert. Het slot van de Grand Master Concerten wordt op zaterdag 6 april gespeeld door de pianist Ivo Pogorelich met uitvoeringen van Haydn, Brahms, Scriabin, Ravel en Rachmaninoff. ^ROOT MUZIEKPROJECT ROND HEDENDAAGS COMPONIST EN HAAG In het lagse Koninklijk Con- fvatorium, de Grote |rk, het Gemeentemu- en de Dr Anton Phi- [szaal begint vanaf don- een groot muziek- Itival .rond de Argentijn luricio Kagel. [tjaar 1991 is voor Den Haag schien minder Mozartjaar Kageljaar. Maar niet al- i in Den Haag: Ook zal op (dia in Amsterdam, Rotter- Utrecht muziek van igel ten gehore worden ge jacht. Het Koninklijk Con- Yvatorium. waar de meeste jncerten en lezingen plaats tiden. functioneert als ze- pwcentrum van het gebeu- Een keur van internatio- bekende musici zal hier rsussen verzorgen waarbij muziek van Kagel centraal lat De componist zelf geeft halyselessen. heeft een Ireekuur en dirigeert het Re tentie Orkest in eigen wer en. De repetities zijn open- lar toegankelijk, evenals de (ucatieve activiteiten die toehoorders tijdens het loject dat tot 15 februari zal iren, gratis kunnen worden Jgewoond. Foverleg met Mauricio Kagel besloten het accent van de Bucatieve activiteiten te leg en op de openbare repetities In zijn werken. Het bijwonen pn of deelnemen aan deze re- letities is naar zijn mening de leste methode om kennis te paken met en eventueel 'bin nen te dringen' in zijn werk. In de herfst van 1988 toen het Conservatorium een dergelijk project rond de Amerikaanse componist John Cage organi seerde, was dat anders: de na druk werd in workshops voor al gelegd op de ideeën achter Cage's muziek, die in dit geval dan ook belangrijker lijken te zijn dan het klinkende resul taat. Zoals een goede heden daagse componist van westerse kunstmuziek betaamt is ook Kagel voor een groot deel filo soof, maar hij wil zijn ideeën meer door middel van de mu ziek zelf communiceren dan dat hij ze onder woorden pro beert te brengen. De stukken vereisen ook minder uitleg dan die van Cage, ze moeten, volgens de componist, op zich duidelijk zijn. Autodidact Mauricio Kagel werd in 1931 te Buenos Aires geboren. Hij studeerde piano, muziektheo rie, cello, orgel, zang en direc tie. Vreemd genoeg komt com positie in deze lange rij niet voor. Als componist is hij auto didact. Dat gaf hem de moge lijkheid de kunst van het com poneren te relativeren, de dis cipline als het ware van de zij lijn te beschouwen Kagel heeft ooit gezegd dat twee ge varen de wereld voortdurend bedreigen: de orde en de wan orde. Tussen deze twee uiter sten pendelen zijn stukken, en ook dat getuigt van een kriti sche, relativerende visie op de avantgardistische muziek sinds de Tweede Wereldoorlog. Aan de ene kant dreigde een over- systematisering van muziek bij componisten als Boulez en Stockhausen, die in het begin van de jaren vijftig het door Schönberg 'uitgevonden' seria- lisme op alle parameters van de muziek gingen toepassen, terwijl aan de andere kant Cage in dezelfde periode be wees dat aleatorische (op vol strekte willekeur gebaseerde) composities een vergelijkbaar resultaat opleverden. Dat be doelt Kagel met die twee ge varen: zowel een 'super-orde' als een totale anarchie leveren dezelfde resultaten op, die in wezen inhoudsloos zijn. Waar om zou je als componist alles zelf in de hand moeten hebben of het resultaat juist aan toeval moeten overlaten? Al in het vroege werk 'Sexteto de cuer- das' komen deze ambivalente gevoelens aan het licht. Strict geordende en vrije structuren wisselen