Nuchter Fries stadje overvallen door stroom heilzoekende bronbezoekers CcicLcSomart brieven van lezer: kerk wereld beroepingen Latijns Amerika heeft behoefte aan nieuwe evangelisatie laat ze leren mlr CcidócSommit GEESTELIJK LEVEN/OPINIF CcidócSomaixt DONDERDAG 3 JANUARI 1991 PAGIN, RK Kerk Argentinië wil eigen radiostations BUENOS AIRES De Rooms-Katholieke Kerk in Argentinië wil dat het parlement de wet intrekt die kerken en andere godsdienstige organisaties verbiedt eigen radio- of televisiesta tions te bezitten. Voorzitter mgr. Desiderio Elso Collino van de bisschoppelijke commissie voor de sociale communicatie spreekt van een „discriminerende" wet. Slechts in drie landen in Latijns-Amerika mogen kerken geen eigen media bezitten: Uruguay, Cuba en Argentinië. In de overige Latijnsamerikaan- se landen zijn er ongeveer 300 katholieke stations. Toch kan de Argentijnse RK Kerk haar stem via de radio laten horen. Het betreft meestal illegale commerciële of plaatselijke stations. In Buenos Aires bij voorbeeld is er een netwerk van katholieke radiostations die heel de dag uitzenden. Braziliaanse aartsbisschop 'zuivert' priesteropleiding RECIFE De behoudende aartsbisschop van Olinda en Reci fe, José Cardoso Sobrinho, heeft het opleidingsinstituut van de paters Salesianen in zijn bisdom de duimschroeven aange draaid. Het instituut moet volgens Braziliaanse kranten alle oud-leerlingen naar huis sturen van twee progressieve semina ries, die op last van het Vaticaan zijn gesloten. Het instituut in Recife, in het noordoosten van Brazilië, is de afgelopen jaren meer en meer een centrum van progressieve priesters gewor den. Van de 160 seminaristen zijn er 154 afkomstig van de twee opleidingen die in 1989 hun deur moesten sluiten. De Salesia nen vrezen dat zij na eind februari, wanneer het verbod van de aartsbisschop in werking treedt, hun instituut moeten slui ten. Met zes studenten kan het niet overleven. De mensen vermoeden liever iets dan dat ze het weten. DOKKUM Het Lour- des van het Noorden heet het rustige stadje Dok- kum sinds afgelopen zo mer in de (katholieke) volksmond. Sinds een ast matische baby na onder dompeling in de Bonifati- us-bron van een chroni sche hoest en loopneus werd afgeholpen, zijn duizenden zieken en kwakkelaars naar dit meest noordelijke stadje van het land getrokken, in de hoop te profiteren van de heilzame werking die aan de eeuwenoude bron wordt toegeschre ven. Dokkum - 12.500 inwoners - kon de stroom nauwelijks verwerken. De (merendeels) calvinistische bevolking keek verbaasd toe hoe behoeftigen zich overgoten met bronwa ter, flessenvol terugnamen of zich poedelnaakt in het vij vertje lieten glijden. Zelfs s avonds was het raak. Bezoe kers die zich overdag geneer den, wachtten op de veilige duisternis om door het water te waden, slechts gadegesla gen door de buurtbewoners. Nog steeds is de belangstelling niet getemperd, al is bezoek aan de bron zelf (nu een zom pige poel in een grijs park) door de winter onmogelijk ge maakt. Dagelijks nog krijgt de pastoor echter aanvragen uit heel Europa om een jerrycan vol louterend water toe te zenden. Het veelbesproken Wonder van Dokkum openbaarde zich zondagmiddag 29 juli. Het Sneker echtpaar Brandsma maakte samen met dochtertje Nephtis van negen maanden ('haar naam is afgeleid van een Egyptische schoonheid sprinses') een zomers dagtoch tje naar het stadje. Ze beke ken de kapel, gewijd aan Bo- nifatius, die zoals elk school kind nog leert, op 5 juni 754 bij Dokkum door een horde boeven vermoord werd, toen hij in het hoge noorden de Friezen en Duitsers trachtte te kerstenen. Er zijn veel lezingen over