elkaar elkaar hier af. Doorbraak Ook probeert Kagel steeds de grenzen van muziek te ver kennen en eventueel te ver leggen. Zijn werken vertonen vaak een experimentele bena dering van de klank, zoals bij voorbeeld in 'Anagrama' (1955-1957), waarmee Kagel zijn doorbraak maakte, te ho ren is. Er passeren diverse nieuwe mogelijheden van stem- en instrumentgebruik de De tekst is niet zomaar op mu ziek gezet, maar dient als com positiemateriaal, waarbij de klank van de woorden belang rijker is dan hun betekenis. Fluisteren, schreeuwen en an dere abnormale manieren van stemgebruik gaan hand in hand met instrumentale klan ken, die variëren van het nor male geluid tot ruis. 'Musik für Renaissance-instru- mente' uit 1966 is een ware verkenning door het klan klandschap van een 'authen tiek' orkest. Alle Brüggens, Koopmans en Norringtons krijgen hier waarschijnlijk pijn in de oren en het hart van, want geen instrument blijft bespaard om er vreemde geluiden mee op te wekken. In de verste verte is een ensem ble van oude instrumenten niet te herkennen. Bij het be luisteren geloof je je oren niet meer Het geheel komt merk waardig over, als een totale vervreemding van het oor spronkelijke doel van deze middelen Zoals in zoveel stukken van Kagel werkt die vervreemding heel humoris tisch. Maar het is geen lege humor, een serieuze onder toon, de kritische visie van de componist op de muziekge- schienis, schemert er altijd doorheen. Commercie Het van buitenaf beschouwen van de muziekgeschiedenis werkt die vervreemding bij Kagel in de hand. Hij vertelde eens dat Beethovens Negende (om maar eens een voorbeeld te nemen) zich zelf niet meer is, maar compleet vervormd wordt door de geschiedenis. De naam van de componist Mauricio Kagel, wiens werk centraal staat in een landelijk muziekproject van het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag. foto. PR wordt inwisselbaar en zelfs weggedrukt door die van de grote dirigent, en in plaats van de 'ware' inhoud van de mu ziek klinken slechts anekdoten (vergelijk: het effect van de film 'Amadeus'). De bezoede ling van de traditie op deze manier beantwoordt Kagel met een vervreemding van die traditie. In de film 'Ludwig van' Kagel heeft naast mu ziekstukken ook veel films en hoorspelen gemaakt komt heel duidelijk naar voren wat hij bedoelt met de verkit- sching en vercommercialise ring van de muziekgeschiede nis, iets dat in het Mozart-jaar aan de orde van de dag is. Wie denkt dat het bij Kagel al leen maar cynisme, en dus la chen, gieren en brullen is, heeft het mis. Zeker de laatste jaren heeft de componist zijn scherpe visie vervangen door een mildere (ja, zelfs Kagel is kind van zijn tijd!). Nog steeds is de muziekgeschiedenis een balangrijk ingrediënt van zijn stukken, maar op een andere, retrospectieve manier. Hij fil tert de 'mooiste' elementen er uit, en vermengt die met zijn eigen ideeën. In het resultaat neemt klankschoonheid de be langrijkste positie in. Wat de kennismaking met zijn wer ken betreft heeft de Argentijn se componist, die al sinds jaar en dag in Keulen woont, ge lijk: het bijwonen van de repe tities zal een hoop over zijn muziek verduidelijken. Deze kans kun je als muziekliefheb ber eigenlijk niet voorbij laten gaan ARTHUR VAN DER DRIFT Noordwijks nieuwjaarsconcert. Ge hoord op zondag 6 januari in de Wintertuin van Hotel Oranje. Deel nemende verenigingen Harmonieka pel Crescendo, Operette Gezel schap Mozaiek, St. Jeroenskoor en Seaside Singers. Voor een dirigent moet het een genot zijn aan het hoofd te staan van een muziekgezel schap als het Noordwijkse Crescendo. Jan Meij haalde gisteren werkelijk het onder ste uit de kan bij „zijn", har moniekapel. Tijdens het Noordwijks nieuwjaarsconcert, dat gisteren zijn eerste lustrum vierde, schitterde de kapel met onder meer een selectie van walsen van Joh. Strauss jr., El vira Madigan ofwel concert in C nr. 21 van W. A. Mozart en de niet eenvoudige, maar fan tastisch gespeelde Piet Hein Rapsodie van Van Anrooy. Waar Mozaiek en het St. Je roenskoor het in voorgaande afleveringen van het nieuw jaarsconcert samen moesten zien te klaren kregen zij dit maal voor het eerst verster king van een aantal leden van de Seaside Singers. Bovendien kreeg de herenafdeling tijdens het Jagerchor van Von Weber spontane bijval van Crescen do-musici die op dat moment in de kapel gemist konden worden. Een versterking die het mannenkoor wat meer body verschafte. Het publiek, de Wintertuin van Hotel Oranje was met 1100 man bomvol, wist deze manier van samenwerking wel te waarde ren. Hoogtepunten waren zon der meer het door de koren gebrachte Ja, so singt man nur in Wien en Der Vogelhandier met mooie solo's door Ad Bal- jeu en Jelle Post. Met de ouverture Ein Morgen, ein Mittag und eind Abend in Wien van F. van Suppé was het genieten terwijl ook Ode an die Freude zangers en mu zikanten welverdiend applaus opleverde. Terwijl de storm wind rond het gebouw gierde en op de boulevard enorme zandheuvels veroorzaakte, smeerden de Noordwijkers in Oranje hun kelen om vervol gens het enige echte Noord wijkse Volkslied alle eer aan te doen. Een lied dat met tek sten als: 'Zuid Hollands parel zult gij zijn' en 'Daar wil ik 't liefste wonen', dat tientallen jaren geleden werd geschre ven, maar ter gelegenheid van het nieuwjaarsconcert op nieuw werd getoonzet, een on voorwaardelijke ode vormt aan de badplaats die dit jaar haar 125-jarig bestaan viert. I«grt. ssöfc- 'fei- 7c Felix Eijgenraam: 'De plezierfactor genot van het boeken- schrift'. Uitgave Aramith. Prija 14,90. Het boekenschrift van Felix Eijgenraam. Sommige lezers zijn kennelijk pas echt aan het lezen geweest als zij ergens kunnen noteren hoeveel en welke pagina's zij op zekere dag hebben doorge nomen uit een of meer boe ken. Die worden dan met titel, auteur, eventuele bijzonderhe den in een schriftje vastgelegd. Vandaag de dag mag het ken nelijk ook in de computer, maar het mooiste schijnt voor deze merkwaardige lieden toch het schoolschriftje te zijn, dat zij dan hun „boeken schrift" gaan noemen. Felix Eijgenraam schrijft over hen en hun amusante tic in een aardig boekje, 'De plezier factor'. Nut en genot van deze boekhoudkundige literatuur beoefening wordt daarin aan de orde gesteld. „Negen van de tien mensen weten precies op te sommen waarheen ze de laatste tien jaar op vakantie zijn gegaan. Maar vraag hen welke tien boeken zij het laatst lazen en ze blijven het antwoord schul dig". Wat een gemak brengt zo'n boekenschrift dan! Het verschaft immers het genot van oude dagboeken en foto albums. Zo kan de lezer alle vreugdevolle momenten die 'Catch .22' of 'Madame Bovary' hem brachten, jaren later weer in de herinnering terugroepen. Met vele grafische illustraties laat Eijgenraam allerlei aspec ten van dat genot zien in dat eerste deel van het boek. Dan komen een paar van die mensen die er zo'n schrift op. na houden aan het woord, vooral in korte briefjes, die zij de auteur schreven. Maar dat is kennelijk niet ge noeg, want in het tweede