het ontstaan van de bron. De mooiste blijft dat zijn paard tijdens de schermutselingen in de modder zakte, waarna spontaan een bron opborrelde. De ouders kwamen zo onder de indruk van het verhaal dat ze hun dochtertje impulsief in het water lieten zakken. „Het was warm, ze houdt van wa ter. Baat het niet, dan schaadt het niet", dacht vader Ype. En zie: op weg naar huis was ze helemaal beter". Hij belde behalve de pastoor meteen ook de ochtendbladen: „We gunnen anderen ook wat onze dochter hielp". Daarna Pastoor Herman Peters ..een wonder vind ik een groot woord. kwam de belangstelling als een gesel over Dokkum. Bij tientallen kwamen de hoop- vollen naar de pastorie en de VVV, soms met een ziek kind in een deken. De eerste zon dag na de nieuwsgolf zat de kapel vol met duizend men sen, een aantal dat alleen tij dens de jaarlijkse Bonifatius- bedevaart nog wel 'ns werd benaderd. 'Overval' Pastoor Herman Peters heeft de overweldigende nieuwsgie righeid als een 'overval' erva ren. Dagelijks besteedt hij uren aan de afwikkeling van brieven en telefoontjes die maar blijven komen. Tot uit Indonesië toe, sinds ze er de mare via de Wereldomroep vernamen. De werkdruk van pastoor Pe ters, zieleherder van 1250 ka tholieken, verspreid over Dokkum en zestig dorpen, werd in eén klap verdubbeld. Weg dus routine van zes jaar pastoorsschap. „Vanaf de zo mer ben ik er continu mee bezig geweest, voor normaal parochiewerk was nauwelijks tijd". Peters (achtervolgd door de vaste grap: „Bent u pastoor in Dokkum, dan mag u wel op passen!") werd plotseling voor een dilemma gesteld: hoe ga je om met de zieke bronbezoe kers? „Het waren kwetsbare mensen, soms in de laatste fase van een ongeneeslijke ziekte. Sommigen hadden hun uiterste hoop op de bron ge vestigd. Moeilijk om daar mee om te gaan, ze kwamen met de meest verdrietige levens verhalen. De tranen schoten me soms in de ogen". „Hier", grijpt hij naar de post van de dag: „Een brief uit Duitsland. Een man van tach tig schrijft dat hij door de rheuma nauwelijks nog kan lopen. Z'n vrouw en dochter zijn overleden, niemand zorgt voor hem. Met een pensioen tje van 1200 mark is het geen vetpot. Of ik een jerrycan met vijftien liter Bonifatiuswater kan sturen. Het is jammer, maar daar kunnen we niet aan beginnen, het hek zou van de dam zijn". Telefoon, een dame uit Duitsland. „Of de heilkraftige Quelle ook te gen allergieën helpt?" Met een zie-je-wel-gezicht neemt de pastoor weer plaats. Zegt U eens eerlijk, gelooft u zelf in het wonder van Dok kum en de genezing van Nephtis? Peters, behoedzaam. „Over die genezing kan ik geen oor deel uitspreken, ook niet over de tien anderen die sindsdien genezing gevonden zeggen te hebben. Een wonder wil ik het niet noemen. Dat is een groot woord dat we in de kerk niet snel gebruiken. Ik heb wél gezien dat er veel mensen zijn geweest, die vin den dat ze baat bij de bron FOTO: FREDDY SCHINKEL hebben gevonden. Wat de oorzaak dan ook mag zijn'. Naast serieuze verzoeken kreeg Peters in de mallemo len van de zomerdrukte ook vreemde vragen naar zijn hoofd. 'Iemand vroeg hoe lang hij in de bron moest staan, voordat het een beetje begon te helpen. Of ik het re cept op zak heb', lacht hij. Brongrappen Zulke opmerkingen hielpen wat om het verschijnsel te re lativeren. Trouwens, de be woners in het steile Dokkum (de katholieken maken maar vier procent van de bevolking uit) zorgen er toch al voor dat het 'brontoerisme' nuchter be keken wordt. Sommige aarts calvinisten kunnen maar wei- Geneeskrachtig Bonifatius-water niets nieuws Er is eigenlijk niets nieuws onder de zon bij berichten over het geneeskrachtige van de Dokkumer bron. Dat vroe gere pestepidemieën juist in Dokkum weinig slachtoffers maakten, werd al eeuwen ge leden aan de bron toegeschre- Ook het 'brontoerisme' is al een fenomeen uit de Middel eeuwen. In hun Bonifatius- verening trokken de katholie ken vroeg noordwaards om de bron met eigen ogen te aan schouwen. Na de reformatie smeten de protestanten in 1580 de bron vol puin om aan deze 'paapse superstitiën' een eind te maken. Helemaal kon Dokkum de trek naar de bron nooit in dammen. Vooral na de eeuw wisseling veerde de belang stelling weer op. In 1903 be schreef de Dockumer krant hoe er 's zomers boten vol be- devaartsgangers naar Dok kum kwamen. 'Dan luiden de klokken van de Roomsche kerk, dan vullen ze fleschjes met het wonderdadige water en bekijken ze het kleed van den heiligen Bonifatius'. De boekhandels kwamen kaarten van de bron tekort 'hoewel ze er jaarlijks duizen den bestellen'. In 1926 kwam de bedevaart pas echt op gang, nadat de Katholieke Il lustratie meldde dat het bron water niet alleen de eigen schappen bezat om koorts te laten verdwijnen, maar te vens behoedde voor 'razernij'. Sukkelende en kwijnende mensen, aldus het blad, kre gen spoorslags de gezondheid terug. nig waardering opbrengen voor de 'Roomse verdwazing'. Vooral bij de eerste uitingen van de nieuwe bedevaarts- drang was het even wennen. „Opgeschoten jongeren ston den bij de bron te juichen als er weer een zieke te water ging", aldus Péters. De Nieu we Dockumer Krant citeerde al spoedig de eerste bron- grap: „Ik zag iemand door de Bonifatiusbron fietsen. Toen hij z'n fiets op de wal tilde, zaten er twee nieuwe banden om". Vlak erna stapte voetbalclub Be Quick, onder toezicht van een gelegenheidsbadmeester, de bron in. Voor zwemoefe- ningen. Dat het protestantse team daarna met 0-5 won te gen de vierdeklasser Eenrum mag toeval heten. Pastoor Peters ziet dat nog steeds als een gênante verto ning. 'Een beetje afstand kan geen kwaad, maar dit soort spot kan niet. Men moet wel blijven beseffen dat het gaat om kwetsbare mensen". Pre dikant P. Beintema kwam hem meteen te hulp. Hij maakte zich in de krant boos dat „uitkledende zieken wer den bekeken en hun gebeden werden overschreeuwd. Maak van de bron geen bron van leedvermaak". De scepsis van de Dokkumers werd flink aangewakkerd toen de gezondheidsdienst meldde dat het bronwater „ernstig vervuild" was. Het drinken van het heilzame wa ter werd zelfs afgeraden. He lemaal koren op de molen was de uitspraak van archeo loog Halbertsma dat bezoe kers zich bovendien naar de verkeerde bron spoedden. De 'echte' Bonifatius-brons ligt niet in het boomrijke stads park, maar in een put onder het marktplein, was zijn bood schap: Tedere pelgrim zit dus verkeerd'. Bisschop Möller van Gronin gen (Dokkum ligt in zijn bis dom) liet zich niet van de wijs brengen. „Het is onbelangrijk waar de bron historisch pre cies heeft gelegen. Religieus gezien wordt de plaats van de bron bepaald door de devotie en het geloof van de mensen". Pastoor Peters is het daar roe rend mee eens. „Er is een ver wijzende betekenis naar Christus, die de bron van le vend water is. Zo symbolisch wil ik het verschijnsel zien. De bron, in combinatie met het eigen geloof, kan zodoen de heilzaam zijn". Het laatste woord is aan het echtpaar Brandsma. Want hoe gaat het nu met Nephtis? 