deel van het boekje gaat Eijgenraad op onderzoek naar meer be kende figuren die hier ook aan deden. Wim Kan hoort daar bijvoorbeeld bij, maar dat mag je hem niet kwalijk nemen, want alleen in de dagen dat hij in Burma verbleef hield hij bij wat hij te lezen kon bemachti gen. Maar Du Perron was er dan een echte, zoals ook Hen- riëtte Roland Holst en de En gelse filosoof Bertrand Russel. Maar het ergst en werkelijk maniakaal, je kunt er niet om heen, is op dit gebied Maarten 't Hart, die nu al ruim dertig jaar zo'n boekenschrift bij houdt. Er zijn jaren bij, waar van hij zegt meer dan 500.000 pagina's te hebben gelezen. Laat dit voorbeeld een waar schuwing zijn. Ook Eijgen raam heeft zijn bedenkingen: „Het dwangmatige karakter van zijn hobby maakt 't Hart op verschillende manieren de gevangene van zijn registra tie". Ook noemt hij 't Hart „Ongetwijfeld Nederlands gul zigste schrijver". Want vaak schijnt zo'n boekenschriftbij- houder te gaan zitten kniezen: Hoeveel bladzijden Dickens, Balzac en Dostojewski moet hij nog, voor zijn boekenschriftje er ook een beetje mag zijn? Zeer ontmoedigend voor sim pele zielen. JAN VERSTAPPEN Stanley R. Schoemans: 'H.M. Stanley, jour nalist en ontdekkingsreiziger'. Uit gave Altiora Averbode. Prijs 23,75. De figuur van Stanley de ont dekkingsreiziger boeit al gene raties mensen, vooral jonge ren Wat hij beleefd heeft is dan ook de vervulling van me nige droom: ontdekkingsreizi ger zijn en dan ook nog de verdwenen dr. Livingstone te rugvinden, in hartje Afrika. R.H. Schoemans verrichtte veel research naar het leven van Stanley en schreef er een (jeugd)boek over: H.M. Stan ley, journalist en ontdekkings reiziger. Het boek zou een bio grafie genoemd kunnen wor den, maar dan wel met de toe voeging van een verhalend element en min of meer toege schreven op jonge lezers, van af .ongeveer elf jaar. LUTSEN KOOISTRA VEEMARKT LEIDEN - Prijzen slacht- runderen per kg geslacht gewicht zonder nier en slotvet, inklusief BTW (Volgens PVV): Aanvoer slachtrunde- ren 931, waarvan mannelijk 100. Mannelijk Super 9,10-10,25, manne lijk extra kwal. 8,10-9,10, mannelijk 1e kwal. 7,25-8,10. Handel goed en prijzen hoger Mannelijk 2e kwal. 6,50-7,25, mannelijk 3e kwal. 5,70- 6,50. Handel goed en prijzen hoger. Vrouwelijk Super 8,80-11.75, vrouwe lijk extra kwal 7,10-8,80, vrouwelijk 1e kwal. 5,40-7,10. Handel goed en prijzen iets hoger. Vrouwelijk 2e kwal. 4,50-5,30, vrouwelijk 3e kwal. 3,90- 4,50 en worstkwaliteit 3,75-4,40. Han del redelijk en prijzen iets hoger. Slachtschapen en lammeren per kg. geslacht gewicht inklusief BTW: Aan voer 82. Ooien tot 20 kg 6.75-8.00 Handel redelijk en prijzen gelijk Rammen tot 22 kg 7,10-8,10, 22-25 kg 6,60-7,90. Handel redelijk en prij zen gelijk. Nieuw Vorige ZILVER 20670 - 21270 20630 - 21230 onbewerkt 190 - 260 185-255 22870 22830 bewerkt 300 300 klinkt en bovendien, zestig procent van wat in de hitlij sten staat is rotzooi". Tja, geen wonder natuurlijk met 'artiesten' als Kim Appleby in diezelfde hitlijsten. The Grateful Dead De laatste uitspattingen van The Grateful Dead in ons land waren te horen via de cd 'Dylan The Dead', waarop het illustere gezel schap Bob Dylan begeleidde. Hun nieuwe album is alwéér een live-opname eri zoals ge bruikelijk bij The Dead weer een dubbelaar. Maar in Ne derland is de interesse voor de hippies uit San Francisco inmiddels dermate gering, dat 'Without A Net' hier al niet eens meer wordt uitge bracht. In Engeland en natuurlijk Amerika trekken de concer ten