'Geen centje pijn', roept Ype vanuit Sneek: „Sinds het bad in de bron is ze kerngezond. Ze heeft wel 'ns een kuchje, net als andere kinderen, maar de oude kwaal is niet terugge keerd. We blijven blij dat we dit hebben aangedurfd". JELLE BOONSTRA Voormalig medewerker Moskouse metropoliet vermoord MOSKOU Een voormalige medewerker van metropoliet Juvenal van Moskou is vorige week in zijn woonplaats ver moord. Dit heeft het niet-offi- ciële persbureau Interfax woensdag gemeld. Hegumen Lazar was lid van de commis sie die zich namens het patri archaat van de Russisch-Or- thodoxe Kerk bezighield met het onderzoek naar de moord op Aleksander Menj. Deze progressieve priester werd in september 1990 met een bijl om het leven gebracht. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Heteren en te Nleuwe- roord-Noordscheschut (toez.) G.J. Mantel te Lopikerkapel. Aangeno men naar Assen als pred. bljz. werkz. (geestelijk verzorger psychia trisch centrum Licht en Kracht) D. van Veen, pred. voor bultengew. werkz. te Veenhulzen (geestelijk ver zorger Inrichtingen van het Ministerie van Justitie). Geraformaarde Karkan Beroepen te Nieuw Weerdlnge (part time) drs. H.H. Lageveen, kand. te Drachten; te 's-Gravenhage-West als geestelijk verzorger van verpleeg- en verzorgingshuis Uitzicht (part-time) mw.drs. T. Bergsma te 's-Gravenha- ge-Oost (part-time), die dit beroep heeft aangenomen, terwijl ze tevens part-time werkzaam blijft als predi kant bl) de Elisabethbode. Geraformaarde Karkan vrijgemaakt Beroepen te Hoogvliet-Spljkenlsse D.W.L. Krol te Aduard' CONCILIUM: NIJMEGEN Latijns- Amerika zit niet te wach ten op evangelisatie naar het model van het Vati caan, waarin de nadruk ligt op het hiërarchische kerkmodel. Het continent heeft behoefte aan een nieuwe vorm van evange lisatie waarin de ervarin gen van de slachtoffers van de koloniale over heersing, de indianen, centraal staan. Het jongste nummer van het progressieve theologentijd- schrift Concilium, dat geheel gewijd is aan het Columbus- jaar 1992, is vanuit dit ge zichtspunt geschreven. Ter wijl paus Johannes Paulus II een half jaar geleden het werk van de Europese missio narissen roemde, „als we den ken aan de vruchten van het geloof op de lange termijn", leggen de Concilium-auteurs er vooral de nadruk op, dat de evangelisatie dienstbaar was aan de koloniale overheer sing. Daardoor ontstond een chris tendom naar Spaans en Por tugees model dat echter van meet af aan vol tegenstrijdig heden zat. Want naast de poli tieke en religieuze overheer sing waren er altijd „profeti sche geesten" die de schen ding van de rechten van de indianen aan de kaak stelden. De slachtoffers van het kolo nialisme in Latijns-Amerika veroordelen niet alleen de so ciale ongerechtigheid op het continent, schrijft de Brazili aanse bevrijdingstheoloog Le onardo Boff. Zij hekelen ook het Europese model van do minantie, dat in Latijns-Ame rika is toegepast en dat heeft geleid tot de verwoesting van eeuwenoude culturen. Nieuw Volgens Boff is de evangelisa tie vanuit het gezichtspunt van de armen werkelijk nieuw, omdat kerkelijke lei ders hierdoor gedwongen worden echt te kiezen voor de armen. De nieuwe evangelisa- Leonardo Boff tie is meer gebaseerd op het Evangelie dan op de kerkelij ke leer, die in de catechismus is vastgelegd. Zij richt zich niet op de cultuur van de rij ken en machthebbers, maar op de volkscultuur van de on derdrukten, de zwarten, de indianen, de vrouwen en zwerfkinderen. De nieuwe evangelisatie re kent bovendien af met de oude methoden van de missio narissen en gebruikt nieuwe modellen in de lijn van de pe dagogie van de onderdrukten en van de opvoeding als mid del tot bevrijding. Zij beklem toont dat het Rijk Gods wordt verwezenlijkt vanuit de ar men en een afwijzing bete kent van het „anti-rijk", dat de armen martelt en Gods naam misbruikt. Deze vorm van evangelisatie is nieuw, aldus Boff, omdat zij leidt tot een nieuwe kerk waarin de kerkelijke functies voor allen openstaan, die soli dair is met de allerarmsten en betrokken is bij wezenlijke veranderingen van de samen leving. De nieuwe evangelisa tie brengt een nieuwe spiritu aliteit voort die ertoe leidt dat in de vieringen van de ge loofsgemeenschap ruimte is voor de strijd en de vreugde van de „gefolterde gemeen schap". Onafhankelijk De Amerikaanse theoloog Virgil Elizondo, voorzitter van- het Mexicaans cultureel centrum in San Antonio (Texas) pleit voor een „geeste lijke onafhankelijkheidsver klaring" van Noord- en Zuid- Amerika in 1992. De beide Amerika's moeten de navel streng afsnijden die hen ver bindt met moeder Europa en de westerse beschaving. Elizondo wil dat er in 1992 voor het eerst een oecume nisch concilie van de beide Amerika's wordt gehouden, waar het opbouwen van een nieuw Amerika centraal staat. De aanvang van beide Ameri ka's moet volgens Elizondo weliswaar worden gezien als „de lange en pijnlijke geboor te van de nieuwe menselijke persoon - een nieuw mense lijk individu, een nieuwe menselijke gemeenschap, be schaving en godsdienst, een nieuw mensenras". Maar de Amerikaanse droom van een goed leven voor iedereen is mislukt. Er is een geweldige toeneming van verarmde, on dervoede en medisch onver zorgde mensen in landen overal in de beide Amerika's en daarom is een nieuw begin nodig, aldus Elizondo. Het Amerikaans concilie zou volgens Elizondo „misschien in een tentenstad" bijeen moeten komen in Teotihua- can, de aloude stad van de go den der Azteken, die in d( zestiende eeuw door d« Spaanse kolonisator Cortez werd vernietigd. Vertegen woordigers van alle belangrij ke godsdiensten en kerken alsmede vertegenwoordigers van de uitgebuite volkeren in de Amerika's zouden moeten nagaan, welke elementen van de verschillende volkeren een goede bijdrage aan de Ameri kaanse nieuwe mens zouden kunnen leveren. Voorwaarde is dat zij het er mee eens zijn, dat het de wes terse Amerikaanse bescha ving aan menselijkheid ont breekt, dat lapwerk niet meer helpt, dat de tekenen van ont binding en van het einde steeds duidelijker zichtbaar worden en dat een radicaal nieuw begin de enige manier is om het leven in het komen de millennium te waarborgen. Tweeslachtige keuze A.AN de keuze van president George Bush tot „Man van jaar" door de redactie van het gerenommeerde Amerikaa jlb weekblad Time zaten twee opmerkelijke aspecten. Allerei'eu werd Bush gepresenteerd als een tweeslachtig politii^ krachtig optredend in het buitenland, maar tekortschiet» ,n in eigen land, waar de economie er beroerd voor staat, criminaliteit toeneemt en het aantal daklozen groeit. Op laatste punten wijkt Bush overigens nauwelijks af van Republikeinse voorgangers. i Op het internationale politieke toneel heeft Bush zich derdaad geprofileerd als een mannetjesputter. Hij stuu een invasieleger naar Panama om maffiapresident Nori in de boeien te slaan en voor de Amerikaanse rechter te pen. En hij reageerde op de Iraakse invasie van Kuwayt het zenden van een imposante troepenmacht, die zich nu reed maakt om de oliestaat terug te geven aan de verdrei emirs. ONDANKS dat militaire machtsvertoon heeft Bush dat is dan het tweede opmerkelijke aspect bij de keuze niet het stigma van een ouderwetse yankee-imperialist f kregen. Op zich mag dat een diplomatieke prestatie van maat worden genoemd. De journalisten van Time zijn ei elk geval voldoende van onder de indruk geraakt om Bi tot de dominerende krachtfiguur van het afgelopen jaar bestempelen. )j ie Overigens eindigde hij op de hitladder maar net vu Saddam Husayn. Daarmee wordt aangetoond, dat de m is van-het-jaar-verkiezing niet veel meer is dan een niet-ona o' dige journalistieke traditie. De jury vond het uiteinde u toch iets te ver gaan om de spraakmakende Arabische lei dj van Irak de eretitel te laten verdienen met het overvallen o: plunderen van een weerloos land. 