van de band nog steeds tienduizenden. De band, die in zanger Jerry Garcia en gitarist Bob Weir al 25 jaar zijn steunpilaren heeft, mag dan een legende zijn, 'Wit hout A Net' maakt duidelijk dat zo'n concert van The Grateful Dead wel de nodige zelfbeheersing van de bezoe ker eist. Er worden nog steeds veel oude nummers gespeeld, die weinig geva rieerd klinken en derhalve volkomen ten onrechte lang uitgesponnen worden. De noodzakelijke frisse wind leek er te komen met het drie jaar geleden uitgebrach te studio-album 'In The Dark', de eerste na zeven jaar, die via 'Touch Of Grey' De even bedenkelijke als succesvolle rol van het pro ducerstrio Stock, Aitken Waterman hoeft hier nau welijks enig betoog. Het drietal sleeptezakken vol geld binnen dankzij een ut- gekiende, maar artistiek ge zien volstrekt afkeurens waardige manier van wer ken. Het heeft een paar jaar geduurd, maar steeds meer artiesten uit hun stal keren zich nu van het trio af. Ky- üe Minogue heeft kennelijk goed geluisterd naar haar vriendje, INXS-zanger Mi chael Hutchence, en ook Kim Appleby zoekt haar heil nu elders. Kim is de helft van het duo Mel Kim, in de zomer van '86 goed voor hits als 'Sho wing Out' en 'Respectable', luchtige melodietjes zonder Kim Appleby: „Zestig procent van wat in de hitlijsten staat rotzooi". enige artistieke waarde. In januari van het vorig jaar overleed Mei aan kanker, nog maar 24 jaar oud. Tij dens haar ziekte bleef Mei samen met Kim nummers schrijven en na Mel's over lijden werd de muzikale rol overgenomen door Kim's vriend Craig Logan. Die heeft met zijn Bros-verleden natuurlijk ook weinig om trots op te zijn en dus komt op 'Kim Appleby' nog steeds niet tot uitdrukking dat er bij de Appleby's sprake is van een heus soul-verleden met idolen als Diana Ross, Marvin Gaye en Al Green. Het noemen van zulke na men in biografieën klinkt natuurlijk heel aardig, maar als je niet in staat bent het bijbehorende gevoel op te roepen en alleen via de com puter samengestelde lege muziek weet te creëren, is er iets structureels mis. Ik ci teer nogmaals uit de biogra fie: „Ik wilde terugkeren met een opgewekt liedje (Kim doelt hier op de eerste single 'Don't Worry') omdat het meeste materiaal tegen woordig zo deprimerend The Byrds in 1970 tijdens een optreden in De Doelen in Rot terdam. Links Roger McGuinn. FOTO: MILAN KONVALINKA zelfs de eerste Amerikaanse singlehit bevatte. Maar de elpeegroep pur sang speelt van dat album op 'Without A Net' geen enkel nummer en beperkt zich te veel tot uitgekauwde stukken van weleer. The Byrds Dankzij de opkomst van de cd worden van veel legenda rische bands uit de jaren zes tig en zeventig nu interes sante verzamelingen aange legd, vaak voorzien van nooit eerder uitgebracht werk of opmerkelijke ver sies. Dat uitgebreide oeuvre wordt, doorgaans met een fraai en informatief boek werkje, in een box met vier cd's gestopt. Eerder al waren er boxen van onder meer Eric Clapton en Allman Bro thers Band, in de afgelopen maanden werden we blij verrast met boxen van John Lennon, Led Zeppelin en The Byrds. Neem nou die van The Byrds, waarop liefst zeventien niet eerder uitge brachte nummers, waaron der vijf met zang van Gram Parsons uit de periode van het album Sweetheart Of The Rodeo'. Verder vier splinternieuwe nummers van de drie originele Byrds Roger McGuinn, Chris Hill- man en David Crosby, wat live-werk en uiteraard alle hoogtepunten. Een must voor de fan. GERT MEIJER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 5