'O AlS we de wereldpolitiek voor het gemak even reducei'3 tot 'mannetjes' dan staan George Bush en Saddam Husayn dit moment inderdaad als de grote tegenstrevers tegenop elkaar. De volgorde is willekeurig, de nadere kwalificat^ zijn dat niet. In elk geval in westerse ogen is Bush de vei v genwoordiger van het goede, Saddam de verpersoonlijk ie van het kwaad. Democratie en mensenrechten staan teg<n over dictatuur en wrede willekeur. Sommigen zien daai[r ook christendom tegenover islam staan en daarmee is dan volmaakte tegenstelling in zwart en wit bereikt. K In het Golfgebied is echter niet alleen sprake van een b sing tussen twee tegenstrijdige politieke belangen, verto door twee 'krachtige leidersfiguren' die niet terugdeins j, voor het gebruik van geweld. Helaas, was het maar zo eiki voudig. In het conflict staan tevens twee denkwerelden, tv re culturen diametraal tegenover elkaar. Dat maakt de situa11 des te explosiever en gevaarijker. jjj] In meerderheid steunen de Arabische regeringen formjj' het beleid van de Verenigde Naties en de VS. Hoe de 'gevj ne' Arabieren erover denken is een ander verhaal. OngetVj' feld speelt voor velen van hen Saddam Husayn de helden en is George Bush de schurk. Mocht het tot een gewapen conflict komen dan volgt in de nasleep onvermijdelijk spijkerharde confrontatie tussen het Westen en de mos wereld. Ook om die reden moet de wereld vurig blijven pen dat Saddam Husayn in het nu begonnen diplomatie^ offensief het onderspit zal delven. f c ei -slii_ n li, itiel Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde stukken te bekorten Roermond (2) „Volgens de kerkjurist prof. dr. R. Huysmans spelen in de gewraakte situatie op het se minarie Rolduc twee bepalin gen uit het kerkelijk wetboek een belangrijke rol. In de eer ste plaats canon 977 die luidt: „De absolutie van een mede plichtige in een zonde tegen het zesde gebod van de Deca loog (Gij zult geen onkuisheid bedrijven) is ongeldig zo lees ik in de rubriek „Kerk en Wereld" (van 22 december 1990). Bedreef de conrector van Rolduc een zonde tegen het zesde gebod vanwege zijn verhouding met een student van Rolduc? Het zesde gebod luidt: „Gij zult niet echtbre ken". (Geen van beide boven bedoelde personen was ge huwd. De vertaling van Exo dus 20:14 „Gij zult geen .on kuisheid bedrijven" (zie bo ven) stond vroeger ook in vele katechismussen, maar is on juist. Dezelfde wijze van den ken vindt men ook in de 'blauwdruk' van de nieuwe, door Rome later in te voeren, Universele Katechismus. In de behandeling van het zesde en negende gebod worden een aantal seksuele afwijkingen vermeld die niets met de D caloog te maken hebben. De gedragsregels worden van aureool van het gezag van Decaloog voorzien, een gez dat in feite niet geldt. Dit k een dwalend geweten betri- fende de moraal bevorderen J.F.J. Jansen, LEIDSCHENDAM voor één tientje per maand! terre des hOmmes GIRO 252525 BEEKLAAN 414 2562 BJ - DEN HAAG TELEFOON 070-637940* Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: Postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 uur. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 uur. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per acceptgirokaart per maand f. 25,70 per maand 26,7 per kwartaal 76,60 per kwartaal f. 78,6 per jaar f. 294,30 per jaar 299,3 dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1991 | | pagina 2